چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵ - Jan 7, 2004
فَقْدُ الْأَحِبَّهِ غُرْبَه.
از دست رفتن دوستان، غربت است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
واندر آن برگ و نوا خوش ناله هاي زار داشت
بلبلي برگ گلي خوش رنگ در منقار داشت
گفت ما را جلوه معشوق در اين كار داشت
گفتمش در عين وصل اين ناله و فرياد چيست
۷ فيلم مطرح جهان در حوزه هنري
000582.jpg
هفت فيلم معروف سينماي جهان در برنامه هفته آينده شب فيلمنامه به نمايش در مي آيند.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، عنوان و زمان نمايش فيلم ها شامل لايمي ساخته استيون سودربرگ با بازي ترنس استمپ و پيترفوندا، محصول ۱۹۹۸ روز شنبه ۲۰ دي، مسابقه حضور ذهن ساخته رابرت ردفورد با بازي جان تورتورو و راب مورو، محصول ۱۹۹۴ روز يكشنبه ۲۱ دي، زنان كوچك ساخته گيليان آرمسترانگ با بازي سوزان ساراندون وينونارايد، محصول ۱۹۹۴ روز دوشنبه ۲۲ دي، پدر خوانده ۳ ساخته فرانسيس فورد كاپولا با بازي جورج كلوني و مارك والبرگ، محصول ۱۹۹۹ روز چهارشنبه ۲۴ دي، آن يك سرخ بزرگ ساخته ساموئل فولر با بازي لي ماروين و مارك هاميل، محصول ۱۹۸۰ روز پنجشنبه ۲۵ دي و سرگيجه ساخته آلفرد هيچكاك با بازي جيمز استوارت و كيم نواك، محصول ۱۹۵۸ از جمعه ۲۶ دي است.
اين فيلم ها در نوبت هاي ۳۰/۱۶ و ۱۹ روزهاي ياد شده در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش گذاشته
خواهند شد.
همچنين فيلم هاي روزهاي پنجشنبه ۲۵ و جمعه ۲۶ دي در نوبت ساعت ۱۴ نيز به نمايش در مي آيند.

فرشته طائرپور:
جشنواره ها مجالي براي پرداختن به مسايل زيربنايي باقي نمي گذارند
فرشته طائرپور گفت: اكران غريبانه فيلم خورشيد مصر در شرايطي كه فقط حدود دو ماه از جشنواره  اصفهان و آن همه هياهو و جايزه و تحسين وعده هاي آموزش و پرورش مي گذشت، هر اميدي را كه براي رونق اكران فيلم هاي كودكان داشت جان مي گرفت، از بين برد.
اين تهيه كننده با بيان اين مطلب به ايسنا افزود: آنهايي كه اصرار دارند فيلم كودك توليد شود و مديراني كه حمايت ويژه از اين نوع سينما را حداقل سالي يكبار در اصفهان اعلام مي كنند، مسئولانه برخورد كنند و پاسخ دهند چرا فيلمي كه استعداد جان بخشي دوباره اي به جريان سينماي كودك را داشت و براي پخش در اختيار موسسه اي چون حوزه هنري با آنهمه امكانات اكران بود، اين طور بي خبر و بي تبليغ حتي بدون پوستر و پلاكارد، عجولانه اكران شد؟
وي افزود: چرا اين اكران هيچ نشاني از حمايت هاي اعلام شده آموزش و پرورش و مديريت هاي سينمايي را براي باور و دلگرمي سايرين با خود نداشت؟ به چه اميدي بايد فيلم كودك ساخت كه در صحنه  نبردهاي تنازع بقا با ساير فيلم هاي غيركودك بر سر اكران، لگدمال نشود؟
اين عضو هيات موسس بنياد حمايت از سينماي ملي ايران گفت: كسي پاسخ اين سوال را نخواهد داد چرا كه مجموعه مديريت دولتي و فارابي و ضمائم وابسته، خيلي كه فرصت و همت كنند، مي توانند انرژي و وقت خود را صرف برگزاري جشنواره هاي متعددي كنند كه هر سال بر تعدادشان و بخش هاي جنبي آن افزوده مي شود و مجالي براي پرداختن به مسايل زيربنايي را باقي نمي گذارد.
فيلم هاي در حال توليد، فيلم هاي معطل اكران، طراحي هاي عقيم براي مسئوليت پذيري سازمان هاي ديگر و ... همه و همه پشت در اتاق هاي جشنواره هاي ريز و درشت، بلاتكليفند.
فرشته طائرپور، معتقد است كه تعداد جشنواره ها، نسبت مضحكي را با ميزان توليدات سينماي ايران پيدا كرده و درباره نيازهاي آني و آتي سينماي ملي ايران، عملا اتفاقي جز تشكيل جلسات تكراري و وعده هايي شبيه وعده هاي سينماي كودك نمي افتد.

غول كوچولو براي كودكان
نمايش شاد و موزيكال «غول كوچولو» به كارگرداني جعفر مهياري براي كودكان بالاي ۹ سال در تالار هنر به صحنه رفته است.
اين نمايش كه اجراي آن هر روز ساعت ۴۵/۱۷ آغاز مي شود، به موضوع مهرباني و لزوم پرهيز از طمع ورزي مي پردازد.تالار هنر در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي واقع است.

مرتضي ورزي درگذشت
مرتضي ورزي، نوازنده قديمي كمانچه و هنرآموخته نزد رضا محجوبي، ابوالحسن صبا و علي اصغر بهاري و برادر كوچكتر زنده ياد ابوالحسن ورزي، غزلسراي معاصر، كه براي ديدار اقوام به تهران آمده بود، سه روز قبل درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
ورزي كه سالها در آمريكا زندگي و در دانشگاه لس آنجلس رشته موسيقي شرقي را تدريس مي كرد، با تشكيل مراكزي چون انستيتو حافظ و انجمن موسيقي ملي ايران، در آن كشور به تدريس ساز و آواز و اشاعه موسيقي ايراني مي پرداخت.
گروه بهاري به سرپرستي او و نوازندگان آمريكايي تشكيل و چندين كنسرت در شهرهاي مختلف آمريكا برگزار كردند.نخستين اجراي وي به همراه مرتضي خان ني داود و قمرالملوك وزيري در سال ۱۳۱۶ بود.مراسم ختم آن زنده ياد در ساعت ۱۲ تا ۱۴ امروز (چهارشنبه) در مسجد الغدير برپا خواهد بود.

برگزاري مسابقه آثار عكاسان خبري با عنوان «عكس زلزله»
مدير كل مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از كليه خبرنگاران و عكاساني كه در منطقه زلزله زده بم حضور داشته و به ثبت و ضبط وقايع پرداخته اند، خواست كه آثار خود را براي شركت در مسابقه عكس زلزله، حداكثر تا ۲۴ دي ماه سال جاري به دبيرخانه جايزه جهاني كتاب سال يا انجمن صنفي عكاسان بفرستند.
به گزارش ايسنا محمدرضا وصفي، زمان برپايي نمايشگاه و مسابقه عكس زلزله را چهلمين روز فاجعه زلزله بم ذكر كرد و گفت: آثار بايد در سه محور بم، شهر نخل و نارنگي، بم، شهر تاق خشت و دلتنگي، بم، شهر دست هاي گرم انساني فرستاده شود.
وي ادامه داد: در محور بم شهر نخل و نارنگي ويژگي و خصوصيات شهر بم قبل از وقوع زلزله، در محور بم شهر تاق خشت و دلتنگي ويراني و تخريب اين شهر و در محور دستهاي گرم و انساني فعاليت امدادگران و كمكهاي نوع دوستانه داخل كشور و حمايت هاي بشردوستانه خارج از كشور مورد نظر است.
مدير كل مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از انتخاب ۱۰ اثر به عنوان اثر برگزيده و يك اثر به عنوان اثر ويژه خبر داد و گفت: عكس هاي ارسالي به شكل آلبوم و به دو زبان فارسي و انگليسي درآمده و به شكل سمبليك به فروش گذاشته مي شود و درآمد حاصل از فروش آن صرف فعاليت هاي فرهنگي و هنري در شهرستان بم خواهد شد.
وي ادامه داد: سازمان هاي خارجي، داخلي و موسسات NGO آمادگي خود را براي توزيع و فروش آلبوم مسابقه زلزله بم اعلام كرده اند.
مسابقه عكس زلزله با همكاري اداره كل تبليغات معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن صنفي عكاسان و مطبوعات، بنياد بين المللي پروين اعتصامي و دبيرخانه جايزه جهاني كتاب برگزار مي شود.

سكوت بره ها در دانشگاه تهران
فيلم سينمايي « سكوت بره ها» به كارگرداني جاناتان دمي ۲۰ دي ماه ساعت ۱۴ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به روي پرده مي رود.
بنا به گزارش  خبرگزاري دانشجويان ايران ،سكوت بره ها محصول سال ۱۹۹۱ آمريكا بوده و بازيگراني چون آنتوني  هاپكينز و جودي فاستر را به خدمت گرفته است.
سكوت بره ها در واقع دومين فيلم  هانيبال لكتر و آنتوني هاپكينز بود.
قبلا مايكل مان اين شخصيت را از داستان «اژدهاي سرخ» نوشته توماس هريس برگرفته بود.
اما اثر مهيج و نفس گير جاناتان دمي تاثير بسيار بيشتري بر افكار عمومي گذارد.
جذابيت اصلي سكوت بره ها، نه به دليل تعقيب دلهره آميز قاتل، بلكه به خاطر رابطه غريب و بغرنج كلاريس
( جودي فاستر) و لكتر است.
هاپكينز در فيلم يكي از پيچيده ترين و درخشان ترين ضد قهرمان هاي سينماي ساليان اخير را ارائه مي كند.
او نقش دكتر آدمخوار را به نحوي آرام و كنترل شده و در پاره اي از مواقع با طنزي سياه، ايفا مي كند.
دكتر، يك جور شرلوك هلمز شيطاني است كه آدمخواري اش بيش از حد خطرناك و هولناك مي نمايد، زيرا در پشت نقابي از هوشمندي، دانش و فرهنگ، پنهان شده است.

برگزاري مجمع عمومي جمعيت فيلمنامه نويسان و مستندسازان
نخستين مجمع عمومي جمعيت فيلمنامه نويسان و مستندسازان ساعت ۱۱ صبح روز ۱۸ دي در محل تالار موسسه فرهنگي - هنري گيتي برگزار خواهد شد. دستور جلسه نخستين مجمع عمومي تصويب اساسنامه، انتخاب هيأت مديره و بازرس جمعيت با حضور نماينده رسمي وزارت كشور است.جمعيت «فيلمنامه نويسان و مستندسازان»، چندي پيش از كميسيون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعاليت دريافت كرد.

كنسرت گروه فرهنگ در تالار رودكي
كنسرت موسيقي ايراني گروه فرهنگ به سرپرستي فرشاد صارمي و آواز فتح الله صارمي در ساعت ۱۸ و ۳۰ روزهاي ۱۸ و ۱۹ دي ماه در تالار رودكي اجرا مي شود.
گروه فرهنگ قطعاتي از فرامرز پايور، مجيد وفادار، نصرالله زرين پنجه، كوروش متين و فرشاد صارمي را اجرا مي كند.

سومين همايش ادبي سوختگان وصل
سومين همايش ادبي سوختگان وصل با عنوان «فصل صبوري» با نكوداشت حجت الاسلام سيدعلي اكبر ابوترابي و آزادگان معزز برگزار مي شود.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين همايش، روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و
۱۷/۱۰/۸۲ از ساعت ۱۴ به همت دفتر ادبيات و هنر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، در تالار علامه اميني كتابخانه مركزي دانشگاه تهران برگزار مي شود.

مرگ
ديگر پرسش نيست
ديگر پاسخ نيست
و حافظه اي نيست به ياد آورد
آوار آن را
غنيمتي است
دمي
با چشمان بيدار رؤيا ديدن
كودكان را
پيش از لرزه هايي كه گهواره را مي لرزاند
جواد جميل

نگارستان
000579.jpg
لفاف پيچ
۱ - كريستو جاواچف و جين كلودي جيليبون (Christo Javacheff) & (Jeanne-Claude de Cwllibon)
۲ - تولد: ۱۹۳۵ كازابلانكا (هردو هنرمند)
۳ - سبك هنرمندان: نيورئاليسم (نگاهي نو به سبك رئاليسم يا واقع گرايي كه از سال ۱۹۶۰ آغاز شد)
۴ - زندگينامه: به جهت پيشگام بودن «كريستو» در انجام اين سبك جديد؛ فقط درباره زندگي او اطلاع دقيقي در دست است.
كار «كريستو» به عنوان سبكي جديد در هنر «تنديس سازي» مطرح شد.
او در سال ۱۹۶۴ به نيويورك رفت و تبعه آمريكا شد. در سال ۱۹۷۶؛ در مسابقه «دو» شركت كرد و مسير كمربندي محل سكونتش را كه معادل ۴۰ كيلومتر بود؛ دويد و نفر اول شد.
۵ - نام اثر و مشخصات اثر: لفاف پيچ كردن پل مرزي پونت نوف در پاريس ۱۹۸۵ / نايلون مواج + طناب پل مرزي پونت نوف را با يك نوع نايلون خاص كه حالتي مواج دارد؛ لفاف پيچ كرده اند. هنرمندان با اينكار «پل» مذكور را از گزند حوادث مصون كرده اند و توجه مردم را به توانايي هنر «تنديس سازي» معطوف كرده و به مردم آموخته كه چگونه از آثار باستاني محافظت كنند!
۶ - محل اثر: پاريس / «پل پونت نوف».

بهارستان
به كشتزار
شعر، كار مي كند
شعر بذرهايي مي كارد و كار مي كند.
بتول عزيزپور

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آخرين گشت
هر روز همين موقع بود، قبل از طلوع آفتاب، دسته جمعي مي رفتند بيرون چه هواي دلپذيري بود، ديدار يار بود و بوي نم علف ها، عطر گل ها، جيك جيك پرنده ها حتي صداي پاي طلوع خورشيد را هم مي شد احساس كرد.
تا غروب گشت و گذار مي كردند، زندگي چقدر باشكوه بود، يك روز با تمام شوقي كه به زندگي داشت بيرونش آوردند، ولي مسير، مسير هميشگي نبود، بيشتر شبيه بيابان بود ديوار،  ديوار حتي يك بار سرش را بلند نكرد تا ببيند آخر ديوارها به كجا ختم مي شود.
مرد كشان كشان او را مي برد و او با چشمهاي درشت و معصومش خيره به مرد نگاه مي كرد و از خودش مي پرسيد: پس كي مي رسيم. به چيزي لب نمي زد، اصلا اشتهايش را از دست داده بود.
حتي برق فلز در چشمهاي تيره اش هم نتوانست باور اين حقيقت را در او زنده كند كه بايد براي سلاخي آماده شود.
آرين دخت فرنادپور

روزنگار
كشف حجاب
در چنين روزي در سال ۱۳۱۴، رضاشاه، همسر و دختران خود را بدون حجاب به جشني در دانشسراي عالي برد و همانجا فرمان كشف حجاب در ايران اعلام شد.
پس از آن به كارمندان عاليرتبه دولت و رؤساي ادارات تكليف شد، براي اجراي اين فرمان با همسران خود- بدون حجاب- در مراسم رسمي و ميهماني ها حاضر شوند. اين تصميم در جامعه مذهبي ايران واكنش هاي بسيار زيادي برانگيخت.
مأموران شهرباني رضاشاه، در خيابان ها با خشونت چادر از سر زنان مي كشيدند. بسياري از زنان مؤمن، از ترس مواجهه با چنين صحنه اي از خانه خارج نمي شدند. بسياري از همسران دولتي ها هم كه ناچار بودند بدون چادر و روسري در مجامع حاضر شوند، با كلاه هاي بزرگ موهاي خود را مي پوشاندند و از پالتوها ومانتوهاي بسيار بلند استفاده مي كردند.
تصميم رضاشاه بر كشف حجاب، تغيير لباس و كلاه، تاسيس دانشگاه و چند موضوع ديگر، رهاورد سفرش به تركيه بود. او كه در سال ۱۳۱۳ به همراه محمدعلي فروغي، نخست وزير وقت به تركيه سفر كرده بود، پيشرفت هاي آن كشور را ديده بود و تصور مي كرد با رواج دادن ظواهر تمدن غربي در ايران، مي توان كشور را مانند تركيه آتاتورك كند.
«رشيدي مطلق»
روز ۱۷ دي ماه ۱۳۵۶، داريوش همايون وزير وقت اطلاعات و جهانگردي پاكتي لاك و مهر شده، حاوي مقاله اي را براي چاپ به روزنامه اطلاعات فرستاد. عنوان مقاله «ارتجاع سرخ و سياه در ايران» بود و امضاي «احمد رشيدي مطلق» را داشت. در اين مقاله به آيت الله خميني توهين شده بود. چاپ اين مقاله در روزنامه اطلاعات واكنش هاي شديدي در قم برانگيخت كه نخستين جرقه هاي انقلاب اسلامي ايران محسوب مي شود. «احمد رشيدي مطلق» نام مستعار بود و هنوز پس از گذشت ۲۶ سال كسي مسئوليت نوشتن آن مقاله را به عهده نگرفته است.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
فروش غار
پاريس: يك كشاورز ۷۶ ساله در فرانسه قصد دارد، غار تاريخي خود را به ارزش يك ميليون يورو بفروشد.اين غار كه روي ديوارهاي آن نقاشي هاي مربوط به ۲۲ هزار سال پيش از ميلاد به چشم مي خورد در سال ۱۹۵۲ توسط يك دامپزشك كشف شد و ۱۷ سال بعد اين كشاورز آنرا خريد.اما وي به دليل كهولت سن ديگر توانايي رفتن به غار را ندارد و مي خواهد آنرا بفروشد.
تولد ۶ قلوها
بوينس آيرس: نسل ببرهاي سفيد بنگال در خطر انقراض قرار دارد اما روز گذشته يكي از اين ببرها در باغ وحش بوينس آيرس ۶ قلو بدنيا آورد.
گفته مي شود كه تنها ۲۱۰ ببر سفيد بنگال در جهان وجود دارد و اغلب اين حيوانات در باغ وحش ها نگهداري مي شوند. پوست سفيد و با ارزش اين حيوان باعث شده تا شكارچيان براي كشتن ببرهاي بنگال با يكديگر رقابت كنند.
نامزد وفادار
مراكش: يك زوج در مراكش كه ۲۴ سال قبل با يكديگر نامزد كرده بودند سرانجام روز گذشته ازدواج كردند.
پس از برگزاري مراسم نامزدي، داماد كه سرباز ارتش بود در جريان يك عمليات توسط شبه نظاميان جدايي طلب به اسارت گرفته شده بود. او دو ماه قبل پس از ۲۴ سال اسارت آزاد شد.البته عروس خانم مي دانست كه وي اسير شده است اما از ۶ سال پيش از او خبري نداشت و همگان تصور مي كردند كه داماد به قتل رسيده است.با اين حال وي آنقدر انتظار كشيد تا نامزدش به خانه بازگردد.
دردسرهاي صدام حسين
رياض: يك مرد در عربستان كه ۱۴ سال قبل، پسر خود را صدام حسين ناميد هم اكنون به تكاپو افتاده تا نام وي را تغيير دهد.
در سال ۱۹۹۰ هنگامي كه عراق، كويت را اشغال كرد، اين مرد با مراجعه به اداره ثبت احوال رياض خواهان تغيير نام فرزندش شد اما در جريان حمله موشكي عراق به عربستان، ساختمان ثبت احوال ويران شد و درخواست كتبي اين مرد از بين رفت. وي پس از اين حادثه، موضوع را به كلي فراموش كرد.
اما در پي دستگيري صدام، هم كلاسي هاي پسر ۱۴ ساله به دليل اينكه نامش صدام حسين است او را مورد تمسخر قرار مي دهند و به همين دليل وي دچار مشكلات روحي شده است.
پسر بچه داخل بانك عروسك
نيويورك: ديروز يك پسر بچه ۷ ساله همراه پدرش براي خريد به فروشگاه رفت. در گوشه اي از فروشگاه دستگاه فروش عروسك نصب شده بود كه مراجعه كنندگان با انداختن پول داخل دستگاه، يك عروسك تحويل مي گرفتند. پسر بچه ۷ ساله كه نسبت به اين دستگاه كنجكاو شده بود نزديك آن رفت و از حفره ۲۵*۲۰ سانتي متري مخزن عروسك ها وارد دستگاه شد اما ديگر نتوانست از آن خارج شود.
به همين دليل ماموران آتشنشاني مجبور شدند قفل دستگاه را بشكنند و او را بيرون بياورند.هنوز مشخص نشده كه اين كودك چگونه توانسته از اين سوراخ كوچك وارد دستگاه شود.
تونل قورباغه ها
برلين: شوراي شهر برلين قصد دارد، تونلي براي عبور قورباغه ها بسازد تا اين حيوانات بدون اينكه زير لاستيك خودروها له شوند، بتوانند خود را به درياچه برسانند.هزينه ساخت اين تونل ۲۲۵ هزار دلار است آنهم در شرايطي كه وضعيت مالي دولت آلمان چندان مناسب نيست. تونل مورد نظر از زير يكي از جاده هاي پر رفت و آمد مي گذرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۵ دقيقه

گل و گياه
علف مبارك
000576.jpg
نام علمي: Geum coccineum
خانواده: ROSACEAE
گياهي است دائمي، به بلندي ۵۰-۳۰ سانتي متر و گستردگي ۳۰ سانتي متر با برگهاي پرمانند داراي دندانه هاي عميق كه گلهاي قرمز آجري آن از اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: در مكان آفتابي بهتر رشد مي كند و خاك مرطوب با زهكش خوب را ترجيح مي  دهد. حداقل هاي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: به وسيله تقسيم گياه يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |