سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷
در نبود نظارت نهادهاي مسوول و به صورت غير قانوني:
نهادهاي شبه بانكي به فعاليت بانكي روي آورده اند
گسترش بي رويه نهادهاي شبه بانكي طي سال هاي اخير باعث شده كه امكان نظارت بر فعاليت و خدمات اين نهادها به حداقل برسد. در چنين شرايطي نهادهاي شبه بانكي، از فقدان نظارت بالا ترين استفاده را برده اند.
افتتاح حساب جاري، پرداخت وام با نرخ سود بالا و ... از جمله خدمات غير قانوني است كه از سوي نهادهاي شبه بانكي ارائه مي شود.
با توجه به اينكه فعاليت اين نهادهاي شبه بانكي بعضا مورد استقبال مردم نيز قرار مي گيرد ، غير قانوني بودن اين خدمات باعث بروز مشكل براي مشتريان مي شود.
در مورد غير قانوني بودن خدمات نهادهاي شبه بانكي دكتر محمد قلي يوسفي استاد اقتصاد به بازارچه گفت: سطح خدمات نهادهاي پولي و غير بانكي در ساير كشورها با كشور ما به شكل چشمگيري اختلا ف دارد.
وي گفت: در ساير كشورها نهادهاي غير بانكي به وسيله اصناف و انجمن ها، براي اهداف خاص راه اندازي مي شود كه خدمات اين نهادها هيچ گونه تداخلي با فعاليت شبكه بانكي آن كشورها ندارد.
وي اظهار داشت: رفع مشكلا ت افراد خاص، انجام كارهاي عام المنفعه و همياري شهري از جمله اهداف راه اندازي نهادهاي شبه بانكي در كشورهاي ديگر است در حالي كه هيچ يك از نهادهاي شبه پولي در كشور ما به اين موارد توجهي ندارند.
دكتر يوسفي علت انحراف در اين بخش را ناشي از فقدان نظارت دانست و گفت: با توجه به اينكه مجوز نهادهاي شبه پولي از سوي نهادهاي غير مرتبط صادر مي شود لذا نمي توان انتظار داشت كه خدمات اين نهادها به دقت مورد توجه قرارگيرد.
وي درباره مشتريان اين نهادها گفت: به هر حال نهادهاي شبه بانكي موظفند درباره تعهد خود به مشتريان پاسخگو باشند.
اين استاد دانشگاه افزود: وقتي يك نهاد شبه بانكي دسته چكي را در اختيار مشتري خود قرار مي دهد به  طور حتم آن چك از نظر حقوقي داراي ارزش است هر چند كه فاقد نظارت و تضمين بانك مركزي باشد.
وي گفت: چك نوعي تعهد است و بايد بر آورده شود و مهم نيست كه چه كسي آن را تاييد و صادر مي كند. يوسفي درباره علت عدم اخذ ضمانت هاي لا زم از متقاضيان ايجاد نهادهاي شبه بانكي گفت: صادر كنندگان مجوز فعاليت نهادهاي شبه بانكي اين كار را وظيفه قوه قضائيه مي دانند در حالي كه اين چنين نيست.
دكتر يوسفي تاكيد كرد: مشتريان نهادهاي شبه بانكي در صورت مشاهده تخلف مي توانند تخلفات را از طريق قوه قضائيه پيگيري كنند.

ده پرسش روز
كارمند - مرد، متأهل
كارمند: شركت نفت 
تعداد افراد تحت تكفل: همسر و دو فرزند
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
۵۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه است.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
مغازه پارچه فروشي است كه از طرف مرحوم پدرم به من رسيده و با اداره اين مغازه خرج دو خانواده ديگر (مادرم، خواهرم) را نيز جدا از خانواده خودم تأمين مي كنم.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
اگر باز از من بپرسند به چه شغل يا حرفه اي علا قه مندي همين حرفه را كه در آن مشغول به كار هستم مي پذيرفتم. زيرا از نظر رسيدگي به نيازهاي كاركنان بسيار بهتر از شركتهاي ديگر است. همه كاركنان اين شركت از نظر مالي (خانه، حقوق و ...) تأمين هستند.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
يك قسط ۳۰۰ هزار توماني است كه بيشترين هزينه ماهانه را به خود اختصاص مي دهد. مابقي خرج مدرسه بچه ها و ساير هزينه هاي معمول روزانه مي شود.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
ولخرجي اصلا ً، آنقدر مخارج سنگين و گران است كه جايي براي ولخرجي باقي نمي گذارد.هر چند بهتر بود سوالتان را به نحو ديگري مطرح مي كرديد، چون در كل كلمه ولخرجي، بار منفي دارد و فرهنگ صحيحي نيست. به هر روي، با اين درآمد فقط از پس هزينه هاي روزمره بر ميآييم. مثلا  تفريحاتي مثل سفر را كنار گذاشته ام.
۶- در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
حدود ۲ سال پيش با قرض زياد يك آپارتمان نقلي در محدوده غرب تهران خريداري كردم كه تا به امروز قسط آن را پرداخت مي كنم. در واقع قسط ماهانه ام بيشتر از اجاره خانه يك فرد مستأجر است. اما به آينده اميدوارم كه سرانجام يك روز پس از دادن اينهمه پول براي هميشه صاحبخانه مي شوم.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف خريد لباس مي شود؟
حدودا ماهي ۱۵ هزار تومان پول براي لباس فرزندان هزينه مي شود، چون در حال رشد هستند و به همان نسبت هم هزينه بيشتر صورت مي گيرد. اما من و همسرم در مواقعي كه ضروري باشد مثلا  براي مهماني و ايام نوروز لباس مورد نياز را خريداري مي كنيم.
۸- آيا همسر يا فرزند شما شاغل هستند؟ در اين صورت چه كار مي كنند و چه درآمدي دارند؟
همسرم در گذشته پزشك بود و درآمد خوبي داشت، اما در حال حاضر ترجيح مي دهد خانه دار باشد و به تعليم و تربيت فرزندان اهتمام بورزد.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
بيمه كاركنان شركت نفت، تحت نظارت خود شركت است. بيمارستان و درمانگاه مخصوص به خود دارد و در صورت بيماري ، تمام هزينه درماني از طرف شركت پرداخت مي شود. از اين بابت نگراني وجود ندارد.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
اگر قسطي در كار نباشد همين ۵۰۰ هزار تومان كافي است اما باوجود قسط ۳۰۰ هزار توماني در ماه، فكر مي كنم درآمد ماهانه ۸۰۰ هزار تومان بهتر است.

آيينه تصوير
000108.jpg

بسياري از كشورهاي گيتي براي پيشرفت دانش تلا شي چشمگير را به كار مي بندند و هزينه هاي هنگفتي صرف مي كنند. يكي از رشته هاي پرطرفدار در ميان كشورهاي پيشرفته، دانشي است كه به شناخت سيارات و يافتن حيات در ديگر كرات مي پردازد. در اين بين، ناسا، بزرگ ترين سازمان فضايي دنيا است كه هر ساله بودجه هنگفتي به آن اختصاص مي يابد. ناسا به وسيله تلسكوپ فضايي هابل كه در مدار زمين قرار دارد عكسي از مريخ به هنگامي كه شصت و هشت ميليون كيلومتر از زمين فاصله دارد انداخته است.
000111.jpg

مدت ها است شور و حال سال نو در كشورهاي مختلف جهان شكل گرفته. حتي برخي از ژاپني ها با لباسهاي خاص اين ايام - در هيئت بابانوئل - بر سر كار خود حاضر مي شوند.جالب اينكه مديران شركت هاي ژاپني هم هيچ مخالفتي با اين امر ندارند و حتي خود با پوشيدن لباسهاي مشابهي به تشويق كارمندان و كارگرانشان به انجام چنين اعمالي پرداخته اند. با فرا رسيدن كريسمس شادي دلپذيري بر سطح بسياري از كشورها سايه افكنده.
000114.jpg

يك تايتانيك ديگر به آب انداخته شد. كشتي كوئين مري ۲ ، درفرانسه، جايي كه ساخته شده به آب انداخته شد تا به عنوان بزرگ ترين كشتي مسافري جهان، شور زيادي را براي مسافرت با آن در اقيانوس ايجاد كند. اين كشتي كه با هزينه هشتصد ميليون دلا ر ساخته شده دو هزار و شصت اتاق براي پذيرايي از مسافران دارد، اگر چه هنوز خيلي ها با به ياد آوردن حوادث تاريخي از سوار شدن بر آن واهمه دارند.
000105.jpg

مرغ هايي پيشاروي يك فروشگاه براي عرضه به مشتريان قرار داده شده اند. اين حيوانات هم اكنون هراس زيادي را در كره جنوبي ايجاد كرده اند. به دستور نخست وزير اين كشور دو و نيم ميليون قطعه مرغ براي پيشگيري از شيوع آنفولا نزاي مرغي كشته مي شوند و كره جنوبي براي مبارزه با هياهويي ديگر مهيا مي شود. دولت اين كشور، چند طرح را براي مبارزه با مشكلا تي كه ممكن است گريبانگير مردم شود، در دست اجرا دارد.

نگاه مصرف كننده
يك جوان، يك بساط
000102.jpg
او به چه مي انديشد؟ جواني با يك بساط كوچك. با چند شلوار و چند پيراهن. مي توان پرده ها را كنار زد و ديد، آسمان خاكستري است و سهم او روياهايي است كه پشت حصار فقر، از افراد باز ستانده شده.
چه بسيارند جواناني كه بي هيچ توشه اي، تنها همت خود را سرمايه كرده اند و پيشه اي ساده را براي امرار معاش برگزيده اند و در كنارشان؛ اما، با تفاوتي سترگ مي توان سازه ها و فروشگاه هاي مجلل و بزرگي را ديد كه بر خرابه هاي زندگي ديگران بنا مي شوند. اگر از فقير و غني بنويسيم ، از كليشه اي تكراري دم زده ايم؛ اما همين كليشه ها هستند كه زندگي پرزرق و برق و ظاهر زيبا و نهان پرآلا يش اين شهر را قوام داده اند. مي توان پرده ها را به كناري زد و آسمان خاكستري را ديد.
چهره او را محو كرده ايم، اما چهره  واقعي دارد. جواني با چشمان غمگين و يك دنيا آرزو.

صداي مصرف كننده
000117.jpg
مبناي حقوق پايه چيست؟
هر ساله وزارت كار مبلغي را طبق محاسبات دقيق به عنوان حقوق پايه كارگر و كارمند تعيين مي كند. از سوي ديگر خود دولت دو، سه سال پيش اعلا م كرد درآمد ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و كمتر مساوي است با خط فقر. حال مسأله اينجاست كه دولت، با كدام منطق و اساسي، حقوق پايه مثلا ً كارگر ساده را ۸۵ هزار تومان تعيين مي كند؟ آيا مي خواهند كارگران را كه ركن و اساس اقتصاد جامعه به شمار مي روند در اعماق هرم درآمدي جامعه نگه دارند؟ آيا كارگر حق پيشرفت و رفاه مالي را ندارد؟اشكاني 
اسامي اعلا م نشد
قرار بود اسامي پذيرفته شدگان دانشگاه جامع علمي و كاربردي روز ۳۰ آذر از طريق جرايد اعلا م شود. اما وقتي با اشتياق و هيجان فراوان به روزنامه فروشي ها مراجعه كرديم دريافتيم اسامي هنوز از طرف دانشگاه اعلا م نشده. حسيني 
موتور را بيمه نمي كنند
بيمه دانا، از بيمه كردن موتور سيكلت امتناع مي ورزد. اين در حالي است كه بدليل خطر و ريسك زياد اين وسيله نقليه، نياز به بيمه بيش از هر وسيله ديگر ضروري مي نمايد. از ديگر سو، ماموران راهنمايي و رانندگي در صورت عدم ارائه كارت بيمه، موتور سوارها را جريمه مي كنند. بهتر است شركتهاي بيمه براي گسترش فرهنگ بيمه در جامعه خدمات خود را گسترش دهند، نه اين كه از سر و ته آن بزنند.يك شهروند
تعريض خيابان دماوند
از شهرداري مناطق ۸ و۱۳ تقاضا داريم نسبت به تكميل طرح تعريض خيابان دماوند هر چه سريعتر اقدام كنند. چون بلا تكليفي كنوني، كسبه دو طرف خيابان را با مشكلا تي چون كسادي بازار روبرو ساخته و همچنين ترافيك سنگيني را به منطقه تحميل كرده است.سعيدي 
اندر فوايد آموزش انگليسي در مدارس 
شكي نيست با تبديل شدن دنيا به دهكده جهاني و جايگاه ويژه مراودات بين المللي، نياز به آموختن يك زبان تأييد شده توسط مردم جهان، مثل انگليسي از هرزمان ديگر بيشتر احساس مي شود. گنجاندن درس زبان انگليسي در سيستم آموزش و پرورش كشور ما نيز در همين راستا صورت گرفته. اما از سياستگذاران و خط دهندگان متون آموزشي سيستم آموزش و پرورش يك سوال دارم: هيچ به اين فكر كرده ايد چرا جوانان ما پس از ۶ سال تحصيل زبان انگليسي و اخذ ديپلم حتي يك جمله انگليسي هم نمي توانند ادا كنند؟ آيا نقص از سيستم قديمي آموزش (روش گرامر) نيست؟ عسگري 
اين هم از جريمه ها
رانندگي در خيابانهاي تهران - در نگاهي جامع تر تمام شهرهاي ايران - اسلوب و فرهنگ خاص خود را دارد. شما اگر درست رانندگي كنيد، مسير مستقيم را برويد، انحراف به چپ و راست نداشته باشيد تصادف مي كنيد! اگر به هر نحو ممكن، اتومبيل خطاكار مجاور و عابر بي احتياط و خودبين وسط يك بزرگراه را رد كنيد، تازه مقابل يك گودال، حفره و حتي چاه قرار مي گيريد. پس بايد ويراژ دهيد و « فرمول يكي» برانيد. اما تناقض اين اوضاع با ملا ك هاي راهنمايي و رانندگي و بخصوص عوامل مختومه به جريمه، ديگر قوز بالا قوز شده:
ديروز به دليل انحراف ناگهاني به سمت راست - كه براي اجتناب از تصادف صورت گرفت - جريمه شدم و هوس كردم ماشين را در منزل بگذارم و چند صباحي با تاكسي تردد كنم. اما سر خيابان خودمان، نيم ساعت منتظر تاكسي ايستادم و يخ زدم و خبري از تاكسي نشد. يكي تكليف ما را روشن كند.خانم احمدي 
مشخصات فني سطل هاي زباله
شهرداري در ماه گذشته اعلا م كرد حدود ۱۶ هزار سطل زباله در سطح شهر توزيع شده. اما سؤال من به عنوان مهندس مكانيك اين است كه آيا اين سطل ها مهندسي و فني ساخته شده؟ آيا هنگام تخليه زباله لبه تيز اين سطلها براي كارگران شهرداري مشكل ايجاد نمي كند؟ و آيا از نظر روانشناسي تا چه حد در رابطه با رنگ اين سطلها تحقيق و مطالعه صورت گرفته است؟ اقدم - مهندس مكانيك 
كجا پارك كنيم 
مأموران زحمتكش، قبض جريمه بر دست و «پارك نكن» بر لب، همچو ملكي زيبا رو، بر فراز خودروها نزول مي فرمايند و ۱۰ هزار تومان كم مقدار و ناقابل كتابت مي كنند . ايكاش موقع راقم نمودن آن سطور، زير لب گوشزد مي نمودند كه اگر اينجا جاي پارك نيست، پس كجا بايد پارك كرد؟
شما پاركينگي به روز، كارآمد، در دسترس و ارزان سراغ داريد؟ اميني

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |