سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۷ - Dec 30, 2003
تأكيد مقام معظم رهبري بر تقويت
مديريت متمركز ياري رساني به زلزله زدگان
نيازهاي زلزله زدگان بم را با بسيج امكانات برطرف كنيد
000219.jpg

حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي كه  به  مناطق  زلزله زده سفر كرده اند، ديروز در جمع  مردم  داغدار و مصيبت  ديده  شهرستان  بم ،تصريح  كردند: همه  مردم  ايران  در اين  غم  بزرگ  با شما شريكند.
به  گزارش  ايرنا، مقام  معظم رهبري  پس  از بازديد از مناطق  زلزله زده ، با ابراز تسليت  و همدردي  با بازماندگان  حادثه  دردناك  زلزله  بم ،تقويت  مديريت  متمركزي  كه  براي  ياري  رساندن  به  زلزله زدگان  تشكيل  شده  است را مورد تأكيد قراردادند واز همه  مسئولان  و بخشهاي  مختلف  نظام  خواستند تا بابسيج  امكانات ، نيازهاي  زلزله  زدگان  را برآورده  سازند.
ايشان  با تأكيد بر لزوم  تداوم  عمليات  امدادرساني  به  زلزله زدگان ،ازحادثه  زمين لرزه  شهرستان  بم  به  عنوان  يك  «امتحان  الهي» ياد كردند وفرمودند: اين  امتحان  الهي  بايد ما را قوي  و نيرومند سازد و مي توان  با عزم واراده  و تصميم  آثار اين  مصيبت  را از زندگي  زدود و چه  ملتهاي  بسياري  وجوددارند كه  عظمت ، بالندگي  و رشد آنها از دل  مصيبت ها آغاز شد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  فرمودند: در اين  بلاهاي  سخت  است  كه  جانهاي انسانها آبديده  مي شود.
مقام  معظم رهبري  با تأكيد بر لزوم  بازسازي  شهرستان  بم ، اظهارداشتند: قلب هاي  ما مالامال  اندوه  است  اما به  ياري  پروردگار، همت  مسئولان  و مردم اين  بار شهري  آباد و البته  مستحكم  خواهيم  ساخت .
حضرت  آيت الله  خامنه اي ، مشاركت  همه ملت  ايران  براي  كمك  رساني  به  زلزله زدگان  شهرستان  بم  را ستودند و از همه  نيروهاي  نظامي ، انتظامي و بسيج  وجوانان  هلال احمر كه  از روز نخست  به  ياري  آسيب ديدگان  شتافته اند، قدرداني كردند.
رهبر معظم  انقلاب ، حادثه  زلزله  شهرستان  بم  را حادثه اي  تلخ  و ناگوارتوصيف  كردند و فرمودند: داغ  همه  عزيزاني  كه  در اين  حادثه  جان  خود را ازدست  دادند، مصيبت  سنگيني  است  و اين  حادثه  قلب  من  و همه  مسئولان  و ملت ايران  را متأثر كرد و ياد آن از قلب  هيچ  كسي  نمي رود.
يادآور مي شود، در جريان  بازديد مقام  معظم  رهبري  از مناطق  زلزله  زده شهرستان بم  كه  بيش  از دوساعت  به  طول  انجاميد، ايشان  از نزديك  درجريان اقدامات  انجام  شده  براي  امدادرساني  به  زلزله زدگان  قرار گرفتند.
همچنين به گزارش ايرنا از بم حضرت  آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در جلسه اي با حضور جمعي از مسئولان كشوري و محلي در منطقه زلزله زده بم با تأكيد بر ادامه تلاش سريع و بي وقفه براي تأمين نيازهاي فوري آسيب ديدگان خاطرنشان كردند: در روند تداوم امداد آسيب ديدگان بلاياي طبيعي معمولا مشكلات فراواني بروز مي كند كه بايد ضمن حل مسائل موجود به فكر آن مشكلات نيز بود.ايشان با اشاره به حضور سريع و مؤثر برخي دستگاهها و مسئولان در منطقه براي ياري آسيب ديدگان افزودند: لازم است با ارزيابي روند امداد به فكر آينده نيز بود چرا كه نظير اين حادثه هر لحظه و در هر جا ممكن است روي دهد.
000216.jpg

رهبر معظم انقلاب ايجاد مركزيتي بسيار قوي و آگاه به همه جوانب امر را در منطقه ضروري خواندند و افزودند: همه دستگاهها بايد تحت سازماندهي متمركز و هماهنگي و همكاري كامل كليه امكاناتشان را براي امداد آسيب ديدگان زلزله اخير بسيج كنند.
در اين جلسه آقايان، عارف معاون اول رئيس جمهور، موسوي لاري وزير كشور، سرلشگر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران، سرتيپ پرديس فرمانده نيروي هوايي ارتش، سرتيپ حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج، سرتيپ قاليباف فرمانده نيروي انتظامي، بشارتي رئيس دفتر امور مناطق محروم و كريمي استاندار كرمان، شفيعي فرماندار بم و جمع ديگري از مسئولان لشكري و كشوري حضور داشتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان سفر به شهر زلزله زده بم، با قدرداني از عملكرد دستگاه ها در ياري رساندن به آسيب ديدگان اعلام كردند: با وجود اين تلاشها، همه نيازهاي مردم بم تامين نشده است، بنابراين بايد كمك به مردم آسيب ديده اين شهر را استمرار بخشيد و تقويت كرد.
ايشان با اشاره به تلفات زياد و تخريب گسترده مناطق مختلف شهر بم افزودند: لازم است مردم شهرهاي مختلف كشور كه تاكنون كمكهاي خوبي به آسيب ديدگان كرده اند، همچنان به ياري  آسيب ديدگان ادامه دهند.

«زنگ ياري» در مدارس تهران به صدا درآمد
«زنگ ياري» روز دوشنبه در برخي مدارس شهر تهران به صدا درآمد و دانش آموزان و خانواده هاي آنها براي ياري زلزله زدگان بم، شتافتند.
دانش آموزان تهراني در زنگ ياري براي شفاي عاجل مصدومين و مجروحين زلزله بم دعا كردند.
پوشاك گرم، غذاي كنسروشده، مواد شوينده و پاك كننده، وسايل سرگرمي براي كودكان بازمانده و اقلام غذايي از كمك هاي دانش آموزان و كودكاني است كه به زلزله زدگان بم هديه مي دادند.
بيش از پنج هزار مدرسه در مناطق مختلف پايتخت فعاليت دارند.
حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار دانش آموز در تهران فعاليت تحصيلي دارند.
در ۲۷ منطقه آموزشي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران نيز بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيل مي كنند.

ديدار رئيس جمهور با زلزله زدگان بم
رئيس  جمهوري  ديشب پس  از بازديد از شهر زلزله  زده  بم  در نشستي  با برخي  وزيران  كابينه ، نمايندگان  استان كرمان  در مجلس  شوراي  اسلامي روند امداد رساني  را مورد بررسي  قرار داد.
به گزارش ايرنا در اين  جلسه  كه  در محل  فرودگاه  بم  برگزار شد، رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي ، استاندار كرمان  و مقامهاي  لشكري  و كشوري  حضور داشتند.
استاندار كرمان  در اين  جلسه  امدادرساني  و اقدامات  انجام  شده  را تشريح  كرد و گفت : بيش  از يك  سوم  جمعيت  اين  شهرستان  از ميان  رفته  اند.
وي  با بيان  اينكه  «همه  سازمانهاي  سياسي  و اجتماعي  شهر بم  از هم  پاشيده است »، گفت : كار امدادرساني  از نخستين  دقايق  وقوع  زلزله  با امكانات  كم  شروع  شد.
رئيس  جمهوري  امروز همچنين  پس  از بازديد هوايي  و زميني  از شهر زلزله زده  بم ، از كمپ  امدادگران  خارجي ، روستاي  پشت  رود بم  و بخش  بروات  بازديد كرد.
خاتمي  همچنين  با حضور در چادرهاي  خانواده هاي  زلزله زدگان  با آنها به  گفتگو نشست  و از نزديك  در جريان  مشكلات  آنان  قرار گرفت .
رئيس  جمهوري ، پس  از اتمام  جلسه  با وزيران  كابينه  و مقامهاي  محلي  بم به كرمان رفت.
در سفر رئيس جمهور به بم وزراي مسكن و شهرسازي، بازرگاني، جهاد كشاورزي، نيرو و رئيس سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي، تامين اجتماعي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي همراه وي بودند.

تحصن دانشجويان در اعتراض به منع حجاب در فرانسه
000213.jpg
صدها تن از دانشجويان پسر و دختر دانشگاههاي آزاد، تهران، امام صادق(ع) در اعتراض به تصويب قانون منع حجاب در مدارس فرانسه مقابل سفارت اين كشور در خيابان نوفل لوشاتو دست به تحصن زدند. به گزارش خبرنگار همشهري اين دانشجويان كه با صدور مجوز از وزارت كشور دست به تحصن زده بودند، مي خواستند هم اعتراضشان در اين خصوص را به گوش كشور فرانسه برسانند و هم تشكر خود را در قبال كمك هاي فرانسه به مردم زلزله زده بم ابراز كنند. اين تحصن كه قريب به دو ساعت به طول انجاميد با به آتش كشيدن عكس ژاك شيراك و شعارهايي نظير:« مدعي آزادي خجالت خجالت، قانون منع حجاب توطئه صهيونيسم، آزادي فرانسه دروغ است و مرگ بر ژاك شيراك» به كار خود پايان داد.
*وزارت كشور كه قول دادن مجوز تجمع را به دانشجويان كه تحت عنوان «جمعي از دانشجويان مسلمان دانشگاههاي تهران» دست به اعتراض زده بودند داده بود، در اقدامي غير منتظره مجوز اين تجمع را به تحصن تغيير داد كه باعث تغيير بسياري از برنامه هاي دانشجويان شد.
* محمد علي نمازي نماينده لنجان و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات از سوي نمايندگان مجلس در جمع متحصنين حاضر شد و به تحصن كنندگان دلگرمي داد.
* نامه اي كه از سوي جمعي از بانوان دانشجوي ايران براي ژاك شيراك نوشته شده بود، توسط نمايندگان اين دانشجويان به سفير فرانسه ارائه شد.
* زارع يكي از مسئولين برگزاري اين تحصن به خبرنگار ما گفت: قصد داريم اين حركت را در كشور ادامه دهيم و تمام تلاش ما عدم تصويب قانون منع حجاب در پارلمان فرانسه و آلمان مي باشد. وي تاكيد كرد اعتراضات ما به هيچ وجه متوجه مردم فرانسه نمي باشد بلكه اعتراض به ناديده گرفته شدن حقوق ۵ ميليون مسلمان در فرانسه و اين عمل دولت فرانسه مي باشد.

كوتاه از سياست ايران
حوزه هاي علميه سراسر كشور فردا تعطيل است
حوزه هاي علميه سراسر كشور به مناسبت وقوع زلزله در بم و كشته و زخمي شدن هزاران نفر از مردم اين شهرستان فردا تعطيل هستند.
به گزارش ايرنا از قم جامعه مدرسين، شورايعالي و مديريت حوزه علميه قم و مجلس خبرگان رهبري در اطلاعيه  مشتركي اعلام كردند: روز چهارشنبه ۱۰ دي حوزه هاي علميه سراسر كشور تعطيل و مراسم يادبود در مسجد اعظم قم برگزار مي شود.
از ارزشهاي دفاع مقدس
بهره برداري جناحي نشود
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در ديدار اعضاي ستاد هم انديشي مؤسسات فرهنگي - تبليغي دفاع مقدس، بر پرهيز از بهره برداري جناحي از ارزش هاي دفاع مقدس تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني با تقدير از مردم ايثارگر و حماسه ساز ايران اسلامي گفت: ارزش هاي انقلاب اسلامي و دفاع مخلوق حضور آگاهانه و متعهدانه مردم در تمامي عرصه ها است و افتخاراتي كه در اين راستا چه در ميادين جنگ و چه در جبهه سياسي و بين المللي به دست آمد، متعلق به توده مردم است و احدي نبايد به خود حق دهد كه از اين ارزش هاي ملي، انقلابي و اسلامي بهره برداري جناحي كند. زيرا همه مديون شهدا، جانبازان و ايثارگران هستيم و نه طلبكار آنان.
ديدار سفراي پاكستان و قطر
با رئيس مجلس
سفراي پاكستان و قطر در تهران ديروز به طور جداگانه با مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و پيام همدردي و تسليت دولت و ملت خود را به مناسبت فاجعه بم اعلام كردند.به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي كروبي در ديدار سفير پاكستان تروريسم و افراط گرايي را محكوم و از ناموفق بودن ترور رئيس جمهور پاكستان اظهار خرسندي كرد و گفت: تحجر، فرقه گرايي، يكجانبه گرايي و سوءاستفاده قدرتهاي بزرگ از مفاهيم حقوق بشر و مبارزه با تروريسم، از عوامل رشد و ايجاد افراط گرايي و حركت هاي نامعقول در منطقه است.كروبي همچنين با اشاره به جنايات صهيونيست ها بر ضدمردم مظلوم فلسطين، اينگونه اعمال خشونت آميز را محكوم به شكست دانست و خواستار مبارزه فراگير و جدي با ريشه هاي خشونت در جهان شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در ديدار سفير قطر با اشاره به بحران هاي منطقه از جمله بحران افغانستان و آسيب هايي كه از ناحيه توليد و توزيع موادمخدر متوجه كشورهاي اسلامي منطقه مي شود، اظهار اميدواري كرد كه با همكاري كشورهاي اسلامي و انجام كمك هاي اقتصادي اين كشورها به دولت مركزي اين كشور، مشكلات موجود مرتفع گردد.
جهانگردان اروپايي را
طالبان و القاعده ربوده بودند
سه گروگان اروپايي كه اخيراً آزاد شدند اعلام كردند ربايندگان شان از عناصر گروه طالبان و القاعده بوده اند.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه الحيات، اين سه جهانگرد اروپايي كه از آ لمان و ايرلند بوده اند، طي يك كنفرانس خبري اظهار داشتند ربايندگان آنها از گروه طالبان بوده اند.
ايرلندي ربوده شده به اين روزنامه گفت: ربايندگان به ما چيزهاي زيادي گفته اند و به ما تأكيد كردند كه از اعضاي طالبان هستند و با شبكه القاعده در ارتباط هستند.
وي تصريح كرد: زنداني هاي ديگر اين افراد با زبان فارسي صحبت مي كردند و به نظر مي رسيد كه ايراني باشند. وي همچنين گفت كه با ما هيچ رفتار بدي صورت نگرفت.طبق نوشته اين روزنامه اين اظهارات در حالي است كه يكي از آلماني هاي ربوده شده گفته است كه تحت شكنجه قرار گرفته اند.

يادداشت
گفتمان اعتماد برانگيز
مهدي فضائلي
نامزدهايي كه اين روزها گرم رقابت هاي انتخاباتي هستد و به رغم سرماي زمستان با نزديك شدن به اول اسفند بر حرارتشان افزوده مي شود در صورت جلب راي مردم و نشستن روي صندلي هاي قرمز رنگ مجلس كدام نياز و مطالبه موكلين خود را دنبال خواهند كرد؟
پاسخ اين پرسش تا حدودي در انتخاب گفتمان غالبي نهفته است كه اين روزها هر كدام از گروهها و جريان هاي سياسي براساس نگاه خود به نيازهاي اساسي مردم يا گرايش هاي سياسي خود و يا هر دو به طرح آن روي آورده اند.
اهداف، سياست ها، برنامه ها و شعارهاي موردنظر هر جريان نيز در دل همين گفتمان غالب جا گرفته است و بي راه بودن گفتمان، بي راه بودن اهداف، سياست ها، برنامه ها و شعارها را در پي خواهد داشت.
حقوق بشر، تداوم اصلاحات، دموكراسي و جنگ و صلح از يك سو و خدمتگزاري، عدالت خواهي و پيشرفت از سوي ديگر گفتمانهايي است كه تاكنون آشكارا يا بصورت ضمني و تلويحي از سوي دو جريان اصلي كشور به عنوان گفتمان غالب مطرح شده اند.
در نگاه اول روشن است كه برخي از اين گفتمان ها مانند اصلاحات نزد مردم داراي پيشينه اي است و چند سالي است كه به عنوان گفتمان غالب از سوي جرياني غالب در مجلس و دولت آزموده شده و نتايج آن براي مردم قابل ارزيابي است. برخي ديگر مانند عدالت خواهي به رغم اهميت و نقشي كه مي تواند داشته باشد تقريباً از حد گفتار فراتر نرفته و جرياني با اين گفتمان غلبه نيافته است. گفتمان هاي پيشرفت، خدمتگذاري و حقوق بشر نيز جديد هستند.
نكته بسيار مهم در اين باره خاستگاه فكري هر گفتمان و انگيزه طراحان آن است.
از اين زاويه گفتمان حقوق بشر با سئوالات جدي روبرو است چرا كه اولاً با گفتمان انتخاب شده از سوي دشمنان نظام همزمان و هم زبان است و خاستگاهي غيربومي دارد ثانياً همانطور كه گفتمان اصلاحات با ابهاماتي روبرو بود و هست اين گفتمان نيز با ابهاماتي مواجه است خصوصاً آنكه مطرح كنندگان گفتمان حقوق بشر بخشي از جريان طرفدار گفتمان اصلاحات هستند و تكليف اصلاحات را روشن نكرده، بابي تازه گشوده اند. ثالثاً به نظر مي رسد همانگونه كه توسعه سياسي و گفتمان برخاسته از آن يعني اصلاحات نسبتي دور با نيازهاي واقعي مردم داشت و مطالبات دست اول مردم را بي پاسخ گذاشت حقوق بشر نيز سرنوشتي بهتر نخواهد داشت.
براساس آخرين نظرسنجي انجام شده، بيش از ۵۰ درصد مردم اشتغال را مهمترين مشكل كشور مي دانند و ۵۶ درصد، مردمي بودن و دلسوز بودن را مهمترين ويژگي  يك نماينده خوب مي دانند.
در چنين شرايطي گفتمانها بايد آهنگ اميدواركننده داشته باشند و علاوه بر جذابيت با برنامه باشند. بنابراين آيا پيشرفت، عدالت و خدمتگزاري گفتمان هاي قابل اعتمادتري به نظر نمي رسند؟

پيام نمايندگان مجلس به زلزله زدگان
خورشيد گوهر تابناك ميراث تاريخ ايران، بم، بامداد جمعه پنجم ديماه خاموش شد و در فاجعه اي تكان دهنده هزاران تن از هموطنان خوب، نجيب و زحمتكش ما زير خروارها آوار جان به جان آفرين تسليم كردند.
گرچه در برابر دست تقدير چاره اي جز تسليم نيست اما امروز هركس كه مشتاق بندگي و هواخواه خدمت است براي كاستن از آلام بي شمار مردمان مصيبت ديده بم و درمان مصدومان و مجروحان و تامين نيازهاي اوليه ايشان بايد گامي بردارد و تا آنجا كه در توان دارد غبار محنت و غم را از چهره مصيبت ديدگان برگيرد. همين جا ضمن تشكر از تلاش هاي بي وقفه دستگاه هاي مسئول و امدادي در كمك رساني به مردم آسيب ديده، اميدواريم مسئولان امر با تكيه بر تجارب قبلي و با مديريتي هماهنگ و يكدست كار امدادرساني به مصيبت ديدگان را هرچه زودتر به اتمام رسانند و در اسرع وقت بازسازي شهر تاريخي بم آغاز شود.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تسليت درگذشت هزاران تن از مردم شريف بم به پيشگاه ملت ايران به ويژه خانواده هاي عزادار آمادگي خود را براي هرگونه كمك به تسريع و تقويت امدادرساني به مردم و بازسازي شهر اعلام مي داريم و به عنوان كمترين ابراز همدردي، ده روز حقوق خود را براي كمك به آسيب ديدگان زلزله اختصاص مي دهيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |