سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۵ - Jan 27, 2004
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهُ بِقَوْمٍ إِلّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
اگر بردبار نيستي، خود را به بردباري وادار چرا كه به ندرت كسي پيدا مي شود كه خود را همانند مردمي كند و از جمله آنان نشود.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
خير مقدم چه خبر دوست كجا يار كدام
مرحبا طاير فرخ پي فرخنده پيام
كه ازو خصم به دام آمد و معشوق به كام
يارب اين قافله را لطف ازل بدرقه باد
انتقاد رئيس اتحاديه تهيه كنندگان از زرشك طلايي
جهانگير كوثري، رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران در نامه اي به انجمن منتقدان سينمايي از تصميم اين انجمن به اهداي جايزه زرشك طلايي به بدترين هاي سينماي ايران انتقاد كرد.
وي در اين نامه با اشاره به مرحله حساس رشد سياسي - اجتماعي كه جامعه ايراني در آن قرارداد بر نقش مهم نويسندگان و منتقدان در چنين شرايطي تاكيد كرد و افزود: اكثر منتقدان سينمايي ما جدا از نقدنويسي، دستي در قلم، دستي در فيلمنامه نويسي، دستي در قصه نويسي و دستي در فيلمسازي و حتي تهيه دارند. در واقع عنصر اساسي و بنياني مشتركي بين تمام اعضاء و اهالي سينما وجود دارد. از تهيه كننده اي كه سرمايه اش را در بستر سينما رها مي كند تا منتقدي كه با قلم مسير را شفاف تر مي نمايد.
رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان در ادامه آورده است: منتقدان ما با توجه به محتواي اثر و جوهر اجتماعي از مسير حركتي نقد خود را مشخص نموده اند، از اين جهت نشان داده اند كه تا چه اندازه به هدف هاي اساسي جامعه نسبت به سينما آشنا و آگاه هستند.
گرايش به نوآوري كه در وجوه گوناگون سينماي امروز ما به چشم مي خورد در آثار متفاوت سينماي ملي به طور خاص و سينماي جوان ما به طور عام متجلي گشته است.
كوثري دربخش ديگري ازاين نامه مي نويسد :منتقد پيشرو تا حد زيادي معلم نيز هست. اگر كار منتقد منجر به نوعي پيشرفت نشود، چه سود؟ منتقد بايد خود پيرو استوار انديشه علمي و انساني با ذوق هنري باشد.
ما مطمئن هستيم پاي استدلال هميشه در ميان است و هرگز تمسخر جاي استدلال را نخواهد گرفت. ما مطمئن هستيم روشهاي انتقاد بايد در مورد خود انتقاد نيز قابل اجرا باشد زيرا نقد پيشرو كاري است علمي و در عين حال هنري.
تمسخر و خشم بهترين راهبرد منتقد نيست، لذت در آن است كه منتقد نكات مثبت و سازنده اثر را بيابد و تمام عظمت آن را به بيننده و خواننده بنماياند. منتقد امروز ما اين پديده با مقدار اما به نفس افتاده (سينما) را به تمسخر نمي گيرد و آنرا از پاي نمي اندازد. منتقد امروز ما شرايط جامعه را درك مي كند و آگاهانه دريافته است كه تمسخري از نوع دادن جايزه زرشك طلايي در شان و منزلت جامعه هنري نيست.

جوايز گلدن گلاب در لس آنجلس اهدا شد
001632.jpg
در برنامه اهداي جوايز گوي طلايي (گلدن گلاب) كه ديروز در شهر لس آنجلس برگزار شد فيلم «بازگشت پادشاه»، آخرين قسمت از آثار سه گانه «ارباب حلقه ها» برنده اصلي بود. همچنين يك فيلم افغان برنده جايزه بهترين فيلم خارجي شد.
به گزارش بي.بي.سي قسمت سوم ارباب حلقه ها گوي سبقت را از فيلم هاي «رود مرموز»، «گمشده در ترجمه»، «ناخدا و سكاندار» و «كوهستان سرد» ربود و در مجموع چهار جايزه از جمله بهترين فيلم و بهترين كارگردان (پيتر جكسون) را نصيب خود ساخت.
همچنين جايزه بهترين فيلم خارجي نصيب فيلم افغاني «اسامه» به كارگرداني صديق برمك شد.
موضوع اين فيلم تقلاهاي يك دختربچه دوازده ساله افغان در دوره حكومت طالبان است كه براي يافتن كار در كابل در لباس پسرانه ظاهر مي شود.اين نخستين فيلم بلند ساخته يك كارگردان افغان پس از سقوط طالبان است.
جايزه گلدن گلاب كه توسط «اتحاديه مطبوعات خارجي هاليوود» اهدا مي شود از شاخص هاي عمده پيش بيني جوايز اسكار است كه فهرست نامزدهاي آن امروز (۲۶ ژانويه) اعلام خواهد شد.
سريال كمدي بريتانيايي «اداره» و بازيگر اصلي آن ريكي گراويس از برندگان غيرمنتظره جوايز گلدن گلاب بودند.
فيلم كمدي «گمشده در ترجمه» برنده سه جايزه از جمله بهترين فيلمنامه (سوفيا كاپولا) و همچنين جايزه بهترين اثر موزيكال،كمدي شد.بيل موري نيز جايزه بهترين بازيگر كمدي براي بازي در اين فيلم را دريافت كرد.دايان كيتن به خاطر بازي در فيلم كمدي «كسي بايد كوتاه بيايد» برنده جايزه بهترين هنرپيشه زن شد. نقش آفريني شون پن به عنوان يك پدر انتقامجو در «رود مرموز» جايزه بهترين بازيگر مرد در بخش فيلم هاي دراماتيك را نصيب او ساخت. وي از جودلا (كوهستان سرد) و تام كروز (آخرين ساموراي) پيشي گرفت.شارليز ترون به خاطر بازي در نقش آيلين وورنوس، يك قاتل زنجيره اي، برنده جايزه بهترين بازيگر زن شد.
خانم ترون با رقابت نيكول كيدمن (كوهستان سرد) و اسكارلت يوهانسون (دختري با گوشواره هاي مرواريد) روبرو بود.رنه زلوه گر به خاطر بازي در فيلم «كوهستان سرد» در نقش يك دختر سرسخت روستايي جايزه بهترين هنرپيشه نقش دوم زن را دريافت كرد. «كوهستان سرد» در مجموع در ۸ رشته نامزد شده بود اما تنها يك جايزه دريافت كرد.همچنين تيم رابينز به خاطر بازي در «رود مرموز» جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد را از آن خود ساخت.

سالن ۱۲ هزار نفري آزادي يخ  زده است
كنسرت شجريان به تعويق افتاد
مدير اجرايي كنسرت محمدرضا شجريان از به تعويق افتادن اين كنسرت خبر داد.به گزارش ايسنا حميدرضا نوربخش اعلام كرد: مديران مجموعه ورزشي آزادي امروز به ما خبر دادند كه كف سالن ۱۲ هزار نفري آزادي به دليل آماده شدن آن براي مسابقات «پاتيناژ» يخ زده است و نمي توان در اين مجموعه كنسرت برگزار كرد.
به گفته نوربخش زمان برگزاري اين اجرا، متعاقبا اعلام خواهد شد.

بررسي هنر در جهان آينده با حضور خسرو سينايي
نشست هنر در جهان آينده با حضور خسرو سينايي كارگردان و تهيه كننده سينما امروز در سالن اجتماعات طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود. به گزارش خبرنگار همشهري اين نشست ساعت ۱۶ امروز (هفتم بهمن) از سوي طرحهاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري كتاب ماه علوم اجتماعي برگزار مي شود.
سالن اجتماعات طرحهاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بلوار كشاورز، خيابان شهيد عبدالله زاده، خيابان كامران، شماره ۳۸ واقع شده است.

ماني حقيقي:
هيأت انتخاب جشنواره، «آبادان» را نديده است
طبيعي است كه فيلم هاي مستقل در جشنواره فيلم فجر رد شوند.
ماني حقيقي در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: سياست معاونت سينمايي در سال گذشته، تحميل سياستهاي از پيش تعيين شده از بالا به فيلمسازان بود و به عبارت ديگر فيلم هايي كه از طرف معاونت در سال گذشته مورد حمايت قرار گرفته اند، فيلم هايي هستند كه با سياست معاونت سينمايي همخواني داشته اند.
حقيقي ادامه داد: بنابراين طبيعي است كه فيلم هايي كه با سرمايه هاي شخصي و بدون دخالت وزارت ارشاد و بر اساس سليقه هاي هنرمندان مستقل ساخته شد، نه تنها از طرف معاونت سينمايي حمايت نشده اند، بلكه همان طور كه مي بينيد سركوب هم شده اند.
اين كارگردان درباره وضعيت فيلمش «آبادان» توضيح داد: اين فيلم را اولين بار در دي ماه ۸۱ براي اخذ پروانه نمايش به اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد ارائه كرديم.
از دي ماه ۸۱ تا مرداد ۸۲ به رغم كوشش هاي من و تهيه كننده فيلم، هيچ پاسخي براي تعيين وضعيت نمايش از وزارت ارشاد دريافت نكرديم و در مرداد ماه امسال و پس از از دست رفتن فرصت هاي طلايي، تعداد زيادي اصلاحيه از طرف وزارت ارشاد براي اين فيلم اعلام شد و اين اصلاحيه ها به صورت كامل در فيلم اعمال شدند كه نتيجه آن حذف بالغ بر ۶ دقيقه از مهم ترين صحنه ها بود.
ماني حقيقي اضافه كرد: با اين وجود اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد همچنان از صدور پروانه نمايش ،خودداري كرد و ما مطلعيم كه اين نسخه سانسور شده هنوز هم در اين اداره ديده نشده است.
وي تصريح كرد: بنابراين فيلم نه تنها به هيأت انتخاب ارائه نشده، بلكه حتي به رويت مأموران مميزي اداره نظارت و ارزشيابي هم نرسيده است.
حقيقي گفت: وقتي براي روشن شدن اين وضعيت به اداره نظارت و ارزشيابي مراجعه كردم، تنها توضيح آنها اين بود كه سرشان شلوغ است و وقت ديدن فيلم مرا نداشته اند وحتي خبر نداشته اند كه مايل هستم فيلم را درجشنواره امسال نشان بدهم.
كارگردان فيلم «آبادان» با تأكيد بر اين كه شخص معاون سينمايي را مسئول وضعيت فيلم خود مي داند، گفت: وقتي ديگر چيزي براي از دست دادن باقي نمانده باشد، طبيعي است كه طبق صلاحديد خودمان و بدون كوچكترين مشورتي با ارشاد براي آينده اين فيلم و فيلم هاي ديگرمان تصميم گيري كنيم.
«آبادان» اولين فيلم بلند ماني حقيقي، فرزند نعمت حقيقي (فيلمبردار سينما) پس از ساخت چند فيلم كوتاه است كه سال گذشته نيز به جشنواره فيلم فجر ارائه شده بود اما رد شد.
 اين فيلم ماجراي شخصي به نام امير مقدم را روايت مي كند كه هميشه آرزو داشته به آبادان سفر كند و حالا در دوران كهنسالي مي خواهد آرزويش را تحقق بخشد، ولي او قبل از اين كار بايد امانت كوچكي را به دوستي برساند...
در «آبادان» بازيگراني چون داريوش اسدزاده، جمشيد مشايخي، هديه تهراني، فاطمه معتمدآريا و حبيب دهقان نسب ايفاي نقش كرده اند.

هفت اقليم نيچه شناسي
مجتمع ورزشي و آموزشي ورزآهنگ هفت نشست نيچه شناسي را به همت دكتر حامد فولادوند و با حضور استادان و فرزانگان هنر و انديشه هر هفته برگزار مي كند.نخستين نشست از اين مجموعه امروز از ساعت ۱۶ تا ۳۰/۱۸ برگزار خواهد شد.عناوين اين نشست ها به قرار زير است:
۱- جايگاه نيچه در حكمت و فلسفه
۲- خويشاوندي معنوي سهروردي (شيخ اشراق) و نيچه
۳- تأثير نيچه بر انديشه و ادبيات قرن بيستم (از ماكس وبر تا اقبال لاهوري و فوكو)
۴- ايران مآبي نيچه (از زرتشت تا حسن صباح و حافظ)
۵- نيچه، موسيقي و تراژدي
۶- نيچه و زن
۷- نيچه و نقد دموكراسي، سياست و تجدد
مركز ورزآهنگ، در خيابان گاندي، كوچه پنجم، پلاك ۵ واقع است.

نگارستان
001629.jpg
چهره
۱- فرانچسكو كلمنت Francessco Clemente
۲- تولد: ناپل ۱۹۵۲
۳- سبك نقاش: نيواكسپرسيونيسم (اين سبك از آمريكا و سپس اروپا و خصوصاً آلمان از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. در اين روش جديد، به انسان و احساسات دروني او، حتي اگر غيرمتعارف بود؛ بها مي دادند و آنرا آشكارا بيان مي كردند)
۴- زندگينامه نقاش: كلمنت به نقاشي از چهره گرايش داشت. او و ديگر نقاشان ايتاليايي سبك نيواكسپرسيونيسم در دهه ۱۹۷۰ به نقاشي از چهره گرايش پيدا كردند واين واكنش در مقابل پيروان سبك آبستركت اكسپرسيونيسم بود چرا كه گروه دوم علاقه اي به نقاشي از چهره نداشتند.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: «اولين چهره نقاش» / ۱۹۷۹ / تركيبي از گواش؛ آبرنگ و مركب روي بوم / ۱۴۷* ۱۱۲ سانتي متر.نقاش صورت خود را به تصوير كشيده است. بارزترين حالت صورت، نگاه خيره اوست.شانه هاي او پذيراي حيوانات است !
۶- محل نگهداري تابلو : گالري خصوصي .

بهارستان
با دست هاي سرخ به ديوارها نوشت:
اين خون انقلاب است
كز جوي، نهر، رود، به درياچه مي رود
وينان كه خفته اند برين خاك
روييدن دوباره از خاك را مي دانند
سياووش مطهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
گذر زمان
نمي خواستم آن لحظه برسد. براي همين وقتي حواسش نبود، رفتم عقربه هاي ساعت روي ديوار را مقداري برعكس چرخاندم تا او گذشت واقعي زمان را متوجه نشود و بيشتر در كنارم بماند. چند ساعتي گذشت؛ با تاريك شدن اتاق،  كليد برق را زدم. با روشن شدن لامپ وسط اتاق،  او هم از جايش برخاست و گفت: «ديگر بايد بروم». و من در حاليكه به ساعت روي ديوار اشاره مي كردم، گفتم: «كجا مي روي؟! هنوز كه وقت هست». گفت: «مرا ببخش، بيشتر از اين نمي توانم اينجا بمانم. قول داده ام به محض تاريك شدن هوا ، برگردم».
خيلي ناراحت بودم. ديگر كاري از دستم بر نمي آمد. فقط حسرت مي خوردم كه ايكاش حالا حالاها هوا تاريك نمي شد.
محسن سعيدالسادات

روزنگار
محكمه انتظامي قضات
علي اكبرخان داور، وزير عدليه وقت در چنين روزي در سال ۱۳۰۷، «محكمه انتظامي قضات» را تأسيس كرد. اين اقدام داور براساس اختيارات ويژه اي بود كه مجلس شوراي ملي به او داده بود. وظيفه اين محكمه، رسيدگي به شكاياتي بود كه از نحوه رسيدگي به پرونده هاي دادگاه ها توسط قضات وجود داشت. شش روز پيش از آن «ديوان جزاي عمال دولت» نيز كار رسيدگي به پرونده كاركنان دولت را كه مرتكب اختلاس و سوءاستفاده شده بودند آغاز كرده بود.
داور در تأسيس نهاد دادگستري به شيوه جديد در ايران نقش مهمي داشت. هر چند تمام رشته هاي او در تاروپود فساد حاكم بر نظام ديكتاتوري رضاخان پنبه مي شد. او در ابتدا يكي از اركان قدرت پهلوي اول محسوب مي شد ولي بعدها كه نصرت الدوله فيروز، تيمورتاش و سردار اسعد هر يك به شكلي به فرمان شاه بر كنار و سر به نيست شدند، نااميد از اصلاح امور و براي اينكه به سرنوشت آن ها دچار نشود، خودكشي كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
گياه مين ياب
كپنهاگ: محققان دانماركي موفق به توليد نوعي گياه شده اند كه با تغيير رنگ وجود مين در زير زمين را مشخص مي كند.
هنگامي كه ريشه اين گياه در زير زمين به مين مي رسد، رنگ برگهاي آن از سبز به قرمز تبديل مي شود. گفته مي شود كه بيش از ۱۰۰ هزار مين منفجر نشده در خاك ۷۵ كشور جهان وجود دارد كه عمليات پاكسازي آنها بسيار دشوار و خطرناك است. مهندسان ژنتيك براي توليد اين گياه سه سال تحقيق كرده اند.
تصادف هواپيماها
سنگال: دو فروند هواپيما در باند فرودگاه بين المللي سنگال با يكديگر برخورد كردند. يكي از اين هواپيما ها متعلق به شركت هواپيمايي ايتاليا و ديگري متعلق به آفريقاي جنوبي است. در پي اين حادثه مسافران هر دو هواپيما به هتل منتقل شدند تا هواپيماهاي خسارت ديده تعمير شوند.
حل مشكل نامه هاي ناخواسته
قاهره: بيل گيتس ثروتمندترين مرد جهان و رئيس شركت مايكروسافت وعده داد از اواسط سال ۲۰۰۵، نامه هاي الكترونيكي ناخواسته (spams) ديگر كاربران اينترنت را آزار نخواهد داد.
در ماه دسامبر سال جاري ميلادي بيش از دو سوم ترافيك نامه هاي الكترونيكي جهان توسط همين نامه هاي ناخواسته ايجاد شده بود. كاربران اينترنت مجبور هستند هر روز در صندوق پست الكترونيكي خود، دهها نامه ناخواسته را پاك كنند تا ظرفيت صندوقشان پر نشود.
اولين قرباني آنفلوانزاي مرغي در تايلند
بانكوك: يك پسر بچه ۶ ساله در تايلند به دليل ابتلا به ويروس بيماري آنفلوانزاي مرغي جان باخت. وي اولين قرباني اين ويروس به شمار مي آيد در حالي كه سه نفر ديگر در تايلند مبتلا به ويروس اين بيماري هستند در همين حال، اندونزي اعلام كرد،  ميليونها مرغ در مرغداري هاي اين كشور به دليل ابتلا به بيماري آنفلوانزاي مرغي از بين رفته اند.
سرما در چين
شانگهاي: سرماي شديد در شهر شانگهاي چين باعث تركيدن لوله هاي آب و از كار افتادن نيروگاههاي برق شده است.
همچنين با توجه به كاهش شديد دماي هوا،  مصرف برق در اين شهر افزايش يافته و نيروگاهها قادر به تامين برق مورد نياز شهروندان نيستند. با اين حال مسئولان اداره برق قصد جيره بندي برق را ندارند.
چرچيل خوش شانس
استكهلم: هيات داوران جايزه نوبل در سال ۱۹۵۳ جايزه ادبيات نوبل را به وينستون چرچيل اهدا كردند. اما هم اكنون مشخص شده كه اين داوران در اهداي جايزه به چرچيل ترديد داشته اند. گويا آثار تمامي نامزدهاي آن دوره بسيار ضعيف بوده است و داوران تصميم داشتند كه اين جايزه را به هيچ كس اهدا نكنند اما در آخرين لحظات به دليل موقعيت سياسي چرچيل، وي را برگزيدند.
سروصدا در آتن
آتن: در حالي كه كمتر از ۲۰۰ روز به آغاز رقابتهاي المپيك آتن باقي مانده، مردم اين شهر از سروصداي پروژه هاي عمراني در حال اجرا به ستوه آمده اند.
با توجه به نزديك شدن برگزاري اين رقابتها، عمليات عمراني شهر آتن شدت گرفته و در تمام نقاط شهر صداهاي ناهنجار بيل هاي مكانيكي به گوش مي رسد.
از جمله اين پروژه ها مي توان به ايجاد يك خط مترو ۳۲ كيلومتري كه شهر را به فرودگاه جديد آتن متصل مي كند اشاره كرد.
همچنين در بسياري از موارد نخاله هاي ساختماني در خيابانها باقي مي ماند و ترافيك شهر گره مي خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۸ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
001626.jpg
نام علمي: Campanula Lactiflora
خانواده: CAMPANULACEAE
گياهي دائمي است به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر با شاخه هاي قائم كه داراي برگ هاي سبز بيضي شكل و نوك تيز است.
گلهاي آبي و گاهي سفيد و صورتي رنگ آن به شكل زنگوله در خوشه هاي بزرگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: در مكان آفتابي يا سايه رشد مي كند، به خاك مرطوب و حاصلخيز با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |