از آنجايي كه اين مركز عملا از فروردين امسال شروع به فعاليت رسمي كرده، تنها گام صفر برداشته شده است. پس بايد دعا كرد كه در تهران به اين زودي ها زلزله نيايد.
بيشترين ميزان تخريب به ترتيب در مناطق ۱۷، ۱۵، ۱۶ و۱۲ شهر تهران به وجود خواهد آمد كه علت اين امر هم فرسودگي بافت خانه هاي اين مناطق، تراكم جمعيت بالا، خانه هاي كوچك و غيراستاندارد، معابر باريك، دسترسي غيراستاندارد به خدمات شهري و... است.
مديريت بحران در گام صفر
گزارش اول
سعيده عليپور
مي گويند اتاق مديريت بحران در كشورهاي پيشرفته دنيا به قدري مجهز است كه نه تنها با زلزله اي بيش از ۸ريشتر آسيبي به آن نمي رسد، حتي مي تواند با امكانات برق، آب، غذا و غيره كه در آن پيش بيني شده است تا ۶۰روز از هر كمكي بي نياز باشد تا مديران آن منطقه با خيال راحت سرزمين بحران زده خود را اداره كنند.
اما اينجا تهران است، چند قدمي مانده به انتهاي خيابان جلال آل احمد «مركز مديريت بحران شهر تهران» جايي كه قرار است در آنجا، اگر روزي تهران هم، بم شد، به امورات كشور و پايتخت سروسامان داده شود، از زنده ها گرفته تا مرده ها. اما اينجا نه خبري از منبع آب و برق است و نه ذخيره غذايي براي روزهاي مبادا.
كارشناسان ژاپني مي گويند ۷ ريشتر زلزله يعني ۵/۱ ميليون كشته در لحظه اول، اما آمار ژاپني ها هم با همه دقتشان غير دقيق به نظر مي رسد چرا كه هيچ كس نمي داند تهران چقدر جمعيت دارد.
كلانشهر تهران با مساحت ۷۰كيلومتر مربع و جمعيتي كه از ۸ تا۱۳ ميليون در نوسان است و ۲۲ منطقه كه هر كدام از مناطق به شهري شبيه است، بيشتر شبيه به يك كشور است. مديريت اقتصادي، سياسي و... نيمي از تهران را وزارتخانه ها تشكيل مي دهند و همين جاست كه وقتي موضوع مديريت شهري مطرح مي شود با ارگانهاي مختلفي روبه رو خواهيم شد.
دكتر مازيار حسيني- رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران- مي گويد: «مديريت واحد براي شهر تهران ضروري است. در بسياري از كشورهاي دنيا از ازدواج گرفته تا طلاق جزو امورات شهرداري محسوب مي شود و يا وقتي فردي از محله اي به محله ديگر جابه جا مي شود بايد شهرداري منطقه را ظرف ۱۰روز در جريان اين جابه جايي قرار دهد.»
و خلاء همين موضوع است كه منجر شده در تهران هيچ آمار دقيقي وجود نداشته باشد.
مفهوم مديريت بحران
مديريت بحران از چهار بخش تشكيل شده است كه شامل پيشگيري و كاهش اثرات ناشي از بلايا ، برنامه ريزي و آموزش و پژوهش و مانور، ارايه خدمات اضطراري بلافاصله پس از وقوع بحران و بازگرداندن جامعه به حالت عادي است.
مركز مديريت بحران شهر تهران
در هشتمين اجلاس «كميته پيشگيري از بلاياي طبيعي كه عالي ترين كميته در سطح كشور است، تصويب شد تا ستاد مديريت بحران در تهران، توسط شهرداري تشكيل شود، در حالي كه چنين ستادي در ديگر استان ها در سطح ابتدايي زير نظر استانداري وجود دارد. در سال ۱۳۷۸ با پيشنهاد وزارت كشور و حكم معاون اول رئيس جمهوري، مسووليت تهيه طرح جامع مديريت بحران شهر تهران به شهرداري تهران واگذار شد.
در طرح مديريت بحران شهر تهران، هفت گام تعريف شده است؛ گام صفر، تعيين اعضا و اهداف كميته هاي تخصصي است. گام اول، توصيف و تدوين برنامه هاي عملياتي است. گام دوم، تعيين شرح وظايف و سازماندهي سازمان هاي ذيربط در عمليات بحران است. گام سوم، تعيين شرايط موجود سازمانها از نظر نيروي انساني و منابع ديگر تعريف شده است. گام چهارم، تعيين انواع كاركنان بخش هاي پنج گانه سامانه فرماندهي حادثه در هر يك از امور. گام پنجم، تعيين شرح وظايف كاركنان تعيين شده و گام آخر نيز، تعيين تجهيزات و منابع مورد نياز امور ۲۴ گانه و ستاد مديريت بحران شهر تهران و نحوه كاربري و مديريت آنها در زمان بحران.
از آنجايي كه اين مركز عملا از فروردين امسال شروع به فعاليت رسمي كرده، تنها گام صفر برداشته شده است. پس بايد دعا كرد كه در تهران به اين زودي ها زلزله نيايد.
مازيار حسيني مي گويد: «طبق مصوبه اجلاس هشتم قرار شد تا سازمان هاي مربوطه با ستاد بحران هماهنگ شوند و براي هر سازماني مسوول، جانشين و همكار و پشتيبان تعيين شود. اين سازماندهي و تمركز مديريت در مواقع بحران بسيار مهم است.»
رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران توضيح مي دهد كه وظايف ستاد بحران، هماهنگ كردن سازمان هاي دخيل در امر بحران و نظارت بر عملكرد اين سازمان ها و همچنين نظارت بر فعاليت هاي مركز مديريت بحران شهر تهران است.
اعضاي ستاد بحران؛ متشكل از شهردار تهران، رئيس مركز مديريت بحران به عنوان دبيرستاد، نماينده استاندار تهران، رئيس شوراي شهر تهران، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران، مسوولان امور ۲۴گانه مديريت شهر تهران ، مدير كل آموزش و پرورش استان تهران و مدير سازمان صدا و سيما هستند.
مازيار حسيني مي گويد: «مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در حقيقت بازوي اجرايي ستاد بحران است.»
اين مركز با تعيين كميته هاي مختلف امداد و نجات، اسكان و پشيباني در ۲۴ امور مختلف كه در مواقع بحران، مورد نياز است مراحل اوليه مديريت يك شهر بحران زده را انجام مي دهد.
دكتر مازيار حسيني مدير مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران مي گويد: «كارشناسان ژاپني در انتقال تجربياتشان و تهيه اين طرح كمك زيادي كردند.»
اما تجربيات ژاپني ها در مورد اجساد حادثه به هيچ عنوان به درد نمي خورد چرا كه آنها با به آتش كشيدن اجساد مشكل آنها را حل مي كنند. در نتيجه در اين طرح بايد فكر كفن و دفن اجساد هم بود و براي اين مورد، سازمان بهشت زهرا متولي جمع آوري اجساد است.
از امور بسيار مهم ديگر، بخش امنيت است كه نيروي انتظامي در كنار قرارگاه ثارالله و بسيج معاونت سياسي- امنيتي استانداري اطلاعات، وظيفه ايجاد امنيت را به عهده دارند.
ستاد مديريت بحران، سعي مي كند با تشكيل حداقل يك جلسه در هرسه ماه به بررسي و تعيين راه كارهاي مناسب براي آمادگي تهران در صورت بروز يكي از بلاياي طبيعي، خود را آماده سازد.
دكتر مازيار حسيني- رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران - مي گويد: «ما ۵ استان را به عنوان استان هاي معين پيش بيني كرده ايم؛ مازندران، سمنان، قزوين، قم و استان مركزي همچنين استان اصفهان نيز اگر اتفاقي رخ دهد جانشين فعاليت هاي سياسي و اقتصادي تهران خواهد بود.»
اين استان هاي معين، وظيفه دارند تا در صورت تخريب تهران هركدام بخشي از مسووليت امدادرساني و پشتيباني و اسكان را در تهران انجام دهند.
اما رئيس مركز مديريت بحران مي گويد: «هنوز با طرح استان هاي معين مخالفت هايي صورت مي گيرد. به همين دليل هنوز مسووليت اين شهرها در صورت بروز حادثه اي در تهران به آنها تفويض نشده است.»
وي مي افزايد: «اگر ستاد بحران، اين طرح را تصويب كند ما مي توانيم ظرف يك ماه اين طرح را عملياتي كنيم و اسناد، مدارك و اطلاعات را در اختيار مديران آن شهرها قرار دهيم تا در صورت بروز حادثه كمك كنند.»
وي مي گويد اگر ما۱۰،سال زودتر شروع كرده بوديم الان ۱۰سال جلو بوديم. اما بايد زمان را دريافت و از فرصت استفاده كرد.
پيشگيري، نه پيش بيني
هنوز جاي اين سوال هست كه چرا نمي شود زلزله را پيش بيني كرد. رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران كه خود دكتراي زمين لرزه و سازه است، معتقد است زمين لرزه مثل مرگ قابل پيش بيني نيست؛ هيچ كس نمي داند كي مرگ به سراغ او مي آيد. او ادامه مي دهد: «دنياي امروز ديگر دنياي پيش بيني نيست.»
چيني ها در مورد پيش بيني وقوع زلزله، فعاليت هاي زيادي كردند كه از همه پيش بيني هايشان تنها يك مورد درست از آب درآمد.
مازيار حسيني معتقد است: «پيش بيني زلزله در حال حاضر ممكن نيست و آن چيزي كه در مورد زمان دقيق زلزله گفته مي شود پيش گويي است نه كار علمي.»
عمق زمين لرزه ها از كمترين عمق كه- زلزله بم از آن دسته بود- از ۱۰كيلومتر شروع مي شود و تا اعماق ۳۰، ۴۰كيلومتر و يا بيشتر نيز مي رسد.
دكتر حسيني مي گويد: «عمق زمين لرزه تهران به بيش از ۳۰كيلومتر تخمين زده شده است. حالا به نظر شما چطور از فعل و انفعالات ۳۰كيلومتر زيرزمين مطلع شويم؟»
او ادامه مي دهد: «دنياي امروز دنياي پيشگيري است نه پيش بيني. ما بايد دنبال راهي براي مقاوم سازي ساختمان هاي نامقاوم تهران باشيم.» بررسي هاي انجام شده توسط ژاپني ها نشان مي دهد، بيشترين ميزان تخريب به ترتيب در مناطق ۱۷، ۱۵، ۱۶ و۱۲ شهر تهران به وجود خواهد آمد كه علت اين امر هم فرسودگي بافت خانه هاي اين مناطق، تراكم جمعيت بالا، خانه هاي كوچك و غيراستاندارد، معابر باريك، دسترسي غيراستاندارد به خدمات شهري و... است.
۶۰ ايستگاه آتش نشاني در تهران وجود دارد در حالي كه رقم استاندارد براي جمعيت تهران حداقل ۱۲۰ايستگاه آتش نشاني است و همچنين كمبود آمبولانس و مراكز درماني...
دكتر مازيار حسيني- رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران- مي گويد: «من نه به عنوان رئيس اين مركز بلكه به عنوان يك استاديار مهندسي زلزله فكر مي كنم، خلاء بزرگي بين دانش و علم در حيطه كاري شهرسازي و سازه و معماري و مديريت شهري با اجرا و عملكرد وجود دارد.»
وي با بيان اينكه ما آيين نامه و قانون كم نداريم مي گويد: «اما با وجود همه اين قوانين، ساختمانهاي غيراستاندارد بنا مي شود.»
چرا بايد بگذاريم كه چنين بناهايي احداث شود و حالا منتظر باشيم كه آنها كي فرومي ريزند.
مصالح غير مرغوب، نظارت هاي غيردقيق و كم توجهي مردم به رعايت استانداردهاي ساخت وساز، همه ناشي از خلاء ميان علم و دانشگاه با محيط هاي اجرايي است.»
دكتر حسيني معتقد است كه دانش ما در مقايسه با كار عملي كه انجام مي دهيم مثل قله كوه و دره است.
اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: «اين موضوع هميشه مرا به عنوان يك معلم، آزار داده است؛ زماني كه مي بينم برگه نظارت با قيمت پايين از داخل بنگاه هاي معاملات ملكي سردر مي آورد.»
وي معتقد است كه بايد مكانيزمي وجود داشته باشد براي ساماندهي اين موضوع به طوري كه سازنده ساختمان بداند از اين سيستم نمي تواند به راحتي عدول كند. آن وقت مجبور مي شود كيفيت را بالا ببرد.
اين روزها مردم به همه چيز ساختماني كه قصد خريد آن را دارند از شلنگ توالت گرفته تا مارك هود آشپزخانه، توجه مي كنند جز اصل موضوع كه استحكام بنا است. اگر اين حساسيت از جانب خريداران و سازندگان ساختمان وجود داشته باشد در درازمدت همه ناخودآگاه به اين موضوع مهم توجه مي كنند.
بناي زيبايي كه ايمن نباشد، بلاي جان آدم است نه راحتي جان. مازيار حسيني مي گويد: «معاونت مطالعات و پيشگيري مركز، اين آمادگي را دارد كه وضعيت نظارت بر سازه را از حالت موجود خارج كند.»
وي ادامه مي دهد: «هر ساختمان خوبي كه در تهران بنا مي شود بار مسووليت ما را سبك مي كند و بلعكس هر ساختمان بد، رقم ايجاد فاجعه در تهران را بعد از زلزله افزايش مي دهد.»
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران تهران مي گويد: «از شهردار تهران قول گرفتيم كه از كساني كه خانه هاي خود را در برابر بلاياي طبيعي مقاوم سازي مي كنند يك ريال عوارض گرفته نشود.»
وي افزود: «حتي ما به دنبال مكانيزم هاي تشويقي هم براي ترغيب مردم براي مقاوم سازي ساختمان هايشان هستيم.
تا به حال سه مانور امداد و نجات، توسط اين ستاد در نقاط مختلف شهر تهران برگزار شده است همچنين برنامه هاي آموزشي براي آموزش عمومي مردم در مواقع بحران، تدوين شده است.»
دكتر حسيني مي گويد: «تاكنون در بعضي از محلات تهران كارگاه هاي آموزشي برگزار شده است كه قرار است تعداد اين كارگاه ها افزايش يابد، همچنين بروشورهايي در دست تهيه است كه به كمك روابط عمومي شهرداري تهران در تيراژ بالا در محلات مختلف تهران توزيع مي شود، همچنين هر دو هفته يا هر ماه يكبار معلمان زمين شناسي مدارس را به اين مركز دعوت مي كنيم و در مورد آمادگي دفاعي در موقع بحران به آنها آموزش ها مي دهيم تا آنها نيز اين آموزش را به سطح مدارس و دانش آموزان منتقل كنند.»
اما دكتر حسيني در آخر با تاسف مي گويد: «زلزله يكي از بلايايي است كه تهران را تهديد مي كند. اما اي كاش مردم، مسوولان و مطبوعات، هميشه به خطراتي كه تهران را تهديد مي كند توجه مي كردند تا اين موضوع هم مثل همه موضوعات ديگر به فراموشي سپرده نشود.»