دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۷
احترام به اقليت
مراقب كتاب هايمان باشيم
000756.jpg

شايد بحث پيرامون سركه و شستشوي لباس ها به اطاله كشيد و اهميت به اكثريت به وراي حدود تعيين شده رفته باشد. اكنون زمان آن فرا رسيده كه اندكي به قشر مظلوم و كمينه كتابخوان پرداخته شود. اگر چه دستورالعملي كه از آن ياد خواهد رفت مي تواند براي بسياري از خانواده ها مثمرثمر باشد، چه، حتي اگر كتاب هم نخوانيم دست كم در كتابخانه منزل مان چند جلد كتاب - براي تزئينات يا به سبب مد روز و روشنفكر جلوه كردن - يافت مي شود. اگر از بهاي معنوي والا ي اين كتاب ها صرفنظر كنيد، اين روزها قيمت چند جلد كتاب آن چنان زياد است كه از ميان رفتن شان براي اقتصادتان هم به صرفه نخواهد بود.
به هر روي در جامعه امروزي - به رغم تمام توسعه هايي كه طي چند ساله اخير در اين زمينه صورت پذيرفته - چندان به كتاب و كتابخواني پرداخته نمي شود. بنابراين بهتر است از هم اكنون، اولين گام را با نگهداري به جاي كتاب هايمان در راه اعتلاي فرهنگ خود، خانواده و اجتماع بر داريم و حداقل از اين راه به اقتصاد متزلزل خانواده ها ياري برسانيم. زيرا از يك سو كتاب ها خود داراي ارزش اقتصادي زيادي هستند و از سوي ديگر هر چه بر دانش تان افزوده شود، احتمال موفقيت شما در عرصه هاي تجاري و اقتصادي بسيار خواهد شد.
000291.jpg

اگر خانه تان دائماً در معرض سيل يا بارانهاي ويرانگر قرار دارد و كاغذها و كتابهاي شما در امتداد آن دائماً مرطوب هستند يا اگر در منزل آرام و گرم تان كمي آب روي اين دست اجناس ريخت و كتابها لك شدند، كافي است ابتدا خونسردي تان را حفظ كنيد و بعد تمهيدات ساده اي را به اين روش به كار ببنديد:
نخست كتاب را به گونه اي باز قرار دهيد كه بدون آسيب رسيدن به آن، اوراقش خشك شوند، سپس هنگاميكه ورق ها در  آستانه خشك شدن قرار گرفتند و هنوز تتمه رطوبتي بر سطح آن ها نشسته، كتاب را ببنديد و زير فشار قرار دهيد تا برگ  ها از چروك شدن و خرابي در امان بمانند. اين عمل علا وه بر حفظ زيبايي ظاهري اوراق كمك مي كند تا قارچ ها بر سطح كتاب رشد نكنند. بهتر است از پنكه يا وسيله اي مشابه براي خشك كردن كامل ورقها سود بجوييد. اگر ورقها بسيار خيس و مرطوب هستند لابه لاي آنها را با پودر بچه يا نشاسته بيالاييد و اجازه دهيد چند ساعتي پا برجا بمانند تا از نشستن هر لكي بر سطوح آنها ممانعت شده باشد، سپس پودر را پاك كنيد تا در يابيد كمترينآسيب ممكنه به كتاب وارد شده. اگر كتاب بسيار گرانبها است و از ارزش مادي يا معنوي زيادي نزد شما برخوردار است، بهتر است حربه ديگري را در ميان شيوه هاي به كار بسته شده بگنجانيد. هنگامي كه برگ ها از نم كمي برخوردار بودند، اتويي را كه دماي اندكي دارد به دست بگيريد و تك تك ورق ها را باآن حرارت بدهيد تا حتي بوي نا، بر جاي نماند.
وقتي كتاب خشك شدآن را ببنديد و از گيره اي C مانند ياري بگيريد تا كتاب به بيشترين ميزان ممكن، قالب اوليه اش را باز يابد.
با اين وجود به ياد داشته باشيد هر چقدر كه در باز يافت كتاب تلاش كنيد، نمي توانيد آن را به مانند روزهاي نخستين سالم بيابيد. بنابراين اگر اين مصيبت بر سر اوراق مهمي نازل شده بهتر است از آنها يك كپي تهيه كنيد تا مبادا با از دست دادن اصل آنها دچار دردسر شويد.
اگر در منطقه اي شرجي زندگي مي كنيد، كتاب هايتان را تا حد مقدور خشك - و يا در محيطي خشك - نگاه داريد. براي اين كار، مو‡ثرترين حربه، روشن نگاه داشتن چراغي ضعيف در محل نگهداري كتاب ها است. هرگاه كه به قارچ يا كپك روي سطحآنها برخورديد با پارچه اي تميز و نرم بزداييدش. اگر كپك بر جداره هاي نمناك نشسته نخست خشكش كنيد و بعد قارچ را پاك كنيد.

مدادهاي ايراني را بايد با نوع اروپايي آن مقايسه كرد نه با  چيني
000762.jpg
در پي درج مطلبي با عنوان «پول خود را با خريد مداد ارزان دور نريزيد» سيف الله پويا راد توضيحاتي در باره مصاحبه خود ارائه كرده است كه از نظر مي گذرد:
۱- اينجانب هرگز مداد توليد داخلي را در رده بندي كيفي اولا ً با مداد چيني مقايسه نكرده ام و اگر روزي امر به مقايسه داير شود، شايسته است كه مدادهاي توليد داخلي كه از كيفيت قابل قبول و مطلوبي برخوردارند با مدادهاي وارداتي از اروپا و ساير كشورهايي كه تحت ليسانس نامهاي مطرح در جهان مداد توليد مي كنند، مقايسه شوند.دوم، اينجانب در مصاحبه مزبور اعلا م كردم كه مدادهاي توليد داخل عمدتاً مورد استفاده مصرف كنندگان متوسط از نظر تخصصي است (دانشآموزان) منظورم اين نبوده كه از لحاظ كيفي مدادها متوسط هستند.
۲- فقط يك شركت در دنيا موفق شده رنگ با پايه آب و نه تينر، توليد كند و هر آنچه مداد وارد ايران مي شود و يا در ساير كشورها توليد و مصرف مي شود، همچنين مدادهاي توليد داخلي جملگي از رنگهاي تينري كه ضرر و زيان آن از نظر بهداشتي تاكنون در هيچ كشوري به اثبات نرسيده استفاده مي كنند.
۳- اينجانب در ارتباط با برخي مدادهاي هنري و تخصصي كه در داخل كشور زمينه توليد ندارند و مصرف آن نيز اندك است پيشنهاد كردم كه گمركات كشور تفاوتي بين حقوق ورودي آنها با ساير مدادها كه مصرف عامه دارد قائل گردد و هرگز يكسان سازي هزينه هاي گمركي (حقوق گمركي) براي مدادهاي تحريري عمومي با مدادهاي خاص هنري و تخصصي مدنظر اينجانب نبوده است.

بازارچه لوازم التحرير
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |