چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۶- Dec,17, 2003
پرنده آهنين
آزاده قاضي-«اليور كان» مي خواهد نزول باشگاه و كشورش را كه چند سالي است دچار آن شده جبران كند.
002348.jpg

خارج از زمين بازي «اليور كان» چندان با حرفهايي كه در باره اش مي زنند فاصله ندارد ولي مرد شماره يك بايرن مونيخ فوتبال را بسيار جدي گرفته است.
او هر وقت مورد نياز باشگاه و يا كشور خود باشد با ماسك حرفه اي گري وارد ميدان مي شود.
«كان» كه اكنون ۳۴ سال دارد در فينال جام جهاني ۲۰۰۲ به عنوان بهترين بازيكن انتخاب شد در حالي كه بازوبند كاپيتاني آلمان را هم بر بازوي خود داشت. او همچنين دو بار بازيكن سال آلمان شده است و يكي از اميدهاي بايرن مونيخ بود كه همراه آن ليگ و جام حذفي را برد. استعداد غريب او ژنتيكي است. حرفهاي او شنيدني است.
* آيا فوتبال در خانواده شما سابقه داشته است؟
- پدرم «رالف» بازيكن خط مياني بوندسليگا بود.او در دهه ۱۹۶۰ براي كارلسروهه يازده بازي انجام داد و يك گل هم به ثمر رساند. من يادم هست كه او مرا با خود به تمرين مي برد. او مي خواست كه من يك فوتباليست شوم اما احتمالا دوست نداشت كه دروازه بان باشم.
* مگر دروازه باني چه اشكالي دارد؟
- ما هميشه در حاشيه بازي هستيم. زمانهاي طولاني هست كه ما كاري نداريم انجام دهيم. به همين دليل است كه من از اينكه در جام جهاني به عنوان بهترين بازيكن انتخاب شده ام بسيار به خود مي باليدم.
ما به ندرت آنطور كه لياقت داريم شناخته مي شويم- دروازه باني كار مشكلي است.
* پس چرا شما دروازه بان شديد؟
- من در غير ازاين پست كار مي كردم اما چيزي در دروازه باني مرا به خود جلب مي كرد.نمي دانم چي؟ الگوي من «سپ  ماير» بود كه در دهه ۱۹۷۰ براي بايرن و آلمان بازي مي كرد و اكنون هم مربي من در بايرن وتيم ملي است. خاطرم هست كه در سال ۱۹۷۴ در جام جهاني كه آلمان جام را برد چگونه در مقابل هلند دروازه اش را حفظ كرد. پدربزرگم بارهابه من بلوز، شلوارك، جوراب و دستكشهايي با عكس دروازبان ماير جايزه داد. پس از آن من ديگر درپست ديگري بازي نكردم.
* شايد شما هيچوقت انتخاب ديگري به غير از فوتباليست شدن نداشتيد؟
- فوتبال بخش مهمي از زندگي ما بود. پدرم بعد از اينكه بازي را ترك كرد مدتي با تيم جوانان كارلسروهه مربي من بود. اما هيچوقت سعي نكرد مرا به ادامه راه خودش مجبور كند. فوتبال هميشه انتخاب خودم بوده چرا كه از بازي كردن بسيار لذت مي برم.
* آيا هنوز هم از آن لذت مي بريد؟
- در فوتبال حرفه اي زمان زيادي براي لذت وجود ندارد . كار مشكل و فشار شديد است ، مخصوصا زماني كه موفق هستي. در بايرن از ما انتظار مي رود كه همه بازيها را ببريم.
* بالاترين فشارها بايد درجام جهاني باشد. سال گذشته پس از بازگشت از ژاپن به خانه چه حس و وضعيتي داشتيد؟
- مدتي طول كشيد تا دوباره بر كار و زندگيم تمركز كنم. حالا احساس مي كنم كه همه چيز مرتب است و روي فرم آمده ام. من به عنوان بهترين دروازه بان جهان چند جايزه گرفته ام اما روي اين چيزها حساب نمي كنم.
من چندين دروازه بان برجسته مانند فرانچسكو تولدو و بوفون ايتاليايي، ايكر كاسياس اسپانيايي و ينس لمن تيم ملي آلمان مي بينم. ما همگي حدودا در يك سطح هستيم. شايد يكي كارش ديدني تر باشد اما سطح توانايي همه مايكي است . درست مثل باشگاهها!
* بيشتر توضيح دهيد. منظورتان چيست؟
- رده بندي در اروپا نسبتا ثابت است . ما (بايرن ) رئال مادريدو منچستر يونايتد از زماني كه باشگاههاي ايتاليا كمي عقب افتادند بر جهان فوتبال مسلط شديم. حالا ميلان، يوونتوس و اينتر عقب تر هستند. ما تقريبا تيم هايي با قابليت نزديك به هم هستيم كه همين مسئله استاندارد ليگ قهرماني را اينچنين بالا برده است.
002346.jpg

-رئال «بزرگترين»ها را دارد، باشگاههاي انگليس هميشه خطرناك هستند و ايتاليايي ها عقيده دارند كه دوباره به جايگاه برترين ها بازگشته اند، چرا كه ميلان ليگ قهرماني را در دست دارد !
* آيا مطمئن هستي كه بايرني ها بعد از بازي هاي فصل در آن سطحي كه گفتي قرار بگيرند؟
- ما هميشه شكست هاي خود را به سادگي جبران كرده ايم. ما جام را پس مي گيريم. ما گروه فوق العاده اي داريم. فصل پيش به خاطر حضور بازيكنان تازه اي مثل ميشائيل بالاك و زي روبرتو كمي خود را بالا كشيديم. فكر مي كنم در اين فصل هم موفق عمل كرده ايم. مادريد، منچستر، ميلان و يوونتوس هم بايد هميشه اول حساب ما را برسند تا بتوانند قهرمان شوند.
* بايرن خط حمله خود را با «روي مكاي» تقويت كرده است. موافقيد؟
- البته كه همينطور است. اين هشداري براي تمام حريفان ما است. اول اين كه، ما در زمين از هميشه قوي تر هستيم و دوم اين كه ما هزينه باشگاهي بي سابقه ۵/۱۲ ميليون پوندي پرداخت كرده ايم كه قدرت مالي ما را نيز به نمايش مِي گذارد. همه رقباي ما نمي توانند چنين ادعاهايي داشته باشند.
* تا كي مي تواني فوتبال بازي كني؟
- از لحاظ جسمي من احساس مي كنم بهتر از ۱۰ سال پيش هستم. من قطعا تصميم به بازي در تيم ملي تا جام جهاني ۲۰۰۶ در آلمان دارم و بعد از آن هم شايد حداقل باز هم بازي در بايرن را ادامه دهم.
* پرنده آهنين لقب گرفته اي .چرا؟
- از من مي پرسيد؟ شايد ظاهرا اين گونه باشم، اما قلبم اين را نمي گويد. من يك انسان مثل بقيه هستم با همان احساسات و عواطف. من آهني نيستم.

خبرها و نگاه ها
هيأت ورزشي عراق در تهران
معراج مژده - وزير جوانان و ورزش عراق در بغداد از گسترش روابط ورزشي اين كشور با جمهوري اسلامي ايران در آينده نزديك خبر داد و گفت: براي فعال كردن فعاليت هاي ورزشي بين دو كشور به زودي يك هيأت ورزشي عراقي عازم ايران خواهد شد و با مسئولان ورزشي اين كشور ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
«علي فائق الغبان» گفت:قرار است در اين سفر يك توافقنامه همكاري مشترك در زمينه ورزش بين طرفين امضا شود.
وزير ورزش و جوانان عراق افزود: در ادامه اين سفر و براي افزايش روابط و فعال كردن فعاليت هاي ورزشي عراق، هيأت مزبور عازم كشور تركيه مي شود و با مسئولان ورزشي اين كشور نيز توافقنامه ورزشي امضا خواهد كرد.الغبان از گسترش روابط ورزشي با كويت خبر داد و گفت: با هدف تعميق روابط بين دو كشور و زدودن كينه هاي گذشته، عراق و كويت در آينده، هفته ورزشي برگزار مي كنند.
به گفته وي، در طول اين هفته تيم هاي مختلف ورزشي دو كشور به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت.
در پي اشغال كشور كويت در سال ۱۹۹۰ توسط رژيم صدام، روابط دو كشور رو به تيرگي نهاد و اين وضعيت بر روابط ورزشي دو كشور نيز اثر گذاشت و هرگز تيم هاي كويتي حاضر به رقابت با تيم هاي ورزشي عراق نشدند.الغبان تصريح كرد كه در ديدار اخير خود از كويت، عراق صفحه تازه اي از روابط خود با كشور دوست و همسايه كويت گشوده است.
تيم بوكس عراق در المپيك
از سال ۱۹۸۸، بوكسورهاي عراقي نمي توانستند در المپيك شركت كنند. حالا آنها به منظور موفقيت در رقابت هاي مقدماتي المپيك آتن، تحت حمايت آمريكايي ها قرار گرفته اند. البته تا سال ۲۰۰۴ در تيم عراق، كارهاي زيادي براي انجام دادن وجود دارد.
از چند روز پيش ۲۴ تيم بوكس عراق در كربلا با يكديگر به رقابت مي پردازند. در اين شهر كه در ۱۲۰ كيلومتري جنوب بغداد واقع شده است، هيچ كس نمي تواند مزاحمتي براي اين ورزشكاران ايجاد كند. بوكسورهاي عراقي براي اين كه بتوانند براي المپيك تابستاني ۲۰۰۴ انتخاب شوند، بايد در گروه مقدماتي آسيا درصدر قرار گيرند. آنها در ماه ژانويه بايد با بوكسورهاي فيليپيني، در ماه مارس با چيني ها و در آوريل با پاكستاني ها روبه رو شوند.
داوري ليگ برتر واليبال ايران
002344.jpg

ليگ برتر واليبال ايران هيچ گاه به اندازه اين فصل تحت تأثير مسايل داوري واقع نشده بود. نه اينكه اصلاً در زمينه قضاوت در طول سال هاي گذشته مشكلي بروز نمي كرد بلكه همه گاه اين معضل در شرايط حساس دور برگشت به هنگام هفته هاي پاياني آنجا كه هر امتياز براي قهرماني و بقاء مطرح بود مشاهده مي شد. اما اين بار فشردگي بازي ها و سطح نزديك تيم ها باعث شده است تا از همان ابتداي فصل شاهد اعتراض گاه و بيگاه بازيكنان و مربيان در طول رقابت ها باشيم.
هدف ما از طرح اين بحث مخالفت با اعتراض تيم ها نيست كه حتي هم در برخي موارد حق را به آنان مي دهيم ولي انتقاد ما به نحوه و نوع اعتراض ها برمي گردد كه بايد به شيوه درست ابراز شود تا بتوان با اصلاح مشكلات از آن نتيجه درست گرفت. خوشبختانه در چند وقت اخير با فعال شدن كميته انضباطي و برخورد صحيح آنان با مسايل تا حدودي آرامش به ميادين واليبال بازگشته است ولي هنوز كافي نيست و به گفته رئيس فدراسيون واليبال بايد برخورد قاطع تري هم با خارجيان صورت پذيرد.
معلوم نيست چرا در ورزش  ما مربيان، بازيكنان و حتي مديران تيم ها هميشه دلايل شكست را از چشم ديگران مي بينند و قصد دارند به نوعي كاستي هاي خود را متوجه ديگران سازند. تا زماني كه مربيان و بازيكنان واليبال هم با چنين تفكري به جاي پذيرش واقعيت ها به دنبال بهانه هاي واهي باشند، به طور مطمئن رنگ موفقيت را نخواهند ديد.
چه مي شد كه مربيان و بازيكنان ما پس از هر شكست به جاي قبول واقعيت ها و احترام به قدرت و تلاش بازيكنان حريف، ضعف و قصور خود را به عوامل ديگر نسبت ندهند و با تبريك به حريف در انديشه تقويت و اصلاح خود برآيند.
تداوم واليبال محلات در شهرداري تهران
چند سالي است كه به همت معاونت امور اجتماعي شهرداري تهران مسابقات محلات در دو رشته فوتبال و واليبال با در برگرفتن همه مناطق و با حضور چشمگير نوجوانان و جوانان ابتدا به صورت منطقه اي و سپس با تجمع برترين ها برگزار مي شود كه امسال هم اين حركت تداوم پيدا كرد.
در مرحله نهايي رقابت هاي واليبال محلات كه با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار و بسياري از پيشكسوتان نام آشناي فوتبال و واليبال (همايون بهزادي، جعفر كاشاني، محمد دراني، دكتر جمشيد آيريا، مصطفي كدخدازاده و محمود حداد) انجام شد، مناطق ۱۶، ۹ و ۵ در رده جوانان و مناطق ۱۷، ۲۰ و ۱۶ در رده نوجوانان به ترتيب حائز رتبه هاي اول تا سوم شدند.
در راه برگزاري اين مسابقات مهندس مشايي معاونت امور اجتماعي شهرداري، مهدي فؤاديان مشاور ورزشي شهردار و كاظم نفر رئيس كميته داوران واليبال ايران تلاشي مثال زدني داشتند.
در خاتمه هم كاپ و جوايز تيم هاي برتر از سوي مسئولان به بازيكنان و تيم هاي برتر اهداء شد. به گفته كاظم نفر جدا از مسابقات واليبال محلات قرار است كميته ورزش شهرداري در زمينه برگزاري مسابقات واليبال نونهالان هم به ياري هيأت واليبال استان تهران بشتابد.

پاول ندود
فوتبال بدون تماشاگر معنا ندارد
نام: پاول ندود
تاريخ تولد: ۳۰/۸/۱۹۷۲
محل تولد: جمهور چك
قد: ۷۷/۱متر
وزن: 70كيلوگرم
تيم: يوونتوس
پست: خط مياني
002350.jpg
پاول ندود در چك در نزديكي پراگ در جمهوري چك در تاريخ ۳۰ آگوست ۱۹۷۲ به دنيا آمد. او براي مردم شهرش يك بت است و مسئولين و طرفداران باشگاه سابق او، اسپارتاپراگ عاشق او هستند.
او قبلاً كم و بيش مانند يك مهاجم بازي مي كرد، اما اين روزها در يووه بيشتر نقش هافبك را دارد. ندود شوت با پاي چپ را ترجيح مي دهد. او بازيكني ثابت و مهم براي تيم ملي چك است. ندود كار خود را با لازيو در بازي بين لازيو و بلون با نتيجه صفر- يك در تاريخ ۷ سپتامبر ۱۹۹۶ آغاز كرد. در مقايسه با ديگر بازيكنان لازيو پاول قيمت بالايي نداشت. در سال دوم حضور خود در روم در سال ۹۸-۹۷ او يازده گل به ثمر رساند و جام ايتاليا را با لازيو برد. بعد از آن فصل ،سرجيو كراگنوتي گفت : ندود را نخواهد فروخت. در فصل سال ۹۹-۹۸ لازيو آخرين جام برندگان جام را از آن خود كرد. پاول ندود پس از يك فصل محروميت در حالي كه قادر به انجام بازي هاي زيادي نبود در بازي فينال مهم ترين گل را به ثمر رساند. در فصل ۲۰۰۰-۹۹ لازيو دومين «اسكودتو» تاريخ خود و برد جام ايتاليا را جشن گرفتند. وي اكنون در يوونتوس مي درخشد.
او همسر خود ايوانا را زماني كه تنها ۱۶ سال داشت ديد و ۶ سال بعد آنها ازدواج كردند. آنها دو فرزند، يك دختر و يك پسر دارند.
* علاقمنديهاي شما در زندگي چيست؟
- زندگي من ،خانواده و فوتبال است. به اين دو عشق مي ورزم. من به كلوب هاي شبانه نمي روم و مشروب هم نمي خورم. چيزي كه براي من اهميت دارد، اين است كه هر دقيقه وقت فراغت كه دارم با همسرم ايوانا و دو فرزندمان بگذرانم.
* مانند بازيكن مستعد و استثنايي خط مياني رئال، ديويد بكام، صميمت شما با خانواده تان ثابت شده است.
من فكر مي كنم اگر بخواهيد در زمين بازي موفقيت كسب كنيد بايد زندگي خانوادگي مستحكمي داشته باشيد.
* پست مورد علاقه شما چيست؟
- من تقريباً هرجاي زمين مي توانم بازي كنم- چپ زمين، در ميانه ميدان، من حتي در دفاع هم بازي كرده ام. من اهل عملم و خودم را يك ستاره نمي دانم، نوع بازي من واقعاً ساده است. تنها مسأله مهارت و تلاش نيست، براي اين كه مؤثر باشيد نياز به فكر فوتبالي است. متواضع بودن چيز خوبي است. آنچه من سعي دارم و انجام مي دهم اين است كه هر باري كه به زمين مي روم ،بهتر از بار پيش بازي كنم. من در زمين تمرين سخت كار مي كنم چرا كه هميشه باور دارم بهتر از اينها مي توانم باشم.
* طرفداران فوتبال ايتاليا به شور فراوان به فوتبال مشهور هستند. اين مسأله هنگام بازي چه تأثيري بر شما دارد؟
- من از احساس اين شور و شوق لذت مي برم و اين حس لذت از طرفداران به من منتقل مي شود.من براي آنها بازي مي كنم. هيچ وقت براي خودم بازي نمي كنم. شما به عنوان يك بازيكن روح طرفداران را درون خود داريد، شما توانايي شاد كردن و گاهي ناراحت كردن آنها را داريد. فوتبال بدون طرفدارانش معنا ندارد.

آرمسترانگ
در انديشه ثبت ركورد
002352.jpg
لانس  آرمسترانگ  قهرمان  پنج  دوره  مسابقات  دوچرخه سواري  توردوفرانس  ، عزم خود را جزم  كرده  است  تا ركورد ششمين  قهرماني  در حرفه اي ترين  رقابـــــــت  دوچرخه سواي  جهان  را به  نام  خود ثبت  كند.
عضو تيم  دوچرخه سواري  يواس  پستال   در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  افزود: براي  كسب  ششمين  قهرماني  درتوردوفرانس  انگيزه  بيشتري  نسبت  به  پنجمين  دوره  دارم .
آرمسترانگ  در سال  ۲۰۰۳ با پنج  بار قهرماني  در مهم ترين  رويداد دوچرخه سواري  جهان  كه  همه  ساله  در فرانسه  برگزار مي شود، جا پاي  بزرگاني  چون  ژاك آنكوئتيل ، ادي  مركس ، برنارد هينولت  و ميگوئل  ايندوراين  گذاشت .
وي  اظهارداشت : توردوفرانس  مهمترين  هدف  در زندگي  حرفه اي  يك  دوچرخه سواراست .
اين  مسابقات  گاهي  به  موضوع  جنجال  و اختلاف  نظر ميان  تيم ها وورزشكاران  تبديل  مي شود، اما هنوز هم  بهترين ، بزرگترين  و با ابهت ترين رويداد در دنياي  دوچرخه سواري  است .
به  گفته  وي  شايد با برگزاري  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن ، شرايط برگزاري رقابت هاي  توردوفرانس  در سال  آينده  اندكي  تغيير كند اما باز هم  مهم ترين هدف  او باقي  خواهد ماند.
آرمسترانگ  ۳۲ ساله  تصميم گيري  در مورد زمان  كناره گيري  خود از دوچرخه سواري  را به  بعد از رقابت هاي  توردوفرانس  موكول  كرد و گفت : نمي توانم  درطول  هشت  ماه  آينده  به  بازنشستگي  از اين  رشته  فكر كنم ، اما عوامل  متعددي هستند كه  در اين  تصميم گيري  موثر خواهند بود.
وي  ادامه  داد: نخست  بايد ببينم  از قدرت  جسماني  كافي  براي  شركت  درمسابقات  برخوردار هستم  يا نه . چون  نمي خواهم  تا وقتي  كه  پير و ناتوان  شدم به  دوچرخه سواري  ادامه  دهم .
دوم  اين كه  قرارداد من  با تيم  يواس  پستال  تاسال  ۲۰۰۴ اعتبار دارد و قصد ندارم  همكاري  خود را با جان  برونيل  مديربرنامه هايم  قطع  كنم .
آرمسترانگ  براي  كسب  پنجمين  قهرماني  در توردوفرانس  رقابت  سختي  با يان اولريش  دوچرخه سوار آلماني  تيم  تله  كام  داشت  و او را جدي ترين  رقيب  خوددر سال  ۲۰۰۴ مي داند.
به  گفته  وي  برخي  افراد معتقدند آرمسترانگ  واپسين  سالهاي  بزرگي  وشكست ناپذيري  خود را طي  مي كند ،بنابراين  اولريش  حريف  سرسختي  براي  او خواهدبود.
دوچرخه سوار آمريكايي  تيم  يواس  پستال  اعلام  كرد بخاطر جداشدن  از همسرش كريستن  بعد از خاتمه  مسابقات  سال  ۲۰۰۳ دور فرانسه ، در رقابت هاي  يك  روزه دوچرخه سواري  جهان  در ماه  آوريل  سال  آينده  شركت  نخواهد كرد و ترجيح  مي دهدبيشتر اوقاتش  را در خانه  در كنار سه  فرزندش  سپري  كند.

انتقال تكنولوژي توليدات ورزشي از آلمان
زمينه انتقال تكنولوژي توليدات وسايل ورزشي از آلمان فراهم مي شود. دكتر پالم كه رياست فدراسيون جهاني همگاني را به عهده دارد چندين سال نيز در طراحي ورزش آلمان نقش موثري داشته كه نتيجه آن كسب نتايج مطلوب در جهت همگاني كردن ورزش بوده است.
مهندس مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني گفت: آلمان از جمله كشورهايي است كه در ورزش همگاني توسعه بسيار خوبي داشته و براساس آمار و اطلاعات ۳۳درصد جمعيت رسمي و ثبت شده در ورزش همگاني شركت مي كنند و مجموعا ۷۷% از جمعيت آن نيز به صورت منظم به ورزش همگاني مي پردازند. اين رقم در كشور ما در حال حاضر براساس دو آمار جداگانه بين ۱۲ تا ۱۵% است.
ما در مطالعات طرح جامع به اين موضوع رسيديم كه اين رقم بايستي با سرعت زياد به درصدهاي جهاني نزديك شود و در اين راستا براي ۱۰ سال آينده طراحي كرده ايم كه اين رقم به ۴۵% برسد.وي در ادامه تصريح كرد: حال كه سازمان ورزشهاي همگاني طراحي شده ناگزير هستيم كه از تجربيات كشورهاي موفق از جمله آلمان استفاده مطلوب را ببريم.
ديدار با دكتر پالم نتايج بسيار خوبي داشت از جمله آكادمي تحت عنوان آكادمي ورزش همگاني كشورهاي اسلامي به سبك آكادمي كه در ماه مه سال ميلادي آينده در بوداپست تحت عنوان آكادمي ورزش هاي همگاني كشورهاي اروپايي افتتاح مي شود براي كشورهاي اسلامي به مركزيت ايران تشكيل شود.
همچنين قرار شد درخواست ميزباني اجلاس جهاني ورزش همگاني در سال ۲۰۰۸ در ورشو بررسي شود كه با نظر مساعد ايشان مواجه بود.
مهندس مهرعليزاده در خصوص استفاده از فن آوري كشور آ لمان اظهار داشت: براساس اطلاعات دكتر پارلم ۳۹ ميليارد دلار حجم سرمايه گذاري در رشته هاي توليدكننده وسايل و تجهيزات ورزش در آلمان است. در حال حاضر در كشورمان ۲۲۰ توليدكننده وسايل داريم كه از حدود ۶ الي ۷ ماه پيش سعي كرديم اتحاديه اي براي اين مجموعه در نظر بگيريم كه خوشبختانه اخيرا اين اتحاديه به ثبت رسيد. هدف ما از ايجاد آن، برقراري هماهنگي بين آنها در جهت ايجاد ارتباطات منظم در ابعاد اقتصادي خريد و فروش همچنين دريافت تكنولوژي در زمينه هاي فن آوري است.
در اين راستا صحبت هاي اوليه با دكتر پارلم صورت گرفت و ايشان قولهاي مساعدي در خصوص انتقال تكنولوژي در زمينه توليد و تجهيز وسايل ورزشي دادند.

سايه روشن ورزش
فوتبال آسيا
002354.jpg
كيوان آشفته- پس از اجلاس كنفدراسيون فوتبال آسيا، توسط دكتر حسن غفاري مدير روابط بين الملل فدراسيون فوتبال نتايج سفر به مالزي تشريح شد.
در جام باشگاههاي آسيا از هر كشور تيمهاي قهرمان ليگ و قهرمان جام حذفي بدون تأثير سوابق گذشته شان در ليگ در جلسه ي كميته ي مسابقات A F C قرعه كشي شدند. در اين مراسم، ۱۴ كشور آسيايي پيشرفته به دو منطقه ي شرق و غرب تقسيم شدند و ۲۸ تيم از بين تيم هاي قهرمان باشگاهها و قهرمان جام حذفي هر كشور در ۷ گروه ۴ تيمي قرار گرفتند و فوتبال آسيا به سه قدرت برتر تقسيم شد.
وي ادامه داد: مهم ترين تصميمي كه در كميته مسابقات اتخاذ شد، عدم قرار گرفتن دو تيم از يك كشور در يك گروه بود كه مورد موافقت همه  كشورهاي عضو قرار گرفت، همچنين ۱۶ تيم از غرب و ۱۲ تيم از شرق آسيا هر كدام بايد در قسمت جغرافيايي خود، رقابتشان را به صورت رفت و برگشت برگزار كنند تا از هر گروه يك تيم انتخاب شود.
به اين هفت تيم راه يافته به دور نهايي، قهرمان جام باشگاه هاي آسيا در سال گذشته ـ تيم العين امارات ـ اضافه مي شود كه در دو گروه ۴ تيمي به رقابت هاي حذفي ادامه مي دهند تا قهرمان سوپر جام باشگاه هاي آسيا مشخص شود.صرفه جويي در وقت و هزينه ي تيم هاي حاضر در سوپر جام باشگا هاي آسيا دليل اصلي اين تقسيم بندي است.درخصوص بازي نيمه تمام ايران و كره شمالي، چون نماينده ايران يكي از اعضاي اين كميته  بود، يكي از اعضاي كميته تفسير اشتباهي از قانون A F C داشت كه به نشانه اعتراض توضيحاتي ارائه شد. چرا كه اگر اين شفاف سازي انجام نمي شد. شايد تيم كشورمان بازنده اعلام مي گرديد.
تيم  كره شمالي علاوه بر بازنده شدن برابر تيم ايران، مقابل تيم اردن نيز ۳ بر صفر بازنده اعلام شد و همچنين به علت تاخير در صدور رواديد براي تيم اردن نيز به مدت يك سال از حضور در ميادين بين المللي محروم گرديد. در ارتباط با بازي هاي غرب آسيا، نيز ميزباني اين بازي ها در سال ۲۰۰۴ به ايران رسيد. سعي شد با تيم اردن براي چندمين بار روبرو نشويم كه مورد توافق نماينده  كشور اردن نيز قرار گرفت و تيم كشورمان به همراه تيم هاي سوريه و لبنان در يك گروه قرار گرفت و تيم هاي عراق، اردن و فلسطين نيز در گروه ديگر قرار گرفتند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |