پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶ - Jan 8, 2004
لا تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَهٍ بِحَقٍ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ.
از گفتن حق يا رأي زدن در عدالت باز نمانيد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بسوختيم در اين آرزوي خام و نشد
گداخت جان كه شود كار دل تمام و نشد
شدم خراب جهاني ز غم تمام و نشد
فغان كه در طلب گنجنامه مقصود
با پيام مجيد مجيدي و نمايش ۱۰۰ فيلم برگزيده
جشنواره كارگردانان جوان امروز در تهران آغاز مي شود
دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني امروز (پنج شنبه) با نمايش صد فيلم برگزيده در سينما فلسطين آغاز به كار خواهد كرد.
به گزارش روابط عمومي اين جشنواره دبيري اين دوره از جشنواره كارگردانان جوان سوني را رخشان بني اعتماد كارگردان مطرح سينماي ايران به عهده دارد و مجيد مجيدي ، بهرام بيضائي، بهمن فرمان آرا، سيد رضا ميركريمي و خسرو سينايي پنج عضو هيات داوري اين جشنواره را تشكيل مي دهند.
بيش از چهل و چهار ميليون تومان جايزه نقدي براي برگزيدگان اين جشنواره در نظر گرفته شده است. در بخش جنبي اين جشنواره فيلم هاي كوتاه سفر و عمو سيبيلو از ساخته هاي بهرام بيضائي، دو راه حل يك مشكل ساخته خسرو سينايي و چشمان بيدار ساخته ابراهيم فروزش به نمايش در مي آيد.
يادواره بم شهر بي دفاع با نمايش فيلم هاي كوتاه و برگزاري يك نمايشگاه عكس از اين فاجعه در حاشيه دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني برگزار مي شود.
در اين برنامه ساخته هاي بهزاد رسولزاده و مهرداد زاهديان به نمايش درمي آيد.
در اين برنامه كه با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگي برگزار مي شود پيروز ارجمند آهنگساز و سالار بهزادي محقق حضور خواهند داشت و قطعه موسيقي از خوانده هاي مرحوم بسطامي به نمايش درخواهد آمد.
مجيد مجيدي رييس هيات داوران دومين جشنواره كارگردانان جوان، به مناسبت آغاز دومين دوره از اين جشنواره، پيامي را خطاب به فيلمسازان جوان ايراني منتشر كرد.
در اين پيام آمده است: براي من و همكاران من در جشنواره كارگردانان جوان فيلم كوتاه، چه سعادتي بالاتر از اين كه چشم به تجربه هاي نوين شما داشته و شور و شوقتان را در تداوم راه يافته به نظاره نشسته ايم، براي يك جريان فرهنگي هيچ رهاوردي شايسته تر از ايجاد افق هاي روشن نيست. مجيدي افزوده است: خوشبختانه آنچه در خاطره اين دو سال نقش بسته، تنها تلاشي است كه صورت مي گيرد و همه چيز بهانه تجلي يك اراده جمعي است.
حضور پرنشاط فيلمسازان جوان، ما و مسئولان سوني را به تداوم كيفي اين جريان فراخوانده است چرا كه ترانه هاي فرزندان اين سرزمين رنگي از معرفت دارد و ما به بهار شايسته تريم، به اميد روزهاي بهاري.

به نفع زلزله زدگان بم اجرا مي شود:
كنسرت گروه دستان در آمريكا و كانادا
000651.jpg
گروه موسيقي دستان، كه ازجمله گروه هاي شناخته شده ايراني در خارج از كشور است، در شهرهاي مختلف آمريكا و كانادا به نفع زلزله زدگان بم كنسرت خواهد داد.
سعيد فرج پوري، نوازنده كمانچه و از اعضاي موثر گروه دستان در گفت وگو با همشهري، ضمن بيان اين مطلب گفت: ما از نهم ژانويه (۱۹ دي) تا اول فوريه در شهرهاي مونترال، اوتاوا، تورنتو، واشنگتن، شيكاگو، نيويورك، لس آنجلس، سانفرانسيسكو، آتلانتا و ونكوور كنسرت خواهيم داد.
گروه دستان در سالهاي ابتدايي آغاز به كار خود نوار «بوي نوروز» را با صداي زنده ياد ايرج بسطامي به بازار عرضه كرده بود.
در اين گروه حميد متبسم، سعيد فرج پوري، حسين بهروزي نيا، پژمان حدادي و بهنام ساماني عضويت دارند و پس از موفقيت دو CD  از ساخته هاي اين گروه كه از سوي مجله لوموند به عنوان آثار برگزيده انتخاب شد، به تازگي نيز ديپلم افتخاري از سوي وزير فرهنگ فرانسه به اين گروه اعطا شده است.
از چندي قبل نوار سه نوازي گروه دستان در ايران منتشر شد و در آينده نزديك نيز دو اثر ديگر اين گروه، با صداي شهرام ناظري و صديق تعريف، به بازار موسيقي عرضه خواهد شد.

مستندهاي ارگ بم در جشنواره فيلم فجر
امسال  در جشنواره  فيلم  فجر، شماري  از آثار مستند با موضوع  ارگ  بم به  نمايش  در مي آيد.
به گزارش  روابط عمومي  بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر، با هماهنگي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و به  علت  وقوع  زلزله  بم ، آثارمستند با موضوع  ارگ  بم ، در بخش  چشم  واقعيت  نمايش  داده  مي شود.
اين  بخش  با همكاري  مشترك  سازمان  ميراث  فرهنگي  و مركز گسترش  سينماي مستند و تجربي  با هدف  زنده نگه  داشتن  ياد درگذشتگان  زلزله  بم  و مرور آثارمستندسازاني  كه  هر يك  از منظري  متفاوت  به  اين  ميراث  ارزشمند فرهنگي  وهنري  ملي  پرداخته ، برگزار مي شود.
انتخاب  آثار و آماده سازي  اين  بخش  جديد بر عهده  سازمان  ميراث  فرهنگي و مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  گذاشته  شده  است .
بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن  ماه برگزار مي شود.

غلامرضا موسوي:
هيچ فيلمي بدون اجازه تهيه كننده در جشنواره فجر استانها به نمايش در نمي آيد
نمايش فيلم هاي جشنواره  بين المللي فيلم فجر در استان هاي فارس و اصفهان با هماهنگي كامل اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران صورت گرفته است.
به گزارش ايسنا سيد غلامرضا موسوي، عضو شوراي مركزي اتحاديه  تهيه كنندگان، ضمن اعلام اين مطلب افزود: دو سال قبل، به پيشنهاد استانداري فارس، محمد مهدي عسگرپور دبير وقت جشنواره  بين المللي فيلم فجر، موضوع نمايش فيلم هاي جشنواره  فجر در اين استان را مورد نظر قرار داد.
پس از طرح موضوع با اينجانب به عنوان نماينده  اتحاديه  تهيه كنندگان و پيش بيني تعهدات مالي و حقوق قانوني فيلم، موضوع در شوراي مركزي اتحاديه مطرح و با توجه به شرايط روشن و مثبتي كه براي تهيه كنندگان فيلم ها فراهم شده بود، مورد تصويب و تاييد قرار گرفت.
وي افزود: با اين همه، چه در جشنواره  سال اول كه فقط در استان فارس برگزار شد و چه در جشنواره سال گذشته كه در دو استان فارس و اصفهان برگزار شد، عليرغم مصوبه شوراي مركزي، از تك تك صاحبان فيلم اجازه نمايش گرفته شد. يعني بدون استثنا هيچ فيلمي در جشنواره شيراز و اصفهان بدون اطلاع تهيه كننده از شرايط توافق با جشنواره و اجازه وي نمايش داده نشد.
موسوي افزود: همانگونه كه پيش بيني كرده بوديم، نمايش فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره در دو شهر شيراز و اصفهان در سال هاي بعد باعث رونق و استقبال بيشتر تماشاگران از فيلم هاي ايراني شد. يعني اين برنامه، باعث شد تا مردم شيراز و سال گذشته نيز اصفهان به فيلم و سينما توجه بيشتري مبذول نمايند و ما افت استقبال محسوسي نداشته باشيم. موسوي افزود: بديهي است با توجه به تعاملي كه هميشه بين جشنواره بين المللي فيلم فجر و اتحاديه تهيه كنندگان بوده است امسال نيز هيچ فيلمي بدون اجازه از تهيه كننده آن و براساس توافق هاي اتحاديه نمايش داده نخواهد شد.
موسوي افزود: در توافق هاي نمايش فيلم در مراكز استانها حفظ منافع معنوي و مادي تهيه كنندگان فيلم ها و ويژگي هاي فرهنگي مورد توجه قرار داشته است.

همايش تئاتر ديني در دانشگاه مشهد
اولين همايش بررسي ابعاد و مسائل تئاتر ديني كه همزمان با جشنواره تئاتر ديني برپا شده بود در تالار فردوسي دانشگاه شريعتي مشهد به كار خود پايان داد.
در اين همايش سخنرانان به ارايه مباحث نظري درباره نمايش هاي ديني پرداختند. عليرضا برازش معاون سابق فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخنراني خود به چگونگي طرح مفاهيم ديني در نمايش هاي عمومي و غيرديني پرداخت.
دكتر مهدي حجواني منتقد ادبي رئيس انجمن نويسندگان كودك و نوجوان هم به آسيب شناسي تئاتر ديني پرداخت و به لزوم عدم مداخله مستقيم دولت در نمايش هاي ديني و آييني تاكيد كرد.
سيد محمد سادات اخوي ديگر سخنران اين همايش درباره تعادل تاريخ و هنر در نمايش هاي ديني صحبت كرد. علي اكبر حليمي نيز نسبت و رابطه تئاتر ديني و تربيت را مورد بررسي قرار داد و داود كيانيان ضمن اشاره به خاستگاه و اصول تئاتر ديني از حج به عنوان كهن ترين آيين نمايش تاريخ تمدن بشر ياد كرد.اين همايش در محلي برگزار شد كه دكتر شريعتي و يارانش نخستين نمونه هاي تئاتر ديني را در دهه چهل و پنجاه روي صحنه بردند.

سايت اينترتي چهارمين دوسالانه عكس ايران
همزمان با آغاز فعاليت دبيرخانه چهارمين دوسالانه عكس ايران، سايت اينترنتي اين دوسالانه به منظور اطلاع رساني اخبار و برنامه هاي دوسالانه راه اندازي شد.
بر روي سايت اينترنتي چهارمين دوسالانه عكس ايران به آدرس: www.4th.akkasee.com درحال حاضر شرايط و مقررات شركت در دوسالانه به همراه فرم ثبت نام در اختيار علاقه مندان قرار دارد. اين سايت به منظور دسترسي آسان علاقه مندان به برنامه هاي دوسالانه راه اندازي شده است و همچنين برنامه هاي چهارمين دوسالانه عكس ايران به طور مرتب از طريق اين پايگاه اينترنتي منعكس خواهد شد.
مركز هنرهاي تجسمي، چهارمين دوسالانه عكس ايران را زيرنظر شوراي سياستگذاري دوسالانه در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۳ برگزار مي كند و علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا ۲۵ دي ماه به دبيرخانه چهارمين دوسالانه عكس ايران تحويل دهند.

كنسرت مركب نوازي در فرهنگسراي نياوران
كنسرت مركب نوازي براساس ادوار ايقاعي به سرپرستي پيام جهانباني (تار) و با همراهي بهزاد ميرزايي (تمبك) و حسين پيشكار (ناقاره) در ساعت ۱۹ روزهاي ۱۸ و ۱۹ دي در فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.

«بهاء ولد، زندگي و عرفان او» منتشر شد
«بهاء ولد، زندگي و عرفان او»  اثر معروف پرفسور فرتيس ماير، عرفان پژوه و مستشرق وايران شناس بزرگ سوئيسي كه آثار ارزشمندي در حوزه عرفان و ادب فارسي نوشته، با ترجمه دكتر مريم مشرف و از سوي مركز نشر دانشگاهي به بازار كتاب عرضه شد.
دكتر مريم مشرف، ادب پژوه و شاعر و مترجم اين كتاب، ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: اهميت بهاء ولد (پدر مولوي)، بر كسي پوشيده نيست، هر چند كه اين عارف بزرگ در سايه قله رفيع عرفان و ادب فارسي يعني پسرش مولانا جلال الدين معروف به مولوي قرار گرفته و به همين سبب زندگي و عرفان او كه در تنها اثر به جا مانده از وي به نام «معارف»، منعكس است، كمتر مورد پژوهش جدي قرار گرفته است.
به گفته دكتر مشرف، فرتيز ماير پس از تحقيقي كه درباره بهاء ولد (پدر مولوي) آغاز كرد، به زودي دريافت كه ابعاد اين تحقيق و گستره مطلب تا بدانجا زياد است كه نمي توان در محدوده اي كوچك آنرا گنجاند، به همين سبب با اشراف حيرت انگيزي كه بر منابع قديم فارسي ، عربي، تركي و نسخه هاي خطي داشت و نيز با تسلط شگفت انگيزش بر علوم حكمي و فلسفي شرق و غرب، بر آن شد كه پنجره تازه اي در تحقيقات مربوط به اين مرد بزرگ و به طريق اولي حوزه مولوي پژوهي بگشايد، او در اين كتاب قله هاي رفيع حكمت، عرفان، كلام و فلسفه را درنورديده و انعكاس علوم عقلي زمانه خود را با چاشني ذوق و عرفان در اثر ماندگار بهاء ولد يعني معارف مورد كند و كاو و پژوهش دقيق قرار داد.
به گفته دكتر مشرف، ماير در اين كتاب ۵۰۰ صفحه اي به مسايلي چون زندگي و عرفان و عقايد كلامي بهاء ولد، بينش او نسبت به معتزله، موضوعات كلامي چون افعال و صفات خدا، معيت ذهني در علم كلام و در عرفان، دينداري شيء و ذره، ملاحظات بهاء پيرامون روح و ادراك، بهشت و حوريان، عرفان اسماء الهي، ازدواج قدسي، حجاب خدا، امكان وصال و معيت مهر آميز پرداخته است.
كتاب از لحاظ منابع نيز به قدري غني است كه بي شك تحولي عظيم در حوزه عرفان پژوهي به طور كلي و تحقيقات مربوط به خاندان مولانا به طور خاص ايجاد خواهد كرد. از امتيازات ديگر اين كتاب برخورداري از نمايه اعلام و الفاظ است كه به روشي جديد و بسيار مفيد تهيه شده است.

نگارستان
سحر
000648.jpg
۱. فردريك چرچ «Frederick Church»
۲. تولد: هارتفورد ۱۸۲۶ وفات: نيويورك ۱۹۰۰
۳. سبك نقاش: رمانتيسم (اين سبك از اروپا آغاز شد و در قرن ۱۸ و ۱۹ به آمريكا رسيد. در اين سبك هنرمندان احساسات مختلف مثل: ترس؛ پيروزي؛ ويراني؛ عشق و... را به تصوير مي كشيدند. اين سبك در اواسط قرن ۱۹ پايان يافت. اما در قرن بيستم به نام «نئورمانتيسم» احياء شد).
۴. زندگينامه نقاش: «فردريك» يكي از شاگردان چيره دست «توماس كول» بود كه مناظر را به زيبايي و با شكوه و جلالي خاص به تصوير مي كشيد. او پس از سياحت و آشنايي با انگلستان؛ به جهانگردي پرداخت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «سحر صحرا» / ۱۸۶۰ / رنگ روغن روي بوم / ۶/۱۲۶*۶/۱۰۱ سانتي متر. صحراي خشك و بي روح با فلق خورشيد در افق دور؛ به رنگ سرخ درآمده. درختان خشك؛ مانند اسكلت خودنمايي مي كنند.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه هنر كلولند / كلولند.

بهارستان
گل ها جواب خاك
هستند
به سلام خورشيد
بيژن جلالي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بازي
زن كولي كنار خيابان نشسته بود و جغجغه را به شدت تكان مي داد.
كودك توي بغلش گريه مي كرد. زن كولي كودك را روي آسفالت گذاشت.
نور خورشيد از ميان شاخه هاي چنار به صورت او تابيد، چشم هايش را باز و بسته كرد، خنديد و ساكت شد... زن كولي سكه هاي جلوي كودك را جمع مي كرد.
عباس قدير محسني

روزنگار
مظفرالدين شاه
مظفرالدين شاه قاجار در چنين روزي در سال ۱۲۸۵، ده روز پس از امضاي نظامنامه يا قانون اساسي مشروطه ايران، درگذشت. وي پسر چهارم ناصرالدين شاه بود.
دو برادر بزرگتر او معين الدين ميرزا و اميرقاسم خان كه پيش از او به وليعهدي پدر انتخاب شده بودند، در كودكي درگذشتند و مسعود ميرزا (ظل السلطان)، برادر ديگرش نيز از آنجا كه مادرش شاهزاده نبود به وليعهدي برگزيده نشد. به اين ترتيب مظفرالدين ميرزا در ۵ سالگي وليعهد پدر شد و حدود چهل سال در انتظار سلطنت ماند. پس از قتل ناصرالدين شاه، او كه ديگر جواني را پشت سرگذاشته بود به سلطنت رسيد. ابتدا امين السلطان، صدر اعظم مقتدر پدرش را در كسوت صدارت باقي گذاشت، اما چندي بعد صدارت را به امين الدوله، پيشكار سابق خود سپرد. امين السلطان چند سال بعد دوباره صدراعظم شد ولي اين بار هم جاي خود را به عبدالمجيد ميرزا عين الدوله داد.
سفرهاي مظفرالدين شاه به فرنگ، در شرايطي كه كشور وضع مالي خوبي نداشت، بدهي خارجي سنگيني به بار آورد، اما از سوي ديگر آشنايي شاه با پيشرفت كشورهاي اروپايي، اين آمادگي را در ذهن او ايجاد كرد كه تمكين به قانون را بپذيرد. (در آن هنگام دليل اصلي پيشرفت فرنگيان را «قانون» مي دانستند.) به اين ترتيب و پس از ماجراها و كش وقوس هاي بسيار عين الدوله را كه مخالف مشروطه بود از صدارت برداشت و سرانجام زمان مشروطه و نخستين قانون اساسي ايران را در آخرين روزهاي عمر امضا كرد.
سيدمحمد طباطبايي
سيدمحمد طباطبايي، پيشواي بزرگ جنبش مشروطه ايران نيز در چنين روزي در سال ۱۲۹۹ درگذشت. وي كه به همراه سيدعبدالله بهبهاني رهبري مخالفان استبداد و مبارزه با خودكامي عين الدوله - صدراعظم وقت- را به عهده داشت، با زيركي و موقعيت شناسي و در كمال حسن نيت و خيرخواهي جنبش نحيف مشروطه را از گذرگاه هاي دشوار عبور داد و به سرانجام رساند. طباطبايي در دوران استبداد صغير دستگير و تبعيد شد اما پس از استقرار دوباره مشروطه به تهران بازگشت و تا پايان عمر در همين شهر زندگي كرد. از جمله خدمت هاي او، حمايتش از مدارس جديد بود كه پاره اي متحجران به بهانه هاي شرعي با آن مخالفت مي كردند. طباطبايي تا سال ۱۲۹۹ زندگي كرد و سير رو به زوال انديشه آزاديخواهانه جنبش مشروطه را شاهد بود. اخيراً يادداشت هاي اواخر عمر او منتشر شده است و نشان مي دهد كه سال هاي پايان زندگي را در كمال يأس و سختي گذرانده است.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
سال پرحادثه
هاوانا: يكي از سرشناس ترين كشيش هاي كشور كوبا پيش بيني كرد كه سال ۲۰۰۴ سال وقوع حوادث دريايي و هوايي خواهد بود. وي مدعي شد در سال جاري ميلادي هواپيماهاي بسياري سقوط خواهند كرد و كشتي هاي مسافربري غرق خواهند شد.همچنين وضعيت آب و هوايي جهان از روند طبيعي خارج خواهد شد و بحران هاي سياسي، جهان را دربر خواهد گرفت.او در ادامه پيش بيني كرد، در سال ۲۰۰۴ چندتن از سران سياسي و مذهبي جهان از دنيا بروند.
اين كشيش براي دفع اين بلايا توصيه كرد، مردم به قرباني كردن بزهاي باردار و مرغ بپردازند.
ترس از اسكلت
ميامي: سه مجرم فراري در فلوريدا به دليل ترس از اسكلت انسان بدام پليس افتادند. از دو ماه قبل پليس به دنبال اين مجرمان بود و سرانجام مشخص شد كه آنها در يك آپارتمان قديمي پنهان شده اند.
هنگامي كه پليس به اين آپارتمان يورش آورد، مجرمان به اتاق زير شيرواني پناه بردند و پليس نتوانست آنها را پيدا كند.اما چند دقيقه بعد يكي از مجرمان فرياد كشيد و از پليس كمك خواست. وي در فضاي تاريك اتاق زيرشيرواني با يك اسكلت انسان مواجه شد و از شدت ترس نتوانست خود را كنترل كند و فرياد كشيد.
پولدار شدن با تاخير ۸ روزه
شيكاگو: يك خانم ۳۴ ساله در آمريكا در يك مسابقه بخت آزمايي صاحب ۱۶۲ ميليون دلار شد.شماره بليت برنده اين مسابقه ۸ روز پيش اعلام شده بود اما تا صبح روز قبل، هيچ كس بليت برنده را ارايه نداده بود.البته چند نفر مدعي شده بودند كه بليت برنده متعلق به آنان است اما آنرا گم كرده اند.
به هرحال ديروز ظهر، خانم ۳۴ ساله اي كه بليت را در دست داشت، ظاهر شد و جايزه نقدي خود را دريافت كرد. وي به جاي اينكه كل مبلغ را در اقساط درازمدت دريافت كند تصميم گرفت با كسر ماليات، ۹۴ ميليون دلار را به صورت يكجا دريافت نمايد و از بقيه مبلغ صرف نظر كند.
گراز در خانه
برلين: يك گراز وحشي كه به دنبال غذا بود به خانه اي در شهر برلين يورش آورد و پس از گازگرفتن پاي صاحبخانه پا به فرار گذاشت.
اين گراز پس از ورود به منزل، خود را زير ميز اتاق پنهان كرد اما به محض اينكه صاحبخانه تلاش كرد او را از خانه بيرون كند،  به سوي وي حمله ور شد.گفته مي شود كه دهها هزار گراز وحشي در اطراف شهر برلين زندگي مي كنند كه وزن آنها به ۱۵۰ كيلوگرم مي رسد.اين گرازها هنگامي كه غذاي كافي براي خوردن پيدا نمي كنند به شهر هجوم مي آورند.
سقوط از طبقه هشتم
نيويورك: يك سارق جوان كه از طبقه هشتم ساختماني در ميدان تايمز نيويورك سقوط كرده بود،  جان سالم بدر برد.اين سارق ۱۹ ساله كه وارد يك شركت خصوصي شده بود از جيب كت هاي آويزان شده كارمندان پول سرقت مي كرد كه ماموران حراست شركت وي را دستگير و پليس را خبر كردند. اما قبل از اينكه پليس از راه برسد، سارق از دست ماموران گريخت، پنجره يكي از اتاق هاي شركت را باز كرد و از طبقه هشتم خود را پايين انداخت. وي تنها با شكستگي چند استخوان مواجه شده است.
برف بازي،  ممنوع
تورنتو: درپي بارش اولين برف سنگين در شهر تورنتوي كانادا، مدارس اين كشور، پرتاب برف توسط دانش آموزان به سوي يكديگر را ممنوع اعلام كرده است.باتوجه به اينكه درحين پرتاب گلوله هاي برف، حوادث ناگواري براي دانش آموزان به وجود آمده است، مديران مدارس دانش آموزان را تشويق مي كنند به جاي پرتاب گلوله هاي برفي به ساختن آدم برفي و يا اسكيت كردن بپردازند.دانش آموزاني كه به سوي هم كلاسي هاي خود برف پرتاب كنند و باعث جراحت آنان شوند از مدرسه اخراج خواهند شد.
پرنده نگون بخت
لندن: از سال ۱۹۱۹ تاكنون تنها ۳۰ پرنده سينه سرخ اسكانديناوي با طي كردن مسير ۶۴۵ كيلومتري به انگليس كوچ كرده اند. اين سفر سخت معمولا ۱۵ ساعت به طول مي انجامد و پرنده هاي مهاجر خسته و فرسوده مي شوند.ديروز يك شهروند انگليسي متوجه حضور يك پرنده سينه سرخ در باغچه خانه اش شد اما متاسفانه گربه وي اين پرنده را شكار كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي زهره قادري از ۱۸ تا ۲۳ دي/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۳۶۸۷
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سميرا عليخان زاده/ ۱۹ تا ۲۵ دي/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري مژده: نمايشگاه آثار هنري به نفع زلزله زدگان بم/ از ۱۹ تا ۲۵ دي/ سعادت آباد، ۱۸ شرقي، شماره ۹۱
* خانه هنرمندان: نمايشگاه سفالهاي مهري هنربين (هاليدي)/ از ۲۱ تا ۲۸ دي/ خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر.
* نگارخانه آريا: نمايشگاه گروهي عكس/ تا ۲۴ دي/ خيابان ولي عصر، بالاتر از شهيد بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
ديسنترا
000645.jpg
نام علمي:
Dicentra spectabilis
خانواده:
PAPAVERACEAE
گياه دائمي است به بلندي ۷۵ سانتي متر و گستردگي ۵۰ سانتي متر كه برگهاي سرخس مانند دارد و گلهاي قلبي شكل و آويزان آن به رنگ قرمز تيره يا سفيد روي ساقه هاي خميده در بهار وتابستان توليد مي گردند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و مرطوب بازهكش خوب نياز دارد. دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: به روش كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در فصل خواب در زمستان ازدياد مي يابد.
«سازمان پاركها وفضاي سبز شهر تهران»

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |