هنرهاي مفهومي،ماندگار نيستند
هنرهاي مفهومي و آثاري از قبيل ويدئو چيدمان ها كه در رده هنرهاي صنعتي و مصرفي قرار دارند و از ماندگاري و دوام لازم برخوردار نيستند. اين آثار تنها فضاي امروز را نشان مي دهند و دنباله هنر اروپا هستند.
منوچهر معتبر «عضو هيأت انتخاب هفتمين نمايشگاه سالانه طراحي معاصر ايران» در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» ضمن بيان مطلب بالا افزود: اگر به خوبي به روند هنري جهان طي چهل سال اخير نگاه شود، كه به كشف هرچه بيشتر نكات نهفته در آثار هنرمنداني همچون رامبراند، موراندي و گويا روي آورده است در حالي كه ديگر تاريخ مصرف آثار هنرمنداني همچون موندريان و يا كاندينسكي به انتها رسيده است. اين افراد اگر چه تاريخ هنر را به وجود آورده اند ولي آثارشان بيشتر جنبه تئوري و فلسفي داشته است.
اين هنرمند تصريح كرد: منتقدان و كارشناسان هنري در رابطه با مقوله طراحي و چيستي آن نظرات متفاوتي ارايه كرده اند. شناخت صحيح اين امر با توجه به عنوان نمايشگاه طراحان معاصر ايران يك ضرورت است. طراحي در واقع تصوير كردن دنياي بيرون با يك زبان تصويري امروزي است. اين زبان در ايران تنها ۴۰ الي ۵۰ سال قدمت دارد در حالي كه در اروپا پس از رنسانس شكل ويژه خود را يافت و تا امروز كه ۴۰۰ الي ۵۰۰ سال از آن مي گذرد همچنان ادامه يافته است.
وي تأكيد كرد: همه افرادي كه به قضاوت آثار هنري بپردازند براساس سليقه شخصي خود گزينش خواهند كرد، براي همين هرگاه بخواهيم هيأت داوري تشكيل دهيم بايد توجه داشته باشيم كه داوران سليقه يكدستي نداشته باشند، بلكه سطح تجربه آنها هماهنگ باشد.
«حرفه: هنرمند» منتشر شد
پنجمين شماره فصلنامه «حرفه: هنرمند» نشريه هنرهاي تصويري منتشر شد. در اين شماره مطالب متنوعي در بخشهاي حرفه: عكاس، حرفه: نقاش، حرفه: سينماگر و حرفه: هنرمند از جمله: «ديويد هاكني» قدم زدن در باغ ذن، عكاسي استعلايي هاكني، پرسپكتيو، «فريدا كالو» آنچه كه آب به من داد، گزيده تصاوير، گفت وگو با منصور براهيمي، گفت وگو با رامين جهانبگلو، گفت وگو با بابك اطميناني، نامه عاشقانه، سينماي ميشائيل هانكه، سوپر مدرنيته، سرمايه و نارسيوس، گفت وگو با ميشائيل هانكه، كشتن به مثابه بازي، روياها و ستيزه ها، گفت وگو با بهروز دارش، گزارش دوسالانه ونيز.