يكشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۹
در حاشيه خبرها
جاي خالي راديو ضبط و ويدئوهاي ايراني در بازار
سالهاي سال است كه ديگراثري از عبارت «ساخت ايران» بر روي راديو ضبط و ويدئوهاي موجود در بازار كشور نيست.
به گزارش خبرنگار ما، بازار لوازم صوتي و تصويري بويژه راديوضبط و ويدئو در سالهاي اخير همواره در اختيار رقباي سرسخت ايران همچون كره جنوبي، ژاپن و چين بوده است و چنانچه وضع به همين منوال پيش رود احتمال بسياري وجود دارد كه شركتهاي توليد كننده لوازم صوتي و تصويري داخلي به ورطه ورشكستگي بروند.
البته در اين بين وضعيت تلويزيون بسيار بهتر است و شركتهاي ايراني تا حدودي با استفاده از تجربيات داخلي و نيز مشاركت خارجي ها در بازار آن عرض اندام كرده اند.
دلا يل بسياري براي عدم تمايل شركتهاي داخلي به ورود به بازار راديوضبط و نيز انواع ويدئو وجود دارد و كارشناسان دلا يل بسياري را براي آن بيان مي كنند.
حسن سانقه، مديرعامل يك شركت توليد كننده لوازم صوتي و تصويري و نيز هيأت مديره انجمن صنفي توليد كنندگان لوازم صوتي و تصويري در مورد دلا يل توليد نكردن اين وسايل به صورت انبوه در كشور مي گويد: اين وسايل در خارج از كشور سالا نه بالا ي يك ميليون دستگاه توليد مي شوند و بنابراين توليد آن توجيه اقتصادي دارد. ضمن اينكه شركتهاي داخلي فاقد تكنولوژي روز توليد راديو ضبط و ويدئو هستند.
وي مي گويد: مشتريان و خريداران ايراني نيز هيچ گونه تمايلي براي خريد راديوضبط و ويدئوهاي ايراني ندارند و ترجيح مي دهند كه اجناس كره اي، ژاپني و حتي چيني را به دليل ارزاني و كيفيت آن خريداري كنند.
محمدحسين برخوردار، عضو هيأت مديره انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري د ر اين باره مي گويد: به دليل اينكه تعرفه واردات لوازم صوتي و تصويري از جمله راديوضبط و تلويزيون بسيار پايين بوده و نيز توليدات خارجي داراي تنوع محصول و تكنولوژي روز دنيا هستند، بنابراين مشتري ايراني نيز ترجيح مي دهد كه اين وسايل را خريداري كند.
وي مي گويد: به دليل سقف توليد بالا ي اين وسايل در خارج از كشور توليدات آنها ارزان بوده و طبيعتاً خريداران داخلي از آنها استقبال مي كنند.
صادقي زاده، يكي از خريداران وسايل صوتي و تصويري در اين باره مي گويد: اجناس ايراني هم كيفيت پايين تري دارند و هم از قيمت بسيار بالا تري نسبت به انواع خارجي برخوردارند.
صالح نژاد، يكي ديگر از خريداران نيز مي گويد: شركتهاي ايراني چنانچه خواهان رقابت در بازار لوازم صوتي و تصويري بويژه راديوضبط و ويدئو هستند بايد خود را به سطح تكنولوژي روز دنيا برسانند و كيفيت و قيمت محصولا ت خود را به سطح مطلوب آن برسانند.
با اين حال بسياري از مردم همچنان به خريد محصولا ت ايراني پايبندند و آن را راهي براي توسعه فرهنگ توليد و اشتغال در كشور مي دانند. چنانكه در بازار نيز مي توان چنين نكته اي را مشاهد كرد. سالها پيش راديوضبط هاي ايراني با وجود كيفيت نه چندان بالا  در بازار فروخته مي شدند و اعتماد مردم به لوازم خانگي ايراني موجب شده ا ست طي سالهاي اخير اين صنعت رشد قابل توجهي داشته باشد. به طوري كه اكنون در بازار لوازم خانگي بسياري از محصولا ت ايراني از كيفيت برابر با نوع خارجي برخوردار بوده و از لحاظ قيمت براي مصرف كنندگان بسيار مناسب تر جلوه مي كند.
يك فعال بازار لوازم صوتي و تصويري مي گويد: درست است كه براي ما فروش و سود در وهله اول اهميت دارد؛ اما هر نام ايراني و كارخانه ايراني كه از بازار كنار رود، احساس بدي به من -به عنوان يك ايراني- دست مي دهد.
وي مي گويد: كيفيت هاي پايين و اجناس نامرغوب ايراني را بايد به حساب شركتهاي دولتي قديمي گذاشت؛ اما حالا  كه شركتهاي خصوصي توانمند وارد بازار شده اند امكان اين وجود دارد كه اين شركتها با شركتهاي معتبر توليدكننده راديوضبط و ويدئو وارد مذاكره شوند و بخشي از فعاليت هاي توليدي در ايران انجام شود.
محمدي  ادامه مي دهد: مشكل اصلي حذف نامهاي ايراني از بازار لوازم صوتي و تصويري نااميدي و كم تحركي شركتهاي ايراني و در مرحله بعد مشكلا ت و موانع توليدي است. ضمن اينكه نبايد هميشه تقصير را گردن مصرف كنندگان ايراني انداخت. زيرا اين عده سالها بابت خريد لوازم صوتي و تصويري بي كيفيت ايراني زيان ديده اند؛ اما در شرايط فعلي هم اگر كارخانه اي محصول خوب توليد كند مردم اعتماد مي كنند. چنانكه اكثر تلويزيون هاي موجود در بازار توسط كارخانه هاي ايراني توليد مي شود.

بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |