يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰
درحاشيه خبرها
چه كسي پاسخ گوي گراني تخم مرغ است؟
در حالي كه در چند هفته اخير قيمت تخم مرغ افزايش يافته است، مسؤولا ن صنعت مرغداري كشور افزايش قيمت ها را اجتناب ناپذير مي دانند.
تخم مرغ يكي از بااهميت ترين مواد غذايي به شمار مي رود. اين كالا  به دليل قيمت تقريباً ارزان خود، مورد استفاده گسترده مصرف كنندگان است و در سبد غذايي بسياري از خانواده ها جاي دارد.
خانواده ها نيز از وضعيت كنوني بسيار نگران هستند و اين گونه بيان مي كنند كه نوسان هاي نرخ تخم مرغ بر وضعيت مصرف مواد غذايي آنها از جمله اين كالا  بسيار مؤثر خواهد بود.
صابري يك زن خانه دار در اين زمينه مي گويد: ما بايد هميشه منتظر بالا  رفتن قيمت تخم مرغ در فصل زمستان باشيم. با اين وضع ديگر بايد قيد مصرف تخم مرغ را كه يكي از بهترين موادغذايي براي رشد كودكان و نوجوانان به شمار مي رود بزنيم. وي مي گويد: دولت بايد در زماني كه قيمت تخم مرغ افزايش مي يابد با ورود به بازار و فروش اين محصول قيمت ها را ثابت كند.در همين زمينه، عليرضا مختاري، مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن مي گويد: ۸۰ درصد از هزينه هاي تمام شده در توليد تخم مرغ را دان تشكيل مي دهد. متأسفانه بر اثر خشكسالي در سه قاره آمريكا، اروپا و آسيا قيمت هاي دان، ۵۰ درصد افزايش يافته كه نتيجه آن، افزايش بهاي تخم مرغ است.
وي با اشاره به اين كه عمده واردات نهاده هاي ايراني از كشور برزيل است، مي گويد: قيمت كنجاله سويا از ۱۹۵ دلا ر به ۳۱۶ دلا ر و ذرت از ۱۱۲ دلا ر به ۱۸۵ دلا ر افزايش يافته است كه اين افزايش قيمت، قيمت تمام شده را بالا  برده و توليد كننده در تبعيت از آن ناگزير است محصول را گران تر عرضه كند.مختاري فصل زمستان را عامل ديگر افزايش قيمت تخم مرغ دانسته و مي گويد: ۲۰ درصد افزايش قيمت، فصلي و ۸۰ درصد مربوط به قيمت نهاده هاست. براساس اين گزارش، در سه هفته اخير قيمت تخم مرغ از شانه اي ۱۱۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان افزايش يافت و حتي بسياري از فروشندگان معتقد بودند كه اين رقم به شانه اي بيش از ۲ هزار تومان هم خواهد رسيد.
با اين همه، آيا نبايد سازوكار مناسبي در كشور وجود داشته باشد تا در چنين وضعيت هايي، بازار تخم مرغ آشفته نشود و قيمت ها دچار افزايش بي رويه نشوند؟
البته در اين زمينه توليدكنندگان كه اصلي ترين نقش  را در اين زمينه بازي مي كنند، خود به نوعي دچار مشكلا ت هستند كه افزايش دان و نهاده ها، از جمله اين مشكلا ت است. بالا  رفتن خوراك نيز عامل بسيار مهمي در افزايش قيمت ها است.راهكاري كه مي تواند مانند سال هاي گذشته براي كنترل اين وضعيت  ها مثمر ثمر واقع شود ذخيره سازي تخم مرغ و عرضه آن در زمان بالا  رفتن قيمت هاست كه مي تواند تأثير بسيار مثبتي داشته باشد.
در اين باره مدير كل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني، سازمان مديريت و بانك مركزي را مسئول افزايش قيمت ها مي داند. حسين مدرس خياباني در گفت وگو با جام جم با اشاره به مكاتباتي كه وزير بازرگاني و معاون بازرگاني داخلي به اين دو دستگاه دولتي انجام داده اند، مي گويد: از مهر ماه سال ۸۱ كه شوراي اقتصاد اين دستگاه ها را موظف به پرداخت تسهيلا ت موردنياز براي تنظيم بازار كرد، تاكنون حتي يك ريال تسهيلا ت پرداخت نشده است.
باتوجه به اين مسائل، كنترل بازار تخم مرغ نياز به هماهنگي تمامي دستگاه هاي ذيربط دارد و اين دستگاه ها بايد توجه داشته باشند كه تخم مرغ در سبد غذايي خانواده هاي ايراني از جايگاهي بالا  برخوردار است و داراي اهميت غذايي بالا يي است.

بازارچه خوراك
خواص روغن زيتون
روغن زيتون ملكه روغن هاي نباتي است و املا ح معدني زيادي مانند فسفر، گوگرد، پتاسيم، منيزيم، كلسيم، كلر و آهن دارد. روغن هاي نباتي مايع از جمله روغن زيتون براي تغذيه مناسب تر بوده و ارزش غذايي آنها به مراتب بيشتر است. اين روغن ها زودتر هضم مي شوند، از نظر كالري غني هستند و ترشحات كيسه صفرا را آسان مي سازند. در راستاي ذكر خواص و ويژگي هاي روغن زيتون بايد گفت:
۱- مصرف روغن زيتون باعث كاهش كلسترول بد(LDL) و افزايش كلسترول خوب(HDL) در خون مي شود.
۲- روغن زيتون حاوي درصد قابل توجهي اسيد چرب لينولنيك است. اين اسيد از اسيدهاي چرب ضروري بدن است كه قابل سنتز در بدن نبوده و حتما بايستي از طريق مواد غذايي تأمين شود.
۳- از بسياري از بيماري هاي قلبي و عروقي جلوگيري كرده و همچنين موجب كاهش فشار خون مي شود.
۴- به بهبود مقاومت به انسولين در بيماران ديابتي غيروابسته به انسولين مي انجامد.
۵- جلوگيري از پوكي استخوان را به همراه دارد.
۶- كاهش خطر بروز سرطان سينه در خانم ها و سرطان پروستات در مردان و سرطان كولون (روده بزرگ) از مزاياي آن است.
۷- در جلوگيري از تشكيل سنگ كيسه صفرا و دفع سنگهاي كليوي و يبوست هاي مزمن مؤثر است. همچنين برطرف كننده دردهاي رماتيسمي، تقويت كننده معده و كبد بوده و از ريزش مو جلوگيري مي كند.
۸- كاهش ترشح اسيد معده در مبتلا يان به زخم معده را در پي دارد.
بدين جهت توصيه مي شود كساني كه به بيماري هاي فوق مبتلا  هستند، صبح ها ناشتا يك قاشق سوپ خوري روغن زيتون خام ميل كنند.
۹- جهت درمان بيماري هاي كم خوني، نرمي استخوان، درد اعصاب، درد مفاصل و نقرس و جلوگيري از پيوره دندان ها به كار مي رود.
001110.jpg
001113.jpg
001107.jpg
001104.jpg
001098.jpg

اهميت مصرف ماهي در زنان باردار
001101.jpg
در سال هاي اخير مطالعات زيادي درباره خواص تغذيه اي ماهي براي زنان باردار و رشد جنين صورت گرفته كه بيشتر آنها مويد نقش حيرت انگيز مصرف ماهي در رشد جنين و تكامل سيستم عصبي آن است. نتيجه مطالعات، در مناطقي كه زنان باردار از آبزيان به ميزان كافي در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند، حاكي از آن است كه نواقص مادر زادي فرزندان بسيار كمتر بوده و فرزنداني سالم تر به دنيا آورده اند.
اسيدهاي چرب ضروري(EFA) در تكامل و سلا مت انسان نقش عمده اي دارند. چون بدن انسان قادر به ساخت آنها نيست. آراشيد و نيك اسيد(AA) و دوكوزاهگزانو ئيكاسيد(DNA) از اسيدهاي چرب مهم در سيستم عصبي هستند، به ويژه DNA كه در غشا و سيناپس هاي عصبي يافت مي شود و مهم ترين منبع غذايي آن ماهي ها هستند. در زمان بارداري بافت هاي مادر، جفت و جنين مدام در حال افزايش هستند و در اين حالت نياز به اسيدهاي چرب ضروري EFA در زن باردار و جنين در حال رشد زياد است. به ويژه در سه ماهه آخر بارداري نياز جنين بهAA و DNA به دليل ساخت سريع بافت مغز جنين بالا ست. جنين ، حداقل نيمي از نياز به اسيدهاي چرب ضروري خود را در رحم برآورد كرده و مابقي را پس از تولد طي دوره شيرخواري از شير مادر به دست ميآورد.
چربيDHA به قدري براي رشد كودك لا زم است كه اگر مادر و جنين كمبود داشته باشند، ممكن است سيستم عصبي و ايمني كودك هيچ وقت به رشد كامل نرسد و باعث اختلالات ناشناخته اي در سيستم هاي حسي و يادگيري و ايمني شود.
براساس تحقيقات انجام شده حدود ۲۰ تا ۱۵ درصد اسيدهاي چرب كورتكس مغز و ۴۰ تا۳۰ درصد اسيدهاي چرب بافت شبكيه از DHA تشكيل شده است. از اين رو كمبود آن در دوران بارداري مي تواند موجب افزايش خطر نوزادان زودرس با وزن كم و گاهي اختلا لا ت عصبي شود.
مصرف ماهي براي زنان با ريسك زياد آبستني، از تولد جنين زودرس پيشگيري مي كند. بسياري از پژوهشگران اعتقاد دارند افزايش فشار خون وابسته به آبستني و افسردگي پس از زايمان در نتيجه كمبود اسيد چربDHA صورت مي گيرد. در طول دوران بارداري نياز روزانه به اسيدهاي چرب از حدود ۶۵۰ ميلي گرم در روز به حدود ۱۰۰۰ ميلي گرم مي رسد.
در طول حاملگي جنين علا وه بر ساير موادي كه از بدن مادر تامين مي كند، مقدار زيادي انواع اسيدهاي چرب را نيز از مادر دريافت مي كند. به طور كلي ميزان اسيد چرب مادر با افزايش سن جنين كاهش يافته و به علت عدم جبران به موقع در آبستني بعدي ميزان اسيد چربي كه در اختيار كودك قرار مي گيرد كمتر از كودكان اول است.
ضمنا مصرف ماهي از دردهاي هنگام زايمان كاسته و در ترحيم بعد از زايمان نقش مهمي دارد. بيشترين ميزان اسيدهاي چرب در گربه ماهي (اسبله) و ساردين ها و به ميزان متوسط در آزاد ماهيان(قزلآلا ) و كمتر از اينها در كپور ماهيان موجود است.
بنابراين با توجه به آگاهي كه از فوايد و اثرات اسيدهاي چرب ضروري بر تكامل سيستم عصبي جنين و ساير موارد به دست آورده ايم به مادران باردار توصيه مي شود حتما ماهي به ويژه ماهي هاي چرب(ماهي آزاد، ساردين) را در طول دوره حاملگي مصرف كنند.
مهندس علوي-كارشناس شيلا ت

ارزش غذايي پسته از خاويار بيشتر است
001080.jpg

دانش امروز برتري هاي پسته را از پاره اي جهات بر بسياري از خوراكي هاي مقوي و مغذي از جمله خاويار، ميگو، گوشت قرمز و سفيد، تخم مرغ، انواع حبوبات، كنجد، نارگيل، انجير، كشمش و گردو به اثبات رسانده است. پسته گياهي است كه از دير باز در نقاط مختلف ايران مورد كشت و پرورش قرار مي گرفته است. جنگل هاي وحشي و خود روي پسته در ناحيه شمال شرقي ايران و نواحي هم مرز با تركمنستان و افغانستان پيشينه اي باستاني دارد و تصور مي رود كه درخت پسته حدود ۳ الي ۴ هزار سال قبل در ايران مورد كشت و كار قرار گرفته است.اولين ارقام پسته در ايران حاصل پرورش و اهلي كردن درختان پسته وحشي بوده است كه تعداد اين ارقام بسيار محدود و شكل ظاهري آن با محصول پسته خود رو شباهت داشته است.
كم كم بر اثرپيوند و جابجايي اين ارقام و توجه باغداران از نظر درشتي دانه هاي پسته، تا حدودي تحول ايجاد شده و ارقام جديدي به وجود آمده است. نامگذاري ارقام پسته براساس نام، مكان، شهرها و افراد بوده. مانند پسته گرگاني كه از شهر گرگان منشاگرفته و در منابع قبل از اسلا م از آن نام برده شده است. از ديگر ارقامي كه بعدها به وجود آمد مي توان به پسته قزويني، دامغاني، اكبري، اوحدي و احمدآقايي اشاره كرد.اهميت اقتصادي پسته كه معروف به طلا ي سبز است بر هيچ كس پوشيده نيست.
۴۳۰ ميلي گرم 
فسفر
۶/۵ گرم 
آب
۱۴۰ ميلي گرم 
كلسيم 
۸/۱۹گرم 
پروتئين 
۷/۷ ميلي گرم 
آهن 
۵/۵۳ گرم 
چربي 
۹۷۲ ميلي گرم 
پتاسيم 
۲/۱۶ گرم 
هيدراتهاي كربن
۱۵۰ ميلي گرم
منيزيم 
۱/۲ گرم 
فيبر
-
-
۸/۲ گرم 
عناصر معدني
پسته به عنوان يك محصول استراتژيك جايگاه خاصي را در بين توليدات كشاورزي داراست. اين محصول بخش عمده اي از صادرات غيرنفتي كشور ما را تشكيل مي دهد. در شرايط كنوني حدود ۵۵ درصد از توليد و بيش از ۶۰ درصد از صادرات جهاني پسته در اختيار ايران قرار دارد.درآمد ارزي حاصل از صادرات پسته بيش از ۴۰۰ ميليون دلار است.تركيب مغز پسته براساس نوع رقم، مرحله رسيدن و زمان برداشت محصول پسته متفاوت است. جدول زير مواد و عناصر موجود در ۱۰۰ گرم پسته را نشان مي دهد:
مقدار انرژي حاصل از ۱۰۰ گرم مغز پسته حدود ۲۲۶ كيلوكالري است. درصد اسيدهاي آمينه تشكيل دهنده پروتئين پسته عبارت از:گلو بولين ۶۶ درصد، آلبومين ۲۵ درصد، گلوتامين ۷ درصد و پرومالين ۲ درصد. همچنين درصد تركيبات اسيدهاي چرب عبارتند از: مريستيك ۶/۰ درصد، پالمتيك ۲/۸ درصد، استئاريك ۶/۱ درصد، اولئيك ۶/۶۹ درصد، لينولئيك ۸/۱۹ درصد. قندهاي عمده مغز پسته شامل ساكارز، گلوكز، فروكتوز و اينوزيتول است. هم اكنون انواع پسته در سطح شهر به قيمت هاي زير ارائه مي شود:
پسته فندقي ۲۳۰۰۰-۲۷۰۰۰(كمترين - بيشترين)
پسته احمدآقائي ۲۴۰۰۰-۳۲۰۰۰(كمترين - بيشترين)
پسته كله قوچي ۲۸۰۰۰-۴۵۰۰۰(كمترين - بيشترين)
پسته اكبري ۲۸۰۰۰-۴۵۰۰۰(كمترين - بيشترين)
001092.jpg
001089.jpg
001086.jpg

نشاني ستادهاي پذيرش تغييرات ته سوش(سركوپن) در شهر تهران
محدوده شمال 
۱- ميدان تجريش- خيابان دربند- خيابان شهيد زماني- كوچه ستاره پلا ك ۵
۲- شريعتي- قيطريه روبه روي درمانگاه قيطريه ورزشگاه قيطريه 
۳- لواسانات ساختمان بخشداري 
۴- لواسانات بخشداري رودبار قصران 
محدوده مركزي 
۱- خيابان سپهبد قرني- نبش كوچه چوبيني- ساختمان وزارت بازرگاني 
۲- خيابان ابن سينا نرسيده به ميدان بهارستان روبه روي بيمارستان طرفه مجموعه ورزشي نصر
۳- خيابان وليعصر- بالا تر از ميدان وليعصر- بالا تر از چهارراه زرتشت جنب پمپ بنزين 
۴- زيرپل حافظ سالن تربيت بدني حيدرنيا
محدوده شرق 
۱- خيابان نظامآباد- روبه روي باشگاه ديهيم(رسالت) مسيل باختر- حسينيه خانكيها
۲- خيابان نظامآباد- باشگاه ديهيم 
۳- فلكه اول تهرانپارس- خيابان گلبرگ- نرسيده به تقاطع رشيد- جنب دفتر خدمات ارتباطي 
۴- تهران نو- ايستگاه دفتر- جنب بانك تجارت شماره ۱۳۲۰
۵- تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره- بلوار احسان- خيابان اتحاد- نبش خيابان هفدهم 
محدوده غرب 
۱- شهرك آزمايش- نبش خيابان سرهنگ اطاعتي- مسجد الرسول 
۲- خيابان زنجان- پايين تر از دريان نو- مسجد النبي 
۳- خيابان ستارخان- نرسيده به سه راه تهران ويلا - حسينيه مكتب الصادق 
۴- شهرك غرب- فاز۵-آپارتمان هاي ايوانك- دفتر پستي 
۵- قصرالدشت - نبش خيابان هاشمي- فروشگاه قدس 
۶- جاده قديم كرج- كيلومتر ۹- روبه روي شركت ميليران- فروشگاه سپه 
۷- فلكه دوم صادقيه- خ اشرفي اصفهاني- جنب ترمينال- كوچه هلا ل احمر دبستان دخترانه شهداي صادقيه 
۸- بلوار آيت الله كاشاني نرسيده به ميدان شهرزيبا جنب منازل سازمان آب مسجد رسول ا...
محدوده جنوب 
۱- ميدان منيريه- خيابان ابوسعيد- مسجد دارالسلا م 
۲- ميدان خراسان- فروشگاه قدس ميدان خراسان 
۳- خيابان جواديه- ۲۰ متري پارس- ده متري شهيد ياري روبه روي دفتر پستي 
۴- نازيآباد- نبش بازار دوم- حسينيه حجت 
۵- ترمينال جنوب- خيابان عباسي شمالي- انتهاي كوچه مسجد صاحب الزمان 
۶- شهرري- بلوار كميل- ميدان نماز- جنب مسجد ارشاد پلا ك ۶۰ اداره بازرگاني شهرري 
۷- شهر ري- انتهاي خيابان ۲۴ متري- منطقه ۱۸ پستي 
۸- خيابان وليعصر- بالا تر از مهديه تهران- خيابان مدرس بين قلمستان و وليعصر
۹- ميدان بهمن- اتوبان شهيدتندگويان- ورزشگاه شهيد غيانوري 
۱۰- شهرري- بلوار كميل- ميدان نماز- مسجد ارشاد
۱۱- ميدان دولت به طرف كيانشهر پلا ك ۷ طبقه اول اتحاديه ذوب فلزات شهر ري
001083.jpg
001077.jpg

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |