پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰
خارجي هاي جشنواره امسال
... و بيل را بكش
امسال جشواره فيلم فجر دو بخش ويژه دارد: بخش« جلوه هاي ويژه» و «سينماي حادثه اي» و قرار است در آنها چند فيلم جديد خارجي نمايش داده شود
002058.jpg
اگر جزو آن دسته عشاق سينما هستيد كه حال و حوصله بلندشدن از پاي دستگاه ويديو و دي. وي. دي را داريد و هنوز براي تماشاي فيلم خارجي روي جشنواره فجر حساب مي كنيد، بايد خدمت تان عرض كنيم كه اوضاع زياد هم بد نيست. البته بخش  هاي مرور بر آثار يكي دو سينماگر خارجي حذف شده كه اتفاقاً خوب است. بس كه آثار عجيب و غريب و با كيفيت هاي خيلي پايين و به طريق پروجكشن در اين بخش ها نشان داده اند. اما به هرحال مسوولان جشنواره توانسته اند يكي دوتا برگ برنده شان را رو كنند و مشتاقان جشنواره را كم و بيش راضي نگه دارند.
معروف ترين فيلمي كه امسال در جشنواره به نمايش درمي آيد، قسمت سوم ارباب حلقه هاست. پيتر جكسون با آخرين قسمت اين سه گانه، دنيا را مسحور خودش كرده و احتمالاً جايزه اسكار بهترين فيلم را هم خواهد برد. اگر اين اتفاق رخ بدهد، آن وقت جشنواره امسال، اولين جشنواره اي خواهد بود كه فيلم برنده اسكار،  پيش از حضور در مراسم در آن به نمايش درآمده است.
اما اگر نخواهيد از رسم روز پيروي كنيد و جزو طرفداران خاص تر سينما هستيد، برگ برنده جشنواره امسال، «بيل را بكش» كوئنتين تارانتينو است.
تماشاي موزيكال رزمي تارانتينو بر پرده سينما، خلسه آور خواهد بود. بخصوص كه قرار باشد قطعه هاي خوزه لوئيز، باكالوف و نانسي سيناترا از بلندگوهاي سينما به طريقه دالبي پخش شود.
آنهايي كه «قهرمان»، اثر فيلمساز چيني ژانگ يي مو را ديده اند، از يك اثر شگفت انگيز صحبت مي كنند و در انتظار ديدنش روي پرده بزرگ هستند. فيلم ديگري در مايه هاي «ببر غران، اژدهاي پنهان» كه انگار چيز بدي از آب درنيامده است.
از جريان غير اصلي سينماي هاليوود هم دو فيلم مطرح داريم. اقتباس اثر «اسپايك جونز» و «آمريكايي آرام» ساخته «فيليپ نويس» كه هردو (بخصوص اولي) آثار مطرحي به حساب مي آيند. آمريكايي آرام براساس رمان مشهور گراهام گرين ساخته شده و تماشايش قاعدتاً براي علاقه مندان ادبيات هم جذاب است.
مثل هميشه، چند فيلم درجه دو و سه هاليوودي هم وجود دارد. «الكس و اما» ساخته راب راينر گرفته تا «شهر ساحلي » اثر مايكل كاتن جونز.
ضمناً اگر از تماشاي «بيل را بكش» خوش تان آمده، مي توانيد به عنوان دسر پيش از غذاي اصلي، دوتا از فيلم هاي رفيق و همفكر تارانتينو و روبرتو رودريگوئز را ببينيد. قسمت  هاي دوم و سوم مجموعه بچه هاي جاسوس، قرار است در جشنواره اكران شود.
«تعادل»، يك فيلم علمي - تخيلي آينده نگرانه است كه قرار است به شما يادآوري كند، اگر احساسات را كنار بگذاريم با چه دنياي وحشتناكي روبه رو خواهيم بود و اين حرف ها را با چند صحنه اكشن خوش استيل تركيب كرده است. «آرماگدون» معروف هم قرار است چند سال پس از اكرانش در سينماهاي جشنواره به نمايش دربيايد كه حقيقتش، تماشاي آن در همان سال ساختش هم لطف چنداني نداشت. اما «چراگاه بي حصار» كوين كاستنر، جديدتر است و بازگشت موفق كاستنر به ژانر وسترن پس از محصول اسكاري «با گرگها مي رقصد» به حساب مي آيد.
از فيلم هاي بخش مسابقه بين المللي كه هنوز خبري نداريم. هرچند كه گفته مي شود خبري از ضيافتي شبيه بخش مسابقه پارسال نيست. سالي كه فيلم هايي مثل «مرد بدون گذشته»، «پسر»، «مجوز عبور»، «بي خوابي»، «بولينگ براي كلمباين» در آن به نمايش درآمد.
فيلم هاي اروپايي هم كه حضورشان تابه حال در جشنواره قطعي شده، چندان شناخته شده نيستندو فعلاً درباره اين فيلم ها هيچ توصيه اي نداريم.
به هرحال اگر آدم با صبر و حوصله اي هستيد و مي توانيد چندماهي براي ديدن فيلم هاي موردعلاقه تان صبر كنيد و ضمنا عشق صف جشنواره فجر هم بيچاره تان نكرده، پيشنهاد مي كنيم كه كمي صبر كنيد. تجربه نشان داده است كه اغلب آثار حاضر در جشنواره پس از مدتي در سينماهاي تهران به نمايش درخواهند آمد.

«ني آوران» كجاست؟
ماندانا حميدي 
اگر از سر پل تجريش به سمت نياوران حركت كني پس از طي مسافتي حدود يكي دو كيلومتر به يك دو راهي مي رسي كه يك راه به سمت جنوب و يك راه به سمت شرق مي رود. خياباني كه به سمت جنوب مي رود شما را به پارك زيباي نياوران هدايت مي كند و خياباني كه به سمت شرق كشيده شده كمي جلوتر در سمت راست شما را به مجموعه اي وسيع، تاريخي، زيبا و با ارزش مي رساند به نام مجموعه فرهنگي نياوران.
اين مجموعه فرهنگي نياوران كه همان مجموعه كاخ موزه هاي نياوران است در روزهاي هفته، ميزبان بسياري از علاقمندان و دوستداران اماكن فرهنگي، تاريخي و هنري ايراني و خارجي است.
در قديم و در زمان حكومت فتحعلي شاه قاجار در قسمت هاي شمالي تهران ده كوچك و خوش آب و هوايي وجود داشت به نام «گرده به» و يكي از خوش آب وهواترين قسمت هاي اين دهكده كوچك هم عبارت بود از يك نيزار وسيع كه فتحعلي شاه در زمان سلطنتش دستور داد تا برايش در آن باغي ييلاقي احداث شود و به همين دليل ساده نام اين باغ ييلاقي را باغ «ني آوران» گذاشت. بعد از فتحعلي شاه پسرش محمدشاه هم از اين باغ به عنوان تفرجگاه ييلاقي بهره مي برد و سرانجام هم درهمين باغ فوت كرد.
ناصرالدين شاه كه خاطره فوت پدر او را از باغ ييلاقي نياوران دل چركين ساخته بود تا يكي دو سال توجه چنداني به اين مكان نكرد اما بعد از آن تصميم به ساختن قصر زيبايي - به عنوان اقامتگا، ييلاقي - در اين باغ گرفت. اين قصر زيبا كه به دستور ناصرالدين شاه در ضلع جنوبي باغ ساخته شد اول به نام قصر نياوران يا جهان نما نام گرفت و در اواسط حكومت ناصرالدين شاه به كاخ صاحبقرانيه تغيير نام داد. در كنار اين قصر و در قسمت مركزي باغ هم مجموعه عمارت هاي كوچكي ساخته شد كه اغلب حرمسراهاي شاهان و شاهزادگان قاجار بودند و نيز قصر زيبايي درشرق اين مجموعه عمارات به نام كوشك احمدشاهي.
در زمان پهلوي اول كه اين ميراث عظيم به رضاشاه رسيده بود قرار شدكه جشن عروسي محمدرضا و همسر اولش فوزيه در همين كاخ صاحبقرانيه برگزار شود كه به دلايلي اين كار صورت نگرفت.
در دوران محمدرضا شاه پهلوي و درپي تصميم جابه جايي محل اقامت خاندان سلطنتي از سعدآباد به نياوران، كاخ دردست احداثي كه به جاي آن مجموعه عمارت هاي مركزي در باغ نياوران و به منظور احداث كاخ نخست وزيري درحال ساخته شدن بود با هدف جديد اسكان خاندان سلطنتي به صورت كاخي مجلل و مدرن تكميل شد و كاخ نياوران نام گرفت كه بعدها محل زندگي و اقامتگاه خانواده سلطنتي پهلوي دوم شد. پس از جابه جايي خانواده شاه از سعدآباد به نياوران، كاخ صاحبقرانيه به عنوان دفتر كار شاه، كاخ نياوران به عنوان محل زندگي او و خانواده اش و كوشك احمدشاهي اقامتگاه وليعهد -رضا پهلوي- بود.
امروز تمام مجموعه، تحت نظارت كامل سازمان ميراث فرهنگي اداره مي شود. كاخ موزه نياوران در سال ۱۳۶۵، موزه جهان نما در سال ۱۳۷۶ (به عنوان موزه اي دايمي)، كاخ صاحبقرانيه در سال ۱۳۷۷ و كوشك احمدشاهي در سال ۱۳۷۹ به عنوان مكان هايي تاريخي و ديدني، در معرض ديد عموم علاقه مندان قرارداده شدند.
درحال حاضر يعني از چند سال اخير تاكنون فعاليت هاي مجموعه در مرحله جديدي قرار گرفته است.
بازسازي و مرمت كليه بناها درحال انجام است كه به دليل همين بازسازي ها درحال حاضر كاخ نياوران و كوشك احمدشاهي تعطيل است و تنها كاخ صاحبقرانيه و موزه جهان نما قابل بازديد است.
در سال هاي اخير، مجموعه، بيشترين تلاش خود را بر پايه حفظ هويت تاريخي و فرهنگي اين مجموعه و ايجاد سيستم جديد معرفي مجموعه به مخاطبين قرارداده كه معرفي قسمت هاي مهم و گوناگون مجموعه گوشه اي از اين تلاش ها به شمار مي آيد. براي مثال: موزه جهان نما به عنوان موزه اي دايمي و دربردارنده مجموعه اي از آثار نفيس داخلي و خارجي از هنرمندان قديمي و معاصر و محلي براي برگزاري نمايشگاه هاي موقت، تالار آبي واقع در كاخ نياوران مورد استفاده در برگزاري بسياري از برنامه هاي نمايشگاهي، نگارخانه جهان نما، سينماي اختصاصي كه در حال حاضر براي برگزاري جشن ها، سمينارها و كنسرت ها از آن بهره برداري مي شود، كتابخانه اختصاصي كاخ نياوران مشتمل بر ۲۲ هزار جلد كتاب و ... .
درضمن جشنواره نياوران كه دو سال است برگزار مي شود و سايت اينترنتي مجموعه، تواما ً درجهت ايجاد امكان هرچه گسترده تر ارتباط متقابل مجموعه و مخاطبين مورد بهره برداري قرار دارند و در نهايت، بازديد از اين مجموعه زيباي تاريخي، هنري و فرهنگي به همه علاقه مندان و دوستداران تاريخ و هنر و فرهنگ اين مرز و بوم پيشنهاد مي شود.

ورود به شبكه شانس
002061.jpg
علي كيواني نژاد
يك تجارت بي سروصدا و شايد هم تا حدودي سهل الوصول؛ يك شبه ره صدساله مي رويد. فرمي از بانك تهيه و فقط و فقط ۵ هزارو۵۰۰ تومان به حساب آن واريز كنيد. تا سال آينده شايد شما يكي از متمول ترين شهروندان تهراني  شويد.
اينبار نه از «گلدكوئست» و سكه هاي سحرانگيزش خبري است و نه از «پنتاگونا» و «الماس». اصلاً لازم نيست يك سكه طلايي بخريد آن هم به قيمت ۴۶۰ هزار تومان و بعد منتظر بمانيد تا كل سكه هاي ضرب شده به فروش برسد و اگر شانس با شما بود آن وقت سكه خود را در بازار جهاني سكه به فروش برسانيد.
طرحي كه پيش روي شما قرار دارد به گفته مسوولانش با رفع موانع قضايي و شرعي - كه گفته مي شود تا چند روز ديگري موانع شرعي آن نيز رفع مي شود- مي تواند شما را به مدينه فاضله برساند.
جريان از اين قرار است: مي توانيد اين فرم را از فلان بانك تهيه كنيد. بعد به حسابي كه گفته مي شود ۵ هزارو۵۰۰ تومان واريز كنيد. در قبال اين مبلغ يك «سي دي» به انتخاب خودتان به شما داده مي شود. در اين لوح فشرده - بخوانيد سي دي - نام افرادي كه قبل از شما به اين شبكه وارد شده، آمده و مي توانيد اصطلاحاً شاخه خود را انتخاب كنيد.
- شركت هيچ گونه دسترسي به منابع مالي اين طرح (نفرات ستون چهارم و هفتم و نهم) ندارد -. فقط بابت سه نفر از اعضاي جديدي كه وارد اين مجموعه مي شوند، ۲ هزار تومان دريافت مي كند كه در قبال آن ۳ عدد «سي دي» به انتخاب نفرات به آنها مي دهد و هماهنگي اعضا را برعهده دارد و اين مبلغ جهت تامين هزينهCD ها و تامين هزينه مخارج جانبي اين طرح صرف مي شود و مقداري از سود حاصله آن صرف ايتام، مساكين و امور خيريه خواهد شد.
اين توضيح پشت برگه هايي است كه شما به عنوان فرم دريافت مي كنيد. براي واريزكردن وجه به اين حساب ها مي توانيد از حساب هاي پس انداز، عابربانك، سپرده كوتاه مدت، سيبا سپهر و... استفاده كنيد. اين جملات هم پشت همان فرم ها آمده است.
وقتي به بانك مراجعه مي كنيد تا مثلاً عابربانك دريافت كنيد يادتان باشد حتما شناسنامه همراه داشته باشيد ولي اگر اين فرم را دريافت كرديد تنها با يك فتوكپي شناسنامه برايتان عابربانك صادر مي شود.
به نام خدا، به ياد خدا، براي خدا
اگر براي عضويت در اين تجارت اينترنتي كه براي شما و شناختتان«>ID هم باز مي كند، دچار ترديد هستيد، اين جمله را بخوانيد:
درصورت هرگونه ترديد از لحاظ شرعي از مرجع تقليد خود كسب تكليف كنيد.
شركت ... كه بسط دهنده اين كار است مي گويد: «ما تمام مجوزها را دريافت كرده ايم و به لحاظ مسايل شرعي هم دچار مشكل نيستيم.»
اما فكر نكنيد براي كاري كه به ياد خدا، براي خدا و با نام خدا آغاز شده است،  به راحتي مي توانيد فرم دريافت كنيد. «حتماً بايد اصل شناسنامه خود را ارايه دهيد، در غير اين صورت فرم بي فرم»! اين جمله را متصدي بانك مي گويد. او مي داند كه اين فرم ها از سوي چه كسي تاييد شده و باز مي داند كه مردم براي دريافت آن مي آيند. ولي بدون احراز هويت اصلي، به شما فرمي داده نمي شود.
اما شما چگونه بايد در اين بخت آزمايي، تجارت، شانس يا هر چيزي كه اسمش را مي گذاريد، شركت كنيد و پولدار شويد؟ وقتي فرمي به شما داده مي شود بايد شم اقتصاديتان را به كار گيرد. مثلاً برويد و چند نفر از دوستانتان را پيدا كنيد. در جوي صميمانه به آنها بگوييد كه خريد اين فرم ها مي تواند آينده اي روشن پيش چشمان آنها قرار دهد. وقتي آنها مجاب شدند اين فرم ها را خريداري كرده، به همان حسابي كه شما پول واريز كرديد، مبلغ ۵هزارو۵۰۰ تومان واريز كنند، از اين مبلغ مقداري به حساب شما و مقداري به حساب شركت ريخته مي شود. در اين صورت اصطلاحاً شما « >uipline(سرشاخه) مي شويد و نفرات ديگري كه وارد اين گردونه مي شوند،  زيرشاخه شما به حساب مي آيند.
از سي دي ها مي پرسيد؟ واضح است. برنامه هاي رايانه اي، كارتون، بازي و... كه اگر فرم به دست شركت برسد به شما تحويل داده خواهد شد.
شركتي كه اقدام به برگزاري چنين كاري با عنوان «طرح نيكوكاري» كرده،  شركتي ثبت شده با درنظرگرفتن كليه مراحل قانوني است.
- برگه هايي كه امضا، آدرس و اصل فيش بانكي نفرات چهارم، هفتم و نهم را به همراه نداشته باشند از نظر شركت، اعتباري نداشته و مسترد مي شوند.
اين آخرين نكته اي است كه پشت فرم طرح نيكوكاري نوشته شده و شما ملزم به رعايت آن هستيد.
«هر فردي كه به عنوان عضو جديد وارد اين مجموعه مي شود مبلغ ۵هزارو۵۰۰تومان به عنوان هبه به يكي از اعضا مي پردازد و...»
اين جمله هم در يكي از سطور معرفي نامه اين شركت آمده و اما يك كلمه.
« هبه»
سعيد دهقان حقوقدان و وكيل درمورد اين كمله مي گويد: «اين كلمه در لفظ به معني بخشيدن است اما در معناي حقوقي به بخشش بلاعوض اطلاق مي شود» يعني شما در آينده نسبت به آن چيزي كه پرداخت مي كنيد، نمي توانيد ادعايي داشته باشيد.
عنوان نيكوكاري، نام بامسمايي براي اين طرح است. چقدر عالي كه هم نيكوكاري مي كنيد و هم پولدار مي شويد، يعني هم دنيا، هم آخرت. آخ كه چقدر عالي!

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
از من مي شنويد، حتماً برويد اين بالستيك را ببنيد. فيلم خيلي مفرحي است. به اندازه تمام فيلم هاي اكشني كه تابه حال در عمرمان ديده ايم، اينجا ماشين مي تركانند و يك قاعده كلي كه با جديت در فيلم رعايت مي شود هم، اين است كه تنها راه بازكردن هر در، منفجركردن آن است.
سازندگان فيلم ظاهراً تصميم گرفته بودند هرچه دارند رو كنند تا يك اكشن پرسروصداي حسابي بسازند و در اين كار هم موفق شده اند. به همين دليل اگر احساس كرديد از داستان فيلم خيلي سردرنمي آوريد اصلاً نگران نباشيد چون بهانه ساخته شدن بالستيك، همين صحنه هاي باشكوه انفجار و تيراندازي و دعوا بوده نه يك قصه. در ضمن آنتونيو باندراس هم در نقش يك مامور سابقFBI روي پرده خوب جواب مي دهد. فيلم را مي توانيد در سانس آخر سينمافرهنگ و سپيده و در همه سالن هاي اين سينماها ببينيد؛  آفريقا، ايران ۱،  شهر تماشا ۲،  رودكي و پيروزي.
امروز در سينماتك موزه هنرهاي معاصر يكي از جديدترين محصولات خانواده  مخملباف ساعت ۱۶ به نمايش درمي آيد. فيلمي كه درباره زنان افغاني است و لابد تعداد جشنواره هايي كه در آنها شركت كرده، تابه حال به يك عدد دو رقمي رسيده. «ساعت ۵ عصر» فيلم سوم سميرا مخملباف است، يك فيلم ۱۰۵ دقيقه اي كه به وضعيت زنان افغانستان بعد از دوره طالبان مي پردازد.
راستي اين فيلم قرار است در بخش جشنواره جشنواره ها هم در جشنواره فجر امسال به نمايش دربيايد.
تئاتر
از شنبه بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر در تهران شروع مي شود. به همين دليل هم تمام نمايش هاي روتين سالن هاي تئاتر از شنبه تعطيل مي شوند تا ۳۶۵ نمايش بخش هاي مختلف جشنواره اجرا شوند. ۴۹ تئاتر در بخش مسابقه حضور دارند و ۹ نمايش خارجي از كشورهاي سوئيس،  آلمان، ايتاليا، انگلستان، اسپانيا، روماني و پرتغال هم در بخش بين الملل حضور دارند. اگر خواستيد سري به جشنواره بزنيد، اين سالن هاي شهر در اختيار جشنواره هستند:  مجموعه تئاتر شهر،  تالار هنر، تالار سنگلج،  مولوي و حسينيه طرشت.
نگارخانه
براي ديدن نقاشي، هميشه نگارخانه هاي زيادي از شهر قابل انتخاب اند. اما اگر بخواهيد هنرهاي تجسمي ديگر به جز نقاشي راهم امتحان كنيد اين پيشنهادها موجودند:
نگارخانه ملل ( بزرگراه صدر، قيطريه، پارك قيطريه) دراختيار نمايشگاه عكس هاي زينب الهيار و پونه قاسمي است. اين عكس ها بازتاب فاجعه زلزله بم از چشم اين دو هنرمند است.
در نگارخانه  هنر( خيابان جلفا، سيد خندان، خيابان ارسباران، فرهنگسراي هنر) مي  توانيد از نمايشگاه مجسمه هاي كاربردي و مبلمان مدرن كه كار سهيل توكلي است ديدن كنيد.
در نگارخانه ثروت ( خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵) ايستگاهي از آثار فرامرز احمدپور برقرار است. يك نمايشگاه دكوراسيون داخلي كه ممكن است بتواند تصورتان را از خانه عوض كند.
نگارخانه باران ( دركه، خيابان احمدپور، شماره ۷) هم ميزبان آثار برنزي خانم نسيم بناها است.
تلويزيون
فيلم هفته گذشته سينما ۴ يعني ناگوياكاستي امروز ساعت۳۰:۱۵ تكرار مي شود. اگر فيلم را نديده ايد، امروز فرصت داريد تاملات گادفري رجيو را كه با موسيقي عجيب و تاثيرگذار فيليپ گلس همراه است تماشا كنيد.
امشب سينما يك پخش نمي شود و به احتمال زياد مجموعه طنز نقطه چين هم همين طور. به اين ترتيب شايد برنامه هاي قابل توصيه اينها باشند: فيلم هاي سينمايي شبكه ۳ و۵ (ساعت ۱۵:۲۰ و ۳۰:۲۳) سواران باد (شبكه ۲،ساعت۴۵:۱۹) دليران تنگستان (شبكه۲،ساعت۴۵/۰۰) و شين گن (شبكه ۱،ساعت۱۰:۱)
فيلم فردا شب سينما ۴ اسمش هست«زمين و آزادي» و يكي از فيلم هاي مهم كن لوچ، فيلمساز انگليسي است. ممكن است فيلم حوصله تان را سرببرد اما به هر حال اروپايي ها اين فيلمساز و فيلم هايش را معمولا تحويل مي گيرند.
مجموعه هاي بچه هاي خيابان ( شبكه ۵، ساعت ۱۹) همسران (شبكه ۲، ساعت ۲۵:۱۴) ، آشتي كنان (شبكه ۳، ساعت ۱۵:۲۰) پزشك دهكده (شبكه ۲،ساعت۲۱) وآقاي دغل (شبكه يك ،ساعت ۱۵:۲۲) هم برنامه هايي هستند كه فردا مي توانيد تماشا كنيد. آخر هفته خوش بگذرد.

بازگشت شجريان
اين روزها بخصوص توي ستون مردم درباره شجريان زياد نوشتيم. دليلش هم واضح است. او سال ها بود كه در تهران كنسرت نداده بود. اينبار دليل اينكه باز هم سراغ شجريان رفته ايم خبري است كه مي گويد او قرار است دوباره در تهران، كنسرت بدهد. شور و شوق و استقبال مردم از سه شب اجراي او در سالن وزارت كشور باعث شده شجريان تصميم بگيرد يك كنسرت بزرگ، اينبار در سالن دوازده هزار نفري آزادي بدهد.
سالني كه جمعيت خيلي بيشتري را نسبت به كنسرت قبلي در خودش جا مي دهد. اما از يك طرف يك مشكل اساسي دارد و آن هم مشكل صداست. هر چه باشد، اين سالن براي انجام مسابقه هاي ورزشي ساخته شده نه برگزاري كنسرت موسيقي به هر حال در چند روز آينده و با پاسخ وزارت ارشاد به درخواست اجراي كنسرت شجريان، همه چيز قطعي خواهد شد. تا آن موقع بايد صبر كنيم.

كوتاه
ترازو
ترازوي زهوار، در رفته اش را كنار خيابان مي گذاشت و به نقطه اي نامعلوم خيره مي شد. دل جوان نابينا به تك سكه هايي خوش بود كه گاهي رهگذران پس از ايستادن روي ترازو ، داخل كاسه اش مي انداختند.
«خجالت نمي كشي با اين هيكل گدايي، مي كني؟ حالا ديگه گدايي هم مدرن شده. يك ترازو مي ذارن جلوشون و پول جمع مي كنن.»
ميان برخوردهاي سرد عابران پياده تنها يك نفر بود كه جوان نابينا را به زندگي اميدوار مي كرد. او مشتري ثابت او بود. مرد متمول، همه روز روي ترازو مي رفت و به جوان نابينا پول مي داد. مبلغي كه مرد به جوان مي پرداخت بيشتر از درآمد تمام روز او بود.
جوان نابينا سر جاي هميشگي اش نشسته بود. صداي يكي از مغازه داران را شنيد: «ببينم اين يارو دستفروشه رو نديدي؟» يك نفر پاسخ اش را داد: كدام دستفروش؟ و پاسخ اين سوال جوان نابينا را نابود كرد «بابا همون كه هر شب تا خودشو وزن نكنه نمي ره خونه.»
شيما كاميابي امينه

ذهن زيبا
صاحب كتاب گيتا مي گويد: ناكامي را به من ده! به اعتبار مرگ مسيح بر صليب، دعوت مسيح ناكام ماند اما تاريخ رادگرگون ساخت.
مهاتماگاندي
زين طلا الاغ راتبديل به اسب نمي كند.
ضرب المثل آلماني
كسي كه از دود مي ترسد، نمي تواند از لذت حرارت آتش برخوردار شود.
ضرب المثل اسلواكيايي
كتاب هاي قطور پانصد صفحه اي باعث انقلاب نمي شوند. از جزوه هاي كوچك چند صفحه اي بايدترسيد.
ضرب المثل فرانسوي

مردم
ويليام  شكسپير
ويليام شكسپير هنوز زنده است.
دو تا از گروه هاي خارجي حاضر در جشنواره فجر، متن هاي او را براي نمايش در جشنواره انتخاب كرده اند.
يك گروه انگليسي، قرار است يكبار ديگر در روزهاي ۱۱ و۱۲ بهمن «هملت» را اجرا كند. «روبرتوچولي» كارگردان آلماني تئاتر كه پاي ثابت جشنواره تئاتر فجر به حساب مي آيد هم، امسال براي اجرا، متن تيتوس اندريكوس را انتخاب كرده است.
چولي پيش از اين «پينوكيو فاوست»، «خانه برنارد آلبا» و «شازده كوچولو» را در ايران اجرا كرده بود.
روبرتو رودريگوئز
فيلمساز مكزيكي، كسي كه چند سال پيش خونش را فروفت تا هزينه اولين فيلمش راتامين كند، حالا حسابي جاي پايش را در هاليوود محكم كرده است. او و رفيقش كوئنتين تارانتينو شور و حال جذابي به هاليوود دلمرده سال هاي هشتاد، تزريق كرده اند و پشت سر هم دارند فيلم مي سازند.
اسم آخرين فيلم رودريگوئز كه اعلام كرده بالاخره ساختش را شروع خواهد كرد «مرد ديوانه» خواهد بود. شما هم اگر به آثار اين گروه سرخوش علاقه داريد، لازم نيست تا فرا رسيدن اكران «مرد ديوانه» صبر كنيد.
قسمت هاي دوم و سوم مجموعه« بچه هاي جاسوس« او را در جشنواره فجر امسال نمايش مي دهند.
كامكارها
گروه موسيقي كامكارها قرار است در جشنواره موسيقي فجر امسال برنامه اجرا كنند.هوشنگ كامكار، آهنگ و تنظيم كننده گروه به خبرنگار مهر گفته امسال ۴ تصنيف جديد فارسي باشعرهايي از مولانا، حافظ و پيام بهتاش اجرا خواهند كرد. به علاوه ۷ قطعه فولكلور كردي كه جديدا تنظيم كرده اند. ارسلان كامكار هم دستيار هوشنگ در تنظيم قطعه ها بوده.
كامكارها سال آينده قرار است سفرهاي خارجي هم داشته باشند. هفته اول فروردين در سوئد اجرا دارند وبعد در فستيوال هنر ايران كه از طرف سازمان فرهنگي آلمان در برلين برگزار مي شود شركت خواهند كرد و بعد هم در انگلستان اركستر «سيمفونيتا»ي لندن قطعات تركيبي باموسيقي مدرن را با آثاري از «پوچيانو بريو» مي نوازند.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |