يكشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۶ - Jan 18, 2004
گزارش ايسنا از حضور ناشناس
مقام معظم رهبري در جمع مردم بم
سفر غيرمنتظره مقام معظم رهبري به شهر زلزله زده بم و حضور ايشان در جمع مردم مصيبت زده، اين بار از ويژگي هاي مهمي برخوردار بود.
به گزارش عكاس ايسنا در اين سفر رهبري انقلاب طي ساعاتي به صورت ناشناس از اردوگاه ها و محل هاي اسكان زلزله زدگان بازديد كردند و از نزديك شرايط خدمت رساني به مردم و مشكلات و خواسته هاي آنها را مورد بررسي قرار دادند.
خبرنگار روزنامه جوان نيز در اين باره به ايسنا گفت: رهبري صبح زود كه وارد فرودگاه شهر بم شدند، در حالي كه تنها مسئول مطلع از حضور ايشان يعني فرماندار بم، ايشان و تعداد اندك همراهانشان را همراهي مي كرد با دو تويوتا وانت راهي خيابانها و محله هاي ويران شده بم شدند.
وي افزود: مقام معظم رهبري براي ارتباط با مردم، به جاي لباس هميشگي با يك پالتو و كلاه كرم رنگ و در حالي كه بر روي صندلي جلوي تويوتا نشسته بودند به ميان زلزله زدگان بم رفتند.
اين شاهد عيني ادامه داد: در خيلي از نقاط شهر نيروهاي امنيتي و انتظامي جلوي حركت وانت ها را مي گرفتند و فرماندار بم مجبور مي شد با گفتن شفيعي هستم راه را باز كند. رهبري در چنين وضعيتي به ميان مردم و درون چادرها مي رفتند و ضمن مجالست با آسيب ديدگان و گفت و شنود با آنها از نحوه خدمت رساني به زلزله زدگان آگاه مي شدند.
وي اظهار داشت: برخي مواقع شرايط به گونه اي مي شد كه مردم با ديدن فرماندار به سوي او هجوم مي آوردند و طرح مشكل مي كردند بدون اينكه بدانند رهبري در كنار آنها ايستاده است. اين صحنه  اي بود كه در اكثر اردوگاه ها و محلات ديده مي شد و از ساعت ۸ صبح تا ۵/۱۲ ظهر مردم بطور غيرمنتظره و غافلگيرانه با رهبرشان مواجه مي شدند و به درد دل مي پرداختند.

رئيس ستاد انتخابات كشور
انتخابات به تعويق نمي افتد غيرقانوني هم برگزار نمي شود
رييس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: انتخابات به تعويق نمي افتد و در زمان قانوني خود برگزار مي شود ولي ما انتخابات غيرقانوني را برگزار نمي كنيم.
به گزارش خبرگزاري فارس، مرتضي مبلغ كه پيش از ظهر ديروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت، تصريح كرد، ما تلاش مي كنيم كه احقاق حقوق مردم بشود و انتخاباتي با گزينش حداكثري صورت بگيرد ولي تاب انتخابات غيرقانوني را نخواهيم آ ورد.
وي با اشاره به اينكه موضوع ردصلاحيت گسترده داوطلبان توسط هيأت هاي نظارت مهمترين مساله روز كشور است، افزود: هيأت هاي اجرايي ۴۳۴ نفر را تاييد صلاحيت نكردند كه هيأت هاي نظارت بيش از سه هزار و ۱۰۰ نفر را به اين رقم اضافه كردند.
مبلغ تاكيد كرد: اين فاصله بين ردصلاحيت شدگان بين دو هيأت اجرايي و نظارت بسيار عجيب است.
وي گفت:  براي بيش از يك هزار نفر از ردصلاحيت شدگان دلايل مستند قانوني ذكر نشده است و صرفا از عبارت عدم احراز استفاده شده است.
وي گفت: در بررسي صلاحيت ها، بيش از ۱۲۰۰ نفر به استناد بندهاي ۱ و ۳ قانون ۲۸ ردصلاحيت شدند كه نياز به مدرك و سند دارد و مناط ابراز وفاداري به قانون اساسي و ولايت فقيه، اعلام رسمي و كتبي است كه موردتوجه قرار نگرفته است.
مبلغ با اشاره به سخنان آيت الله مومن عضو فقهاي شوراي نگهبان در قم گفت: از تاكيد ايشان بر رعايت چهارچوب هاي قانوني استقبال كرده و برداشت تفسيري و اعمال سليقه اي را كه ايشان گفتند مورد تاكيد ماست ولي آنچه از سخنان وي برمي آيد كه از يكسال پيش افرادي كه احتمال داوطلبي آنان مي شد موردنظر بودند را حركتي غيرقانوني دانسته و آن را نمي پذيريم.
وي گفت:  اعتراف آيت الله مومن اعتراضات يكسال گذشته ما را در اين زمينه تصديق مي كند.
رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور در ادامه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره اعضاي نهضت آزادي و عدم پذيرش بندهاي ۱ و ۳ ماده ۲۸ گفت: هيأت هاي اجرايي داراي هويتي مستقل بوده و بايد پاسخگوي رفتار خود باشند.
وي افزود: من در جريان جزئيات عملكرد هيأت هاي اجرايي نيستم و آنچه در تهران روي داده يك ايراد ماهوي بوده و پاسخ آن را بايد هيأت هاي اجرايي اعلام كند.
مبلغ درباره واجدين شرايط شركت كنندگان دراين دوره از انتخابات گفت:  بيش از ۴۶ ميليون نفر واجد شركت در اين انتخابات هستند كه بيش از ۷ ميليون نفر اين تعداد را راي اولي هايي كه براي اولين بار براي انتخابات مجلس راي مي دهند، تشكيل مي دهد و نيمي از راي دهندگان نيز جوانان هستند.
وي درباره شمارش رايانه اي آراء در تهران گفت: تصميم گيري در اين زمينه در حوزه وظايف وزارت كشور است ولي اين نرم افزار بايد به تاييد ناظر برسد كه مورد قبول ما است.
رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: شوراي نگهبان نمي تواند شمارش جداگانه داشته باشد و اين برخلاف قانون بوده و وجاهت قانوني ندارد. تاكيد شمارش مجدد توسط شوراي نگهبان ما را نگران مي كند.
مبلغ گفت:  علي رغم همه تلاش ها براي احقاق حقوق مردم، اگر به نقطه اي رسيديم كه قانون موردتوجه قرار نگرفت و من ديدم نمي توانم انتخاباتي قانوني را برگزار كنم، آن انتخابات توسط من برگزار نخواهد شد.

گفت وگوي روحاني با فيگارو درباره انتخابات و فعاليت هاي هسته اي
دبير شورايعالي امنيت ملي در گفت وگو با روزنامه فيگارو در خصوص سفرش به پاريس، موضوع فعاليت هاي هسته اي ايران و انتخابات مجلس سخن گفت.
خلاصه اين مصاحبه كه از سوي ايسنا مخابره شده بدين شرح است:
* درآژانس بين المللي انرژي اتمي، از مونتاژ سانتريفوژكننده  مختص غني سازي اورانيوم به وسيله ايران ابراز نگراني شده است....
-مسئله مونتاژ سانتريفوژكننده ها هيچ ارتباطي به غني سازي ندارد؛  خاطرنشان مي كنم كه ما هرگز نگفته ايم كه به طور دايمي غني سازي را متوقف مي كنيم.
* البرادعي اعلام كرد كه جامعه بين المللي آخرين فرصت را در اختيار ايران گذاشته است. اگر آمريكا از نيات خير شما متقاعد نشده است، آنها پرونده ايران را به شوراي امنيت تحويل مي دهند، آيا از اين خطر آگاهيد؟
- ما تعهداتمان را دنبال كرده ايم، البرادعي اين را مي داند؛  ما پذيرفته ايم كه فورا پروتكل الحاقي را به اجرا درآوريم بدون اين كه منتظر پايان موعد قانوني باشيم. در حال حاضر بازرسان آژانس براساس اين پروتكل در ايران مشغول فعاليت اند. پس به من بگوييد در حال حاضر چه نگراني مي تواند وجود داشته باشد؟
* به خاوير سولانا، نماينده اتحاديه اروپا در ديدار از تهران گفته شد كه نمي توان به اروپايي ها توضيح داد كه چگونه ۴۵ درصد از نامزدهاي انتخابات مجلس قانونگذاري كه در تاريخ ۲۰ فوريه برگزار مي شود، به وسيله شوراي نگهبان از شركت در انتخابات محروم شده اند...
- قانون مي تواند به شكلي ملايم يا به روشي بسيار سخت شبيه به «سربازرس ژاور» در داستان بينوايان اعمال شود؛ داستان ايران امروز شبيه به داستان بينوايان است؛ به نظر مي رسد شوراي نگهبان قانون را به شكلي بسيار سخت به كار مي بندد كه به چشم منتقدان غيرقابل قبول است.
* با اتخاذ تصميماتي چنين سخت، محافظه كاران مي توانند تعداد زيادي از رأي دهندگان را از شركت در انتخابات منصرف كنند، رأي ندادن عده زيادي از مردم شهرت انتخاب شوندگان را لكه دار مي كند...
- برخلاف انتخابات محلي، انتخابات مجلس قانونگذاري يا رياست جمهوري هميشه مردم را جذب كرده است. بنابراين پيش بيني مي كنم كه حضور مردم از ۶۰ درصد تجاوز كند؛ در حالي كه در كشورهاي غربي در صورت شركت تعداد زيادي از مردم اين رقم از ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر نمي رود.

رايزني هاي خاتمي و كروبي نتايج مثبتي داشته است
حجت  الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه اي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ايسنا ديدگاه هاي خود را در خصوص مسائل اخير اعلام كرد.
وي در خصوص ارزيابي خود از روند رد صلاحيتها گفت: صلاحيت داوطلبان در استان ها، ابتدا توسط هيات هاي اجرايي بررسي شد و برخي به استناد مراجع چهارگانه رد صلاحيت وبرخي ديگر تاييد شدند. بعد از اين نيز نوبت به اعلام نظر هيات نظارت استان رسيد و آنها هم به صورت گسترده اي رد صلاحيت كردند. البته هنوز نوبت به بررسي نهايي هيات مركزي نظارت نرسيده و نمايندگان رد صلاحيت شده بايد شكايت و يا اعتراض خود را مطرح كنند.
سيد هادي خامنه اي در پاسخ به اين سئوال كه برنامه  گروه هاي دوم خرداد چيست گفت: آنچه در جلسات هماهنگي دوم خرداد مطرح شده، مورد نظر ماست؛ ما به تصميمات گروه  هاي خاص كه به صورت گروهي و حزبي خودشان گرفته شده نظري نداريم، اما گروه هاي دوم خرداد از مسئولان خواستند با اين كار خلاف برخورد شود و البته اين برخورد بايد قانوني باشد، البته گروه هاي دوم خردادي تا زماني كه تكليف مشخص شود اعتراض خود را ادامه مي دهند و اين اعتراض با استفاده از روش هاي قانوني خواهدبود زيرا اين گروه ها خود را طلايه دار حركت قانوني در جامعه مي دانند. وي همچنين با توجه به ديدار اخير شوراي نگهبان با مقام معظم رهبري و ديدگاه هاي ايشان گفت: رهبري بر عمل براساس قانون تاكيد داشتند، بخشي از صحبت هايشان اين بود كه شوراي نگهبان در مورد نمايندگان مجلس ششم اصل را بر صلاحيت بگيرند، مگر اين كه خلافش ثابت شود، بر اين اساس صلاحيت گروهي از نمايندگان ردصلاحيت شده تاييد خواهد شد. رهبري در بخش ديگري هم اشاره كردند كه بايد احراز صلاحيت عقلايي و عرفي باشد. شوراي نگهبان ببيند هيات نظارت كجا از اين قاعده خارج شده و اصلاح كند.
وي همچنين ابراز داشت: مجموعه تحولات نشان مي دهد گفتگوهايي كه آقاي خاتمي و كروبي داشته اند مثبت بوده است.

واكنش وزارت خارجه به قطعنامه پارلمان اروپا:
تقدير از همدردي - انتقاد از دخالت در امور داخلي
سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز در واكنش به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابراز همدردي نمايندگان پارلمان اروپا از فاجعه زلزله بم و حمايت اين پارلمان به همراه همبستگي جامعه جهاني در ارسال كمك هاي دوستانه وهمكاري در امر بازسازي بم تشكر و استقبال مي كند.
پارلمان اروپا بيست و پنجم ديماه قطعنامه اي در ارتباط با ايران منتشر كرد كه در آن به مسايل متفاوتي از جمله برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران، مسأله حقوق بشر و انتخابات مجلس شوراي اسلامي پرداخته شده است.به گزارش ايرنا، حميدرضا آصفي با رد موضع پارلمان اروپا در خصوص گفت وگوهاي جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه در مورد حقوق بشر افزود: تشويق اتحاديه به روشهاي تقابلي و ارائه قطعنامه در كميسيون حقوق بشر روند گفت وگوهاي موجود در اين زمينه را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين از موضع پارلماني اروپايي در خصوص همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و دسترسي به تكنولوژي پيشرفته استقبال كرد.آصفي تصريح كرد: انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي يك مقوله صرفا داخلي بوده و هرگونه اقدامي كه شائبه مداخله در امور داخلي ايران داشته باشد نه تنها كمكي به حل مسايل نمي كند، بلكه باعث بدبيني مي گردد.
وي افزود: مردم ايران اجازه مداخله در امور داخلي كشورشان را به هيچ كشور و گروه خارجي نمي دهد.

معاون پارلماني رئيس جمهور در گفتگو با الشرق الاوسط:
هيچ پيش شرطي براي روابط تهران و قاهره وجود ندارد
محمد علي ابطحي، معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور در گفتگويي با روزنامه عربي زبان الشرق الاوسط- چاپ لندن- به سئوالات خبرنگار اين روزنامه در خصوص روابط ايران و اعراب پاسخ داد.به گزارش ايسنا، ابطحي در اين مصاحبه در خصوص اين شايعه كه مصر براي رابطه با ايران پيش شرط گذاشته است گفت: ما چنين چيزي نشنيده ايم و هيچ پيش شرطي در اين زمينه وجود ندارد و هر آن چه كه مصر در اين زمينه درخواست كرده است، اعطاي زمان كافي بوده؛ زيرا ما نبايد فراموش كنيم كه دو كشور به مدت ۲۵ سال روابطي با يكديگر نداشتند.

خاتمي:
همچنان پي گير مسئله انتخابات هستم
رئيس  جمهوري  در ديدار بامعاونان  حقوقي  و امور مجلس  وزارتخانه ها برنقش  اين  معاونت ها به  منظور تحقق  حركت  دولت  قانونمند در چارچوب  حقوق  وتكاليف  قانوني  تأكيد كرد.به  گزارش  ايرنا به نقل از دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري  سيد محمد خاتمي  ديروز جايگاه  مجلس  را در حكومتي  كه  وجهه  و شان  مردمسالاري  داشته  باشد مهم دانست  و اظهار داشت : مجلس  مناسب ترين  محل  براي  وضع  قانون  و اعمال  نظارت  بر همه  اجزاي  حكومت  است . وي  افزود: مجلس  شوراي  اسلامي با توجه  به  اهميتي  كه  دارد مي تواند بهترين  نظارت را  بر روند انجام  امور داشته  باشد.خاتمي همچنين  درخصوص  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي اظهارداشت : ما در حال  پي گيري  مساله  هستيم  و آن چه  براي  ما مهم  است  برگزاري انتخاباتي  باشكوه ، آزاد و اجراي  دقيق  قانون  اساسي  است .
رئيس  جمهوري  بااشاره  به مسايل  رخ  داده  درروزهاي  گذشته  گفت : ما نظرمان را اعلام  كرده ايم  و اميدواريم  با توجه  به  مسايلي  كه  پيش  آمده  و بر اساس تفاهم ، شاهد تصميم  گيريهايي  باشيم  كه  هم  نگراني ها را رفع  كند و هم  اصول و موازين  در آن رعايت  شده  باشد و هم  موجب  شور و هيجان  مردم  در انتخابات شود.
خاتمي افزود: نبايد نگران  باشيم  كه  مردم  چه  كساني  را انتخاب  مي كنند، مردم  تعيين كننده  اند و بايد به  تشخيص  و نظر آنها احترام  گذاشت  و هيچ كس  نمي تواند آراي  آنها را به  مسيري  خاص  هدايت  كند.رئيس  جمهوري  اظهار اميدواري  كرد: در فضايي  آرام  و همراه  با تفاهم  ازاين  مرحله  بگذريم  ودراول  اسفندماه  سال  جاري  شاهد انتخاباتي  پرشورو باشكوه باشيم  و جامعه  با آرامش  و تفاهم  و حسن  نيت  به  پيش  برود.

تا انتخابات
نامه هيأت اجرايي انتخابات تهران به رئيس جمهور
هيأت اجرايي مركز حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر، طي نامه اي به رئيس جمهوري از عملكرد خود در تأييد صلاحيت نامزدهاي هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي دفاع كرد. به گزارش ايرنا در بخشي از اين نامه آمده است: نظر به اينكه رسيدگي به صلاحيت ها با تكيه بر استنادات قانوني وظيفه ذاتي هيات اجرايي است، ضرورت تعيين مبناي عمل هيات نظارت با اين فاصله غير قابل توجيه بين تأييدشدگان الزامي است.
در اين نامه از رئيس جمهوري خواسته شده است مشخص شود به استثناي مراجع چهارگانه چه مرجع ديگري تأمين كننده اسناد براي هيات مركزي بوده كه منتج به شكل گيري اين حادثه هزينه ساز براي نظام گرديده است.
اصل نظام را به خطر نيندازيد
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با انتقاد از ادامه تحصن نمايندگان گفت: اگر واقعا معتقدين به نظام اسلامي وارد صحنه نشوند و انتخاب كنندگان درست انتخاب نكنند، اصل نظام به خطر مي افتد.
به گزارش ايسنا يحيي آل اسحاق طي سخناني در دفتر حزب موتلفه اسلامي در قم درباره رد صلاحيت هاي صورت گرفته گفت: شما مي گوييد قانون و عده اي كه مي خواهند قانون گذار شوند ابزار انتخاباتي آنها نبايد غير از اين حرف ها باشد و براساس قانون امكان اشتباه وجود دارد و كسي نمي گويد هيات نظارت اشتباه نكرده است و شوراي نگهبان اعتراض ها را مي پذيرد.
معيار انتخاباتي جبهه وفاق
حبيب الله بوربور سخنگوي جبهه وفاق اسلامي به ايسنا گفت: هر فردي را از هر جناحي كه تشخيص دهيم، مي تواند نيروي كار آمد و مثبتي براي مجلس باشد، ممكن است در فهرست جبهه وفاق قرار دهيم. وي اظهار داشت: شايد براي اولين بار باشد كه جبهه اي اعلام رسميت كرده و به جاي توجه به حزب خود، افرادي را كه صلاحيت دارند در فهرستش قرار مي دهد و به اين شكل نظام پيدا مي كند. وي گفت: تا كنون بيش از ۲۰۰ نفر علاقمندي خود را براي قرار گرفتن در فهرست جبهه وفاق ايران اسلامي اعلام كرده اند.
سخنگوي جبهه وفاق ايران اسلامي درباره رد صلاحيت  ها گفت: جبهه وفاق با توجه به اينكه كارش را تازه شروع كرده، نمي خواهد در كشاكش اين درگيري ها قرار گيرد، ضمن اينكه معتقد است اگر خط كش قانون را بگذاريم و بر اساس آن عمل كنيم، هيچ مشكلي به وجود نمي آيد.
ديدار با كروبي
دبيران كل شوراي هماهنگي دوم خرداد عصر ديروز با رييس مجلس شوراي اسلامي نشست مشتركي برگزار خواهند كرد.
جميله كديور با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: به دنبال رد صلاحيت هاي گسترده، شوراي هماهنگي دوم خرداد تصميم گرفت جلسه اي مشابه جلسات مشتركي كه با رييس جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي داشت،  نشستي برگزار كند.
كارگزاران فهرست انتخاباتي نمي دهند
هدايت آقايي يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با اعلام خبر رد صلاحيت حدود ۶۰ نفر از كانديداهاي اين حزب از سوي هيات هاي نظارت استانها، گفت كه كارگزاران براي انتخابات مجلس هفتم فهرست نمي دهد. وي در گفت و گوبا ايسنا افزود: بر اين اساس و به واسطه آنكه به دنبال جريان رد صلاحيت كانديداهاي مجلس هفتم، امكان معرفي كانديدا از سوي كارگزاران در بسياري از شهرها از بين رفته كارگزاران سازندگي با ارسال نامه اي به رييس مجلس شوراي اسلامي اين موضوع را به اطلاع وي رسانده است.
تحصن ديگر موضوعيتي ندارد
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت: باتوجه به سخنان مقام معظم رهبري در بين اعضاي شوراي نگهبان، بهتر است اين شورا به طور دقيق برخي ردصلاحيت ها را كه توسط هيأت هاي نظارت صورت گرفته مورد بازبيني قرار دهد.حجت الاسلام مصباحي در گفت وگو با ايلنا، درخصوص سخنان مقام معظم رهبري گفت: سخنان ايشان بسيار دقيق بوده و باتوجه به فرمايشات مقام معظم رهبري ديگر موضوعيتي براي ادامه تحصن نمايندگان باقي نمي ماند.
وي تاكيد كرد: از ابتدا هم لازم نبود تا از طريق تحصن اقدام شود چراكه هنوز راه هاي قانوني به پايان نرسيده بود.
انتشار سخنان خاتمي در جلسه غيرعلني مجلس مي تواند مفيد باشد
به گزارش خبرگزاري فارس عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، انتشار سخنان رئيس جمهوري در جلسه غيرعلني مجلس را در شرايط كنوني براي جامعه مفيد دانست.كاظم جلالي نماينده شاهرود افزود:  البته آقاي خاتمي در جلسه غيرعلني مطرح كرد كه اين جلسه خودماني و خصوصي است و تأكيد كرد كه مطالب در جلسه باقي بماند.وي يادآور شد: علاوه بر اين، لابي ميان مسئولين نظام به مرور كاهش مي يابد و احساس مي شود كه صحبتها از طريق تريبونهاي آزاد و روزنامه ها مطرح شود.
عمليات رواني آمريكا در انتخابات
عقبه استراتژيك جمهوري اسلامي در نزد افكار عمومي جهان اسلام، برخورداري ايران از قدرت گفتمان منطقي و عقلاني و ضعف نظامهاي فرهنگي لاييك و ارتجاع افراطي براي مقابله با الگوهاي فرهنگي انقلاب اسلامي از موضوعاتي است كه آمريكا و صهيونيسم را در دستيابي به اهداف پليدشان ناكام ساخته است. به گزارش روابط عمومي كل سپاه، سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي در مراسم اختتاميه دومين همايش سراسري مديران و مسئولان فرهنگي سپاه با بيان مطلب فوق و با اشاره به اينكه نظام سياسي مبتني بر مردم سالاري ديني و واكنش تاريخي مردم ايران در مقابل بيگانه و آمادگي و انسجام در اتخاذ مواضع موثر و غيرتمندانه در شرايط حساس از ويژگي هاي جمهوري اسلامي ايران است، تصريح كرد: استفاده از ابهام آفريني و شبهه سازي در داخل كشور از جمله اهداف عمليات رواني آمريكا در آستانه برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.
حمايت جمعي از طلاب از شوراي نگهبان
جمعي از طلاب حوزه علميه آيت الله ايرواني در نامه اي به  اعضاي شوراي نگهبان، اقدامات اين شورا را در راستاي تعيين صلاحيت ها و انتخابات مجلس، مورد حمايت قرار دادند. به گزارش ايسنا در بخشي از اين نامه آمده است: «دشمنان خارجي كه از نابودي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از طرق مختلف از كودتا گرفته تا تحريم اقتصادي نااميد شده اند، چند سالي است كه جبهه جديدي را عليه جمهوري اسلامي گشوده اند كه اين شيوه را قرن ها پيش در آندلس عليه مسلمانان به كار گرفته اند و موفق هم شدند و آن جبهه فرهنگي و تهاجم فرهنگي است كه هدف اصلي آنها دور كردن جوانان مسلمان از هويت اسلامي و كشاندن جامعه ي اسلامي به سوي بي تفاوتي نسبت به مسايل پيرامون مي باشد».
ادامه تحصن نشان دهنده عدم اتكاء به راهكارهاي قانوني است
عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي گفت:به نظرمي رسد تعدادي از افرادي كه صلاحيتشان احراز نشده است و تعدادي محدود از نمايندگان فعلي كه در طي دوره ششم مجلس صلاحيتشان را از دست نداده اند مجددا مورد تأييد صلاحيت قرار گيرند.
حميد رضا ترقي در گفت و گو با ايلنا با اشاره به تداوم تحصن نمايندگان مجلس پس از فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي شوراي نگهبان گفت: بحث ادامه تحصن حركتي غير قانوني و اقدامي است كه نشان دهنده عدم اتكاء اين نمايندگان به راهكارها و پيگيريهاي قانوني است. وي ادامه داد: وقتي اين نمايندگان اعتراض خود را به شوراي نگهبان مي دهند تا مورد رسيدگي قرار گيرد و شكايتشان رسيدگي شود طبيعتا انجام تحصن و اين نوع اقدام ها قبل از درخواست رسيدگي به شكايت راهكاري خلاف عرف و معمول جامعه است و تشويق جامعه به فشارهاي غيرقانوني و استفاده از راهكارهاي غيرقانوني براي پيگيري مطالبات است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |