يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰
بازارچه ارتباطات
Front Page

لزوم توجه بيشتر بانكها به شبكه خودپرداز
رويكرد به كارت پول در چند سال اخير در كشور، رشدي چشمگير داشته است. به طوري كه بيش تر مشتريان بانك ها در حال حاضر با دريافت اين كارت ها از بانك هاي عامل، از خدمات كارت ها بهره مي برند.
در ميان بانك هاي دولتي به جز بانك صنعت و معدن، مسكن و رفاه، بقيه بانك ها كارت پول را به مشتريان خود عرضه مي كنند، ضمن اين كه در ميان بانك هاي خصوصي نيز در حال حاضر تنها يك بانك خصوصي شبكه خودپرداز خود را فعال كرده است و سه بانك خصوصي ديگر هنوز نسبت به اين كار اقدامي انجام نداده اند.
تاكنون صدها هزار كارت پول توسط بانك هاي عامل در ميان مشتريان بانك ها توزيع شده است. انجام اين كار، مزيت هاي فراوان، هم براي بانك و هم براي مشتري بانك به همراه دارد. از جمله اين ها مي توان به كاهش مراجعه به بانك و كاهش ميزان نقدينگي اشاره كرد. البته از اين نكته نبايد غافل شد كه هنوز بانك هاي عامل در كشور ما نتوانسته اند همه امكانات دستگاه هاي خودپرداز را فعال كنند؛ در حالي كه اگر همه امكانات اين دستگاه ها فعال شود، آن گاه مراجعه به باجه بانك بازهم كاهش مي يابد.
از ديگر سو گسترش شبكه خودپرداز، علا وه بر مزيت، مشكلا تي نيز براي استفاده كنندگان اين دستگاه ها فراهم آورده است. به طوري كه برخي از اين مشكلا ت، اثرات مثبت استفاده از كارت پول ها را محو مي كنند و دارنده كارت ترجيح مي دهد ديگر از كارت پول استفاده نكند.
معصومه اقتداري درباره وضعيت كارت پول ها به خبرنگار ما گفت: معمولا ً وقتي نياز مبرم به پول دارم، بسياري از خودپردازهاي بانك موردنظر كه اتفاقاً بانكي بزرگ هم هست از سرويس خارج اند.
وي كه كارمند يك شركت خصوصي است، افزود: شركتي كه در آن كار مي كنم حقوقمان را به حساب كارت پولمان واريز مي كند و من ناچارم از اين دستگاه ها استفاده كنم.
وي خاطرنشان كرد: وقتي براي دريافت پول به اين دستگاه ها مراجعه مي كنم دائماً دلهره دارم كه آيا مي توانم پول مورد نيازم را دريافت كنم يا خير.
اقتداري گفت: اگر مي توانستم به هيچ وجه از كارت پول استفاده نمي كردم، ولي فعلا ً مجبورم. چون كارفرما حقوقم را به اين حساب واريز مي كند.
در همين ارتباط عباس سليماني، كارشناس مسائل پولي و مالي درباره مشكلا ت استفاده از كارت پول به خبرنگار ما گفت: بانك هاي عامل نسبت به ا ين موضوع حساسيت به خرج نمي دهند. باتوجه به اين كه دستگاه هاي خودپرداز در خارج از ساعات كاري به مشتريان سرويس مي دهند شعب بانك ها بايد نسبت به سالم بودن دستگاه ها در پايان ساعت كاري اطمينان حاصل كنند.
سليماني استمرار خرابي دستگاه هاي خودپرداز را زمينه ساز نارضايتي مشتري بانك و دارنده كارت پول دانست و گفت: بانك ها نبايد به اين راحتي تفكر مشتريان را نسبت به خود منفي كنند.
وي تأكيد كرد: چنانچه خدمات و سرويس هاي دستگاه هاي خودپرداز دقيق و قابل اطمينان باشد، به طور حتم رويكرد مردم به اين دستگاه ها افزايش مي يابد و از اين طريق پول بيشتري در اختيار بانك ها قرار مي گيرد.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |