سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷
فروشگاه هاي زنجيره اي
وسوسه آشكارخريد
شكل گيري اين مراكز توانسته تا حدود بسيار زيادي از افزايش بي رويه قيمت اجناس در بازار جلوگيري كند اما مردم انتظار دارند همزمان با اعتمادشان به فروشگاه هاي زنجيره اي، مديران اين فروشگاه ها نيز خدمات نوين خود را توسعه دهند
000081.jpg
آيا به فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي در سطح شهر سر زده ايد؟ بسياري از اين فروشگاه ها در ايران از سالها پيش براي تأمين نيازهاي روزمره مردم بويژه اقشار كم درآمد جامعه شكل گرفته اند.
به گزارش خبرنگار ما، در سطح شهر تهران بزرگ فروشگاه هاي مختلفي چون سپه، رفاه، شهروند و فروشگاه هاي تعاوني با هدف ايجاد يك بازار متعادل و كنترل آن شكل گرفته اند. اما اين فروشگاه ها تا چه حدي توانسته اند نظر خريداران را جلب كنند و جوابگوي نيازهاي روزمره آنان باشند؟گذشته از نقش بسيار بااهميت اين گونه مراكز خريد در تنظيم و كنترل بازار، سهولت در خريد و بالا  بردن قدرت انتخاب نيز از ديگر ويژگي هاي ايجاد چنين فروشگاه هايي است.
مصرف كنندگان عادت دارند از فروشگاه هايي خريد كنند كه بتوانند همه كالا هاي موردنياز خود را درآنجا بيابند.يكي از دلا يل اصلي مردم براي خريد از اين فروشگاه ها قيمت مناسب و تقريباً ارزان تر از بازار و نيز تنوع مواد و كالا هاست.
حسين ابراهيم وندي، مدير عامل شركت تعاوني مصرف پيك (پست) در باره علت علا قه مصرف كنندگان براي خريد از اين گونه مراكز مي گويد: وجود تفاوت قيمت اجناس در فروشگاه هاي تعاوني و زنجيره اي با مشابه آن در ديگر مراكز از جمله دلا يل اصلي جذب مصرف كنندگان است.وي مي گويد: مردم در اين گونه فروشگاه ها به راحتي مي توانند به انتخاب كالا  و مواد مورد نظر خود بپردازند و در واقع قدرت انتخاب خواهند داشت.وي با بيان اين كه كالاهاي سوپري مانند لبنيات، حبوبات ، روغن و كالا هاي بهداشتي از طرفداران بيشتري در اين فروشگاه برخوردار است، مي گويد: اصولا ً افرادي كه به ما مراجعه مي كنند بيشتر از قشركارمند و متوسط  جامعه هستند.او مي افزايد: نحوه برخورد با ارباب رجوع و خريدار عامل مهمي در راستاي توجه بيشتر مردم به اين فروشگاه هاست.
احدي زاده، يكي از مراجعه كنندگان به فروشگاه زنجيره اي درباره علت خريد خود از اين فروشگاه مي گويد: ارزاني، تنوع كالا و آزادي عمل براي بررسي كالا  علت اصلي مراجعه من به اين گونه مراكز خريد است.
وي مي گويد: قيمت مواد و اجناس در اين گونه فروشگاه ها تقريباً ۱۰ درصد از بيرون كمتر است و بنابراين مشتري براي كمتر كردن هزينه هاي خود به خريد از اين فروشگاه ها تشويق مي شود.
اما در همين رابطه محمدحسين يزداني، مدير شعبه يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي واقع در خيابان كارگر جنوبي مي گويد: يكي از فلسفه هاي شكل گيري اين گونه فروشگاه ها ارائه مواد مورد نياز مردم با قيمت  مناسب و حتي ارزان تر از بازار بوده است.وي در مورد علت استقبال مردم از خريد از اين فروشگاه ها در سطح شهر مي گويد: اين گونه فروشگاه ها توانسته اند با عملي كردن شعار «حق با مشتري است» جايگاه خود را در بين مصرف كنندگان و خريداران به دست آورند.
وي نيز معتقد است كه بيشترين قشر خريدار از اين فروشگاه ها اقشار كم درآمد و متوسط جامعه هستند كه بيشتر اقدام به خريد مايحتاج روزانه مثل گوشت، روغن و ... مي كنند.وي ميزان رضايت مردم از نحوه ارائه خدمات و فروش كالا  در اين فروشگاه ها  را مطلوب  توصيف مي كند و مي گويد: توجه به ارائه اجناس باكيفيت و نحوه برخورد مناسب با مشتريان از جمله دلا يل جذب خريداران به اين مراكز خريد است.
حسين زاده، يك كارمند دولت كه براي خريد به اين فروشگاه مراجعه كرده بود در باره عملكرد اين گونه فروشگاه ها مي گويد: شكل گيري اين مراكز توانسته تا حدود بسيار زيادي از افزايش بي رويه قيمت اجناس در بازار جلوگيري كند. به طوري كه امروز اين مراكز نقش كنترل كننده را ايفا مي كنند.وي مي گويد: وجود اجناس با قيمت هاي متناسب، كيفيت مناسب مواد ارائه شده و نيز ارائه خدمات مطلوب به مشتريان از عوامل اصلي در جذب مشتري است.وي با بيان اين كه در سطح شهر تهران و يا شهرهاي بزرگ بايد به گسترش اين گونه فروشگاه ها توجه بيشتري شود،  مي گويد: گسترش اين مراكز خريد مي تواند در تأمين و توسعه عدالت اجتماعي و كمك به اقشار متوسط جامعه بسيار مؤثر باشد.
صادقي يكي از زنان خانه دار كه اقدام به خريد از اين فروشگاه كرده بود ، مي گويد: در اين جا اجناس با قيمت و كيفيت بهتري عرضه مي شوند و نحوه برخورد با مشتري نيز بسيار مناسب است.او مي گويد: در اين مراكز به راحتي مي توان تمامي مايحتاج يك خانواده را تأمين كرد و ديگر نياز نيست كه براي خريد اجناس مختلف به فروشگاه هاي گوناگون سركشي كرد.
در ديگر فروشگاه ها و مراكز خريد نيز اين مسأله صدق مي كند و اكثر خريداران همين دلا يل را براي خريد خود از اين فروشگاه ها بيان مي كنند.
بعنوان مثال، محمدي يكي از خريداران كالا  از فروشگاه رفاه مي گويد: در اين فروشگاه تنوع محصول وجود دارد و براحتي مي توان نيازهاي روزمره يك خانواده در آن را تأمين كرد.يكي از مسائلي كه در اين پروسه مي تواند از اهميت بسزايي برخوردار باشد، توسعه بيش از پيش اين مراكز در كلا ن شهرهاست. با اين سياست مي توان به شرط ارائه خدمات و كالا هاي با قيمت مناسب، به روند توسعه عدالت اجتماعي در كشور كمك شاياني كرد.
همچنين كاهش ترددهاي اضافي در سطح شهر، قانونمند بودن فروش و توزيع كالا  و رعايت كامل بهداشت از ديگر مواردي است كه خريد از فروشگاه هاي زنجيره اي را جذاب كرده است.البته ذكر اين نكته هم ضروري است كه كيفيت خدمات فروشگاه هاي زنجيره اي هنوز تا سطح مطلوب فاصله زيادي دارد. مثلا ً در اين فروشگاه ها براي پس گرفتن كالا ي معيوب، بوروكراسي اداري پيچيده اي بايد طي شود، همچنين تنوع به اندازه اي نيست كه نظر همه مردم را جلب كند و خريد با چك پول يا از طريق اينترنت هنوز در اغلب آنها عملي نشده است.
مردم انتظار دارند همزمان با اعتمادشان به فروشگاه هاي زنجيره اي، مديران اين فروشگاه ها نيز خدمات نوين خود را توسعه دهند.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |