دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹
كارديوميوپاتي هيپرتروفيك
تنفس با سه ريه
001746.jpg
صنعتي شدن سالهاست كه تمام ابعاد زندگي را در جوامع بشري تحت سيطره خود گرفته است و پيامد ناگزير آن ماشيني تر شدن بيش از پيش انسانهاست. يكي از عوارض طبيعي اين صنعتي شدن، شيوع غير قابل تصور بيماري هاي قلبي ا ست كه اصلي ترين علت مرگ و مير در سراسر دنيا را به خود اختصاص داده است.
تنوع روز افزون اين بيماري ها و عوارض فراوان جراحي هاي قلب باز ،پزشكان و جراحان قلب را واداشته است تا بعضا براي حفظ اين ركن اصلي حيات انسان از روش هاي درماني جديد و كمتر تهاجمي مثل alcahseptum ablation استفاده كنند هر چند كه در مواقعي نتايج آن قابل پيش بيني نباشد و نياز به درمان مجدد وجود داشته باشد.

پيتر ۳۴ ساله رو به بالا بر روي تخت دراز مي كشد. او دمخور لحظاتي شده كه احتمال حمله قلبي در آنها وجود دارد. دستگاه اكوكارديوگرام بر روي سينه اش زوم مي شود. لحظاتي بعد، نمايشگر دستگاه، تصويري از قلب در حال تپشش را نمايش مي دهد.
پيتر بام گارتز، يك آمريكايي است كه در شهر پراگ كار مي كند و اكنون براي درمان بيماري خود به بيمارستاني در شهر شوينفرت آلمان مراجعه كرده است. بيماري او كارديوميوپاتي هيپرتروفيك(Hocm) تشخيص داده شده كه معمولا بيماري شايعي است. در اين بيماري ديواره داخلي قلب(Septum) متورم مي شود و در بيشتر موارد درمان پذير است و در مواردي نيز تورم ديواره، مانع از جريان خون شده و خون را به قلب باز مي گرداند. پيتر شانزده سال داشت كه دچار بيماريHocm شد. به تشخيص پزشكان معالج، او مي توانست بازي هاي مورد علاقه اش را مانند بسكتبال، تنيس و فوتبال انجام دهد. او چندي بعد، اواخر دهه ۹۰، حس كرد كه بالا رفتن از شش پله آپارتمانش برايش قدري دشوار است. تا سال ۲۰۰۰، بالا و پايين رفتن پله ها او را به نفس نفس مي انداخت و دچار سرگيجه مي كرد. برايش جاي تعجب بود كه فكر كند هواي نه چندان تميز پراگ عامل به نفس نفس افتادن اوست. بهار سال ۲۰۰۱ بود كه هنگام بازي بسكتبال از حال رفت.
نمايشگر اكوكارديوگرام نشان مي داد كه سپتوم قلب پيتر در حال تورم است و مانع از آن مي شود كه بطن چپ به درستي عمل كند، بنابراين جريان خون به عقب رانده مي شود. ريه ها و قلبش به سختي كار مي كردند و اكسيژن كافي در اختيار بافت هاي بدنش قرار نمي گرفت. اين مساله او را با خطر حمله قلبي روبرو كرده بود و هر چه سريع تر مي بايست دست به كار مي شد.تا اينكه تنها راه مداواي پيتر، عمل جراحي باز قلب تشخيص داده شد.
اما كارديولوژيست پيتر قول داد كه مي تواند بدون جراحي باز قلب، با روشalcoh septum ablation او را مداوا كند. در اين روش، پزشك مي تواند با تزريق مقدار كمي اتانول خالص به درون قلب، بافت هاي اضافي را از بين ببرد و از پيشروي بيماري جلوگيري كند و قلب را به حالت عادي برگرداند.
امروز دهم ماه آگوست ۲۰۰۱ است و پيتر منتظر شروع معالجه. هوبرت سگويس - كارديولوژيست كه حالا روابط دوستانه اي با پيتر پيدا كرده، كمي نگران نتيجه درمان است. تزريق الكل به درون قلب يك فرد زنده، دست و پاي آدم را سست مي كند.تزريق الكل در حالي بايد صورت گيرد كه پيتر بيدار و شاهد روند كار باشد. چرا كه پيتر با سرفه ها و دم و بازدم خود مي تواند پزشكش را در هدايت سوند كمك كند.
روش سختي پيش رو است. اول اين كه الكل بايد در ناحيه مورد نظر قلب محصور شود زيرا اگر محلول به جاهاي ديگر نشت كند باعث از بين رفتن بافت هاي همان نقطه مي شود. ديگر اين كه دكتر كاملا مطمئن نيست برش شرياني كه مورد نظرش است به ميزان كافي بافت درگير را از بين ببرد يا اينكه دقيقا بافت همان ناحيه را حذف كند. سوم،Septum نزديك بهartrio venticular nade قرار دارد، شاهراهي حياتي در سيستم الكتريكي قلب كه به هدايت جريان براي ايجاد ضربان عضله قلب كمك مي كند. اگر الكل در زمان تزريق به نزديكي اين بخش راه يابد بخشي يا تمام بافت موضعي قلب را از بين مي برد (به همين دليل پزشكان تمايلي به انجام اين جراحي بر روي اشخاص جوان مانند پيتر را ندارند.)
سگويس بريدگي كوچكي بر روي رگ كشاله ران راست پيتر ايجاد كرد او كاتتر( نوعي سوند) را به داخل رگ فرستاد و آنرا به طرف قلب هدايت كرد.او رگي را كه فكر مي كرد به بافت متورم راه دارد شناسايي كرد و بالون را كه با ورودش به رگ جريان خون را در آن مسدود مي كرد به طرف قلب فرستاد. بالون بايد به اندازه اي باشد كه كاملا مسير رگ را مسدود كند و نبايد فراموش كرد كه نشت الكل به درون شاهرگ، آسيب جدي به قلب وارد مي كند.
سگويس بالون را به محل مورد نظرش رسانده بود. حالا نوبت آن رسيده بود كه سرنگ حاوي اتانول را بردارد و تزريق را شروع كند. اما بسيار آرام و محتاطانه. مايع شفاف از درون شاه رگ ران، شروع به بالا رفتن كرد از اطراف روده ها، بين كليه ها، از كبد گذشت و وارد قلب شد.
پيتر مي گويد: سوزش شديدي درون سينه ام احساس مي كردم گويي كه سينه ام آتش گرفته. مي خواستم تاپايان يك دقيقه و نيم جراحي يك ضرب فرياد بزنم.
نكته بسيار جالب توجه اين است كه بعد از اتمام كار تزريق، بعضي بيماران احساس مي كنند كه يك شش سوم در سينه آنها كار گذاشته شده و بسيار به راحتي مي توانند نفس بكشند. براي پيتر هنوز بهبودي حاصل نشده است!
پانزدهم فوريه ۲۰۰۲ پيتر دوباره روبه بالا بر روي تخت دراز مي كشد. او نگران اين است كه اين كار دوباره معنايش چيست؟ فقط هفده بيمار از ۶۰۰ بيمار سگويس تاكنون نياز به تزريق دوباره داشته اند. اگر اين بار موثر واقع نشود پيتر بايد منتظر عمل باز قلب باشد. اين بار كار تزريق دودقيقه ونيم طول كشيد. اينك پيتر آن چيزي را كه شبيه به شش سوم است به خوبي احساس مي كند. بالاخره تزريق كارساز شد. سگويس معتقد است: پيتر تا زماني كه بيش از حد به خودش فشار وارد نكند، تقريبا مي تواند زندگي عادي خود را ادامه دهد. او هر روز براي كاهش تپش و كشش عضلات قلبش يك قرصZebeta مصرف مي كند. از همه مهمتر اين كه مي تواند به آرامي فوتبال و تنيس بازي كند و دو پله، دوپله، از پله هاي آپارتمانش بالا برود.
منبع: ريدرز دايجست
برگردان: بهروز عيدي

اثر ميكروپرتوها بر سلول هاي سرطاني
دانشمندان با بررسي تاثيرات ميكروپرتوها دريافتند در صورتي كه چند سلول را با اين پرتوها هدف قرار دهند ميزان قابل توجهي از سلول هاي بيمار ديگر نيز از بين مي رود.
دانشمندان مركز سرطان شناسي انگلستان، اين روش را «تاثير شهودي» نام نهاده اند، چون تعداد سلول هاي سرطاني كه در معرض ميكروپرتوها قرار مي گيرند، علاوه بر نابود شدنشان، علائمي را به ديگر سلول هاي بيمار ارسال مي كنند كه منجر به خودكشي آنها نيز مي شود.
دكتر «كوين پريس»، عضو اين مركز، مي گويد: «ما قبلا بر اين باور بوديم كه براي از بين بردن تك به تك سلول هاي تومور، بايد دسته اي از پرتوهاي مخرب را به آنها تاباند كه اين مساله منجر به آسيب پذيري سلول هاي سالم ديگر مي شد. اما اينك دريافته ايم كه با پرتوهاي كمتر مي توان تعداد سلول هاي بيمار بيشتري را از بين برد و اين مساله آسيب كمتري به سلول هاي ديگر مي رساند.در اين روش، خودكشي، به صورت خودكار و طبيعي بين سلول ها انجام مي شود و سلول هاي بيمار ديگر را مجبور به پيروي از اين شيوه مي كند.
يافته ها حاكي از آن است كه امكان بهبود روش هاي استفاده از اين شيوه بسيار زياد است چرا كه در اين شيوه، كشتن يك سلول، با ميكروپرتوها كه توسط يون هاي هليوم انجام مي شود دامنه اي به وسعت يك هزارم ميلي متر را در بر مي گيرد و اين تاثيرگذاري بيشتري بر سلول هاي بيمار دارد.دانشمندان اين مركز، ميكروپرتوها را در آزمايشگاه بر روي سلول هاي سرطاني مغز تاباندند (اين سلول ها در مقابل راديوگرافي معمولي مقاومت زيادي از خود نشان مي دهند) و مشاهده كردند كه با كشتن يك سلول توسط اين پرتوها، درصد قابل توجهي از سلول هاي بيمار ديگر، دست به خودكشي زدند.
پريس مي گويد: سرطان زماني ميان سلول هاي ديگر گسترش مي يابد كه اين سلول ها تاثير سلول هاي بيمار را بپذيرند و ادامه اين روند، منجر به تشكيل تومور مي شود. حال اگر اين تاثير حامل علائم خودكشي باشد، سلول هاي ديگر به تبعيت از آنها دست به خودكشي مي زنند.
پريس ادامه مي دهد در صورتي كه ما بتوانيم «تاثير شهودي» را درون تومور گسترش دهيم، مي توانيم يك سيستم كارآمد راديوگرافي را ايجاد كنيم كه با پرتوهاي كمتر عوارض جانبي كمتري در برداشته باشد. البته اين موضوع، تاثير پرتوها را بر ديگر سلول هاي سالم رد نمي كند، بلكه كاهش مي دهد و لازم است به دنبال شيوه هايي باشيم تا بافت هاي سالم را به طور موثري از آسيب دور نگه داريم.
دكتر پريس معتقد است كه مكانيسم متفاوتي از بافت هاي سالم و بيمار تومور در روش تاثير شهودي بروز مي يابد كه اين مساله در توليد داروهايي كه به سلامت ماندن بافت هاي سالم و آسيب پذيري بافت هاي بيمار در زمان پرتوافشاني كمك مي كند بسيار موثر است.
آيا خودكشي دسته جمعي اين سلول ها، حالتي شبيه خودكشي نهنگ هاست؟

خورد و خوراك
ليمو شيرين 
خواص تغذيه اي:
-غني از عناصر قليايي است.
-ليمو حاوي مقدار زيادي اسيدسيتريك و ويتامينC مي باشد.
-مقدار زيادي فسفر، منيزيم، پتاسيم، سديم و كلسيم دارد.
-حالت تازه كنندگي داشته و در صورتي كه در چاي ريخته شود، طعم مطبوعي پيدا مي كند.
تاثير در سلامتي:
-عامل ضدعفوني كننده بدن است و به طور طبيعي از تخمير در معده جلوگيري مي كند.
-ليمو يك ماده شديدا قليايي است.
-مصرف ليموشيرين در آنفلوانزا و افرادي كه دچار تب ناشي از بيماري شده اند، توصيه مي شود. چرا كه اين ميوه خاصيت سم زدايي داخل بدن را از خود نشان داده است.
-ليمو باعث حفظ كلسيم بدن مي شود.
-مصرف ليمو در زمان زكام و گلودرد بسيار موثر است.
گريپ فروت 
خواص تغذيه اي:
-گريپ فروت تازه از نظر مقدار كالري در حد بسيار پاييني قرار دارد و منبع خوبي براي فلاونوئيدها، فيبرمحلول، پتاسيم، ويتامينC و اسيدفوليك مي باشد.
-پكتين موجود در گريپ فروت باعث كاهش مقدار كلسترول مي شود وسطح هماتوكريت خون را تنظيم مي كند.
-خوردن گريپ فروت قبل از خواب، باعث ايجاد خواب عميق و خوب مي شود.
-از توليد سنگ و به وجود آمدن يبوست جلوگيري مي كند.
-در كاهش تب در بيماري هايي مثل آنفلوانزا و سرماخوردگي موثر است.
-از سخت شدن بافتهاي بدن مثل بافت كبود رگها جلوگيري مي كند.
خربزه 
خواص تغذيه اي:
-منبع خوبي از پتاسيم، ويتامينA ،B وC مي باشد.
-منبع خوبي از سليكون است. بخصوص اگر محتويات نزديك به پوسته آن خورده شود.
تاثير در سلامتي:
-خربزه رسيده خاصيت قليايي دارد و نيز مدر (ادرارآور) است.
-خاصيت ضدانعقاد خون دارد ومنبع خوبي از آب مقطر است.
پرتقال 
ارزش تغذيه اي:
-حاوي ويتامينC و فلاونوئيد است.
-مقدار زيادي پكتين دارد.
-وقتي به طور كامل در نور خورشيد رسيده باشد مقدار زيادي سديم خواهد داشت.
تاثير در سلامتي:
-پرتقال در دفاع بدن بسيار موثر است. پرتقال حاوي ويتامينC بوده و اين ويتامين در برابر بروز عفونت مقاومت مي كند چرا كه هم آنتي اكسيدان است و هم در جذب آهن كمك بسياري مي كند. همراه ويتامينC ، مواد عطرآگين نيز مانند(hesperidin) وجود دارد و باعث تقويت اثر آنتي اكسيداني ويتامينC مي شود.
-پكتين موجود در پرتقال باعث كاهش كلسترول خون مي شود. پكتين يك نوع فيبرمحلول است و باعث كاهش LDL (كلسترول بد) مي شود.
-در مطالعات بسياري ديده شده است افرادي كه به مقدار كافي پرتقال و ديگر مركبات را مصرف مي كرده اند، كمتر به سرطان، به خصوص سرطان معده مبتلا شده اند. اين ميوه از طريق جلوگيري از تبديل نيتريت و نيترات موجود در غذا و دود سيگار، به نيتروزآمين، از بروز سرطان معده ممانعت مي كند.
-باعث تقويت عروق مي شود: فلاونوئيدها و ويتامينC موجود در پرتقال باعث تقويت جدار عروق شده و به گردش خون مويرگي كمك مي كند همچنين در درمان يبوست و تنبل شدن روده موثر است.
آلو (آلوبرقاني)
خواص تغذيه اي:
-غني از منيزيم، سديم، فسفر و پتاسيم است.
-به مقدار كافي آهن و فيبر تامين مي كند.
تاثير در سلامتي:
-آلو خاصيت ملين دارد.
-در تصفيه و حفظ سلامتي كبد موثر بوده و باعث سم زدايي از سيستم گوارشي مي شود. همچنين در مبارزه با عفونت و تب روده اي بسيار حائز اهميت است.
-از آنجا كه حاوي مقدار زيادي فسفر است، در افزايش قدرت فعاليت هاي ذهني تاثيرگذار مي باشد.
نارنگي 
ارزش تغذيه اي:
-حاوي مقدار زيادي فسفر، كلسيم و ويتامينC است.
-غني از منيزيم و ويتامينC و ديگر ويتامينهاست.
تاثير در سلامتي:
-به خاطر داشتن مقدار فسفر و كلسيم بالا، نارنگي يكي از ميوه هايي است كه در تشكيل استخوان و اسكلت بدن موثر است.
-حاوي مقدار زيادي منيزيم است و از اين طريق در فعاليت عضلاني، دستگاه گوارش و سيستم عصبي موثر است.
زيتون 
ارزش تغذيه اي:
-حاوي مقدار زيادي چربي بوده و در هنگامي كه كاملا رسيده باشد انرژي بالايي دارد و بهتر است در زمستان استفاده شود.
-اگر زيتون، مرغوب باشد به راحتي هضم مي شود.
-زيتون سياه بهتر از زيتون سبز است.
تاثير دلامتي:
-در بيماري هايي مثل سل و عفونت هاي سينه اي و آسم مصرف آن توصيه مي شود.

هر دقيقه يك زن باردار مي ميرد
001748.jpg
از بدو خلقت، انسان با يك روش ثابت به دنيا آمده است. سال هاي سال است كه با پيشرفت علم پزشكي و امكان كنترل عفونت هاي خطرناك، به نظر مي رسيد كه زايمان در زمان حاضر با كمترين عوارض جانبي همراه باشد.ولي متاسفانه آمار چيزي مغاير آن را نشان مي دهد. بر طبق آمار سالانه ۶۰۰ هزار زن باردار در سراسر جهان جان خود را از دست مي دهند. به عبارت ديگر در هر دقيقه يك زن باردار در دنيا مي ميرد.
دكتر منصور بهنيا مشاور معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در اين باره به ايرنا گفت: تفاوت آمار مرگ و مير زنان باردار در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه يك به صد است. وي شمار بارداري زنان در جهان را ۲۰۰ ميليون مورد در سال عنوان كرد و گفت: از اين تعداد بيش از ۶۰ ميليون زن باردار به عوارض بارداري و زايمان دچار شده و ۱۸ ميليون نفر دچار ناتواني درازمدت مي شوند.
وي اظهار داشت: آمار مرگ و مير زنان باردار در سال ۷۶ در ايران ۴۳ در يك صد هزار زايمان بوده كه در سال ۷۹ به ۶۸ در يكصد هزار زايمان رسيد. ايشان علت اصلي اين مرگ و ميرها را تشنج، خونريزي و عفونت عنوان كرد. دكتر بهينا افزود: ۳۵ درصد كل زايمان ها در كشور به طريقه سزارين انجام مي شود در حالي كه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني بايد ۵ تا ۱۵ درصد زايمان ها به شيوه سزارين ختم شود. ايشان افزودند: ميزان مرگ و مير ناشي از سزارين تقريبا تا چهار برابر زايمان طبيعي است.

۱۵ درصد كودكان گرفتار بيماري نقص توجه
001750.jpg
بيماري «نقص توجه» يا همانADHD نوعي ناهنجاري است كه سبب پرتحركي، بي توجهي و رفتارهاي ناگهاني در برخي كودكان مي شود كه اين امر در پسران شايع تر است.دكتر علاقبند راد، فوق تخصص روانپزشكي، شروع اين بيماري را پيش از ۷ سالگي عنوان كرد و گفت: «اين بيماري در بيشتر مواقع، مشكلات جدي را در دوران مدرسه در پي دارد. علت بروز اين بيماري، نقص در تكامل سيستم اعصاب كودكان بوده و كودكان مبتلا به اين بيماري، در بخش هايي از مغز خود كه مسوول توجه، تمركز و تنظيم فعاليت هاي حركتي آنان است، دچار نقص جزيي مي شوند.»
نقش وراثت و ژنتيك در بروز اين اختلال بسيار مهم بوده و اكثر كودكان مبتلا، خواب و خوراكشان منظم نبوده و از نظر هيجاني نيز رفتار ثابتي ندارند. به گفته علاقبند، كاهش اعتماد به نفس، احساس بي كفايتي، اختلالات ارتباطي و... از عوارض اين بيماري است. وي خاطر نشان كرد كه بهبودي پيش از ۱۲ سالگي نادر بوده، گاهي اين علائم در بلوغ بهبود يافته و در مواقعي نيز تا بزرگسالي ادامه مي يابد.
وي از جمله درمان هاي انجام شده براي درمان بيماري، به آموزش والدين و آموزگاران، درمان هاي دارويي و درمان هاي روانشناختي اشاره كرد.

باروري و ناباروري ازمنظر ايمونولوژيك
001752.jpg
سمينار باروري و ناباروري از منظر ايمونولوژي براي نخستين بار در كشور، در تاريخ ۲۴ و ۲۵ دي ماه در اصفهان برگزار مي شود.
برگزاركنندگان آن دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اصفهان (دبيرخانه اجرايي سمينار) و پژوهشكده ابن سينا( دبير خانه علمي سمينار)هستند.
محورهاي اصلي مقالات اين كنگره به اين شرح است:
۱-ايمني مخاطي در توليد مثل
۲- ايمونولوژي لانه گزيني و حاملگي
۳- جنبه هاي ايمونولوژيك ناباروري و اتوايمني
۴- جنبه هاي ايمونولوژيك سقط مكرر
۵- تومورماركرها و بيولوژي توليد مثل
۶- رويكرد باليني در اختلالات ايمونولوژيك توليدمثل

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |