سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷ - Dec 30, 2003
تأكيد شهرداري تهران براي مشاركت در بازسازي بم
شهرداري تهران نيروهاي امدادي و امكانات جديد به بم اعزام كرد
000249.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران همزمان با ارسال نيروهاي كارشناسي و خدماتي و تجهيزات خدماتي و اقلام مورد نياز زلزله زدگان شهرستان بم، بر آمادگي اين نهاد براي مشاركت در بازسازي و نوسازي اين منطقه تأكيد كرد.
براساس اين خبر، در پي وقوع زلزله تاسف بار بم، يكشنبه شب گذشته كاروان بزرگي از كمكهاي امدادي شهرداري تهران به منطقه زلزله زده فرستاده شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محموله هاي امدادي كه از ۲۱ منطقه شهرداري تهران گردآوري شده است با شانزده دستگاه كاميون و سه دستگاه تريلر روانه منطقه بم شد.
مهندس محمدي زاده ، معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت : در اجراي پيام مقام معظم رهبري مبني بر كمك رساني به هموطنان زلزله زده، شهرداري تهران كه نيروهاي آموزش ديده و متخصص امدادرساني در اختيار دارد، از همان لحظه هاي اوليه وقوع زلزله اقدام هاي لازم را شروع و به رغم بعد مسافت گروه هاي امداد و نجات و آتش نشان و خدماتي به بم اعزام كرد.
وي همچنين از اعزام پنج تن از مديران ارشد شهرداري تهران به مناطق آسيب ديده خبر داد و گفت: ضمن ا عزام نيروهاي مديريتي تعدادي تانكر حمل آب آشاميدني و كاميون هاي حامل مواد غذايي و مايحتاج اوليه و وسايل گرمازا به بم فرستاده شده است.
اين مقام مسئول شهرداري تاكيد كرد: كمك هاي شهرداري تهران همچنان ادامه خواهد داشت.
همچنين شهردار منطقه ۴ تهران ديروز اعلام كرد: اين شهرداري آماده است در بازسازي منطقه زلزله زده بم با نهادهاي متولي شركت كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، مهندس حسن كريميان با اظهار اين مطلب كه با توجه به آغاز اسكان موقت و وجود پتانسيل دانش فني و تجهيزاتي شهرداري تهران، اين شهرداري آمادگي خود را براي مشاركت در بازسازي و نوسازي منطقه زلزله زده بم اعلام مي كند.
وي تصريح كرد: عمق تخريب به جا مانده از وقوع زلزله در منطقه بم بسيار وسيع است و بازسازي آن نيازمند عزم ملي و مشاركت عملي تمام نهادهاي دولتي و غيردولتي است و شهرداري از رهگذر چنين ذهنيتي و با اتكا به توانمندي و برخورداري از امكانات و تجهيزات، مي تواند بهترين گزينه براي بازسازي بم به شمار آيد. شهردار منطقه ۴ تهران اعلام كرد: در پي وقوع زلزله جانخراش در شهرستان بم كليه مراكز فرهنگي و اجتماعي اين شهرداري ماموريت يافتند به عنوان پايگاه هاي جمع آوري كمكهاي مردمي فعال شده و نسبت به جمع آوري كمكهاي غيرنقدي شهروندان شمال شرق اهتمام ورزد.

نگاه
افشين سبوكي
000252.jpg

هويت ناپيداي مديريت بحران
عباس اسدي
انديشمندي مي گويد: بشريت آنقدر كه از فكر حوادث ناراحت مي شود از خود آن حوادث زحمت نمي بيند. اين جمله حكيمانه اشاره به نگاه سطحي، گذرا و موقتي به پديده هاي حوادث زيانبار از جمله بلاياي طبيعي دارد. ۱۴ سال پيش زلزله رودبار ۴۰ هزار قرباني بر جاي گذاشت و ۵۰۰ هزار خانواده را آواره كرد. طبيعي بود شهروندان در گذر زمان آن حادثه را از ياد ببرند و پي كار و زندگي خود روند، اما آنها كه بايد از اين حادثه آموزه هاي برنامه ريزي، سازماندهي و مديريت بحران برگيرند، مسئولان و مديراني هستند كه افتخار خدمت به مردم نصيبشان شده است.
پنج روز از حادثه دردناك زلزله بم مي گذرد و ديروز اعلام شد كه سازمان ها و گروه هاي امداد براي كمك به آسيب ديدگان هماهنگ شده و مديريت بحران، هويت وجودي خود را بازيافته است، غافل از اينكه هماهنگ شدن و حركت در يك كانال مشخص براي امدادرساني پس از چهار يا پنج روز، ديگر مديريت بحران نيست چرا كه مديريت بحران به شرايطي مي گويند كه با سازماندهي و برنامه ريزي از پيش طراحي شده و در نخستين ساعات وقوع حادثه بتوان بيشترين كمك كارشناسي و هوشمندانه را به آسيب ديدگان رساند و عمليات امداد و نجات را بي نقص در كوتاه ترين زمان ممكن سامان داد.
ژاپن مستعدترين كشور زلزله خيز دنيا و كاليفرنيا پذيراي فعال  ترين گسل «سن آندرياس»در جهان است و ايران نيز جزو ۱۰ كشور حادثه خيز جهان و بر روي كمربند زلزله قرار گرفته است. حال چگونه زلزله با قدرت ۸ ريشتر در ژاپن فقط يك قرباني مي گيرد و در كاليفرنيا با همان قدرت دو قرباني اما زلزله اي با ۳/۶ ريشتر ۳۰ هزار قرباني مي ستاند.
مديريت بحران هنوز نه در مجموعه سازماني مديريت كشور جاي خود را بازيافته و نه در تراوش هاي ناشي از كاركردي و اجرايي كردن آن به ذهن و فكر شهروندان راه جسته است.
زلزله بم يك بار ديگر فرصت را براي مديران كشور فراهم آورد كه بدانند اگر زلزله با قدرت ۷ ريشتر در تهران بيايد، چهار هزار نقطه شيرگاز قطع و منفجر مي شود، ۵۴۰ نقطه شبكه آب تهران آسيب جدي مي بيند، ۵/۱۸ كيلومتر شبكه برق تخريب مي شود، شش درصد جمعيت مي ميرند، سه تا چهار برابر مردگان زخمي روي دست شهر خواهد ماند، ۵۵درصد ساختمان ها تخريب مي شوند و شش پل سواره تخريب و از حوزه بهره برداري حمل و نقل خارج مي شود.
مديريت بحران يعني اينكه از هم اكنون برنامه ها، تدبيرها، سياستگذاري ها و راهكارهاي اجرايي را مسئولان با فرضيه هاي متفاوت به  گونه اي طراحي كنند كه هم در شرايط بحراني بتوان كمك هاي خود جوش و انسان دوستانه را ساماندهي و به كانال هاي نيازمند هدايت كرد و هم  مسئوليت هر كدام از سازمان ها، نهادها و تشكيلات دولتي در روز بحران مشخص شود و مردم نيز بدانند در آن روز چه بايد بكنند. احتمالا ۳۰ هزار قرباني كفايت مي كند كه درس عبرت بگيريم.
در زلزله تهران ويا هر جاي ديگر از كشور اگر با غفلت گذر كنيم، شايد ديگر نباشيم كه براي آن مرثيه بسراييم.

بهسامان سازي جنوب تهران
محله جزيره سابق به مجموعه فرهنگي ورزشي تبديل مي شود
گروه شهري: كلنگ احداث يك مجموعه فرهنگي - ورزشي و فضاي سبز دهه فجر امسال در كوچه نباتي و محله جزيره در منطقه ۱۷ به زمين زده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما ،كوچه نباتي و محله جزيره منطقه ۱۷ پيش از اين منطقه اي برخوردار از انواع معضلات جدي و ريشه اي زيست محيطي، اجتماعي و فرهنگي، بافتي به شدت فرسوده با تراكم زياد و متراژ پايين بود كه اهالي آن از كمبودهاي شديد سرانه هاي خدماتي،فضاي سبز ، بهداشتي و ... در رنج بودند.
اصغر عطايي معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۷ به خبرنگار ما گفت: قرار است ۶۰درصد اين منطقه سه هكتاري به فضاي سبز و مابقي به احداث يك سالن ۴۵۰۰ متري ويژه انواع ورزشهاي توپي و ساخت فضاهاي مناسب ورزش همگاني، دو و ميداني، دوچرخه سواري، پياده روي و ... اختصاص يابد. وي گفت: براي احداث اين مجموعه فعلا يك ميليارد تومان هزينه در نظر گرفته شده كه پيش بيني مي شود تا اتمام كار به طور كامل حدود ۳ ميليارد تومان اعتبار نياز باشد. وي افزود: قرار است تا پايان امسال كار احداث ۸ هكتار فضاي سبز در اطراف و زير پل نواب و ميدان حق شناس به اتمام برسد.
عطايي خبر از احداث يك باغ سبز فرامنطقه اي به وسعت ۴ هكتار در محله قديمي وصفنارد داد كه قبلا ويژه كاشت انواع صيفي جات بود.
به گفته وي علاوه بر اين ۴ هكتار، درصدد تملك ۱۰ هكتار باقيمانده از اين باغ هستيم تا براي احداث فضاي سبز و بالابردن سرانه هاي خدماتي منطقه از آن استفاده بهينه نماييم.
وي اظهار اميدواري كرد با احداث مجموعه فضاهاي سبز يادشده سرانه هاي فضاي سبز منطقه از ۴/۳ دهم فعلي به حدود ۵ متر افزايش يابد.
وي در باره خريد املاك واقع در حريم راه آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز گفت: براي خريد كليه منازل غيرمقاوم و فرسوده واقع در حريم شمال و جنوب راه آهن تهران - اهواز و تهران - تبريز حدود ۲۲ ميليارد تومان اعتبار لازم است.
وي اظهار اميدواري كرد در صورت ادامه روند همكاري و كمكهاي مالي از طرف شهرداري تهران و با توجه به استقبال خوب ساكنين اين محدوده كه سالهاست به دليل واقع شدن املاكشان در طرح در بلاتكليفي بسر مي برند، اين مشكل تا پايان امسال برطرف شود.
عطايي آزادسازي شمال و جنوب حريم راه آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز را علاوه بر تسهيل رفت و آمد، تردد روان و فراهم شدن راههاي دسترسي مناسب شهروندان اين منطقه به نقاط مختلف شهر، موجب فراهم شدن شرايط امدادرساني مناسب و سريع هنگام وقوع حوادث غيرمترقبه براي امدادرسانان خارج از منطقه اعلام كرد.

بررسي لايحه مديريت واحد ترافيك و حمل و نقل شهري در شوراي شهر
سي و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران امروز به صورت عادي و با حضور مستمع در محل تالار شورا برگزار مي شود.به گزارش ايسنا در اين جلسه دو فوريت طرح الزام شهرداري تهران جهت انجام مطالعات و ارائه لايحه مديريت واحد ترافيك و حمل و نقل در شهر تهران و لايحه مجوز بازنگري و اصلاح مفاد اساسنامه سازمانها و شركت هاي تابعه شهرداري تهران بررسي مي شود.
طرح الزام كميسيون فرهنگي، اجتماعي شورا جهت انجام مطالعات و تدوين و ارائه طرح ساماندهي فضاي تبليغي در شهر تهران و لايحه مجوز افتتاح حساب جاري به منظور واريز وجوه درآمدي وصولي توسط اداره كل املاك و مستغلات شهرداري نيز از ديگر دستورات اين جلسه خواهد بود.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان ۳ منطقه تهران
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا چهارشنبه از ساعت ۸ الي ۱۲ با شهروندان مناطق ۵ و ۱۷ و ۱۵ شهرداري ديدار خواهند داشت.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر با حضور در منطقه ۱۵ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني نيز با حضور در منطقه ۱۷ شهرداري با شهروندان اين مناطق ديدار خواهند داشت.
همچنين مهندس خسرو دانشجو عضو و معاون گروههاي نظارت شوراي شهر به همراه دكتر نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي ديگر اعضاي شورا با حضور در منطقه ۵ شهرداري از نزديك به بررسي مشكلات شهروندان اين منطقه مي پردازند.
شهروندان مناطق مذكور مي توانند جهت ثبت نام و تعيين نوبت ملاقات با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي هاي شهرداري هاي مناطق فوق مراجعه نمايند.

اجراي۲۵ طرح اصلاح هندسي در منطقه ۶ تهران
گروه شهري: معاون  حمل  ونقل  وترافيك  شهرداري  منطقه  ۶ تهران  گفت : ۲۵ طرح  اصلاح  هندسي گره  كور ترافيكي  اين  منطقه  را حل  خواهد كرد.«فريبرز شيراني» ديروز در گفت  وگو با ايرنا، افزود: اين  طرح هاي  اصلاحي  تا دهه فجر به  بهره برداري  مي رسد و اميدواريم ترافيك  اين  منطقه  با اجراي  اين  طرح ها آرام  شود.به  گفته  وي ، طرح  ساماندهي  معابر شهرك  والفجر جزو مهم ترين  طرح ها محسوب شده  و با اجراي  اين  طرح  كليه  ترافيك  سطح  اين  شهرك  آرام  مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |