خيلي ساده، درست مثل داستان سقوط سيب از درخت و كشف قانون جاذبه زمين توسط نيوتن اتفاق افتاد. البته اين يك معجزه يا اتفاق بزرگي نيست، ولي در عين حال جالب است. «تيه ري سابين» فرانسوي كه قصد داشت سفري بين چند كشور داشته باشد، بعد از گذر از چند كشور، در بيابان هاي كشور ليبي گير افتاد و در اين شرايط فكري به سر «سابين» زد.
بيابان هاي زيباي كشورهاي آفريقايي، بهترين مكان براي مسابقه هاي اتومبيلراني است. «سابين» پس از بازگشت به فرانسه يك سال را با خاطرات اين سفر گذراند، ولي در عين حال مسابقه هايي را هم طراحي كرد كه در حال حاضر از معروف ترين و جذاب ترين مسابقه هاي اتومبيلراني در جهان هستند؛ مسابقه هايي كه هر سال در طول مسير كشور فرانسه و سنگال برگزار مي شوند.
در ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ بود كه روياهاي «تيه ري سابين» كم كم به واقعيت تبديل شدند؛ واقعيتي كه اولين دوره رالي بزرگ «پاريس-داكار» شكل گرفت. در آن سال، ۱۷۰ رقابت كننده، ماجراجويي بزرگي را با طي مسير ده هزار كيلومتري در جاده اي اروپايي و آفريقايي آغاز كردند. اين مسير از كشورهاي الجزاير، نيجر، مالي، هائيتي و سنگال مي گذشت.
مسابقه هاي رالي براي شركت كنندگان يك تجربه جديد و خاطره اي دل انگيز است.
گذر از جاده هاي اروپايي و ورود به كشورهاي آفريقايي، درهاي آشنايي با تمدن هاي مختلف جهان را براي شركت كنندگان مي گشايد.
براي شركت كنندگان در اولين دوره رالي كه رانندگي در بيابان و گذر از جاده ها و روستاها را تجربه مي كردند، يادآوري اين مسابقه ها واقعاً جالب و شگفت انگيز است.
«سيريل نوو» اولين قهرمان اين مسابقه ها در رشته موتورسواري كه در آن سال با موتور «ياماها»ي خود زودتر از همه از خط پايان گذشت، در مورد رالي «پاريس- داكار» مي گويد: در آن سال ۲۱ ساله بودم و تجربه زيادي نداشتم، يعني يك موتورسوار مبتدي و نوآموز بودم، البته درست مثل ديگران، اولين تجربه و كار برجسته دوره ورزشي ام بود، يك كار شگفت انگيز كه از آن خاطرات خوبي برايم به جامانده است.
برگزاري مسابقه هاي رالي در مسير طولاني پاريس- داكار بهترين فرصتي است كه مي توان توانايي هاي ورزشكاران و همچنين خودروهاي توليدي شركت هاي بزرگ را محك زد. گذر از مسيري به طول ۱۵ هزار كيلومتر و رانندگي در مسيرهاي دشوار، امتحان خوبي براي ورزشكاران شركت كننده در رالي است. هم ورزشكاران و هم اتومبيل ها بايد توان عبور از دل كوه ها و تپه ها و زمين هاي گلي و ماسه اي را داشته باشند و بتوانند باد وحشتناك صحرا را نيز تحمل كنند.
اتومبيل هاي توليدي كارخانه هاي بزرگ جهان مثل سيتروئن، ميتسوبيشي، رنو، پژو، مرسدس، رنجرور، فولكس واگن، كامز، بنز، لندرور، تويوتاكروز، گلندواگن، پينزگر، رولزرويس، هيونداي، بي ام و و... چندين سال است كه در مسابقه هاي رالي پاريس- داكار حضور مي يابند.
در حال حاضر و طي چند سال گذشته، شركت ميتسوبيشي همواره قهرمان رالي معروف پاريس- داكار معرفي شده است. مسابقه هاي رالي از همان آغاز تاكنون در سه رده موتورسيكلت، ماشين هاي سبك و سواري و ماشين هاي سنگين برگزار شده است.
رالي پاريس- داكار در سال ۲۰۰۴
بيست وششمين رالي پاريس- داكار در سال ۲۰۰۴ نيز از اول ژانويه در «شهر كلرمون فران» فرانسه آغاز شد. در اين دوره، ۴۰۰ وسيله نقليه در سه بخش سواري، موتور سيكلت و كاميون به مدت ۱۹ روز به رقابت با يكديگر پرداختند. در اين دوره ۱۴۲ اتومبيل، ۱۹۵ موتور و ۶۳ كاميون از شركت هاي مختلف توليد خودرو و موتور جهان حضور داشتند. مسيري كه براي اين مسابقه ها در نظر گرفته شد، مسيري بود كه از فرانسه، اسپانيا و پنج كشور آفريقايي مغرب، موريتاني، مالي، بوركينافاسوو سنگال مي گذشت و مساحت آن به ۱۱ هزار و ۱۶۳ كيلومتر مي رسيد كه ۵ هزار و ۴۲۸ كيلومتر آن جاده هاي شني و كويري غرب آفريقا بودند.
مسابقه هاي رالي ۲۰۰۴ براي ۱۷ مرحله طراحي شده بود كه سه مرحله آن در اروپا، چهار مرحله در موريتاني، دو مرحله در مالي، يك مرحله در بوركينافاسو و يك مرحله در سنگال در نظر گرفته شده بود. در طول مسابقه ها، به دليل ناآرامي هاي قبيله اي و دعواهاي قومي، مراحل دهم و يازدهم اين مسابقه ها به دلايل امنيتي حذف شد ،چون ممكن بود اين درگيري ها جان شركت كنندگان و توريست ها را به خطر بيندازد.
درمسابقه هاي رالي ۲۰۰۴ ، ۱۴ راننده زن در بخش ماشين هاي سواري، چهار زن در رده موتورسيكلت و شش زن در رده كاميون حضور داشتند.