چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲
شماره ۳۲۵۶- Dec,17, 2003
جهان
Front Page

گام مؤثر در كاهش خشونت
سمانه بامشاد
002356.jpg

اشاره:اغلب، ما در كنار كودكان و نوجوانان خود به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني خشونت آميز مي پردازيم. همچنين در طول هفته يا گاهي براي آنان برنامه هاي كامپيوتري خشونت آميز تهيه مي كنيم و آنگاه وقتي فرزندانمان به رفتارهاي خشونت آميز دست مي زنند، از خود مي پرسيم مگر ما چه كرده ايم كه آنها اينگونه پرخاشگر و خشن شده اند.
بايد اين نكته را بپذيريم كه فرزندان ما نه تنها از ما، بلكه از مدرسه، از گروه هاي هم سن و سال و بچه هاي محله و رسانه هاي شنيداري و ديداري نيز نكته هايي را مي آموزند كه بازخورد آن را ما در رفتارهايشان مشاهده مي كنيم. خوشبختانه برخي از فيلم هاي با درجه خشونت بالا در شبكه هاي تلويزيوني داخلي، معمولا در ساعات پاياني شب پخش مي شود، ولي آنچنان اين مسئله فراگير شده كه ما بخش زيادي از خشونت را در كارتون هاي تلويزيوني هم مشاهده مي كنيم. با دكتر سيد وحيد عقيلي- سردبير نشريه رسانه، گفت وگويي شده است كه در پي مي آ يد:
* خشونت در رسانه هاي مكتوب بيشتر تاثيرگذار است يا رسانه هاي ديداري؟
-وقتي صحبت از خشونت و رسانه ها مي شود، اولين رسانه  اي كه به ذهن مي رسد تلويزيون است. به دليل اينكه گستره اي از برنامه ها شامل: مجموعه تلويزيوني، فيلم و نمايش، با عوامل مختلف داستاني، نور، صدا و بقيه افكت ها مجموعه نمايشي را بوجود مي آورند كه خشونت را هم مي تواند در خود نهفته داشته باشند. پس اولين رسانه تلويزيون است، اما راديو چندان مصداقي در اين زمينه ندارد.
در بين مطبوعات عامه پسند برخي از آنها كه به نشريات زرد معروفند بيشتر به خشونت مي پردازند. ولي خشونت تلويزيون در بين رسانه ها عمده تر است.
*  به مطبوعات عامه پسند اشاره كرديد. نظر شما در اين زمينه چيست؟
-درست است كه برخي از مطبوعات عامه پسند و نيز بعضي نشريات روزانه و هفتگي تا حدي به اين مسئله مي پردازند، ولي چون دو عامل وسيله ارتباطي و مخاطبين در نشر خشونت نقش اساسي دارند، بنابراين تلويزيون بهره بيشتري از آن برده و عمده ترين رسانه در اين زمينه است.
* تأثيرگذاري تلويزيون در كودكان كه موجب بروز رفتار خشونت آميز آنها مي شود تا چه حدي است؟
-تلويزيون به دليل جاذبه زياد و كاربرد رسانه اي آن بر روي كودكان، آماده ترين ابراز ارتباطي براي پذيرفتن هر چيزي در كودكان است و تاثير مناسبي را در پي دارد و حتي مي توان گفت تلويزيون بر روي نونهالان و كودكان پيش دبستاني نيز تاثيرات قابل ملاحظه اي دارد و نوجوانان نيز از اين امر مستثي نيستند.
پس بايد اهرم هايي از قبيل وضع و اعمال قوانين، دسته بندي  فيلمها و حتي در بعضي موارد پخش فيلمها در ساعات خواب كودكان مد نظر مديران تلويزيوني باشد. زيرا اين عوامل مي توانند در جهت كاهش خشونت رسانه اي در كودكان موثر باشند.
چون تلويزيون به مثابه يكي از وسايل تفريحي كودكان محسوب مي شود، پس ساعات بيشتري را با تلويزيون دمخور هستند و مي توان اين احتمال را داد كه كودكان بيشتر اعمال خشونت آميز را از تلويزيون مي آموزند.
چند سال پيش در كانادا در اقدامي جنايت آميز با تاثير از برنامه هاي تلويزيوني آمريكايي، يك دختر ۱۳ ساله به قتل رسيد.
اين موضوع در كانادا باعث شد كه دولت اين كشور اقداماتي انجام دهد و براساس آن براي جلوگيري از خشونت تلويزيوني، زمينه را براي تدوين آيين نامه هاي مربوطه مهيا و خشونت رسانه اي را محدود كند.
* رسانه هاي الكترونيكي چه سهمي در خشونت رسانه اي دارند؟
اگر منظور از رسانه هاي الكترونيكي تلويزيون باشد كه در مورد آن توضيح د اده شد، ولي اگر منظور از شبكه هاي تلويزيوني، ماهواره ها باشند، فرقي نمي كند و بايد گفت شبكه هاي ماهواره اي نيز به همين ميزان و به خاطر جذابيت بيشتري كه در برنامه هاي خود براي جذب مخاطب بيشتر دارند، در ترويج خشونت موثرند.
* بازيهاي كامپيوتري چه سهمي در توليد خشونت دارند؟
-متاسفانه يك سلسله از نرم افزارهاي كامپيوتري كه دنبال سود بيشتر هستند، به توليد فيلمهاي خشونت آميز همچون تيراندازي، كشتن حريف و ... روي مي آورند.
اين برنامه ها نيز نوعي آموزش خشونت به كودكان است كه البته احتياج به بررسي هاي بيشتري دارد.
* مي گويند افرادي هستند كه از پناه بردن به خشونت احساس لذت مي كنند در اين مورد چه نظري داريد؟
-اين گروه، از همان دسته افرادي هستند كه خشونت را به معناي قدرت معنا كرده اند چون با ديدن مكرر اين فيلم هاي خشن تبديل به افرادي مي شوند كه ذاتا خشونت را دوست دارند. خشونت زياد در مراحل بعدي باعث مي شود كه آنان دست به اقدامات خشن بزنند.
* رسانه هاي كشور ما چه سهمي در ترويج خشونت دارند؟
-اين مستلزم تحقيق و پژوهش خاص خود است. اما آنچه بنده به عنوان بيننده شاهد آن بوده ام، در مراسم خاص مثل جشن ها و اعياد، فيلمهايي نشان داده مي شود كه عنصر خشونت در آنها زياد است. بدين نحو تلويزيون برخي مواقع خشونت را آموزش مي دهد كه شايد با گزينش برخي فيلم ها مي توان از بروز اين كار جلوگيري كرد.
* برخي افراد معتقدند نشان دادن اعمال مجرمانه باعث عبرت ديگران مي شود. شما با اين نظر موافقيد؟
-در اين زمينه دو نظريه وجود دارد:
۱-اينكه نشان دادن شگردهاي خشونت و اعمال ناهنجار، نوعي بدآموزي دارد. ۲-و ديگر اين كه نشان دادن اين اعمال باعث مي شود كه افراد آموزشهايي را ببينند.
002362.jpg

مثلا در يكي از مجموعه هاي تلويزيوني خانم پليسي را نشان مي دهد كه قصد از آن آموزش نقش مثبت پليس است و اين كه بايد به پليس اعتماد كرد.
مخاطبين مي توانند مرز بين واقعيت و غيرواقعيت برنامه هاي خشن، آموزش رسانه اي، جنبه هاي منفي و مثبت رسانه را محدود كنند.
مخاطبين تلويزيون بايد متوجه اين نكته باشند كه تا چه حد يك فيلم واقعي  است از اين رو آموزش رسانه اي نشان مي دهد كه فقط برخي از فيلمها مي توانند مرز بين واقعيت و رؤيا را نشان دهند.
نگرش جديد به تلويزيون و خشونت در مجموعه هاي تلويزيوني و انتخاب ساعات مناسب پخش برنامه ها از جمله اقداماتي است كه برخي از كشورها براي كاهش خشونت رسانه اي در بين اقشار آسيب پذير انجام مي دهند.
معمولا در بعضي از كشورها فيلمهاي با درجه خشونت بالا در ساعات آخر شب پخش مي شود و از اين رو بينندگان جوان و نوجوان كمتر آنرا مي بينند و اقدامات پيشگيرانه در جهت پخش برنامه هاي خشونت آميز اعمال مي شود.

سايه روشن
استاد شهريار در تلويزيون
002360.jpg

زندگي استاد شهريار در قالب مجموعه تلويزيوني «باران روياها را نمي شويد» به تصوير كشيده مي شود.
بنابر گزارش خبرگزاري مهر: اين مجموعه تلويزيوني كه به همت صدا و سيماي مركز آذربايجان شرقي ساخته مي شود، داستان يك دانشجوي دختر را روايت مي كند كه در زمينه ادبيات فارسي مشغول به تحصيل است.
وي مدتي گرفتار يك عشق بوده و به خاطر وجود مسايل و مشكلاتي با سرخوردگي شديدي مواجه شده است. چون تصوراتش در مورد معشوقش اشتباه از آب در مي آيد. در ادامه، اين دانشجو با زندگي استاد شهريار آشنا مي گردد .
مجموعه «باران روياها را نمي شويد» قصد دارد در بخشي از داستان به شرح زندگي استاد شهريار و آثار ماندگار وي بپردازد.اين اثر همچنين به فرهنگ و نوع زندگي اهالي تبريز به عنوان يكي از فرهنگ هاي ماندگار و بومي كشور توجه مي كند و به بخش هايي از آداب و رسوم، شيوه معاشرت، جاذبه هاي گردشگري شهر و ساير جلوه هاي زيبا و جذاب آن مي پردازد.
روايت روايتگر جبهه هاي نبرد
مجموعه برنامه «روايت راوي» كه گزيده اي از آثار مستند شهيد سيد مرتضي آويني را در خود جاي داده است، به زودي از شبكه يك سيما پخش مي شود.
بنابر گزارش خبرگزاري مهر: در اين مجموعه فيلم هاي مستند سيد شهيدان اهل قلم را كه بين سال هاي ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ ساخته شده و در آن بخشي از تلاش ها، جانفشاني ها و رادمردي هاي رزمندگان اسلام به تصوير كشيده شده است، به صورتي كه آثار ربط معنايي و شكلي با هم دارند، به زودي پخش مي شود.
همچنين در بين آثار به نمايش درآمده، آثار مستندي كه از رنج و محروميت هاي روستاييان و بخش هاي محروم كشور تهيه شده است و شهيد آويني به ذكر برخي از مشكلات اين مناطق پرداخته، ارايه مي شود.در اين برنامه ۴۰ عنوان فيلم گنجانده شده كه از ميان ۱۰۰ عنوان اثر مستند، انتخاب و برگزيده شده است.
اين فيلم هاي مستند كه كارگرداني، تدوين و گفتار متن آنها را شهيد آويني انجام داده است در قالب ۳ مجموعه
۲۳ قسمتي كه هر قسمت ۳۵ دقيقه زمان دارد، ارائه خواهد شد.بجز نمايش فيلم هاي مستند برگزيده، در اين برنامه با تعدادي از صاحبنظران، مستندسازان و كارشناسان حوزه فيلم هاي داستاني و مستند، گفت  وگو شده است و طي اين مصاحبه ها نظر آنها درمورد فيلم هاي ساخته شده به وسيله شهيد آويني از بعد معنا و شكل مورد توجه قرار مي گيرد.

آن سوي مرزها
روزنامه  مهم ترين  وسيله  اطلاع رساني 
002358.jpg

تازه ترين  بررسي ها بيانگر آن  است  كه  با وجود گسترش  شبكه هاي  اطلاع رساني  الكترونيكي  از قبيل  اينترنت  در ژاپن ، هنوز مردم  اين  كشور روزنامه ها را مهمترين  وسيله  اطلاع رساني  مي دانند.
بر پايه  نتايج  نظرسنجي  «يوميوري » بزرگترين  روزنامه  ژاپن  ۹۴ درصد مردم  ژاپن  وجود روزنامه  در جامعه  را ضروري  مي دانند.
اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد اخبار منتشر شده  در روزنامه ها با ۸۹ درصد مورد اعتمادترين  منبع  اطلاعات  ميان  مردم  ژاپن  است .
اخبار پخش  شده  از تلويزيون  نيز با ۶۹ درصد در رده  دوم  اخبار مورد اعتماد مردم  ژاپن  قرار دارد.
نتيجه  اين  نظرسنجي  نشان  داده  كه  ۹۱ درصد مردم  ژاپن  بر اين  باورند كه  اطلاعات  منتشر شده  در روزنامه ها براي  آنها مفيد است .
اين  نظرسنجي  همچنين  نشان  مي دهد اطلاعاتي  كه  روزنامه ها تهيه  كرده  و روي  شبكه  اينترنت  قرار مي دهند با ۳۸ درصد در رده  نخست  اطلاعات  مورد اعتماد مردم  قرار دارد.
«روز بدون تلويزيون» در تايوان
يك  گروه  ناظر بر كار رسانه ها در تايوان  از مردم  تايوان خواست  تا در اعتراض  به  كيفيت  بد برنامه هاي  تلويزيوني  در اين  جزيره ، به  مدت  يك  روزكامل  تلويزيون هاي  خود را روشن  نكنند و از خانه  خارج  شوند.
به گزارش خبرگزاري  آلمان  از تايپه  به  نقل  از كو يو چن  يك  مقام  ارشد گروه  ناظربر كار رسانه هاي  تايوان  روز بدون  تلويزيون  بايد پيش  ازانتخابات  رياست  جمهوري  تايوان  كه  ۲۰ مارس  ۲۰۰۴ (اول  فروردين  ۸۳) در اين جزيره  برگزار مي شود، اجرا شود.
وي افزود: گروه  وي  درصدد است  در اعتراض  به  كيفيت  نامطلوب  برنامه هايي  كه از تلويزيون  تايوان  پخش  مي شود و به  دليل  اعمال  بد سليقگي  در تهيه  برنامه هاي  تلويزيوني ، توماري  تنظيم  كرده  و در آن  از نامزدهاي  انتخابات رياست  جمهوري  درخواست  كند تا اعمال  فشار به  شبكه هاي  تلويزيوني  را به منظور بهبود بخشيدن  به  وضعيت  آنها در دستور كار خود قرار دهند.
اجراي  طرح  يك  روز بدون  تلويزيون  در تايوان  در پي  اقدام  مشابهي  صورت  مي گيرد كه  در ايتاليا انجام  شد و در جريان  آن  از حدود ۴۰۰ هزار بيننده  تلويزيون  در ايتاليا خواسته  شد تا يك  روز كامل  از خانه هاي خود خارج  شوند و به  جاي  تماشاي  تلويزيون  به  موزه ، تئاتر، كتابفروشي  و ساير امكان  تفريحي  بروند.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   جهان  |   زندگي  |   سياست  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |