سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷ - Dec 30, 2003
آغاز برنامه هاي بهداشت رواني و حمايت از زلزله زدگان
گروه اجتماعي: با پايان يافتن مرحله نخست عمليات امداد و نجات در شهر بم، برنامه هاي بهداشت رواني و حمايت عاطفي از زلزله زدگان و نگهداري كودكان بي سرپرست توسط دستگاههاي مسئول آغاز شد.
000195.jpg

به گزارش خبرنگارما علايم رواني پس از حادثه در بين قربانيان زلزله، از قبيل اختلال خواب، تحريك پذيري و افزايش حساسيت، ضرورت حمايت رواني و عاطفي از آسيب ديدگان را ايجاب مي كند. خانم كافي، مسئول واحد حمايت رواني جمعيت هلال احمر در گفت و گوي تلفني با خبرنگار همشهري افزود: از همان روز نخست حادثه اكيپي به منطقه اعزام و در زمينه بهداشت رواني وارد عمل شدند.
اين گروه كه آموزش هاي لازم را در زمينه بهداشت رواني ديده اند، درخصوص نحوه ارتباط با آسيب ديدگان و همچنين تخليه هيجان روحي وارد عمل شدند. نخستين كار تيم بهداشت رواني خارج نمودن افراد از حالت شوك و سكوت ناشي از ناباوري فاجعه و غم از دست دادن عزيزانشان بود.وي از نيروهاي امدادي كه به منطقه اعزام مي شوند خواست تا در زمينه نارسايي امكانات و تجهيزات و همچنين پخش شايعاتي بي اساس درخصوص وقوع زلزله مجدد با مردم آسيب ديده گفت و گو نكنند چون طرح اينگونه مسايل افسردگي و يأس عميق آنها را به دنبال خواهد داشت و مشكلات حادثه ديدگان را صدچندان مي كند.كافي درخصوص مشكلات نحوه حمايت رواني نيروهاي اعزامي از مردم آسيب ديده گفت: بحث حمايت رواني، كار ملموس و همين مثل بانداژ كردن زخم و جراحت نيست و به دليل عدم آگاهي مردم در اين زمينه، به سختي مي توان با آنها ارتباط برقرار نمود و حمايت كرد.وي افزود: در اين بخش امدادرساني و نوع كار با رده سني حادثه ديدگان تفاوت مي كند. به طور مثال كودكان سنين پايين با محموله و اسباب بازي كه از تهران به منطقه ارسال شده به دليل ناتواني در درك عمق فاجعه، به راحتي مشكلشان در كوتاه مدت حل شد اما در گروه سني بالاتر ما بايد مرحله به مرحله و خيلي بااحتياط وارد عمل شويم تا بتوانيم شوك اوليه را از بين ببريم. وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص وضعيت نيروهاي امداد در بخش حمايت روحي رواني مردم گفت: با هماهنگي انجام شده با استانها و همچنين اعزام روانشناسان و روانپزشكان عضو سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر و همچنين اعزام گروه ويژه اي از اداره بهداشت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، در حال حاضر كمبود نيرو نداريم.
مسئول واحد حمايت رواني خاطرنشان كرد: از اقدامات بهداشت رواني اوليه اي كه مي توان به آن اشاره كرد، اسكان مردم در جوار منازل خود جهت حفظ اموال و يا كشف اجساد خانواده هايشان است زيرا هيچكدام حاضر به دور شدن از محل سكونت سابق خود نيستند و اين امر از نظر حمايت رواني كاري مثبت است و با گذشت زمان اردوگاهي براي اسكان يكجاي آنها ترتيب داده خواهد شد.
اين كارشناس روان شناسي تأكيد كرد: نبايد شرايطي فراهم كنيم تا آسيب ديدگان به حال خود رها شوند چون پس از گذشت زمان، تعارضات رواني بسياري در آنها ايجاد خواهد شد. وي گفت: بسياري از آنها نخستين خواسته شان آگاهي از وضعيت بستگان و خانواده شان مي باشد كه اين امر مشكلات رواني آنها را تشديد مي كند، لذا اطلاع رساني دقيق و دخالت زودهنگام نيروهاي حمايت رواني در جريان چنين بلايايي بسيار مفيد است. وي انواع اختلالات ناشي از آسيب هاي رواني را افسردگي، اضطراب، استرس و واكنش هاي جسماني ناشي از مشكلات روحي ذكر كرد و گفت: حوادث انسان ساخته كمتر از حوادث طبيعي آسيب رواني ايجاد مي كند؛ زيرا قابل پيش بيني هستند، وجود آمادگي قبلي ما نقش حفاظتي در مقابل استرس ايجاد مي كند و بايد مد نظر قرار بگيرد.
اعلام نحوه واگذاري كودكان بي سرپرست زلزله زده به خانواده  ها
دكتر راه چمني رئيس سازمان بهزيستي طي گفتگويي با خبرنگار همشهري در مورد خدمات بهزيستي به زلزله زدگان گفت: گروههاي مددكاري ۵- ۶ نفره در هشت نقطه شهرستان بم تشكيل شده اند و مشغول جمع آوري و شناسايي كودكان بي سرپرست، سالمندان و افراد نيازمند كمك و فرستادن آنها به مراكز شبانه روزي بهزيستي مي باشند.
دكتر راه چمني در ارتباط با اعلام آمادگي هموطنان ما براي نگهداري كودكان بي سرپرست زلزله زده گفت: ضمن تشكر از احساسات و انساندوستي هم ميهنان بايد بگويم كه همه اين كودكان به مراكز بهزيستي منتقل خواهند شد.
وي افزود: آنهايي كه مجروح و زخمي شده و در بيمارستانها هستند نيز توسط مددكاران ما پرونده برايشان تشكيل شده و پس از مرخص شدن در مراكز بهزيستي خواهند بود تا زماني كه هويت و وضعيت خانواده هاي آنها مشخص بشود و چنانچه سرپرستشان را از دست داده باشند، تحت شرايط مشخصي به خانواده ها سپرده مي شوند و در غير اين صورت هيچ كودكي بدون بررسي به خانواده اي سپرده نمي شود. زيرا بسياري از اينها ممكن است كه خانواده هايشان زنده باشند و نياز به واگذاري به خانواده ديگر نداشته باشند.
وي در مورد اينكه آِيا نحوه واگذاري اين گروه از كودكان بي سرپرست به خانواده ها با شرايط راحت تري نسبت به بقيه كودكان بي سرپرست خواهد بود يا خير؟ گفت: مراحلي كه ذكر شد مراحل اوليه كار است و براي مشخص شدن هويت اين كودكان حتما بايد انجام بپذيرد. با گذشت اين بحران و سر و سامان دادن به وضعيت فعلي و درخواست خانواده ها، سازمان بهزيستي نيز تلاش خواهد كرد كه به بهترين نحو در خدمت خانواده ها و كودكان بي سرپرست باشد.ضمن اينكه كساني كه مايل به نگهداري اين كودكان هستند مي توانند به مراكز بهزيستي در شهرهاي مختلف مراجعه كنند و فرمهاي مربوطه را تكميل نمايند تا در اولين فرصت به درخواست آنها رسيدگي شود.
000198.jpg

رئيس سازمان بهزيستي همچنين گفت: طبيعتا در روزهاي اوليه وقوع هر حادثه مردم بيشتر متاثر هستند و به دنبال شوك و هيجاني كه براي همه به وجود آمده  همياري و التهاب بيشتري در مردم وجود دارد اما نكته اي كه بايد همه مردم به آن توجه داشته باشند مسايل و مشكلاتي است كه افراد آسيب ديده و زلزله زده از اين پس خواهند داشت. مشكل مسكن، وجود كودكان بي سرپرست، سالمندان، معلولان، زنان بي سرپرست و بي پناهي كه از اين پس بايد به زندگي خود با اين مشكلات ادامه دهند. من در اينجا ضمن تشكر از كمكها و احساسات بي شائبه مردم مي خواهم كه به اين كمكهاي خود ادامه دهند و پس از رفع نيازهاي اوليه آنها به فكر مسائل بعدي هم باشند. آنچه مسلم است كمكهاي نقدي مردم - هر چند ناچيز - مي تواند تاثير مهمي در ساماندهي اين عزيزان داشته باشد.دكتر راه چمني از مردم خواست كمكهاي نقدي خود را به حساب ۹۰۱۹۰ بانك ملي شعبه حافظ تهران متعلق به سازمان بهزيستي واريز كنند. عكس ها : محمد كربلايي احمد

سكوت بود و سرما
از هزارتوي زمين آمده بود. از پشت غبار زمان. سكوت بود و سرما. دوتا چشم سياه توي آوارها دو، دو مي زد. زندگي پشت چشم هاي بي رمقش از نفس افتاده بود. جوي كنار خانه لبهاي خشك خشت ها را تر مي كرد. ديوارهاي بدون پنجره و خانه هاي بدون ديوار. دخترك چشم چرخاند، ميان خشت ها دويد. ميان خاك كسي او را صدا مي زد. دست هاي پر از تاولش ملتهب به خاك چنگ مي زد. خشت بود و چوب هاي خشك و نخل هايي كه مويه مي كردند.
دخترك چشم دواند. كسي نبود صدايي نمي آمد كسي دستي تكان نمي داد. پرنده اي با درختي گفت و گو نمي كرد. سكوت بود و سرما و چشمان دخترك در امتداد خاك و غبار، در نقطه تلاقي خانه هاي نفرين شده و آسمان گم شد.
پايش ميان خشت ها مانده بود. دمپايي پلاستيكي اش را از ميان سنگ ها بيرون كشيد. عروسكي آن طرف تر ميان خاك خوابيده بود. دخترك ديروز را مرور مي كرد، او خاله بود و دختر همسايه ميهمان و عروسكي كه لالايي هايش را مي شنيد.
سكوت بود و سرما و ديوارهايي كه روي هم آوار شده بودند. سقفي نبود. نخل ها روي شانه آسمان سر خم كرده بودند. بغضي ميان چشم هاي آسمان شكسته بود. باد مويه نخل ها را تا آن سوي كوير پر مي داد. رد كبوتري در آسمان نبود، سكوت بود و سرما!
بيل مكانيكي دنده عوض كرد و چنگالهايش را در خاك فرو برد. خانه دوباره لرزيد. دخترك هراسان به نخل چنگ زد.
صداي بيل مكانيكي، صداي دلهره بود و اضطراب. بيل از خاك فاصله گرفت. خاك مثل باران باريد. كبوتري ميان خاك پرپر شده بود.دخترك چشم دواند. روي خاك ها يك پر آشنا بود: كبوتري رفته بود. كبوتراني رفته بودند.سكوت بود و سرما و نخل هايي كه مويه مي كردند.
محمدعلي شاماني

پاكسازي شهر بم شروع شد
گروه اجتماعي: كار جستجو در شهرستان بم تا اواخر امروز به پايان مي رسد و مرحله آوار برداري عمومي توسط ماشين آلات مخصوص از روز چهارشنبه آغاز مي شود.
000189.jpg

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر با اعلام اين مطلب افزود: براي يافتن افراد زنده و يا اجساد، منطقه به ۲۲ بخش تقسيم شده و كار جستجو از طريق بستگان افرادي كه در زير آوار مانده اند و همچنين نظر كارشناسان و جستجوي سگهاي زنده ياب سه شنبه نيز ادامه خواهد داشت.دفتري افزود: تاكنون بيش از ۱۲ هزار مجروح اين حادثه از طريق هوايي و نيز آمبولانس ها از مناطق زلزله زده استان كرمان تخليه شده اند وكار انتقال ديگر مجروحان نيز ادامه دارد.وي اضافه كرد: روستاهاي زلزله زده اطراف شهرستان بم نيز توسط هلي كوپترها مورد شناسايي قرار گرفته و كار جستجو در آوارهاي اين مناطق نيز ادامه دارد.
استاندار تهران نيز گفت: كار بازسازي روستاهاي شهرستان بم را به عهده مي گيريم.
گفتني است صدها دستگاه لودر، بيل مكانيكي، بلدوزر و ساير ماشين آلات سنگين همراه با نيروهاي امداد و نجات بصورت گسترده مشغول خارج ساختن زير آوار مانده ها هستند. تا پايان شب يكشنبه ۲۰ درصد خانه هاي تخريب شده آواربرداري شده بود. امدادگران خانه هايي را در اولويت جستجو قرار داده اند كه يكي از افراد خانواده، فاميل يا همسايگان از وجود افرادي در زير آوار اطمينان مي دهند. برخي امدادگران معتقدند با وجود سپري شدن ۷۲ ساعت از زمان وقوع زلزله هنوز مي توان بر زنده بودن برخي از مجروحين اميدوار بود اين در حالي است كه در روز يكشنبه از دوهزار و ۳۰۰ نفري كه از زير آوار بيرون آورده شدند فقط ۲۱ نفر زنده بودند. با وجود گروههاي مختلف امدادي شامل هلال احمر و ارتش و نيروهاي نظامي كمبود وسايل نجات همچنان احساس مي شود.
به همين دليل امدادگران مي گويند يك گروه ۱۵ نفره در طول يك روزتنها مي توانند يك خانه را جستجو كنند. در ميان اين اخبار نجات يك كودك شش ماهه به نام نسيم از زير آوار امدادگران را اميدوار كرد.
مشكل بهداشتي در بم بوجود نخواهد آمد
وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در خصوص  وضعيت  بهداشتي  شهرستان  بم  پس  از گذشت  سه  روز از حادثه  زلزله ، گفت : قول  مي دهيم  كه  هيچ  مشكل  بهداشتي در منطقه  رخ  ندهد.
دكترمسعود پزشكيان  كه  در منطقه  زلزله زده  بم  بسر مي برد، اظهارداشت : تيم هاي  بهداشتي  تحت  نظارت  وزارت  بهداشت  در ۱۲ گروه  پنج  نفره  براي  سم پاشي  و كنترل  وضعيت  بهداشتي  آب ، فاضلاب  و تغذيه  آسيب  ديدگان  در مناطق  زلزله  زده  مستقر شده اند. وزير بهداشت  با اشاره  به  خارج  ساختن  اجساد بيش  از ۲۵۰۰ نفر از آسيب ديدگان  شهرستان  بم  از زير آوار، افزود: تعدادي  نيز زنده  از زير آوار خارج شده  و براي  درمان  به  شهرستانهاي  مجاور اعزام  شده اند. وي  افزود: بيمارستان  شهرستان  بم  هم  اكنون  راه اندازي  شده  و برخي  ازجراحي ها در اين  مركز انجام  مي شود.
پزشكيان  از راه اندازي  چند بيمارستان  سيار و صحرايي  درچند روز آينده  خبر داد و گفت  كه  با راه  اندازي  اين  بيمارستانها انشاءالله  مشكلي در خصوص  درمان  مجروحان  وجود نخواهد داشت . گفتني است: بيش از يازده هزار نفر از زلزله زدگان تحت درمان قرار گرفته اند كه از اين تعداد بيش از شش هزار نفر در بيمارستانهاي سراسر كشور بستري شده اند.
تا صبح روز دوشنبه نيز ۲۵ هزارنفر از كشته شدگان دفن و هزار نفر از كشته شدگان غير بومي به نقاط مختلف كشور منتقل شده اند.
۷۰۰ نفر از مجروحين منتقل شده به جيرفت نيز در اين شهر جان باختند.يك روحاني كرماني، مستقر در منطقه زلزله زده بم گفت: اعضاي خانواده  هاي جان باخته در زلزله اخير با رعايت ملاحظات شرعي در كنار يكديگر در بهشت زهراي اين شهر دفن مي شوند.
روشنايي شهر بم تامين شد
مديرعامل  شركت  برق  منطقه اي  استان  كرمان  گفت  كه  بيش  از
۷۵ درصد روشنايي خيابانها و معابر شهر بم  تامين  شده  است .
حسين  عبدالخالق  زاده  گفت : تا پايان  امروز مشكل  روشنايي  شهر بم  به  طور كامل  برطرف  مي شود. وي  افزود: مراكزحساسي  چون  فرودگاه  بم ، صدا و سيما، بيمارستانها، چاههاي  آب  شرب  شهر، روستاها، انتقال  خون ، نانواييها و ستادهاي  امداد مشكلي  از نظر تامين  برق  ندارند.
مديريت امداد توسط سپاه
فرمانده  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي  گفت : كنترل  و مديريت  بحران  در منطقه  از مهمترين  فعاليتهاي  نيروهاي  امدادي  سپاه  است .
سردار رحيم  صفوي  خارج  كردن  مصدومان  و اجساد از زير آوار را از مهمترين  فعاليتهاي  نيروهاي  امدادي  سپاه  دانست  و يادآورشد:۱۰ هزار مصدوم  با۶۰۰ سورتي  پرواز هواپيماها و بالگردهاي  نيروي  هوايي  سپاه  و ارتش  از منطقه  تخليه  شدند.فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز گفت: در حال حاضر براي امدادرساني به حادثه ديدگان نيروي انساني به حد نياز وجود دارد و از نيروهاي مردمي  خواست براي عزيمت به بم هماهنگي كنند. نيروي مقاومت بسيج هم با كمك سازمان ميراث فرهنگي به منظور پيشگيري از حوادث احتمالي مانع بازديد مردم از ارگ بم مي شود.
شور ايثار همچنان ادامه دارد
000192.jpg

سيل كمكهاي مردمي همچنان به سوي پايگاههاي جمع آوري در سراسر كشور همچنان ادامه دارد.
سازمان انتقال خون در همين زمينه اعلام كرد: نياز مراكز درماني مرتفع و ذخيره  مناسبي از خون در كشور فراهم شده است ولي با توسعه اعمال جراحي و در صورت نياز به فر آورده هايي با طول كوتاه مثل پلاكت كه بيش از ۳ روز امكان نگهداري آن نمي باشد در روزهاي آينده موضوع به اطلاع هموطنان خواهد رسيد. اين سازمان اعلام كرده است، كمتر از ۳۰ تا ۴۸ هزار واحد خوني (نزديك ۱۵ هزار ليتر) خون توسط مردم اهدا شده است.
سازمان بهزيستي نيز اعلام كرده است: با توجه به اينكه مقادير قابل توجهي از كمكهاي غير نقدي اهدايي در انبارهاي مراكز جمع آوري كمكها وجود دارد، اما به دليل كمبود وسايل نقليه سنگين حمل آنان امكان پذير نيست از مردم خواسته است در صورت داشتن امكانات حمل با تلفن ۶۷۰۰۳۳۶ و ۶۷۲۶۹۲۹ تماس بگيرند.

بازتاب
مديريت بحران
ايران كشوري است كه در معرض خطر بلاياي طبيعي قرار دارد. اين جمله را بارها از زبان مقامات، مسئولين و كارشناسان مختلف شنيده ايم. حتي براي نشان دادن اينكه به اين موضوع باور داريم «ستاد حوادث غيرمترقبه» تشكيل داده ايم كه هر از گاهي تشكيل جلسه مي دهد. يك پله بالاتر برنامه هايي را براي آموزش نحوه مواجهه با بلاياي طبيعي تدارك ديده و اجرا كرده ايم، براي آزمون اين آموزش ها در عمل و كسب تجربه عيني از وضعيت بحراني كه انتظارش را مي كشيم، مانورهاي مقابله با بلاياي طبيعي برگزار كرديم. اين پيشينه قاعدتاً مي بايست ما را براي روزي چون امروز كه با يك فاجعه ملي چون زلزله بم مواجه شده ايم آماده مي كرد، به طوري كه بدون غافلگيري و در كمال انسجام و نظم قادر به مديريت بحران مي شديم.اما گزارش  هاي دو روز اول از منطقه زلزله زده بم نشان مي دهد،اين اتفاق نيفتاده است. تأخير در كمك رساني، ناهماهنگي گروه ها و تيم هاي مختلف امدادي، فقدان امكانات و لوازم اوليه جهت نجات مجروحين و آسيب ديدگان و... همه حكايت ضعف مديريت بحران در كشور دارد.
اين همه مي توانست پيش نيايد به شرط آنكه همانند كشورهاي پيشرفته در زمانهاي عادي سازمان دهي و تقسيم كار مناسبي براي نيروهاي عمل كننده پيش بيني و تدوين و ابلاغ مي شد تا هر فرد و سازماني در زمان وقوع حادثه به وظايف خود آشنا باشد و منتظر اقدام ديگران نماند. با اين اوصاف، تجربه مواجهه با چندين زلزله بزرگ نشان مي دهد، هنوز موضوع حوادث غيرمترقبه را جدي نمي گيريم و قادر به تجربه اندوزي و جمع بندي از گذشته و برنامه ريزي براي آينده نيستيم. در كنار اينها بايد به فقدان روحيه همكاري گروهي و سازماني، فردگرايي مفرط و نيز ناسيوناليسم سازماني و جزيره اي عمل كردن دستگاه هاي مختلف اشاره كرد كه همه در روز حادثه دست به دست هم مي دهند و وضعي مشابه آنچه روز اول در بم اتفاق افتاد را به وجود مي آورند.وزير محترم كشور در روز سوم حادثه، تعيين مديريت و فرماندهي واحد متشكل از سپاه و وزارت كشور براي امداد رساني را به عنوان يك خبر خوب اعلام مي كند و اين بدان معناست كه تا قبل از آن خلأ مديريت منشأ كاستي هاي خدمت رساني براي بازماندگان متألم زلزله بم بوده است.
زلزله بم زنگ خطر را براي همه دستگاه هاي مسئول به صدا درآورده است.اميد است اين حادثه تلخ و تأثرانگيز ضرورت و اهميت مديريت بحران و برنامه ريزي و سازماندهي نيروها پيش از وقوع حوادث مصيبت بار را بيش از پيش براي دستگاههاي مسئول آشكار كرده باشد.
مهدي مسعودي

نخستين كنفرانس بين المللي فيزيك در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود
نخستين كنفرانس بين المللي فيزيك در روزهاي ۱۶ تا ۱۹ دي ماه جاري در دانشكده فيزيك و علوم هسته اي دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود.
به گزارش «ايسنا» هدف از برگزاري اين كنفرانس امكان ايجاد بحث و تبادل نظر در مورد اطلاعات موجود و گسترش تكنيكهاي تئوري و علمي در زمينه هاي مختلف علم فيزيك است.
بنابراين گزارش، فيزيك ماده چگال، فيزيك نظري و پلاسما، فيزيك اتمي، مولكولي و انرژي، فراصوت كمي، فيزيك پزشكي، فيزيك نجومي و اقيانوس شناسي از موضوعات برگزاري اولين كنفرانس بين المللي فيزيك است.
نمايشگاه تخصصي متشكل از دستاوردهاي علمي، تحقيقاتي و صنعتي در زمينه هاي مختلف فيزيك و صنايع وابسته نيز همزمان با كنفرانس داير مي شود.

فرودگاه بم مركز تلاشهاي امدادي بين المللي
غرش  هواپيماها هرگز در كوه هاي  اطراف  بم  اينقدر پرطنين  نبوده كه اكنون   در مركز تلاش هاي  امدادي  بين المللي  در پي  زلزله  ويرانگر روز جمعه  قرار گرفته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بم ، محمد محبي ، فرمانده  عملياتي  روي تنها باند فرودگاه ، مي گويد: از صبح  روز يكشنبه  ۶۰ هواپيماي  ايراني و ۱۳ هواپيماي  خارجي  از كشورهاي  ايتاليا، اوكراين ، تركيه ، الجزاير، مراكش ، فرانسه  و آذربايجان  داشته ايم .
هواپيماهاي  سازمان  ملل ، بالگردهاي  نظامي  ايران  و هواپيماهاي  باري  سي  - ۱۳۰ (هركولس  ) يكي  پس  از ديگري  بر زمين  مي نشينند در حالي كه  نيروهاي  امدادي  بين المللي  سخت  سرگرم  تخليه  محموله هاي  خود هستند.
اوه  سيسلاك ، مسئول  گروه  ۲۹ نفري  امدادگران  نروژي ، گفت : مقامات  سازمان  ملل  به  ما گفتند براي  استفاده  از سگ هاي  بوكش  ديگر دير شده  است .من  به  آنان  گفتم  حتي  اگر بتوانيم  زندگي  يك  نفر را نجات  دهيم  بايد به  اين كار بپردازيم . هنوز فرصت  هست .علاوه  بر آن افراد صليب  سرخ  خواستار كمك  ما شده اند. هواپيماها به  محض  تخليه  محمولاتشان  در فرودگاه  بم  از زمين  بر مي خيزند زيرا مكاني  براي  ايستادن  بي مورد وجود ندارد. ساختمان  اصلي  فرودگاه ، كه  ديگر شباهتي  به  يك  فرودگاه  ندارد، خود بر اثر زلزله  آسيب  ديده  است .
نوار نقاله  مخصوص  چمدان هاي  فرودگاه  زير انبوهي  از داروها پنهان  شده  و داوطلبان  هلال  احمر ايران  آنها را بطور درهم  بر مي دارند.
اگر چه  اكثر مجروحان  به  شهرهاي  ديگر منتقل  شده  يا به  چادرهايي  در خارج  از منطقه  انتقال  يافته اند، ولي  هنوز محل  تجمع  اصلي  مردم  به  شكل  يك  بيمارستان  درآمده  است .
تيرآهن هاي  سقف ها روي  زمين  واژگون  شده  و پنجره ها در هم  شكسته  و همه  چيز بصورت  آوار درآمده  است . برق  بطور شگفت  انگيزي  هنوز جريان  دارد.دو دستگاه  تلويزيون  تصاويري  پر برفك  را نشان  مي دهند چون  آنتن  آنها قطع  شده است .

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |