پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰
افتتاح اولين هتل زنان، هفته آينده
تك ستاره يا چهار ستاره؟
زني كه در راه مانده است، با ارايه شناسنامه و برگ تاييد اداره اماكن مي  تواند ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت -يك روز تا سه روز- در اينجا بماند
002013.jpg
آزاده بهشتي
خيابان اميركبير نرسيده به پامنار، پلاك ۳۷۶. هفت، هشت پله مفروش را كه پشت سر مي گذاري پشت ميزي بلند مي توانيد درخواست يك اتاق كنيد، بدون اينكه واهمه اي براي ماندن در اين مسافرخانه مجلل يا هتل معمولي داشته باشيد.
هتل تك ستاره يا مسافرخانه چهارستاره، اينجا فقط مسافر مي پذيريم. ما امكان شركت و مداخله در بحران نداريم. اينها را «راج پوست» مسوول فعلي هتل آرين مي گويد، هتلي براي زنان.
رونماي نه چندان تميز و در شيشه اي دودي با فضاي داخلي كاملا متفاوت است. حدودا ۱۸ اتاق ۲، ۳ و۴ تخته با ملحفه هاي تميز، پرده و ميز و از سوي ديگر پله هايي وجود دارد كه به سمت غذاخوري و آشپزخانه مي رود. تنها صبحانه و شام سرو مي شود تا زنان در صبح هنگام و شب ها مجبور نباشند براي تهيه غذا به بيرون مراجعه كنند. غذا مختصر است و مفيد.
سيستم گرمايشي هتل هنوز راه اندازي نشده است و اين دليلي است تا يكي، دو هفته تاخير در پذيرش مراجعه كنندگان ايجاد شود.
مديريت، مسوول و كاركنان هتل غالبا متخصص در امور روان شناختي، روانكاوي و مددكاري اجتماعي هستند. اما ارايه اين خدمات به مراجعه كنندگان تنها با درخواست خود آنها صورت مي گيرد. اينجا مركز ساماندهي نيست. اينها را مسوول فعلي هتل مي گويد، با تاكيد و كمي عصبانيت زماني كه از اومي پرسيم موضوع دختران فراري و زناني كه درتهران جايي براي اقامت ندارند چه مي شود و او باز هم با تاكيد مي گويد اينجا مركز ساماندهي نيست. اينجا يك هتل تك ستاره يا مسافرخانه چهارستاره براي اسكان در راه ماندگان است.
دركنار هتل آرين، مركز مشاوره پليس قراردارد كه هر دو از يك لابي استفاده مي كنند، هتل براي اسكان مسافران و مركز مشاوره  براي ارايه خدمات مددكاري.
امكان تفكيك مسافران وجود ندارد. علاوه بر اين ساماندهي افراد و مداخله در بحران، وظيفه اين سازمان نيست.
اين دليل باعث شده است تا اينجا مركزي براي اسكان موقت در راه ماندگان باشد.
وظيفه ايمني محيط نيز با نيروي انتظامي و اداره اماكن است و اين هتل به صورت مداوم با اين دو ارگان در ارتباط است.
جامعه زنانه، جامعه مردانه 
زنان همواره در جامعه به عنوان يكي از اقشار آسيب پذير جامعه مطرح بوده اند از اين رو هر از چند گاهي بحث هايي كاملا زنانه در محفل هاي مردانه شكل مي گيرد تا آنجا كه مي رسيم به اينكه اتوبوس زنانه، كلانتري زنانه،  تاكسي سرويس زنانه و اين آخري ها كه هتل زنانه راه اندازي  كنيم.
شكل گيري اين مراكز نه براي جداسازي و ايزوله كردن كه به نوعي اعلام نيازي از سوي قشر زنانه جامعه ايران است. از اين رو راج پوست، مسوول هتل آرين، معتقداست اين اعلام نياز ما را به اين فكر انداخت كه زنان در جامعه ايران به چنين  جايي نياز دارند و انگيزه اصلي براي راه اندازي اين موضوع، تنها همين اعلام نياز بوده است.
حضور زنان در برخي اماكن ممكن نيست از سوي ديگر امكان اقامت آنها به ويژه زماني كه به شهرهاي بزرگ سفر مي كنند غير ممكن است بخصوص اگر جزيي از قشر آسيب ديده و كم درآمد جامعه نيز باشند. لذا با وجودعدم ممنوعيت هايي در جامعه فرهنگ و نوع زندگي خود اين افراد، اين محدوديت ها را براي آنها ايجاد مي كند و مسوول هتل آرين معتقد است، راه اندازي برخي اماكن مخصوص زنان، اين مشكل را مرتفع مي سازد پس هتل زنان در بخش خصوصي وتوسط يك موسسه خيريه شكل مي گيرد تا پيشگام طرح حمايتي در جهت امكان سكونت موقت زنان مسافر به تهران باشد.
مي گويد: ما يك موسسه خيريه هستيم و هدفمان حمايت از قشر آسيب ديده و كم درآمد جامعه است. امكاناتي كه در اين هتل ارايه مي شود، رايگان است، ممكن هم هست كه كسي چنين هتلي را تاسيس كند و پول دريافت كند.
اگر چنين مكاني تاسيس شود، قطعا مراجعه كننده دارد و فرق نمي كند خصوصي، دولتي يا خيريه باشد. مهم حضور آنها است.
جايي براي تمام فصول 
ايجاد محيطي امن براي خود، ديگران و مسافراني كه به هتل آرين -هتل زنان- مراجعه مي كنند در درجه اول قراردارد از اين رو افرادي كه مي توانند به اين هتل مراجعه كنند، قطعا نمي توانند متكدي، معتاد، فراري يا زنان با شرايط ويژه باشند و فقط زني كه در راه مانده است، با ارايه شناسنامه و برگ تاييد اداره اماكن مي  تواند ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت -يك روز تا سه روز- در اينجا بماند.
راج پوست معتقد است، حضور زنان ويژه، فراري، معتاد و متكدي، فضا را دچارمشكل كرده و به فردي كه در راه مانده و به اين مكان مراجعه كرده آسيب وارد مي كند.
از سوي ديگر، امكانات محدود، اين شرايط را كه بتوان تفكيكي ميان اين افراد قائل بود از بين مي برد. پس بهترين راه عدم پذيرش اين افراد و سالم نگه داشتن فضا است.
از موسسه خيريه تا هتل زنان 
موسسه حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي،  به صورت امنايي و هيات مديره اداره مي شود كه از زمستان سال ۷۷، پروژه هاي گوناگوني مثل مركز بي خانمان هاي استان تهران، خانه ريحانه، سراي احسان و در آخرين مرحله هتل زنان را راه اندازي كرده است.
بخش مالي اين موسسه و از جمله هتل زنان ازكمك هاي مردمي، خيرين و سرمايه گذاري هاي خود موسسه تامين مي شود.
راج پوست، مدير هتل آرين معتقد است، با وجود خصوصي بودن اين موسسه و عدم برخورداري از كمك هاي دولتي، اين موسسه توانسته درزمينه اهداف خود خوب كار كند.
هتل آرين، هتلي براي استقرار زنان در راه مانده با وجود اينكه از محيطي خوب برخوردار است و اهداف خاصي را پيگيري مي كند، اما از لحاظ مكان يابي به نظر مي رسد چندان مناسب نيست، اما مسوول فعلي هتل در اين زمينه معتقد است، ما نبايد فكر كنيم كه زنان آسيب ديده و كم درآمد ما بعد از سفر به تهران براي اقامت به مكان ها و هتل هاي مناسب مراجعه مي كنند.
بيشترين سقف مراجعه مسافران، به مسافر خانه ها و هتل هاي همين نواحي است. پس قرار گرفتن هتل در اين مكان با وجود فضاي خاص و نامناسب آن مناسب وبه جاست.
هتل آرين در صورتي كه مشكل گرمايشي را پشت سر بگذارد، از هفته آينده آماده پذيرش مسافران است. اين را مدير هتل زنان هنگام خروج از هتل مي گويد.
فضاي خارجي هتل پر از سر و صدا است. بيش از آنكه چهره ات با چهره زني گره بخورد، مردان جورواجور از مغازه هاي آهنگري، الكتريكي، فروش آهن و ... خارج مي شوند.
روبه روي هتل آرين،  هتل خيام قرار دارد. دو كوچه پايين تر هتل، مسافرخانه و مهمانپذيرهايي كه هر ازگاهي ممكن است از آنجا زني هم خارج شود. اما در هتل آرين هيچ زني بيرون نمي رود. هتل آرين، هتل زنان، خالي است.

محروميت يا حريم؟
هتل زنان يعني چه؟ اين را پژمان با بدگماني پرسيد.
شايد در وهله اول يك طور جداسازي، محصوركردن، ايجاد محدوديت و... به نظر بيايد. مثل پاركي كه مي خواستند براي زنان بسازند، اما بالاخره هم پا نگرفت. ولي يك نكته را در نظر داشته باشيم: حريم هاي «خلوت» در شهر ما، درخيلي از موارد، عرصه هاي امني براي زنان نيستند. درست برعكس خيلي از ديگر نقاط دنيا، كه متوليان حريم هاي خلوت، دست كم به خاطر تقيد به قانون، جرات هيچ تعرضي را ندارند. اگرچه بالعكس، شايد خيابان جاي امني به نظر نيايد. اما در اينجا، گاه حتي راننده يك خودرو كرايه، همكار لاقيدي در محل كار، فروشنده اي ولنگار و يا هر آدم ديگري كه در يك محيط محصور امكان هم صحبتي با يك زن را پيدا كرده،ممكن است دست كم در نگاه يا لفظ به خودش اجازه تعرض به او را بدهد. از اين نظر، هتل زنان اتفاقا براي زن يا دختري كه به هر دليل ناچار است تنها سفر كند، يا مدتي را تنها باشد، جاي امن و مناسبي به نظر مي رسد. حتي شايد مناسب باشد كه راه اندازي زنجيره اي از اين هتل ها در همه شهرهاي بزرگ، بررسي شود. به اين ترتيب شايد خانواده ها هم راحت تر جرات كنند دختران خود را براي ادامه تحصيل به شهرهاي ديگر بفرستند.

بنگاه كاريابي تعاوني براي زنان
دسترسي آسان به مشاغل پنهان
مرحله آزمايشي فعاليت بنگاه كاريابي تعاوني زنان در ارتباط با مشاغل خانگي با همكاري فرمانداري، اداره كل تعاون و اداره كار و تشكل غيردولتي نگاه سبز به زودي آغاز شده است
002016.jpg
سعيده امين 
تاسيس بنگاه هاي كاريابي تعاوني براي زنان، خبر خوشي بود براي زنان جوياي كار كه از زبان معاون فرماندار تهران مطرح شد. تا امروز امكان اشتغال براي زنان بيكار فقط از طريق آگهي صفحه نيازمندي هاي روزنامه ها فراهم بود. غالب اين آگهي ها با عنوان استخدام منشي و يا نگهداري از كودك و سالمند درج مي شود و فقط با يك تلفن، مي توان از شرايط مورد نظر مطلع شده و با اصل شناسنامه و دو فقره چك كارمندي و يا حتي با سفته هاي سنگين، سر قرار بعدي حاضر شد.
شرايط نيز تقريبا در تمام اين شركت هاي خصوصي برابر است.
مزد كار روزانه، براي نگهداري از كودك و سالمند ۶۵ الي ۷۵ هزار تومان و براي كار شبانه روزي ۱۵۰ هزار تومان است البته همراه با انجام امور منزل بدون بيمه و اولين دستمزد كارگر نيز به عنوان حق كميسيون به موسسه كاريابي اختصاص مي يابد.
استخدام منشي نيز حقوق بالاتر از ۷۰ تومان ندارد، البته اگر مسلط به زبان انگليسي و تايپ باشد.
مرحله آزمايشي فعاليت بنگاه كاريابي تعاوني زنان در ارتباط با مشاغل خانگي با همكاري فرمانداري، اداره كل تعاون و اداره كار و تشكل غيردولتي نگاه سبز به زودي آغاز شده است.
زهرا نژاد بهرام، معاون فرمانداري تهران مي گويد: «بنگاه هاي كاريابي براي زنان تاكنون فقط به صورت خصوصي اداره مي شد اما با توجه به رويكرد دولت براي خصوصي شدن اين بنگاه ها به صورت تعاوني با اولويت كاريابي براي زنان تاسيس مي شود.»
به اعتقاد وي اين بنگاه هاي تعاوني، همان موسسات كاريابي به شكل رسمي تر هستند كه با ضريب اطمينان بالاتري خدمات قابل ارايه به متقاضيان را تامين مي كنند.
خديجه مقدم مدير موسسه نگاه سبز نيز معتقد است، اين بنگاه ها هم فرصت هاي كاريابي را براي زنان تحصيل كرده و بدون تحصيلات، بيشتر مي كنند و هم زمينه اعتماد متقاضيان و كارفرمايان را نسبت به كارجو، بهتر فراهم مي سازد.
مقدم به فراواني زمينه هاي اشتغال در اين بنگاه ها اشاره كرده و مي گويد: «كاريابي در اين بنگاه ها صرفا به نگهداري از كودك و يا سالمند منحصر نمي شود، بلكه آشپزي، خياطي، تايپ، باغباني، رانندگي، فيلمبرداري، تزيينات، طراحي منزل و غيره نيز از مشاغل مورد نياز در اين بنگاه ها خواهد بود.»
اولين بار، خانه اشتغال زنان در منطقه ۱۵ شهرداري تاسيس شد. اين مركز با مشاركت شهرداري منطقه و تشكل نگاه سبز و بانوان محله، آغاز به كار كرد. در اين خانه اشتغال، پس از آموزش مشاغل متعدد به بانوان، كاريابي نيز براي كار آموختگان فراهم مي شد و اين، الگوي خوبي براي بنگاه هاي كاريابي در سطح كلان تر بود. لذا فرمانداري تهران با دعوت از اين تشكل، خواستار همكاري و استفاده از تجربيات متوليان خانه اشتغال منطقه شد. مجوز بنگاه از اداره كار گرفته شد و با پشتيباني اداره تعاون و فرمانداري، اولين بنگاه كاريابي تعاوني بانوان تشكيل شد. انتخابات مجمع عمومي، برگزار شده و اقدامات اوليه براي انتخاب مكان وتشكيلات اداري انجام شد.
نژاد بهرام مي گويد: اين تعاوني را تاسيس مي كنيم تا يك موسسه كاريابي براي زنان تحصيل كرده داشته باشيم. به هر تقدير در شرايط اقتصادي موجود زنان تحصيل كرده نيز به شغل نياز دارند و از قاعده اشتغال ساير زنان مستثني نيستند.
مقدم در مورد مكانيزم كاريابي براي زنان مي گويد: در ابتدا فراخواني براي كارجويان اعلام خواهيم كرد و بعد با رايزني با ادارات، موسسات و مراكز مختلف، نيروي انساني مورد نياز آنها را جويا شده و متناسب با متقاضيان موارد مورد نظر آنها را تامين خواهيم كرد.
رايزني باسازمان ها به صورت آگهي و يا مكتوب خواهد بود و تمام زمينه هاي اشتغال راشامل خواهدشد.
وي در مورد شرايط جذب كارياب اظهار مي كند: «متقاضيان كار ابتدا پرسشنامه اي را دراين مركز پر كرده و مدارك مورد نياز را از جمله شناسنامه، گواهي سلامت و گواهي سوء پيشينه رابراي مراكز تهيه خواهند كرد. وي گفت: «عدم سوء پيشينه، يكي از شرايط اساسي هر متقاضي كار است و به اين ترتيب ضريب اطمينان كارفرمايان بالاتر خواهد رفت.»
يكي از مشكلاتي كه در شركت هاي خصوصي كاريابي براي كاريابان و كارفرمايان وجود دارد، پايين بودن ضريب اطمينان ميان طرفين است. اين مساله اغلب موجب بروز مشكلاتي در قرارداردها مي شود كه غالبا نيز كار به دادگاه و قانون ختم مي شود.
اگرچه بنگاه هاي تعاوني هم قادر به تامين كامل امنيت نيستند اما از درجه اعتماد بيشتري نسبت به ساير شركت هاي خصوصي برخوردار هستند. گرو نگه  داشتن شناسنامه و دريافت يك فقره چك تضمين شده و يا سفته بالا، از مكانيزم هاي فعلي براي جلوگيري از هرگونه خطاي احتمالي از سوي كاريابان است.
البته همين كار، برخي اوقات سو ء استفاده بسياري از شركت هاي كاريابي و يا حتي كارفرمايان را موجب مي شود و كارگران را به استثمار بنگاه ها در مي آورد.
يكي از مشكلات ساختار اغلب مشاغل غير دولتي، بيمه نكردن كارفرمايان است. بويژه شركت هاي خدماتي و كاريابي كه غالبا زير بار بيمه كردن كارگران خود نمي روند.
شركت هاي خدماتي نيز به ندرت اقدام به بيمه كارگران و كارمندان خود مي كنند لذا ممكن است سال ها خدمت در اين شركت ها در نهايت جزو سابقه كاري فرد محسوب نشود.
زهرا نژادبهرام با بيان اينكه قوانين بيمه نيز داراي اشكالاتي است مي گويد: «بيمه فقط براي مشاغل با دوام، خدمات مي دهد و براي مشاغلي كه يك ماه و يا بيشتر دوام ندارند بيمه اي نيز وجود ندارد.
وي مي گويد: برخي از مشاغل مانند آشپزي و يا فيلمبرداري ممكن است فقط يك روز در هفته براي كاريابان موجود باشد و يا در طول يك ماه فقط ۵ روز به يك كارگر نياز داشته باشند.
معاون فرماندارتهران اضافه مي كند: بيمه دركشور ما فقط ۶۰ الي ۷۰ سال سابقه دارد و فراگير نيست و فقط در عرصه مشاغل دولتي وجود دارد.
از طرفي بنگاه هاي كاريابي به هيچ وجه كارفرما محسوب نمي شوند و كارفرما در اصل استخدام كننده كارگراست. به همين دليل نه كارفرمايان و نه بنگاه هاي خدماتي حاضر به بيمه كردن كارگر نيستند و اگر بيمه كارگران را براي كارفرمايان اجباري كنيم ممكن است كارفرمايان از درخواست نيروي انساني و يا كارگر منصرف شوند. وي معتقد است، در اينگونه موارد مانند سايركشورها لازم است كه دولت وارد ميدان شده و بخشي از كارگران را بيمه كند. البته بيمه خويش فرما مي تواند در اينگونه موارد مورد استفاده قرار گيرد.
يك حقوقدان- معتقد است، طبق قانون كار، مي توان با كارمندان قرار داد دايم ويا موقت منعقد كرد. درصورتي كه قرارداد دايم باشد، كارفرما مكلف به بيمه كردن كارگران و همچنين پرداخت كليه حقوق قانوني ناشي از آن است و اگر قرارداد موقت باشد كه اكثر كارفرمايان چنين مي كنند، بيمه شامل حال آنها نمي شود. به گفته وي، كارفرمايان با تقلب، اغلب، يا قرارداد نمي بندند يا اگر هم اين كار را بكنند قرارداد موقت است.
كارگران نيز اغلب از حقوق خود آگاهي ندارند و عموما نيز به اداره كار مراجعه نمي كنند.
به هر تقدير چشم انداز روشني براي قشر پنهاني از طبقه كارگر كه به هيچ سنديكا يا صنفي تعلق نداشته و يا از جانب آنان حمايت نمي شوند در حال ايجاد شدن است. يكي از ملزومات يك شغل، امنيت است، چه براي كارگر و چه براي كارفرما و البته كاريابي يكي از مولفه هاي اشتغال در كشورهاي پيشرفته است. آنچه مسلم است، بسياري از مشاغل خدماتي وجود دارد كه هنوز از چشم كاريابان پنهان است و شركت هاي كاريابي مي  توانند اين مشاغل را به كاريابان معرفي كرده و زمينه اشتغال آنان را فراهم كنند.

فرهنگ سازي با اسباب بازي
قرار شده است تا با توجه به نقش مهم اسباب بازي در شكل گيري رفتار كودكان از اين به بعد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي اسباب بازي ها مجوز صادر كند.
اين در حالي است كه اكثر اسباب بازي هايي كه در مراكز اسباب بازي فروشي عرضه مي شود توليد خارج از كشور است، حال مشخص نيست احتمالا قرار است دو عروسك «سارا و دارا» نقش فرهنگ سازي رابراي كودكان ايفا كنند.
اين اسباب بازي ها در گروه هاي حركات مهارتي، آموزشي، كمك آموزشي ، فكري، فرهنگي- هنري و كمك درماني تفكيك مي شوند.

ماست بخوريد لاغر شويد
اگر دوست داريد لاغر وخوش تيپ شويد ماست را در برنامه غذايي هر روز خود بگنجانيد.
آخرين تحقيقات در اين زمينه نشان مي دهد افرادي كه در برنامه غذايي خودشان ماست كم چربي را مي گنجانند بيشتر از افراد ديگر كاهش وزن دارند.
اين در حالي است كه ماست به دليل داشتن كلسيم فراوان در كودكان در حال رشد موجب افزايش قد نيز مي شود.
شايد مغول ها هم به همين دليل است كه هر روز صبح طبق آيين سنتي يك كاسه ماست مي خورند.

جايزه براي ارتقاي كيفي ساخت و ساز
در حالي كه همه منتظر زلزله تهران هستند، مسوولان تازه به فكر بالا بردن سطح كيفي ساخت و ساز افتاده اند.
به طوري كه معاون برنامه ريزي استانداري تهران خواسته است تا براي اينكه سطح كيفي ساخت و سازها در كشور بالا رود براي اين مورد تشويقي در نظر گرفته شود.
از اين طريق شايد هم خسارت زلزله كمتر شود و هم افرادي كه علم اين كار را دارند بالاخره بتوانند در ساخت و ساز نقش ايفا كنند.
به نظر مي رسد اين تشويق ها معطوف به حذف يا كاهش ماليات به شهرداري خواهد بود.

شايد سال آينده گازدار شويد
در حالي كه هر روز خبر از صادرات گاز ايران به كشورهاي مختلف شنيده مي شود اما هنوز هم مناطقي از همين تهران بزرگ و تعدادي از شهرهاي ايران از وجود گاز بي بهره هستند. اما از قرار معلوم قرار است تا به مشكلات خانوارهاي بي گاز هم رسيدگي شود. بر اين اساس «طلايي نيك» نماينده مجلس، ابراز اميدواري كرد بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق باتصويب نهايي مجلس، ميزان تسهيلات براي هزينه گاز رساني داخل منازل از ۱۵۰ هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان افزايش خواهد يافت. پس اميدوار باشيم اگر تورم به همين نسبت باقي بماند شايد سال آينده بتوانيد مشكلات پر كردن كپسول هاي گازتان و سرماي هوا را حل كنيد.

مسكن هاي خارجي
قرار شده است كه ترك ها يك هزارو۵۰۰ واحد مسكوني در ايران بسازند. اين اولين موافقت نامه سرمايه گذاران خارجي با وزارت مسكن و شهرسازي ايران است. به هر حال شايد با وجود ترك ها بتوانيم مشكل مسكن را درايران حل كنيم. براساس اين موافقت نامه شركت تركيه اي «جو يك» در زميني به مساحت ۴۲ هكتار در شهر جديد هشتگرد يك هزارو۵۰۰ واحد مسكوني مطابق با فن آوري هاي روز احداث كند. اين شهر قابليت اسكان ۱۴۰ هزار نفر را دارد و در اتوبان قزوين تهران واقع شده است.
گفتني است حدود ۳۰ميليون نفر در سال هاي آينده متقاضي مسكن در ايران خواهند بود.

۳ميليون كشته ناشي از دود
سالانه ۳ميليون نفر درجهان بر اثر آلودگي هاي هوا جان خود را از دست مي دهند. عمده ترين آلاينده ها در فضاي شهرناشي از وسايل نقليه موتوري، دود سيگار، مواد شوينده شيميايي، سموم حشره كش و مصرف سوخت هاي فسيلي نامناسب در منازل است.
تحقيقات نشان مي دهد تماس و اثرگذاري آلاينده هاي هوا در فضاي بسته بر سلامت ما بيش از آلودگي هوا در فضاي آزاد شهري است.
از  آنجايي كه در كشور ما زنان و كودكان اكثر اوقات خود را در فضاهاي بسته سپري مي كنند، خطر مبتلاشدن به بيماري هاي دستگاه تنفسي در آنها بيشتر است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |