پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶ - Jan 8, 2004
آيت الله هاشمي رفسنجاني:
آمريكا به رابطه با ايران نيازمند است
000663.jpg
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : آمريكا با پيشنهاد سفر يك  هيات  عالي به ايران ، نشان  داد كه  به  رابطه  با ايران  نيازمند است . نبايد در ايجاد رابطه  با آمريكا عجله  كرد.
به  گزارش  ايرنا، آيت الله   هاشمي رفسنجاني  ديروز در آيين  پاياني  بيست  و سومين  دوره  مسابقات  قرآن  كريم  نيروهاي  مسلح  در ستاد كل  سپاه  پاسداران  افزود: براي  برقراري  ارتباط باآمريكا بايد صبر كرد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در اين باره  اظهارداشت : مقامات  آمريكايي بايد اعلام  كنند كه  تاكنون  در برخورد با انقلاب  اسلامي اشتباه  كرده اند.
هاشمي رفسنجاني  به  مشكلات  و وضعيت  ذلت  بار اعضاي  منافقين  در سطح  جهان و انواع  خيانتهاي  آنان  در مدت  ۲۵ سال  گذشته  اشاره  كرد و گفت : منافقين  درحال  حاضر در عراق  و بسياري  از كشورها جايي  ندارند.
وي  تأكيد كرد كه  خداوند متعال  نيز مشكلات  منافقين  را نيز بر سر آمريكاخواهد آورد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، تلاش  نيروهاي  مسلح  در بخش  قرآني  و شركت بيش  از ۲۶ هزار نفر از اين  نيروها را در مسابقات  قرآن  كريم ، بسيار ارزنده و قابل  ستايش  توصيف  كرد.
وي  افزود: توجه  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي به  قرآن  كريم  براي  دشمنان انقلاب  اسلامي هشداردهنده  است  و آنها به  فكر فرو خواهند رفت  درحالي  كه سربازان  ديگر كشورها افتخارشان  به  داشتن  تجهيزات  مدرن  نظامي است ، چرا نيروهاي  مسلح  ايران  به  قرآن  مي پردازند.
آقاي  هاشمي رفسنجاني  اظهار داشت : فراگيري  دستورات  قرآني  و عمل  به  آن براي  بالا بردن  روحيه  معنوي  نيروهاي  مسلح  و پايداري  و استحكام  اين  نيروهابسيار سازنده  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: شايد افرادي  فراگيري  آيات  قرآني توسط نيروهاي  مسلح  را درسطح  يك  تئوري  پذيرفته  باشند، وليكن  مااين  فراگيري و تاثيرات  آن را در ميدان  نبرد و هشت  سال  دفاع  مقدس  شاهد بوديم .
وي  با بيان  اين كه  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي در نبرد با متجاوزان خارجي  كه  با تمام  توان  براي  نابودي  انقلاب  اسلامي به  كشورمان  حمله  كردند، با اتكاء به  قرآن  كريم ، قدرتمندانه  مقاومت  كردند، افزود: نيروهاي  مسلح  دردوران  دفاع  مقدس  با اتكاء به  قرآن  معجزه  آفريدند.
آقاي  هاشمي رفسنجاني  تصريح  كرد: نبايد از نظر دور داشت  كه  وطن خواهي و دفاع  از كشور نيز در مقابله  با دشمنان  بي تاثير بوده  است ، آنها نيزتاثيرات  خود را داشته اند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: آنچه  كه  در جنگ  اتفاق  افتاد، رفتارهاي  مبتني  بر روحيه  قرآني  بود.
آيت  الله  هاشمي رفسنجاني  تأكيد كرد: ملتي  كه  به  قرآن  عمل  مي كند ازسرافرازترين  ملتها خواهد بود.
وي  افزود: ما با قدرت  قرآن  كريم  انقلاب  كرديم  و با اتكاء به  آن ، مشكلات كشور در ابتداي  انقلاب  و هشت  سال  دفاع  مقدس  را پشت  سر گذاشتيم  و توانستيم اداره  كنيم  و زماني كه  سازمان  ملل اعلام  كرد كه كشورهاي  متجاوز بايد به  ايران غرامت  پرداخت  كنند، شما نيروهاي  مسلح  سلاح  خود را بر زمين  نگذاشتيد.
در اين  آيين  از ۱۴ نفر برتر مسابقات  قرآن  كريم  نيروهاي  مسلح  سراسر كشورتقدير و هدايايي  به  آنان  اهدا شد.

مصر ۵ برابر آمريكا به زلزله زدگان بم كمك كرد
به گزارش خبرنگار همشهري ارزش كمكهاي اهدايي دولت مصر به زلزله زدگان استان كرمان كه توسط ۵ پرواز از فرودگاه قاهره به شهر بم حمل شد، به بيش از چهار صدوپنجاه هزار دلار بالغ مي شود.
علاوه بر آن سنديكاي اطباي مصر كه يك نهاد غيردولتي است در يك اقدام بي نظير با اعزام هيئتي بلندپايه به ايران علاوه بر اهداي يك محموله پتو به ارزش ۳۰ هزار دلار نيازهاي بهداشتي- درماني زلزله زدگان را مورد بررسي قرار داد و ضمن مذاكره با مسئولان وزارت بهداشت كشورمان تامين بخشي از اين نيازها به ارزش ۵۰۰ هزار دلار را بر عهده گرفت.
گفتني است كه سنديكاي اطباي مصر كه توسط اسلام گرايان اداره مي شود و از طرفداران جدي باز برقراري مناسبات ايران و مصر است.
بدين ترتيب مجموع كمكهاي اهدايي دولت و ملت مصر به زلزله زدگان به حدود يك ميليون دلار مي رسد كه ۵ برابر كمك پر سروصداي ۲۰۰ هزار دلاري آمريكا مي باشد.

توضيحات وزير كشور درباره تأييد صلاحيت ها و تخلفات احتمالي هيأت هاي اجرايي
عبدالواحد موسوي لاري گفت: اگر هيأت اجرايي نسبت به وظيفه خود تخلف كرده باشد، حتما بايد با آن برخورد شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، موسوي لاري وزير كشور كه پس از پايان جلسه ديروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران سخن مي گفت درباره ارسال نامه به رئيس جمهوري درباره وضعيت اعضاي نهضت آزادي را بي اساس دانست و گفت: هيات هاي اجرايي متولي امر اجراي انتخابات هستند و مبناي كارشان هم استعلامهايي است كه از مراجع چهارگانه داده مي شود. وي تأكيد كرد: رسيدگي به صلاحيتها جزء اختيارات هيأتهاي اجرايي است و هيچ مرجع ديگري اين كار را نمي كند.
وزير كشور درباره روند بررسي استعلامها در هيأت هاي اجرايي گفت: ممكن است هيأتهاي اجرايي پاره اي از استعلامها را غيرمستند تلقي كنند و به آنها توجه نكنند و پاره اي را نيز، مستند و در چارچوب وظايف مراجع استعلام تلقي كنند و مورد استفاده قرار دهند.
وي افزود:  بركناري فرمانداران به دليل قصور در انجام وظايفشان بوده و اين مسأله را قبل از اينكه ديگران بگويند خود استانداران محترم استانهاي خوزستان و همدان در روز اول مطرح كردند.
خبرنگار فارس پرسيد: فرماندار تهران در نامه اي به اعضاي نهضت آزادي اعلام كرده كه رد صلاحيت شده اند، اما درست بعد از زمان رسيدگي به صلاحيتها، دوباره نامه اي را به آنها داده و گفته كه نامه قبلي كان لم يكن است، نظر شما درباره اين اقدام غيرقانوني فرماندار تهران چيست؟
وزير كشور در پاسخ گفت: اگر چنين موردي باشد، قطعا برخورد مي شود، اما اين گونه نبوده بلكه به اين شكل بود كه رسيدگي به صلاحيت افراد اولا بر اساس بررسي تك تك پرونده ها بوده است و نه جمعي و گروهي و ثانيا صلاحيت افراد را متناسب با آن شرايطي كه در قانون آمده بررسي كرده اند و ممكن است بعضي ها را تأييد و بعضيها را رد كرده باشند.
وي درباره اقدام برخي از اعضاي نهضت آزادي و مخدوش كردن شرط التزام عملي به ولايت فقيه در فرمهاي ثبت نامي گفت: اگر هيأت اجرايي نسبت به وظيفه خود تخلف كرده باشد، حتما بايد با آن برخورد شود و ما هم حرفمان اين است كه كساني كه فاقد شرطي از شرايط هستند، مخصوصا اگر خودشان به اين امر اذعان داشته باشند، طبيعي است كه نبايد هم ادعايي داشته باشند.
وزير كشور همچنين درباره وجود اختلاف ميان وزارت كشور و وزارت اطلاعات در مورد استعلامها گفت: آن چيزي كه به عنوان وزارت كشور و مسئول قانون انتخابات پيگير آن بوديم، آن بود كه مراجع چهارگانه طرف استعلام، اولا در چارچوب وظايف قانوني خودشان پاسخ دهند و از محدوده قانوني وظايف خود فراتر نروند و ثانيا پاسخ استعلامها مستند باشد.
موسوي لاري افزود: ستاد انتخابات كشور كه استعلامها را دريافت و به حوزه هاي انتخابيه مختلف براي تصميم گيري ارسال مي كند تعدادي از آنها را فاقد اين دو شرط ديده، بنابراين اگر اختلاف نظري وجود داشته باشد، اين است كه ما به هر يك از مراجع چهارگانه گفته ايم آن چيزي كه براي هيأتهاي اجرايي مي تواند مبناي تصميم گيري باشد، اين است كه آنها در حوزه وظايف خودشان اظهارنظر كرده باشند ولي اگر نظرشان فاقد يكي از دو شرط مذكور باشد، هيأتهاي اجرايي طبيعتا به آن عمل نخواهند كرد.وي افزود: اختلاف نظر، اختلاف نظر دو دستگاه نيست، بلكه در نحوه تلقي از استعلامهاست.
موسوي لاري گفت:  بعد از پايان زمان رسمي پاسخگويي به استعلامها، دستگاه طرف استعلام بايد نسبت به مواردي كه فاقد شرايط قانوني است، تجديد نظر كند و نظر نهايي اش را به مرجع بعدي تصميم گيري كه هيأت نظارت است، منتقل نمايد تا اين هيأت بتواند بر آن اساس تصميم گيري كند.

نگاه
رابطه ايران و مصر و آداب سياست
هادي صبا
آقاي پيكو كه روزگاري به عنوان نماينده دبيركل سازمان ملل متحد مذاكرات ايران و عراق را پيگيري مي كرد، به مناسبتي در بيان يكي از خاطرات كاري خود با دولت سابق عراق مي گويد: پس از آن كه دبيركل سازمان ملل تغير كرد و پطرس غالي جانشين خاوير پرز دكويار گرديد، من نيز از سمت خود كنار رفتم. چندي بعد يك مقام عراقي با من تماس گرفت و گفت كه برزان التكريتي برادر ناتني صدام حسين و نماينده آن كشور در مقر اروپايي سازمان ملل متحد تمايل دارد كه با شما ديدار كند. به آنها گفتم كه شما با من چكار داريد؛ من ديگر مسئوليتي در سازمان ملل متحد ندارم و حتي در كشور خودم يعني ايتاليا نيز هيچ سمتي ندارم.
طرف عراقي در پاسخ گفت: ما با مسئوليت رسمي شما كاري نداريم. شخص آقاي پيكو كه داراي نفوذ است براي ما مهم مي باشد. پيكو در ادامه صحبت خود مي افزايد: در اينجا بود كه متوجه شدم انديشه خاورميانه اي و نگاه آن به كار سياسي كاملا با آنچه كه در غرب وجود دارد متفاوت است. در خاورميانه به نفوذ افراد بيش از مسئوليت آنها توجه مي گردد و به همين دليل تمايل دارند كه خيلي از كارها را خارج از چارچوب رسمي پيگيري كنند.
يكي از مشكلات سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران نيز كثرت متولياني است كه هيچ مسئوليت رسمي مرتبط با سياست خارجي ندارند. اين افراد با بهره گيري از رانت «ارتباطات» علاوه بر آن كه در همه امور دخالت مي كنند، خود را نيز در همه زمينه ها صاحب نظر مي دانند؛ امري كه در جهان امروز ادعاي آن خنده آور است. به زعم آنها ناكامي در سياست خارجي از آن وزارت خارجه، شورايعالي امنيت ملي و ديگر نهادهاي ذيربط در امر سياست خارجي است. اما كوچك ترين توفيقي در اين باره حاصل تلاش پيگير آنان است. لذا گوي سبقت را در اظهار نظر در امور حساس و خطير از ديگران ربوده و از خبرهايي كه قرار است در آينده توليد شود پرده برمي دارند و به اين ترتيب مي كوشند حضور مستقيم، مؤثر و مدير خود در اداره سياست خارجي را به رخ كشند و آنقدر با دستپاچگي حركت مي كنند كه ادعاي تلاش براي برقراري جامعه مدني و دفاع از نظام قانونمدار را نيز از ياد مي برند. حاصل كار نيز خنثي كردن تلاش پيگير و مدبرانه مسئولان سياست خارجي و يا حتي ايجاد نارسايي در موضوع مورد پيگيري است. به گونه اي كه هزينه هايي نيز بر نظام تحميل مي شود. بايد بدانيم كه در نظام قانونمدار هيچ مقام رسمي حق ندارد در حوزه اي كه به وي ارتباطي ندارد مداخله كند.
به عنوان مثال به همين مسئله برقراري رابطه با مصر بنگريد. معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور كه مسئوليت رسمي وي هيچ ارتباطي با مناسبات ايران و مصر ندارد با يك موضعگيري عجولانه از برقراري رسمي رابطه در چند روز آينده خبر مي دهد. متقابلا احمد ماهر وزير خارجه مصر نيز در يك اظهارنظر كاملا فني و ماهرانه از تأييد اظهارات آقاي ابطحي پرهيز مي كند و به گونه اي وانمود مي شود كه گويي اين ايران است كه با حرص و ولع براي برقراري رابطه با مصر به التماس افتاده است. انعكاس اين دو اظهارنظر در رسانه هاي جهاني و منطقه اي نيز همين تلقي را به خواننده القاء مي كند و در نتيجه اصل «عزت» در برقراري رابطه با مصر مخدوش مي شود.
تصميم به باز برقراري رابطه با مصر يك تصميم ملي است. همه اركان نظام هريك با انجام وظيفه خود گامي در اين مسير برداشته اند. زيرا مصالح عاليه نظام چنين اقتضا مي كند. وزارت امور خارجه با مد نظر قرار دادن نظرات مقامات عاليه نظام، مذاكرات را با مسئولين دولت مصر اداره مي كند. پس از اظهارات مثبت احمد ماهر كه بخشي از خواسته هاي كشورمان را برآورده ساخت، شوراي شهر تهران كه به حق اصولگرا خوانده مي شود با تكيه بر اصل مصالح عاليه نظام و با خطرپذيري لازم، تابلوي انتفاضه را بر يكي از مهم ترين خيابان هاي پايتخت مي نشاند؛ و ديگر اركان نظام نيز هريك به فراخور حال خويش بخشي از مسئوليت تلاش براي ايجاد پيوند ميان دو ملت بسيار مهم، بزرگ و عزيز در منطقه يعني ايران و مصر را برعهده گرفته اند. پس بگذاريم كه امر حساس پيگيري مناسبات با مصر توسط مسئولان وزارت خارجه به گونه اي شايسته پيگيري شود. ناگفته نماند كه اگر قرار بر آن باشد كه در موضوع روابط ايران و مصر، افراد متخصص اظهارنظر كنند، اين متخصصان بيش از هر جايي در وزارت امور خارجه حضور دارند. ليكن آنها با وقوف بر اهميت مناسبات و حساس بودن مقطع فعلي و درنظرگرفتن تلاش طرفهايي كه با حسادت پيشرفت در مناسبات ايران و مصر را پيگيري مي كنند ، ترجيح مي دهند كه به جاي اظهارنظرهاي نسنجيده و تلاش براي ثبت اين اقدام به نام خويش، همت خود را به پيشبرد آن مصروف دارند كه دستاوردش براي همه نظام و ملت خواهد بود.

در راهروهاي مجلس
* حميدرضا حاجي بابايي عضو كميسيون امنيت ملي ديروز با پايان تصويب طرح نظام وظيفه گفت: اين مصوبه به علت تبعيض آميز بودن آن و همچنين بار مالي سنگيني كه براي دولت دارد قطعاً توسط شوراي نگهبان رد خواهد شد و نمي دانم نمايندگان چرا اين طرح را تصويب كردند.
* مهدي كروبي ديداري را با آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در مورد مسئله تأييد صلاحيت ها داشته و رايزني هايي را صورت داده است. يك منبع آگاه از هيأت رئيسه مجلس گفت اين رايزني ها كماكان ادامه دارد و بايد تا اواخر هفته در مورد نتايج اين ديدارها صبر كرد ولي اميدواريم كه نتايج مثبتي را به دنبال داشته باشد، ضمن اينكه تحليل منفي از نتيجه اولين رايزني ها ندارم.
* يك نماينده مجلس از نامه دفتر رياست جمهوري به دفتر وزير بهداشت براي ارائه آمارهاي دقيق و همچنين اطلاعات مالي جزئي تري در مورد آمارهاي واكسن سرخك خبر داد. شبهاتي در زمينه كيفيت مواد واكسن استفاده شده در اين طرح وجود دارد.
* دو تن از نمايندگان اصلاح طلب هنگامي كه وزير كشور از در مجلس خارج مي شد از وي خواستند تا فرماندار ماهنشان را كه به خاطر مسائل جناحي عبداللهي رئيس كميسيون اقتصادي را كه منتسب به جناح اقليت است رد صلاحيت كرده بود بركنار كند كه اين خواسته مورد مخالفت وزير كشور قرار گرفت .
* يك فوريت طرح سنجش و پذيرش دانشجو كه توسط ۳۷ تن از نمايندگان فراكسيون مشاركت تهيه و تنظيم شده بود ديروز در صحن علني مجلس رأي نياورد. اين طرح تحولات بسياري را در شيوه برگزاري كنكور ايجاد خواهد كرد.
* فاطمه راكعي نماينده تهران پيشنهاد داد پنجم دي ماه روز فاجعه زلزله بم به عنوان روز ملي مقابله با حوادث طبيعي از جمله زلزله نامگذاري شود. يك فوريت اين طرح رأي آورد.

كوتاه از سياست ايران
نظر شوراي نگهبان درباره دو لايحه و يك طرح مجلس
شوراي نگهبان ديروز طي نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي، نظر خود را درباره لوايح «ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي» و «تشكيل سازمان ميراث فرهنگي» و طرح «سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي» اعلام كرد.
در اين نامه شوراي نگهبان با توجه به اصول ۲۹۵۸۷۵،، قانون اساسي ايراداتي به لوايح و طرح مذكور وارد ساخت.
روابط خوب آمريكا و منافقين
روزنامه كانادايي  «گلوب اند ميل» روز سه شنبه  نوشت : روابط ميان  منافقين و نيـــــروهاي  آمريكايي  در عراق  خوب  است  و حتي  برخي  از آنها با نيروهاي  آمريكايي  به بازي  فوتبال  مشغول  هستند.
به گزارش ايرنا آمريكا گروهك  تروريستي  منافقين  را در ظاهر يك  «گروه  تروريستي» خوانده و پل  برمر حاكم  آمريكايي  عراق  مدعي  آن شده  است  كه  ايـــــن  تروريستها در زندان  هستند.
دولت  كانادا نيز به  نوشته «گلوب اند ميل»، منافقين  را يك  گروه  تروريستي دانسته  است  و از نوامبر سال  ۲۰۰۱ نام  آنها را در فهرست  تروريستهاي  خطرناك ثبت  كرده  است .طرح هيأت منصفه براي هفتمين بار به شوراي نگهبان رفت
به گزارش ايسنا، مجلس شوراي اسلامي طرح هيأت منصفه را براي هفتمين بار جهت تأمين نظر شوراي نگهبان اصلاح كرد.
براساس اصلاحيه انجام شده در ماده سه، امور اجرايي اين ماده در هر استان زير نظر رئيس كل دادگستري استان و با حضور رئيس شوراي اسلامي استان و دو نفر از نمايندگان آن استان به انتخاب مجلس به عنوان ناظر انجام مي شود. قرعه كشي با حضور حداقل دو نفر از ناظرين معتبر است.
بيشتر امور اجرايي اين ماده زير نظر يك هيأت مركب از رئيس كل دادگستري استان و رئيس شوراي استان بود.
اظهارات طباطبايي
درباره بازگشت سيدحسين خميني
بازگشت حسين خميني به تهران، امري قابل پيش بيني بود و من مطمئن بودم كه او به تهران بازمي گردد.
صادق طباطبايي سخنگوي دولت موقت ايران و از نزديكان خانواده حضرت امام (ره) در گفت وگو با «بازتاب» اظهار داشت: با توجه به روحيات حسين خميني و وضعيت خانوادگي وي، من مطمئن بودم كه او به رغم اظهارات تند خود، به ايران باز خواهد گشت.
وي افزود: من حتي اين مطلب را يك ماه پيش در گفت وگو با يكي از روزنامه ها هم مطرح كردم، اما آنها اين بخش از مصاحبه مرا سانسور كردند و واقعا هم درك اين امر كه ممكن است، حسين خميني با وجود مصاحبه هاي تند خود در خارج از كشور، باز هم برگردد، براي افكار عمومي بسيار مشكل بود.
طباطبايي ضمن تأييد خبر بازگشت نوه امام (ره) به تهران گفت: قاعدتا وي به منزلش در شهر قم رفته، اما ممكن است براي ديدن اقوام خود به تهران هم بيايد.
وي با اشاره به سوابق حسين خميني در دوستي نزديك با بني صدر و منافقين گفت: مسأله حسين خميني تازگي ندارد و او از اول انقلاب مشي خاصي داشته است. به همين دليل خانواده امام هم از مصاحبه من در باره وي كه بر ويژگي هاي شخصي او تأكيد كردم و در «بازتاب» هم منتشر شد، اظهار رضايت كردند و واقعا نيز هيچ يك از اعضاي خانواده امام(ره) در اين زمينه ها شباهتي به حسين خميني ندارند.

تا انتخابات
ديدار كروبي با مقام معظم رهبري در مورد مسائل انتخابات
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگويي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه سخنگوي دولت از تجديد نظر وزارت اطلاعات در اعلام فقدان صلاحيت حدود ۳۰ نماينده خبر داده است گفت: وزارت اطلاعات تأكيد كرده است نظراتش مستند است و گفته است كه اگر براي ما مشخص شود كه در جريان اعلام نظر درباره فقدان صلاحيت تعدادي از نماينده ها اشتباهي رخ داده است نظرمان را اعلام خواهيم كرد.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر ديدار روز سه شنبه خود با مقام معظم رهبري اظهار داشت:  اين ديدار در ادامه ديدارهاي منظم قبلي بود و من هر روز به عنوان مدير مجلس جلسات مختلفي با مقامات داخلي و خارجي دارم و قرار نيست محتواي اين جلسات را براي خبرنگاران اعلام كنم ولي مقام معظم رهبري بار ديگر تأكيد كردند همه چيز بايد براساس قانون عمل شود.
حضور گسترده براي تعيين سرنوشت
بهزاد نبوي رئيس ستاد انتخاباتي جبهه دوم خرداد گفت: قرائن و شواهد نگران كننده اي وجود دارد كه بيم آن مي رود كه تأييد صلاحيت ها تهديد شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نائب رئيس مجلس در يك كنفرانس مطبوعاتي تأكيد كرد: من هم قبول دارم كه ما اصلاح طلبان در طول مجلس ششم برنامه نداشتيم و ضعف هايي در برنامه ريزي هاي ما وجود داشته است و در ضمن قول هم نمي دهيم در مجلس هفتم اين مشكلات حل شود چرا كه حل اين معضلات به اصلاح چارچوب ها بر مي گردد كه بسيار مشكل است.
وي تأكيد كرد ما اين نگراني را داريم كه شوراي نگهبان احراز صلاحيت ها را مبناي كار خود قرار داده اند و عملا شاهد برخورد سليقه اي در زمينه رد صلاحيت باشيم. البته برخي از مراجع چهارگانه هم خارج از چارچوب وظايف خود به جواب استعلامات پاسخ داده اند و اين امر هم براي ما نگران كننده است.وي تأكيد كرد: هرگونه رد صلاحيت هاي غيرقانوني را تحمل نمي كنيم و با ابزارهاي قانوني و تمام امكانات خود به مقابله با اين مشكل برخواهيم خاست. البته از مردم مي خواهيم با حضور گسترده خود در انتخابات ازحق تعيين سرنوشت خودشان بهره گيرند. البته از رئيس جمهور هم توقع داريم از قانون اساسي پاسداري كند و در راستاي نامه خود به هيأت نظارت بر قانون اساسي اقدام كند.وي در مورد امكان ارجاع و شكايت به مراجع بين المللي در صورت رد صلاحيت نمايندگان فعلي گفت: تنها مرجع دادخواهي را مردم خودمان مي دانيم و درخواست و شكايت خود را فقط به مردم خواهيم گفت و خود را در حدي قوي مي دانيم كه نيازي به مراجع بين المللي و خارج از كشور در اين زمينه نمي بينيم.
گزارش آماري ستاد انتخابات كشور
در مورد رد صلاحيت معتمدين
ستاد انتخابات كشور با انتشار گزارشي آماري اعلام كرد در حالي كه مجموع معتمدين رد صلاحيت شده در دوره ششم بالغ بر يك هزار و ۸۰۰ نفر در سراسر كشور بود، در دوره اخير ۹ هزار و ۸۲۴ نفر رد صلاحيت شده اند.
به گزارش ايرنا براساس اين گزارش سه هزار و ۷۸ نفر از معتمدين رد صلاحيت شده از رزمندگان دفاع مقدس، ۵۴۲ نفر از آزادگان و جانبازان و ۸۶۷ نفر خانواده معظم شهدا بوده اند.
در اين گزارش همچنين آمده است: چهار هزار و ۳۲ نفر از معتمدين معرفي شده كه رد صلاحيت شده اند در گذشته سابقه حضور در هيأتهاي اجرايي داشته و سه هزار و ۴۲۰ نفر نيز از مسئولان و مديران كشور بوده اند.
اهل تحريم انتخابات نيستيم
محمدرضا خاتمي نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي خواهان رعايت قانون انتخابات شد و تأكيد كرد هر چه رد صلاحيت گسترده و غيرقانوني باشد مشروعيت انتخابات كمتر مي شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وي تأكيد كرد اگر انتخابات طبق قانون آزاد برگزار شود، فارغ از اين كه چه كسي در انتخابات برنده شود سبب مي شود كه كشور مستحكم تر شود و انتخابات مجلس هفتم به نوعي يك آزمون براي افرادي است كه شعار مردم سالاري مي دهند. وي افزود: ما رسما اعلام كرده ايم كه اهل تحريم انتخابات نيستيم و معتقديم از هر فرصتي بايد استفاده كرد ولي اگر شاهد رد صلاحيت هاي گسترده باشيم ليست نخواهيم داد.
احزاب و جناحها مردم را به مشاركت در انتخابات تشويق كنند
معاون سياسي نيروي مقاومت بسيج گفت: شرايط حساس كنوني در كشور مي طلبد احزاب و جناحها با ايجاد حس تعامل مدني در مردم، آنان را به مشاركت در انتخابات سالم ترغيب كنند.به گزارش ايرنا سرهنگ پاسدار رمضان شعباني سه شنبه شب در نخستين همايش حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه شهيد بهشتي، افزود: امروز چالشهاي سياسي در كشور نشانگر عمق برخي تحولات درون گرا بوده كه بايد گروهها و جناحها با ائتلاف براي رسيدن به جامعه پويا همت كنند.معاون سياسي نيروي مقاومت بسيج با بيان اين مطلب كه ۴۵ ميليون نفر در كشور، حق رأي دادن دارند، اظهار داشت: حضور همه جانبه اقشار مختلف ملت در كنار مسئولان مي تواند حس مشاركت مدني در انتخابات را براي شناسايي افراد مناسب تقويت كند.

بررسي طرح اصلاح قانون نظام وظيفه عمومي در مجلس پايان يافت
طرح اصلاح موادي از قانون نظام وظيفه عمومي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي پايان يافت و با تصويب دو ماده آخر آن مبالغي كه بايد مشمولان خدمت نظام وظيفه عمومي بپردازند مشخص شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اين طرح مراجع صادر كننده كارت پايان خدمت را موظف مي كند هنگام صدور كارت پايان خدمت و كارت معافيت موقت يا دائم وجوه مشخص شده را دريافت و به حساب درآمد عمومي كشور نزد خزانه دارايي كل كشور واريز كنند.
همچنين در اين جلسه طرح هاي تجارت  الكترونيكي و تشكيل هيات منصفه كه از شوراي نگهبان براي اصلاحات برگشت داده شده بود مجددا بررسي و با تغييراتي تصويب شدند.

توضيح شهردار تهران درباره تغيير نام خيابان خالداسلامبولي
محمود احمدي نژاد شهردار تهران ديروز در ديدار اعضاي ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام گفت: خط  كلي شهرداري حساسيت نسبت به تغيير نام شهدا در شهر است اما موظفيم به تكليف خود عمل كنيم.
به گزارش خبرگزاري مهر، شهردار تهران شوراي شهر را مطمئن ترين و محكم ترين نقطه از نظر اعتقادات انقلابي در كشور دانست و افزود: گروههاي دلسوز نظام و انقلاب بايد به كار خود ادامه و بر ادامه راه شهيدان تأكيد داشته باشند.
احمدي نژاد با اشاره به تغيير نام خيابان خالداسلامبولي خاطرنشان كرد: در شوراي اسلامي شهر تهران حتي يك راي برخلاف تكليف صادر نمي شود.
وي تأكيد كرد: جهان اسلام امروز نياز به ايجاد جبهه متحد اسلامي براي مقابله با جبهه صهيونيست جهاني دارد و در اين ارتباط بهبود روابط كشورهاي قدرتمند اسلامي مؤثر خواهد بود.
شهردار تهران تأكيد كرد: دشمنان اسلام و انقلاب توطئه هاي بسياري را براي به شكست كشاندن انقلاب تدارك ديده اند كه بايد مراقب باشيم گرفتار اين توطئه ها نشويم.
احمدي نژاد تصريح كرد: متأسفانه برخي افكار و رسانه ها با بهانه قرار دادن اين گونه مسايل قصد ايجاد انشقاق بين نيروهاي انقلابي را دارند.

خاتمي:
گفت و گوي تمدن ها بر كنار از مسائل روزمره نيست
رئيس جمهور در كنفرانس بين المللي گفت و گوي بين فرهنگ ها گفت: گفت و گوي تمدن ها را نمي توان و نبايد بر كنار از مسائل روزمره هيچ جامعه جهاني دانست واين گفت وگو راهگشا براي پرداختن به مشكلات و تنگنا هاي فراوان انسان امروز است.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس جمهوري با ابراز تاسف نسبت به حادثه غم انگيز بم در همايش گفت وگوي بين تمدن ها اظهار داشت: بم باستاني، امروز هم مظهر حيات ايران و همت جهان شده است.
بم باز هم نشان از همرايي و همراهي انسان ها دارد و نشانه اي در گفت وگوي ميان فرهنگ ها و تمدن ها براي كاستن آلام زندگي و ساختن ميراث فرهنگي است.
خاتمي با اشاره به اينكه «گفت وگوي ميان فرهنگ ها و تمدنها» را نمي توان و نبايد ايده اي بر كنار از مسايل روزمره هيچ جامعه جهاني دانست افزود: گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن فرآيندي راهگشا براي پرداختن به مشكلات و تنگناهاي فراواني كه انسان امروز را در همه جاي جهان به هم پيوسته كنوني در بر گرفته است. دردهاي مشترك و مزمن بشر هرگز به تنهايي و در تنهايي درمان نمي شود، پس بايد در وراي هر فاجعه انساني و هر حادثه طبيعي باز هم به «گفت وگو» و «گفت وگوي ميان تمدن ها» انديشيد.
رئيس جمهوري عصر حاضر را عصر گفت وگو دانست و گفت: همه ما در جهاني به سر مي بريم كه به رغم همه دشواري ها و نابرابري ها، ستم ها و خودكامگي ها به سوي گشودگي و همگرايي مي رود.

بازتاب داخلي و خارجي تحول تازه در روابط ايران  و مصر
تحولات اخير در روابط ايران و مصر كه با ديدار روساي جمهوري دو كشور در ژنو سرعت گرفت و متعاقب آن اظهار نظر احمد ماهر وزير امور خارجه مصر درباره پيمان كمپ ديويد و تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي در تهران با واكنش هاي مختلفي در ايران و كشورهاي حساس به اين روابط مواجه شد.
ديروز محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور اظهار داشت كه ايران و مصر براي از سرگيري روابط ديپلماتيك پيش شرطي ندارند. وي قطع روابط ايران و مصر را تنها بر سر مسئله فلسطين عنوان كرد و افزود: با توجه به شرايط كنوني منطقه خاورميانه روابط سياسي تهران و قاهره كمك موثري براي ملت فلسطين خواهد بود.
سخنگوي دولت نيز با بيان اينكه گسترش روابط دو كشور به نفع همه كشورهاي منطقه است گفت: ممكن است فشارهايي از سوي لابي صهيونيست ها و يا آمريكا در اين خصوص اعمال شود اما عزم تهران و قاهره بر گسترش روابط دو جانبه است.
روزنامه الحيات در واكنش به خبر تجديد روابط ايران و مصر ديروز نوشت:ناظران سياسي معتقدند كه ايران در حال حاضر درصدد است ضمن گسترش روابط با مصر، حلقه گشايش در روابط با جهان عرب را تكميل كند.
ايران مي خواهد با همكاري گسترده با مصر به گونه اي عمل كند كه باعث پيشبرد ديپلماسي خود به سوي قوي تر شدن در صحنه منطقه اي و بين المللي شود، كما اينكه همكاري گسترده مصر با ايران پس از غيبت عراق به نفع قاهره است.
الحيات، استقبال ايران از مشاركت مصر در نشست اخير شش كشور همسايه عراق را از نشانه هاي حسن نيت و تمايل ايران به از سرگيري روابط با مصر توصيف كرد.
به نوشته اين روزنامه، برخي تحليلگران ايراني و مصري معتقدند كه تشديد فشارهاي
آمريكا بر ايران و كشورهاي منطقه به شكل كلي و تشديد فشارهاي اسراييل بر فلسطين به نوبه خود باعث كشانده شدن به سمت تحقق تقارب مطلوب ميان تهران و قاهره مي شود. به نوشته اين روزنامه، الحيات درحالي كه معاون پارلماني رئيس جمهور ايران از توافق آمريكا بر ايران و كشورهاي منطقه به شكل كلي و تشديد فشارهاي اسراييل بر فلسطين به نوبه خود باعث كشانده شدن به سمت تحقق تقارب مطلوب ميان تهران و قاهره مي شود. ايران و مصر براي از سرگيري روابط دو جانبه كه بيش از دو دهه قطع است، خبر داد، احمد ماهر وزير امور خارجه مصر پاسخ داد كه هنوز در اين مورد تصميمي گرفته نشده است.
به نظر مي رسد اين ضد و نقيض بودن در اظهار نظرها در مورد زمان اعلان عادي سازي روابط بيش از همه به دلايلي مربوط است كه منجر به قطع روابط دو كشور در سال ۱۹۸۰ شده است.
به نوشته الحيات، ايران آخرين مانع در مقابل از سرگيري روابط را با تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي قاتل انور سادات رئيس جمهور اسبق مصر به خيابان انتفاضه برداشت.
به نوشته الحيات، احمد ماهر با بيان اينكه هنوز در اين مورد تصميم گرفته نشده است، اين امر پس از آنكه دو كشور يك بيانيه علني مشترك رسمي صادر كنند، روشن خواهد شد.
خبرگزاري ايلنا نيز ديروز به نقل از روزنامه صهيونيستي  اورشليم  پست، نوشت: اسرائيل از گرم شدن روابط ايران و مصر حيرت زده نشده است.
به گزارش ايلنا، اين روزنامه به نقل از يك ديپلمات صهيونيست در ادامه آورده است: يكي از مقامات صهيونيست در بيت المقدس در مورد ازسرگيري روابط ايران و مصر، گفته است: ما الزاماً در مورد اين موضوع اظهار خوشحالي نمي كنيم ولي اين به آن معنا نيست كه در مورد اين قضيه نگران باشيم. وي ازسرگيري روابط تهران و قاهره را شگفت آور ندانست و گفت: اسرائيل از گرم شدن روابط ايران و مصر مخصوصاً پس از ديدار رؤساي  جمهور دو كشور در حاشيه نشست عمومي سازمان  ملل  متحد در ژنو، حيرت زده نشده است.در همين حال آمريكا از مصر خواست تا جمهوري اسلامي ايران را در مورد آنچه گسترش تسليحات كشتار جمعي، حمايت از تروريسم و نقض حقوق  بشر در ايران خواند، تحت فشار بگذارد.
به گزارش ايلنا، سخنگوي وزارت   امور خارجه آمريكا اظهار داشت: ما مرتباً با كشورهاي دوست خود در منطقه در اين خصوص گفت  وگو مي  كنيم و مصر يكي از اين كشورهاست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ريچارد بوچر گفت: ما از اين كشورها خواسته ايم كه در تماس هاي شان با ايران، مواردي را كه مورد نگراني آمريكا هستند، پيگيري كنند. وي اين موارد را شامل برنامه هاي تسليحات كشتار جمعي، مخالفت با روند مذاكرات صلح  خاورميانه و خصوصاً آنچه نقض حقوق  بشر در ايران ناميد، دانست و افزود: من مطمئن هستم كه مصر موضع ما را درك مي كند. بوچر در پايان اظهار داشت: براي ما و تمام كشورهايي كه نگران رفتارهاي ايران در منطقه هستند بسيار مهم است كه پيام ما به طور واضح به ايران برسد.
وزير امور خارجه مصر، نيز ديروز تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي به خيابان انتفاضه از سوي ايران را كاري با ارزش خواند.احمد ماهر كه با روزنامه سعودي الوطن گفت وگو مي كرد، ضمن بيان اين مطلب، تأكيد كرد:اختلافات ميان ما و ايران به تاريخ پيوسته است و دو كشور قصد دارند صفحه اي جديد در روابط دوجانبه بگشايند.اظهار نظر مقامات رسمي كشور درباره تجربه روابط ايران و مصر تاكنون مثبت بوده است و ابطحي نيز در گفت و گو با خبرنگاران اعلام داشت تصميم گيري در برقراري روابط ايران، مصر، مسلما تصميم اجتماعي مقامات عالي كشور بوده است. اين رخداد با واكنش مختلف در كشور مواجه شده است،  بيشتر
چهره هاي سياسي كه خبرگزاريهاي داخلي با آنها مصاحبه كرده اند با ديد مثبت به اين پديده نگاه مي كنند. اما درمقابل گروهي نيز مخالفت خود را با آن بيان داشته اند تا ديروز روشنترين اين مخالفت ها در دو روزنامه جمهوري اسلامي و كيهان اعلام شد.
مدير مسئول روزنامه كيهان در سر مقاله ديروز اين روزنامه مخالفت خود را با تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي اعلام داشت و گفت پيمان كمپ ديويد به عنوان پيماني بين مصر و رژيم صهيونيستي هنوز پابرجاست. وي در يادداشت خود اين اقدام را نه تنها كمك به مردم فلسطين ندانست بلكه عملي موجب ياس و سرخوردگي آنها اعلام كرد. در اين سرمقاله تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي به منزله برائت از ديدگاههاي سابق جمهوري اسلامي نسبت به انور سادات عنوان شده و ابراز اميدواري گرديد. كه اين خطا اصلاح شود. روزنامه جمهوري اسلامي نيز از تصويب طرح تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي به انتفاضه انتقاد كرد.

ديروز با حضور رئيس جمهوري انجام شد
رايزني دولت و استانداران درباره زلزله بم و انتخابات
000702.jpg
جلسه  مشترك  هيات  دولت  با استانداران  صبح  ديروز   به  رياست   سيد محمدخاتمي رئيس  جمهوري  تشكيل  شد.
به  گزارش  ايرنا به نقل از دفتر اموررسانه اي  رياست  جمهوري ، در ابتداي  اين  جلسه   كريمي استاندار كرمان  ضمن  ارائه  گزارشي  از وضعيت  مناطق  زلزله  زده شهرستان  بم  واقدامهاي  انجام  گرفته ، لزوم  پيگيري  امور تا مرحله  بازسازي نهايي  اين  شهرستان  و جبران  خسارتها را يادآور شد.
نوربالارئيس  جمعيت  هلال  احمر نيز باارائه  گزارشي  از امدادرساني ، موفقيت ها ومشكلات ، گفت : هلال  احمر دراولين  فرصت  ممكن  و حتي  قبل  از اعلام رسمي خبر زلزله  توسط موسسه ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  شروع  به  اقدام  كرده ، طبعا نابسامانيهاي  روز اول  كه  بيشتر ناشي  از عظمت  وحجم  بهت  انگيز حادثه بود منشاء مشكلاتي  شد كه  بتدريج  مرتفع  گرديد.
پس  از گزارش  چند نفر از استانداران  هيات  دولت  ضمن  تقدير از تلاش  همه دستگاهها و بخصوص  مردم  شريف  وبزرگوار ايران  و نيز استانداران ، بر لزوم اهتمام  به  امر مناطق  زلزله  زده  تأكيد كرد و بااشاره  به  تصميم  روز سه شنبه دولت  ونيز تصميماتي  كه  دركرمان  اتخاذ شد، اظهار اميدواري  كرد كه  بتوان كارها را به  نحو مناسبي  پيش  برد.
در ادامه  اين  جلسه  استانداران  گزارشي  از وضع  انتخابات  ارائه  نموده  واظهار داشتند: همه  ما علاقمند به  برگزاري  انتخاباتي  پرشكوه  وباحضور چشمگير مردم  هستيم .
درجلسه  ديروز در مورد مطالبي  كه  شفاهي و كتبي درخصوص  عملكرد استانداريها و فرمانداريها و هياتهاي  اجرايي  گفته  مي شود نيز بحث  و بررسي  به  عمل  آمدواستانداران  ضمن  استقبال  از انتقاد، از انتساب  تهمت  به  اين  نهادهاي  پرتلاش وبخصوص  معتمدان  مردم  در هياتهاي  اجرايي  كه  وابسته  به  دولت  نيز نيستند، اظهار نگراني  كردند.
هيات  دولت  همچنين  ضمن  استماع  گزارشهابر موارد ذيل  تأكيدنمود: اولا، بايد براجراي  قانون  پافشاري  كرده وهيچ  كس  وهيچ  نهادي  نبايد از مسيرقانوني  منحرف  شود.
ثانيا، مدافع  مردم  وحقوق  آنان  ونيز مصلحت  نظام  درچارچوب  قانون  هستيم .
ثالثا، نسبت هايي  كه  به  مجريان  داده  شده  است  به هيچ  وجه  مورد قبول  استانداران  و وزارت  كشور نيست  و آنها را اتهامهاي  بي اساس  و زمينه  ساز تشويش  اذهان  مي دانند، لذا بايد حقيقت  امر روشن  شودومجريان  حق  دارند از حق  و حيثيت  خوددفاع  كنند و بدون  دامن  زدن  به  تشنج دلايل  و مطالب  مستند ومستدل  خود را به  مراجع  ذيربط ارائه  و در صورت  لزوم درمعرض  دادرسي  افكار عمومي قراردهند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |