پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲
هتل هاي ايراني و كم توجهي به مشتري
001752.jpg
در سال هاي اخير مسئولا ن همواره بر گسترش و توسعه صنعت توريسم و به ويژه ايرانگردي تاكيد ويژه اي كرده اند، ولي آيا به زيرساخت هاي اين موضوع نيز توجه كافي شده است؟ يكي از زمينه هاي مناسب و ضروري براي توسعه صنعت توريسم و جذب گردشگر خارجي به داخل كشور و نيز مناطق آزاد همچون كيش و قشم، ايجاد اقامتگاههاي مسافرتي و هتل است. در اين زمينه مناطق آزاد كشور به دليل اينكه زمينه هاي جذب مسافر بيشتري را دارا هستند مي توانند نقش موثري در اين پروسه ايفا كنند.
كيش به عنوان يكي از مناطق زيبا و دل انگيز ايران از جايگاه والا يي براي جذب مسافران و توريست هاي خارجي كه قصد گشت و گذار دارند، برخوردار است.
كيش كه داعيه حركت روزافزون تبديل شدن به قطب ايرانگردي را دارد و نيز يكي از بهترين مناطقي است كه داراي هتل و مراكز اقامتي است ، بايد همواره به اين فكر باشد كه تنها در صورتي يك مركز خدماتي مشتري جذب مي كند كه سرلوحه كار خود را شعار «حق با مشتري است» قرار دهد. در كيش چنانچه شخصي مايل باشد از بهترين خدمات و سرويس دهي در هتل ها بهره مند باشد طبيعتا بايد هزينه بسياري نيز صرف كند. ولي گاهي مشاهده مي شود حتي در هتلي كه اقامت داريد و داراي چندين ستاره است متاسفانه در حد و اندازه ستاره هايش به مسافران خدمات و سرويس مناسب ارائه نمي دهد، ضمن اينكه بايد براي اقامت در آن مبلغ بسياري را هزينه كنيد.
اگر شخصي به اين جزيره سفر كند متوجه نارضايتي مسافران از نحوه خدمات و سرويس دهي برخي از هتل ها مي شود. آنان معتقدند كه سرويس هايي را كه اين هتل ها به مشتريانشان ارائه مي دهند در حد هتل هايي كه قصد جذب مسافر و توريست خارجي را دارند نيست.
اكبري يكي از مسافران تهراني كه در يكي از هتل هاي به اصطلا ح چهار ستاره كيش اقامت داشته مي گويد: زماني كه وارد يكي از هتل هاي كيش شدم فضاي دروني و لا بي آن بسيار خوب طراحي شده بود و حتي اتاق و سوئيت هاي آن از شكل ظاهري بسيار خوبي برخوردار بود. ولي مساله اين بود كه وقتي بر سر ميز پذيرايي مي نشستم و غذاي مورد نظر خود را سفارش مي دادم پس از گذشت وقت بسيار زياد غذا آماده مي شد مثلا  ساعت ۲۲ غذا سفارش داده مي شد ۴۵ دقيقه يا يك ساعت ديگر غذا را براي شما سرو مي كردند.
حسيني نژاد يكي ديگر از مسافران مي گويد: متاسفانه ما ايرانيان عادت كرده ايم كه تنها به شكل و ظاهر مساله توجه كنيم و از دقت به جزئيات و ريز مسائل به راحتي بگذريم.
شخص هتلدار بايد به نحوه برخورد با مشتري و تمامي مسائل ريز و درشت آن آگاه باشد.
وي مي گويد: در هتلي كه ما اقامت داشتيم تنها كافي بود كه گرسنه شويد. در آن زمان بود كه تازه متوجه مي شديد سرويس دهي در هتل  به اصطلا ح چهارستاره يعني چه و چگونه از شما پذيرايي مي كنند.
وي در ادامه مي گويد:حتي در برخي مواقع نه تنها با مشتري برخورد مناسبي صورت نمي گرفت بلكه با او مجادله نيز مي شد. اين در حالي است كه در تمامي دنيا حق را در اين مواقع به مشتري مي دهند حتي اگر صاحب هتل هم حق داشته باشد.
حسن تبار يكي از ديگر مسافران با انتقاد از نبود نظارت كافي بر روي عملكرد برخي از هتل هاي كيش مي گويد: قطعا مكاني كه نظارت كافي در آن صورت نگيرد دچار اختلا ل و مشكل از نظر خدمت رساني و سرويس دهي خواهد شد.
در همين زمينه بابانژاد مدير داخلي يكي از هتل هاي كيش كه برخي از مسافران از نحوه سرويس دهي آن گله مند بودند در مورد اين مشكل مي گويد: اين هتل در طول هفته هاي گذشته از نظر پذيرايي و سرو غذا به علت مديريتي دچار مشكل بود كه در روزهاي اخير با بوفه كردن ارائه غذا بر مشتريان اين مشكل حل شده است. وي مي گويد: اين مشكل از حدود دو ماه پيش به وجود آمد ولي با تغييراتي كه در مديريت هتل شكل گرفت تا حدود زيادي مرتفع شده است.
وي در مورد علل و عوامل بروز يك چنين مشكلا تي در كيش و به ويژه يك هتل چهار ستاره مي گويد: مشكل عمده هتل هاي كيش مديريتي است و متاسفانه مديريت بخشي كه آنها زير مجموعه آن به شمار مي روند خود دچار اختلا ل است.
وي با انتقاد از وضعيت مديريت انجمن هتل داران كيش مي گويد: اين انجمن بايد به تخلفات و ساير مسائلي كه هتل هاي كيش به آن دچار هستند بيشتر رسيدگي كند.
او در ادامه با بيان اينكه براي اداره هر سازماني بايد مسئول و مدير با دانش  مديريت انتخاب شود مي گويد: نبود مديريت قوي، عدم نظارت كافي بر روي عملكرد هتل هاي كيش و نيز نبود ساختار قوي در انجمن هتل داران اين جزيره از جمله عوامل به وجود آورنده اين مشكلا ت است.
كارشناسان معتقدند مشكلا ت برخورد نامناسب با مشتري مختص هتل هاي كيش نيست و در تمام نقاط ايران مشاهده مي شود. به اعتقاد اين عده سرمايه و عامل اصلي درآمدزايي در صنعت گردشگري در همه جاي جهان نيروي انساني است در حالي كه در ايران به اين موضوع توجه نمي شود و اصولا  به نيروي انساني شاغل در هتل ها آموزش كافي داده نشده است. به عبارت ديگر در نتيجه ضعف آموزش در هتل هاي ايران، گويي هيچ وقت حق با مشتري نيست.

بازارچه آخر هفته
001726.jpg
001730.jpg
001728.jpg

گلهاي زمستاني
001724.jpg
ليلا السادات عظيمي 
سخنگوي بازار گل و گياه اعلا م كرد: قيمت گل و گياه نسبت به هفته قبل اختلا ف فاحشي ندارد و اگر اختلا ف قيمت ها در سطح شهر مشاهده مي شود به دليل كمبود گل و عرضه محدود آن مي باشد.
وي اضافه كرد: فصل سرما، نبود سوخت كافي و رساندن به موقع آن به گلخانه و همين طور بالا  رفتن قيمت سوخت از دلا يل كمبود و نوسان قيمت ها به شمار مي روند.
علي نصيري، عضو هيأت مديره بازار گل و گياه در مورد جمع آوري گل و گياه از گلخانه ها اظهار داشت: گلها از اطراف تهران مانند پاكدشت، ورامين، شهريار، كرج و محلا ت دريافت و در اختيار عموم مردم قرار مي گيرند.
گفتني است؛ با فرارسيدن فصل سرما بازار گل و گياه شاهد تمام شدن بعضي از گلها مانند ليسينتوس و آمدن گلهاي زمستاني مانند زنبق و گل هميشه بهار مي باشد.
البته در گلفروشي هاي تهران نحوه تزئين گل بر روي قيمت آن تاثير مستقيم دارد. به تازگي در گل فروشي هاي تهران گل ها را در سبدهاي فرفوژن تزئين مي كنند كه بسيار زيبا است و بعدها مي توان از اين سبدها - برخلا ف سبدهاي چوبي- استفاده مناسب نمود. مدل ديگر آن سبدهاي فوم است اما زيباترين شكل تزئين گل كه در اكثر گل فروشي ها به خصوص در شمال شهر رواج دارد، تزئين گل در ظرفهايي از جنس طلق است. به دليل استفاده از اسفنج هاي خارجي در اين ظرف ها گل نسبت به ديگر ظرف ها عمر بيشتري دارد و بعدها مي توان اين گل ها را به صورت خشك نگهداري نمود.
بيشتر مردم طرفدار گل هاي رز و مريم هستند كه قيمت تقريبي آن در گلفروشي ها بين ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان براي هر شاخه است. شايد يكي از دلا يل آن زيبايي و بوي خوش اين گل ها باشد و دليل دوم شناخت كمتر مردم نسبت به گل هاي ديگر مانند لي لي يوم يا سوپرآنتوريوم و قيمت بالاي اين گل ها كه تقريبا هر شاخه آن ۵۰۰۰ تومان است.

افزايش چشمگير مراجعان فرهنگسراي بهمن
تعدد و تنوع صورت گرفته در برنامه هاي مختلف فرهنگي، هنري، آموزشي و ورزشي فرهنگسراي بهمن آمار مراجعات روزانه آن را به حدود ۹۰۰ نفر رسانده است.
به گزارش روابط عمومي اين فرهنگسرا سياست هاي مديريت جديد مبني بر شناخت علا يق و نيازهاي اقشار مراجعان در مناطق جنوبي تهران- كه اكثر اين شهروندان اقشار آسيب پذير جامعه هستند- و تلا ش به منظور تأمين نيازهاي فرهنگي شهروندان مانند سينما، تئاتر، كنسرت، كلا س هاي آموزشي و فرهنگي، كلا س هاي رايگان مشاوره خانواده در جهت ارتقاء سطح كيفي و كمي سطح زندگي خانواده ها باعث شده آمار مراجعان فرهنگسرا افزايش يابد. به نحوي كه در ۳ روز پاياني هفته گذشته به ترتيب ۷۲۶۹، ۸۱۸۰ و ۸۴۷۲ نفر از برنامه هاي گوناگون فرهنگسرا استفاده كرده اند. اين در حالي است كه طبق آمار موجود ميانگين آمار مراجعان روزانه در تابستان كه شلوغ ترين فصل كاري تمام مراكز فرهنگي است ۷۵۰۰ نفر بوده است.

تور اسكي
از اواسط آذرماه شاهد بارش برف در شهر تهران بوديم. با بارش نسبتاً زياد، كوههاي البرز مانند هر سال سفيدپوش شد كه نويد سرماي زمستان را به مردم مي دهد.
با شروع فصل سرما تفريحات و اوقات فراغت مردم تغيير مي يابد. در فصل زمستان تفريح آخر هفته اكثر مردم بخصوص جوانان كوهنوردي است. اين عده اغلب به مكانهايي مثل شمشك و ديزين و دربندسر مي روند و در پيست اسكي زمستاني فعاليت خود را شروع مي كنند. اكنون فرصت مناسبي است كه با تورهاي خوب، يك آخر هفته به ياد ماندني داشته باشيد. قيمت تورهاي مختلفي كه در سطح شهر وجود دارد باتوجه به نوع سرويس و امكاناتي كه ارائه مي دهند با هم متفاوت است. مدت تورهاي يكروزه معمولا ً از صبح تا عصر است و سرويسي كه ارائه مي دهند صبحانه، ناهار و بيمه است و به همين نسبت قيمت هاي متفاوتي دريافت مي كنند. هزينه هايي كه افراد براي استفاده از تورهاي دو روزه پرداخت مي كنند باتوجه به سرويس دهي تور متفاوت است.

بازارچه آخر هفته
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |