پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲
در حاشيه خبرها
رقابت شديد بين توليد كنندگان سوسيس و كالباس به نفع مصرف كنندگان تمام مي شود
مصرف سوسيس و كالباس در بسياري از كشورهاي دنيا، چه توسعه يافته و چه در حال توسعه در طول دهه هاي اخير از رشد روزافزوني برخوردار بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، در دوران گذشته بسياري از مردم گوشت را به عنوان يكي از مواد غذايي كه از پروتئين سرشار است هميشه در الگوي مصرف خود قرار مي دادند.
اما در طول دهه هاي اخير كه كشورهاي جهان روبه صنعتي شدن حركت كردند طبيعتاً ديگر براي افراد اين گونه جوامع كه در محل هاي پرجمعيت و شلوغ مشغول كار بودند وقتي نبود كه به منزل خود مراجعه كرده و غذاي مورد دلخواه خود را تهيه كنند.
مردم كشورهاي صنعتي ودر حال رشد بايد الگوي مصرف خود را همگام با اين سرعت تغيير دهند. يكي از راهكارهايي كه در اين زمينه صنعتگران و توليد گران در پيش گرفتند، توليد غذاي آماده با استفاده از گوشت و تبديل آن به مواد پروتئيني ديگر بود كه نياز كمتري به وقت و امكانات لا زم براي پخت وپز داشت.
سوسيس، كالباس و همبرگر از جمله موادي بودند كه مي توان آنها را در اين پروسه گنجاند. اين مواد به علت سهولت پخت و مصرف در كشورهاي جهان بويژه صنعتي  كه افراد آنها بيشتر درگير كار بودند، از جايگاه ويژه اي برخوردار شد.
البته بايد توجه داشت كه توليد هر يك از اين مواد بسيار هزينه بر است و كمتر كسي حاضر است كه سرمايه خود را در اين زمينه بكار گيرد.
در كشور ما نيز محصولا ت گوشتي از زماني كه وارد بازار ايران شدند سريعاً مورد قبول خانواده هاي ايراني قرار گرفت. اما آيا مصرف اين محصولا ت در بين تمامي خانواده هاي ايراني عموميت دارد؟ هر خانواده با هر درآمدي كه دارد مي تواند نسبت به تأمين اين مواد اقدام كند؟ همان طور كه اشاره شد توليد محصولا ت گوشتي در كشور به دليل بسياري از عوامل همچون گراني مواد اوليه چندان مورد اقبال و مصرف ايرانيان قرار نگرفته است.
هم اكنون در بازار تهران هر كيلو كالباس گوشت ۴۰ هزار ريال و كالباس خشك نيز به قيمت ۳۸ هزار ريال عرضه مي شود. هر كيلو سوسيس معمولي نيز در بازار به قيمت ۱۷ هزار ريال به فروش مي رسد.
حالا  بايد در نظر داشته باشيد كه يك خانواده ايراني با درآمد متوسط ۱۵۰ هزار تومان چگونه مي تواند هر هفته يا هر ماه اين محصولا ت را تهيه كند.
فرماني، يكي از خريداران اين محصولا ت مي گويد: چنانچه قيمت اين محصولا ت پايين تر بيايد خانواده ايراني نيز مي تواند همچون افراد جوامع غربي اين مواد را به طور مداوم مصرف كنند.
وي مي گويد: كالباس و سوسيس با قيمت مناسب مي تواند به عنوان يك مكمل غذايي باارزش و تأمين كننده پروتئين در سفره غذايي هر ايراني گنجانده شود.
البته به دليل اين كه كالباس باز نمي تواند بيش از ۲۴ ساعت نگهداري شود مصرف كنندگان براي اين كه هم هزينه كمتر صرف كنند و هم در مصرف صرفه جويي كنند بهتر است كه نسبت به نياز هر روز خود اقدام به خريد آن كنند.
در اين بين كارخانه هاي توليدي به علت كمبود نقدينگي و عدم همكاري بانكها نتوانسته اند قيمت نهايي محصول توليد شده خود را كاهش دهند.
در همين رابطه حميد سمناني، رئيس اتحاديه محصولا ت گوشتي تهران مي گويد: قيمت سوسيس، كالباس و همبرگر در طول سال جاري تقريباً ثابت مانده و اين شايد به علت محدوديت در فعاليت و ابزار فيزيكي كارخانه است.
وي مي گويد: البته در بازار افزايش قيمت ناچيزي ديده مي شود كه در اين ميان قيمت همبرگر به علت هزينه توليد پايين، بسيار كمتر از ساير محصولا ت گوشتي افزايش داشته است. سمناني در مورد قيمت بالا ي محصولا ت گوشتي در قياس با درآمد خانواده هايي كه درآمد متوسط دارند، مي گويد: بسياري از كارخانه هاي توليدي سوسيس، كالباس و همبرگر كه در كشور به فعاليت مشغول هستند داراي توجيه اقتصادي نيستند، ضمن اينكه هزينه هاي توليد آنها بالا  بوده و اين عوامل سبب مي شوند كه قيمت آن نيز بالا  رفته و مردم توان خريد محصولا ت را نداشته باشند.
به نظر مي رسد رقابت شديد توليد كنندگان سوسيس، كالباس و همبرگر طي سالهاي آتي به افزايش رفاه مصرف كنندگان بينجامد. زيرا در اين رقابت شركت هاي بزرگتر كه محصولات ارزانتر و باكيفيت تري به بازار بفرستند و نام خود را به نيكي در ذهن مصرف كنندگان ثبت كنند در بازار خواهند ماند و شركتهاي كوچك كه به صورت سنتي فعاليت مي كنند از بازار حذف خواهند شد. در نهايت با كاهش قيمت ها و افزايش كيفيت مصرف كنندگان نفع بيشتري خواهند برد و سهم اين محصولا ت در سبد هزينه هاي خانوار افزايش خواهد يافت.

كاهش قيمت مرغ آغاز شد
با توزيع گسترده مرغ ارزان قيمت در تهران، روند افزايش قيمت مرغ كه از تابستان امسال آغاز شده بود، متوقف شد.
به گزارش خبرنگار ما، يك عمده فروش، فروش مرغ با قيمت ۱۰۸۰ تومان در هر كيلو را آغاز كرده كه باتوجه به اين نرخ فروش نهايي حداكثر به ۱۱۸۰ تا ۱۲۰۰ تومان در هر كيلو رسيده است.
گزارش خبرنگار ما از سطح شهر تهران حاكي است: قيمت ها در فروشگاه هاي مختلف بتدريج در حال كاهش است و به قيمت هاي تابستان امسال بسيار نزديك شده به طوري كه حداكثر قيمت مرغ در فروشگاه هاي تهران اكنون بين ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان است. اين در حالي است كه قيمت مرغ طي ماه گذشته از مرز ۱۴۵۰ تومان در هر كيلو گذشته بود.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |