پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷
اينجا لندن است، صداي كاپيتاليسم
001640.jpg
پيتر گامبل
بي. بي. سي دوست دارد خود را يك سرويس خبري عمومي نشان دهد. اما وقتي به تجارت و كسب و كار مي رسد، واقعيت و انديشه تحت الشعاع قرار مي گيرد. گذار اين بنگاه خبري از آغاز، با تبليغ و اعلام انديشه تا عشق به كاپيتاليسم خواندني است.
آگهي هاي پر سود
بنگاه اطلاع رساني بريتانيا British Broadcasting Corporation يا همان B.B.C (بي. بي. سي) معروف، براي بيشتر مردم جهان نامي آشناست، شايد آشناتر از راديو و تلويزيون كشور خودشان. اين بنگاه همواره چنين وانمود كرده كه در پي تجارت نيست. بر خلاف شبكه هاي عمومي اطلاع رساني در كشورهاي فرانسه، آلمان و هر جاي ديگر، كانال هاي داخلي بي بي سي آكهي هاي تجارتي پخش نمي كنند. به همين دليل هفته قبل، وقتي يك سري مستند دو دقيقه اي با حمايت كارخانه اتومبيل سازي فرانسوي رنو پخش شد كه وانت هاي جديد اين كارخانه را معرفي مي كرد، با عكس العمل منفي بينندگان «بي. بي. سي يك»  و «بي بي سي دو» مواجه شد.
سري فيلم هاي تجاري رنو، يكي از چندين آگهي هاي تبليغاتي است كه توسط بي. بي. سي در ۱۸ ماه گذشته تهيه و پخش شده است. كمپاني هايي چون لگزوز،H.S.B.C و دافون در اين مجموعه اند. اندي بريانت، متخصص آگهي هاي تجارتي با ۲۰ سال سابقه، مي گويد: «ما فقط در پي آن هستيم كه قدرتمان را نشان دهيم. اما آگهي هاي تجارتي، مقوله بسيار سودآوري است!»
اما هنوز هم بسياري از مردم بريتانيا، بي. بي. سي را يك ارگان خبري مترقي و مورد احترام به شمار مي آورند كه در پي تجارت نيست و مي  كوشد سطح دانش و آگاهي عمومي را بالا ببرد. آنها مي انديشند اين بنگاه خبري (ظاهرا) فقط قصد سرگرم كردن مخاطبان خود را ندارد و در خارج از بريتانيا نيز در طول دهه ها كار و فعاليت، وجهه اي مناسب كسب كرده است. علاوه بر راديو بي بي سي كه چندين دهه از فعاليت آن مي گذرد،  در سال هاي اخير تلويزيون خبري بين المللي و كانال سرگرمي بي. بي. سي نيز مخاطبان فراواني را جذب كرده است.
موسسه بي. بي. سي، ۸۱ سال عمر دارد و از سال ۲۰۰۰، كرگ دايك مديرعامل آن است. از زمان تصدي كرگ دايك، بنگاه به طور فزاينده اي رو به استراتژي هاي تبليغاتي و بازرگاني آورده است. اين رويكرد به سرعت توانسته بي. بي. سي را به رقيبي نيرومند در برابر كمپاني هاي رسانه اي در انگلستان و تمام جهان تبديل كند. اين بنگاه علاوه بر راديو و تلويزيون انتشارات متعددي از قبيل مجلات گوناگون، كتاب ها و سايت هاي اينترنتي دارد، كه هر يك در زمينه خود از اهميت قابل توجهي برخوردار هستند؛ به عنوان مثال در زمينه حيات وحش، علاوه بر برنامه هاي تلويزيوني متعدد با گزارشگران و فيلمسازان بزرگي چون ديويد آتن بورو، مجله ماهانه بي. بي. سي وايلدلايف، از معتبرترين نشريات جهان در اين رابطه به شمار مي رود.
روپرت گيوين، مدير اجرايي تلويزيون جهاني بي. بي. سي، كه مسووليت مشاغل مصرفي كمپاني، از جمله كانال آمريكايي بي. بي. سي كه روز به روز موفق تر مي شود، را به عهده دارد مي گويد: «ما در محدوده اي وسيع و در برابر حريف هاي قدرتمندي مي جنگيم.»
نتايج واقعا رضايت بخش است. در شرايطي كه كمپاني هاي بزرگ رسانه اي جهان با شرايط اقتصادي بد و كمبود درآمد و آگهي هاي روبه  كاهش دست به گريبان بوده اند، عمليات اقتصادي بي. بي. سي به سرعت روبه رشد بوده است. بي. بي. سي در سال گذشته از اين رهگذر ۶/۱ ميليارد يورو - ۳۵درصد بيش از سال۲۰۰۰ - درآمد داشته است. از اين مقدار ۲۱۱ ميليون يورو صرف سرمايه گذاري در برنامه هاي غيرتجاري شده است.
اهداف واقعي بي. بي . سي 
اين روزها انتقادات عليه بي. بي. سي روزبه روز افزايش مي يابد و بسياري از كمپاني هاي كوچكتر راديو تلويزيوني به سياست هاي اين بنگاه در زمينه صرف پول هاي مردم در ساخت برنامه هاي ورزشي، سرگرم كننده و تجاري اعتراض دارند. ديويد مكنزي، سردبير پيشين روزنامه «سان» و مديركنوني يك ايستگاه كوچك راديويي يكي از منتقدين است و عقيده دارد بي. بي. سي نبايد وارد كارهاي تجارتي شود و با پولي كه ماليات دهندگان مي پردازند غيرمسوولانه برخورد نمايد.
اينها حمله هايي جدي است كه بي. بي. سي كم كم به شنيدن آن عادت مي كند. راجر فلين، مسوول ونچر گروپ (گروه ماجرا)ي بي. بي. سي، كه شاخه تجاري ديگري در اين كمپاني است و سرويس هاي بي. بي. سي را مي فروشد، مي گويد: «اين انتقادات همواره به سوي ما سرازير است.» اما بي. بي. سي در واقع چيست و چه بايدبشود.
اساسا، بي.بي.سي بايد برنامه هايي تهيه كند كه «مورد علاقه عموم» باشد. اگرچه معني اين عبارت به درستي تعريف نشده است. با اين همه بسياري از بينندگان شكايت مي كنند كه اين بنگاه ميلياردها پوند پول مردم را صرف ساخت برنامه هايي درباره آشپزي، باغباني و خانه داري مي كند كه در ديگر شبكه هاي تلويزيوني و راديويي نيز وجود دارد. ماه گذشته در نشست جامعه سلطنتي تلويزيون در كمبريج، يكي از مديران اجرايي والت ديسني سوالي اساسي را مطرح كرد كه چه لزومي داشته است بي.بي.سي در رقابت با ديسني، اقدام به راه اندازي دو كانال ديجيتال براي كودكان كند، در حالي كه اين برنامه ها توسط ديسني پخش مي شده است. همچنين توني بال، طي يك سخنراني جنجالي پرسيد چرا بي.بي.سي سالانه ۱۴۴ ميليون يورو صرف وارد كردن فيلم - بيشتر از آمريكا - مي كند در حالي كه شبكه هاي تجاري مي توانند همين كار را انجام دهند بدون آنكه از نقدينگي عمومي استفاده كنند. بال گفت: «من واقعا نمي فهمم چرا بايد پول مردم از اين طريق به جيب استوديوهاي ضعيف هاليوودي برود؟»
در سال هاي اخير، بي.بي.سي اقدام به پخش خبر و برنامه هاي سرگرم كننده از طريق ماهواره نيز نموده است كه كانال هاي بي.بي.سي ورلد، بي.بي.سي پرايم و بي.بي.سي آمريكا در اين ميان بسيار معروف است. اما اين تازه آغاز كار است؛ بي.بي.سي قصد دارد نقشي گسترده و اساسي در بازارهاي رسانه اي ايفا كند. اما هرچه بي.بي.سي به مقاصد تجاري خود نزديكتر مي شود، تعداد بيشتري از مردم مي پرسند كه چرا از مقاصد واقعي خود دور شده است.
آرامتر برو بيب
سال گذشته بي.بي.سي اعلام كرد قصد دارد ۲۱۵ ميليون يورو صرف توليد برنامه هاي رايگان تحصيلي براي دانش آموزان مدارس كند. كمپاني RM ، يكي از معتبرترين توليدكنندگان مواد آموزشي نرم افزاري براي معلمان و دانش آموزان و نيز گروه كثيري از انتشاراتي هاي آموزشي و شركت هاي نرم افزاري اين تصميم بي.بي.سي را تهديدي جدي عليه كسب و كار خود تلقي كردند، اين شركت ها دست به فعاليت هاي وسيعي براي جلوگيري از اين فاجعه زدند و طي شكايت ها و اعتراضات و نيز لابي كردن هاي متعدد، سرانجام توانستند دولت انگلستان را قانع كنند كه به بي.بي.سي دستور توقف اين تصميم را بدهد.
با اين همه، هنوز نگراني ها پايان نيافته است و احتمال از سرگيري اين تصميم و وارد آوردن صدماتي جدي بر شركت هاي كوچكتر وجود دارد.
تهيه كنندگان مستقل  تلويزيوني ظرف چند سال گذشته تلاش هاي ناموفق فراواني براي به دست آوردن سهمي بيشتر در بازار خارج از انگلستان انجام دادند. در زمينه نشريات نيز وضع به همين منوال است. بي.بي.سي سومين انتشاراتي بزرگ مجله در بريتانياست و در هر زمينه اي كه اقدام به انتشار مجله كند، به راحتي مي تواند رقبايش را از ميدان خارج سازد.
مقامات بي.بي.سي قضايا را طور ديگري مي بينند، آنها بر اين عقيده اند كه تا حد امكان خود را از جنجال و بازار رقابت با بخش خصوصي كنار كشيده اند. جان اسميت مدير امور مالي بي.بي.سي مي گويد: «ممكن است در بعضي موارد راهكارهاي ما براي ارتقاي كمي و كيفي بنگاه، با منافع بعضي شركت ها در تضاد قرار گيرد، اما پروسه اي كه ما طي مي كنيم چنان حساب شده، قابل فهم و دقيق است كه هر كس گزارشات نكته به نكته و موبه موي سالانه ما را ببيند تصديق خواهد كرد كه ما همه جوانب را رعايت كرده ايم. ما بايد تمام تلاش خود را به كار بريم تا ماليات دهندگان دريابند كه ما براي پول ارزش كافي قايل هستيم. كار ما اين است و بي.بي.سي به همين دليل شكل گرفته است.»
مراقب باش بيب 
اما خط روشني بين بي.بي.سي به عنوان سرويس اطلاع رساني عمومي غيرتجاري و بي.بي.سي به عنوان مجموعه رسانه اي تجاري وجود دارد. دولت توني بلر در سال ۲۰۰۰ يك استاد حقوق را مامور بررسي وضعيت و قوانين داخلي بي.بي.سي كرد كه وي نتيجه گرفت در مقررات و قوانين بي.بي.سي هيچگونه مناسبات اقتصادي در بازار رقابت وجود ندارد. ليكن همچنين خاطرنشان ساخت كه داشتن قوانين و مقررات يك چيز است و اجرا كردن آن چيز ديگر!
همچون ديگر مجموعه ها، بي.بي.سي پول زيادي را صرف اينترنت كرده است، اما اكنون حضور بزرگي در اين رسانه جديد و موثر دارد؛ ثبت بيش از يك ميليارد صفحه نمايشي در ماه!
حداقل يك كمپاني در بخش ديگر از سوي بي.بي.سي مورد فشار قرار گرفت: آر.ام(RM) ، سازمان انتشارات نرم افزار. بعد از آنكه بي.بي.سي مطالعه روي بازار آموزش را به پايان رساند، طرح هاي دوره تحصيلات و آموزش را در سال ۲۰۰۲ براي تاييد به دولت ارائه داد. در آن مقطع بايد منتظر جواب مي ماند و اقدامي نمي كرد. اما آر.ام دريافت كه بي.بي.سي همچنان مشغول ادامه كار است و حتي با يك پخش كننده بزرگ براي پخش محصولات خود مذاكراتي را آغاز كرده در حالي كه هيچ دستوري از سوي دولت براي ادامه كار دريافت نداشته است. آر.ام به دادگاه شكايت كرد و چند روز بعد، بي.بي.سي مجبور شد رسما عذرخواهي كند.
به عنوان بزرگترين و مهمترين انستيتو فرهنگي بريتانيا، بي.بي.سي تاكنون مورد بررسي ها و برنامه ريزي هاي دقيق و متعددي قرار گرفته، از جمله در دهه ۱۹۸۰ دولت مارگارت تاچر اقتصادي كردن بنگاه و اعطاي اختياراتي در اين زمينه را مورد بررسي قرار داد. در نتيجه، بي.بي.سي از آن بيشتر شكل تجاري به خود گرفت. در سال ۱۹۹۶، اين نظر كه بي.بي.سي بايد هرچه بيشتر درآمد كسب كند و بتواند هزينه هاي خود را تامين نمايد باز هم قوت گرفت. امكانات اوليه بي.بي.سي - از جمله استوديوهاي تلويزيوني و لباس ها - براي استفاده خارج از بنگاه و كسب درآمد، در اختيار تهيه كنندگان قرار گرفت.در سال ۱۹۹۹، گزارشي رسمي مبني بر سرمايه گذاري هاي بيشتر در آينده رسيد. دولت مشتاق بود كه بي.بي.سي در عرصه تلويزيون ديجيتالي فعالانه وارد شده و توسعه يابد و بي.بي.سي براي اين كار باز هم پول بيشتري خواست. از آن زمان تاكنون بي.بي.سي موفق شده است ۹ كانال جديد تاسيس كند. پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۰۷ درآمد سالانه بنگاه اطلاع رساني بي.بي.سي از طريق خدمات بازرگاني به ۶/۱ ميليارد يورو برسد.اين هدفي بس بزرگ است و براي دستيابي به آن، بي.بي.سي مشغول بهره گيري از فرصت هاي تجاري از برنامه هايي چون «سياره آبي»(The Blue Planet) مي باشد. اين سري برنامه با همكاري شبكه ديسكاوري درباره اقيانوس هاي جهان تهيه و از سال ۲۰۰۱ پخش آن آغاز شده است. تاكنون حدود ۵۰۰ هزار كپي و يك ميليون نوار ويديو و دي.وي.دي اين برنامه ها به فروش رسيده است. كنسرت موسيقي متن «سياره آبي» در سال ۲۰۰۱ در تالار فستيوال سلطنتي اجرا شد كه سخت مورد توجه قرار گرفت. ماه گذشته يك ورسيون ۹۰ دقيقه اي از اين فيلم (آبي عميق) در فستيوال فيلم سباستين در اسپانيا نمايش داده شد. اسباب بازي هاي سياره آبي نيز بازار خود را دارند: دلفين ها مدتي است روانه بازار شده اند. خرده فروشي اين فيلم تاكنون بر ۴۳ ميليون يورو بالغ شده است.
همچنانكه بي.بي.سي (يا به زبان خودماني كاركنانش، بيب(Beeb ، نقش عمده تري در جهان پيدا مي كند، مجبور است حضور گسترده تري در عرصه هاي مختلف رسانه اي داشته باشد. بي.بي.سي آمريكا پنج سال پيش به عرصه آمد و به سرعت روبه رشد گذاشت. اين شبكه اكنون در ۳۷ ميليون خانه، يعني حدود نصف خانه هاي داراي تلويزيون كابلي، حضور دارد. يك سال قبل اين تعداد ۲۷ ميليون بود. بي.بي.سي آمريكا در ميان بازار عظيم تلويزيوني ايالات متحده، كوچك مي نمايد، اما مخاطبان گرم و مشتاقي دارد كه به سرعت افزايش مي يابند. اخبار بي.بي.سي نيز در آمريكا به سرعت طرفداران تازه اي پيدا مي كند. در حال حاضر ۲۲۱ ايستگاه راديو تلويزيوني ويژه بي.بي.سي در سراسر آمريكا وجود دارد.
آرشيو عظيم بي. بي. سي در اختيار همه 
بي. بي. سي طي اقدامي شگفت انگيز تصميم گرفته است طي عملياتي، در دنياي رسانه ها بمب منفجر كند.
اگر نتوانسته ايد سري اول كمدي كلاسيك «دفتر»(The Office) را ببينيد، نگران نباشيد؛ مي توانيد صبر كنيد تا دوباره پخش شود. مي توانيد حدود ۱۹ يورو بپردازيد و دي وي دي آن را بخريد، يا قوانين را زير پا بگذاريد و آن را از دوستي بگيريد و به صورت غيرقانوني كپي كنيد. اما مديرعامل بي. بي. سي، گرگ دايك(Greg Dyke) ، پيشنهاد بهتري دارد: به سراغ كامپيوتر خود برويد، پشت آن بنشينيد، وارد سايت WWW.bbc-co.uk شويد و برنامه دلخواهتان را انتخاب كنيد، آنگاه با خيال راحت به تماشاي آن از اول تا آخر بنشينيد: همه اين سرويس ها رايگان است. به نظر غيرعادي مي رسد، ولي واقعيت دارد: دايك تصميم گرفته اين اقدام را در بريتانيا عملي كند.
بد نيست بدانيد كه آرشيو بي. بي. سي يكي از بهترين و كامل ترين ( و به نظر خود مسوولان اين بنگاه،  كامل ترين) آرشيو تلويزيوني جهان است و دسترسي به اين كتابخانه آن هم به راحتي از طريق كامپيوتر خانگي، مي تواند تحولي در جامعه انگليس پديد آورد. دايك مي گويد: «اين سرويس در اختيار همه شهروندان انگليسي قرار خواهد گرفت.»
اين آرشيو شامل همه چيزهايي كه بي. بي. سي مجوز حقوقي (رايت) آن را دارد، مي شود - از اخبار گرفته تا فيلم هاي ورزشي و حيات وحش - و استفاده كننده مي تواند هر چه را كه مي خواهد از اين آرشيو بگيرد و براي مقاصد غيرتجارتي ضبط كند. دايك گفت: «از همه اين حرف ها گذشته،مردم انگلستان در طول سال ها پول اين برنامه ها را پرداخته اند و حالا حق دارند رايگان از آنها استفاده كنند. وظيفه ما هم اين است كه اين برنامه ها را با بهترين كيفيت و بهترين راه دستيابي از طريق اينترنت به آنها ارائه دهيم.» دانش آموزان، دانشجويان، پژوهشگران و بسياري از طبقات مردم از اين كتابخانه صوتي-تصويري بيشترين سود را خواهند برد. اگرچه دايك هيچ اطلاعاتي درباره ويژگي هاي فني و زمان شروع اين سرويس ارائه نداد، اما اين آرشيو ابداعي به عنوان يكي از برتري هاي بي. بي. سي و ايجاد موقعيتي بسيار بالا در ميان رقبا براي بي.بي.سي تلقي شده است و رقباي بي.بي.سي در فكر آنند كه با ضربه جديد چگونه مقابله كنند.
يكي از مشكلات شبكه هاي تلويزيوني - به ويژه شبكه هاي ماهواره اي- در رابطه با پخش آگهي هاي بازرگاني اين است كه تماشاچيان به محض شروع آگهي ها، فشاري به دكمه كنترل خود وارد مي آورند و به سراغ شبكه اي ديگر مي روند. بي.بي.سي در داخل بريتانيا آگهي پخش نمي كند و براي شبكه هاي خارج از كشور خود، پيوسته در پي آن بوده است كه طراحي آگهي ها را تا آن حد بالا ببرد كه بينندگان براي تماشاي آنها وقت صرف كنند، البته به نظر نمي رسد در اين رابطه چندان موفق بوده باشد.مديرعامل بي.بي.سي هنوز اعلام نكرده كه چگونه از اين راه كسب درآمد خواهد كرد و اين كتابخانه عظيم چگونه بازدهي مالي خواهد داشت، اما گفته مي شود خارج از بريتانيا، استفاده كنندگان از اين كتابخانه بايد دست به جيب برند تا امكان استفاده از آن را بيابند. با توجه به حجم انبوه اطلاعات موجود در كتابخانه بيب و تعداد كثير علاقه مندان استفاده از اين كتابخانه، پيش بيني مي شود از اين راه نيز درآمد فراواني عايد بنگاه شود.
منبع :تايم
ترجمه :حميد ذاكري

دوربين تازه و مهم بي. بي. سي
001642.jpg
بي. بي. سي به تازگي وسيله جديدي را روانه بازار كرده است به نام «وي كم»(Wi Cam) كه دوربيني ديجيتال و بي سيم با وزن نسبتا زياد است. اين دوربين فرصت تازه اي براي حضور در بازار گسترده وسايل تصويري پديد آورده است. با وجود اين دوربين و سياست تازه توليدي، بي. بي. سي از يك بنگاه اطلاع رساني صرف خارج شده و به تشكيلاتي سودآور در بازار بدل مي شود. «وي كم» طي يكسري پژوهش و مطالعه پيرامون نيازهاي فيلمبرداري در واحد پژوهش و توسعه بي. بي. سي توليد شده است. اين واحد ابداعات متعددي در سال هاي گذشته وارد بازار كرده كه از جمله مي توان صداي استوديوي ني كم(Nicam) براي تلويزيون را نام برد. در گذشته، بي. بي. سي امتياز فني خود را در اختيار ديگران مي گذاشت تا از آن بهره وري اقتصادي كنند، اكنون خود اقدام به بهره وري مي كند. يكي از شركت هاي وابسته بي. بي. سي «بي. بي. سي وكتا >vecta نام دارد. اين شركت در پي جذب اختراعات تازه است تا آنها را توليد و روانه بازار سازد. دوربين وي كم، حدود ۵۷۱۶۰ يورو قيمت دارد و امسال وارد بازار شده است. رابين شپارد مديرعامل شركت ويسكيپ (سازنده وي كم)، پيش بيني مي كند دوربين وي كم در سه سال آينده ۷۲ ميليون دلار فروش خواهد داشت.

تجارت بلي، هر كاري نه!
001644.jpg
البته بي. بي. سي براي پول درآوردن دست به هر كاري نمي زند. فلين، يكي از مقامات ارشد «بي. بي. سي ونچرز» مي گويد: «ما بعضي از آگهي ها را پخش نمي كنيم. مثلا پخش آگهي هاي مربوط به شركت هاي دخانيات در بي. بي. سي ممنوع است، چرا كه بيب(Beeb) نمي خواهد حسن شهرتش را لكه دار كند. بي. بي. سي بين المللي، اخيرا قرارداد تبليغاتي خود با مك دونالد را به هم زد. اين قرارداد به پخش آگهي هاي مربوط به غذاهاي آماده اي اختصاص داشت به نام تويني. از آنجا كه نگراني عمومي نسبت به اثرات سوء غذاهاي آماده بر سلامتي عمومي افزايش مي يابد، لذا بي. بي. سي ترجيح داد از خير يوروهاي مك دونالد بگذرد و شهرت و محبوبيت خود را حفظ كند.برنامه هاي تبليغاتي، از جمله براي رنو، افزايش مي يابد. هدف قرارداد بسي فراتر از مستندهاي دو دقيقه اي است. رشد بخش بازرگاني، بيب را از يك تشكيلات صرفا اطلاع رساني كه تاكنون نقش مهمي در بسياري از تحولات بين المللي و كشورها ايفا كرده است، فراتر مي برد و به بنگاهي پولساز با بنيه اقتصادي قوي تبديل مي كند.

رسانه در آمريكا
001646.jpg
پيشرفت تكنولوژي رسانه اي در جهان روز به روز غول آساتر مي شود. در اين ميان تكنولوژي ماهواره اي و اينترنت به سرعت گسترش مي يابد و ارزان مي شود. پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۰۷ در اروپا و آمريكا، تعداد خانه هايي كه داراي تجهيزات كامپيوتري، اينترنتي و ماهواره اي هستند، به ۱۲۲ ميليون خواهد رسيد.
موسسه آمارگيري رسانه اي دايجست اسكرين كه برآورد فوق را طي پژوهشي يكساله به دست آورده، بر اين باور است كه با حجم عظيم اطلاعات اينترنتي و حجم انبوه علاقه مندان استفاده از اينترنت، كسب و كار فروش اطلاعات طي سال هاي آينده پررونق تر خواهد شد.
در اين هياهوي عظيم، آنچه بيش از همه قابل تامل است سياست هاي تبليغاتي و جهت دهي فكري مردم جوامع مختلف، به ويژه جوانان و نوجوانان، از رهگذر همين برنامه هاست.
جهان سرمايه داري غرب - آمريكا و اروپا - تاكنون توانسته است از طريق وسايل ارتباط جمعي به فرآيندهاي عظيمي دست يابد و اهداف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي خود را از اين رهگذر به چنگ آورد.

بي.بي.سي، روي بال هاي ماهواره
001648.jpg
بنگاه اطلاع رساني بي.بي.سي، تشكيلات عريض و طويلي است كه با پول دولت (از طريق ماليات هاي مردم انگلستان) اداره مي شود.
اين بنگاه داراي چندين كانال راديويي و تلويزيوني است كه علاوه بر پخش خبر، فيلم، برنامه هاي سرگرم كننده و آموزشي، از طريق فروش اين برنامه ها درآمدهايي به دست مي آورد.
اين بنگاه، سالانه مبالغ زيادي را صرف خريد فيلم از خارج مي كند. همچنين مبالغ بالايي به ماهواره ها مي پردازد تا بتواند برنامه هاي موردنظر دولت و سياستمداران انگليسي را از طريق ماهواره پخش كند.
برنامه هاي تلويزيوني بي.بي.سي از طريق كانال بين المللي ۲۴ ساعته بي.بي.سي ورلد (ويژه پخش خبر)، بي.بي.سي پرايم (كانال سرگرمي كه بيشترين شوهاي معروف تلويزيوني را نمايش مي دهد) و بي.بي.سي آمريكا (يك كانال خبر و سرگرمي ويژه مخاطبان آمريكايي) پخش مي شود.

بي.بي.سي، فرانسه و آلمان
001650.jpg
تماشاچيان گسترده بي.بي.سي همواره مورد حسادت صاحبان رسانه و دولت هاي ديگر كشورهاي اروپايي هستند. كانال اخبار بين المللي بيب در حال حاضر در بيش از ۲۷۳ ميليون خانه در ۲۰۰ كشور جهان ديده مي شود، در حالي كه در سال ۱۹۹۵، به هنگام آغاز كار اين كانال، فقط ۲۴ ميليون خانواده برنامه هاي آن را مي ديدند. اكنون فرانسه و آلمان عزم خود را جزم كرده اند تا در بازار رقابت  خبر، سهمي از بازار بين المللي را به خود اختصاص دهند.ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه، ۱۸ ماه پيش اعلام كرد لازم است فرانسه يك كانال بين المللي اخبار ۲۴ ساعته در رقابت با بي.بي.سي و سي. ان.ان، داشته باشد. بدون وجود اين كانال، صداي فرانسه در جهان به درستي شنيده و درك نخواهد شد. نگراني شيراك و ديگر دولتمردان فرانسه، به هنگام جنگ عراق و پس از آن بيش از پيش افزايش يافت. اين آرمان فرانسوي اكنون مي رود تا صورت تحقق پيدا كند. هفته گذشته، برنار بروشان شهردار كن، گزارشي به دولت ارائه داد كه بر اساس آن براي راه اندازي كانال جديد تلويزيوني خبر، سالانه مبلغ ۷۰ ميليون يورو بودجه پيش بيني شده است.

بي.بي.سي؛ كاركنان و درآمدها
001652.jpg
سرويس عمومي 
درآمد: ۸/۳ ميليارد يورو
منبع درآمد: هر دارنده تلويزيون در بريتانيا، اجبارا بايد سالانه ۱۶۷ يورو به عنوان حق اشتراك بپردازد.
تعداد كاركنان: ۱۹۲۰۶ نفر
ماموريت: آموزش، اطلاع رساني و سرگرم كردن مردم 
سرويس جهاني بي.بي.سي 
درآمد: ۵/۳۱۸ ميليون يورو
منبع: دولت انگلستان 
تعداد كاركنان: ۲۰۵۷ نفر
ماموريت: پخش اخبار انگليسي و اشاعه ارزش هاي اين كشور در جهان 
جمع درآمد سالانه بي.بي.سي، ۵ ميليارد يورو و تعداد كاركنان آن ۲۷۱۴۸ نفر است.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |