شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸ - Jan 10, 2004
كارخانه هاي فولاد كشور موظف به كاهش ميزان مصرف انرژي شدند
همه كارخانه هاي فولاد كشور در سه دوره تا پايان سال ۱۳۸۷ موظف به كاهش ميزان مصرف انرژي شامل سوخت مايع و گاز شدند.
به گزارش (ايسنا)، معيار مصرف سوخت در صنعت فولاد كشور در جلسه اي با حضور نمايندگان وزارت نفت، صنايع، سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور تهيه و ميزان مصرف حامل هاي انرژي باتوجه به ميزان توليد محصول، به روش هاي كوره بلند، احياء مستقيم، ورق گرم و ميلگرد تعيين شد.
براساس مصوبه كميته تهيه دستورالعمل مصرف انرژي واحدهاي بزرگ صنعتي، كارخانجات فولاد تا اول بهمن ماه ۱۳۸۳ مهلت دارند كه ميزان مصرف سوخت را با معيار دوره اول، تا اول بهمن ۱۳۸۴ با معيار دوره دوم و تا پايان سال ۱۳۸۷ با معيار دوره سوم منطبق كنند.
به گزارش ايسنا، براساس آيين نامه اجرايي ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم وزارت نفت، نرخ فروش گاز و فرآورده هاي نفتي براي كارخانجاتي كه نتوانند معيار مشخص شده را رعايت كنند به صورت موردي
۲۰ درصد افزايش خواهد داد كه به محض رعايت مقررات و ضوابط اين مقدار افزايش منتفي مي شود.

گزارش هفتگي بازار سهام
شاخص كل قيمت ۳۱۸ واحد افزايش يافت

گروه اقتصادي: بازار سهام تهران هفته گذشته شاهد دادوستد ۲۰۵ ميليون و ۸۲۹ هزار سهام و حق تقدم بود كه بعد از ظهر چهارشنبه در آخرين روزكاري اين بازار ارزش كل مبادلات ۳۵/۲۱ درصد نسبت به هفته پيش از آن افزايش يافت و به هزار و ۷۴۹ ميليارد و ۲۸ ميليون و ۳۹ هزار ريال رسيد.
در تالار اصلي ۱۸۹ ميليون و ۸۷۲ هزار سهم و حق تقدم به ارزش هزار و ۵۱۷ ميليارد و ۶۷۳ ميليون و ۵ هزار ريال و در تالار فرعي نيز ۱۵ ميليون و ۹۵۶ هزار سهم به ارزش ۲۳۱ ميليارد و ۳۵۵ ميليون و ۳۴ هزار ريال دادوستد شد.
شاخص كل قيمت سهام در هفته مورد بررسي نسبت به هفته پيش از آن ۷۲/۳۱۸ واحد افزايش يافت و به ۲۵/۱۱۲۰۵ واحد رسيد.
ديگر شاخص هاي بورس تهران نيز در تالارهاي اصلي و فرعي و كل مثبت بود. واگذاري سهام سازمان ها و نهادهاي دولتي نيز در هفته گذشته ادامه يافت و سازمان خصوصي سازي در مجموع ۱۹۷ هزار سهم به ارزش ۵ ميليارد و ۱۵۳ ميليون ريال در بورس تهران عرضه كرد. ۱۸۹ هزار سيمان خاش به ارزش بيش از ۵ ميليارد ريال حجم بالاي اين واگذاري را تشكيل مي داد.

خبر كوتاه
* شانا: مدير عامل شركت ملي  پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: با احداث مخازن سوخت با ظرفيت ۵۰۰ هزار ليتر در بم، مشكلي از لحاظ تامين سوخت مورد نياز براي بازسازي اين شهرستان وجود نخواهد داشت.
* ايرنا: وزير بازرگاني گفت: ايران و مغرب براي رشد و توسعه هر چه بيشتر روابط دوجانبه اقتصادي و تجاري خود در حال بررسي طرح برقراري روابط تجارت آزاد بين دو كشور هستند.
* ايسنا: با توافق رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش و دبيركل سازمان بورس اوراق بهادار تهران،  بزودي تالار بورس سهام منطقه آزاد كيش فعاليت خود را رسما آغاز مي كند.
* ايرنا: مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت:  تمامي خودروهاي توليدي اين شركت كه در جريان زلزله شهرستان بم دچار خسارت شده است، به صورت رايگان تعمير مي شوند.
* ايرنا:بهمن ماه امسال بزرگترين كارخانه توليد CD و DVD خام خاورميانه با همكاري يك شركت آلماني در تاكستان به بهره برداري مي رسد.

گفتگوي امروز
فصل سرما و كمبود گاز مايع
گروه اقتصادي: با آغاز فصل سرما نياز بالقوه كشور به گاز ۳۸۰ ميليون متر مكعب و توان توليد داخلي و واردات اين فرآورده ۳۲۰ ميليون متر مكعب است و با كسري ۶۰ ميليون متر مكعب گاز مواجه هستيم.با نعمت الله عليرضايي نايب  رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفتگو كرده ايم.
***
* كمبود گاز و راهكارهاي جبران آن را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-در فصل سرما و با افزايش مصرف گاز خانگي براي تأمين سوخت نيروگاه ها و صنايع با مشكل مواجه مي شويم و ناچار به افزايش واردات و يا اعمال محدوديت هاي مصرف هستيم كه راهكاري كوتاه مدت است.اين كمبود موضوعي است كه درخصوص تأمين برق در ساعات پيك مصرف نيز وجود دارد و در واقع در اوقات پيك مصرف گاز يا برق و در مدت زمان كوتاهي اين كمبود احساس مي شود.براي مقابله با كمبود گاز مايع در فصول پيك مصرف بايد با افزايش مخازن ذخيره سازي گاز پيش بيني هاي لازم را به عمل آوريم.
* موضوع استفاده نيروگاه ها و صنايع از سوخت دوم و مشكلات ناشي از آن چيست؟
-گرچه هنگام عقد قرارداد با نيروگاه ها و صنايع به آنها اعلام مي شود كه در ۸ ماه سال سوخت گاز آنان تأمين و در ۴ ماه فصل سرما بايد از سوخت دوم خود استفاده كنند و همه نيروگاه ها و صنايع به سيستم دوسوخته مجهز هستند اما بايد راهكاري در نظر گرفته شود كه نيازي نباشد تا اين نيروگاه ها و صنايع از سوخت دوم استفاده كنند چرا كه هزينه استفاده از سوخت دوم زياد است و وقتي نيروگاه ها يا صنايع مجبور باشند تا مثلاً از گازوئيل براي تأمين سوخت خود استفاده كنند اين امر در نيروگاه موجب كاهش توليد و در صنايعي مانند فولاد مباركه كه روزانه ۵ ميليون متر مكعب گاز استفاده مي كند باعث مصرف ۴ ميليون ليتر فرآورده مي شود. در نتيجه از آنجا كه قيمت ساير فرآورده ها از گاز بيشتر است افزايش هزينه توليد را دربر خواهد داشت.همچنين آلودگي زيست محيطي ناشي از استفاده سوخت دوم در نيروگاه ها و صنايع به مراتب بيشتر از آلودگي ناشي از مصرف گاز است.
* با وجود كمبود گاز و هزينه احداث خطوط انتقال، پذيرش مشتركين جديد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-پذيرش مشتركين جديد بايد انجام شود چرا كه هر مشترك جديد قبلاً از نفت يا گازوئيل براي تأمين سوخت استفاده مي كرده و با استفاده اين مشترك از گاز در مصرف ساير فرآورده هاي نفتي صرفه جويي خواهد شد و در واقع نوعي جايگزيني بهينه در استفاده فرآورده صورت مي گيرد.هم اكنون در حال فراهم كردن زمينه هاي توليد بيشتر گاز مايع هستيم و با راه اندازي فاز يك عسلويه در روزهاي آتي روزانه ۲۵ ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد گاز افزوده مي شود.راه اندازي فازهاي ۳ و ۴ عسلويه زمينه هاي توليد بيشتر گاز در كشور را فراهم خواهد كرد و با توجه به وجود منابع گاز در كشور، تنها مشكلاتي درخصوص توليد و انتقال وجود دارد كه با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته، در آينده نه تنها كمبود گاز نخواهيم داشت، بلكه بايد موضوع نحوه استفاده از گازهاي استحصال شده را بررسي كنيم تا ناچار به توقف برخي از چا ه هاي گاز نشويم.

يادداشت
راه دشوار ماليات ها
عيسي شهسوار خجسته رئيس سازمان مالياتي كشور در اظهارات جديدي تاكيد كرده است كه تحقق در آمدهاي مالياتي در سال ۸۳ بدون تصويب الزامات آن كه در تبصره هاي بودجه پيش بيني شده ممكن نيست.
وي در ادامه اظهارات خود در گفتگو با خبرگزاري مهر علاوه بر اين، سازمان تحت مسئوليت خود را تنها در قبال ۹۰ هزار ميليارد ريال درآمد پيش بيني شده در بودجه مسئول دانسته و تاكيد كرده است، سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد در حدود ۵ ميليارد ريال اضافه بر آن كه در لايحه بودجه اعلام شده پاسخگو باشد.
وي همچنين در مورد اخذ ماليات از بانك ها و بيمه ها تشكيك كرده و خواستار اصلاح آن شده است.
در لايحه بودجه سال ۸۳ بسياري از مقررات قانون جديد ماليات ها حذف و يا اصلاح شده است، اين قانون كه هنوز مدت زيادي از تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي نمي گذرد بدون هيچ كار كارشناسي بار ديگر و تنها براي تحقق درآمدهاي مالياتي تغيير داده شده است.
قانون مالياتي با هدف كنترل قيمت ها و تورم، توسعه صادرات و توليد و ايجاد اشتغال تصويب شد ولي در لايحه بودجه ظاهرا اين هدف ها ناديده گرفته شده و تنها سهل ترين راه براي تحقق درآمدها جايگزين قانون جديد شده است.
سازمان مالياتي بايد به منابع درآمدي غير قابل دسترس و جديد روي آورد و براي تحقق درآمدهاي جديد بايد به اصلاح ديدگاه هاي خود بپردازد.
اجراي قانون ماليات ها و ارائه اصلاحات آن به شكل دقيق و روشن و قراردادن آن در معرض افكار عمومي مي تواند راه حل بهتري باشد.
علاوه بر اين اظهارات رئيس سازمان امور مالياتي كشور و نگراني وي از عدم تحقق درآمدهاي مالياتي مي تواند ناشي از اين مساله باشد كه يا قانون جديد مالياتها در ايجاد يك ساختار پويا، نظامند و رو به پيشرفت ماليات ستاني ناتوان است يا اينكه اجراي اين قانون در سطوح مختلف با چالشها و مشكلاتي مواجه است. به نظر مي رسد سازمان امور مالياتي از هم اكنون و قبل از اجراي لايحه بودجه سال ۱۳۸۳، افكار عمومي را براي شنيدن خبر عدم تحقق درآمدهاي مالياتي سال آينده آماده ساخته است.

وزير راه و ترابري خبر داد
احتمال لغو مناقصه بندر شهيد رجايي
گروه اقتصادي: وزير راه و ترابري در تازه ترين اظهارات خود به كمك مديران تحت مسئوليت خود در سازمان بنادر و كشتيراني آمد و از احتمال لغو مناقصه واگذاري بخش كانتينري بندر شهيد رجائي خبر داد.
وي كه همواره اظهارات غيرمنتظره اي درمورد طرح هاي سازمان هاي تحت مسئوليت وزارت راه و ترابري دارد كه به بحث روز ميان مسوولان و مطبوعات تبديل مي شود، پس از اعلام واگذاري مرحله دوم احداث فرودگاه امام (ره) به تركيه كه اخيرا اعلام شد كه قرارداد آن هنوز به امضا نرسيده است، خبر از احتمال لغو مناقصه بندر شهيد رجايي داد.وي علت اين اقدام را ابهام در ارقام مناقصه اعلام كرد، اما نگفت كه اين ابهام آيا در ارقامي است كه از سوي مسوولان مناقصه اعلام شده است يا ارقامي كه شركت هاي حاضر در مناقصه اعلام كرده اند.
اگرچه اين ناهماهنگي ها در هر مناقصه اي مي تواند رخ دهد اما باتوجه به اينكه ايران از امكانات بالفعل و بالقوه اي برخوردار است و مي تواند رقيبي جدي براي بنادر كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس باشد، هرگونه اخلال و تاخير در پيگيري طرح هاي سودده كردن بنادر كشور بايد با جديت پيگيري شود.
احمد خرم وزير راه و ترابري در گفت وگو با «ايسنا» گفته است: «تصميم سازمان بنادر و كشتيراني لغو اين مناقصه است و با لغو اين مناقصه پيگيري مجدد براي برگزاري مناقصه ديگر آغاز مي شود.»
وي درباره ابهامات قانوني اين مناقصه گفت: «اين مناقصه كاملا قانوني است، اما سازمان بنادر و كشتيراني درمورد رقم هاي اعلام شده در اين مناقصه با ترديد روبرو بود.»
به گزارش ايسنا، مناقصه واگذاري ترمينال كانتينري شهيد رجايي در اواخر آبان ماه امسال براي واگذاري فعال ترين بندر كانتينري كشور به يك شركت ايراني - خارجي به مدت ۱۰ سال برگزار شد، اما با گذشت بيش از دو ماه از برگزاري مناقصه نتيجه آن هنوز اعلام نشده است.

مديرعامل شركت سهامي فرش
درآمد بافندگان فرش ۲۰ درصد افزايش يافت
000777.jpg
مدير عامل و رئيس هيأت مديره شركت سهامي فرش گفت: با فروكش كردن توليد فله اي و بي برنامه فرش و نگاه منطقي به آن افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي مزد بافندگان در سال جاري را به دنبال داشت.
محمدعلي كريمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در يك برهه زماني توجه افراطي به فرش و برخورد غيرمنطقي در قالب آزمون و خطا با آن، به توليد بيش از حد و كاهش قيمتها منجر شده بود كه وضعيت فرش و بافندگان آن را با بحران مواجه كرده بود.
مدير عامل و رئيس هيأت مديره شركت سهامي فرش اظهار داشت: توليد بيش از حد براي رقابت با كشورهايي كه از نيروي كار ارزان و حتي كودكان در توليد فرش استفاده مي كردند باعث دستيابي به نتايجي منفي شد كه در نهايت ما را به فرصت سوزي متهم كرد.
وي افزود: خوشبختانه ايران به موقع اقدام به توليد منطقي فرش كرد به طوري كه اكنون با گذر ۹ ماه از سال حدود ۴۰۰ ميليون دلار صادرات داشته و تا پايان سال نيز اين رقم (به دليل رونق بازار در اواخر سال) افزايش مي يابد.

بررسي ساخت و سازهاي بم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي
گروه اقتصادي: همواره پس از وقوع يك حادثه زلزله كه خسارت هاي شديد جاني و مالي برجا مي گذارد ، مسئولان و مردم متوجه درخطربودن جان و مال خويش مي شوند و تا مدتي در اين زمينه حساسيت ها بالا است اما پس از مدتي همه چيز به  فراموشي سپرده مي شود.
اينكه همه شهرهاي ايران در معرض خطر زلزله هستند حقيقتي است كه نمي توان از آن به سادگي گذشت و آن را به فراموشي سپرد.
درخطربودن شهرها و مناطق مسكوني كشور مساله اي است كه ضرورت كنترل دقيق و شديد مقررات احداث ساختمان ها را ايجاب مي كند. مسئوليت همه سازمان ها و نهادها در اين زمينه بايد مشخص شود و بر اجراي آن نظارت دقيق صورت گيرد.پس از وقوع زلزله منجيل و رودبار اين حساسيت ها افزايش يافت و پس از مدتي به فراموشي سپرده شد.
پس از حادثه اخير زلزله شهرستان بم بار ديگر اين حساسيت ها افزايش يافته است اما آيا اين روند ادامه مي يابد.
رعايت نكردن معيارهاي فني و ايمني ساخت و ساز در كشور به طور مستقيم با جان مردم ارتباط دارد و سهل انگاري در اين زمينه قابل گذشت نيست.
اخيرا، وزير اقتصاد و دارايي در نامه اي به وزير مسكن و شهرسازي خواستار ارايه گزارشي از تخلفات ساخت بنا در بم براي ارايه به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي شده است.
به گزارش سيپنا، موضوع عدم نظارت يا قصور پيمانكاران كه احتمالا به دليل تباني وباهدف كسب منافع شخصي، مشخصات فني آيين نامه ۲۸۰۰ را در شهرستان زلزله زده بم و نواحي اطراف آن، رعايت نكرده اند، به زودي در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد.
طهماسب مظاهري در اين نامه، نوشت پيرو مذاكرات جلسه هيات دولت درخصوص ابعاد و آثار گسترده ناشي از فاجعه زلزله مخرب در شهرستان بم كه متاسفانه به قيمت جان، مال و بي خانماني هزاران تن از هم وطنان بي گناه واز دست رفتن منابع و سرمايه هاي ملي در آن منطقه منجر شد، مقرر شده است، مسئله عدم نظارت يا قصور پيمانكاران، مهندسين ناظر و يا مسوولان ذيربط كه احتمالا به دليل تباني و با هدف كسب منافع شخصي، مشخصات فني را در ساخت وساز ابنيه رعايت نكرده اند و در ساخت و ساز آن قسمت از اماكن و ساختمان هاي شهر بم كه در سال هاي اخير(پس از ابلاغ آيين نامه ۲۸۰۰) ساخته و در اثر زلزله تخريب شده، در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقصادي مطرح و مورد رسيدگي قرار گيرد.
مظاهري در ا ين نامه از عبدالعلي زاده براي حضور در جلسه طرح وبررسي اين موضوع، دعوت كرده است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |