شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸ - Jan 10, 2004
سفير آمريكا دركابل
انتخابات افغانستان در موعد مقرر برگزار مي شود
000753.jpg
آمريكا با رد اظهارات مقامهاي سازمان ملل در مورد احتمال تعويق انتخابات رياست جمهوري آينده افغانستان كه قرار است خردادماه سال آينده برگزار شود- بر برگزاري اين انتخابات در موعد مقرر تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا، «زلمي خليل زاد» سفير آمريكا در كابل و نماينده ويژه «جورج بوش» رئيس جمهوري اين كشور در افغانستان گفت: به رغم كندي روند ثبت نام از واجدان شرايط رأي دهي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان امكان جبران عقب ماندگيها براي برگزاري انتخابات در زمان تعيين شده وجود دارد.
وي پنجشنبه شب در يك كنفرانس خبري در كابل گفت: برنامه ريزيها بايد به گونه اي باشد كه ثبت نام از رأي دهندگان سرعت گيرد و انتخابات در موعد مقرر انجام گيرد.
خليل زاد افزود: ثبت نام از رأي دهندگان كندتر از پيش بيني هاي قبلي به پيش مي رود، اما آمريكا متعهد شده است كه در صورت امكان كار ثبت نام را سرعت بخشد و عقب ماندگيها جبران شود.
اظهارات سفير آمريكا در واكنش به اظهارات «مانويل سيلوا» سخنگوي دفتر نمايندگي سازمان ملل در افغانستان (يونيما) انجام گرفته است.
سخنگوي يونيما روز پنجشنبه در يك كنفرانس خبري در كابل استقبال مردم افغانستان از شركت در طرح ثبت نام واجدين شرايط شركت در انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور و دريافت كارت شركت در انتخابات را اندك توصيف كرد.همچنين پيش از آن اخضر ابراهيمي، نماينده ويژه قبلي دبير كل در امور افغانستان هم از احتمال به تعويق افتادن انتخابات به دلايل امنيتي خبر داد.
سيلوا گفت: به علت شرايط امنيتي تيمهاي ثبت نام كننده نتوانسته اند به تمام مناطق افغانستان دسترسي داشته باشند و تا شرايط امنيتي اين كشور بهبود نيابد، نمي توان با استقبال گسترده مردم مواجه شد و احتمال تعويق انتخابات وجود دارد.
«كوفي عنان» دبير كل سازمان ملل نيز روز سه شنبه هفته قبل در گزارشي به شوراي امنيت اين سازمان اعلام كرد: اگر اقدام فوري امنيتي به ويژه در مناطق جنوبي و جنوب شرقي افغانستان صورت نگيرد، كار ثبت نام افراد واجد شرايط شركت در انتخابات سال آينده كه در جريان است، غيرممكن خواهد شد.
كشتار شيعيان در ولايت هلمند
دفتر محلي كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام كرد: از سرنوشت ۹ تن از گروهي از شيعيان هزاره اي كه در ولايت هلمند مورد حمله قرار گرفته و ۱۲ تن از آنان به طرز فجيعي به قتل رسيدند، اطلاعي در دست نيست.
به گزارش ايرنا يك سخنگوي دفتر محلي اين كميسيون در قندهار ديروز به خبرنگاران گفت:  افراد مسلح ناشناس در منطقه «والاخوي» در حد فاصل شهرستانهاي «باقران» و «موسي قلعه» ولايت هلمند روز سه شنبه يك خودرو حامل گروهي از شيعيان هزاره شهرستان «گجران» ارزگان را متوقف كرده و ۱۲ تن از آنان از جمله دو كودك را به طرز فجيعي به قتل رساندند.وي گفت: مهاجمان دستهاي اين گروه ۲۰ نفري را از پشت بسته، ۱۲ نفر را كشته، يك نفر را مجروح و شش نفر را با خود برده اند و تنها يك نفر موفق به فرار شده است.
اين سخنگو گفت: روز قبل از اين نيز يك خودرو حامل سه تن ديگر از افراد قوم هزاره در همين محل ربوده شده و اكنون اين ۳ تن مفقود هستند و اطلاعي از سرنوشت آنان در دست نيست.اگر چه تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را بر عهده نگرفته است، اما حامد كرزاي، رئيس دولت انتقالي افغانستان شب گذشته عاملان اين حادثه را دشمنان مردم افغانستان معرفي كرد و با ابراز تأسف از آن اطمينان داد عاملان آن را دستگير و مجازات كند.علي احمد جلالي، وزير كشور افغانستان هم روز پنج شنبه درباره عاملان اين حادثه دو احتمال اختلافات  محلي و نقش داشتن طالبان براي تشديد اختلاف ها بين پشتون ها و هزاره ها را مطرح كرد.

رهبر اخوان المسلمين مصر درگذشت
به گفته خانواده «مامون الهضيبي» رهبر جنبش مصري اخوان المسلمين، وي پنجشنبه شب در سن ۸۳ سالگي درگذشت.به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، خالد الهضيبي پسر وي به اين خبرگزاري گفت: پدرم بر اثر ابتلا به يك بيماري كه علت آن هنوز مشخص نشده، درگذشت.مامون الهضيبي در اواخر نوامبر سال ۲۰۰۲ جانشين «مصطفي مشهور» رهبر پيشين جنبش اخوان المسلمين شد.

وزير خارجه مصر:
روابط قاهره با تهران بزودي از سر گرفته مي شود
000756.jpg
خبرگزاري رويتر از شرم الشيخ گزارش داد: مصر روز پنجشنبه اعلام كرد كه روابط با ايران به حال عادي باز خواهد گشت و به زودي بيانيه اي در اين زمينه منتشر مي شود.
به گزارش ايرنا احمد ماهر وزير خارجه مصر روز پنجشنبه اعلام كرد: پيشرفت امور در مسير درستي قرار دارد. من نمي خواهم در اين زمينه اظهار نظر كنم. ما اكنون هيچ بيانيه مشخصي در اين زمينه نداريم اما ممكن است به زودي به آن دست يابيم.وي به خبرنگاران گفت: برقراري روابط دپيلماتيك با ايران عادي است اما در مورد اينكه چه زماني اين روابط برقرار خواهد شد، چيزي نمي توانم بگويم. ايران و مصر كشورهاي مهمي هستند.
ماهر در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه منظور وي از بزودي چيست، گفت: يعني نه در آينده خيلي دور.

نگاه
آداب ديپلمات بودن
جمشيد رستگار
بي ترديد كساني كه در حوزه هاي مرتبط با سياست اشتغال دارند داراي گرايش سياسي هستند. ليكن عضويت در ارگانها و نهادهاي ملي اقتضا مي كند كه از ورود به دسته بنديهاي رسمي پرهيز كنند.
حساسيت اين امر براي پرسنل وزارت خارجه به ويژه در خارج از مرزهاي كشور دو چندان مي شود. زيرا آنها به عنوان نمايندگان كل كشور مسئوليت دفاع از مصالح و منافع اين واحد سياسي و حفظ استقلال و ممانعت از مداخله بيگانگان در امور داخلي كشور را بر عهده دارند. درست به همين دليل در اساسنامه وزارت امور خارجه -تدوين شده در زمان رژيم سابق- آمده است كه اعضاي آن حق ندارند عضويت احزاب سياسي را بپذيرند و يا آنكه ديپلماتها حق ندارند همسر غيرايراني برگزينند. زيرا ديپلماتهاي ايراني همانند ديپلماتهاي ديگر كشورهاي جهان وظيفه دارند كه در مقابل بيگانگان از كليت اين كشور دفاع كنند. حتي اگر به دليل گرايشات شخصي با يكي از جريانات داخلي مشكل داشته باشند حق ندارند شكوه به بيگانه برند و يا در مطبوعات آنان و در راستاي خواست ايشان قلم زنند.
در اخبار آمده است كه باقر اسدي يك ديپلمات حرفه اي ايران در مقاله اي با عنوان مبارزه براي آينده ايران، در نيويورك تايمز، انتخابات مجلس هفتم را از زواياي گوناگون و نقش آن در آينده ايران را بررسي كرده است. وي در اين مقاله با صراحت از گرايشات جناحي خود پرده برداشته و با ابراز نگراني از نتايج انتخابات مجلس و انتقاد از يكي از جناح هاي سياسي كشور در محضر خوانندگان آمريكايي كه دولت ايشان بيشترين دشمني ها را با ما به عمل آورده ، لب به شكوه و شكايت گشوده است و حتي تهديد كرده كه در صورت پيروزي يك جناح در انتخابات ، آينده ترسناكي در انتظار ايران است و اوضاع داخلي كشور رو به ناآرامي و انفجار خواهد گذارد . وي در پايان ، مقامات عالي رتبه كشور را به عدم پاسخگويي در مورد رفتار خود و عدم اجراي قانون در كشور و عدم شفافيت در برخورد ، متهم نموده است.
ما هم براين باوريم كه اگر قوانين بطور شفاف و استثنا  ناپذير به اجرا درآيند،  اين ديپلمات با سابقه كه به درجه سفيري نيز رسيده است به خود جرات نمي دهد كه اينگونه بي مهابا در نيويورك تايمز مقاله منتشر كند و به وظيفه ملي و آداب ديپلمات بودن بي توجه باشد. اميد مي رود كه وزارت امور خارجه كشورمان كه به دليل ويژگيهاي شخصيتي وزير محترم آن ، مي بايست پاسدار عزت و حيثيت ايران اسلامي در برابر بيگانگان باشد با اين تخلف آشكار و موضع گيري بي خردانه اين دپيلمات و افراد مشابه او برخورد قانوني و بدون اغماض به عمل آورد.

جبهه وفاق ايران اسلامي اعلام موجوديت كرد
جبهه  وفاق  ايران  اسلامي با ائتلاف  هشت  حزب  و جمعيت  سياسي  كشور روزپنجشنبه  اعلام  موجوديت  كرد.
جبهه  وفاق  ايران  اسلامي از ائتلاف  جمعيت  وفاداران  انقلاب  اسلامي ، حزب تمدن  اسلامي ، حزب  سبز، جنبش  اعتدال  اسلامي ، مجمع  استادان  دانشگاهها، جامعه اسلامي ورزشكاران ، انجمن  اسلامي فارغ  التحصيلان  ايتالياو مجمع  متخصصين ايران  تشكيل  شده  است .
به  گزارش  خبرنگار سياسي  ايرنا، دكتر عباس  شيباني  در نخستين  نشست جبهه  وفاق  ايران  اسلامي با قرائت  ميثاق نامه اي  بر تلاش  براي  اجراي  تمامي اصول  قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي ايران  به  عنوان  سند ميثاق  ملي  در تحقق مردم سالاري  ديني  تأكيد كرد.همچنين  تلاش  براي  تحقق  چشم  انداز مطلوب  ۲۰ ساله  كشور و دستيابي  به توسعه  همه  جانبه  و تحقق  عدالت  اجتماعي  از طريق  شايسته سالاري  مبتني  برعلم ، ايمان ، تقوا و عقلانيت  ديني  از ديگر اهداف  جبهه  وفاق  ايران  اسلامي اعلام  شد.
دكتر علي  احمدي  عضو مركزي  جبهه  وفاق  ايران  اسلامي در گفت  و گو باايرنا هدف  از تشكيل  اين  جبهه  را استفاده  از توانايي هاي  كارشناسان  در فضاي سياسي  كشور بيان  كرد.وي  گفت : اين  جبهه  سعي  در استفاده  از توانايي هاي  كارشناسان  در كشوردارد چرا كه  نيروهاي  موجود نتوانسته اند پاسخگوي  مشكلات  كشور باشند.
اين  عضو جبهه  وفاق  ايران  اسلامي ازاهداف  بلندمدت  اين  جبهه  را ائتلاف با تمامي احزاب  و گروههاي  سياسي  ذكر كرد.

يك عضو شوراي حكومت انتقالي خبر داد
توافق اوليه درباره نظام فدرالي در عراق
* در ۴۸ ساعت گذشته بر اثر فرود اضطراري يك هواپيما و هليكوپتر آمريكايي انفجار در يك مسجد، حمله به يك هتل و پايگاه آمريكايي ها دست كم ۱۴ تن كشته و دهها تن زخمي شده اند
* نيويورك تايمز: آمريكا از يافتن سلاح هاي كشتارجمعي در عراق نااميد شده است
000807.jpg

قاضي  دارا نورالدين  عضو شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  ديروز  اعلام  كردكه  اين  شورا با ساختار فدراليسم  براي  عراق  در سه  استان  شمالي  در پيش  نويس مبنايي  قانون  اساسي  كه  قرار است  پيش  از برگزاري  انتخابات  ملي  در اواخرسال  ۲۰۰۵ تدوين  شود، موافقت  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، وي  افزود: درباره  سرنوشت  سه  استان ديگري  كه  كردها مدعي  آن  هستند، بعدا تصميم گيري  خواهد شد.نورالدين  به  خبرگزاري  فرانسه  گفت : در پيش  نويس  اوليه  قانون  اساسي ،كردستان  عراق  وضعيت  قانوني  كنوني  خودرا حفظ خواهد كرد. اشاره  وي  به وضعيتي  است  كه  كردها از هنگام  پايان  جنگ  خليج  فارس  در سال  ۱۹۹۱ از آن برخوردارند.
نورالدين  تصريح  كرد كه  شورا تصميم  گرفته  است  در پيش  نويس  مبنايي قانون  اساسي  كه  قرار است  تا اول  مارس
(۱۱ اسفند) تصويب  شود، به  صورت رسمي  اصل  فدراليسم  عراق  را به  رسميت  بشناسد.
وي  اظهار داشت : شوراي  حكومت  انتقالي  موافقت  كرده  است  وضعيت  فدراليسم در پيش  نويس  مبنايي  قانون  اساسي  گنجانده  شود و كردها از همان  حقوقي برخوردار شوند كه  اكنون  دارند.
اين  تصميم  پس  از آن  اتخاذ شد كه  پنج  عضو كرد شوراي  ۲۵ عضوي  حاضر نشدنددر بحثهاي  داغي  كه  صورت  گرفت ،كوتاه  بيايند.
نورالدين  گفت : برخي  از اعضاي  شورا خواستند بررسي  جزئيات  فدراليسم به  بعد از انتخابات  سراسري  و تدوين  قانون  اساسي  موكول  شود، اما كردهابا آن  مخالفت  كردند وما گفتيم  كه  تكليف  همه  چيز بايد هم  اكنون  روشن  شود. هنگامي  كه  قانون  اساسي  تدوين  و انتخابات  سراسري  برگزار شود،ما به  كمتر از آن  چه  در قانون  مبنا آمده  است  رضايت  نخواهيم  داد وحتي  ممكن است  بيشتر هم  بخواهيم . توافق  كنوني  در برگيرنده  استانهاي  سليمانيه ، دهوك  واربيل  است .
نورالدين  خاطر نشان  كرد كه  سرنوشت  استانهاي  بسيار رقابت  برانگيز ديالي ، نينوا و كركوك  عمده ترين  شهر نفت  خيز استان  تميم  كه  صدام  حسين شمار زيادي  از كردهاي  آن  را تبعيد كرد، تا سال  ۲۰۰۵ و احتمالا تا ۲۰۰۶ پس از برگزاري  يك  سرشماري ، تعيين  خواهد شد. با اين  حال ، وي  اين  موضوع  را روشن  ساخت  كه  كركوك  پايتخت  و مركز منطقه خودمختار كردهاي  عراق  خواهد بود.
نورالدين  گفت  كه  كميته  شوراي  حكومت  انتقالي  كه  سرگرم  تدوين  پيش نويس مبنايي  قانون  اساسي  است ، ۱۰ روز پيش  معامله اي  را درخصوص  فدراليسم  وخودمختاري  كردها به  انجام  رساند.
در ميان  اعضاي  اين  كميته  اياد علاوي ، عبدالعزيز حكيم  و احمد چلبي ، محسن عبدالحميد و عدنان  پاچه چي  رئيس  كنوني  اين  شورا، و يونادام  كانا، مسعودبارزاني ، جلال  طالباني  و نورالدين  حضور دارند.
گرچه  پاچه  چي  اوايل  هفته  كنوني  در مصاحبه اي  تلويزيوني  موضوع  فدراليسم را مطرح  كرد اما هشدار داد كه  فدراليسم  تضمين  نمي شود مگر زماني  كه  در قانون  اساسي  سال  ۲۰۰۵ از سوي  پارلماني  كه  به  صورت  مردم  سالارانه  انتخاب شده  باشد، گنجانده  شود؛ اما نورالدين  اين  گفته هاي  پاچه  چي  را به  عنوان  ديدگاه  شخصي  ناديده گرفت  و اصرار ورزيد كه  شوراي  حكومت  انتقالي  با فدراليسم  براي  دوره  انتقالي منجر به  انتخابات  سراسري ، موافقت  كرده  است .
پل برمر حاكم  آمريكايي  عراق  با بارزاني ، كه  حزب  دمكراتيك  كردستان  وي  بر اربيل  و دهوك  حكومت  مي كند، و طالباني  كه  اتحاديه  ميهني  كردستان وي  كنترل  سليمانيه  را در دست  دارد، طي  هفته  گذشته  سه  بار درباره  اين مساله  بحث  بر انگيز، به  مشورت  پرداخت .
كالين پاول  وزير امور خارجه  آمريكا روز سه شنبه  گفت  هنگامي  كه اواخر سال  ميلادي  حكومت  به  عراقيها واگذار مي شود بايد قلمروي  كردها در شمال  عراق  به  صورت  بخشي  از اين  كشور باقي  بماند.
000804.jpg

با اين  حال  وي  اين موضوع  را كه  ممكن  است  به  آن  نوعي  از خود مختاري  داده  شود، منتفي  ندانست .
از سوي ديگر، در ۴۸ ساعت اخير فرود اضطراري يك هواپيما و بالگرد آمريكايي، حمله به مسجدي در بعقوبه عراق، حمله به يك هتل در بغداد، حمله به يك پايگاه تداركاتي آمريكا و يك پاسگاه پليس در كربلا، به مرگ دست كم ۱۴ نفر و زخمي شدن دهها تن ديگر انجاميد.
در حادثه فرود اضطراري بالگرد آمريكايي كه ظاهراً هدف موشك قرار گرفت ۸ تن كشته شدند. از تلفات سانحه فرود اضطراري هواپيما كه هدف قرار گرفته بود، اطلاعي در دست نيست. انفجار در مسجدي در بعقوبه ۵ كشته و ۳۷ زخمي به جا گذاشت.
در حمله خمپاره اي به پايگاه آمريكايي ها در غرب بغداد نيز ۳۵ نظامي آمريكايي زخمي شدند. از تلفات حادثه كربلا، گزارشي مخابره نشد. حمله به هتل «برج الحيات» بغداد نيز تلفات نداشت. در پي اين حوادث، تدابير امنيتي در عراق افزايش يافت و بوش درباره گسترش ناامني در عراق هشدار داد.
ساير تحولات
* بشار اسد اعلام كرد، سوريه و تركيه با برقراري نظام فدرالي كه براساس ريشه هاي مذهبي و نژادي و تقسيم عراق مي باشد، مخالفند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه القبس- چاپ كويت- بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه كه در حضور خبرنگاران سخن مي گفت، اظهار داشت: نظام فدرالي در عراق منجر به فروپاشي تماميت ارضي اين كشور مي شود و اين موضوع خطر بسيار بزرگي براي كشورهاي منطقه خواهد بود.
* دولت  بوش  بي سر و صدا يك  گروه  نظامي  ۴۰۰ نفره  را كه  مامور رديابي  سلاح هاي  كشتار جمعي  عراق  بود از اين  كشور خارج  كرده  است .
روزنامه  نيويورك  تايمز روز پنجشنبه  به  نقل  از مقامات  ارشد دولت  بوش نوشت : اين  اقدام  از سوي  برخي  از مقامات  نظامي  آمريكا به  عنوان  نشانه اي  از اين  امر تلقي  شده  است  كه  دولت  بيش  از اين  انتظار ندارد مخفيگاههاي  سلاح هاي  شيميايي  و ميكربي  در عراق  را كه  به  عنوان  دليل  اصلي  شروع  جنگ  عليه  اين كشور به  كار گرفته  شد، كشف  كند.به  نوشته  اين  روزنامه ، مقامات  ارشد اطلاعات  جاسوسي  آمريكا طي  روزهاي اخير اذعان  داشته اند كه  جستجوگران  تسليحاتي  هيچ  گونه  سلاح  يا برنامه  فعال براي  ساخت  آنها را كشف  نكرده اند، ولي  در مصاحبه هاي  خود اظهار داشته اند كه جستجو بايد ادامه  يابد.
«ديديو كي» رئيس  گروه  آمريكايي  براي  جستجوي  سلاح هاي  ممنوعه  عراقي ، ماه گذشته  خبر از احتمال  استعفاي  خود قبل  از پايان يافتن  ماموريت  گروه  خود داد.
* به گفته منابع نظامي آمريكا، صدها سرباز آمريكايي پنجشنبه شب يك عمليات گسترده تجسسي در شهر تكريت واقع در شمال عراق را آغاز كردند.
در اين عمليات كه از ساعات پيش از
نيمه شب در تكريت آغاز و تا صبح جمعه ادامه داشت، با تفتيش حدود بيست خانه، ۱۰ عراقي مظنون به دست داشتن در حملات ضد ائتلافي دستگير شدند.
*كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در تماس تلفني با آيت الله سيستاني از مراجع شيعه عراق، راهكار انتقال قدرت در اين كشور را با وي مورد بررسي قرار داد.
000801.jpg

يك منبع نزديك به آيت الله سيستاني روز پنجشنبه تصريح كرد، اين مرجع شيعه عراقي در اين تماس تلفني بر موضع خود مبني بر انتقال قدرت از طريق برگزاري انتخابات دمكراتيك تاكيد كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |