چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵ - Jan 7, 2004
براي تأمين سوخت كشور
۶۰ ميليون متر مكعب گاز كم داريم
براي سوخت كشور ۲۵ ميليون متر مكعب گاز وارد مي كنيم
گروه اقتصادي: در حالي كه چندي پيش محمد ملاكي مدير عامل شركت ملي گاز كشور اعلام كرد كه شبكه انتقال گاز كشور با حداكثر ظرفيت فعاليت مي كند و مشكل تأمين گاز مصرفي كشور شبكه انتقال است ديروز حميدرضا عراقي مدير گاز رساني اين شركت تأكيد كرد كه با كمبود توليد ۶۰ ميليون متر مكعب گاز مواجه هستيم.
وي در گفتگو با خبرگزاري مهر با تأييد ايجاد مشكل براي نيروگاه ها و صنايع كشور در فصل زمستان به دليل كمبود توليد ۶۰ ميليون متر مكعب خاطرنشان كرد: براي جبران كمبود گاز ، ۲۵ ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان وارد كشور مي شود. گاز صادراتي در مناطق شمالي كشور مصرف مي شود. اين در حاليست كه منطقه سرخس در شمال شرق كشور از جمله ميادين پر ظرفيت گاز كشور به شمار مي رود كه سرمايه گذاري مناسبي براي بهره برداري از آن انجام نشده است. پس از بروز مشكلات در تأمين بنزين كشور اين دومين محصول سوختي كشور است كه به دليل عدم حاكميت يك سياست صحيح و اقتصادي با مشكل روبرو مي شود.
با توجه به اظهارات اين مقام شركت ملي گاز بعيد نيست در روزهاي آينده برخي از مناطق كشور به احتمال زياد با كمبود و قطعي گاز مواجه شوند.
بدنبال قطع گاز در ماه گذشته شهروندان بسياري از مناطق كشور به ويژه شهرستانهاي غربي و حتي شهر تهران با مشكلات عمده اي مواجه شدند. به گفته برخي مقامهاي وزارت نفت عدم بهره برداري بموقع گاز از فاز يك پارس جنوبي علت اين مسئله بوده است.
اظهارات ضد و نقيض مقامات شركت ملي گاز نشان مي دهد كه راهكار مشخصي در مورد گاز رساني در كشور وجود ندارد.
اينكه هر سال شهرها و مناطق بيشتري به شبكه گاز متصل مي شود بايد براساس طرح هاي توسعه مشخص و كارشناسانه باشد، ضمن آنكه شبكه توزيع بايد هماهنگ و متناسب با نياز كشور طراحي و احداث شود ،بايد سياست هاي توليد نيز هماهنگ با آن برنامه ريزي و اجرا شود.آيا بايد در آينده نزديك شاهد داستان مشابهي در زمينه بنزين در بخش گاز باشيم و كشوري كه خود داراي بزرگترين منابع نفت و گاز جهان است به واردكننده گاز تبديل شود.

مغرب ،خواستار گسترش فراگير روابط اقتصادي و صنعتي با ايران شد
چهار وزير دولت مغرب در ديدارهاي جداگانه خود با «محمد شريعتمداري» وزير بازرگاني ايران در شهر رباط پايتخت مغرب، خواستار گسترش فراگير روابط دوجانبه در بخشهاي اقتصادي، صنعتي، مالي، حمل ونقل و انرژي شدند.
به گزارش ايرنا، محمد بوطالب وزير انرژي و معادن مغرب در ملاقات با شريعتمداري گفت: دو كشور از تواناييهاي خوبي براي همكاري در زمينه تامين انرژي و بهره برداري از معادن برخوردار هستند.
فتح ولعلو وزير دارايي و خصوصي سازي مغرب نيز در ديدار با وزير بازرگاني كشورمان، اظهار داشت: دو كشور مي توانند با متنوع سازي همكاريهاي بازرگاني و اقتصادي، از حوزه محدود تبادل نفت و فسفات خارج شوند.
كريم غلاب وزير حمل ونقل مغرب نيز در ديدار با شريعتمداري گفت: برخي ويژگيهاي مشترك جغرافيايي دو كشور در بخش حمل ونقل جاده اي و دريايي، زمينه بسيار مناسبي براي گسترش همكاريها بين تهران و رباط است.
همچنين طيب القافس وزير صيد دريايي مغرب در ديدار با شريعتمداري گفت: دو كشور از سواحل و منابع دريايي مطلوب با بازدهي اقتصادي فراوان برخوردارند.

هنوز قراردادي در مورد احداث مرحله دوم فرودگاه امام (ره) امضاء نشده است
رئيس سازمان هواپيمايي كشور گفت: «هنوز هيچ قراردادي با تركيه در مورد مرحله دوم فرودگاه امام خميني(ره) امضاء نشده است.»
پيش از اين وزير راه اعلام كرده بود كه با مقامهاي تركيه در اين زمينه توافق شده است كه از سوي مقامهاي تركيه نيز تاييد شد. رئيس سازمان هواپيمايي كشور ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه خريد هواپيما از آمريكا نيز جزو موارد لغو تحريم است گفت:« لغو اين تحريم بر شرايط خريد هواپيما از فرانسه تأثير مي گذارد.»
به گزارش ايسنا، مهندس حاجعلي فرد، درجمع خبرنگاران از شرايط بعد از تحريم در مورد خريد هواپيما از آمريكا اظهار بي اطلاعي كرد و افزود:«بايد توجه داشت هيچ بدبيني نسبت به هواپيماهاي شرقي وجود ندارد و فقط براساس سازه آيروديناميك هواپيما و بالا بودن سطح سيستماتيك دستگاه هاست كه انتخاب صورت مي گيرد.»
وي افزود: «كشور نياز به جايگزيني ناوگان هوايي دارد و در اين راستا سازمان هواپيمايي كشور با فرض اينكه بخواهد شرايط را تغيير ندهد و با توجه به خارج شدن ۱۰ هزار و ۵۰۰ صندلي از ظرفيت فعلي، بايد تا سال ۱۳۹۰ ظرفيت خود را به ۱۷ هزار صندلي افزايش دهد.
سازمان هواپيمايي كشور در مورد خريد ۱۵ فروند هواپيماي دوربرد و ۶۵ فروند هواپيما با برد متوسط و ۴۰ فروند هواپيما برد كوتاه، (مجموعا ۱۲۰ هواپيما) به دولت اعلام نياز كرده است.

مناقصه ۱۶ بلوك نفتي ايران ، در هلند
مناقصه ۱۶ بلوك نفتي ايران روزهاي ۲۸ و ۲۹ ژانويه سال جاري (هشتم و نهم بهمن ماه) در هلند برگزار مي شود.
يك مقام آگاه در وزارت نفت به خبرگزاري مهر گفت: مناقصه ۱۶ بلوك نفتي از ۵۱ بلوك نفتي كشف شده با وسعتي معادل ۲۵۳ هزار كيلومتر روزهاي ۲۸ و ۲۹ ژانويه در هلند برگزار مي شود.
قرار بود مناقصه اين بلوك ها ماه گذشته در كيش و يا دبي برگزار شود كه با به تعويق افتادن آنها، اين مراسم قرار است در كشور اروپايي هلند برگزار شود.
درهمين حال خبرگزاري فارس گزارش داد: شركت هاي نفتي لوك اويل روسيه، سينوپك چين و دو شركت از هند و اسپانيا در مناقصه توسعه ميدان نفتي آزادگان شركت مي كنند.
سه شركت شل، توتال و استات اويل نيز در مناقصه توسعه ميدان نفتي كوشك و حسينيه شركت خواهند كرد.

خبر كوتاه
* ايرنا: وزارت كارو امور اجتماعي اعلام كرد: ايرانيان شاغل در خارج از كشور مي توانند سالانه تا سقف ۸۸ ميليون ريال ماشين آلات صنعتي، ابزار آلات و مواد اوليه وارد كنند.
* فارس:رئيس خدمات مهندسي وزارت صنايع و معادن گفت: «۱۴ شركت بازرسي كيفيت موتورسيكلت در ايران از چهار ماه قبل كار خود را آغاز كرده اند».از اين پس موتورسيكلتهايي كه پاسخهاي تست كيفيت را نداشته باشند، به هيچ وجه شماره گذاري نخواهند شد.
* در ۹ ماه امسال ۵ ميليون و ۱۵۷ هزار و ۶۰۰ تن كالا به ارزش ۶ ميليارد و ۷۸۹ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار از خاك ايران ترانزيت شد.
* فارس: يك عضو شوراي حكومتي بصره گفت: قرارداد احداث خط آهن بين استان خوزستان در ايران و بصره در عراق و امتداد آن به بغداد و از آنجا به اروپا بين مسئولين اين دو استان امضاء شد.
* سيپنا: رئيس كل بيمه مركزي گفت: در حال حاضر تعداد شركت هاي بيمه كشور ۱۴ شركت است كه بر اين اساس ظرفيت شركت هاي بيمه در ايران تا ۷۰ شركت قابل افزايش است.

گفتگوي امروز
مناقصه بندر شهيد رجايي
با گذشت بيش از يك ماه از برگزاري مزايده واگذاري ترمينال كانتينر بندر شهيدرجايي تاكنون برنده قانوني اين مزايده اعلام نشده كه اين امر واكنش هاي مختلفي را دربرداشته است. با حسن نجفي معاونت امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و كشتيراني گفتگو كرده ايم.
***
* اين مناقصه با حضور كدام شركت ها و از چه كشورهايي برگزار شده است؟
-سازمان بنادر براي برگزاري اين مناقصه از بين ۱۰ شركت بزرگ دنيا به ترتيب امتياز فني كه دريافت داشته اند سه شركت مشترك ايراني (۵۱ درصد سهام) و خارجي (۴۹ درصد سهام) را در مناقصه شركت داده  است. در مناقصه مذكور شركت تايبراتر با شركت تريس و با اشتراك پي اندرو از انگلستان، شركت بنياد بارانداز با اشتراك شركت  هاچينسون و شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به طور مشترك با شركت يوروگيت آلمان شركت كرده اند.
* با گذشت بيش از يك ماه، دلايل اعلام نشدن برنده قانوني مناقصه كدام است؟
- علت اعلام نشدن برنده مناقصه به دلايل فني بوده است. مواردي از قبيل كاهش مدت انبارداري و اين كه شركت هايي كه قيمت هاي سنگيني به اين موضوع داده اند در اين مناقصه نمي توانند برنده باشند. همچنين ميزان درصدي كه اين شركت ها براي تخليه و بارگيري اعلام كرد ه اند و امتياز فني كه دارند مثلاً چندميليون تي.اي.يو جابجايي كانتينر و چند ترمينال تحت مديريت خود دارند، بسيار مهم است.از آنجا كه اين مناقصه براي واگذاري ۱۰ ساله ترمينال كانتينر بندر شهيد رجايي صورت مي گيرد بايد پس از بررسي و در نظر گرفتن جوانب امر برنده قانوني اعلام شود چرا كه تأثيرات بعدي اين واگذاري متوجه سازمان بنادر خواهد بود.
* اهداف برگزاري اين مناقصه كدام است؟
-اين مناقصه تنها براي واگذاري ترمينال كانتينر بندر شهيد رجايي كه يكي از ترمينال هاي اين بندر است صورت گرفته و نه اينكه همه بندر واگذار شود.از آنجا كه بر اساس آمارهاي اعلام شده سال ۲۰۰۲ كشور امارات در هر سال بالغ بر ۸۰۰ ميليون دلار كالا از بنادر اين كشور به بنادر كشورمان دوباره صادر (ري اكسپورت) مي شد، دولت تصميم به رفع اين معضل و ورود مستقيم كالا به بنادر كشورمان گرفت و براي تحقق اين امر چندكار را مدنظر قرار داديم. در گام نخست تعرفه ها را اصلاح كرديم تا از رسوب كالا در بنادر جلوگيري نموده و ورود كشتي هاي سنگين به بنادر كشور افزايش يابد.قدم دوم ناشي از آماده نبودن امكانات زيربنايي و تجهيزات مناسب براي نيل به اين هدف بود كه مناقصات حوضچه دوم و سوم را برگزار كرديم و در اين راستا سازمان بنادر نيز حدود ۲۸۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري را در سال جاري در بنادر كشور انجام خواهد داد كه حدود ۷۵ ميليارد تومان آن در استان هرمزگان است.موضوع سوم بهره برداري مناسب از ترمينال كانتينرهاي موجود است و براي تحقق اين امر بر آن شديم تا از يك شركت داخلي و خارجي در كنار هم استفاده كنيم تا شركت هاي داخلي تقويت شوند .

ديدگاه
درآمدها
محمد طبيبيان
* بودجه سال آينده همچون بودجه امسال با مشكل عدم تحقق درآمد مواجه مي شود.
باتوجه به درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سال آينده به احتمال زياد مشكلي كه امسال گريبان بودجه را گرفت، سال ۸۳ نيز كشور را دچار مشكل مي كند.اين كه امسال درآمد پيش بيني شده از محل واگذاري سهام شركت هاي دولتي تحصيل نشد، اما بار ديگر اين درآمد در بودجه سال ۸۳ لحاظ شده است.علاوه بر اين تصميمات نادرستي در خصوص اخذ ماليات از نقل و انتقال سهام بورس گرفته شده كه تنها باعث افزايش مشكلات بازار نوپاي سرمايه كشور مي شود.چنين تصميمي نه تنها درآمدي براي دولت به ارمغان نمي آورد، بلكه مردم را نيز از اين بازار فراري مي دهد.درآمدهاي مالياتي و سيستم اخذ ماليات كشور ازنظر نوع و مباني اشكال دارد.
متاسفانه هنوز نحوه تدوين بودجه در كشور علمي و برپايه اصول اقتصادي استوار نشده است.
***
جمشيد پژويان
* منابع درآمدي پيش بيني شده در بوجه سال آينده غيرعلمي و غيركارشناسي است.
نحوه تنظيم بودجه نشان مي دهد متوليان آن از دانش علمي لازم در اين خصوص به دور هستند.علي رغم مشكلات اقتصادي فراوان هنوز دستگاه سياست ساز در كشور ما وجود ندارد.وظيفه دستگاه هاي اجرايي سياستگذاري نيست، نبايد انتظار داشت دستگاه ها بتوانند برنامه و سياستگذاري بهتر از آنچه تاكنون داشته ايم، ارائه كنند. منابع درآمدي پيش بيني شده، نشان مي دهد بررسي علمي درخصوص واقعي بودن آن ها صورت نگرفته است.
نرخ ها ومنابع جديد مالياتي در نظر گرفته شده در بودجه سال آينده به هيچ وجه قابل اطمينان و اعتماد نيست.
حتي در اقتصادهايي كه ماليات بر سود سرمايه وضع مي شود، خود سرمايه ملاك تعيين نرخ ماليات قرار نمي گيرد، بلكه اين سود است كه جهت محاسبه ماليات لحاظ مي شود.بنابراين ماليات ۵ درصدي نقل و انتقال سهام باعث كندشدن بازار سرمايه و سلب انگيزه از سهامداران مي شود.
به نقل از خبرگزاري فارس

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۳
۱۳۳۲
۳۰۶۵۱۳۰
توسعه معادن روي ايران
۱۵-
۴۶۸۵
۱۱۲۱۴
معادن منگنز ايران
۱۱۵-
۴۸۰۰
۴۵۸۸۴
شهد ايران
۵۱
۵۹۹۰
۸۷۸۸۹
مارگارين
۴
۵۸۵۰
۵۶۶۸۰
صنعتي بهشهر
۷-
۹۳۸۴
۴۲۴۷۸۰
صنايع شيميايي ايران
۱۰۷
۸۹۳۲
۱۷۸۸۵۰
پتروشيمي خارك
۶۳-
۶۸۰۸
۳۰۴۵۳۲
پتروشيمي اراك
۱۰۲-
۱۰۳۲۸
۱۱۵۴۸۳
پتروشيمي آبادان
۴۱-
۱۴۱۷۱
۴۵۴۹۹
داروسازي جابرابن حيان
۴۲
۲۸۴۰
۲۱۵۲۲
مهرام
۲۰۱-
۹۵۰۳
۳۴۶۵۱
پارس دارو
۴۲-
۱۷۳۴۱
۱۰۶۱۰
داروسازي فارابي
۲۶-
۳۰۴۴
۱۳۳۴۵
پاكسان
۵۲-
۵۵۳۱
۱۱۰۶۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۷۵
۴۴۵۹۰
۱۴۲۵۶
سيمان تهران
۶-
۴۴۰۰
۵۳۹۱۶
پلاستيران
۱۰۶۷
۲۲۴۰۹
۱۶۲۵۰
گاز لوله
۱۰-
۲۵۰۶
۱۰۷۴۸
لاستيك دنا
۸
۲۶۸۳
۳۳۰۳۱
كف
۴۸
۱۳۹۵۲
۲۳۶۰۸
سيمان كارون
۱۸۱۸
۳۹۴۶۷
۲۲۰۱۳۳۱
سيمان فارس و خوزستان
۳۳۱
۳۳۷۷۳
۱۹۴۰۲
سيمان شرق
۳۵۹
۵۱۴۵۹
۳۶۹۶۶۵
سيمان سپاهان
۱۳۳۲۰-
۱۳۰۸۴
۱۳۹۹۸
آلومتك
۵۸-
۱۳۳۵۶
۳۳۳۶۶۱
تراكتورسازي ايران
۱۲
۱۳۷۶
۱۳۹۸۳
صنعتي بوتان
۴-
۲۴۰۷
۸۹۳۴۹
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۳۹۲-
۶۸۴۱
۲۱۱۳۸
كنتورسازي ايران
۲۰-
۴۶۰۲
۴۰۲۲۸۶
ايران خودرو ديزل
۸۶
۶۵۱۲
۳۴۸۰۴۷۵
ايران خودرو
۱۸۰
۷۱۸۰
۲۵۶۵۷۰
گروه بهمن
۲۷-
۱۶۲۱۸
۲۴۷۰۳۳
سايپا
۲۷۶
۱۳۹۶۲
۴۳۱۲۸
حق تقدم سايپا
۳۲
۱۶۹۶۸
۲۴۴۵۶۳
زامياد
۴۷۶-
۱۳۶۲۳
۴۱۰۴۵
سايپا آذين
۱۰۹۹
۲۴۰۰۲
۴۹۴۶۷۰
صنعتي دريايي ايران
۱۸۹-
۱۹۱۰
۱۰۰۰۰
شركت ساختمان اصفهان
۵۰
۲۲۹۸
۱۲۵۵۹۱
سامان گستر اصفهان
۶
۴۱۸۵
۳۷۱۴۰۹
ماشين سازي اراك
۴۹
۷۱۸۱
۱۹۱۸۹۸
بانك كارآفرين
۲۵
۳۶۰۷
۱۳۱۶۶۸۶
سرمايه گذاري البرز
۲۶۱
۶۰۷۷
۵۱۰۳۸۳
توسعه صنايع بهشهر
۲۰۴
۴۹۲۶
۹۰۸۱۷۵۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۱
۲۱۰۰
۴۹۹۸۴۰
سرمايه گذاري سپه
۹-
۲۴۹۱
۲۷۶۸۶۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۳۴
۶۸۴۳
۲۲۶۵۱۲۲۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۶-
۵۸۲۳
۳۷۷۳۰
سرمايه گذاري رنا
۹۱
۵۸۶۰
۳۸۷۵۵۰
سرمايه گذاري غدير
۸۴-
۱۴۵۰۵
۷۵۰۵
گروه صنعتي سديد
۱۵۹-
۴۹۵۵
۳۱۶۱۹۷۱
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۴۷
۵۱۹۲
۲۵۹۹۹۸
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۹۰
۲۴۹۹
۲۷۷۸۳۵
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۲۵-
۲۵۷۹
۲۴۴۹۵
سرمايه گذاري صنعت نفت
۳۱
۲۷۲۱
۲۲۱۹۰۴۲
سرمايه گذاري بوعلي
۱۴۴-
۹۱۷۱
۵۹۶۵۰۲
معدني و صنعتي چادرملو
۱۶۹۰
۵۷۹۸۴
۱۵۰۶۳۶۶
سيمان دورود
۶۷۸
۱۹۶۹۴
۷۷۵۵۹
سيمان هگمتان
۳۶۱
۲۵۶۱۶
۱۰۳۳۷
سيمان خاش
۱۸۰۴
۵۰۷۲۴
۱۹۵۸۶
سيمان اصفهان
۸۸۹-
۱۶۹۰۸
۷۰۰۰۰
سيمان ايلام
۱۹-
۲۰۶۵
۲۶۴۷۷
نورد و لوله اهواز
۷۱
۸۶۲۷
۱۴۲۴۲۳
فولاد كاويان
۱۰-
۱۵۱۱
۲۱۹۲۲
پارس الكتريك
۳۰-
۵۸۶۳
۳۳۳۱۴
پارس خودرو
۳۱
۱۰۰۳۹
۱۳۰۱۰
توليد قطعات اتومبيل
۱
۳۴۹۴
۳۲۴۷۰
سرمايه گذاري توكا فولاد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۹۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۱۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |