پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶ - Jan 8, 2004
ليگ كشتي از نگاه ديگر
حاجي زاده و حبيبي در چهارمين جدال سال
000666.jpg
گروه ورزشي: ليگ كشتي كشور كه امروز از زواياي مختلفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و هر كس از دريچه تفكر و نگاه خود آن را مورد توجه و ارزيابي قرار مي دهد، روزي حساس را پشت سر مي گذارد. آنچه كه در شرايط فعلي بسيار حياتي و قابل تعمق است اين است كه بسياري از واكنش هاي موجود احساسي و نه منطقي است. يا اينكه چنين استنباط مي شود كه نقدهاي صادره چندان هم از روي همدردي و ياري نيست. واقعيت امر اين است كه بايد هر آنچه كه گفته مي شود از روي شناخت و بينش لازم باشد. و تازه مگر همه چيز كشتي روبراه و صددر صد ايده آل است كه منتقدان غير متخصص و ناآگاه ليگ چنين بيرحمانه برگرده آن تازيانه مي زنند و از هر دري كه مي توانند آن را تضعيف مي كنند.
كاملا طبيعي است وقتي بنا به ضرورت ليگي چنين با عجله راه اندازي مي شود، بايد هم اساسنامه اش داراي ايراد و اشكال باشد، ناهماهنگي بين سرمربي تيم ملي و مربيان باشگاهها ديده شود، قضاوت ها بودار شود و ... امامهم اين است كه گفته ها و شنيده ها تنها اين گونه نباشد كه تنها راه حل نجات ليگ تعطيل شدن آن باشد. راه صحيح تر و عقلاني تر اين است كه اشكالات و ايراداتي كه بسياري از آن ها طبيعي است، زماني كه گفته مي شود در كنارش راه حل هم ارائه شود.
آگاهانه يا ناآگاهانه تمامي كساني كه موضعگيري هاي مشخصي در رابطه با ليگ كشتي دارند، بايد اين نكته را بدانند كه همين ليگ نيم بند ما در درون خود آنقدر امتيازات فرهنگي، اخلاقي و آموزشي دارد كه با توجه به شدت علاقه مردم به اين ورزش،  مي تواند بسيار سازنده و پر محتوا باشد. به شرط آنكه در فضايي سالم و بدون تنش برگزار شود.
حاجي زاده يا حبيبي، كدام پيروزند؟
مهم ترين مسابقه ليگ عصر امروز در سالن شهداي هفتم تير تهران بين تيم هاي هما و صنام مازندران برگزار مي  شود. مسابقه برگشت اين دو تيم داراي جاذبه ها و ويژگي هاي خاصي است كه در ميان همه آنها دو مسابقه تعين كننده و حساس مي تواند بسيار ديدني باشد.
در اين ديدار جدال نخست بين بابك نورزاد و محمد اصلاني در وزن ۵۵ كيلوگرم است. در مسابقه رفت نورزاد در ساري حاضر به كشتي گرفتن با اصلاني نشد و اصلاني دستش بالا رفت.
اما ظاهر امر اين است كه اين كشتي گير مازندراني امروز در پي اثبات شايستگي هايش روياروي اصلاني مي ايستد. در اين مسابقه بخت هر دو كشتي گير براي پيروز شدن يكسان است و يك قضاوت صحيح مي تواند علاقمندان كشتي را از ديدن يك كشتي خوب راضي  سازد.
جدال دوم مبارزه هادي حبيبي و مهدي حاجي زاده در وزن ۷۴ كيلوگرم است. ساده ترين تحليل اين است كه حاجي زاده ديدار رفت در ساري را با قدرت به سود خود تمام كرده و ديدار امروز مي تواند براي حبيبي جنبه انتقامي داشته باشد. اما اين يك وجه اين مبارزه است. همه مي دانند كه اين دو كشتي گير براي تصاحب دو بنده تيم ملي در بازي هاي المپيك آتن برنامه ريزي مفصلي كرده اند و غفلت در هيچ ميداني را جايز نمي دانند. بر اين اساس ديدار چهارم اين دو كشتي گير در سال جاري هم حال و هواي خاص خود را دارد و كشتي   گير برنده از شرايط روحي مناسبي براي حضور در پيكارهاي آتي برخوردار مي شود.
در مسابقه هما و صنام مازندران رويارويي دوباره هادي پور عليجان و روسلان شيخ اوف روسي در وزن ۹۶ كيلوگرم هم عيار خاص خود را دارد. پورعليجان در خانه شيخ اوف را مغلوب كرده است و حالا در تهران بايد ثابت كند كه او توانايي اين كار را در هر شرايطي دارد.
مبارزه مراد محمدي يكي از سه كشتي گير انتخاب شده تيم ملي براي حضور در مسابقه گزينشي اسلواكي در وزن ۶۰ كيلوگرم كه با مجوز مستقيم منصور برزگر اجازه حضور د رمسابقه امروز را پيدا كرده است. با محمد علي گنجابي، رقابت اسلام مرداني با بهمن شهبازي در وزن ۶۶ كيلوگرم و جدال فردين معصومي با رجب كاراي ترك هم از جمله كشتي هايي است كه در مسابقه امروز تيم هاي هما و صنام مازندران شكل و شمايل خاص خود را دارد.
از هفته دوم دور برگشت ليگ كشتي امروز همچنين تيم هاي سنگ آهن بافق و زمزم گلستان در بافق به ديدار هم مي روند و نيوپايپ اصفهان با نيروي زميني ارتش در اصفهان ديدار مي كند.
گراميداشت تختي در ابن بابويه
سي و ششمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختي ديروز در ابن بابويه تهران گرامي داشته شد.
در اين مراسم كه با حضور شخصيت ها و قهرمانان حال و گذشته ورزش كشور با صداي ضرب و زنگ مرشد و دود اسپند و زير باران شديد برگزار شد محمد رضا طالقاني، رضا سوخته سرايي، بابك تختي، خيرالله اميري (از دوستان و همدوره  هاي تختي) و ... در راستاي منش هاي پهلواني تختي به ايراد سخن پرداختند.
در حاشيه اين مراسم با برپايي نمايشگاهي از آلبوم هاي عكس تختي، دانش آموزان حاضر در مراسم به ارائه  مقالات خود پرداختند و با حضور تعدادي از بازماندگان زلزله بوئين زهرا، براي همدردي و ياري زلزله زدگان بم كمك هاي نقدي و غيرنقدي شركت كنندگان جمع آوري شد.

ورزش همگاني بانوان
معاون  سازمان  تربيت  بدني  در امور بانوان  گفت : عدم  توجه  به  ورزش  همگاني و ضعف  فرهنگي  موجود در ورزش  بانوان  مشكلات  اين  قشر را دوچندان  ساخته  است .  «زهرا احمدي » افزود : اين  امر موجب  شده  تا مشكلات  ورزشي  بانوان  بيش  از مردان  بروز كند.
وي  تنها راه نجات  را رونق  ورزش  بين  بانوان  دانسته  وبيان  داشته است : امروزتوسعه  ورزش  بعنوان  يك  اصل  جهاني  براي  دستيابي  به  سلامت  روحي  و جسمي  قلمدادشده ، لذا نبايد ورزش  را راهي  براي  گذران  اوقات  فراغت  قلمداد نمود.

سايپا قهرمان نيم فصل ليگ وزنه برداري
گروه ورزشي: در هفتمين هفته از ليگ وزنه برداري كشور، تيم سايپاي تهران با غلبه بر تيم پيام ارتباطات، قهرماني نيم فصل خود را جشن گرفت.
در هفته هفتم در تهران ۳ ديدار برگزار شد كه طي آن تيم هاي سايپا، صنايع اراك و راه آهن بر رقباي خود غلبه كردند. در اولين ديدار قرار بود تيم هاي پيام نور و صنايع اراك در ورزشگاه شهيد كبكانيان به ديدار هم بروند كه تيم دانشگاه پيام نور در اين رقابت حاضر نشد و وزنه برداران صنايع اراك به تنهايي به روي صحنه رفتند و ۰۴/۳۰ امتياز را به جمع امتيازات خود اضافه كردند.
در ديداري ديگر تيم هاي سايپاي تهران و پيام ارتباطات با قهرمانان ملي خود به مصاف يكديگر رفتند كه در نهايت پس از يك رقابت نفس گير تيم سايپاي تهران با امتياز ۳۰/۳۲ بر ۱۵/۳۰ از سد تيم پيام ارتباطات گذشت و قهرمان نيم فصل شد.
همچنين در آخرين ديدار اين هفته تيم هاي راه آهن و دانشگاه آزاد روياروي يكديگر قرار گرفتند كه تيم راه آهن با امتياز ۴۳/۳۱ بر ۱۴/۲۹ دانشگاه آزاد را از پيش روي برداشت.

رقابتهاي فوتسال، سالگرد روزنامه همشهري به مرحله پاياني رسيد
گروه ورزشي: مسابقه هاي فوتسال دوازدهمين سالگرد روزنامه همشهري به مرحله پاياني رسيد. اين مسابقه ها كه براي اولين بار به صورت قانوني و زير نظر فدراسيون فوتبال و كميته فوتسال ايران برگزار شد، ۱۲ تيم حضور داشتند كه چهار تيم اطلاع رساني، انفورماتيك،  چاپخانه و تحريريه به مرحله پاياني صعود كردند.
در اين مرحله امروز ابتدا دو تيم تحريريه و انفورماتيك بازي رده بندي را برگزار مي كنند و سپس دو تيم اطلاع رساني و چاپخانه بازي نهايي را انجام خواهند داد.
سرپرستي اين مسابقات بعهده حميد كياني بود و حسين اقبالي به عنوان دبير و مرتضي زاغي، علي صفري و رسول پور ديگر اعضاي كميته مسابقات را تشكيل مي دادند.
اين رقابتها و همچنين بازيهاي رده بندي و نهايي در سالن ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي واقع در ولنجك برگزار مي شود.
فوتبال معلولين «سي پي» جام «علي دايي»
گروه ورزشي: فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولين اعلام كرد: تيم هاي اوكراين و روسيه قهرمان و تيم سوم جهان براي شركت در مسابقات بين المللي فوتبال معلولين «سي.پي» جام علي دايي در تهران آمادگي خود را اعلام كردند. به گزارش اين فدراسيون، اين مسابقات طي روزهاي ۶ تا ۱۱ ارديبهشت ماه سال آينده در تهران برگزار خواهد شد. علاوه بر تيم اوكراين و روسيه، تيم هاي برزيل نايب قهرمان جهان و ايرلند و آمريكا نيز به اين مسابقات دعوت شده اند.
۲۱ جودوكار نابيناو كم بينا به اردو فرا خوانده شدند
اولين مرحله از اردوي انتخابي تيم جودو نابينايان و كم بينايان ايران روز شنبه ۲۰ دي ماه جاري آغاز مي شود.
به گزارش ايرنا در اين مرحله از اردو كه در سالن شهيد كبكانيان تهران برگزار مي شود، ۲۱ جودوكار به اردو فراخوانده شدند.
برگزاري اين اردو به منظور شناخت نفرات برتر جهت حضور در بازيهاي پاراليمپيك ۲۰۰۴ آتن صورت مي گيرد.
فدراسيون ورزشهاي نابينايان همچنين يادآور شد كه نفرات دعوت شده مي بايست عصر روز جمعه هفته جاري (۱۹ دي ماه) با حضور در خوابگاه شماره دو مجموعه ورزشي آزادي تهران خود را به مربيان مربوطه معرفي نمايند.

اجراي ۱۷۶ طرح، پايان كار نظام جامع ورزش است
گروه ورزشي: معاون فرهنگي رئيس سازمان تربيت بدني در اجراي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش گفت: بر اساس اين نظام پس از اين تفكري مبني بر بي برنامه بودن ورزش در كشور وجود نخواهد داشت. اين امر نيز بر پايه مديريت و تدبير مهندس مهرعليزاده محقق شد كه مطمئناً بدون اين تدبير نظام جامع ورزش كشور به عنوان يكي از طرح هاي ارزنده ملي در سال هاي اخير به پايان نمي رسيد.
وي افزود: با تصويب اين سند در هيأت وزيران و ابلاغ آن به سازمان تربيت بدني وارد مرحله  اجرا شده ايم و با ايجاد مركز مديريت و توسعه ورزش به خدمات رساندن به كليه بخش هايي كه با ورزش كشور درگير هستند، مي پردازيم. در اولين گام براي محقق شدن اهداف مورد نظر اقدام به برگزاري چهار دوره مديريت استراتژيك كرديم. قراخانلو با اشاره به اجرايي شدن ۱۷۶ طرح مورد نظر نظام جامع ورزش توضيح داد: بر اساس طرح هاي طراحي شده، تكليف ۲۸ طرح مشخص است. ۱۸ طرح نيز براي اجرا در رديف اقدامات اجرايي پژوهشكده تربيت بدني وزارت علوم است و بدون شك با اجراي ۱۷۶ طرح فوق پايان كار نظام جامع ورزش منظور مي شود. وي در پايان تصريح كرد: ظرف ۶ ماه آينده بايد ساختار نهايي ورزش كشور را مشخص كنيم و از كليه افرادي كه مرتبط با اين امر هستند تقاضا دارم همانند مرحله تدوين، در زمينه اجرا نيز ما را ياري كنند.

شش بازيكن محروم براي هفته هفدهم ليگ برتر
گروه ورزشي: با برگزاري ديدارهاي هفته شانزدهم رقابت هاي فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور، ۶ بازيكن از تيم هاي مختلف ۳ اخطاره شده و حق همراهي تيم هاي خود را براي بازي هاي هفته هفدهم از دست دادند. در جريان بازي هاي هفته شانزدهم كه برگزار شد كريم باقري (پرسپوليس)، مهرزاد معدنچي (فجرسپاسي)، محسن بياتي نيا (پاس)، رضا حسن زاده (سپاهان)، امير وزيري (ذوب آهن) و ابراهيم ميرمحمدي (سايپا) بازيكناني بودند كه به دليل ۳ اخطاره شدن نمي توانند در هفته هفدهم براي تيم هاي خود به ميدان بروند. نكته جالب توجه در تعداد اخطارهاي بازيكنان فوق اينجاست كه رضا حسن زاده، مدافع مياني تيم سپاهان نهمين كارت زرد خود را در طول رقابت هاي اين دوره دريافت كرد و براي سومين بار دچار محروميت شد. معدنچي نيز با دريافت ششمين اخطار خود براي دومين بار دچار محروميت شده است.

دو صحرانوردي باشگاه ها
گروه ورزشي: نخستين مرحله رقابتهاي دو صحرانوردي باشگاههاي كشور روز ۲۵ دي ماه جاري با شركت تيم هاي مختلف در جزيره كيش برگزار خواهد شد. در اين پيكارها تيم هاي باشگاههاي ذوب آهن اصفهان، شهرداري مشهد، پتروشيمي همدان، تربيت بدني اردبيل، استقلال اهواز، صنعت نفت اهواز، پيكان، سايپا پاس و تربيت بدني قم حضور دارند.

۲۹ روز تا رقابتهاي دووميداني قهرماني داخل سالن آسيا - تهران
بزرگترين رويداد ورزشي در ايران شكل مي گيرد
گروه ورزشي: در حالي كه ۲۹ روز به برگزاري اولين دوره مسابقات دووميداني داخل سالن آسيا در تهران باقي مانده كليه دست اندركاران دووميداني كشورمان در تدارك هرچه باشكوه تر برگزار كردن اين مسابقات هستند، تا با نمايشي پرقدرت از توان ورزشكاران و مديريت مسئولان برگزاركننده، نگيني باارزش بر آلبوم افتخارات ورزش كشور بيافزايند. شركت ۴۰۰ ورزشكار از ۳۰ كشور آسيايي در اين مسابقات تا به امروز مسجل شده است. اين مطلب از آن جهت ارزش واقعي خود را به دست مي آورد كه مسابقات دووميداني داخل سالن آسيا، اولين دوره خود را تجربه مي كند و حضور چشمگير كشورهاي آسيايي، نشان از اهميت و جايگاه اين رشته ورزشي را در سطح بين المللي دارد. نكته با اهميت ديگري كه در اين حركت بزرگ ورزشي نهفته است، ابداع شيوه هاي جديد از برگزاري مسابقات دووميداني در سطح جهان بوده است كه بي گمان با اجراي موفقيت آميز اين طرح، سمبل بسيار خوبي براي ايران خواهيم شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |