دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹
با اجراي طرح ساماندهي محل هاي استقرار كارگران
كارگران تهراني شناسنامه مي گيرند
طرح ساماندهي محل استقرار كارگران در سه مرحله كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اجرا مي شود كه در مرحله اول دو ناحيه از دو منطقه شهري، در مرحله دوم در ۵ ناحيه از ۵ منطقه شهري و در مرحله سوم كل سطح كلان شهر تهران را دربر مي گيرد
001742.jpg
شايد با ساماندهي كارگران و صدور شناسنامه كاري براي آنان اوضاع ميادين شهر تهران نيز سرو سامان يابد
عكس : سا تيار
تجمعات كارگران جوياي كار در ميدان هاي بزرگ تهران كه به عنوان يكي از مشكلات اساسي اجتماعي- فرهنگي شهر، در سال هاي اخير مطرح بوده، براساس طرح فرمانداري تهران و با همكاري اداره كار و شوراي اسلامي شهر تهران ساماندهي مي شوند.
مطالعات كارشناسي براي ساماندهي كارگران جوياي كار و شناسنامه داركردن آنها در سال هاي گذشته به اتمام رسيده و طرح آزمايشي «محل استقرار كارگران جوياي كار» از اول دي، در دو ناحيه از دو منطقه تهران به اجرا درمي آيد.
«رسول خادم» رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران درمورد جزئيات اين طرح گفت: «براي نخستين بار در كشور طرح ساماندهي كارگران جوياي كار در دو ناحيه از مناطق يك و پنج تهران اجرا مي شود تا با فراهم كردن شرايط مناسب براي اين قشر از جامعه زمينه شناسنامه دارشدن نيروي كار در تهران و در مراحل بعد طبقه بندي تخصصي و هويتي و مهارتي اين افراد فراهم شود. درحال حاضر هيچ اطلاعات جامع و سازمان يافته اي درمورد تعداد نيروي كار و نيز سطح تخصص و توان آنها در اين حوزه وجود ندارد درحالي كه مي توان با همكاري اداره كار و سازمان فني حرفه اي نسبت به ايجاد بانك جامع اطلاعات نيروي كار تهران اقدام كرد.»
وي افزود: «حضور كارگران در ميدان هاي بزرگ شهر چهره اي نامناسب براي برخي از فضاهاي شهري ايجاد كرده و اين فضاها ناخواسته زمينه اي را براي افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي و فرهنگي شهر فراهم كرده اند. بنابراين ساماندهي محل استقرار كارگران جوياي كار علاوه بر آنكه خدمات و امكانات بيشتري را در اختيار آنها قرار مي دهد، در افزايش فضاهاي امن در جامعه نيز موثر خواهد بود.»
آباداني شهر
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران رعايت مسايل امنيتي در استفاده از نيروي كار در بخش عمران و آباداني شهر را از اهداف مهم اجراي اين طرح دانست و تصريح كرد: «هم اكنون اطلاعاتي درمورد هويت افراد و كارگران جوياي كار در هيچ يك از دستگاه هاي شهر تهران موجود نيست درحالي كه با ساماندهي تجمعات كارگري و تعيين فهرستي از كارگران جوياي كار مي توان شرايط مناسب تري را براي كارفرمايان و نيز كارگران جهت اشتغال در كارگاه هاي ساختماني و ساير طرح هاي عمراني فراهم كرده و درصورت همكاري همه دستگاه ها در طول يك سال مي توان تمام محل هاي استقرار كارگران در سطح شهر تهران را ساماندهي كرد.»
به گفته «خادم» با ساماندهي محل هاي استقرار كارگران جوياي كار و طبقه بندي آنها براساس سطح مهارت ها و تخصص امكان استفاده كارفرمايان از كارگران  شناسنامه دار در تهران فراهم مي شود ضمن اينكه ورود و خروج كارگران فعلي را نيز مي توان در اين طرح مورد بررسي قرارداد و ثبت كرد.
«خادم» اضافه مي كند: «اجراي اين طرح تحولي اساسي در ساختار طرح هاي عمراني و ساختماني شهر ايجاد مي كند و اميدواريم با اجراي آن شرايط به نحوي مهيا شود كه كارفرمايان تنها از كارگران شناسنامه دار براي اجراي پروژه هاي ساختماني و عمراني استفاده كنند چراكه در اين صورت حقوق كارفرما و كارگر يكسان و براساس شرايط و ضوابط قانوني كشور حفظ مي شود. مسووليت ثبت كامپيوتري اطلاعات مربوط به تخصص و نيز احراز هويت افراد به سازمان فني حرفه اي سپرده شده است.
ضمن اينكه هماهنگي لازم در اين زمينه با نيروي انتظامي نيز صورت گرفته و فرمانداري تهران و شوراي اسلامي شهر نيز بر روند اجرايي شدن اين طرح در ماه هاي آينده نظارت خواهند كرد.»
كدام منطقه 
همچنين «زهرا نژاد بهرام» معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري تهران، نيز درمورد اجراي اين طرح در تهران گفت: «ميدان قدس و جنت آباد در مناطق يك و پنج به عنوان مراكز اجراي طرح آزمايشي ساماندهي كارگران جوياي كار به مدت دو ماه درنظر گرفته شده اند و با پايان يافتن مرحله كوتاه مدت اجراي اين طرح در اين دو منطقه و اعمال اصلاحات موردنياز، كارگران جوياي كار در ساير مناطق تهران ساماندهي شده و تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.»
وي افزود: «طرح ساماندهي محل استقرار كارگران در سه مرحله كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اجرا مي شود كه در مرحله اول دو ناحيه از دو منطقه شهري، در مرحله دوم در ۵ ناحيه از ۵ منطقه شهري و در مرحله سوم كل سطح كلان شهر تهران را دربر مي گيرد.
بر روند اجرايي شدن اين طرح سه گروه نظارتي شامل گروه اول با حضور نمايندگان فرمانداري تهران، شوراي اسلامي شهر و اداره كار، گروه دوم شامل نمايندگاني كه در محل هاي استقرار كارگري حضور دارند و گروه «كنترل كيفيت» با همكاري بخش خصوصي، نظارت مي كنند تا با رفع خلاءهاي احتمالي و انجام اصلاحات، اجراي موفق آن در سطح گسترده در سال هاي آينده تضمين شود.»
وي ساماندهي سيماي اجتماعي شهر،  ارائه خدمات به نيروهاي جوياي كار و نيز كارفرمايان را سه هدف اصلي تدوين و اجراي اين طرح عنوان كرد و گفت: «بايد به مقام انساني شهروندان در شهر احترام گذاشته شود و درجهت احقاق حقوق شهروندي خدمات مناسبي به آنها ارايه كنيم با اجراي طرح ساماندهي محل استقرار نيروهاي متقاضي كار در تهران علاوه بر بهسازي فضاي بصري و سيماي اجتماعي- فرهنگي شهر، زمينه ارتقا توانمندي ها و مهارت هاي نيروي كار با استفاده از خدمات جديدي كه در اختيار آنها قرار مي گيرد نيز فراهم مي شود.»
كارگران وشهروندان 
معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرمانداري تهران فراهم كردن شرايط مناسب براي اجراي اين طرح در سطح شهر تهران را مسووليتي فرابخشي و در حيطه كار همه سازمان هاي متولي امور شهر تهران دانست و تصريح كرد: «براي تامين اعتبار و فراهم شدن امكانات مناسب اين طرح، همه دستگاه هاي اجرايي كه در حوزه امور و مسائل شهر تهران فعال هستند بايد خود را مسوول بدانند چراكه انجام اين مسووليت تنها به شهرداري يا شوراي شهر و نهادهايي مانند وزارت كار محدود نمي شود و دستيابي به اهداف اجتماعي- فرهنگي آن تنها با همكاري همه دستگاه ها و نگاه فرابخشي به اين موضوع امكان پذير است.»
به گفته «نژاد بهرام» گزارش گيري مداوم از روند اجرايي شدن پروژه يكي از ويژگي هاي مثبت اين طرح است كه امكان اصلاح و يا رفع خلاءهاي احتمالي را براي اجراي آن در سطح كلان شهر تهران فراهم مي كند.

شهروندان با كلا س
001744.jpg
به نظر مي رسد در جريان قانونمند كردن، شهروندان تهراني، شوراي شهر چند گام جلوتر رفته است و از اين پس با اجراي طرح ساماندهي محل هاي استقرار كارگران و شناسنامه دار شدن آنان اگر نيازي به كارگران ساختماني داشتيد مي توانيد مانند يك شهروند با كلاس و قانون مدار به محل استقرار  آنان مراجعه كنيد و پس از ملاحظه شناسنامه كاري آنها، يك كارگر ساختماني خوب و مناسب را از بين آنان جدا كرده و كار خود را به سرانجام برسانيد.

گراني خودرو و كرايه ها
001730.jpg
لوازم يدكي براي تمام فصول
خدا پدرومادر اين گراني را بيامرزد. هر كس جايي گير كند يا بخواهد بيش از آنچه دارد دريافت كند، گراني را بهانه كرده و جنس خود را با افزايش چند درصدي قيمت مي فروشد. طرف در ترافيك گير مي كند، مي گويد: گراني. خلاف مي كند، گراني. پنچر مي شود، گراني و... بازار لوازم يدكي هم از اين قاعده متاسفانه يا خوشبختانه مستثني نيست. آنها هم اجناس خود را به دليل گراني يا تورم (يا هر چيز ديگر كه مي خواهيد، اسمش را بگذاريد) با قيمت هاي متفاوت به فروش مي رسانند. وقتي مي پرسيد كه چرا اين قطعه را گران مي دهيد مي گويند: وقتي گراني بيداد مي كند ما هم مجبوريم!اما آنهايي كه در سمت توليد كننده هستند مي گويند ما تغييري در قيمت ها نداده ايم. اگر آنها گران فروش هستند ما نمي دانيم!
خريد لوازم يدكي در اكثر كشورهاي جهان حتي ايران مساله اي است قابل اعتنا. حداقل براي آنان كه با وسيله نقليه خود اقدام به امرار معاش مي كنند. تهراني ها دلايل خوبي براي افزايش كرايه هاي تاكسي يا وسايل مسافركش ديگر دارند كه يكي از آنها بدون شك گراني يا كمبود لوازم يدكي است. اگر صبحت از كمبود مي كنيد يادتان باشد كه منظور آنها لوازم يدكي اصلي است كه عموما گران قيمت هم هستند. البته اين قيمت بيشتر در مورد ماشين هاي خارجي صادق است. مانند پرايد، دوو و ...
آنها مي توانند لوازم يدكي اتومبيل خود را در دو صورت رايگان تعويض كنند؛ اول آنكه اين وسايل در تصادف يا حادثه اي ديگر آسيب ببينند و دوم در صورت سرقت. اتومبيلي كه اين شهروندان از كارخانه يا شركت ديگري خريداري مي كنند از همان روز اول بيمه است. پس راننده با خيالي آسوده مي تواند اتومبيل بعضا گران قيمت خود را حتي در جريان كار روزانه قرار دهد. شايد به جرات بتوان گفت ايالات متحده يكي از كشورهايي است كه چنين روندي را در پيش گرفته است. به عنوان مثال اگر ماشين شما محصولي از كارخانجات بزرگ... باشد ديگر نگراني خاصي از بابت لوازم يدكي نداريد. زيرا لوازم يدكي اين خودروها توسط كارخانه تامين شده و حتي قيمت آن در سراسر اين كشور يكي است. از ميان كشورهاي اروپايي هم مي توان به فرانسه اشاره كرد. اين كشور چند كارخانه معتبر و بزرگ اتومبيل دارد. اگر چه اين كارخانه ها نمي توانند هم پاي رقيب آمريكايي خود حركت كنند اما ايجاد تسهيلات براي شهروندان يكي از راهكارهايي است كه مشتريان بيشتري را به خود جلب كنند. در فرانسه رسم بر اين است كه اتومبيل شما بايد بيمه باشد. يعني بيمه بدنه، لوازم (مثل ضبط صوت)، سرنشين و ... شما هزينه اي بابت اين كار نمي پردازيد. در واقع بيمه به نوعي حمايت خود را از شما اعلام كرده است، آن هم به صورت واقعي. اما لوازم يدكي در فرانسه به شكل ديگري است.مثلا  صبح كه از خواب بلند شده ايد، متوجه مي شويد باطري ماشينتان از كار افتاده يا اصطلاحا خالي شده است. نگران نباشيد. مي توانيد با اولين مركز تعميري نزديك منزل خود تماس بگيريد و درخواست باطري كنيد. آنها خودشان باطري را تعويض مي كنند و هزينه اي هم برايتان ندارد. چون شما قبلا اين وسايل را بيمه كرده ايد يا به عبارت ديگر هزينه آن هنگام خريد از شما دريافت شده است.
در تهران هم شاهد چنين عملكردي از سوي تعدادي از كارخانجات معتبر هستيم.
اما آنها اين چنين شهروند را مورد حمايت قرار نمي دهند. تنها در صورتي كه ماشينتان خراب شود بايد آن را به تعميرگاه ببريد و چنانچه خرابي مربوطه، در بند گارانتي شما آمده باشد اقدام به درست كردن مي كنند. در واقع لوازم يدكي اتومبيل شما آنطور كه بايد و شايد تحت حمايت نيست.
گراني بي گراني 
در بلژيك هيچ راننده اي حق ندارد با اتومبيل مستعمل خود اقدام به مسافركشي كند. با آنكه اين كشور در زمره كشورهاي درجه دوم يا حتي سوم اروپا است اما قوانين و مقررات به نحو كامل در آن اجرا مي شود. اينجا از گراني لوازم يدكي خبري نيست. فرقي نمي كند در كدام قسمت از اين كشور زندگي مي كنيد. بروكسل يا...
اما گران بودن ساير خدمات اتومبيل هم دليل آن نمي شود كه راننده ها از دسترسي به لوازم يدكي منع شده باشند.
در واقع بلژيك سازنده خودرويي مطرح در جهان نيست اما اكثر ماشين هاي وارد شده به اين كشور، در گام اول زير چتر حمايت دولت قرار مي گيرند. اين راهكار دو اثر ويژه براي صاحبان خودرو دارد.
اول آنكه سرمايه آنها تا حد بسيار زيادي تضمين شده است و دوم اينكه اين كار از گراني يا تورم بي جهت هم جلوگيري مي كند. چنانچه خودروي شما دچار هر سانحه اي شود و آسيب ببيند مي توانيد با مراجعه به تعميرگاه و يا مراكز خدمات اتومبيل، با استفاده از گارانتي قبلي نسبت به تعويض رايگان آن اقدام كنيد. اين قانون شامل همه لوازمات يدكي ماشين شماست و جمعي پرداخت نمي كنيد و مطمئن هستيد كه لوازم به كار رفته اصل است!
يكي از فروشندگان لوازم يدكي در تهران با اشاره به گران بودن واردات مي گويد: وقتي ما مجبوريم لوازم موردنياز خود را با چند برابر قيمت وارد كنيم چاره اي جز گرفتن سود زياد نداريم و اين هم سبب كسادي بازار مي شود وهم مشتري را نسبت به فروشنده نااطمينان مي كند.
اما هميشه وضع به اين شكل نيست. در سال هاي اخير رشد صنايع خودرو در كشور با رشدي مثبت روبرو شده است به طوري كه رانندگان به اين مساله پي برده اند كه مي توانند به لوازم يدكي ايراني اطمينان كنند. مانند پيستون و كمك فنر. پيستون تهيه شده در ايران نسبت به همتاي خارجي خود از مرغوبيت بسيار بالاتري برخوردار است. در خيابان چراغ برق تهران كه به نوعي بورس لوازم يدكي است به راحتي مي بينيد كه اين پيستون حتي گران تر از نوع خارجي خود است. گفته مي شود اين وسيله در خاورميانه حرف اول را مي زند. مي توان با الگوبرداري از توليد پيستون در داخل كشور و قيمت مناسب آن، ساير ملزومات ماشين ها را به حد استانداردي ازتوليد رساند.
توجه به توليد كننده داخلي
در آلمان وضعيت به گونه ديگري است اگر لوازم يدكي هر خودرويي در داخل كشور توليد شود،حق نداريد آن را از خارج وارد كنيد. فرض كنيد اتومبيل شما يك كاديلاك است. چنانچه به لوازم يدكي آن نياز داشتيد كافي است به نمايندگي آن مراجعه كنيد. آنها نسبت به تهيه آن لوازم اقدام مي كنند و هزينه اين كار از بيمه اتومبيل شما پرداخت مي شود.
آلمان به اعتقاد كارشناسان قلب اقتصادي اروپاست. با اين حال حمايت از توليد كننده داخلي سبب شده توليد لوازم يدكي در اين كشور به سقف مطلوبي رسيده باشد.
در تهران يا ايران وضعيت به اين شكل نيست. حمايت از توليد كننده داخلي آن طور كه بايد و شايد صورت نمي گيرد. تضميني براي بازگشت سرمايه و يا سودآفريني آن نيست بدين ترتيب واردات چون روزهاي قبل ادامه مي يابد و گراني هم به جاي خود.
مساله ديگري كه بايد به آن پرداخت باور ايراني است. هنوز بسياري از شهروندان باور ندارند كه توليد داخلي هم به سطحي رسيده است كه مي توانند به آن اطمينان پيدا كنند. هنوز هم لوازم يدكي خارجي را ترجيح مي دهند حتي اگر گران تر باشد ولي مرغوبيت آن پايين تر. به بيان ديگر فرهنگ سازي عميقي در اين زمينه صورت نگرفته و لوازم يدكي به همان دردي دچار شده كه پارچه قبلا به آن مبتلا شده است.
شايد يكي از دلايل گراني كرايه، اتومبيل و خدمات آن، لوازم يدكي باشد اما مطمئن باشيد علت اصلي مساله ديگري است. در واقع آب از سرچشمه گل آلود است. شايد روزي برسد كه ديگر نيازي به واردات لوازم يدكي نباشد و در كنار آن توليدات داخلي آنقدرقوي باشد كه اطمينان مشتري را هم جلب كند.

پيداكنيد پرتقال فروش را
001732.jpg
روزنامه نگاري ژاپني كه به صورتي كاملا اتفاقي توسط يكي از دوستان معرفي شده بود مي گفت: در ژاپن، معروف است كه اگر مي خواهيد فردي موفق باشيد مي توانيد الگوهاي ايراني را بر عكس كنيد و آن را انجام دهيد. اومعتقداست: «گوياايرا ني ها اول كاري را انجام مي دهند، بعد فكر مي كنند و ژاپني ها اين هرم را وارونه مي كنند.»حكايت لوازم يدكي ها هم چنين است. اول ماشين را به توليد انبوه مي رسانند بعد مي روند سراغ تهيه و توليد لوازم يدكي. اين گونه مي شود كه قيمت اين لوازم افزايش يافته و تازه شغل ديگري هم ايجاد مي شود، واردات لوازم يدكي. در حالي كه مثلا اگر كارخانه اتومبيل سازي ... در فرانسه قطعه اي را توليد كند وارد كننده ديگري حق ندارد نسبت به واردات آن اقدام كند. شايد دوباره بايد بگرديم و پرتقال فروش اين ماجرا را هم پيدا كنيم.

قانون ۱۷۱
بوق نزن -۱۱
۹۸- شست وشوي وسيله نقليه در راه ها (خيابان و جاده): ۱۰ هزار تومان 
جاده كارواش تعطيل!
۹۹- عبور كاميون هاي سنگين و اتوبوس هاي خارج شهري در ساعات و مسيرهاي غيرمجاز در شهر: ۱۰هزارتومان 
نه تنها حق نداريد وسط كوچه هاي تنگ و باريك بايستيد، بلكه نمي توانيد از معابر هم عبور كنيد! اما تكليف حمل و نقل مصالح ساختماني مخصوصا براي ساخت و سازهاي غيرمجاز چه مي شود؟
۱۰۰- توقف از ابتدا تا انتهاي پيچ ها (قوس ها)، حريم تقاطع ها و روي پل و داخل تونل: ۱۰هزارتومان 
در جاده اي چندين كيلومتري كه فقط يكي دو گشت پليس راه متخلفان را شكار مي كنند، بعيد است همه ناقضان اين بند، به دام بيفتند.
۱۰۱- تصادف ناشي از عدم رعايت فاصله مناسب با وسيله نقليه جلو يا عدم توجه به جلو: ۱۰هزارتومان 
حواستان كجاست؟ چرا جلو را نگاه نمي كنيد؟
۱۰۲- عدم رعايت مقررات مربوط به تابلوي ايست يا چراغ قرمز چشمك زن: ۱۰هزارتومان 
عطف به بند قبل.
۱۰۳- حمل كود، زباله، نخاله و مصالح ساختماني و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم:۱۰هزارتومان 
شهرداري فرصت كرده، ناوگان حمل زباله خود را مانند ناوگان حمل جنازه نوسازي و تجهيز و مكانيزه كند؟
۱۰۴- بوق زدن غيرضروري و مكرر: ۱۰هزارتومان 
بالاخره كسي هم به فكر گوش عابران پياده افتاد.
۱۰۵- توقف در داخل و يا حريم تقاطع هاي راه آهن در فاصله كمتر از ۱۵ متر: ۱۰هزارتومان 
مگر از جانتان سير شده ايد؟ قطار با كسي شوخي ندارد.
۱۰۶- توقف وسايل نقليه روي خط كشي عابرپياده و با فاصله ۱۰متري آن در سواره رو: ۱۰هزارتومان 
باوركنيد، خط كشي عابر پياده از سوي معاونت حمل و نقل انجام شده نه سازمان زيباسازي.
۱۰۷- عدم رعايت مسيرهاي تعيين شده حركت در معابر منتهي به تقاطع ها:۱۰ هزارتومان 
سر هر تقاطع يك گشت پليس بايستد. لطفا!
۱۰۸- صداي ناهنجار اگزوست: ۱۰ هزارتومان 
هر چه به نفع گوش باشد، دعاي خير مردم را به دنبال دارد.
۱۰۹- عبور وسايل نقليه غيرمجاز از خطوط و مسيرهاي ويژه اتوبوسراني، عابر پياده، دوچرخه و نظاير آن: ۱۰هزارتومان 
هر مسيري را براي وسيله نقليه اي ساخته اند.
۱۱۰- نداشتن چراغ هاي سالم جلو، عقب و يا چراغ وسيله نقليه: ۵هزارتومان 
يكي دارد و روشن نمي كند. اين بنده خدا خسيس نيست، باور كنيد ندارد.

جشن مهرانه در ژاپن
001734.jpg
اسم زيباي كمك به هم نوع، حتي در فراسوي مرزها نيز توسط ايرانيان فراموش نمي شود. در پي برگزاري جشن بزرگ مهرانه در تهران، ايرانيان مقيم اوزاكاي ژاپن در ۱۴دسامبر با برگزاري جلسه اي به معرفي تاريخ، فرهنگ، ادبيات ، هنر و صنايع دستي ايران پرداختند و پس از آن گزارشي درباره «مهرانه قائمي» و آخرين اخبار مربوط به او به اطلاع عموم رساندند. همچنين در اين نشست مبلغ پنجاه هزار و سيصد ين ژاپن براي كمك به مهرانه كه از بيماري كليه رنج مي برد، جمع آوري شده كه به زودي براي او فرستاده مي شود.

مجلس در برابر تبعيض جنسيتي
001736.jpg
ظاهرا مجلس از هر گونه اشكال تبعيض عليه زنان به ستوه آمده است.قرار است طرحي را براي لغو پذيرش جنسيتي در دانشگاه آماده بررسي كند. نورالدين پيرموذن گفت: طرح تبعيض جنسيتي درگزينش دانشجو از نظر رئيس جمهور و مجلس مطرود است. آزادي ادامه تحصيل جزو حقوق اوليه انسان ها است و مجلس هيچ محدوديتي براي ادامه تحصيل دختران در دانشگاه نمي پذيرد.وي افزود: تحقيقات نشان مي هد كه در ايران مهارت، وجدان كاري نظم و موفقيت دختران در رشته هاي تخصصي از پسران بيشتر است.

ساختمان ها فرو مي ريزند
001738.jpg
رعايت نكردن اصول فني موجب سقوط يك ساختمان پنج طبقه در حال ساخت در خيابان ۱۳ غربي منطقه فرديس كرج شد. از مهم ترين علل ريزش اين ساختمان كه با سازه بتني در حال انجام بود، فاصله زياد بين ستون ها، استفاده از مصالح نامرغوب و كاهش ميزان بهره گيري از سيمان در سازه بوده است. اين دومين ساختماني است كه طي سال جاري در منطقه فرديس كه در بخش جنوبي كرج قرار گرفته و از پرجمعيت ترين مناطق اين شهر است دچار حادثه مشابه شده است.طي ۲سال گذشته چندين ساختمان بلند مرتبه در نقاط مختلف اين شهر دچار ريزش شد.

يك زن شهردار مي شود
001740.jpg
محمود احمدي نژاد با رد به كارگيري سيستم مردگرايانه در شهرداري تهران گفت: هرگز در انتخاب هايم نگاه جنسي ندارم، نگاه ما يك نگاه ارزشي است.حبيب كاشاني عضو شوراي شهر تهران خبر داد: اعضاي شوراي شهر در جلسات خود پيشنهادي را براي حضور يك شهردار زن مطرح كرده اند كه اميدوارم تا پايان ماه جاري عملي شود.بعد از بركناري زهرا اعظم نوري شهردار منطقه ۷ اين زمزمه در ميان طرفداران شهردار قديم بلند شد كه شهردار جديد با حضور زنان در عرصه مديريتي مخالف است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |