يكشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۹
ساده تر، ارزان تر
بهترين راهها را فرا گيريم
000435.jpg
همواره پاكيزه ساختن آنچه در اختيار داريم، كمترين عملي است كه مي توانيم در قبال حفظ بهينه آنها و افزايش دوام شان انجام دهيم تا از يكسو سفارش دين مبين اسلا م را در باب پاكيزگي به كار بسته باشيم و از سوي ديگر، ناچار به خريد مجدد وسائل مان در پي استهلا ك زودرسشان نشويم. وراي تمام اين مسائل گريز از پرداخت هزينه خريد شوينده ها متعاقب به كار گرفتن برخي ابتكارات و در نهايت نگريستن با لذت به نتيجه فعاليت خود كه ثمره اي دلنشين را به بار آورده، مهم ترين هدف اين دست فعاليت ها است كه مي تواند از رنج هاي شما در غبارروبي خانه بكاهد.
مهم ترين شستشوي لباس ها و پارچه ها از وقت گيرترين و طاقت فرساترين اعمال يك خانواده هستند كه با دشواري زيادي انجام مي گيرند. اگر پارچه يا لباسي از جنس ابريشم يا پشم داريد كه لكي بر سطح آن نشسته و زدودنش تقريبا ناممكن است يا رنگ آن از ميان رفته مي توانيد با سركه آن را به خوبي حالت دهيد. يك قاشق سركه سفيد در نيم ليتر آب حل كنيد و لباس را با محلول بشوييد، سپس آن را به شيوه هميشگي شستشو دهيد تا نتيجه را خودتان دريابيد.
اگر شيريني جات يا نوشيدني  هاي شيرين بر لباس تان لك گذاشته مي توانيد به سادگي از شر آنها رها شويد. سركه سفيد غليظ را روي لك بريزيد و اجازه دهيد يك روز باقي بماند. سپس آن را به شيوه معمول بشوييد.
اگر لك هاي عرق بر سطح لباس باقي مانده كافي است آن را با محلول رقيق شده سركه يا آب ليمو ترش بشوييد تا به آساني اثر آن مرتفع شود.
در شرايطي كه قيمت شوينده هاي لباس به سرعت در حال افزايش است و بسياري اوقات به كار گرفتن آنها چندان پرفايده نيست يا در اثر مصرف زياد امكان آسيب رسيدن به پارچه وجود دارد، بهتر است در اين كشاكش به مواد طبيعي تكيه كنيد و بهاي زيادي هم بابت استفاده از آنها نپردازيد.
ديگر محلي كه استفاده از مواد طبيعي مي تواند در آن نمود پيدا كند، شستن كاشي ها يا وان حمام است. براي پاكيزه نگاه داشتن سرويس هاي بهداشتي غالبا بانوان متحمل زحمت زيادي مي شوند در شرايطي كه مي توان خيلي آسان از عهده انجام اين كار برآمد.
بهترين ماده براي اين كار جوش شيرين است كه در غالب اموري كه به رفع آلودگي ها مربوط مي شود مي تواند بسيار مفيد واقع شود. كافي است جوش شيرين را روي نقطه اي كه مي خواهيد پاك كنيد بپاشيد و با اسفنج يا ابري نمدار روي آن بكشيد. سپس كاشي ها را آب بكشيد تا حاصل شگفت انگيز عملكردتان را دريابيد.
اگر روي وان تان لك سختي نشسته كه پاك كردنش دردسرزا است مي توانيد از حربه تازه اي سود بجوييد: اول مقداري سركه را روي ابر بريزيد، با آن محل مورد نظرتان را مالش دهيد، سپس پودر جوش شيرين را روي سطح ريخته و با اسفنجي مرطوب بماليد. دست آخر آن را با آب تميز بشوييد تا به نتيجه اي قابل قبول برسيد.
غالبا سركه خود به تنهايي قادر است ناپاكي ها را مرتفع سازد. كافي است شما يك چهارم فنجان يا مقداري بيشتر سركه را در چهار ليتر آب بريزيد و با اين محلول آلا يش ها را بشوييد تا به آنچه مطلوب تان است دست يابيد.
ديگر مشكلي كه مي تواند براي شما آزاردهنده باشد، آثار كثيفي است كه بر سطح شيشه مي نشيند. براي شستن شيشه ها در بسياري از مواقع افراد دچار مشكل مي شوند اما مخلوط كردن يك قاشق آب ليمو در يك ليتر آب براي رفع آن بسنده مي كند. محلول را روي سطح شيشه اي بكشيد و آن را خشك كنيد تا پاك گردد. جوش شيرين در اينجا هم مي تواند پرفايده باشد. مقداري از آن را روي پارچه اي كهنه و مرطوب بريزيد و سعي در پاك كردن شيشه كنيد، سپس با آب شيشه را بشوييد و با پارچه اي نرم آن را جلا  دهيد.
براي رفع برخي لك ها و خش نيز مي توانيد مقداري خمير دندان روي سطح خراشيدگي بماليد و آن را با پارچه اي نرم مالش دهيد.
نتيجه تمام اين تلا ش ها براي شما جز لذت بردن از آنچه انجام مي دهيد و صرفه جويي در هزينه ها، چيزي ديگر نخواهد بود.

نگاه مصرف كننده
آيا هنوز از اينها مي خريد؟
000441.jpg
نشانه هاي ديرينه آرام آرام رنگ مي بازند و بسته هاي زيبايي جايگزين محصولا ت روزهاي پيشين مي شوند كه بازار فروشندگان دير آشنايي كه روزگاري در دل محله ها و بازارها هويت مي يافتند، به كسادي گراييده و احتمالا  آخرين نفس هايش را مي كشد.
پرداخت محصولا ت در بسته هاي جديد، نه تنها مشتريان را با نماي زيباي خود جلب مي كند كه به علت توليد انبوه بهايي اندك تر از آنچه در مغازه هاي قديمي دارد، مي يابد. اين امر تعطيلي تدريجي اين مغازه ها را فراهم آورده. از يك سو رنگي نو و غريب بر چهره شهر مي نشاند و از ديگر رو بر نابساماني هاي بازار كار مي افزايد.
نمي خواهيم بگوييم خداحافظ خواربار فروش هاي قديمي، ولي شايد آنها با ما وداع كنند.

ساختار سنتي نظام بانكي هزينه زيادي را بر دوش خانواده ها تحميل مي كند
شبكه بانكي در كشور ما آنقدر در ساختار سنتي فرو رفته كه امروز مشتريان بانكها براي انجام ساده ترين كارها مثل پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، بايد ساعتها پشت باجه معطل بمانند در حالي كه در كشورهاي پيشرفته افراد براي پرداخت قبوض مصرفي خود مي توانند از طريق اينترنت يا خودپرداز اقدام كنند.
براساس آمار مدير عامل يكي از بانكهاي دولتي هر دو ماه يكبار ۱۷ ميليون قبض تلفن، ۵۸۷ ميليون قبض برق، ۸ ميليون قبض گاز و ۴ ميليون قبض آب صادر مي شود كه مجموع اين قبوض در ماه عدد ۳۴ ميليون و ۱۷۰ هزار قبض را نشان مي دهد.
وظيفه اخذ وجوه اين قبوض برعهده شبكه بانكي است. به گونه اي كه در هر دو ماه حدود ۳۴ ميليون نفر به شبكه بانكي مراجعه مي كنند تا وجه آب، برق، گاز و يا تلفن مصرفي خود را بپردازند.
يك ضرب و تقسيم ساده نشان مي دهد كه اين ميزان مراجعه چه هزينه هايي بر دوش مردم، دولت و بانكها تحميل مي كند، در صورتي كه شبكه بانكي مي تواند از طرق مختلف اين معضل را برطرف كند.
دكترعباس سليماني، كارشناس مسائل پولي و بانكي در اين باره معتقد است: انجام كارهاي اداري مربوط به ۳۴ ميليون قبض در ۲ ماه وقت زيادي از نظام بانكي را به خود اختصاص مي دهد.
وي افزود: به جاي اين كه اين وقت صرف خدمات بهتري شود صرف يك كار معمولي و ساده مي شود كه راهكارهاي ديگري براي انجام آن وجود دارد.
سليماني راهكار حذف مراجعه به شعب بانك براي پرداخت قبوض را ساده توصيف كرد و گفت: اصلا ً نيازي نيست كه مديران شبكه بانكي براي حل مشكل مراجعه بابت پرداخت قبوض، راه حل اختراع كنند؛ بلكه مي توان با بهره مندي از تجربه ساير كشورها به راحتي به راه حل اين مشكل رسيد.
وي ادامه داد: امروز در اكثر خانه ها خصوصاً در شهرهاي بزرگ اينترنت وجود دارد و در هر خانواده اي يك نفر هست كه بتواند از اين شبكه استفاده كند.
اين كارشناس استفاده از شبكه خودپرداز را از ديگر موارد رفع مشكل مراجعه به شعب بانك دانست و گفت: باتوجه به اين كه استفاده از اين خودپردازها ۲۴ ساعته است مردم به راحتي مي توانند در زمان مناسب نسبت به واريز وجه قبض مصرفي خود اقدام كنند.
وي خاطرنشان كرد: چنانچه بانكها بخواهند مراجعه به بانك براي پرداخت قبوض را كم كنند به طور حتم زمان بيشتري براي ارائه خدمات به مشتريان خود خواهند داشت، ضمن اينكه وقت و انرژي تعدادي از نيروهاي ديگر مرتبط با اين موضوع نيز آزاد خواهد شد.

نامه خوانندگان
عروسي منهاي ريخت و پاش
 
مشرقي 
در بازارچه همشهري روز سه شنبه ۱۸/۹/۸۲ گزارشي تحت عنوان شام عروسي خواندم و براي جوانان تهراني كمي متاثر شدم. مخصوصا آنجا كه خانمي گفته بود اگر شام مفصل باشد هداياي روز پاتختي سنگين تر خواهد بود. ما كاشاني ها در عروسي ها رسومات خوبي داريم. اول اينكه شيربها در بين ما رسم نيست و ديگر رسم خوب ما اينكه اكثر عروسي ها كم خرج و ساده برگزار مي شود مثلا  بعضي ها يك شب عقد ساده اي با دعوت از بزرگترهاي فاميل برگزار مي كنند كه ممكن است در آن از خنچه هاي عقد گران قيمت خبري نباشد. بر عكس آنچه مرسوم سفره عقد است در ظرف هاي چيني مي گذارند و آينه و شمعدان و قرآن و نان و پنير و سبزي را به سبك زيبا و ساده اي گرد هم ميآورند. بد نيست بدانيد در كاشان نان و پنير و سبزي در سفره عقد جايگاه خاصي دارد. بعد از اجراي خطبه عقد همه ميهمانان لقمه اي از آن را تناول مي كنند و گاه براي بچه ها هم به منزل مي برند. عروس و داماد بعد از اين مراسم در تدارك جهيزيه و خانه هستند تا روز عروسي. مراسم عروسي معمولاً  اگر كسي در خانه فضاي كافي داشته باشد در خانه و به صرف ميوه و شيريني برگزار مي شود و اگر كسي از نظر جا و مكان در مضيقه باشد سالن كرايه مي كند. اين مراسم در اكثر موارد به صرف عصرانه است و از شام و ريخت و پاش خبري نيست. روز بعد عروسي هر كس به فرا خورحالش كادويي و هديه اي به منزل عروس و داماد مي آورد و اين كادوها اصلا  به پذيرايي عروسي ربطي ندارد و شايد پيش بيايد كسي در عروسي شركت نكرده باشد، ولي براي پاتختي بيايد و كادو هم بياورد. اين كادوها از طرف عروس و داماد يا خانواده هاي ايشان بعدها در عروسي هاي ديگر تلا في مي شود. اما شام عروسي؛ اغلب فقط خانواده عروس و داماد( پدر و مادر و خواهر و برادرها) به نوبت در منزل هركدام، ابتدا خانواده عروس يعني منزل پدر عروس و بعد منزل پدر داماد پذيرايي مي شوند. اين پذيرايي شامل شام ساده اي است كه معمولا  بيش از دو تا سه رقم غذا و دسر و سالا د را در بر نمي گيرد. چون در اصل اين ميهماني براي آشنايي بيشتر دو خانواده است. اين مطلب را از آن جهت نوشتم تا جوانان بدانند كه خيلي كم خرج و ارزان هم مي شود ازدواج كرد. اميدوارم عزيزان بيشتر به سمت سادگي و قناعت پيش روند تا زندگي هاي شاد و پرباري به وجود آورند. اخيرا طي تحقيقي روشن شد كه مردان از همان هفته اول زندگي سر ناسازگاري مي گذارند چون مخارج سنگين زندگي و عروسي موجب نگراني و اضطراب آنها مي شود. پس از شما دوستان مي خواهم سعي كنيد جوانان را به سادگي تشويق كنيد و مثال هاي عيني براي آنها بياوريد تا از نابساماني و نگراني رها شوند و به زندگي اميدوار گردند.

صداي مصرف كننده
لا ين مياني اتوبان تهران- كرج 
دليل اصلي تصادفهاي پرشمار اتوبان تهران- كرج(مسير رفت از تهران به كرج) اين است كه خط مياني اين مسير پر از چاله هاي بزرگ و كوچك است. اتومبيل ها براي گريز از افتادن در اين چاله ها مجبور به عكس العمل ناگهاني و انحراف به چپ و راست هستند و نتيجه چيزي جز تصادف نيست. اي كاش آقايان مسئول براي جان مردم ارزش بيشتري قائل بودند و حداقل براي رهايي از گرفتاري هايي مثل اعزام پليس، آمبولا نس و نعش كش به محل تصادفات، مبلغي را صرف ترميم آسفالت اين اتوبان مي كردند.
سبحاني 
عدم تحويل كارت امداد خودرو
يك اتومبيل پژو از كارخانه خريداري كرده ام. اما پس از گذشت ۲۰ روز هنوز كارت امداد خودرو را به من تحويل نداده اند. در صورتي كه اين كارت هنگام تحويل خودرو، بايد به مشتري ارائه شود.يگانه 
طرح پيشنهادي اداره ثبت اسناد
حدود يكسال پيش رئيس اداره ثبت اسناد و املا ك كشور طي چندين مصاحبه مطبوعاتي اعلا م كرد كه به زودي اتحاديه هاي صنف مشاورين املا ك و صنف نمايشگاه داران اتومبيل تهران به طور كامل حذف و جواز كسب اين دو صنف، زيرنظر اداره ثبت اسناد و املا ك كشور صادر مي شود.ايشان تصريح كرد كه آئين نامه اجراي آن در حال تنظيم است.خواهشمنديم پس از گذشت اين مدت، گزارشي از پيشبرد و آينده اين طرح منتشر كنند.حسيني 
تفاوت وعده و عمل
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي مدعي شدند كه شهر بم در هجده ماه آينده بازسازي مي شود. علا وه بر اينكه ما ايراني ها به اين وعده ها عادت كرده ايم و ضمنا حجمي كه بازسازي خواهد شد قابل پيش بيني است! آيا در شرايطي كه دو سال است در اعطاي حقوق كارمندان بازنشسته كوتاهي مي شود چطور مي توان به اين وعده ها اميدوار بود؟ يك شهروند
بليت قطار تمام شد
با مراجعه به گيشه هاي بليت فروشي سازمان رجا، قصد داشتم براي نهم بهمن بليت قطار براي رفتن به مشهد مقدس تهيه كنم. مطلع بودم كه بليت براي يك ماه بعد پيش فروش مي شود. صبح دهم دي ساعت ۳۰/۹ بامداد با مراجعه به گيشه مستقر در تهرانسر با تعجب متوجه شدم كه بليت براي نهم بهمن تمام شده است و به بنده پيشنهاد كردند بليت قطار سبز يا سيمرغ تهيه كنم كه اختلا ف قيمت فاحشي دارد. با مراجعه به مراكز ديگر حتي راهآهن تهران نيز با همين موضوع مواجه شدم. برداشت شما چيست؟درخشان 
يك نكته 
چندي پيش در حال عزيمت از يكي از شهرها به تهران بودم زماني كه هواپيما قصد فرود به فرودگاه مهرآباد را داشت چيزي نظرم را جلب كرد و متعاقبا اتفاقي افتاد كه باعث تاسف بنده گرديد. آقائي كه چند صندلي جلوتر نشسته بود با تلفن همراه خود خبر فرود هواپيما را اطلاع داد. در هنگام پياده شدن از هواپيما يك ماشين با پلا ك تشريفات در باند پرواز ايشان را با خود برد. زماني كه مسافران با تعجب جوياي هويت ايشان شدند معلوم گرديد نامبرده نماينده مردم شهر مبدا در مجلس شوراي اسلا مي بوده است. آيا در شرايطي كه تمام ايران حتي مقام معظم رهبري و رئيس جمهور در ماتم فاجعه بم نشسته اند صحيح است كه نماينده خانه ملت چنين خود را از جامعه دور كند؟ اگر ايشان در پست وزارت يا رياست قرار داشتند زياد جاي تعجب نبود كه شايد جايگاهشان چنين شرايطي را مي طلبيد ولي براي يك نماينده كه از دل مردم بيرون آمده چه ايرادي داشت همراه مسافران كه از همه اقشار روحاني، دكتر، قاضي، كشاورز و ... بودند سوار بر اتوبوس فرودگاه مي شد؟
شهروند نكته سنج 
ميزان بيكاري، سوء استفاده كارفرماها
دو نكته باعث شده كه برخي كارفرماهاي امروز در كشور، نهايت سوء استفاده را از كارمند و كارگر تحت خدمت خود داشته باشند. اول، عدم آگاهي كارمندان از حقوق مبرم و اوليه خود مثل بيمه - كه وظيفه كارفرماست - و دوم ميزان بالا و نگران كننده بيكاري در كشور. به طوري كه حتي اگر كارمند بداند حقوق او پايمال ميشود، باز از هراس پرتاب دوباره به آغوش بيكاري دم نمي زند و به قول معروف، مي سوزد و مي سازد. اين،دقيقاً رفتاري است كه بر بردگان و غلا مان مي رفته.كارمند خونين دل

پاسخ مسؤولا ن
شاكي پلاستيك در دوغ تماس بگيرد
عطف به مطلب مندرج در ستون صداي مصرف كننده آن روزنامه مورخ ۲۳/۰۹/۸۲ تحت عنوان «پلاستيك در دوغ» به اطلاع مي رساند كه از آنجا كه استاندارد محصول دوغ اجباري مي باشد: مقتضي است از شاكي محترم درخواست شود تا در اسرع وقت نسبت به اعلام مشخصات محصول فوق الذكر جهت بررسي موضوع اقدام گردد.
از طرف مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران 

آيينه تصوير
000444.jpg
سال نوي ميلا دي فرا رسيده و دوباره دغدغه سازمان هاي خيريه سراسر دنيا آغاز شده است. يونيسف اعلا م كرده ايدز، جنگ، كودك آزاري و سرمايه گذاري اندك براي آموزش، مهم ترين معضلا تي هستند كه اين سازمان - كه هدفش ياري رساندن به كودكان سراسر دنيا است- گمان مي كند آسايش كودكان را در سال ۲۰۰۴ در معرض خطر قرار خواهند داد.
بنابراين مبارزه با آنها را در سرلوحه اهداف خويش قرار داده. در تصوير، يك پرستار افغاني مشغول خوراندن قطره دارويي به يك كودك است.

000447.jpg
ظاهرا امسال از لحاظ اقتصادي به رغم شيوع بيماري هاي مختلف، براي كره جنوبي بسيار پرمنفعت بوده. شركت هيوندايي، بزرگترين سازنده خودرو در اين كشور در طول سال گذشته دو ميليون دستگاه از محصولا ت خود را به فروش رسانده كه نسبت به سال ۲۰۰۲ شاهد هفت درصد رشد بوده است. بهبود شرايطي از اين دست موجبات بهتر شدن وضعيت اقتصادي خانواده هاي كره اي و فزوني گرفتن سطح رفاه در اين كشور را فراهم آورده است.

000450.jpg
كارگر باغ وحشي در جاوه اندونزي مشغول رسيدگي به پيتوني زيبا است كه هيبت والا ي طبيعت را به نمايش گذارده است. اين مار كوچولوي پانزده متري، چهار صدوچهل و هفت كيلوگرم وزن دارد و به تقريب مي توان ادعا كرد بزرگ ترين ماري است كه تا به حال به اسارت آدمي درآمده است. اين مار سال پيش در ايالت سوماترا گرفتار شد اما تاكنون به نمايش عمومي در نيامده بود. نمايش آن هزاران نفر را به باغ وحش كشانده تا از نزديك شاهد ابهت اين پيتون باشند.

000453.jpg
دو كارگر شركت مخابرات سنگاپور مشغول كار هستند. كشورهاي شرق آسيا به سرعت راه پيشرفت را طي مي كنند و از هر تمهيدي براي رسيدن به سود بيشتر و پيشي گرفتن از ساير رقيبان بهره مي گيرند. هم اكنون شركت مخابرات سنگاپور گام به قاره سبز نهاده و خدمات خود را در اروپا نيز عرضه مي كند. اين فعاليت كه مي تواند سرمشق نيكي براي بسياري از كشورهاي در حال توسعه باشد تاكنون بيش از يكصد و پانزده ميليون دلا ر براي اين شركت سود در برداشته است

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |