سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷
درباره قسمتي مغفول از ديدهنرمندان
نوازندگي، اين هنر پر مخاطره
درعكس ديوماستين را مي بينيد كه مشهورترين قرباني بي توجهي به رعايت نكات پزشكي در نوازندگي است. ماستين و گروهش به نام مگادث حدود ۲۰ سال تمام دنيا را گشتند و ساعت هاي بسيار طولا ني از عمرشان را وقت گذاشتند تا بتوانند به عنوان پادشاهان راك مطرح شوند. اما نه پادشاه راك شدند و نه توانستند حتي كارشان را ادامه دهند. فلج دست ديوماستين باعث امضاي سنگ قبر گروه شد.
000189.jpg
دكتر شهرام صادقي 
قسمت اول 
vموسيقي شايد يكي از عالي ترين جنبه هاي احساسي بشر است. كمتر كسي است كه از موسيقي لذت ببرد يا به نوازنده آن احترام نگذارد. ولي احترام كمترين حق يك نوازنده هنرمند است. جامعه موظف است بستر مناسبي را براي حفظ سلامت نوازندگان؛ اعم از روحي و فيزيكي، هنرجو يا هنرمند فراهم كند. صحبت درمورد مسائل روحي و فكري و اصالت هنر در تخصص من نيست، آنچه در اينجا بدان خواهم پرداخت، خطرات فيزيكي بالقوه ايست كه مي تواند براي يك نوازنده مشكل ساز باشد.
اصولا حركات تكراري مي توانند سبب آسيب عضلات، تاندونها (زرد پي ها- رشته هايي كه عضله را به استخوان مي چسبانند)، ليگامانها ( رباط ها- رشته هايي كه بين دو قطعه استخواني كشيده شده اند) ونيز مفاصل شوند. در هنگام نوازندگي نيز، خصوصا دست ها، درگير حركات تكراري مي شوند و ممكن است آسيب ببينند. مدتهاست كه مشكلات طبي نوازندگان مورد توجه قرار گرفته است بطوري كه در سال ۱۸۸۷ يك مورد دردعضلاني دريك پيانيست تشريح شد. در سال ۱۹۸۹ در ايالات متحده آمريكا هفده كلينيك تخصصي براي درمان نوازندگان وجودداشت و در حال حاضر چندين ژرونال فقط در اين زمينه فعاليت دارند.
متاسفانه، باتوجه به مدارك موجود، تا سال گذشته تحقيقي روي نوازندگان ايراني صورت نگرفته بود و از شيوع مشكلات فوق الذكر در نوازندگان ايراني اطلاعي نداشتيم. در سال مزبور، تحقيقي كه به راهنمايي تني چند از استادان بخش طب فيزيك و توانبخشي دانشگاه شيراز (دكتر كاظمي، دكتر قوانيني و دكتر جزايري) و توسط اينجانب انجام گرفت، نشان داد كه شيوع آسيب هاي مزبور در هنرجويان غير حرفه اي دف و سه تار معادل نوازندگان حرفه اي كشورهاي غربي است و يك علت مهم آن، عدم آگاهي نوازندگان نسبت به مسائل طبي نواختن عنوان شد . لذا تصميم گرفتم تا مطالبي ، هر چند كلي و اندك در اين زمينه گردآوري كنم تا شايد مرهمي باشد بر آلام اين هنرمندان.
مشكلات طبي نوازندگان: اين مشكلات را به چهار گروه تقسيم كرده هر گروه را مختصرا بررسي مي كنيم.
الف: آسيب هاي ناشي از استفاده بيش از حد ياOI
ب: فشار بر اعصاب يا شبكه هاي عصبي
ج: ديس توني موضعي
د: استرس رواني
الف: آسيب هاي ناشي از استفاده بيش از حد:(OI) همانطور كه از نام آن پيداست به علت استفاده افراطي از عضلات (تمرين شديد) بوجود مي آيند. اين ضايعات را در ورزشكارا ن ،بانوان خانه دار و هر شخصي كه كارهاي تكراري را به صورتي غير علمي انجام مي دهد مشاهده مي كنيم.
صاحب نظران، سه عامل ژنتيك، تكنيك نوازندگي و شدت تمرين را مهمترين عوامل بروزOI مي دانند. از علايم و نشانه هاي اين ضايعه مي توان به درد، ضعف عضلاني، كاهش توان كنترل روي حركات دقيق و سريع و احساس تورم اشاره كرد. معمولا در اوايل، اين علايم فقط با نواختن ظاهر مي شوند و بعد ازبين مي روند.
ب) درگيري اعصاب: سبب ايجاد درد، كاهش حس، كاهش قدرت عضلاني يا احساس گزگز و مورمور مي شوند.
ج) ديس توني موضعي: عبارتست از انقباض همزمان در عضلات موافق و مخالف يك حركت، معمولا به صورت هماهنگي هنگام نواختن تظاهر مي يابد، مثلا هنگام اجراي قطعه، انگشتان دست دچار حركات غير ارادي مي شوند.
د) فشار رواني (استرس): مي تواند بر تمام جنبه هاي روحي و فيزيكي نوازنده تاثير بگذارد.
متاسفانه آسيب هاي ذكر شده شايع هستند ولي مي توانيم با رعايت اصول علمي از بروز آنها جلوگيري كنيم يا به محض بروز، درمانشان كنيم.
متخصص طب فيزيكي و توانبخشي - عضوهيات علمي جهاد دانشگاهي شهيدبهشتي

امان ازدست اين چرك خشك كن ها!
لطفا يك بسته كپسول چرك خشك كن سبز و خاكستري
لاله ميراسكندري 
عجب! هميشه با شروع فصل سرما و بروز علائمي مثل اولين سرفه يا عطسه، كمي سوزش يا دردگلو و يا اولين قطراتي كه از بيني مي چكد، اولين كلمه اي كه به اذهان عموم مي رسد همان كلمه چرك خشك كن است.
مصرف بي رويه آنتي بيوتيك ها (كه بين مردم با نام عاميانه چرك خشك كن شناخته مي شود) در ايران باعث مقاوم شدن گستره وسيعي از انواع ميكروب ها و باكتري ها نسبت به اين دسته دارويي شده است. بهتر است بدانيد كه بيشتر باكتري هايي  كه در فصل هاي سرما باعث ايجاد بدترين انواع عفونت هاي گلو و حلق مي شوند، به علت حضور در هواي تنفسي، اكثرا به صورت طبيعي در بدن وجود دارند و اصطلاحا «فلور طبيعي بدن» ناميده مي شوند. اما به علت عدم وجود شرايط مساعد جهت رشد و تكثير به صورت غير فعال باقي مي مانند و هنگام سرد شدن هوا، بر اثر كاهش حرارت محيط و همينطور كاهش حرارت بدن بخصوص در ناحيه حلق و ريه فرصت رشد و تكثير يافته و باعث ايجاد عفونت مي شوند. ولي سرماخوردگي ها هميشه ناشي از باكتري ها نيستند. اكثر سرماخوردگي هاي شايع و همه گير در فصول سرما، منشاء ويروسي دارند كه آنتي بيوتيك ها كوچكترين تاثيري بر آن ندارند. در اين صورت مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها در اين نوع سرماخوردگي ها باعث مي شود كه باكتري هاي معدودي كه در بدن وجود دارند با ساختن ژنهاي جديد و در نتيجه پروتئين هاي دفاعي مناسب، نسبت به اثر اين آنتي بيوتيك ها مقاوم شوند و به اين ترتيب اگر در آينده همين باكتري ها شروع به رشد و تكثير و ايجاد عفونت كنند، استفاده از آنتي بيوتيك هاي مذبور هيچ فايده اي نخواهد داشت.
علاوه بر اين باكتري هاي ديگري نيز در سيستم گوارشي وجود دارند كه از دسته باكتري هاي مفيد هستند و همگي در مراحل مختلف هضم غذا به سيستم گوارشي كمك مي كنند. به طور مثال باكتري هاي موجود در روده بزرگ كه براي تبديل پيش سازهاي ويتامينB موجود در مواد غذايي به ويتامينB قابل جذب در روده ضروري هستند. مصرف آنتي بيوتيك ها اين باكتري هاي مفيد را نيز از بين برده و علاوه بر سوء هاضمه و اختلال در جذب بعضي مواد غذايي ضروري، باعث ايجاد اسهال هم مي شوند. مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك ها عوارض ديگري نيز دارد. از جمله: كم خوني، صدمات كليوي و كبدي و همينطور ايجاد شرايط مساعد براي رشد قارچ ها، پس به ياد داشته باشيد كه قبل از درمان خودسرانه با پزشك مشورت كنيد و در صورت لزوم، اقدام به استفاده از آنتي بيوتيك ها كنيد.

اورژانس هاي بعد از حوادث
اسهال 
شايع ترين علل اسهال حاد عبارتند از: علل ويروسي،E.Coli ، شيگلا، سالمونلا و... با توجه به وضعيت منطقه زلزله زده، در صورتي كه تامين آب آشاميدني سالم براي ساكنين منطقه، مشكل شود، احتمال بروز اسهال وجود دارد.
توصيه هاي ضروري: از آب لوله كشي و سالم استفاده كنيد و از تميز بودن ظرفي كه در آن آب مي نوشيد مطمئن باشيد.حتما آب را بجوشانيد. تمام اسهال ها به آنتي بيوتيك نياز ندارند، در صورتي كه شخص تب كرده يا اسهال وي خوني است يا اينكه علايم كمبود مايعات بدن (خشكي مخاط و لب ها، كاهش ادرار، سرگيجه هنگام بلند شدن) وجود دارد، حتما بايد به پزشك مراجعه كند.
ضايعات سيستم عصبي مركزي 
شايد يكي از بدترين عوارض حوادثي نظير زلزله باشند، ذكر چند نكته در مورد اشخاصي كه زير آوار مانده اند ضروري است:
اگر شخص بيهوش است، بايد اينطور فرض كنيد كه ستون فقرات وي آسيب ديده است و جز در مواردي كه جان او در خطر است و بايد بلافاصله از محل خارج شود، در ساير موارد براي حركت دادن وي از پرسنل مجرب پزشكي كمك بخواهيد و به هيچ وجه وي را حركت ندهيد.اگر شخص هوشيار است و در ستون فقرات خود درد دارد، احتمال ضايعه وجود دارد و اگر حركت كند ممكن است تكه هاي تيز استخواني به نخاع وي صدمه بزنند لذا در اينجا نيز مانند مورد اول عمل كنيد و اگر خطر جاني وجود ندارد به وي اجازه حركت ندهيد تا نيروهاي امدادي برسند.اگر شخص فقط ضربه جمجمه داشته و هم اكنون هوشيار است: اگر خونريزي يا خروج مايع زلال از بيني و گوش دارد يا دچار فراموشي شده است بايد به پزشك ارجاع شود.
عفونت زخم 
در جلوگيري از عفونت زخم، نكته مهم رعايت بهداشت و شست و شوي كامل زخم با سرم شست  وشو است و آنتي بيوتيك ها نقش چنداني ندارند (مگراينكه پزشك با مشاهده زخم تجويز كرده باشد).

پ و پ
اگزما
000192.jpg
خانمي ۳۵ ساله و متاهل داراي ۲ فرزند هستم. كار منزلم زياد است. بر روي دست هايم مناطق قرمز - خارش دار و داراي پوسته وجود دارند كه با هر بار كار منزل يا شست وشو تشديد مي شوند. بيماري من چيست و براي رفع آن چه كار بايد بكنم؟
شما مبتلا به اگزما هستيد. اگزما داراي زمينه ارثي بوده و قابل سرايت نيست. اين بيماري به احتمال زياد هميشه همراهتان است ولي اين مطلب نبايستي باعث دلسردي شما و عدم مراجعه به متخصص پوست شود زيرا با تدابير درماني صحيح و همكاري جنابعالي اكثرا علائم اگزما تخفيف كلي يافته و بيمار احساس آسودگي مي كند. لطفا به نكات زير توجه كنيد:
۱-دفعات شست و شوي دست و صورت را به حداقل ممكنه (۳-۲ بار در روز) و استحمام را به ۲ بار در هفته تقليل داده، براي دست ها از صابون گليسيرين و براي بدن از همين صابون يا شامپو بدن استفاده كنيد. آب مصرفي بايستي ولرم باشد.
۲ - بلافاصله بعد از شست وشو يا حمام، با يك حوله نرم پوست را با آرامي خشك كرده و سريعا كرم نرم كننده يا مرطوب كننده بماليد. از همين كرم در طول ساعات بيداري هم بايستي به دفعات و مكررا استفاده شود (ساعتي يك بار خوب است).
۳ -بهترين جنس لباس براي شما نخي خالص (كتان) است و بايستي از پوشش هاي پشمي، نايلوني، پلاستيكي و كلا مواد مصنوعي استفاده نكنيد. در ضمن لباس بايد نرم و لطيف با حداقل پرز و نسبتا آزاد (نه تنگ نه گشاد) باشد.
۴ -مهم ترين قسمت درمان استفاده مداوم از دستكش نخي است. در ابتدا بايستي دستكش را به صورت شبانه روزي (خواب و بيداري) استفاده كنيد، يعني هيچگاه از دست خود بيرون نياوريد مگر براي نظافت شخصي، وضو يا استحمام (با رعايت بند ۱ و ۲). اين كار را حداقل براي يكي دو هفته ادامه داده و جهت كارهاي شست وشو مثل لباس و ظروف يك دستكش پلاستيكي روي دستكش نخي بپوشيد. پس از اين مدت مي توانيد شب ها دستكش نخي را استفاده نكرده ولي پوشيدن در طول روز را همچنان ادامه بدهيد. هر وقت پزشكتان اجازه داد، استفاده در طول روز را هم محدود به مواقعي كنيد كه فكر مي كنيد دست شما به واسطه مواد موجود در محيط آسيب مي بيند(مثل كارهاي منزل، رانندگي، نقاشي، كار با كامپيوتر، كارهاي تفنني مثل گل كاري و غيره).
۵ - از مصرف مواد معطر، اسپري هاي خوشبوكننده، لاك، مواد آرايشي، فرآورده هاي مصنوعي و دخانيات خودداري كنيد.
۶-دما و رطوبت محل كار و منزل شما بايستي متعادل و سيستم تهويه منزل به خصوص آشپزخانه مناسب باشد.
۷- از هر موقعيت و مكاني كه ذرات معلق در هوا باشد، پرهيز كنيد (عدم استفاده از گياهان گل دهنده در منزل، استفاده از موكت كم پرز به جاي قالي، استفاده از جاروبرقي به جاي جاروي دستي و غيره).
۸ -شغل هايي را كه با گرد و غبار، مواد شيميايي، رطوبت زياد، استرس فيزيكي و روحي شديد همراه هستند، انتخاب نكنيد.
۹-از انجام فعاليت هاي بدني كه با تعريق زياد همراه است، خودداري كنيد.
۱۰-از خوردن نوشيدني هاي حاوي رنگ هاي خوراكي و مواد شيميايي افزوده شده، قهوه،كاكائو، شكلات، تنقلات مثل پفك نمكي، سوسيس و كالباس،كنسرو به خصوص كنسروهاي مانده، سس، ادويه جات و فلفل پرهيز كنيد. همچنين از خوردن هر گونه ماده خوراكي كه بين آنها و بيمارتان رابطه اي احساس مي كنيد،خودداري كنيد.
۱۱-فشارهاي روحي و رواني (خصوصا افسردگي) تشديدكننده اگزما هستند. به اين نكته خيلي دقت كنيد.
۱۲-از خارانيدن موضع اكيدا خودداري كرده و در عوض داروهاي ضدخارش را كه تجويز شده است، مصرف كنيد. اگر داروها موثر نبوده يا عارضه داده اند (مثل خوابآلودگي) با متخصص پوست خود مشورت كنيد.
۱۳ -داروها بايستي منظم و طبق دستور استفاده شده و مراجعات به متخصص پوست مطابق برنامه باشد. غالبا بيماران به محض اندكي بهبودي از مصرف داروها خودداري كرده يا اينكه داروها را به صورت نامنظم به كار مي برند. اين كار بسيار غلط است. بدون دستور متخصص پوست هيچگاه درمان خود را تغيير ندهيد يا قطع نكنيد. از درمان هاي كوتاه مدت با داروهاي مختلف خودداري كنيد. از به كار بردن نصايح درماني ديگران جدا پرهيز كنيد. به پزشك خود اعتماد كرده و مشكلات درماني خود را فقط با ايشان (نه با افراد خانواده، كوچه و محله) در ميان بگذاريد. براي درمان صحيح منحصرا به متخصص پوست مراجعه كرده و لطفا توجه داشته باشيد كه اگرچه پزشكان محترم عمومي عبارت «پوست، مو و زيبايي» را در تابلو و سرنسخه خود به كار مي برند ولي فقط متخصص پوست داراي تخصص و تبحر كافي در درمان بيماري شما است. متذكر مي شويم كه در صورت درمان و پيروي دقيق از دستورات دارويي تعداد زيادي از بيماران بهبودي مي يابند.
دكتر علي وفايي (متخصص پوست)

پيوند كليه فعلا  ممنوع!
000195.jpg
به علت عدم پرداخت «هديه ايثار» از سوي دولت به اهدا كنندگان كليه، رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرد كه تا اطلاع بعدي از پذيرش افراد دهنده كليه و انجام پيوند معذوريم.
وي با تاكيد بر اينكه تعداد زيادي از افراد دهنده كليه، «هديه ايثار» خود را دريافت نكرده اند و هيچ مرجعي اعم از بنياد، استانداري و مجلس شوراي اسلامي پاسخگوي اين امر نيست، گفت: «۱۵ نفر از افراد دهنده كليه كه هنوز پولي دريافت نكرده اند در تهران هستند و در شهرستان ها هم هنوز از اين جريان اطلاعي ندارند.» بنياد امور بيماري هاي خاص هم به افرادي كه براي اين كار به آنجا مراجعه كرده اند پاسخ داده كه هنوز پولي به ما داده نشده و در صورت دريافت پول، اين هدايا را خواهيم داد.

آزمايشگاهي روي سي دي
000198.jpg
محققان زيست شناسي فضايي، سي دي هايي طراحي كرده اند كه داراي انبوهي از آزمايش هاي كوچك است.اين سي دي ها بر دو نوع است: پلاستيكي (يك بار مصرف) و شيشه اي (چند بار مصرف).روش كار به اين صورت است كه مقداري از مايع مورد نظر در سوراخ كوچكي در مركز سي دي قرار مي گيرد، سپس در محفظه خاصي با سرعت بالا به چرخش در مي آيد، نيروي گريز از مركز باعث مي شود مايع به شكل قطرات ريزي در مجاري مختلف بر روي سي دي حركت كرده و بر سطوح صافي كه در محيط سي دي قرار دارند برسند. اين سطوح حاوي مواد رنگي مختلف هستند كه هر كدام به يك پروتئين يا ماده شيميايي خاص حساسند و بر اثر تركيب با اين مواد تغيير رنگ مي دهند.

واكسن جديد مالاريا
000201.jpg
گروهي از پژوهشگران آكسفورد در انگلستان سرگرم توليد نوع جديدي از واكسن مالاريا براي پيشگيري قطعي از مالاريا هستند.
اين واكسن جديد كه با موفقيت روي موش هاي آموزشگاهي به خوبي تجربه شده است، سال آينده روي انسان ها نيز آزمايش مي شود.واكسن هاي جديد مالاريا اين ويژگي را دارند كه وارد بدن شده و نوعي واكنش قوي براي ايمن سازي بدن در برابر ويروس توليد مي كند.تاثيرگذاري قطعي واكسن جديد درحالي بر روي موش هاي آزمايشگاهي به اثبات رسيده كه تاكنون هيچ يك از واكسن هاي موجود ضدمالاريا در بازارهاي جهاني قادر به پيشگيري كامل اين بيماري نبوده است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |