يكشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۶ - Jan 18, 2004
تلاش آمريكا براي جلب حمايت كشورها از طرح انتقال قدرت در عراق
سه نظامي آمريكايي و دو مامور امنيتي عراق در انفجار بغداد كشته شدند
001176.jpg
براثر وقوع انفجاري در شمال بغداد پايتخت عراق ۳ تن از نيروهاي آمريكايي و ۲ تن از نيروهاي امنيتي عراق كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، اين انفجار موجب واژگون شدن خودروي حامل نيروهاي آمريكايي شد.بنا بر اين گزارش، با كشته شدن اين ۳ تن، تعداد كشته شدگان نيروهاي آمريكايي از زمان حمله به عراق در ۲۰ مارس سال گذشته به ۴۹۸ تن رسيد.
در همين حال شبكه خبري بي.بي.سي ديروز به نقل از مقامات كاخ سفيد اعلام كرد، واشنگتن قصد دارد از سازمان ملل بخواهد براي كمك و نظارت بر انتقال قدرت به عراقي ها به اين كشور بازگردد.
پل برمر حاكم غيرنظامي آمريكايي عراق قرار است فردا (دوشنبه) در ديدار با كوفي عنان دبير كل سازمان ملل خواستار حضور دوباره اين سازمان در عراق شود. بعد از انفجار ماه اوت در دفتر سازمان ملل در بغداد كه به مرگ نماينده ويژه عنان در اين كشور منجر شد، سازمان ملل به دليل عدم وجود امنيت نيروهايش را از عراق خارج كرد.
عنان گفته است تنها در صورتي سازمان ملل به عراق باز مي گردد كه نقشي به آن واگذار شود كه ارزش روبرو شدن با تهديدهاي موجود در عراق را داشته باشد.
برمر در ديدار روز دوشنبه با دبيركل سازمان ملل براي جلب حمايت او از طرح دولت واشنگتن براي انتقال قدرت به عراقي ها نيز تلاش مي كند.
در همين حال بي.بي.سي خبر داد، آمريكا در پي دادن امتيازاتي به اعضاي شوراي امنيت است تا حمايت آنها را از طرح خود براي انتقال قدرت به عراقي ها بدست آورد. از جمله اين امتيازات رفع محروميت شركت هاي روسي و فرانسوي از حضور در قراردادهاي بازسازي عراق است.
ساير تحولات
* دبير كل اتحاديه وطني عراق در گفت و گو با شبكه ماهواره اي «كردستان تي.وي» مخالفت اين اتحاديه با فدراليسم كردستان عراق تكذيب كرد.
به گزارش ايرنا از سنندج «نهرو كسنزاني» در حالي كه صدا و تصويرش از اين شبكه ماهواره اي پخش مي شد، گفت: مخالفت اتحاديه وطني عراق با فدراليسم موردنظر كردها تلاش دشمنان براي ايجاد اختلاف بين ملت عراق است.
* كاپيتان «رندال بوكام» از سخنگويان ارتش آمريكا در پايگاه دوحه قطر گفت: اولين گروه از سربازان ژاپني كه قرار است به عراق اعزام شوند، صبح ديروز شنبه وارد كويت شدند.بوكام به خبرگزاري رويتر در كويت گفت: اين سربازان قرار است از راه زميني به شهر «سماوه» در جنوب عراق اعزام شوند.
* شبكه ماهواره اي «كردسات» از جست و جوي مردم براي يافتن ساير مخفي گاه هاي مورداستفاده صدام حسين در شهر بغداد خبر داد.
به گزارش ايرنا از سنندج اين شبكه ماهواره اي ديروز گفت: تب جست و جو و تلاش براي شناسايي و كشف مخفيگاه هايي كه صدام حسين پس از فروپاشي رژيمش از آنها استفاده كرده، در روزهاي اخير همگاني شده است.
* سي.ان.ان به نقل از مقامات آمريكايي مدعي شد: چند عراقي كه اطلاعاتي در زمينه سلاح هاي كشتار جمعي در اختيار آمريكائيها قرار داده بودند، توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفتند. در اين حمله تعدادي از عراقي ها كشته و مجروح شدند.
001182.jpg

* دفتر امور عمومي ارتش آمريكا مستقر در عراق اعلام كرد كه گزارشهاي مربوط به بدرفتاري با زندانيان عراقي در يكي از زندانهاي نظامي متعلق به اين نيروها را بررسي مي كند.
* وزير خارجه عراق با انتقاد از عملكرد سازمان ملل در عراق گفت: اين سازمان بايد به تعهداتش عمل كند و كاركنان خود را به بغداد بازگرداند.تلويزيون عراق جمعه شب به نقل از هوشيار زيباري افزود: سازمان ملل در حل و فصل چالش عراق كوتاهي از خود نشان داده است، زيرا اين نهاد بين المللي اصولاً در موقع بحران وارد عمل مي شود.
* رئيس هيأت اعزامي كنگره آمريكا به عراق كه در بغداد به سر مي برد گفت: صدام تحويل عراقي ها خواهد شد تا آنها او را محاكمه كنند.
به گزارش ايرنا از ايلام راديو آزاد عراق جمعه شب بدون اشاره به نام اين عضو كنگره به نقل از وي افزود: يكي از اهداف سفر هيأتي از كنگره به بغداد بررسي را هكار و محل محاكمه صدام است.
* مسعود بارزاني عضو شوراي حكومت انتقالي عراق اعلام كرد: عراق به هيچ وجه تجزيه نخواهد شد و هيچ يك از قوميت ها و نژادهاي اين كشور چنين خواسته اي ندارند.
وي جمعه شب در گفت و گو با تلويزيون عراق افزود: طرح موضوع فدراليسم در عراق به مفهوم جدايي طلبي نيست زيرا همه قوميت ها در اين كشور از جمله كردها بر وحدت و يكپارچي عراق تأكيد دارند.
*دوهزار نيروي تازه نفس ايتاليا در چارچوب افزايش و تقويت حضور نظامي اشغالگران در عراق، ماه آينده راهي اين كشور مي شود.
* دومينيك دوويلپن وزير امورخارجه فرانسه گفت كه كشورش احتمال ارائه كمكهاي امنيتي به عراق را پس از انتقال قدرت به اين كشور، بررسي خواهد كرد.
* دوويلپن كه در جريان سفر به منطقه، از امارات، عمان، كويت، قطر و بحرين ديدار كرده است روز جمعه در گفت و گو با تلويزيون الجزيره همچنين گفت: ما معتقديم نقش سازمان ملل در عراق پس از انتقال قدرت افزايش خواهد يافت.
* مردم شهر «الرمادي» مركز استان «الانبار» واقع در غرب عراق روز جمعه در تظاهراتي مخالفت قاطع خود را با طرح برقراري حكومت فدرالي در اين كشور اعلام كردند.
* نتايج يك نظرسنجي در آمريكا نشان داد كه محبوبيت جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در بين اعراب اين كشور كاهش يافته است.
به گزارش روز شنبه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، ناظران علت اين كاهش را سياست بوش در قبال خاورميانه، به خصوص در مورد مسئله فلسطين و اوضاع عراق مي دانند.
* ارتش آمريكا مستقر در عراق ديروز اعلام كرد كه در حمله مهاجمان مظنون به يك پاسگاه مرزي در غرب عراق، دو تن از مهاجمان كشته و ۶ نفر نيز اسير شدند.
*«عدنان پاچه چي» رئيس دوره اي شوراي حكومتي عراق ديروز در رأس هيأتي از اين شورا راهي نيويورك شد.

تظاهرات گسترده جهاني عليه ممنوعيت حجاب در فرانسه
001179.jpg
در اعتراض  به  تصميم  دولت  فرانسه  مبني  بر ممنوعيت  حجاب  اسلامي  و مظاهر و نمادهاي  مذهبي  در شهرهاي  مهم  كشورهاي  غربي  از جمله  انگليس ، كانادا و آمريكا ديروز تظاهراتي  گسترده  برپا شد.
نيروهاي  پليس  شهر پاريس  براي  مقابله  با تظاهراتي  كه  گفته  مي  شود دست  كم ۱۰هزار نفر در آن شركت  كردند آماده  بودند.
برپايه  اين  گزارش  تظاهراتي  كه  ديروز برگزار   شد بزرگترين  تظاهرات  هماهنگ  بين المللي  به  شمار مي  رود كه  عليه  قانون  منع  استفاده  از مظاهر مذهبي  چون  روسري  دختران  مسلمان ، كلاه  يهوديان  و شمايل  مسيح  طراحي  و اجرا مي  شود.
دولت  فرانسه  كه  از تشديد موج  اسلام  گرايي  در كشور به  شدت  نگران  است  قصد دارد از سال  تحصيلي  ۲۰۰۵ -۲۰۰۴ قانون  منع  استفاده  از روسري  را در مدارس  دولتي  اجرا كند.

كوتاه از سياست جهان
آغاز به كار دفاتر امنيتي سازمان همكاري شانگهاي
سازمان همكاري شانگهاي متشكل از چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان پنج شنبه گذشته به منظور تقويت تلاش ها براي مبارزه با تروريسم دفاتر امنيتي منطقه اي ايجاد كرد. به گزارش خبرگزاري رويتر وزراي امور خارجه شش كشور عضو اين سازمان از اين اقدام كه در دفتر اجرايي آن در پكن صورت گرفت استقبال كردند.
سازمان همكاري شانگهاي در سال ۱۹۹۶ با حضور پنج كشور به منظور حل و فصل اختلافات مرزي عصر شوروي تاسيس شد و در سال ۲۰۰۱ با پيوستن ازبكستان به آن و افزايش اعضاي آن به شش كشور، محور فعاليت اين سازمان به مبارزه با اسلامگرايان تغيير كرد. زانگ ديشلوانگ، دبيركل سازمان همكاري شانگهاي گفته است اين سازمان قصد دارد همكاري تجاري بين اعضا را تقويت كند و مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر را تشديد نمايد.
تصميم آمريكا براي ايجاد پايگاههاي نظامي در اروپاي شرقي
پايگاه اينترنتي «ايلاف» به نقل از منابعي در پراگ نوشت: ايالات متحده آمريكا اخيراً تصميم به ايجاد پايگاه هاي نظامي دائمي در كشورهاي لهستان، بلغارستان و روماني گرفته است كه اين گام در راستاي اجراي استراتژي جديد پنتاگون صورت مي گيرد.
به گزارش ايرنا، ايلاف گفت: سفر «داگلاس ويتز» معاون وزير دفاع آمريكا و «مارك گروسمن» معاون وزير خارجه آمريكا طي ماه گذشته به پايتخت هاي كشورهاي اروپاي شرقي بر اين امر دلالت دارد كه اين طرح آمريكا مراحل پاياني خود را سپري مي كند.
درخواست پاول از سوريه براي پيروي از ليبي
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا مصرانه از بشاراسد رئيس جمهوري سوريه خواست راه معمر قذافي رهبر ليبي را در پيش گرفته و براي برقراري مناسبات بهتر با غرب از برنامه هاي تسليحاتي خود دست بكشد. به گزارش خبرگزاري رويتر از لندن، پاول روز جمعه در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: واشنگتن نام سوريه را به ليست سياه «محور شرارت» متشكل از ايران ، كره شمالي و عراق تحت حكومت صدام حسين رئيس جمهوري سابق عراق اضافه نكرده است. ولي ما در مورد برخي سياستهاي سوريه در زمينه حمايت از فعاليت هاي تروريستي، در زمينه آنچه ممكن است در حال انجام آن در مورد سلاحهاي كشتار جمعي باشد نگرانيم.
سفر اردوغان به عربستان
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديروز براي نخستين بار پس از به قدرت رسيدن براي ديدار از عربستان وارد اين كشور شد.
به نوشته روزنامه الرياض، اردوغان به همراه يك هيات بلندپايه از وزيران و بازرگانان تركيه طي سه روز اقامت در عربستان با سران اين كشور ديدار و با آنها روابط دو جانبه و راه هاي تقويت آن و نيز تحولات جاري منطقه را مورد بررسي قرار مي دهد.
توافق كره جنوبي و آمريكا براي خروج نيروهاي آمريكايي از سئول
مقامات آمريكا بدنبال دو روز مذاكره با مقامات كره جنوبي توافق كردند كه نيروهاي نظامي اين كشور از شهر سئول پايتخت كره جنوبي به محل ديگري منتقل شوند.
به گزارش خبرگزاري كره جنوبي، دو متحد نظامي روز جمعه در جريان مذاكراتشان در هاوايي، توافق كردند كه پايگاه نظامي «يونگسان گاريسون» كه محل استقرار ۸ تا ۱۰ هزار نيروي نظامي آمريكاست، از مركز شهر سئول، به محل ديگري منتقل شود.
نقش آمريكا در مذاكرات هند و پاكستان
يكي از جدايي طلبان برجسته كشمير كه قرار است هفته آينده در اولين مذاكرات سطح بالا با هند شركت كند ديروز اعلام كرد آمريكا به روند كنوني صلح ميان هند و پاكستان كمك مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سرينگر هند، عمر فاروق جدايي طلب برجسته و امام يكي از مساجد مهم كشمير گفت: واشنگتن براي بهبود مناسبات هند و پاكستان و پيشبرد صلح در منطقه صادقانه تلاش مي كند.
سران هند و پاكستان در اجلاس منطقه اي كه اوايل هفته گذشته در پاكستان برگزار شد توافق كردند ماه آينده درباره همه مسائل از جمله مسئله كشمير گفت وگو كنند.

فرانسه: شهرك سازي اسرائيل بايد متوقف شود
دومينيك دوويلپن وزير امورخارجه فرانسه با تأكيد بر نقش كشورش در پيشبرد روند صلح خاورميانه، گفت: ما مخالف هرگونه سياست دوگانه در مورد روند صلح خاورميانه هستيم.دوويلپن در گفت وگو با تلويزيون الجزيره گفت: ما از اولين شركاي اقتصادي منطقه خاورميانه هستيم و بايد به ياد آوريم كه طرح صلح «نقشه راه» بطور جدي از سوي اروپائيها مطرح شد.
وي با بيان اين مطلب كه اجراي عدالت در خاورميانه ضروري است، افزود: تا زمانيكه اسرائيل به مرحله جديد منتقل نشود، امنيت نخواهد داشت. اسرائيل براي ورود به مرحله جديد صلح، بايد فعاليتهاي شهرك سازي خود و ساخت ديوار امنيتي را متوقف كرده و از مناطق فلسطيني عقب نشيني كند.
دوويلپن تأكيد كرد: اگر توازن استراتژي واقعي و احترام به صلح وجود نداشته باشد، امنيتي نيز وجود نخواهد داشت.
طرح صلح نقشه راه كه پيشتر از سوي كميته چهارجانبه صلح خاورميانه متشكل از روسيه، آمريكا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا به تصويب رسيد، بر تشكيل دولت فلسطيني تا سال ۲۰۰۵ و پايان اشغالگري اسرائيل تأكيد مي كند.

اعتراض به مشرف در پارلمان پاكستان
نمايندگان  عضو جناح  مخالف  دولت  پاكستان  در مجلس  ملي  و سناي  اين  كشور ديروز با ايجاد هياهو و خروج  از صحن  مجلس  ملي  به نطق  ارتشبد پرويز مشرف  رئيس جمهوري  پاكستان  در جلسه  مشترك  پارلمان  اين  كشور اعتراض كردند. اين نخستين نطق مشرف در پارلمان بعد از كودتاي سال ۱۹۹۹ بود.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري  پاكستان  بدون  توجه  به  اعتراض  مخالفان همچنان  به سخنراني  خود ادامه  داد و در اين  ميان  نمايندگان  مخالف  دولت  از ابتداي  نطق وي  تا پايان  آن با سردادن  شعار عليه  ارتشبد مشرف  و كوبيدن  بر روي  ميز اعتراض  خود را اعلام  كردند و عده اي نيز در اعتراض به مشرف پارلمان را ترك كردند.
نمايندگان  عضو ائتلاف  گروههاي  مذهبي  به نام  مجلس  متحده  عمل  كه  اوايل ماه  جاري  با دولت  پاكستان  براي  تصويب  اصلاحيه  قانون  اختيارات  رياست  جمهوري  به  توافق  رسيدند، جلسه  ديروز را به  نشانه  اعتراض  ترك  كردند.
اعضاي  متحده  مجلس  عمل  در جريان  رأي  اعتماد به  رئيس  جمهوري  پاكستان  نيز جلسه  رأي گيري  را ترك  كرده  و يا به  آن راي  ممتنع  داده  بودند.
بر اساس  اين  توافق  كه  سپس  در قالب  لايحه اي  به  تصويب  رسيد، ارتشبد مشرف اختيار تام  انحلال  پارلمان  را ندارد و تا پايان  سال  جاري  ميلادي  از منصب  نظامي خود استعفا خواهد داد.مخالفان سياسي  تأكيد دارند، رئيس جمهوري  پاكستان  پيش  از اخذ راي اعتماد از مجالس  اين  كشور بايد از منصب  نظامي فرماندهي  كل  نيروهاي  مسلح پاكستان  كناره گيري  مي كرد.
پليس پاكستان ديروز پيش از سخنراني مشرف در پارلمان تدابير امنيتي را اطراف پارلمان اين كشور افزايش داد.

درگيري نيروهاي ايساف و آمريكا در كابل
بر اساس  گزارش  منابع  غير رسمي ، بـــر اثر درگيري  بين  گروهي  از نظاميان آمريكايي  و نيروهاي  بين المللي  كمك  بـــه  امنيت  افغانستان  (ايساف ) در داخل شهر كابل ، پنج  آمريكايي  كشته  شدند.
شاهدان  عيني  در تماسي  با ايرنا، گفتند، اين  حادثه  حوالي  ساعت  ۳۰: ۱۴ ديروز به وقت  كابل  (۳۰: ۱۳ به  وقت  تهران ) در منطقه  «سياه  سنگ » در محل  «كارته  نـــو» كابل  به  وقوع  پيوسته  است .
در اين  حال  «جورج  لانگر» سخنگوي  ايساف  در تماس  ايرنا از تأييد اين  خبـرخودداري  كرد و توضيحي  در اين باره  نداد.

برمر: آمريكا آماده تغيير برنامه انتقال قدرت به مردم عراق است
پل برمر مسئول آمريكايي اداره عراق روز جمعه گفت: واشنگتن آماده است برنامه خود براي انتقال قدرت به مردم عراق را تغيير دهد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن برمر كه پس از ملاقات با جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد سخن مي گفت افزود: واشنگتن مايل است كه در زمان مقتضي اين مسأله را مورد بحث قرار دهد و طرح انتقال قدرت در عراق را دستخوش تغييراتي كند.
اظهارات برمر پس از تهديد آيت الله سيستاني عليه اشغالگران آمريكايي مطرح شد. آيت الله سيستاني تهديد كرده است كه اگر آمريكا هر چه زودتر انتخابات مستقيمي براي تعيين رهبر آينده عراق برگزار نكند مردم را دعوت به اعتصاب خواهد كرد.
در همين حال ايرنا از نيويورك گزارش داد: پل برمر گفته است برگزاري انتخابات آزاد و مستقيم براي مجلس انتقالي عراق پيش از ۱۰ تيرماه آينده امكان پذير نخواهد بود.
پل برمر كه روز جمعه را به مذاكرات مشروح و متعدد با مقام هاي ارشد دولت بوش گذراند در گفتگو با خبرنگاران تلاش داشت اختلاف با آيت الله علي سيستاني را درباره چگونگي انتخاب اعضاي مجلس انتقالي كم اهميت جلوه دهد.

اعتراض فلسطيني ها به طرح ترور رهبر حماس
هواداران جنبش مقاومت اسلامي (حماس) در واكنش به تهديدهاي اسرائيل مبني بر تصفيه فيزيكي و ترور رهبران حماس، ضمن برپايي تظاهراتي گسترده در نوار غزه، اينگونه تهديدات را محكوم كردند.
به گزارش روز شنبه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، تظاهركنندگان روز جمعه باتجمع در برابر منزل شيخ احمد ياسين بنيانگذار جنبش حماس، مراتب حمايت و همبستگي خود را با وي ابراز داشتند.
تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن تهديدهاي اسرائيل، پشتيباني خود را از رهبران حماس اعلام و بر تداوم مقاومت تأكيد كردند.
به گفته خبرنگار الجزيره يكي از اين تظاهرات پس از نماز عشا در شهر غزه با حضور عده اي از رهبران حماس برگزار شد.
اين تظاهرات كه با نمايش قدرت نظامي اعضاي گردانهاي عزالدين القسام شاخه نظامي حماس همراه بود، در برابر منزل شيخ ياسين به اوج خود رسيد.
تظاهركنندگان با در دست داشتن تصاوير رهبر خود، شعارهايي در محكوميت تهديدهاي اسرائيل سر دادند.
در پايان گزارش الجزيره آمده است: برخي ناظران معتقدند تهديدهاي اخير مسئولان نظامي اسرائيلي، مي تواند روند خشونت بين فلسطينيها و اسرائيليها را افزايش دهد و مرحله جديدي در مناقشه خاورميانه ايجاد كند، روندي كه به مراتب خشونت بارتر و خونبارتر از گذشته خواهد بود.
در همين حال شيخ احمد ياسين در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه عكاظ چاپ عربستان گفت: آماده شهادت در راه آزادي فلسطين از اشغالگران صهيونيستي هستم، ولي شهادت من به معناي پايان جنگ با اين رژيم نيست.
رهبر حماس در پاسخ به تهديد معاون وزير دفاع اسرائيل كه گفته بود ياسين بايد كشته شود اظهار داشت: پيش از اين نيز اسرائيلي ها تلاش كردند مرا به قتل برسانند اما موفق نشدند و اكنون به تهديد متوسل شده اند ولي بايد بدانند كه من آماده شهادت در راه آرمان خود هستم.
از سوي ديگر دولت آمريكا به اسرائيل هشدار داد عواقب اجراي طرح قتل رهبر حماس را در نظر بگيرد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست خبري روز جمعه گفت: گرچه اسرائيل حق دفاع از خود را دارد اما بايد پيامدهاي اجراي طرح هاي مورد نظر خود را نيز در نظر داشته باشد.
بوچر حاضر به تكرار علني مخالفت آمريكا با «قتل هاي هدفمند» اسرائيل نشد و تنها گفت: موضع واشنگتن در اين مورد تغييري نكرده است.
وي همچنين از تشكيلات خودگردان فلسطين خواست كه تلاش هاي بيشتري براي كنترل گروه حماس به خرج دهد.
تظاهرات نظاميان ناراضي اسرائيلي
صدها اسرائيلي مخالف خدمت نظامي در سرزمينهاي فلسطيني در بخش اسرائيلي گذرگاه «كيسوويم» كه در جنوب نوار غزه قرار دارد، دست به تظاهرات زدند.
شهرك نشينان يهودي از اين گذرگاه براي ورود به شهركهاي ديگر از جمله «گوش قاتيف» استفاده مي كنند.
به گزارش روز شنبه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، يك خلبان اسرائيلي كه بارها با بالگردهاي كبرا، آپاچي و بلك هوك عمليات و حملات زيادي را بر ضد فلسطينيها انجام داده و اكنون مخالف خدمت در ارتش اشغالگر است مي گويد: آنچه مرا نگران مي كند، اين است كه از ۳۶ سال پيش تاكنون، سرزمين يك ملت ديگر را اشغال و حقوق آن ملت را غصب كرده و آنان را سركوب كرده ايم اما طي سه سال اخير، مرتكب اموري مي شويم كه از تمامي خطوط قرمز هم فراتر رفته است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |