شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۵ - Jan 17, 2004
آمار رسمي كشته شدگان بم به بيش از ۴۱ هزار نفر رسيد
سايت بي بي سي به زبان انگليسي به نقل از مقامات رسمي ايران اعلام كرد: آخرين آمار كشته شدگان زلزله بم بيش از ۴۱ هزار نفر است.
بنا براين گزارش آمار قبلي تعداد كشته شدگان ۳۰ هزار نفر اعلام شده بود و پيش بيني مي شود آمار نهايي به ۴۵ هزار نفربرسد.
استاندار كرمان نيز با بيان اينكه آمار كشته شدگان زلزله بم به بيش از ۴۱ هزار نفر رسيده، پيش بيني كرد اين تعداد افزايش بيابد.
مهندس كريمي در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: با توجه به حجم گسترده خسارات و تلفات زلزله نمي توان  آمار دقيقي از قربانيان ارائه كرد.
وي اظهار كرد: بخصوص اينكه طي دو روز اول حادثه بسياري از كشته شدگان بدون ثبت آمار و حتي شناسايي مدفون شده اند.
استاندار كرمان تأكيد كرد: كار صدور شناسنامه براي بازماندگان زلزله از روزهاي گذشته آغاز شده و تا زماني كه اين كار صورت نگيرد، نمي توان آمار دقيقي اعلام كرد.
كريمي گفت: غير از اماكن دولتي اسناد املاك حادثه ديدگان به طور كامل وجود دارد و بازسازي شهر بم براساس اين مدارك اقدام مي شود.
وي به مردم بم اطمينان داد، صاحبان زمين و املاك نگران از دست دادن دارايي خود نباشند.
از سوي ديگر براساس آخرين اطلاعات و آمارگيري ها تاكنون ۱ هزار و ۹۵۰ كودك بر اثر زلزله بم، بي سرپرست مطلق شده و يا يكي از والدين خود را از دست داده اند كه پيش بيني مي شود اين تعداد به بيش از ۳ هزار نفر هم افزايش پيدا كند.
دكتر سيد حسن علم الهدايي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: كار آمارگيري زنان بي سرپرست و يا سرپرست خانواري كه بر اثر اين حادثه، همسر خود را از دست داده اند نيز در حال انجام است، به طوري كه تاكنون ۶۷۰ نفر در بم و ۵۰۰ نفر نيز در استان كرمان شناسايي و براي آنها تشكيل پرونده شده است.
تخريب ۲۵۰ روستا
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان كرمان گفت: در واقعه زلزله شهرستان بم بر ۲۵۰ روستاي اين استان خسارت وارد آمده است.
محمد صادقيان روز جمعه در ديدار با نماينده مقام معظم رهبري در منطقه زلزله بم افزود: روستاهاي اطراف شهر بم تا ۹۰ درصد خسارت ديدند.
پالايش افراد غيربومي بم
مدير كل برنامه ريزي استانداري كرمان اعلام كرد: پالايش افراد فرصت طلب از زلزله زدگان واقعي در بم آغاز شده است.
مهدي جهانگيري ديروز در گفت وگو با خبرنگاران اعزامي ايرنا به بم افزود: نيروي انتظامي و اداره اطلاعات در اين زمينه فعاليتهاي گسترده اي را آغاز كرده اند.
به گفته وي از روز چهارشنبه تاكنون بيش از يكصد تخته چادر از اين گونه افراد بازپس گرفته شده و اين روند رو به افزايش است.
آمار كمك هاي نقدي
رئيس جمعيت هلال احمر ايران اعلام كرد كه طبق آخرين آمار و شمارش صورت گرفته تا روز پنجشنبه ۱۱ ميليارد و ۸۶۰ ميليون تومان به حساب هلال احمر پول نقد واريز شده است.
دكتر نوربالا رئيس هلال احمر ايران در گفت وگو با خبرنگار سرويس اجتماعي و ايلنا گفت: طبق حسابرسي هاي صورت گرفته در كل كشور بيش از ۱۱ ميليارد تومان پول نقد به صندوق هاي كمك هاي مردمي هلال احمر در سراسر كشور واريز شده است.
اسكان ۱۰ هزار زلزله زده بم در اردوگاه وزارت كشور
حدود ۱۰ هزار زلزله زده بم در اردوگاه اداره اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور اسكان مي يابند.
احمد حسيني، مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران همچنين با اشاره به اين كه امكانات و تجربيات اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در اسكان مهاجران و آوارگان عراقي در حمله آمريكا به اين كشور تدارك ديده شده بود، براي اسكان موقت زلزله زدگان به شهرستان بم سوق يافته اند.
مشاور وزير كشور خاطرنشان كرد: اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، نهايتا مسئوليت اسكان ۱۰ هزار زلزله زده بم را پذيرفته است؛ زيرا زمين در اختيار اين اداره، گنجايش ۵۰۰ چادر را دارد.
به گفته حسيني، تاكنون يكهزار و ۵۸۰ زلزله زده بمي در اين اردوگاه اسكان يافته اند و تمام امكانات خدماتي نظير سرويسهاي بهداشتي و مواد غذايي در اختيار اسكان يافتگان قرار گرفته است.
نشريه «اميد» بم انتشار يافت
نشريه كميته تبليغات و اطلاع رساني ستاد مركزي امداد زلزله زدگان بم با نام «اميد» در اين شهرستان انتشار يافت.
سردبير اين نشريه در سرمقاله اولين شماره خود هدف از انتشار اين نشريه را انعكاس اخبار و رويدادهاي شهرستان بم اعلام كرده است.
در قسمتي از اين سرمقاله آمده است: نشريه اميد پس از بروز زلزله به مدد مردم شريف و مصيبت ديده بم آمده است.
اولين شماره اين نشريه در ۲۵ ديماه جاري در چهار صفحه به چاپ رسيده است.
شهرك «رفاه اجتماعي» در بم تأسيس مي شود
رئيس سازمان بهزيستي اعلام كرد: نخستين شهرك «رفاه اجتماعي» كشور شامل مراكز خدمات رساني به گروه هاي مختلف تحت پوشش اين سازمان بزودي در شهرستان زلزله زده بم تأسيس مي شود.
دكتر محمد رضا راه چمني ديروز در همايش يك روزه مديران كل سازمان بهزيستي در استانهاي كشور كه در بم تشكيل شد، گفت: در اين شهرك تعدادي مراكز نگهداري كودكان و زنان بي سرپرست، معلولين و سالمندان احداث خواهد شد.
راه چمني گفت: حداقل تا ۶ ماه آينده بايد مردم آسيب ديده بم روان درماني شوند و به همين منظور دو هزار و ۳۵۰ چادر از سوي تيم بهداشت و روان بهزيستي در منطقه بم احداث شده كه از طريق ارتباط چهره به چهره سعي در شناسايي و مداواي بيماران روحي هستند.
مراسم ازدواج يك زوج جوان در شهر زلزله زده بم
مراسم ازدواج يك زوج جوان روز جمعه در زير يكي از چادرهاي سازمان بهزيستي در شهر زلزله زده بم برگزار شد.
در اين مراسم كه برخلاف رسوم عقدكنانها از گل، شيريني و لباس سفيد عروسي خبري نبود، جمعي از مسئولان از جمله دكتر محمد رضا راه چمني رئيس سازمان بهزيستي كل كشور و تني چند از مديران ارشد اين سازمان حضور داشتند.
عروس ۲۰ ساله «سميه بدرآبادي» پس از گفتن تسليت به خانواده هاي عزاداري كه در حادثه زلزله بم عزيزان خود را از دست داده اند و با كسب اجازه از پدر با مهريه يك جلد كلام الله مجيد، ۱۴ سكه بهار آزادي و ۱۵ ميليون تومان پول نقد به عقد ازدواج دايم رضا زيدآبادي ۲۲ ساله درآمد.
عروس دانشجوي سال اول تربيت معلم قرآن است و داماد پيش از زلزله در يك مغازه لبنياتي كار مي كرد.

بازتاب فرود اضطراري هواپيماي ايراني در رسانه هاي چين
001128.jpg
فرود اضطراري  روز پنجشنبه  هواپيماي  جمهوري  اسلامي ايران  در فرودگاه  بين المللي  پكن  در رسانه هاي  همگاني  چين  بصورت  گسترده  منعكس  شد.
روزنامه « صبح  پكن » روز جمعه  با چاپ  عكس  بزرگي  از هواپيماي  بويينگ  ۷۴۷حادثه  ديده  ايران  در باند فرودگاه  پكن  نوشت : درحاليكه  چرخهاي  اين  هواپيمادچار مشكل  شده  بود خلبان  ايراني  هواپيما با مهارت  موفق  شد هواپيما رابدون  آن كه به  سرنشينان  آن آسيبي  برسد در باند فرودگاه  متوقف  كند.
اين  روزنامه  همچنين  با چاپ  عكسهاي  متعدد از زواياي  مختلف  از هواپيماي حادثه  ديده  ايراني  افزود كه  بدنه  هواپيما به  هنگام  فرود اضطراري  به  سطح باند فرودگاه  كشيده  شد.
روزنامه  صبح  پكن  افزود كه  هنگام  فرود اضطراري  هواپيماي  حادثه  ديده ايراني  بخشي  از بدنه  آن از مسير اصلي  باند خارج  و در قسمت  چمن  اطراف  باندمتوقف  شد.
اين  روزنامه  همچنين  نوشت : مقامات  هواپيمايي  كشوري  چين  كه  مسائل  مربوط به  اين  حادثه  را لحظه  به  لحظه  پيگيري  مي كردند بر اساس  قوانين  بين المللي هواپيمايي  با تشكيل  كميته اي  ويژه  علت  وقوع  اين  حادثه  را در دست  بررسي دارند.
روزنامه  «جوانان  پكن » نيز در صفحه  اول  خود با چاپ  عكسي  از هواپيماي حادثه  ديده  ايراني  در باند فرودگاه  بين المللي  پكن  با تيتر درشت  نوشت : هواپيماي  مسافري  ايراني  با قسمت  دماغه  در فرودگاه  پكن  فرود آمد.
اين  روزنامه  همچنين  نوشت  كه  هواپيماي  بويينگ  ۷۴۷ ايران  اير كه مملو از مسافر بود هنگام  فرود اضطراري  به  علت  اشكال  فني  در چرخ هاي  جلو باقسمت  سينه  روي  باند فرود آمد و حدود ۳۰۰ متر در باند فرودگاه  پكن  كشيده شد.
جوانان  پكن  افزود كه  در اين  حادثه  به  هيچيك  از مسافران  و خدمه  هواپيماآسيبي  نرسيد و مسافران  اين  هواپيما بلافاصله  با پروازهاي  خطوط ديگر به توكيو عزيمت  كردند.
يادآور مي شود از ۱۴۷ مسافر هواپيما، ۵۸ نفر ايراني و ۸۹ نفر ديگر مليت هاي چيني و ژاپني داشتند.
اين  روزنامه  در ادامه  مطلب  خود نوشت : با آن كه هنگام  فرود اضطراري هواپيماي  ايراني  در باند فرودگاه  پكن ، برق  قسمت  كابين  خلبان  بطور كلي  قطع شده  بود اما مسافران  هواپيما با آرامش  كامل  در جاي  خود نشسته  بودند.
روزنامه  جوانان  پكن  به  نقل  از يك  مسافر زن  اين  هواپيما نوشت : مسافران هواپيما متوجه  نشدند كه  هواپيما پس  از مدت  كوتاهي  پرواز به  سمت  توكيو قصدبازگشت  مجدد به  فرودگاه  پكن  را دارد و خدمه  نيز براي  جلوگيري  از نگراني مسافران ، نقص  فني  آن را اعلام  نكردند و بر اين  اساس  هيچيك  از مسافران هنگام  فرود اضطراري  از شرايط موجود اطلاعي  نداشتند و آرام  بر روي  صندليهاي خود نشسته  بودند.

آكادمي مطالعات مهاجرت در ايران راه اندازي مي شود
001131.jpg
عكس: UNHCR
گروه اجتماعي: مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور از راه اندازي آكادمي مطالعات مهاجرت در ايران خبر داد.
به گزارش ايسنا حسيني در مورد مذاكراتش با رئيس سازمان بين المللي مهاجرت گفت: در اين مذاكرات، زمينه هاي همكاري با آن سازمان درباره فراهم كردن امكان بازگشت يا مسافرت دوره اي دانشمندان و نخبگان ايراني مقيم خارج به كشور و همچنين مساله بازگرداندن جمعي از نخبگان و متخصصان دانشگاهي افغان به كشورشان- كه در راستاي مسئوليتهاي آن سازمان در ارتباط با بازگشت نخبگان و دانشمندان مهاجر به زادگاهشان است- مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي، بررسي طرح راه اندازي آكادمي مطالعات مهاجرت در ايران را از ديگر مباحث مورد بررسي عنوان و تصريح كرد: اين آكادمي كه براساس موافقتنامه وزارت كشور و IOM در آينده نزديك تاسيس مي شود، به عنوان پايگاه تحقيقاتي سازمان بين المللي مهاجرت در مطالعه پديده مهاجرت، قاچاق انسان و راهكارهاي مقابله با آن در منطقه خاورميانه فعاليت خواهد كرد.
حسيني درباره آخرين آمار آوارگان و پناهجويان خارجي در كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران پذيراي دو ميليون و ۳۰۰ هزار آواره افغاني بوده كه ۷۰۰ هزار نفر آنها به كشورشان بازگشته اند و ۵۰۰ هزار نفر ديگر طي سال آينده و مابقي در سال هاي بعد ايران را ترك مي كنند.
به گفته وي، از حدود ۲۰۲ هزار آواره عراقي در ايران نيز تاكنون ۶۵ هزار نفر به كشورشان مراجعت كرده اند و بقيه نيز به تدريج به عراق بازگردانده مي شوند .

هشدار دادستان كرج به خريداران مسكن در منطقه فرديس
دادستان  عمومي  و انقلاب  شهرستان  كرج  با اعلام  فعاليت  برخي  بنگاههاي  معاملاتي  و شركتهاي  ساختماني  غيرمجاز، به  خريداران  مسكن  در منطقه   فرديس  هشدار داد.
حسين  رازقندي    به  خبرنگار ايرنا گفت : اين  بنگاهها و شركت هاي  قلابي  تاكنون  مبالغ  هنگفتي  از شهروندان  كلاهبرداري  كرده اند. وي  افزود: با شكايت  مالباختگان ، شماري  از صاحبان  اينگونه  بنگاهها و شركت ها دستگير شده اند و پرونده  آنان  در دادسراي  فرديس  در دست  رسيدگي  است . وي  گفت : شهروندان  بايد هنگام  عقد قرارداد، هويت  واقعي  اين  شركتها را مورد شناسايي  قراردهند و از مشاوران  حقوقي  و ثبتي  در تنظيم  قرارداد استفاده كنند تا دچار مشكل  نشوند.وي  افزود: بسياري  از خريداران  املاك  و اراضي  قبل  از معامله ، مشورت  لازم  را با كارشناسان  نمي كنند و تنها پس  از برخورد با مشكلات ، به  دادستاني  پناه  مي آورند.

فرمانده پليس زن:
افزايش جرم در بين زنان دليل تشكيل پليس زن است
فرمانده آموزشگاه عالي پليس زن گفت: زنان پليس با توجه به نيازي كه حوزه فعاليت آنها احساس كند، انجام وظيفه مي كنند و در اين زمينه هيچ محدوديتي ندارند.
مسعودي منش فرمانده پليس زنان در گفت وگو با ايلنا گفت: با توجه به تعاريف و پيش بيني هايي كه در خصوص فعاليت هاي پليس زن شده بود، آنها با حفظ حرمت و مباني ارزشي و در عين حال آزادي عمل و قدرت مانور بالا در ماموريتهاي خود انجام وظيفه مي كنند.
وي با اشاره به اين كه گسترش نظم و انضباط اجتماعي و بالابردن ضريب امنيت در جامعه با كمك مردم و سازمانهاي مختلف تامين مي شود افزود: پليس برقرار كننده و نگهدارنده اجتماع است و با توجه به اين امر فعاليت مي كند. مسعودي منش تصريح كرد: علاوه بر بحث هاي حمايتي يكي از دلايل ايجاد پليس زن افزايش جرم در بين زنان بود و در تمام جوامع براي پيشگيري از وقوع جرم و حمايت از زنان لزوم ايجاد چنين نيرويي احساس مي شود. وي با تأكيد بر گستردگي و تنوع شغلي زنان در جامعه گفت: زنان براي آن كه بتوانند در جامعه به راحتي فعاليت كنند نياز به امنيت دارند و زنان پليس اين امنيت و صيانت را براي آنها فراهم مي كنند. به گفته مسعودي منش زنان پليس در خدمات پليسي و پيشگيري و حمايت از افراد آسيب ديده فعاليت مي كنند.
فرمانده پليس زن افزود: حمايت از زنان آسيب ديده كه بخشي ازآنها زنان خياباني هستند در دستور كار قرار گرفته است.وي با اشاره به اين كه هر كشور براساس نيازهايي كه دارد اقدام به آموزش نيروهاي خود مي كند گفت: نيروي انتظامي با توجه به نياز سازمان، خواست جامعه و براي پر كردن خلأهاي جامعه اقدام به تربيت نيرو كرده است.

آموزش پيشگيري از ايدز در مدارس سراسر كشور
حدود ۲ ميليون جزوه آموزش «پيشگيري از ايدز» در دبيرستان هاي سراسر كشور توزيع مي شود.
آموزش پيشگيري از ايدز براي دانش آموزان پايه اول متوسطه سراسر كشور نيز از بهمن امسال آغاز خواهد شد.
علي زرافشان مديركل دفتر تأليف و برنامه ريزي كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: همراه با جزوه آموزشي پيشگيري از ايدز، يك دستورالعمل اجرايي نيز در سراسر كشور توزيع مي شود.
به گزارش ايسنا، زرافشان افزود: دبيران زيست شناسي پايه اول متوسطه نيز بر اساس جداول زمانبندي شده اين جزوه را كه به عنوان فصلي از درس پيشگيري از ايدز محسوب مي شود، تدريس خواهند كرد.
آمار مبتلايان به ايدز در ايران
رئيس مركز رسيدگي به امور بيماريهاي خاص اعلام كرد كه طبق آخرين آمار ارائه شده از سوي مراكز ذيربط ۶ هزار و ۳۳۷ نفر به بيماري ايدز مبتلا هستند.
دكتر محمد مهدي گويا، رئيس مركز رسيدگي به امور بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي  خبرگزاري كار ايران ايلنا گفت: در آخرين آماري كه ابتداي دي ماه اعلام شده است در كل كشور بيش از ۶ هزار نفر به ايدز مبتلا هستند.
وي افزود: اين آمار از طريق گزارش هاي سازمان انتقال خون و دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور اعلام مي شود.
به گفته گويا سازمان زندان ها نيز موارد ايدز خود را از طريق آمار سازمان انتقال خون ارائه مي دهد و به نوعي مرجع تمام آمارهاي اعلام شده اين دو نهاد هستند.گفتني است كه طبق گفته گويا و مينو محرز عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز آمار غير رسمي ابتلا به ايدز در حدود ۳۰ هزار نفر تخمين زده مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |