يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۵
روزي كه تاريخ فوتبال دگرگون شد
پيكان طلايي مادريد
000068.jpg
000066.jpg
گروه ورزشي: پنجاه سال پيش هنگامي كه به همراه همسرش سارا و دو دخترش پاي به ايستگاه راه آهن مادريد نهاد، جز راننده باشگاه رئال و دو خبرنگار تازه كار و جوان- كه امروزه براي بازيكنان درجه دوم هم ناچيز شمرده مي شود- هيچ كس انتظار آلفردو دي استفانو را نمي كشيدند. نه از شور و هيجان هواداراني كه براي نظاره اسطوره روزهاي آتي خود هجوم مي آوردند خبري بود و نه از خبرنگاران سمجي كه در پي ايجاد جنجال هستند. او سوار بر قطاري كه از بارسلونا روانه پايتخت شده بود، گام به مادريد گذاشت: «ساعت ده و نيم صبح بود كه به مادريد رسيديم. آنها من را مستقيم براي آزمايشات پزشكي بردند، دست آخر هم خانواده ام را روي پله هاي هتل رها كردم و به سرعت روانه ورزشگاه شدم ،چون بعد از ظهر همان روز قرار بود ديداري با باشگاه فرانسوي نانسي برگزار شود. من دو ماه بود حتي تمرين درست و حسابي هم نداشتم؟ برخلاف آن روزگار، اكنون همه آلفردوي كبير را به چشم يك افسانه مي نگرند، مردي كه نامش با افتخارات باشگاه درهم تنيده شده و به همين مناسبت چندي پيش، بزرگداشت پنجاهمين سالگرد ورود او به مادريد، برگزار شد. دي استفانو مي افزايد: «اصلاً در شرايط آرماني نبودم ،چون سه ماهي آواره بارسلونا شده بودم. هيچ كس- حتي خودم- هم نمي دانست كه براي رئال مادريد بازي خواهم كرد يا در نهايت پيراهن بارسلونا را مي پوشم، از اين رو فقط در سه بازي دوستانه شركت كرده بودم. از تمام اين داستانها بيزار شده بودم، حتي در يك برهه سخن از انتقالم به يوونتوس به ميان آمد، اما سرانجام همه چيز به پايان رسيد و به مادريد آمدم، جايي كه تا حالا در آن مانده ام.»
ماجرا از جايي آغاز شد كه سانتياگو برنابئو، رئيس آن روزهاي رئال، تحت تأثير نمايش پرفروغ دي استفانو در تركيب «ميلوناريوس» قرار گرفت. باشگاه كلمبيايي در جشن پنجاهمين سالگشت تأسيس رئال با درخشش دي استفانو، ميزبان پرتوان خود را به زانو درآورد تا برنابئو براي خريد او با ميلونا ريوس وارد گفتگو شود.
از سوي ديگر بارسلونا هم هفده هزار پوندبه ريورپلات- باشگاه سابق دي استفانو- پرداخت كرده بود تا اين مهاجم را به كاتالونيا ببرد. بيانيه فيفا كه انتقال دي استفانو از ريورپلات به ليگ كلمبيا به سال ۱۹۴۸ را خارج از قوانين خود ارزيابي مي كرد، مشاجره ميان دو باشگاه بزرگ اسپانيايي بر سر خريد اين بازيكن را بنيان نهاد.
ميانجيگري فيفا
نزاع ميان رئال مادريد، بارسلونا، ميلوناريوس و ريورپلات كار را به جايي رساند كه فيفا در سال ۱۹۵۲، خود ابتكار عمل را در دست گرفت و اعلام كرد قرارداد بازيكن در كلمبيا فسخ شده و او بايد به آرژانتين بازگردد؛ اما هر باشگاهي كه قصد خريد او را دارد بايد هر دو باشگاه را راضي كند، از اين رو نيمي از دي استفانو به رئال مادريد تعلق داشت و نيم ديگر به بارسلونا!
... و ديدار با نانسي فرا رسيد. به زحمت مي توان گفت دي استفانو توانست در آن روز، هواداران رئال را كه كنجكاوانه در پي اين برآمده بودند كه آيا مهاجم جديد آرژانتيني شان ارزش اين همه جدال را دارد يا نه، خوشنود كند. با اين وجود مي توان ادعا كرد سال ۱۹۵۳ زماني كه دي استفانو پيراهن رئال مارديد را بر تن كرد، سرنوشت اين بازي دگرگون شد، دو سال بعد روزهاي باشكوه مادريد فرا رسيدند. قوهاي سپيد پنج بار قهرمان اروپا شدند و دي استفانو در تمامي بازي هاي پاياني موفق به گشودن دروازه رقيبان شد. اوج هنرنمايي او در همپدن پارك گلاسكو بود كه توانست يارانش را به سوي پيروزي خرد كننده هفت بر سه برابر اينتراخت فرانكفورت رهنمون شود. مشهور است كه هيچ گاه يك بازيكن نمي تواند شهرتي وراي باشگاهش بيابد و آن را زير سايه خويش فرو ببرد، اما دي استفانو در رئال مادريد و بعدها پله در سانتوس تمام اين قوانين ذهني را پشت سر آوازه خود گذاشتند.
در شرايطي كه فيفا همواره مي كوشيد ثابت كند پله قابليت هاي بسيار بيشتري از مارادونا داشته و برترين بازيكن دوران است، بسياري- از جمله سپ بلاتر- معتقدند دي استفانو هم به مراتب بسيار توانمندتر از پله بوده است. اعجوبه آرژانتيني به همراه قوهاي سپيد پنج بار بر ستيغ رقابت هاي اروپايي ايستاد، هشت مدال زرين ليگ اسپانيا و يك قهرماني جام حذفي اسپانيا را به كف آورد و يك بار نيز قهرمان جام بين قاره اي شد.
به اينها بايد دو عنوان برترين بازيكن سال اروپا و پنج كفش طلاي فوتبال اسپانيا را افزود تا شمه اي از توانمنديهاي تك خال مادريدي آشكاره شود. ركورد ثبت چهل و نه گل اروپايي او هنوز دست نيافتني مي نمايد.
در مراسم سالگرد حضور او در مادريد قابي مزين به مينياتور هر آنچه به دست آورده بود به او اهدا شد تا علاقه هواداران تيم به محبوب ترين بازيكن تاريخ باشگاه هويدا شود. دي استفانو سخنانش را چنين پي مي گيرد:« خاطرات فوق العاده زيادي در اينجا دارم كه نمي توانم يكي را از آن ميان برگزينم. تنها چيزي كه مي دانم اين است كه براي دو سال بازي به مادريد آمدم، قراردادي چهار ساله بستم و تمام عمر در اينجا ماندم. چهار بچه ام در مادريد به دنيا آمده اند و همه گاه ماواي اصلي ام اينجا بوده، حتي زماني كه در اواخر دوران بازيگري ام به اسپانيول در بارسلونا پيوستم همسرم در مادريد ماند.»
برخلاف خيلي از قهرمانان روزهاي دور فوتبال، دي استفانو هنوز هم از تماشاي مسابقات فوتبال لذت مي برد و اين اشتياق با عنواني كه فلورنتينوپرس، رئيس كنوني رئال مادريد به او داد، دو چندان شده است؛ رئيس افتخاري باشگاه. به رغم اين، او هنوز هم در قياس تيم هاي دهه هاي گوناگون باشگاه محتاطانه سخن مي راند: «در دوران من، تيمي قدرتمند با قابليت هاي فردي فوق العاده داشتيم. ما با پنج بازيكن دفاع مي كرديم و با پنج نفر ديگر حمله. تيم امروزي هم تماشايي بازي مي كند اما خوب، برخي تفاوت ها ميان دو مجموعه آشكار است، زيرا فوتبال امروزه با فشار روحي بيشتري دنبال مي شود.» دي استفانو در ادامه مي افزايد: «مردم هميشه گمان مي برند فوتبال در آمريكاي جنوبي كندتر، اما تكنيكي تر از اروپا دنبال مي شود. اما اين براي من چندان مهم نبود چون خيلي سريع بودم.» با گفتن اين جملات، آلفردو به خطي موهوم بر ديوار چشم مي دوزد، برق روزهاي دور را مي توان در چشم هاي او ديد.
پس از حكم فيفا، قرار بر اين شد تا دي استفانو دو سال در رئال مادريد بازي كند و سپس دو سال ديگر را هم در بارسلونا سپري كند تا هر دو باشگاه از هنرنمايي او بهره مند شوند اما پس از گذشت تنها شش هفته، بارسا اعلام كرد دي استفانو ارزش دو سال انتظار را ندارد! و رئال مادريد هفده هزار پوندي را كه تيم كاتالونيايي به ريورپلات پرداخته بود را تقبل كرد. با اين حماقت، هواداران بارسا سال ها افسوس تصميم نابه جاي مديران باشگاه نشان را خوردند. دي استفانو تأكيد مي كند: «واقعاً به اينجا آمدم تا نمايش خارق العاده ارائه دهم. غايت من پول نبود، رسيدن به افتخار دورنماي پيوستنم به رئال مادريد را ترسيم مي كرد.»
... و اكنون آلفردو دي استفانو، به تاريخ باشگاه رئال مادريد تبديل شده است.

سپنجي:
بودجه انجمن فوتبال بانوان كافي نيست
000060.jpg
رئيس  انجمن  فوتبال  بانوان  ايران  با ابراز نارضايتي  از ناكافي  بـــودن اعتبارات  اين  رشته  ورزشي  گفت : كمبود بودجه  باعث  شده  نتوانيم  برنامه هاي خود را انجام  دهيم .
خديجه  سپنجي  افزود: بودجه  انجمن  در سال  جاري  ۱۵۰ ميليون  ريال  بود كه  با اين  اعتبار تنها توانستيم  يك سوم  برنامه هاي  مندرج  در تقويم  ساليانه  ورزشي  انجمن  را اجرا كنيم  و هنوز دوسوم  برنامه ها اجرا نشده  باقي  مانده  است .
وي  ادامه  داد: انجمن  تنها توانست  مسابقات  ليگ  دسته  اول  و دوم  جوانان  را شهريور ماه  در تهران  برگزار كند و هنوز مسابقات  ليگ  دسته  سوم  جوانان ، مسابقات  بزرگسالان  و نيز جوانان  برگزار نشده  است .
سپنجي  افزود: عدم  بودجه  كافي  باعث  شده  تا نتوانيم  اعضاي  تيم هاي  ملي را مشخص  كنيم ، در حالي  كه  در طول  برگزاري  مسابقات  دسته هاي  اول  و دوم  ورزشكاراني  انتخاب  شده اند؛ ولي  تاكنون  موفق  به  برگزاري  اردوي  آمادگي  نشده ايم .
وي  افزود: در نظر داشتيم  براي  مسابقات  بانوان  در دهه  فجر يك  يا دو تيم  خارجي  را نيز براي  انجام  ديدارهايي  به  ايران  دعوت  كنيم  كه  از آن  صرف  نظر كرده ايم .
سپنجي  اظهارداشت : در صورتي  كه  تا بهمن  ماه  مشكل  كمبود اعتبار به  هر طريقي  حتي  از راه  اسپانسر يا مساعدت  سازمان  حل  شود در آن صورت  برنامه هاي  پيش  بيني  شده  اجرا خواهد شد.
سپنجي  گفت : اكنون  در اين  انجمن  فقط برنامه هاي  آموزشي  در زمينه  مربيگري  و داوري  با هدف  گسترش  و پيشرفت  فوتبال  بانوان  كشور اجرا مي شود.
وي  در عين  حال  تأكيد كرد:در كنار اين  فعاليت ها درصدد يافتن  منابع  درآمدزايي  نيز براي  اين  انجمن  هستيم .
رئيس  انجمن  فوتبال  بانوان  همچنين  نبود اعتبار را مهم ترين  دليل  عدم  برگزاري  نخستين  دوره  فوتبال  بين  دو تيم  باشگاهي  تهران  عنوان  كرد.
سپنجي  گفت : براي  برگزاري  هر گونه  تجمعي  در تهران ، بايد از شوراي  تامين  استانداري  مجوز گرفته  شود كه  ما براي  اخذ اين  مجوز مكاتباتي  را با خانم احمدي  پور و وي  با استانداري  انجام  داده  و در واقع  منتظر پاسخ  آنها هستيم .
وي  افزود: قرار بود اين  مسابقه  آذرماه  سالجاري  در تهران  برگزار شود كه  به  دو دليل  يادشده ، زمان  انجام  آن هنوز مشخص  نيست .
سپنجي  اظهارداشت : در واقع  كارهايي  كه  به  ما مربوط مي شود، همه  انجام شده  و انجمن  مشكلي  براي  برگزاري  اين  مسابقه  ندارد.
رئيس  انجمن  فوتبال  درباره  برگزاري  مسابقات  فوتبال  بانوان  پايتخت ها گفت : اين  مسابقات  از سوي  شهرداري  و با همكاري  انجمن  انجام  خواهد شد.

سايه روشن ورزش
كفاشيان: پيست ديزين امنيت كامل ندارد
000070.jpg

معراج مژده - بهره برداري فعلي از پيست اسكي ديزين گوياي اهداف و چشم انداز سازمان تربيت بدني نسبت به آينده اين مكان نيست.
علي كفاشيان معاون ورزشي سازمان تربيت بدني گفت: فدراسيون اسكي در شرايط فعلي با انجام تعميرات جزيي تشخيص داده است كه مي توان پذيراي تعداد محدودي از ورزشكاران و علاقه مندان بود، در حالي كه تعميرات به عمل آمده اساسي نيست.
معاون ورزشي سازمان تربيت بدني با اشاره به مدت زمان لازم براي نهايي شدن كار پيست ديزين گفت: با ۵ تا ۶ ماه كار نمي توان كاري از پيش برد، بلكه پيست ديزين با مستعمل بودن بالابرها و وسايل ديگر حداقل به ۲ سال بازسازي نياز دارد و بايد كليه دستگاه هاي بالابر تعويض شود.
وي افزود: اين در حالي است كه پيست ديزين چند پروژه براي بازگشايي و بازسازي دارد و بهره برداري فعلي به معناي پايان كار نيست.
كفاشيان با بيان اين كه رقم بودجه بسيار بالايي را براي راه اندازي پيست اسكي در نظر گرفته ايم ،گفت: تعميرات، ايجاد تجهيزات و توسعه امكانات پيست اسكي جزو برنامه هاي كلان ما است كه در برنامه هاي معاونت ورزشي منظور شده است و از طرفي با توافقاتي كه با وزير ورزش كشور اتريش داشته ايم مقرر شده تا گروه اتريشي به ارزيابي نقاط قوت و ضعف پيست ديزين بپردازند. بر اين اساس هيأت ورزشي كشور اتريش طي يك ماه آينده به تهران سفر خواهند كرد و در اين زمينه به صورت جدي بحث و بررسي به عمل خواهد آمد.

تحول در ژيمناستيك شتاب مي گيرد
نايب  رئيس  فني  فدراسيون  ژيمناستيــك  مي گويد: اين  فدراسيون  با بــرنامه ريزي  طولاني ، اردوهاي  متعدد و مسابقات  منظم  براي  كسب  رتبه هاي  بالاتر در ژيمناستيك  آسيا و جهان  خيز برداشته  است .
حسام الدين  نواب  روز دوشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا تصريح  كرد: ما مسابقات  ليگ  را براي  آماده  بودن  هميشگي  نفرات  در چهار مرحله  طراحي  كرده ايم .
نواب  دراين  زمينه  توضيح  داد: مرحله  اول  آماده سازي  ورزشكاران  در زنجان و مراحل  بعدي  در تهران ، خراسان  و اصفهان  به  اتمام  مي رسد.
وي  گفت : با برگزاري  مسابقات  ليگ ، تيم  ملي  آماده  مي شود و مضافا، ازلحاظ مالي  كمكي  براي  ورزشكاران  اين  رشته  است .
نايب  رئيس  فدراسيون  ژيمناستيك  جمهوري  اسلامي ياد آور شد: ازبرنامه هاي ديگــر فدراسيون  انعقاد قرارداد با فـدراسيون  ژيمناستيك  كشور ارمنستان مي باشد كه  براساس  آن ورزشكاران  به  دو كشور اعزام  و اردو برپا خواهند كردتا از لحاظ فني  و قدرتي  تجربيات  بيشتري  كسب  نمايند.
وي  ادامه  داد: از ديگر برنامه هاي  فدراسيون ، طراحي  مسابقات  جايزه بزرگ  با ركوردهاي  مشخص  مي باشد.
نواب  افزود: در اين  مسابقات ، علاوه  بر كساني  كه  به  مــقام هاي  اول  تاسوم  مي رسند و جوايزي  دريافت  مي كنند، قهرماناني  كه  ركوردهاي  تعيين  شده  رابدست  آورند، جايزه  مي گيرند.

خاميت برايف:
تيم ملي بوكس ۷۰ درصد آماده است
000072.jpg

سرمربي تيم ملي بوكس با تأكيد بر ناكافي بودن مسابقات تداركاتي برگزار شده، گفت: چند مسابقه اي كه در آن شركت داشتيم ،در برنامه ام نبود و از روي ناچاري در آنها شركت كرديم.
خاميت برايف، تأكيد كرد: برنامه هايي كه براي آماده سازي بوكسورهاي ايران آماده كرده بودم با بي توجهي فدراسيون روبه رو شد و مسابقات تداركاتي نيز برگزار نشد و به ناچار در فرصت باقي مانده سه بازي خارج از برنامه را برگزار كرديم.
وي با اشاره به سطح آمادگي مطلوب اعضاي تيم ملي گفت: ملي پوشان در ۷۰درصد آمادگي به سر مي برند، البته بعد از مسابقات قهرماني كشور، بوكسورها از نظر قدرت جسماني تخليه شده بودند و بايد يك هفته به استراحت مي پرداختند تا به شرايط فيزيكي ايده آل دست مي يافتند.
برايف در مورد دو ديدار تداركاتي مقابل تيم هاي جمهوري آذربايجان و گرجستان، اظهار داشت: در اين دو ديدار، «اكبر احدي»، «همايون اميري»، «طاهر جباري»، «محمد عاشري» و «مهدي قرباني» عملكرد بسيار خوبي را نشان دادند و اميدواري هاي زيادي براي كسب مدال و سهميه المپيك دارند.
وي با تشريح عملكرد بوكسورهاي حاضر در اردو، افزود: «طاهر جباري» بوكسور خوبي است و مي تواند يكي از بهترين هاي آسيا باشد، «يعقوب لو» از آمادگي مطلوبي برخوردار نيست و در حال كم كردن وزن است و معتقدم «هومن كرمي» كه در قهرماني كشور مقام اول وزن ۵۷ كيلوگرم را كسب كرد، با وجود جواني و بي تجربگي در اين وزن درخشش خوبي خواهد داشت.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد، در فرصت باقي مانده تا زمان اعزام به مسابقات انتخابي المپيك، ملي پوشان هر يازده وزن نيز به آمادگي مطلوب دست يابند تا چند سهميه را در اولين دوره اين مسابقه ها كسب كنند.

خبرها و نگاهها
رونالدو: ديگر به اينتر فكر نمي كنم
000062.jpg
كيوان آشفته -رونالدو ستاره رئال مادريد در مصاحبه با مطبوعات گفت: «درهاي ورودي به سوي اينترميلان را بسته ام و ديگر به آنها فكر نخواهم كرد.»
رونالدو گفت: «احتمال بازگشت من به اينترميلان صفر است. من در رئال خواهم ماند و احساس مي كنم با همين تيم به اوج خواهم رسيد و مشكلي براي رسيدن به اين مهم وجود نخواهد داشت. ما قهرمان لاليگا خواهيم شد و در اين موضوع شك ندارم. اما هدف اصلي من قهرماني اروپاست و براي آن روز لحظه شماري خواهم كرد.»رونالدو درمورد سري آ ايتاليا گفت: «بازي در آن را تجربه كرده ام و عقيده دارم كه از كلاس بالايي برخوردار است. من تمام بازي ها را دنبال مي كنم. رم عالي كار مي كند و يوونتوس نيز رقيب اصلي آنها محسوب مي شود.»
تاسف اريكسون از محروميت فرديناند
اسون گوران اريكسون سرمربي تيم ملي فوتبال انگلستان از محروميت هشت ماهه ريو فرديناند ملي پوش منچستريونايتد ابراز تاسف و ناراحتي كرد.
000064.jpg

به دنبال محرزشدن جرم ريو فرديناند و محروميت ۸ ماهه او از حضور در رقابت هاي فوتبال، سرمربي سوئدي تيم ملي انگلستان در گفت وگويي با خبرنگاران اظهارداشت: با همه احترامي كه براي ريو قائل هستم بايد بگويم كه به خاطر اين حكم واقعا براي او متاسفم.
مطمئن هستم كه فرديناند به خاطر محروميت هشت ماهه از فوتبال نااميد و نگران است. به خصوص كه بازي هاي يورو ۲۰۰۴ را نيز از دست داده است.
وي همچنين در ادامه گفت: «متاسفانه كليه مراحل نشان دهنده اين حقيقت بود كه همه چيز با چنين سرانجامي به پايان مي رسد!»
اتحاديه فوتبال طبق آيين دادرسي تخلفات دوپينگ وضعيت و شرايط فرديناند را مرور كرد. پس از طي كردن مراحل اداري وي، عاقبت به عنوان يك ورزشكار خاطي شناخته شد و به مدت هشت ماه از فوتبال محروم شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |