شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۵ - Jan 17, 2004
إِيَّاكَ وَ الْعَجَلَهَ بِالْأُمُورِِِِ قَبْلَ أَوَانِهَا، أَوِالتَََّسَقُُّطَ فِيهَا عِِِنْدَ إِمْكَانِهَا.
بپرهيز از شتاب در كارهايي كه هنگام آن نرسيده يا سستي در آن چون انجامش ممكن گرديده است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
شد سوي محتسب و كار به دستوري كرد
دوستان دختر رز توبه ز مستوري كرد
تا نگويند حريفان كه چرا دوري كرد
آمد از پرده به مجلس عرقش پاك كنيد
كنسرت شجريان به نفع زلزله زدگان بم برگزار شد
001119.jpg
كنسرت «محمدرضا شجريان»، «حسين عليزاده»، «كيهان كلهر» و «همايون شجريان» با استقبال گسترده مردم در تالار وزارت كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آغاز برنامه به علت ورودي نامناسب تالار وزارت كشور و ازدحام جمعيت با تاخير همراه بود. شجريان در پيامي كه قرائت كرد خود و گروهش را به عنوان قطره اي از اقيانوس مهر و محبت مردمي كه براي كمك به زلزله زدگان بم برخاسته اند، به شمار آورد و در انتها از مردم خواست تا فرزندان و كودكان اين مملكت را كه آينده سازان ايران هستند، با عشق و مهر بپرورانند.
صحنه آرايي اين كنسرت، زيبا و برگرفته از معماري ارگ بم با نشانه هايي از خرابي و زلزله  طراحي شده است.
در بخش نخست برنامه، قطعاتي از آلبوم «بي تو به سر نمي شود» با حالتي بسيار محزون اجرا شد كه حاضران از شنيدن اين قطعه متاثر شدند و اشك بر گونه هاي بسياري از شنوندگان جاري شد. در بخش دوم قطعاتي از آلبوم «فرياد» و در انتها به دليل استقبال بسيار فراوان و طولاني مردم، قطعه «مرغ سحر» اجرا شد.
در اين كنسرت بيش از ۱۰ دوربين فيلمبرداري از زواياي مختلف به ضبط برنامه  پرداختند و نورپردازي هاي رنگارنگ و پروژكتور هاي قوي موجب ايجاد مزاحمت براي مردم شده بود، به طوري كه عده زيادي به اين نحوه نورپردازي معترض شدند. مسئولان برنامه در اين برنامه، اعلام كردند اين مساله به خاطر ضبط و ثبت تصويري برنامه است كه بنا به خواست و رضايت شجريان صورت مي گيرد.
گفتني است كه «همايون شجريان» علاوه بر نوازندگي تنبك با خواندن پياپي در كنار پدرش، بخش مهمي از اجراي آواز كنسرت را بر عهده داشت.

نگارستان
001122.jpg
مرگ ژنرال
۱. جان سينگلتن كاپلي John Singlton Copley
۲. تولد: بوستون ۱۷۳۸ / وفات: لندن ۱۸۱۵
۳. سبك نقاشي: باروك (اين سبك از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن ۱۸ ادامه داشت. اين سبك از كلمه Baracco به معني مسخره يا ابلهانه گرفته شده! مشخصه سبك غلو و تكلف است)
۴. زندگي نامه نقاش: «كاپلي» وقايع تاريخي را به زيبايي به تصوير مي كشيد. نقاشي هاي او «عرق» وطن پرستي مردم را بر مي انگيخت. او كارش را با نقاشي از «چهره» آغاز كرد و به جهت رواني و زيبايي آثارش شهرت يافت.
در سال ۱۷۷۴ او آمريكا را به قصد انگلستان ترك كرد و همين سفر او را به نقاش «وقايع تاريخي» بدل كرد.آثار او پس از مدتي از سبك باروك به سوي كلاسيك گرايش پيدا كرد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «مرگ ژنرال پيرسون» / ۸۴-۱۷۸۲ / رنگ روغن روي بوم/ ۳۶۶*۲۵۲ سانتي متر.ژنرال «پيرسون» تيرخورده و زخمي را مي بينيم كه توسط دشمنان برده مي شود.اين نقاشي يكي از صحنه هاي جنگ بين انگلستان و فرانسه را در «جرسي»؛ سال ۱۷۸۱ نشان مي دهد.صحنه جنگ بسيار دراماتيك است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري تت/ لندن

سينماگران جوان نياز به آموزش دارند
رئيس  اداره  سمعي  و بصري  اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  فارس  گفت :با توجه  به  اشتياقي  كه  از سوي  سينماگران  جوان  در استان  فارس  ابراز مي شود، لازم  است  آموزش  سينماگران  در اولويت  قرار گيرد.
به گزارش ايرنا بهروز مرامي  گفت : خيل  علاقه مندان به  رشته  سينما در بين  پسران  و دختران  مويداين  واقعيت  است  كه  دست اندركاران  بايد به  نيازهاي  تخصصي ، فني  و تئوري  آنان  پاسخگو باشند.
وي  اظهار داشت : ممكن  است  بر اثر غفلت  از اين  نياز، گروه هايي  با سوء استفاده  از اين  اشتياق  در مسيري  گام  بردارند كه  به  نفع  سينما و سينماگران  نباشد.
مرامي  ادامه  داد: اداره  كل  ارشاد فارس  با همكاري  كانون  فيلم  شيراز در سه  ماهه  اخير از طريق  به نمايش  گذاشتن  فيلم هاي  كوتاه  و بلند و دعوت  از سازندگان  فيلم هاي  كوتاه  سعي  كرده  است  به  آموزش  سينماگران  جوان  بپردازد.
در اين  ارتباط با دسته  بندي  موضوعي  به  بيان  مسايل  مختلف  اقدام شده  است  و در اولين  مرحله  در آبانماه  به  نمايش  فيلم هايي  مبادرت  شد كه  در آن  به  موضوع  زمان  در سينما پرداخته  شده  بود.وي  افزود: درمرحله  بعدي  به  تبيين  كاربرد تكنولوژي  در سينما پرداخته  شد و در روز جاري  در مجموعه  فرهنگي ، هنري  حافظ شيراز به  نمايش  فيلمهاي  كوتاه  و بلندي  پرداخته شد كه  موضوع  آن روايت  در سينما بود.
وي  اظهار داشت :با اينكه  محدوديتهاي  اعتباري ، مشكلاتي  را فراروي  اين  اداره  قرار داده  است  اما با هدف  تشويق  فيلمسازان  جوان  اين  نوع  برنامه هاي  آموزشي  ادامه  خواهد يافت .
بگفته  اين  مقام  مسئول  در بهمن  ماه امسال  در دو مرحله  فيلم هاي  كوتاه  داخلي و خارجي  در شيراز اكران  خواهد شد.
مرامي  افزود: جشنواره  فيلم هاي  دهه  فجر در بهمن  در شيراز برگزار مي شود.

بهارستان
دورتر زين كوه و درياها و باران ها و باد و آسمان و ابر،
دورتر از دورهاي دور،
در شما، اي دورها، دنياي بهتر چيست؟
هوشنگ باديه نشين

۱۲ فيلم دفاع مقدس در جشنواره فجر
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گفت :۱۲ فيلم با موضوع دفاع مقدس امسال در جشنواره فيلم فجر شركت خواهد كرد.
سردار افشار ديروز در مشهد افزود: با استقبال هنرمندان از عرصه سينماي دفاع مقدس هم اكنون ۱۶ فيلم با موضوع هاي مختلف دفاع مقدس در حال توليد است.وي گفت: توليد فيلمهاي دفاع مقدس امسال از نظر كمي در مقايسه با پارسال ۸ برابر افزايش يافته است.

بازيگر آثار شكسپير و چخوف درگذشت
«يوتا هيگن »، بازيگر صحنه  و مدرس  بازيگري  كه  به  سبب  اجراي  نقش  «مارتا»در «چه  كسي  از ويرجينيا ولف  مي ترسد» در برادوي  مشهور است ، درسن  ۸۴ سالگي  درگذشت .
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از نيويورك ، وي  در «گوتينگن » آلمان  بدنياآمد و در «مديسون »، ايالت  «ويسكانسين »، بزرگ  شد و به  سبب  ايفاي  نقش  درنمايشنامه هاي  «شكسپير»، «چخوف »، «ادوراد آلبي »، «تنسي  ويليامز» و«كليفورد اودتز» شهرت  دارد.«هيگن »، كه  در «آكادمي  سلطنتي  هنرهاي  دراماتيك  لندن » تحصيل  كرده بود، كار خود را در «برادوي » در سال  ۱۹۳۸ و با بازي  در نمايش  «مرغ دريايي » اثر «آنتون  چخوف » نمايشنامه نويس  روسي  قرن  نوزدهم  آغاز كرد.
در سال  ۱۹۵۱، اولين  جايزه «توني » خود را به  خاطر بازي  در نمايشنامه «دختر روستايي » اثر «كليفورد اودتز» دريافت  كرد.
دوازه  سال  بعد، او اين جايزه  را به  سبب  ايفاي  نقش  «مارتا» در اثر مشهور «ادوارد آلبي » به  نام  «چه  كسي  از ويرجينيا ولف  مي ترسد» بدست  آورد.وي  در سال  ۱۹۹۹ نيز جايزه  «توني » را به  سبب  دستاورد يك  عمر از آن  خودكرد.
اگرچه  كار اصلي  اين  بازيگر ايفاي  نقش  برروي  صحنه  بود، اما در چند فيلم از جمله  «پسرهاي  برزيلي » (۱۹۷۸) و «برگشت  بخت » ۱۹۹۰ نيز بازي  كرد.
«آلبي » در روزنامه  نيويورك  تايمز از وي  به  عنوان  يك  «بازيگر زن بسيار درستكار» و «يك  مدرس  متعهد» ياد كرد.

تركيب جديد شوراي برگزاري فروش بزرگ آثار هنري
در جلسه اخير شوراي برگزاري فروش بزرگ آثار هنري كه چهارشنبه گذشته در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، با كناره گيري يكي از اعضاي اين شورا انتخابات مجدد صورت گرفت و به اين ترتيب هيات منتخب از ۷ عضو به ۱۱ عضو افزايش يافت.
در انتخابات جديد اين شورا،  يك نماينده از فرهنگسراها نيز دراين تركيب جاي گرفت.
به گفته علي فرامرزي سخنگوي اين شورا، زمان بعدي فروش بزرگ آثار هنري كه در ميان سازمانهاي دولتي و طبقه اي كه توانايي خريد اين آثار را دارند صورت مي گيرد، ارديبهشت ماه آينده خواهدبود.
فرامرزي همچنين گفت: قصد داريم فروش بزرگ آثار هنري را به صورت اكسپوي جهاني نيز اجرا كنيم.
وي تركيب جديد هيات منتخب گالري ها را به اين شرح اعلام كرد: خانمها صابري، بامداد، آريا اقبال، جواهري، ملك، كريم زاده، والي پور، ساعتچي، قرائي، محمدي و علي فرامرزي.
جلسه آينده اين هيات روز چهارشنبه آينده با موضوع مشخص  كردن وظايف افراد هر كميته و مسئوليت آنها برگزار مي شود.

برگزيدگان جشنواره فيلم و عكس سبزوار
دومين  جشنواره  فيلم  و عكس  سبزوار چهار شب  در سرسراي  مجتمع  فرهنگي  وهنري  ارشاد اسلامي اين  شهرستان  با معرفي  آثار برتر به  كار خود پايان  داد.
در مراسم  اختتاميه  اين  جشنواره  هيات  داوران  در تجربه  گام  نخستين ، فيلم  لحظه  به  كارگرداني  علي  پاكدل  را به  عنوان  اثر برتر شناختند.
همچنين  ساير آثار برتر هنرمندان  اين  جشنواره  به  اين شرح  اعلام  شد:
ابوالفضل  طبسي  به  خاطر ساخت  فيلم  بحر طويل  عاشورا عنوان  بهترين  فيلم مستند و عنوان  بهترين  فيلم نامه  نويس  را كسب  كرد.
مصطفي  حميدي  فر با فيلم  عصا بعنوان  بهترين  فيلم  داستاني  امير مهران  باانيميشن  يك  جهت  و كرم  بعنوان  بهترين  انيميشن  ساز، جلال  نوري  به  خاطر كارگرداني سالي  چند بعنوان  بهترين كارگردان ،علي  اميدي  پور تصويربردار افيون  بعنوان  بهترين  تصويربردار و سعيد خدايي  بخاطر تدوين  فيلم  سنگ  زنان  حسيني  بهترين  تدوين گر شناخته  شد.
در پايان  اين  مراسم  هدايايي  به  نفرات  برتر اين  جشنواره  اهدا شد.
مركز شهرستان  ۵۰۰ هزار نفري  سبزوار در ۲۲۰ كيلومتري  غرب  مشهد قرار دارد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
چند روز بعد
زمين بار خود را به دوش زمينيان افكند و همه جا را با خاك يكسان كرد. بعد از چند روز دو كودك در خرابه هاي به جا مانده مشغول بازي بودند. يكي با عروسك اهدائي زيبايي بازي مي كرد و انتظار مي كشيد و ديگري با پاره آجرهاي بازمانده براي عروسك خاك آلوده اش خانه مي ساخت.
آرين دخت - فرنادپور

روزنگار
هرج و مرج
احمدشاه قاجار، روز ۲۶ دي ماه سال ۱۲۹۹، يك روز پس از قبول استعفاي سپهدار اعظم از رئيس الوزرايي،  به معاونان وزارتخانه ها دستور داد تا تعيين رئيس الوزراي جديد و انتخاب وزيران، امور كشور را به عهده بگيرند و گزارش هاي خود را مستقيما براي او بفرستند.
اوضاع كشور در اين هنگام در نهايت آشفتگي بود. بخش بزرگي از اين آشفتگي از عوارض جنگ جهاني اول و انقلاب روسيه بود. ازنظر داخلي هم پس از شكست وثوق الدوله در تصويب و اجراي قرارداد ۱۹۱۹ و استعفاي او در تيرماه، مشيرالدوله رياست وزرا را به عهده گرفته بود اما او هم پس از سركوب شيخ  محمد خياباني در تبريز و در حالي كه قيام جنگل در گيلان اوج مي گرفت، در آبان ماه كناره گيري كرد. علت كناره گيري او فشار انگليسي ها براي سپردن فرماندهي قواي قزاق به يك مستشار انگليسي بود.
پس از استعفاي مشيرالدوله، شاه فرمان رئيس الوزرايي سپهدار اعظم رشتي را صادر كرد.
دوماهي طول كشيد تا سپهدار توانست كابينه را تشكيل دهد، اما يك ماه بعد، مقاومت در مقابل مشكلات را ناممكن ديد و كناره گيري كرد. به نوشته وزير مختار وقت انگليس، در اين دوران «دولت مركزي» در بيرون از پايتخت ايران عملا وجود نداشت، در آذربايجان و گيلان ادعاي خودمختاري شده بود و كنترل بيشتر مناطق كردستان، خوزستان و بلوچستان به دست رؤساي طوايف بود.
احمدشاه روز بعد از استعفاي سپهدار، ميرزا حسن خان مستوفي الممالك را به قصر فرح آباد فراخواند و سمت رئيس الوزرايي را به او پيشنهاد كرد، اما مستوفي نپذيرفت. شاه دو روز بعد همين پيشنهاد را به مشيرالدوله داد و همان پاسخ را گرفت. روز پس از آن عبدالمجيد ميرزا عين الدوله نيز از نشستن بر كرسي رياست دولت تن زد.
۶۷ نماينده منتخب مجلس روز اول بهمن به امر شاه گردآمدند تا درمورد رئيس الوزراي آينده فكري كنند. آن ها پس از گفت وگوهاي طولاني به اين نتيجه رسيدند كه سپهدار اعظم رشتي، دوباره رئيس الوزرا شود. او روز دوم بهمن فرمان رئيس الوزرايي را از شاه دريافت كرد و اواخر بهمن كابينه اش را معرفي كرد. اين درحالي بود كه قواي قزاق به فرماندهي رضاخان ميرپنج از قزوين به سوي تهران حركت كرده بود.
تعطيلات
ظهر روز ۲۶ دي ماه ۱۳۵۷، مجلس شوراي ملي سرگرم بررسي برنامه دولت و موضوع راي اعتماد به شاپور بختيار بود. بختيار به نمايندگان گفت به زودي لوايح تشكيل دادگاه هاي ملي و انحلال ساواك را به مجلس خواهد آورد. او هنگامي كه نتيجه راي گيري معلوم شد و دولت راي اعتماد گرفت، مجلس را ترك كرد و راهي فرودگاه مهرآباد شد. شاه، فرح و همراهان آن ها در فرودگاه منتظر نتيجه جلسه مجلس بودند. با رسيدن بختيار به فرودگاه مراسم خداحافظي آغاز شد .شاپور بختيار، دكتر جواد سعيد (رئيس مجلس شوراي ملي)، دكتر اردلان (وزير دربار)، معينيان (رئيس دفتر مخصوص شاه) و از نظاميان بدره اي، نشاط وقره باغي در مراسم بدرقه حضور داشتند. شاه در آخرين لحظات نتوانست خودداري كند و به گريه افتاد.ساعتي بعد راديو اعلام كرد كه شاه «براي گذراندن تعطيلات» كشور را ترك كرده است.
مردم با اعلام اين خبر به خيابان ها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند. آخرين مجسمه هاي محمدرضاشاه و پدرش پائين كشيده شد و عكس هاي آن ها از ديوار ادارات برداشته شد.
دو تصوير از اين روز در يادها ماند: چهره گريان آخرين شاه ايران و مردمي كه با خوشحالي روزنامه هاي عصر را بالاي سر گرفته اند، روزنامه هايي كه اين تيتر را داشتند: شاه رفت!
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
ساندويچ همبرگر بدون نان
شيكاگو: كارشناسان تغذيه معتقدند كه عامل اصلي چاقي مردم و بيماريهاي مرتبط با چاقي، مصرف غذاهاي آماده به ويژه ساندويچ فروشي ها است.
چندي پيش برخي رستورانهاي زنجيره اي آمريكا اعلام كردند براي حفظ سلامت مشتريان خود، چربي موجود در همبرگرها را كاهش خواهند داد و در كنار آن سالاد ارائه خواهند كرد.
اما تازه ترين اقدام يكي از ساندويچ فروشي هاي زنجيره اي اين كشور، ارائه ساندويچ همبرگر بدون نان است. اين شركت همبرگرهاي خود را به جاي نان، در ميان كاهو قرار مي دهد. نان يكي از عوامل چاقي به شمار مي آيد.
سفارت در تصرف ميمونها
كاتماندو: سفارت هند در نپال در ميان يك پارك جنگلي قرار دارد و به همين دليل هرچند هفته يكبار، ميمونهاي جنگل به ساختمان سفارت يورش مي آورند.
از دو روز قبل، تعداد زيادي ميمون وارد ساختمان سفارت شده اند كه علاوه برحمله به كاركنان به تخريب وسايل داخل ساختمان پرداخته اند.
در پي اين حادثه، ماموران پارك جنگلي كاتماندو وارد عمل شده و قصد دارند با شليك گلوله هاي بيهوش كننده ميمون ها را از اين مكان خارج نمايند.
خلبان بي ادب
برزيل: از چندي پيش، شهروندان آمريكايي به هنگام ورود به كشور برزيل انگشت نگاري مي شوند و از آنان عكس ديجيتالي گرفته مي شود. اين اقدام برزيلي ها براي تلافي كردن اقدام مشابه مقامات آمريكايي در مورد شهروندان برزيلي، انجام شده است.
ديروز خلبان يك شركت هواپيمايي آمريكايي در بدو ورود به فرودگاهي در برزيل انگشت نگاري شد اما هنگامي كه ماموران پليس قصد عكس گرفتن از چهره اش را داشتند، وي چند حركت غيراخلاقي انجام داد و به همين دليل توسط پليس دستگير شد.
جريمه توهين به ماموران قانون در برزيل بين ۶ ماه تا دو سال حبس است البته احتمال دارد كه مقامات برزيل، اين خلبان را بدون محاكمه به آمريكا ديپورت كنند.
توصيه هاي دفترچه راهنماي تلفن همراه
هلسينكي: بزرگترين شركت توليد كننده تلفن همراه در جهان اخيراً دست به اقدام جالبي زده است. در ابتداي دفترچه راهنماي تلفن هاي اين كارخانه توصيه هايي به چشم مي خورد كه در نوع خود جالب است.
برخي از اين توصيه ها عبارتند از:
* در حين رانندگي از تلفن خود استفاده نكنيد.
* در هنگام تغيير مسير راهنما بزنيد.
* مراقب بچه ها و دوچرخه سواران باشيد و از چراغ قرمز عبور نكنيد.
* هر چند روز يكبار به مادر خود تلفن بزنيد و از وي احوالپرسي كنيد.
* در تعطيلات آخر هفته، تلفن خود را خاموش كنيد و به كار فكر نكنيد.
* سيگار را ترك كنيد و در رستوارن سالاد سفارش دهيد.
* فراموش نكنيد كه در رستوران بلند صحبت نكنيد.
پيرمرد شجاع
ولينگتن: يك پيرمرد ۹۰ ساله در نيوزلند، سارقي را كه قصد سرقت از خانه وي را داشت، فراري داد.
به محض اينكه سارق وارد خانه شد، همسر پيرمرد را تهديد كرد و پيرمرد نيز كه شاهد اين صحنه بود بلافاصله به آشپزخانه رفت، چاقويي بزرگ در دست گرفت و به سوي سارق جوان حمله ور شد. سارق نيز كه متوجه شده بود، پيرمرد در حمله به وي بسيار جدي است، فرار را برقرار ترجيح داد.
سارقان كم دانش
پكن: دو سارق در چين به دليل آشنانبودن با تكنولوژي روز به دام پليس افتادند.
اين دو نفر پس از سرقت مقداري پول و دو دستگاه دوربين ديجيتال، اقدام به عكس گرفتن از يكديگر كردند.
البته آنها در حين فروش دوربين هاي سرقتي قصد داشتند كه تصاوير خود را از روي كارت دوربين پاك كنند اما نمي دانستند كه چگونه بايد اين كار را انجام بدهند.
به هر حال، هنگامي كه پليس دوربين هاي سرقتي را ضبط كرد به راحتي از روي تصاوير موجود روي كارت، سارقان را شناسايي و آنها را دستگير نمود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۳ دقيقه

گل و گياه
ژرانيوم بنفش
001116.jpg
نام علمي: Geranium ibericum
خانواده: GERANIACEAE
گياه علفي دائمي است به بلندي ۵۰ و گستردگي ۶۰ سانتي متر كه برگهاي لوب دار و دندانه دار دارد. گلهاي آبي_ بنفش و فنجاني شكل آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب و نسبتا غني بازهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان و كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار امكان  پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@cityoftehran.com

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |