يكشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۶ - Jan 18, 2004
مقاوم سازي مهمتر از جابجايي است
انتقال پايتخت به كاهش تلفات زلزله كمك نمي كند
با ۸ درصد افزايش هزينه ساخت و ساز هر ساختماني ضد زلزله مي شود
رئيس پژوهشكده علوم زمين سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني ايران اعلام كرد:  جابه جايي پايتخت و انتقال سازمان هاي دولتي به مكاني ديگر، به كاهش مخاطرات و تلفات زلزله تهران كمكي نمي كند.
دكتر «منوچهر قريشي» ديروز در جمع خبرنگاران تصريح كرد: مقاوم سازي ساختمان هاي دولتي، امنيتي، بيمارستان ها، آتش نشاني و نهادهاي كمك رساني بايد به گونه اي باشد كه هنگام وقوع زلزله آسيب نبينند.
وي گفت: براساس محاسبات انجام شده از سوي كارشناسان ذيربط، هزينه ضد زلزله كردن هر ساختمان تنها حدود هشت درصد كل هزينه ساختمان يا معادل ۲۰درصد هزينه مرحله سفت  كاري آ ن را شامل مي شود.
وي با بيان اينكه براي مقاوم سازي ساختمان ها استانداردهاي اجباري و آئين نامه هاي لازم تدوين شده است، از مسئولان ذيربط خواست تا نظارت بر اين امر مهم در ساخت و ساز شهرها جدي گرفته شود.
وي همچنين بر گسترش فرهنگ بيمه كردن ساختمان هاي مسكوني از سوي مردم تاكيد كرد.
قريشي ادامه داد: سازمان زمين شناسي كشور مناطق و پهنه هاي پرخطر زلزله را شناسايي و گزارش هاي آن را در اختيار مسئولان و نهادهاي تصميم گير قرار مي دهد.
انتقال پايتخت
تنها پاك كردن صورت مساله است
همچنين يك  عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : انتقال  پايتخت  نه  تنها پاك  كردن صورت  مساله ، بلكه  گم  كردن  مساله  است .
«نادر شريعتمداري » افزود: در هيچ  نقطه اي  از دنيا چنين  چيزي  وجود ندارد كه  مديران  و مردم  از حوادث  طبيعي  و اتفاقي  كه  براي  آنها مي افتد فرار كنند بلكه  ايستاده و به  روش  معقول  با آن مقابله  مي كنند.
عضو كميسيون  اقتصادي ، برنامه  و بودجه و امور حقوقي  شوراي  شهر تهران  تصريح كرد: بحث  انتقال  پايتخت  پيش  از اين  هم  مطرح  شده  اما كارشناساني  كه  وظيفه بررسي  آن را برعهده  داشتند به  اين  نتيجه  رسيدند كه  با توجه  به  هزينه ها وتبعاتي  كه  اين  اقدام  به  دنبال  دارد، حداقل  در كوتاه  مدت  قابل  اجرا نيست .وي  ادامه  داد: اكنون هم  تهران  در وضعيتي  نيست  كه  اين  طرح  بسيار بلند مدت از سوي  مسئولان  ارايه  شده  و براي  بررسي  آن كه  آيا اين  كار را مي توان  انجام داد يا خير، وقت  بسياري  صرف  كرد، اين  نكته  نبايد فراموش  شود كه  موقعيت شهر تهران  اكنون  در «حالت  اضطرار» قرار دارد.

طرح هاي شهرداري براي ساماندهي شمال شهر تهران
خيابان خواجه عبدالله ماه آينده به مجيديه متصل مي شود
001197.jpg
۹۰ درصد املاك واقع در طرح احداث سه بزرگراه شهيد صياد شيرازي حدفاصل رسالت تا بزرگراه شهيد بابايي، بزرگراه دارآباد حدفاصل رسالت تا جاده لشگرك و ادامه بزرگراه همت از خيابان بني هاشم تا دارآباد با هزينه اي معادل ۲۰۰ ميليارد ريال آزاد شد و پيش بيني مي شود تا پايان امسال نيز كار احداث اين بزرگراه ها به اتمام برسد.
مهندس حسن كريميان شهردار منطقه ۴ ادامه داد: در كنار اين بزرگراه ها ادامه خيابان فرجام حدفاصل استاد حسن بنا تا خواجه عبدالله انصاري تا ۲۲ بهمن به بهره برداري خواهد رسيد كه مي تواند نقش مهمي در كاهش حجم ترافيك و آلودگي هواي منطقه و شهر تهران داشته باشد.
كريميان افزود: ۵ مجتمع فرهنگي،  تفريحي، ورزشي به نام هاي گلشن، صدف، مجيديه و هنگام به همراه يك مجتمع فرهنگي ويژه كاركنان شهرداري تهران برخوردار از انواع ورزش هاي توپي، استخر، سونا، آمفي تئاتر، سالن سينما، مركز فروش صنايع دستي، كارگاه اشتغال، كتابخانه و ساير مكان هاي آموزشي با هزينه اي حدود ۶۰ ميليارد ريال تا پايان سال ۸۳ آماده افتتاح در منطقه ۴ خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما و به گفته شهردار منطقه ۴، تا دهه فجر امسال ۶۵ پروژه ترافيكي فرهنگي و فضاي سبز شامل ۲۵ پارك محلي به مساحت ۲۰ هكتار، توسعه جنگل كاري به مساحت ۱۰ هكتار در اراضي جنب دانشگاه امام حسين، احداث مركز نگهداري كودكان بي سرپرست به منظور پاكسازي چهره شهر از محروميت و آ سيب هاي اجتماعي، احداث مركز توانمندسازي ناشنوايان همراه با كلاس هاي آموزشي، ورزشي، فرهنگي و مهارت هاي زندگي، احداث سه پل عابر پياده، ۱۰ پروژه اصلاح مهندسي و طراحي و ساخت ۴ ميدان هروي، الغدير، ملت و شميران نو با هزينه اي معادل ۷ ميليارد تومان آماده بهره برداري خواهد بود.
وي خبر از فعال شدن كميته بحران در منطقه ۴ و متعاقب آن طرح مقاوم سازي بناهاي مسكوني و تشديد مقررات نظارت بر ساخت و ساز در منطقه داد و گفت: طرح احداث يك پناهگاه به مساحت ۵۶ هكتار براي اسكان شهروندان هنگام وقوع حوادث غيرمترقبه را نيز دردست تهيه داريم.
به گفته كريميان يكي از آرزوهاي ديرين اهالي منطقه ۴ جابجايي پاركينگ اتوبوس هاي شركت واحد در خيابان هنگام بود كه قرار است فاز اول انتقال اين اتوبوس ها به پارك غزال خارج از محدوده شهر تهران تا دهه فجر امسال به انجام برسد كه مي تواند گام مهمي در كاهش ترافيك و آ لودگي هواي منطقه داشته باشد.وي گفت: شهرداري منطقه ۴ احداث يك مجموعه فرهنگي، ورزشي و فضاي سبز را به جاي پاركينگ فعلي شركت واحد طراحي كرد كه براي تصويب به كميسيون ماده ۵ ارسال شده است.

نگاه
سخنگوي دولت : ايران در آستانه تحول بزرگ اقتصادي قرار دارد
001200.jpg
افشين سبوكي

آمار مقاوم سازي و نوسازي تهران كارشناسي شده نيست
گروه شهري: معاون  فني  وعمراني  شهر تهران  گفت : آمارهاي  مربوط به  مقاوم سازي  و نوسازي شهر تهران  بدون  بررسي  و نظر كارشناسي  ارائه  مي شود.
محمد علي  آبادي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا، افزود: در حال  حاضر اطلاع  دقيقي  در خصوص  وضعيت  ساختمان هاي  شهر تهران در دست  نيست  و هيچ  ارگاني  هم  مسئوليت  اين  نقص  مهم  را برعهده  نمي گيرد.
وي  تصريح  كرد: هزينه  نوسازي ، ايمن سازي  و مقاوم سازي  ساختمان ها بسيار بالاست  و رقمي نيست  كه  بتوان  آن را بيان  كرد اما با اين  وجود همه مجموعه ها، دولت  و مردم  بايد براي  اين  كار اقدام  كنند.

افزايش شعب صدور گذرنامه
شعبه هاي دريافت مدارك براي صدور گذرنامه به زودي در تهران و كلان شهرهاي كشور افزايش مي يابد.
  اين شعبه ها براي كاهش زمان انتظار متقاضيان گذرنامه داير مي شود.
بهره برداري از اين شعبه ها در دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي آغاز شود.فراواني زايران عتبات عاليات موجب طولاني شدن زمان صدور گذرنامه شده است.

نقش موتورسيكلت ها و خودروها در آلودگي هواي تهران
دكتر مجيد شفيع پور، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران در گفت و گو با ايسنا گفت: براساس مطالعاتي كه از سال ۷۴ تا ۸۱ صورت گرفته است، تعداد خودروهاي سواري و وانت بارهاي بنزين سوز كه در سال ۷۴ حدود يك ميليون دستگاه بوده است، بيش از ۲ برابر افزايش يافته و شمار  خودروهاي فعال در سال ۸۱ به ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسيده است.
به گفته وي، اين افزايش توأم با رشد كيفي هم بوده است؛ بطوري كه خودروهاي كنوني از استانداردهاي زيست محيطي ملي برخوردارند.
شفيع پور  افزود: اين مطالعات نشان مي دهد جامعه موتورسيكلت هاي فعال تهران بزرگ كه در سال ۷۴ با تركيبي از ۴ زمانه، ۲ زمانه و گازي، ۲۵۰ هزار دستگاه بوده، در سال ۸۱ به ۴۵۰ هزار دستگاه رسيده كه متاسفانه اين افزايش كمي با ارتقاي كيفيت استاندارد زيست محيطي همراه نبوده و توليد موتورسيكلت ها در كشور بدون رعايت استانداردهاي زيست محيطي صورت گرفته است.

همزمان با روز هواي پاك
تهران ميزبان مروجان فرهنگ حمل ونقل عمومي سبز است
احداث اولين جاده دوچرخه سواري و گردشگري بين شهري و پيش بيني توسعه دوچرخه سواري همگاني در طرح هاي جامع كاهش آلودگي هواي استان ها، اولين خواسته هاي دوچرخه سواران طرفدار محيط زيست كشور از مسئولان در روز هواي پاك خواهد بود.
عليرضا عباسي، دبير انجمن پروانه سبز و هماهنگ كننده تور ملي دوچرخه سواري ايران با اعلام اين مطلب به آسمان آبي گفت: «اين تور براي دومين سال پياپي با محور حمل ونقل سبز و با شعار «دوچرخه سواري ديگر يك تفريح نيست، بلكه يك راه حل است و با هدف ارتباط بيشتر بين مردم و محيط زيست، ارتقاء سطح تندرستي جامعه، بهبود ترافيك و كاهش آلودگي هواي شهرها برگزار مي شود.»
وي افزود: «تيم ۵۶ نفره دوچرخه سواران طرفدار محيط زيست كشور به همراه هيات هاي همراه بعد از ۲۰ روز ركاب زني از ۵ نقطه كشور يعني شهرهاي اهواز، زاهدان، اروميه مشهد و بوشهر روز يكشنبه وارد تهران مي شوند و در قالب يك بيانيه خواسته هاي خودرا براي توجه بيشتر مردم و مسئولان به حمل ونقل سبز اعلام خواهند كرد.»

توقف ساخت و سازهاي فاقد ايمني در جنوب تهران
شهردار منطقه  ۱۹ تهران  گفت : تمام  عمليات هاي  ساخت  و ساز در جنوب  شهر كه فاقد ايمني  لازم  در مقابل  زلزله  باشد، متوقف  مي شود.
«مصطفي  سليمي» ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: از هفته  گذشته  كميته  نظارت  بر ساخت وساز در شهرداري  اين  منطقه  تشكيل شده  است  و بر تمامي ساخت  وساز  هاي  دولتي  و عمومي نظارت  مي كند.
وي  به  نظارت  مهندسان  ناظر بر ساخت  وسازها در جنوب  شهر اشاره  كرد و گفت :علاوه  بر كار مهندسان  ناظر، اين  كميته  به  دقت  بر نحوه  ساخت  و سازها نظارت كرده  و با كوچكترين  تخلفات  برخورد مي كند.
به  گفته  وي ، در همين  مدت  زمان  كوتاه  در حدود ۱۰ مورد از ساخت  و سازهاي غير استاندارد اين  منطقه  متوقف  شده  است .سليمي تصريح كرد: تمامي نقشه هاي  ساختماني  كه  براي  ساخت وساز تهيه  شده  است در اين  كميته  مورد بازنگري  قرار گرفته  تا مغايرتي  با اصول  ايمني  شهرسازي و نيز هشدارهاي  كارشناسان  در خصوص  گسل هاي  زلزله  نداشته  باشد.
شهردار منطقه  ۱۹ تهران  به  تخلفات  پيمانكاران  و مهندسان  ناظردر برخي  ازساخت  وسازهاي  منطقه  اشاره  كرد و گفت : در برخي  از ساختمان ها حتي  ستون  اصلي ساختمان  به  دليل  صرفه اقتصادي  حذف  شده  و به جاي  آن از چوب  استفاده  شده  است ،در اين  موارد به  شدت  با متخلفان  برخورد كرده  و آنها را به  مراجع  معرفي كرده ايم .
وي  افزود: در صورت  مشاهده  اين  گونه  تخلفات ، پروانه  ساختماني  بناها باطل خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |