پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷
ناوگان در حال گذار اتوبوسراني
001598.jpg
عكس : هادي مختاريان
ديگر لازم نيست براي رسيدن به محل كار يا هر جاي ديگري نيم ساعت در صف اتوبوس بايستيد و در آخر هم ايستاده در اتوبوس در ميان مملو مسافران فشار قبر را تجربه كنيد، شما مجبور نيستيد در مسافرت درون شهري با هزينه مناسب به اتوبوس هاي اوراق و فرسوده با سرفه هاي موتوري دودزا تن بدهيد چرا كه ۱۰۰ اتوبوس ۲Euro با شاخص زيست محيطي سبز وارد ناوگان اتوبوسراني شهر تهران شد.
اين خبري بود كه مهندس صرافين مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهر تهران اعلام كرد و توسعه و تقويت سيستم حمل و نقل عمومي شهر تهران را نويد داد.
قصه صف طويل اتوبوس و مسافران عصباني، قصه تكراري اما درد آشناي اغلب شهروندان تهراني است. البته نه آن دسته از افرادي كه باخودروي شخصي در سطح شهر عبور و مرور مي كنند كه حكايت ترافيك و كمبود پاركينگ هم در وصف آنان گفته شده است.
از آن روز كه شهروندان براي رسيدن به مقصد به زيرزمين پناهنده شده و با تكنولوژي سريع  مترو دالان هاي تو در توي زمين را در نورديدند هنوز حتي يك مورد هم از ميزان تقاضاي مسافرت درون شهري با اتوبوس كاسته نشده است.
« ۱۶ميليون تقاضاي سفر درون شهر تهران چيزي نيست كه با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس قابل پاسخگويي باشد.» اين جمله اي است كه مديرعامل سازمان اتوبوسراني در وصف شبكه حمل و نقل شهري تهران مي گويد.
ناوگان نارسيده 
شهر تهران دارا ي۲۳۵۰ كيلومتر شبكه شهري است كه ناوگان اتوبوسراني بايد نيمي از اين شبكه را پوشش دهد.
با توجه به آماري كه رئيس اين سازمان در خصوص ميزان ظرفيت ناوگان اتوبوسراني در اختيار ما گذاشت يعني ۹ هزار اتوبوس هنوز به ۲۵۰۰ الي ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس نياز داريم.
صرافين مي گويد: ۹ هزار دستگاه اتوبوس پاسخگوي شبكه فعلي حمل و نقل نيست و بدون شك براي تقويت اين ناوگان بايد اتوبوس هاي بيشتري وارد شبكه نماييم.
فقدان يك شبكه كامل اتوبوسراني شهروندان را به دو سو سوق خواهد داد. مسافران درون شهري در نبود اتوبوس يا روانه قطار زيرزميني مي شوند كه ظرفيت محدودي دارد و يا در كنار خيابان به انتظار خودروهاي سواري مي ايستند. در هر دو حالت براي كساني كه سال ها از اتوبوس براي حمل و نقل استفاده مي كردند، هزينه اضافي تحميل خواهد شد.
يك بليت براي چند مسير
قيمت واقعي تمام شده براي هر بليت اتوبوس ۱۳۰۰ ريال است كه مسافرين فقط ۱۰۰ ريال آن را مي پردازند. يعني هر مسافر از زماني كه وارد اتوبوس مي شود مبلغ ۱۳۰۰ ريال كرايه پرداخت مي كند. اما به گفته يك كارشناس امور ترافيك اين قيمت بالاتر از كرايه يك تاكسي در مسير برابر است. درآمد هر دستگاه اتوبوس از مسافران به طور مستقيم و به غير از سوبسيد روزانه ۴۸۰ هزار الي ۶۰۰ هزار ريال است. بدين ترتيب هر اتوبوس به طور متوسط ماهيانه يك ميليون و ۵۶۰ هزار الي ۱۰ ميليون و ۳۲۰ هزار ريال براي شركت واحد تنها از طريق حمل مسافر طي ۲۲ روز در ماه كسب درآمد مي كند.
با تمام اين اوصاف مسافرت درون شهري با اتوبوس براي شهروندان ارزان ترين حمل ونقل شهري محسوب مي شود.
هنوز هم رشد نرخ كرايه تاكسي ها و حتي بليت مترو در مقايسه با بليت اتوبوس از سرعت بيشتري برخوردار بوده است.
بليت اتوبوس از ۱۰ سال قبل با نرخ ۱۰ ريال آغاز و درنهايت به ۱۰۰ ريال رسيد كه باتوجه به ميزان افزايش قدرت خريد شهروندان از موقعيت باثبات تري برخوردار است.
اتوبوس ها در چهارجهت اصلي
خطوط ناوگان اتوبوسراني يكي از قديمي ترين خطوط حمل و نقل شهري محسوب مي شود كه از رشد نابرابري درسطح شهر تهران برخوردار است. اگر سري به چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب تهران بزنيد فراواني اتوبوس هايي كه در حال حركت هستند در نقاط مختلف متفاوت است شمال و غرب تهران به اعتقاد صرافين مدير عامل سازمان اتوبوسراني تهران از خطوط ضعيف تري برخوردار است.
صرافين مي گويد: شمال تهران به خاطر سطوح شيب دار ونا امن ظرفيت تردد اتوبوس را ندارد و به همين دليل نقاطي مانند ولنجك، جماران، نياوران كه داراي سطوح تندشيب دار هستند اتوبوس  كمتر به چشم مي خورد. صرافين خبرداد كه با طرح اخير توسعه و تقويت ناوگان اتوبوسراني به زودي اين نقاط نيز داراي اتوبوس هايي با ضريب ايمني بالا مي شوند.
وقوع تصادفات متعدد و آمار تلفات بالا دراين نقطه از شهر تهران يكي از علل ضعف خطوط اتوبوسراني اين منطقه بوده است همچنين در قسمت غرب و شمال غربي تهران از آنجا كه از بافت هاي جديد و تازه سازي برخوردار است هنوز مسيرهاي مورد نياز شهروندان شناسايي و اتوبوس هاي جديد روانه خطوط جديد نشده است. از آنجا كه رشد جمعيت در قسمت غربي و شمال غربي رو به افزايش است و نياز به اتوبوس و ساير وسايل حمل و نقل در حال افزايش است، تقويت خطوط اتوبوسراني بسيار ضروري به نظر مي رسد.
اتوبوس هاي پير مي روند
خودروهاي فرسوده سال هاست كه معضل اساسي فضاي سبز، محيط زيست، سازمان حمل ونقل و ترافيك شده است كه تاكنون وعده  هاي فراواني جهت ساماندهي آن داده شده است. بخشي از خودروهاي فرسوده شامل اتوبوس هاي شركت واحد است كه حدود ۲۵ سال است كه در سطح شهر تردد مي كنند.
صرافين مي گويد: تعداد ۷۰۰دستگاه اتوبوس بالاي ۲۵ سال عمر، در تهران تردد مي كنند كه خطرات ترافيكي و زيست محيطي فراواني را متوجه شهروندان مي كنند. به گفته وي يكي از برنامه هاي سازمان اتوبوسراني، از رده خارج كردن اين خودروهاي فرسوده و جايگزيني اتوبوس هاي جديد با شاخص هاي زيست محيطي استاندارد است.
تحويل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۲Euro نيز در راستاي اين برنامه صورت گرفته است و اين اتوبوس ها قادرند سالانه ۳۰ ميليون سفر درون شهري را پوشش دهند.
سيستم كامل حمل ونقل شهري يكي از شاخص هاي يك شهر مدرن و رفاهي است كه فقط نيازمند يك مديريت واحد و پيشرفته است. براي تكميل ناوگان حمل ونقل شهري تهران كه از ضعف هاي زيادي برخوردار است فقط يك راه وجوددارد و آن هم مديريت قوي مبني بر شايستگي ها و دانش  كافي است.

خيلي هم بد نيست!
001600.jpg
ايستادن در صف اتوبوس هم شده جزو لحظه هاي ثابت زندگي مان. اصلا مثل صبحانه خوردن و نفس كشيدن عادت كرديم كه براي اتوبوس معطل بمانيم. آخر كسي كه در صف معطل مي ماند و يا حتي به صندلي هاي سرد اتوبوس تكيه مي زند، صحنه هاي ديدني را مي بيند كه هر كسي در اتومبيل شخصي خود نمي بيند. دعوا براي نشستن روي صندلي هم از لحظات خنده دار زندگي است. اصلا موقع برگشت به خانه اندكي چشم بر هم زدن و استراحت كردن كلي خستگي را از تن به در مي كند. ديديد اتوبوس هم خيلي بد نيست.

۲۸۵ فرم استخدام پر شده يك بيكار
001604.jpg
ناصر فرم را به سرعت پرمي كند. درست مثل اينكه همه بند هاي آن را از حفظ است. با بي خيالي فرم را به منشي مي دهد و تمام. به عكس بقيه متقاضيان در صورتش هيچ اثري از هيجان نيست. انگار از پيش نتيجه كار را مي داند.
« ۲۸۵فرم پركرده ام. اما هنوز بيكارم. نمي دانم تا سن بازنشستگي كار پيدا خواهم كرد يا نه؟»
اين پاسخ سوالم است وقتي از اين آقاي ۲۹ساله مي پرسم، چطور به سرعت تمام بندهاي فرم استخدام را پر كرد.
او يكي از هزاران مراجعي است كه در مراكز كاريابي ثبت نام كرده به اميد آنكه شغلي مناسب بيابد.
كار مراكز كاريابي چند سالي است با افزايش آمار جوانان بيكار اعم از تحصيل كرده و يا با تحصيلات متوسط رونق گرفته است. بسياري از جوانان هر روز به اميد يافتن شغل مناسب راهي اين مراكز مي شوند و اغلب نيز دست خالي بر مي گردند. برخي از جوانان در بيشتر اين مراكز ثبت نام كرده اند. با اين حال هنوز بيكارند.
يك ماه حقوق ، نشانه وفاي به عهد
از آن گذشته اگر جواني هم موفق به يافتن كار از طريق اين مراكز شود، آن وقت زمان وفاي به عهدهاي جورواجوري مي رسد كه موسسه براي يافتن شغل شرط كرده است. دختر ۲۱ ساله اي مي گويد: چند ماه پيش از طريق يكي از دوستانم به يكي از مراكز كاريابي مراجعه و فرم پر كردم.
بعد از من سفته اي به مبلغ صدهزار تومان خواستند. شرط اين مراكز، تحويل يك برج حقوق به كاريابي است.
به اعتقاد اين خانم اين خواسته غير منصفانه است. «آدم يك برج زحمت بكشد و آخر ماه حقوقش را تحويل كاريابي بدهد؟ تازه اگر پس از اين مدت كارفرما عذرت را بخواهد يا خودت از كارت رضايت نداشته باشي. تكليف چيست؟ بايد يك ماه كار كني و حقوق را به كاريابي بدهي و بعد هم از آنجا بيرون بيايي. روز از نو روزي از نو.»
ليسانس ارتباطات و بريده جرايد
مديران مراكز كاريابي هم دلايل خود را براي اين شرايط به قول متقاضيان كار سنگين دارند. راه اندازي اين مراكز مستلزم صرف هزينه هايي است كه به قاعده بايد از اين روش ها تامين شود.
مدير يكي از كاريابي هاي بخش خصوصي مي گويد: درآمدها كفاف هزينه ها را نمي دهد.
بيشتر مراجعان افراد فاقد تخصص با توقعات بالا هستند. يا ديپلمه هاي بدون سابقه كار و تخصص و يا افرادي با مدرك دانشگاهي و به طور طبيعي با توقعاتي بالاتر و بازهم بدون تخصص.
به گفته وي كارفرمايان نيز انتظارهاي بالايي از نيروي كار دارند.
كارفرماها حتي براي ساده ترين كارها مي خواهند از افراد صاحب تخصص باتحصيلات بالا و حقوق كم بهره بگيرند. مثلا كارفرمايي از ما خواسته بود، خانمي بامدرك ليسانس رشته علوم ارتباطات، مسلط به زبان انگليسي، برنامه هاي كامپيوتري «ورد» ،«اكسل» و «فتوشاپ» براي كار تهيه بريده جرايد به او معرفي كنيم.
توقعات بالاي كار فرمايان و متقاضيان كار به اعتقاد اين مدير نوعي بي  تعادلي در بازار كار به وجود مي آورد.«با وجود بالا بودن آمار بيكاران، كارجوياني كه هيچ  گونه تخصصي ندارند، طالب حقوق هاي نجومي هستند. در چنين شرايطي شانس استخدام افرادي را كه كاريابي به كارفرمايان معرفي مي كند، بسيار پايين مي آورد.»
بي تخصص و پرمدعا
بيشتر كارفرمايان نيز ترجيح مي دهند، نيروي كار مورد نياز خود را از روشي به غير از مراكز كاريابي تامين كنند. به اعتقاد آنان افراد معرفي شده از سوي مراكز كاريابي فاقد تخصص هاي ابتدايي هستند.
محمدي يك شركت بازرگاني را اداره مي كند.به گفته محمدي بيشتر افراد معرفي شده از طرف كاريابي حتي مهارت هاي ابتدايي را ندارند. «كار با فاكس و تلفن سانترال را نمي دانند، با كامپيوتر در حد مدرسه و دانشگاه آشنايي دارند. اما در قسمت حقوق مي نويسند طبق تعرفه وزارت كار، آخر چطور كسي كه از نظر كارفرما حداقل مهارت ها را ندارد، توقع حداقل حقوق وزارت كار را كه حدود ۸۵ هزار تومان است، دارد؟»
محمدي با انتقاد از بخش خصوصي ادامه مي دهد: «خانمي به من مراجعه كرد كه در فرم مشخصاتش عنوان كرده بود، ديپلم اداري دارد.
از او خواستم، با فاكس كار كند كه گفت بلد نيستم. از او پرسيدم آيا در دبيرستان كار با فاكس را به شما آموزش نداده اند، جواب منفي داد.
من با سيستم جديد آموزشي چندان آشنا نيستم و نمي دانم، ديپلم اداري چيست، اما حداقل اين انتظار مي رود كه آموزش و پرورش تنها به محفوظات دانش آموزان اكتفا نكند، بلكه به طور كاربردي آنان را براي ورود به بازار كار آشنا كند.»
تشكيل زندگي مشترك؟
نداشتن تصويرواقعي از توانمندي ها و كارايي توسط كارجويان، از ديگر مشكلات كاريابي ها در برخورد با مراجعان است.
اميري مشاور مركز كاريابي در بيان اين مشكل موردي را مثال مي زند. «خانم دانشجويي چندي پيش به من مراجعه كرد و در فرمي شرايط خود را نوشت. او در مقابل پرسش هايي مثل ميزان آشنايي با اينترنت، زبان انگليسي و كامپيوتر پاسخ متوسط را علامت زده بود. در قسمت توضيحات عنوان كرده بود كه دانشجوست و تنها هفته اي چهار روز مي تواند حضور پيدا كند و جالب ترين قسمت فرم بخش ميزان حقوق درخواستي بود كه او بابت اين چهار روز درخواست ماهيانه ۲۵۰ هزار تومان كرده بود.»
گله هاي كارفرمايان و كارجويان از هم به قوت خود باقي است و مراكز كاريابي نيز نتوانسته تعاملي منطقي بين اين دو برقرار كنند.
همين مشكلات باعث مي شود ناصر پر كردن فرم و در نهايت حتي ادعاي پرداخت حداقل دستمزد وزارت كار را فرماليته بداند و تنها خود را به مراجعه به اين مراكز دلخوش كند.
«همه جا حقوق ۶۰-۷۰ هزار تومان را پيشنهاد مي كنند، با اين رقم حتي اگر بتوانم كاري پيدا كنم، نمي توانم زندگي خود را اداره كنم، چه رسد به تشكيل زندگي.»

در حاشيه
001602.jpg
اينهمه فرم پر كردم، آخرش چه؟
تلفن زنگ مي زند: از آن طرف گوشي خانمي مي گويد: از كاريابي تماس مي گيرم، به خانم... بگوييد، براي گرفتن برگه معرفي نامه تا ساعت۲مراجعه كند. مادر با چهره اي نسبتا راضي روبه دختر مي گويد: از كاريابي تماس گرفتند و گفتند... چهره دختر درهم مي رود با حالتي ناراضي مي گويد: ديگر خسته شده ام.  هر روز از اين شركت به آن شركت مي روم وفرم پر مي كنم. اما آخرش چه؟
يكي تايپ لاتين مي خواهد. ديگري مدرك دانشگاهي، سومي از سابقه كار مي پرسد و چهارمي ميزان حقوقش كم است. چه فرقي مي كند؟ اين يكي هم مثل بقيه، يك سال است، مي روم و فرم پر مي كنم، اما آخرش....

قانون ۱۷۱
۸۵- نداشتن كارت صحت و سلامت روحي و جسمي راننده وسايل نقليه عمومي:۵ هزارتومان 
پس اين همه پرخاش ها، دشنام و دعواهاي رانندگان وسايل نقليه عمومي به خاطر چيست؟
۸۶- نداشتن برگ بازبيني فني سلامت وسايل نقليه عمومي در صورت وجود شركت حمل و نقل مسافربري در مبداء:۵ هزار تومان 
شايد از آمار تصادفات كمي كاسته شود.
۸۷- عدم استفاده يا استفاده غلط از علائم با دست يا چراغ راهنما در گردش به چپ يا به راست يا هنگام توقف در شهر:۱۰ هزار تومان 
مگر در سربازي به شما ياد نداده اند؟! دست راست دستي است كه گچ را در آن داريد و دست چپ دستي كه ذغال.
۸۸- توقف در محل ايستادن ممنوع (مطلقا ممنوع): ۱۰ هزار تومان 
۵ هزار تومان به خاطر همين «مطلقا» رفت روي قيمت جنس.
۸۹- توقف دوبله در معابر: ۱۰ هزار تومان 
اگر سوبله شد چي؟
۹۰- ورود وسايل نقليه غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك: ۱۰ هزار تومان 
كرايه تاكسي دربست به صرفه تر از پرداخت جريمه است.
۹۱- توقف ساير وسايل نقليه در ايستگاه وسايل نقليه عمومي (اتوبوس، تاكسي و...): ۱۰ هزار تومان 
مگر نگفتيم هر كس در ايستگاه خودش.
۹۲- رعايت نكردن تقدم عبور عابر از طرف راننده در گذرگاه عابر پياده: ۱۰هزارتومان 
خط عابر پياده را كه براي زيبايي معابر نكشيده اند.
۹۳- استفاده نكردن از عينك طبي در حين رانندگي براي كساني كه در گواهينامه آنان ضرورت رانندگي با عينك درج شده است: ۱۰ هزارتومان 
مگر قرار است گواهينامه همه رانندگان كنترل شود تا اگر احيانا كسي با عينك مي ديد و بي عينك رانندگي مي كرد، مجبور به پرداخت جريمه شود.
۹۴- گردش به چپ يا به راست در محل ممنوع: ۱۰هزارتومان 
چند بار گردشگران بي موقع جريمه مي شوند؟!
۹۵-توقف وسايل نقليه در سطح آسفالت جاده ها و محل هايي كه شانه خاكي وجود دارد: ۱۰هزارتومان 
مي خواهيد توقف كنيد، بزنيد كنار؛ شانه خاكي را براي شما ساخته اند ديگر.
۹۶- توقف وسايل نقليه باربري سنگين (۵تن به بالا) و اتوبوس هاي خارج شهري در خيابان ها و در ساعات غيرمجاز: ۱۰هزارتومان 
هرچه مردم تهران در شب ها مي كشند از مزاحمت همين وسايل نقليه باربري سنگين مي كشند.
۹۷- تغيير استاندارد پلاك وسيله نقليه كه از طرف اداره راهنمايي و رانندگي داده شده است:۱۰هزارتومان 
پلاكي كه قرار باشد استاندارد آن به دلخواه راننده تغيير كند كه ديگر پلاك نيست.
۹۸- شست وشوي وسيله نقليه در راه ها (خيابان و جاده): ۱۰ هزار تومان 
جاده كارواش تعطيل!

مرخصي زيارتي فرهنگيان
001606.jpg
فرهنگيان اگر پولش را دارند، نگران مرخصي سفر حج نباشند. شهاب الدين غندالي معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش گفته است: بر اساس مصوبه هيات وزيران، فرهنگيان كشور از يك ماه مرخصي سفر زيارتي به مكه معظمه بهر ه مند مي شوند. آن تعداد از فرهنگيان هم كه پولش را ندارند، خيالشان راحت باشد، آموزش و پرورش تصميم گرفته تا تمامي مطالبات كاركنان آموزش وپرورش را تا دي ماه امسال پرداخت كند.
غندالي همچنين خبر داد: طرح ارتقاي شغلي فرهنگيان جهت كيفيت بخشي به كار تدريس و طرح رتبه بندي معلمان به هيات دولت تقديم شده است.

زنان اولويت اول مطبوعات آبان ماه
001608.jpg
آسيب هاي اجتماعي زنان، اولويت اول موضوعات مطرح شده در مطبوعات آبان ماه بوده است.
شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان در ويژه نامه آبان ماه خود، در گزارشي اعلام كرد كه از ۲۵ روزنامه منتشره در سطح كشور، يك هزار و ۹۶۶ خبر، مصاحبه، مقاله و گزارش مربوط به مسائل زنان و دختران بوده است.
اين آمار نسبت به مهرماه ۷/۵ درصد كاهش داشته است.

ثبت نام اينترنتي آزمون دانشگاه
001610.jpg
داوطلبان كنكور سراسري از اين پس مي توانند از طريق اينترنت جهت ثبت نام درآزمون دانشگاه اقدام كنند.
حسين توكلي معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور، گفت: داوطلبان مي توانند از روز سه شنبه با مراجعه و تماس با سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشانيwww.sangesh.org جزئيات ثبت نام را دريافت و نسبت به آن اقدام كنند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |