شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸ - Jan 10, 2004
تهران در برابر حوادث غيرمترقبه آسيب پذير است
تأسيسات زيربنائي تهران تاب مقاومت در برابر زلزله ندارد
گروه شهري: يك عضو شوراي شهر، انتقال پايتخت از تهران را براي حل معضلات شهري و امدادرساني به هنگام وقوع بلاياي طبيعي ضروري دانست.
دكتر حمزه شكيب به خبرنگار ما گفت: توسعه ناهمگون، تحميل بار بيش از حد ساخت وسازهاي غيراصولي و نيز احتمال وقوع زلزله شديد، تهران را در برابر حوادث آسيب پذير ساخته است.
وي با اشاره به وجود گسل هاي متعدد در تهران و خطر وقوع زمين لرزه گفت: به دليل مطلوب نبودن ساخت و ساز اعم از خصوصي و عمومي، بيشتر ساختمان ها حتي تاسيسات زيربنايي نظير بيمارستان ها، آتش نشاني، آبرساني، گازرساني، پلها و غيره مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارد.
رئيس كميته ايمن سازي، مقاوم سازي و زلزله شوراي شهر تهران گفت: در صورت وقوع حادثه اي نظير بم، امدادرساني در تهران با مشكل جدي روبرو و مديريت بحران و امداد و نجات فلج خواهد شد.
شكيب افزود: جابجايي پايتخت مي تواند كمك زيادي براي حل اين مشكل در پي داشته باشد.
وي گفت: در صورتي كه برخي سازمانها و وزارتخانه ها از تهران خارج و به طور اصولي در ساير نقاط كشور مستقر شوند علاوه بر اينكه كاهش بار مشكلات تهران را در پي خواهد داشت به هنگام وقوع حوادث ،مي توانند تهران را ياري كنند.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر همچنين افزود: براي نمونه وزارتخانه هاي جهاد و كشاورزي، صنايع، كار و بسياري از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي لزومي ندارد حتماً در تهران باشند بلكه مي توان با مكان يابي مناسب آنها را به خارج از تهران منتقل كرد.وي مقاوم سازي بناها به ويژه تاسيسات زيربنايي نظير، بيمارستان ها، مراكز آموزشي، مخابراتي، گازرساني و آبرساني را بهترين راه پيشگيري از خطرات احتمالي زلزله و كاهش خسارت هاي جاني و مالي عنوان كرد و گفت: در زلزله بم ساختمان هايي كه با اصول و ضوابط فني ساخته شده بود تخريب نشد.
شكيب افزود: در صورت رعايت  اصول و ضوابط فني، ساختمان هايي مي توان ساخت كه حتي در حريم گسل ها نيز در برابر زلزله مقاوم بوده و عملكردي مطلوب داشته باشد.
به گفته وي، هزينه مقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله نسبت به ساختماني كه غيراصولي ساخته مي شود حداكثر ۵ تا ۱۰ درصد بيشتر خواهد بود كه با توجه به افزايش عمر و ضريب ايمني ساختمان، رقم ناچيزي است.

طرح هاي شهرداري براي نو سازي جواديه ، خزانه و نازي آباد
بهره هاي بانكي بالا عامل گراني مسكن در تهران است
000783.jpg

گروه شهري: كارخانجات، انبارها، سنگبري ها و سيلوهاي منطقه ۱۶ تهران تغيير كاربري داده مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد ، شهردار تهران در جريان بازديد از منطقه ۱۶ و ديدار با شهروندان اين منطقه، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اين اقدام به دنبال توافقات صورت گرفته با صاحبان حقيقي و حقوقي اين اماكن و براساس طرح ساماندهي و تبديل محيط زندگي شهروندان به محيطي آرام و متناسب با ساير ملزومات زندگي شهري آغاز شده است.
احمدي نژاد از طرح تعريض خيابان هاي خزانه شمالي، نواب، مرسلي و شوش خبر داد و گفت: عمليات احداث سه تقاطع غيرهمسطح بزرگ نظير آزادگان - شهيد رجايي، آزادگان - شهيد دستواره و آزادگان - فدائيان اسلام آغاز شده است.
وي از وضعيت آسفالت و جداول نامناسب و فرسوده محلات جواديه، ياغچي آباد، خزانه بخارائي، نازي آباد و علي آباد كه موجب نفوذ رطوبت به داخل منازل اهالي منطقه مي شود، انتقاد كرد و افزود: قرار شده است ترميم شبكه جداول و روكش آسفالت منطقه به طور جدي دنبال شود تا علاوه بر تسهيل جريان تردد، ممانعت از نفوذ آب به داخل منازل، سبب از بين رفتن حيوانات موذي محلات شود.
وي افزود: طرح بازپيرائي، ساماندهي و نورپردازي جنگل ۶۰ هكتاري واقع در انتهاي خزانه بخارائي و پارك بزرگ و بعثت در دست اقدام است.همچنين در غرب منطقه ۱۶، كار طراحي اتصال بزرگراه نواب به بزرگراه شهيد تندگويان به پايان رسيده كه امسال عمليات اجرائي آن آغاز مي شود.
احمدي نژاداز ترمينال جنوب و بازار بلورفروشان به عنوان عوامل اصلي بروز گره ترافيكي منطقه نام برد كه اثرات نامطلوبي بر روي زندگي ساكنان آن دارد. وي در اين باره از طرح در دست تهيه توسعه و ساماندهي ترمينال جنوب خبر داد كه به محض آماده شدن، عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد و از سوي ديگر طرح احداث مجموعه هاي تجاري و پاركينگ طبقاتي به منظور سامان يابي بازار بلورفروشان در دست اجراست.
اين گزارش مي افزايد: احداث ۳ بوستان جمعاً به مساحت ۳۵ هزار متر مربع، احداث فرهنگسراي سالمندان و ورزشگاه ويژه بانوان منطقه در جوار پارك بزرگ بعثت نيز از جمله طرح هائي است كه به مناسبت ۲۲ بهمن در منطقه ۱۶ آماده بهره برداري شده است.احمدي نژاد منطقه ۱۶ را مانند مناطق ۱۲ ، ۱۱ ، ۱۷ و ۱۸ برخوردار از بافت فرسوده، وسيع و نيازمند نوسازي دانست و گفت :شوراي اسلامي تهران تا هفته آينده طرح جامعي را براي تشويق و تسهيل امور مردم در امر نوسازي، ساماندهي و مقاوم سازي بافت هاي فرسوده، تقويت نظارت بر ساخت و ساز را در دست تصويب خواهد داشت.
وي احياي بافت هاي فرسوده را نيازمند ۳ هزار ميليارد تومان سرمايه و تحقق آن را منوط به حضور سرمايه گذاري همه ارگانها اعلام كرد و از آن به عنوان يك موضوع ملي نام برد.
وي مقاوم سازي را نخستين اقدام جهت اجراي مديريت پيشگيري خواند و اظهار داشت: سازمانهاي مسئول در زمينه شبكه ها و تأسيسات شهري موظف شده اند برنامه هاي خود را هنگام بحران مورد بازنگري قرار داده و شبكه هاي خود را مقاوم سازي كنند.
000780.jpg

احمدي نژاد بيان كرد: شركت گاز استان تهران جهت جلوگيري از آتش سوزي در هنگام زلزله، دستگاههايي را جهت قطع جريان گاز در شبكه هاي اصلي در هنگام لرزش تعبيه كرده است.وي با اشاره به گسترش شبكه آتشنشاني در تهران تصريح كرد: طرحي ارائه شده كه تعداد ايستگاههاي آتشنشاني در تهران به ۲ برابر افزايش يافته و خطوط توليد ابزارآلات آتشنشاني نيز توسط ايران خودرو راه اندازي شده است.
شهردار تهران با تأكيد بر حمايت از سرمايه گذاران و مردم جهت بازسازي بافتهاي فرسوده تهران ادامه داد:  با دريافت سودهاي ۱۹ و ۲۸ درصدي توسط مؤسسات اعتباري نه تنها بافتهاي فرسوده بازسازي نمي شود، بلكه سوداگري در بخش ساخت و ساز و افزايش قيمت مسكن را به دنبال خواهد داشت.

درس هايي از زلزله بم
وقوع زلزله در شهر بم، نه تنها چشم مردم را به برخي از مسائل شهر و شهرسازي باز كرد بلكه پديده وجدان كاري را هم در وجود برخي از مسئولان شهري بيدار كرد. زلزله بم با تمامي مصائب آن براي ساكنان فاجعه زده بم، درس هايي را هم در زمينه شهري به همراه داشت كه به برخي از آنها مي پردازيم:
* اغلب ساختمان هاي بانك ها در شهر بم به جز خسارت اندك، كمتر دچار تخريب شده بودند. بايد متوليان شهري ارزيابي كنندكه عواملي چون رعايت آئين نامه هاي معماري ضدزلزله و به كارگيري مصالح مرغوب يا عوامل احتمالي ديگر تا چه حد موجب اين پايداري شده اند و چگونه بايد اين عوامل را تقويت كرد.
برخي از ساختمان هاي بتون آرمه و با اسكلت فلزي با اينكه اصول شهرسازي و آئين نامه ۲۸۰۰ زلزله را رعايت كرده بودند اما دچار تخريب شده اند.دلايل اين مسئله بايد بررسي شود.
*بايد پاسخ اين سئوال داده شود كه چرا مسئولين استان نتوانسته بودند تا بعدازظهر يعني حدود پنج ساعت پس از حادثه در منطقه حاضر شوند و چرا مسئولين مركز تا بعدازظهر جمعه نسبت به عمق حادثه اطلاع دقيقي نداشتند و اين درحالي است كه به گفته سفير ايران در پاريس مقامات فرانسوي در اولين ساعات پس از وقوع زلزله با وي تماس گرفته و اعلام آمادگي براي ارسال فوري كمك هاي خود را نموده بودند.
*پايداري ارگ بم در طول ساليان سال يكي از موارد انحرافي هشياري مردم در زلزله اخير بم بود، متاسفانه عدم ارائه اطلاع رساني مناسب مسئولان شهري اين گمانه را تقويت مي كرد كه شهر بم به خاطر ماندگاري ارگ بم، جزو مناطق زلزله  خيز نيست.
برخي از افراد نجات يافته از آوار زلزله بم به اين نكته تاكيد مي كردند كه مي توانستيم با كمي آموزش به كودكان، افراد سالخورده و بزرگسالان ميزان تلفات را كاهش دهيم.
در سالهاي اخير مانورهاي زلزله در زمره برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي درآمده است و حتي در ميان مواد امتحاني ارتقاء گروه معلمان گنجانده شده اند ،چرا اين مانورها و امكانات سبب آموزش لازم نشده اند.
* بخشي از خانه هاي خشتي با طاق هاي ضربي از تخريب زياد كنار ماندند، حتي در چند مورد ايوان ورودي منازل خشتي به خاطر عرض كم و طاق ضربي از تخريب اساسي در امان مانده بود، پس مي توان در هنگام زلزله از معماري بومي نيز براي جان پناه بهره گرفت.
* همه ما از زلزله معمولا به نوعي با عنوان قهر طبيعت ياد مي كنيم ولي ناله هاي دهشتناك زمين در طول روز قبل از حادثه و شب حادثه نشان مي داد كه آن گونه هم طبيعت با انسان ها قهر نيست و مي توان با كمي هشياري از قهر آن به آشتي طبيعت پناه برد، برخي از روستائيان بم به ناله هاي حيوانات در شب حادثه بيش از ساير نشانه ها اشاره مي كنند حال چگونه بايد از اين هشدارها بهره گرفت به خود حادثه ديدگان بازمي گردد.
مهدي شهري

نگاه
در حاشيه مصاحبه هاي اخير برخي مسئولين
000786.jpg
فريد مرتضوي

تكميل بزرگراه شهيد صياد شيرازي
گروه شهري: شهردار منطقه  هفت  تهران  گفت : تاكنون  بخشي  از املاك  واقع  در طرح احداث  بزرگراه  شهيد صياد شيرازي  به  ارزش ۱۴۰ ميليارد ريال  خريداري شده  و براي  تكميل  اين  بزرگراه  به  همكاري  شهروندان  نياز است .حسين  صادقي  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با بيان  اينكه تكميل  اين  بزرگراه  در رفع  مشكلات  ترافيكي  منطقه  هفت  تاثير زيادي دارد، گفت:  خريد باقيمانده  املاك  معارض  اين  بزرگراه  در اولويت برنامه  هاي  شهرداري  اين  منطقه  است .
وي  افزود : شهرداري  تهران  نيز آماده  است  براي  خريد اين املاك  بودجه  لازم  را در اختيار شهرداري  منطقه  هفت  قرار دهد.

شهروندان تهراني قوانين شهروندي را فرا مي گيرند
معاون  فرهنگي  و اجتماعي  شهرداري  تهران  از راه  اندازي  يك  مجموعه  كاري براي  آموزش  قوانين  شهروندي  به  شهروندان  خبر داد.
اسفنديار رحيم  مشايي  گفت : اين طرح  در فرهنگسراهاي  تهران  با هدف  فرهنگ سازي  و آشنايي  شهروندان  با قوانين  شهروندي  اجرا خواهد شد.
وي  در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت : در اين  طرح  تلاش  مي شود رفتارهاي  پرخطر را در همه  ابعاد به  حداقل  رسانده  ورفتارهاي  بهنجار را توسعه  دهيم .
مشايي ، از برپايي  جشنواره  مردمي در تهران  خبرداد و گفت : در اين  جشنواره از مردم  خواسته  مي شود تا طرح ها و ايده هاي  خود را براي  اداره  بهترشهر ارائه دهند.
معاون  شهردار تهران  معتقداست  كه  با برپايي اين  جشنواره  حساسيت  شهروندان نسبت  به  مسائل  مختلف  اجتماعي  و فرهنگي  شهر بيشتر خواهد شد.
وي  ادامه  داد: سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  سعي  دارد با داير كردن  يك دبيرخانه  دايمي ، هر ساله  با معرفي  بهترين  پيشنهاد شهروندان ، آنان  را به همكاري  و همياري  در مديريت  شهري  تشويق  كند.

نابودي گونه هاي گياهي و جانوري
دانشمندان اعلام كرده اند كه تغييرات جوي زمين يا به عبارت ديگر گرم شدن آن ممكن است در كمتر از پنجاه سال، يك ميليون گونه زيستي را به سوي انقراض سوق دهد. به گزارش ايسنا مطالعات در شش ناحيه جهان دال بر آن است كه يك چهارم حيوانات و گياهان ساكن خشكي ها ممكن است تا سال ۲۰۵۰ نابود شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |