سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷
كف اتاق، كاشي ها و مبلها را خودتان بشوييد
ابتكارات جديد، صرفه جويي افزون تر
در دنياي سرشار از محصولا ت شيميايي جورواجور و متنوع و البته در بسياري مواقع گرانقيمت، مي توانيد با كمي ابتكار و به كار بستن برخي حربه ها از دردسر خريد شوينده ها وارهيد و به جاي آن شاهد نتيجه دلپذير زحمات خود و اثر حيرت آور آن باشيد.
000120.jpg

براي پاك كردن كف اتاق ها معمولا  دچار زحمت بسياري مي شويد، اما با كمي سركه مي توانيد به سادگي از دغدغه هاي خود بكاهيد. كافي است نيم فنجان سركه سفيد را در دو ليتر آب حل كنيد و با آن سعي در زدودن لك هاي زمين كنيد. حاصل آن فوق العاده خواهد بود.
براي كف هاي پلا ستيكي بهترين راه بهره جستن از شوينده هاي ملا يم است. آميزه اي ازشوينده و آب را هر روز براي پاك كردن كف زمين استفاده كنيد تا آلا يش بر روي آن باقي نماند. براي كف هاي چوبي بهترين سياق، امتزاج روغن سبزي و سركه است. به نسبت مساوي روغن و سركه را با هم مخلوط كنيد و محلول درست شده را روي سطح آن بماليد تا كاملا  پاك شود.
سطوح چوبي رنگ روغن خورده را مي توان با جوش شيرين مخصوص شست وشو كرد. يك قاشق چايخوري از آن را در چهار ليتر آب جوش بريزيد و سطح را با برس يا جاروي مخصوص اين كار بماليد. حتي براي زدودن كپك ها يا ساير لك هاي اين دست اجناس مي توانيد از اين محلول استفاده كنيد.
براي كاشي هاي پلاستيكي مي توانيد از شوينده هاي متعادل استفاده كنيد كه هم آنها را تميز مي كند، هم اثر چربي يا مواد قليايي نشسته روي سطح را كه بسيار مضرند از ميان مي برد. براي كاشي هاي سراميكي اوضاع كمي تفاوت مي كند. يك چهارم فنجان سركه سفيد ( اگر سطح خيلي كثيف بود، بيشتر) را در چهارليتر آب بريزيد و كاشي ها را بشوييد. خيلي ها از محلول آب وصابون استفاده مي كنند كه خيلي موثر نيست، سركه مي تواند بسيار پر منفعت تر باشد.
000123.jpg

سطوح سنگي را هم مي توان با سركه تميز كرد. اما اين بار به ميزان بيشتري سركه نياز است. يك فنجان سركه سفيد را در چهار ليتر آب بريزيد و با برس، محلول را روي زمين بكشيد. در نهايت كف را با آب تميز بشوييد تا كاملا  تميز شود.
مساله پيراستگي تنها به كف زمين باز نمي گردد. تميز كردن مبلمان خانه هم مي تواند بسيار مهم باشد. براي گريز از پرداخت هزينه زائد مي توان اين دست وسايل چوبي را با روغن جلا  داد. روغنهايي كه در آشپزخانه يافت مي شوند مي توانند از اين راه به شما ياري برسانند، اما اگر محلول جادويي را بيشتر مي پسنديد روغن سبزي يا روغن زيتون را با آب ليمو در بياميزيد. ميزان آب ليمو بايد نصف روغن باشد. سپس با پارچه اي نرم آن را روي سطح مبل بكشيد تا مبلمانتان هم ظاهري زيبا بيابد و هم رايحه اي خوش از آن برخيزد.
مبلمانهايي كه از چوب ماهون ساخته شده اند با سركه هم تميز مي شوند. كافي است به ميزان مساوي سركه سفيد را با آب گرم مخلوط كنيد و روي چوب بريزيد و بعد با پارچه اي چرمي آن را براق كنيد.
برخي اوقات نيز لك هايي روي كالايتان مي افتد كه پاك كردن آن در وهله اول كمي دشوار به نظر مي رسد اما مي توانيد به سادگي از شر آنها رها شويد. اگر لكه اي روغن روي آن ظاهر شده كافي است روي آن را با نمك خالص بپوشانيد تا روغن را به خود جذب كند. اگر خراشي روي سطح افتاده آب ليمو را با روغن سبزي به ميزان مساوي تركيب كنيد و با پارچه اي نرم روي خراش بكشيد تا محو شود. اگر لك آب روي آن مشاهده مي كنيد كافي است كمي خمير دندان به كار بگيريد. با پارچه خمير دندان را روي آن مالش دهيد تا هر نوع آلايش از ميان برود.
براي شستشوي وسيله ، صابون هم بسيار مفيد مي نمايد.
پارچه اي خشك را در محلول آب و صابون فرو ببريد و مبل را بخش به بخش بشوييد و سپس با پارچه ديگري خشك كنيد. به ياد داشته باشيد وقتي كه ازكار فارغ مي شويد هيچ جاي مبلمان نبايد مرطوب باشد.
با به كار بستن اين حربه ها مي توانيد بدون پرداخت هزينه چنداني خانه اي  زيبا و تميز داشته باشيد.

احتمال افزايش قيمت لوازم خانگي در ماههاي پاياني سال
فعالا ن بازار پيش بيني مي كنند قيمت بسياري از اقلا م لوازم خانگي در ماههاي پاياني سال با رشدي بيش از ۱۰ درصد همراه باشد.
به گزارش خبرنگار ما همزمان با نزديك شدن به ماههاي بهمن و اسفند كه بيشترين فروش لوازم خانگي در اين ماهها صورت مي گيرد فعالا ن مراكز اصلي عمده و تك فروشي لوازم خانگي در تهران از افزايش ۱۰ درصدي قيمت ها در ماههاي پاياني سال خبر مي دهند.
مرادي يك فروشنده لوازم خانگي در خيابان ايران تهران گفت:قيمت هاي فروش براي مصرف كننده كه روي كارتن محصولا ت درج شده تغييري نكرده است اما شرايط شركت هاي توليد كننده و وارد كننده براي فروش به عمده فروشان تغيير كرده است.
وي ادامه داد: تا ماه قبل نحوه فروش به عمده فروشان با دريافت چك هاي بلند مدت  صورت مي گرفت و عمده فروشان مي توانستند انواع لوازم خانگي را تقريبا ۱۰ تا ۱۵ درصد زير قيمت درج شده روي كارتن ها به فروش برسانند. اما طي ماه جاري شرايط فروش تغيير كرده و چك هاي بلند مدت براي خريدهاي عمده پذيرفته نمي شود.
مرادي گفت: به عنوان مثال قيمت يك ضبط صوت كه ۲۵۰ هزار تومان براي مصرف كننده تعيين شده پيش از اين به دليل شرايط در نظر گرفته شده از طريق وارد كننده ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار تومان به فروشگاهها فروخته مي شد. ولي حالا  اين قيمت به ۲۴۵ هزار تومان رسيده است.
فروشندگان افزايش تقاضاي خريد لوازم خانگي طي ماههاي پاياني سال با توجه به افزايش دريافت هاي مردم و برگزاري جشن هاي عروسي را دليل اصلي افزايش نسبي قيمت ها مي دانند.

اهميت آسياب برقي
سعيد نجفي زاده
000090.jpg

امروزه كار برد آسياب در منازل، رستورانها، هتلها و... به اندازه زيادي رايج و متداول است. از آسياب درخرد نمودن گوشت، پياز، سيب زميني، مغزگردو و ... استفاده مي شود. استقبال بسيار زياد نسبت به كاربرد اين وسيله، توليد كنندگان وسيله برقي را بر آن داشت تا نمونه اي كامل با پيچيدگي و كاربري هاي بيشتر را به بازار عرضه كنند. از اين رو در بازار لوازم خانگي با مدلهاي متنوع اين دستگاه مواجه خواهيد شد.
چند نكته در مورد آسياب برقي:
۱- در فواصل زماني معين، سالم بودن كاسه نمد پنبه اي را كنترل كنيد زيرا صحت آن از نفوذ آب و رطوبت به داخل دستگاه جلوگيري مي كند.
۲- درساعات اوليه شب از كاربرد آسياب خودداري كنيد زيرا در اين ساعات برق ضعيف است و موتور با ولتاژ كم، تحت فشار قرار خواهد گرفت.
۳- از آنجا كه آسياب ها، در هر مرحله استارت، براي ۳ ثانيه كار طراحي شده اند، از كاربرد آنها براي زمان بيشتر در هر مرحله استارت خودداري شود.
۴- از شستشوي قطعات و اجزاء دستگاه با آب داغ و يا از مجاورت آنها با وسايل حرارتي جلوگيري نمائيد ، زيرا قطعات دستگاه از فراورده هاي پلا ستيك بوده و سريع بر اثر حرارت تغيير شكل مي دهند.
۵- از آسياب جهت خردكردن وسايل سخت استفاده نكنيد.
۶- جهت كمك به آسياب، قبلا  مواد غذايي را به مقدار كافي خرد نمائيد.
۷- از آسياب نمودن مواد غذايي آب دار مانند سبزيها خودداري كنيد زيرا نفوذ آب اين مواد به داخل موتور مشكلا ت زيادي را ايجاد مي كند.
۸- از ريختن آب برروي محفظه موتور و يا قرار دادن آن در آب پرهيز نمائيد زيرا مي تواند منجر به سوختن موتور شود.
000093.jpg
000096.jpg
000099.jpg
000087.jpg
000084.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |