شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸ - Jan 10, 2004
مقام معظم رهبري:
نشاني از كم شدن
دشمني مسئولان آمريكا با نظام اسلامي
و ملت ايران وجود ندارد
مهمترين مسأله، حضور پرشور، سالم و قوي مردم در انتخابات است
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  روز پنجشنبه  در سخنان مهمي ، حضور گسترده  و پرشور مردم  در كمك  رساني  به  حادثه  ديدگان  زلزله  بم را يك  حركت  عظيم  سياسي  و همچنين  حاوي  پيام  براي  بدخواهان  ملت  ايران دانستند و با اشاره  به  سوءاستفاده  و جنجال  آفريني  آمريكا در اين  حادثه تصريح  كردند: ملت  ايران  به  هويت  ملي  و اسلامي  خود به  شدت  علاقه  مند و ازهرگونه  قلدري ، تهديد، تحقير و ژست هاي  دروغين  بشدت  بيزار و متنفر است .
مقام  معظم  رهبري  در اين  ديدار كه  به  مناسبت  سالروز قيام  تاريخي  مردم قم  در نوزدهم  ديماه  سال  ۵۶ برگزار شد، با سپاسگزاري  مجدد از حضور انساني و اسلامي  و پر از احساس  و عاطفه  مردم  در كمك  رساني  به  مصيبت  ديدگان  زلزله بم افزودند: ملت  ايران  در اين  حركت  عظيم ، اعتماد خود را به  دستگاه هاي امدادي  نظام  همچون  بسيج ،هلال  احمر و كميته  امداد امام  خميني (ره ) و ديگر دستگاه  هانشان  دادند و اين  نمايش  بزرگ  همبستگي  و اعتماد، محاسبه  گران بين المللي  و دشمنان  ملت  ايران  را قطعا متوجه  خواهد كرد كه  پنجه  زدن  به روي  اين  ملت ، كشور و نظام  آسان  نيست .
ايشان  به  جنجال  آفريني  آمريكا در قبال  يك  كمك  انساني  به  مردم  منطقه بم  اشاره  و تأكيد كردند: كمك  انسان  دوستانه  هيچ  ارتباطي  به  رابطه  دوكشور ندارد و با اينگونه  اقدامات ، دشمني  پيوسته ، دائمي ، عميق  وبنياني  رژيم  مستكبر آمريكا با ملت  ايران  و مصالح  و منافع  اين  كشورفراموش  نخواهد شد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  افزودند: هيچ  نشاني  از كم  شدن  دشمني  مسئولان آمريكا با نظام  اسلامي  و ملت  ايران  وجود ندارد. زيرا در حاليكه  همزمان  كمك براي  منطقه  زلزله  زده  ارسال  مي نمايند، وقيحانه  مردم  و نظام  اسلامي  را تهديد مي كنند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با تأكيد بر اينكه  آمريكايي ها تلاش  دارند پنجه چدني  خود را در يك  دستكش  حريري  پنهان  نمايند تصريح  كردند: ما اهل  منطق  واستدلال  هستيم  و اهل  لجبازي  نمي باشيم  و آمريكا بداند بايد توطئه  وفشارهاي  گوناگون  بر ضد نظام  اسلامي  و مخالفت  با منافع  و مصالح  مردم  ايران ، حمايت  از رژيم  غاصب  و جنايتكار صهيونيستي ، ظلم  و ستم  به  ملتهاي  عراق و افغانستان  و تلاش  براي  سلطه  بر منابع  مالي  و حياتي  ايران  را كناربگذارد.
ايشان  ناكامي  دشمنان  و بدخواهان  را برغم  ۲۵ سال  دشمني  و توطئه  نشان دهنده  قدرت  ملت  ايران  دانستند و تأكيد كردند: ملت  ايران ، ملت  عزتمندي است  و زير بار زور نخواهد رفت  و در مقابل ، پذيراي  كساني  خواهد بود كه  بااو با صلح  و دوستي  منطقي ، تعامل  نمايند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با تأكيد بر اينكه  ملت  ايران  بايد قدرتمندي ، وحدت  و حضور در صحنه  خود را همواره  به  نمايش  بگذارد، انتخابات  را يكي از صحنه ها و سپر دفاعي  بسيار مهم  در مقابل  سوء نيت  مستكبران  و مداخله گران  دانستند و افزودند: مهمترين  مساله ، حضور پرشور، سالم  و قوي  مردم در انتخابات  است .
ايشان  انتخابات  را از بعد ديگر، صحنه  رقابت  سالم  و غيرلجوجانه برشمردند و تأكيد كردند: كساني  مي توانند وارد صحنه  رقابت  شوند كه  به اسلام ، نظام  اسلامي ، قانون  اساسي  و امام (ره ) معتقد باشند و كساني  كه اين  اصول  را قبول  ندارند نبايد وارد اين  صحنه  شوند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با تأكيد بر اينكه  رهبري  در انتخابات  مجلس اعتباري  براي  جناحها، خطوط و احزاب  و نزاع هاي  آنها قائل  نيست ، مجلس شوراي  اسلامي  را يكي  از اركان  نظام  اسلامي  دانستند و تصريح  كردند: اگر درمجلس ،نمايندگان  با تقوا، طرفدار محرومين  و تلاش  گر براي  رفع  محروميت ،مخالف  عملي  با فساد بخصوص  فساد مالي  و اقتصادي ، توانمند، با اخلاص  وعالم  حضور داشته  باشند بسياري  از گره ها و مشكلات  حل  خواهد شد.
مقام  معظم  رهبري  دستگاههاي  مسئول  در انتخابات ،اعم  از وزارت  كشور وشوراي  نگهبان  را به  رعايت  و اجراي  دقيق  قانون  فراخواندند و افزودند:دستگاههاي  مسئول  بايد نقش  داور را ايفا كنند و داور در بازي  ميان  دوتيم  ورزشي  اگر جانب  يكي  از تيم ها را بگيرد در صورت  پيروزي  آن  تيم  نيزداور قطعا شكست  خورده  است .
ايشان  با تأكيد بر اينكه  رد كردن  فرد صالح  و پذيرفتن  فرد ناصالح ،هر دو خطا و خلاف  قانون  است  افزودند: دستگاههاي  مسئول  بايد مراقب  باشندچنين  خطاهايي  صورت  نگيرد تا مردم  در روز انتخابات  آزادانه ، افرادي  راكه  صالح  تر هستند برگزينند و مجلسي  معتبر، آبرومند و مفيد براي  كشورتشكيل  شود.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  حادثه  دلخراش  زلزله  بم ، اينگونه حوادث  و مصائب  سنگين  را حاوي  درسهاي  عبرت  آموز و همچنين  اجر و پاداش الهي  براي  مصيبت  ديدگان  دانستند و افزودند: مصيبت  ديدگان  اين  حادثه دهشتناك  بايد به  خداوند توكل  نمايند و خداوند را پاسخگوي  دل  داغديده خود بدانند و بر اساس  معيار الهي،  خداوند متعال  قطعا پاداش  روشني  بخشي  كه تسلاي  دل  مصيبت  ديدگان  است  اعطا خواهد كرد.
مقام  معظم  رهبري  با اشاره  به  نكات  عبرت  آموز حادثه  زلزله  بم ، برخي حوادث  طبيعي  و خسارتهاي  آنرا محصول  عملكرد بشر دانستند و افزودند: بايدكساني  كه  در ساخت  و ساز و فروش  مسكن  فعاليت  دارند و همچنين  دستگاههاي نظارتي ، با احساس  مسئوليت  و دقت  لازم  و رعايت  نكات  علمي  و ايمني  در ساخت خانه  ها،از بروز چنين  حوادث  پرخسارت  و پرتلفاتي  جلوگيري  نمايند.
ايشان  مسئولين  را به  دقت  بيش  از پيش  و نظارت  جدي  بر ساخت  و سازواحدهاي  مسكوني  فراخواندند و خاطرنشان  كردند: با توجه  به  زلزله  خيزبودن  ايران ، مسئولين  و دستگاههاي  متصدي  نبايد بگذارند افرادي  با سهل انگاري ، جان  مردم  را در معرض  خطر قرار دهند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  همچنين  با قدرداني  از دستگاهها و نهادهايي  كه در زلزله  بم  و امداد رساني  به  اين  منطقه  ايفاي  نقش  نمودند بر لزوم  توجه بيش  از پيش  در خصوص  ادامه  و نحوه  كمك  رساني  به  مردم  بم  تأكيد كردند وافزودند: مسئولين  بايد به  مشكلات  و كمبودهاي  مردم  مصيبت  ديده  بم  با جديت و دقت  رسيدگي  نمايند و در اين  مورد هيچگونه  اغماضي  قابل  قبول  نيست  ونبايد مردم مصيبت  ديده  را يكبار ديگر گرفتار مصيبت  بي عدالتي  كرد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود،روز نوزدهم  ديماه را نقطه  عطفي  در تاريخ  نهضت  اسلامي  و انقلاب  اسلامي  دانستند و با اشاره  به نقش  مردم  و جوانان  قم  و حوزه  علميه  در اين  حركت  تاريخي  تصريح  كردند:امروز نيز مردم  و حوزه  علميه  قم  با همان  ايمان  در راه  صراط مستقيم  انقلاب استوار هستند و قم  همانگونه  كه  محور اساسي  انقلاب  اسلامي  بوده ، در آينده نيز خواهد بود.ايشان  با اشاره  به  تاثير زنده  ماندن  اين  روزهاي  تاريخي  در فراموش نكردن  هدف  و استمرار حركت  و استقامت  مردم  و جوانان  در صراط مستقيم  انقلاب اسلامي ، خاطرنشان  كردند: دشمنان  بيشترين  تلاش  خود را در ۲۵ سال  گذشته براي  منحرف  كردن  مردم  از مسير صحيح  انقلاب  متمركز كردند اما ناكام  ماندندو هوشمندي ، شجاعت  و روح  صفا و آزادگي  مردم  تضمين كننده  تداوم  اين  راه خواهد بود كه  نقش  و مسئوليت  حوزه  علميه  قم ، و مراجع ، فضلا، بزرگان  وطلاب  جوان  در اين  زمينه  بسيار سنگين  است .

انتقاد هاشمي رفسنجاني از بي تدبيري بوش در ديپلماسي زلزله
پس از زلزله بم كه آمريكايي ها اعلام كردند تحريم هاي ايران را به صورت موقت لغو مي كنند در مجامع ديپلماتيك و رسانه ها اين خوشبيني پيدا شد كه «ديپلماسي زلزله» به حل مشكلات دو دهه اي در روابط تهران و واشنگتن بينجامد. اما يك روز بعد از اعلام اين تصميم جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سخناني مداخله جويانه، بار ديگر ايران را به حمايت از تروريسم متهم كرد و اين اميد را به باد داد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني ديروز بخش قابل توجهي از خطبه هاي نماز جمعه تهران را به تحليل اين بي تدبيري بوش اختصاص داد.
امام  جمعه  موقت  تهران ، گفت : چنانچه  آمريكاييان  بخواهند دست  دوستي  به سوي  ايران  دراز كنند، بايد ازتكرارسخنهاي  گذشته  عليه  ايران  دست  بردارند.
آيت  الله  هاشمي  رفسنجاني  تصريح  كرد: اينگونه  نيست  كه  آمريكا باهمان  سخنهاي  واهي  گذشته  علاقه  مند باشد تا با جمهوري  اسلامي  ايران  ارتباط برقرار كند.
وي افزود: اقدامي  كه  آمريكاييان  در زلزله  بم  انجام  دادند و استقبالي  كه  از آنان  در ايران شد، آنان  را به  فكر واداشت  تا سياست  خود در مورد نياز به  ارتباط با ايران را دنبال  كنند.هاشمي رفسنجاني   با بيان  اين  مطلب  كه  آمريكاييان  عجله  كردند و پيشنهاد آنان  درمورد اعزام  هياتي  به  ايران  ترديد آميز بود، گفت : كاخ  سفيد در اين  زمينه بي تدبيري  كرد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، افزود: نخستين  تحليل  ما اين  بود كه  آنان مي خواهند از اين  موقعيت  راهي  براي  مذاكره  بيابند. اشتباه  عمده  آقاي  بوش اين  بود كه  همزمان  در سخنراني  خود حرفهاي  گذشته  را عليه  ايران  تكرار كرد.
هاشمي رفسنجاني ، افزود: اين  حق  ايران  است  كه  اگر شما آمريكاييان  مي خواهيد دست  دوستي  دراز كنيد، حرفهاي  گذشته  خود را كه  همه  دروغ  است ،تكرار نكنيد.
وي  افزود: زماني  كه  آقاي  بوش  در سخنراني  خود به  تكرار حرفهاي  گذشته پرداخت ، اين  اقدام  ساده  آنان ، باد هوا شد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، گفت : شايد آمريكاييان  با اين  اقدام  خودمي خواهند بگويند كه  واشنگتن  عاقل  است  و قصد حل  مسائل  را دارد و تهران  لجاجت  مي كند. در حالي  كه  ما هميشه  روي  مباني  سخن  گفته ايم .
وي در بخش ديگري از سخنان خود انتخابات را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: مردم بايد توجه كنند كه انتخابات به استحكام نظام منجر مي شود.
خطيب جمعه تهران گفت: انقلاب اسلامي متعلق به ملت است و مردم بايد احساس وظيفه نسبت به انتخابات به عنوان موضوعي ملي و ميهني داشته با شند.
امام جمعه موقت تهران خطاب به همه مسئولان برگزاري انتخابات، گفت: جمهوري اسلامي ايران ،محوري جز قانون ندارد و بايد تلاش شود مسائل و اختلافات را با محوريت قانون حل كنيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين حادثه زلزله بم را فاجعه اي خيلي عميق و بزرگ براي ملت ايران دانست و گفت: انتقاداتي در امدادرساني اوليه و مديريت بحران وجود دارد، اما اصل خدمت رساني و زحماتي كه در ايام پس از زلزله صورت گرفت، قابل تقدير است.
هاشمي رفسنجاني سپس سالگشت حادثه خونين قيام ۱۹ دي ماه سال ۵۶ قم را گرامي داشت و گفت: اين حادثه به جريان مبارزاتي ملت ايران تبديل شد و پس از گذشت ۱۳ ماه رژيم شاه را از پاي درآورد.
هاشمي رفسنجاني همچنين به مساله كشف حجاب و اقدامي كه دولت فرانسه انجام مي دهد، اشاره كرد و گفت: واكنشها به اقدام فرانسه، اخطاري به اين كشور است.
شخص شيراك اين بار اشتباه استراتژيكي مرتكب شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه مساله فلسطين را داراي ابعاد جهاني و اسلامي دانست و گفت: همه نوع چراغ سبز به اسرائيل براي ظلم به فلسطينيان داده شده است.خطيب جمعه تهران اوضاع در عراق را نيز بغرنج دانست و گفت: هر چه به آمريكاييان تاكيد مي كنيم كه ملت عراق زير بار اشغال كشورشان نمي روند، نمي پذيرند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: آمريكاييان فكر مي كنند كه با دستگيري صدام، مساله پايان يافته است. عراق آرام نمي  گيرد. هر چند مردم اين كشور از شر صدام راحت شدند، اما از شرافت ، اسلام و كرامت خود چشم پوشي نمي كنند.

شهردار تهران:
نامگذاري خيابان انتفاضه حركتي ماندگار است
شهردار تهران  تغيير نام  يكي  از خيابان هاي  پايتخت  به  نام  انتفاضه  را گامي  به  جلو در جهت  تعميق  روابط ملت  ايران  و فلسطين  عنوان  كرد.
به گزارش ايرنا محمود احمدي  نژاد روز پنجشنبه  در يك  نشست  خبري  گفت : اين  اقدام ، ما را از حركت هاي  شكلي  به  سوي  حركت هاي  ماندگار هدايت  مي كند.
وي  در خصوص  تغيير نام  خيابان  شهيد سروان  خالداسلامبولي  به  خيابان  انتفاضه  از سوي  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : اعضاي  شورا كه  از عناصر فهيم ، دانشمند و اصولگرا هستند حتما براساس  منافع  ملي  و منافع  شهر تهران  و منطبق  بر سياست هاي  كلان  نظام  تصميم  گرفته اند. وي  گفت : من  به  عنوان  شهردار، موظف  به  اجراي  مصوبات  شورا هستم .
وي  افزود: ملت  ما هيچگاه  شهيدان  را فراموش  نخواهد كرد و راه  شهيدان  گم  نخواهد شد. وي  تأكيد كرد: ملت  ما در پيگيري  راه  شهيدان  همواره  اهداف  بلند و آرمان هاي  آنها را در اولويت  قرار خواهد داد.

ايران، تركيه و سوريه مانع تجزيه عراق شوند
فاروق الشرع وزير خارجه سوريه خواستار هماهنگي سه جانبه سوريه، تركيه و جمهوري اسلامي ايران براي جلوگيري از تقسيم و تجزيه عراق شد.
به گزارش روزنامه الحيات،  الشرع كه در معيت بشاراسد رئيس جمهوري سوريه به تركيه سفر كرده بود، افزود:  اين هماهنگي و انسجام نشانه گرايش مستحكمي براي مخالفت با تقسيم عراق و حفظ تماميت ارضي و ضرورت پايان رنج هاي ملت اين كشور است.

تا انتخابات
بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي امروز پايان مي يابد
ستاد انتخابات  كشور در اطلاعيه اي  اعلام  كرد مهلت  اعلام  نتيجه  بررسي صلاحيت  داوطلبان  نمايندگي  از سوي  هياتهاي  نظارت  ۲۰ دي  ماه  (امروز)پايان  مي يابد.در اين  اطلاعيه  كه  روز پنجشنبه  صادر شد، آمده  است : هيات هاي  نظارت  در استانهاي  مختلف  كشور موظفند مراتب  تاييد يا رد صلاحيت  نامزدها را طي  صورتجلسه اي  به  فرماندار يا بخشدار مربوطه  اعلام نمايند تا از اين  طريق  به  اطلاع  داوطلبان  برسد.به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  كشور، تمامي  داوطلباني  كه  صلاحيت  آنان توسط هيات  نظارت  بر انتخابات  رد شده  است ، مي توانند اعتراض  خود را ظرف  ۲۴ساعت  پس  از اعلام  ردصلاحيت  اعلام  كنند.همچنين  براساس  اين  گزارش ، بر لزوم  ذكر مدارك  و اسناد معتبر مبني  بر رد صلاحيتها و انضمام  اين  دلايل  به  صورتجلسه هاي  ياد شده  تأكيد شده  است .
قوه قضائيه دخالتي در تاييد و ردصلاحيت كانديداها ندارد
رئيس قوه قضائيه گفت: دستگاه قضايي برابر قانون فقط به استعلام ها پاسخ مي دهد و در امر تاييد يا رد صلاحيت كانديداها هيچ دخالتي ندارد.به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي شاهرودي روز پنج شنبه در پايان برنامه ملاقات مردمي خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش بر اين بوده است تا پرونده ها به صورت دقيق و مستند به هياتهاي اجرايي و نظارت ارسال شود تا آنها بتوانند با اطلاعات كامل درباره كانديداها تصميم بگيرند.
گفتگوي آيت الله جنتي و موسوي لاري درباره انتخابات
موسوي لاري وزير كشور در حاشيه پنجمين مجمع عمومي مؤتلفه در گفتگو با همشهري از ديدارهاي خود با آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان بر سر مسائل انتخاباتي و رد صلاحيتها خبر داد و تاكيد كرد: ديدارهاي زيادي را در اين زمينه داشته ايم و رايزني هايي را انجام داده ايم كه اميدواريم نتيجه مثبتي را به دنبال داشته باشد.
دوازده و نيم درصد فساد مالي، سيزده و نيم درصد فساد اخلاقي
به گزارش خبرگزاري فارس سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات اعلام كرد: آمار تفكيكي در مورد استعلامهاي مراجع چهار گانه درباره افرادي كه رد صلاحيت شده اند، نشان مي دهد دوازده و نيم درصد فساد مالي، سيزده و نيم درصد فساد اخلاقي، چهارده و نيم درصد سابقه هواداري و عضويت در گروهكهاي ضدانقلاب، سيزدهم و نيم درصد تقيد نداشتن به مباني اسلام، شش و هشت دهم درصد سابقه نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي و پانزده و هفت دهم درصد سابقه سوء شهرت داشته اند.

گزارش هفتمين مجمع عمومي جمعيت مؤتلفه
هفتمين مجمع عمومي جمعيت موتلفه اسلامي روز پنجشنبه با حضور شخصيتهاي مختلف سياسي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين جلسه كه حجت الاسلام ناطق نوري، موسوي لاري، غلامعلي حداد عادل، حميدرضا حاجي بابايي دو تن از نمايندگان مجلس، عباس شيباني عضو شوراي شهر تهران، اعتماديان مشاور رئيس جمهور و همچنين عسگراولادي، بادامچيان و ترقي سه تن از اعضاي شوراي مركزي جمعيت موتلفه حضور داشتند، حجه الاسلام ناطق نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و مسئول دفتر بازرسي مقام معظم رهبري به ايراد سخنراني پرداخت.
وي ضمن تاكيد بر سوابق فعاليت جمعيت موتلفه ،اعضاي اين تشكل را پيشگام  ترين افراد در وفاداري به امام در سال ۴۲ و در نهضت مردمي امام خميني (ره) دانست و افزود: اعضاي جمعيت موتلفه بايد تجربيات و فعاليت هاي خود را به نسل هاي بعدي منتقل كرده تا از بين نرود.
وي سپس به تشريح وضعيت انقلاب بعد از جنگ پرداخت و افزود: در دهه ۷۰ شرايط جديدي در كشور ايجاد شد از جمله اينكه نسل سوم حضور قوي كمي و كيفي را پيدا كردند و بيش از نيمي از جمعيت كشور ما جوان شد و برخلاف دهه ۶۰، جوانان در مورد نحوه زندگي، جهت گيري هاي سياسي و فرهنگي به خانواده ها خط دهي مي كنند.
وي تاكيد كرد :در اوايل انقلاب آرمان مشخص قابل فهمي مثل مبارزه با شاه و بعد هم دفاع مقدس را براي جوانان داشتيم اما بعد از دفاع مقدس آرمان قابل قبولي به نسل سوم ارائه نكرديم. در حالي كه بازسازي جنگ مي توانست يك آرمان باشد ولي به علت سياست هاي مختلف تبديل به يك دنيازدگي و تهديد شد. عدم تحقق شعار شايسته سالاري در مديران،  سياسي شدن جو جامعه و دستگاههاي مختلف و احساس نگراني مردم نسبت به آينده باعث شد مردم احساس يك ناكار آمدي را در مديران كشور داشته باشند. متاسفانه برخي مسئولين در مردم احساس توقع ايجادكردند و آنها را برآورده نكردند. مردم به شدت از جريانات سياسي كه به جان هم مي افتند زده شده و روزنامه ها و سخنراني هاي سياسي افت كرده اند و مطالب هنري و اجتماعي بيشتر خريدار دارد .
وي در ادامه گفت حتي برخي متدينين باسابقه كارهاي سياسي مي خواهند خود را مستقل از جريانات سياسي نشان دهند گويي در يك تشكل بودن براي افراد ضد ارزش شده است. از سوي ديگر آمريكا يي ها با درك علائمي از داخل نظام شروع كردند به اينكه افراد خاصي را به جاي عموم مردم مخاطب خود قرار دهند و به بحث هايي مثل زندانيان سياسي و حقوق بشر دامن زدند.
وي سپس ضمن تشريح اپوزيسيون در ساير كشورها گفت: اپوزيسيون در كشور ما به عكس ساير كشورهاست و متاسفانه در عين حال كه در داخل نظام و بعضا در برخي ساختارهاي حاكم فعاليت مي كند ايجاد التهاب كرده و مردم را زده مي كنند و يا حتي موجب تحريك دشمنان مي شوند و بيگانگان نيز به جاي توسل به منافقين و سلطنت طلبان به همينها طمع كرده اند .
وي در پايان افزود البته علي رغم تمام نگراني ها ملت ايران به شدت مذهبي و پايبند به شعائر ديني اند و تمام مردم حتي طاغوتي ها به سلامت مالي و اخلاقي مركزيت و محوريت نظام يعني رهبري اعتقاد دارند.
وي سپس تاكيد كرد هر يك از دو جناح كشور درصدي را جذب خود كرده اند ولي بيش از ۷۰ درصد مردم جزو افراد خاكستري و مستقل هستند و هنر انقلاب اين است كه اين افراد را جلب و هدايت كرد.
عسگراولادي دبير كل جمعيت موتلفه نيز در اين نشست ضمن تاكيد بر شعار جوان گرايي در اين جمعيت، جمعيت موتلفه را در زمينه هاي داخلي و خارجي در دو سال گذشته بسيار موفق ارزيابي كرد.
* در جلسه صبح مجمع عمومي فوق  العاده روز پنج شنبه اساسنامه اين تشكل اصلاح و جمعيت مؤتلفه اسلامي رسما به حزب مؤتلفه اسلامي تبديل شد.
* وزير كشور در حاشيه اين مراسم مؤتلفه را از احزاب موثر و با سابقه در كشور دانست و تاكيد كرد: موتلفه از پيشگامان شكل گيري خانه احزاب و از فعالان در صحنه  هاي مختلف سياسي كشور بوده است.

يادداشت
برائت و صلاحيت
دكتر عباس خواجه پيري - عضو هيات علمي دانشكده حقوق
در آستانه انتخابات مجلس هفتم، چندي پيش هيأت هاي اجرايي به كار خود در مورد رسيدگي به صلاحيت كانديداها پايان دادند و حال نوبت به هيأت هاي نظارت رسيده است كه نتيجه فعاليت خود را در اين زمينه اعلام كنند. يكي از موارد اختلاف بين شوراي نگهبان و وزارت كشور مسأله احراز صلاحيت يا احراز عدم صلاحيت است. برخي اعتقاد دارند كه اصل بر برائت افراد است و همه انسان ها داراي صلاحيت مي باشند مگر خلاف آن ثابت شود لذا جستجو در احوال ديگران براي اثبات صلاحيت آن ها كاملا بي مورد و خلاف اصل است. بلكه بايد ديد آيا در سابقه يا وضع فعلي نامزد مورد نظر نقطه تاريكي دال بر عدم صلاحيت او وجود دارد. در اين صورت مي توان رأي به عدم صلاحيت او داد. اما ديدگاه مقابل معتقد است حساسيت جايگاه مجلس كه درواقع امانت مردم به دست نمايندگان است ،ايجاب مي كند كه صلاحيت داوطلب در راه ورود به مجلس كاملاً اثبات شود و بسنده كردن به عدم صلاحيت كافي نيست.
اصل برائت كه در اصل ۳۷ قانون اساسي نيز به آن اشاره شده مي گويد: «اگر كسي بخواهد به كسي نسبت ناروا بدهد و او را به مجازات برساند بايد آن را اثبات كند وگرنه تا دليلي را اقامه نكرده است مطابق اين اصل هيچ اتهامي وارد نيست» مطرح كنندگان اين نظريه مي گويند اين يك اصل مسلم فقهي و حقوقي است اما تعميم آن به انتخابات چندان منطقي نيست. زيرا ورود به مجلس مجازات نيست كه براي داوطلبان اصل را بر برائت بگذاريم. اين احراز يك منصب و دادن يك امانت الهي به يك فرد است. وقتي مي خواهيم امانت را به كسي بسپاريم كه اصل برائت را جاري نمي كنيم بلكه بايد صلاحيت و اهليت او را احراز كنيم.
در جايي كه همه افراد عاقل براي سپردن پول يا منزل و دارايي به كسي به هر نحو ممكن در مورد شايستگي هاي آن فرد تحقيق مي كنند تا اطمينان لازم براي ايشان ايجاد شود، حال چگونه مي توان پذيرفت كه وقتي مي خواهيم فردي را به عنوان وكيل تمام ملت ايران برگزينيم و خانه ملت كه به قول حضرت امام(ره) «عصاره فضائل ملت است» را در اختيار او قرار دهيم، براي احراز صلاحيتش كوشش نكنيم. داوطلبان نمايندگي به هنگام ثبت نام، بنا به آنچه كه صريحا در قانون انتخابات حتي باتوجه به آخرين اصلاحيه هاي آن در مجلس ششم آمده است ،بايد صراحتا پايبندي و التزام عملي به اسلام و قانون اساسي و اصل ولايت فقيه را اعلام نمايند.
در اين صورت صحت مدعاي كانديدا محتاج دليل است و لذا شوراي نگهبان هر چند كه احراز صلاحيت امري بسيار مشكل و وقت گير است ولي با تمام نيرو بايد اين مهم را كه بر عهده گرفته به طور كامل احراز و معين كند و در صورتي كه براي شوراي نگهبان احراز نشد و در مرحله اوليه داوطلب را به اين دليل رد صلاحيت كرد، داوطلب مي تواند با اعلام شكايت و همچنين ارائه دلايل مستند و مستدل خود اين شبهه و ابهام را براي شوراي نگهبان رفع كرده و دلايل خود را مبني بر احراز صلاحيت لازم ارائه كند تا صلاحيت او مورد تأييد قرار گيرد.
به عبارت بهتر طبق اصل مسلم فقهي و حقوقي «البينه علي المدعي» مي توان گفت آوردن دليل براي اثبات امري بر عهده مدعي آن ادعا است لذا كسي كه ادعاي الزام به قانون اساسي را دارد بايد دليل خود در اين زمينه را به شوراي نگهبان ارائه كند.
البته سران و فعالان برخي از جريانات سياسي كشور مخالف اين نظريه هستند و معتقدند باتوجه به تنگي وقت امكان احراز صلاحيت ها ، با عنايت به معيارهاي متفاوت براي شوراي نگهبان و هيأت هاي نظارت وجود ندارد و لذا توقع دارند شوراي نگهبان با سعه صدر با اين گونه مسائل برخورد نمايد. بايد گفت مشكل تنگي زمان و كثرت بي حساب و كتاب نامزدها ناشي از نقايص موجود در قانون انتخابات است و اي كاش مجلس ششم در طول چهار سال زمان خود قانون انتخابات را چنان اصلاح مي كرد كه همانند كشورهايي كه در آنها دموكراسي نهادينه شده است هم راه براي ثبت نام افراد فرصت طلب و جوياي نام بسته مي شد و هم زمان كافي براي رسيدگي به صلاحيت ها پيش بيني مي شد.
خوشبختانه يكي از اعضاي شوراي نگهبان رسما اعلام نموده كه هيأت هاي نظارت آمادگي دارند در صورت رضايت خود كانديداها دلايل قانوني رد صلاحيت افراد را به صورت عمومي اعلام نمايند تا ديگر شبهه و ايرادي براي افكار عمومي باقي نماند. البته شايسته تر به نظر مي رسد كه شوراي نگهبان نيز با روشن نمودن مقوله استصواب در امر نظارت و همچنين ابزارهاي قانوني و شرعي لازم براي احراز صلاحيت ها كه مانع از اعمال سليقه هاي فردي و جناحي مي باشد را به صورت رسمي اعلام نمايد تا با قانونمند كردن امور اجرايي و نظارت انتخابات شاهد حضور گسترده تر مردم در پاي صندوق هاي رأي باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |