يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰ - Feb 1, 2004
قَلِيل مَدُوم عَليْهِ خَيْر مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
اندك با دوام بهتر است از بسيار ملال آور.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وان مواعيد كه كردي مرواد از يادت
ساقيا آمدن عيد مبارك بادت
جاي غم باد هر آن دل كه نخواهد شادت
شادي مجلسيان در قدم و مقدم تست
۶۸ فيلم امروز در جشنواره به نمايش درمي آيد
۶۸ اثر كوتاه  و بلند در نخستين  روز بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر در سينماهاي  تهران  روي  پرده  مي رود.
آثار نمايشي  جشنواره  فيلم  فجر در سينماهاي  «فرهنگ »، «صحرا»، «سپيده »، «عصر جديد»، «فلسطين »، «پايتخت » و «كريستال » براي  عموم  و سالنهاي  «استقلال »، «آفريقا» و «سروش » به  ترتيب  براي  اهالي  مطبوعات  و رسانه ها، هنرمندان  و نهادها نمايش  داده  مي شود.
فيلمهاي  سينمايي  «ساكنين  سرزمين  سكوت » از سامان  سالور، «باج  خور»ساخته  فرزاد موتمن ، «برگ  برنده » به  كارگرداني  سيروس  الوند، «پروانه اي  در باد» از عباس  رافعي ، «قناري » ساخته  جواد اردكاني ، «شكلات » به  كارگرداني افشين  شركت ، «كودكانه » از مسعود كرامتي ، «هم نفس » ساخته  مهدي  فخيم زاده ، «شمعي  در باد» از پوران  درخشنده ، «رسم  عاشق كشي » ساخته  خسرو معصومي ، «صبحانه اي  براي  دو نفر» به  كارگرداني  مهدي  صباغ زاده ، «او» از رهبر قنبري و «اشك  سرما» ساخته  عزيزالله  حميدنژاد از آثار نمايشي  نخستين  روز بخش مسابقه  سينماي  ايران  هستند.
«بازگشت »، «من  تعقيب  مي كنم »، «اسامه »، «اين  سرزمين »، «به  بركت  زندان »، «آينده  درخشان »، «فراسوي  جنگل »، «سامورايي  سپيده دم » و «ترس  و لرز» از ديگر فيلمهاي  بخش  مسابقه  بين الملل  را تشكيل  مي دهند.
فيلمهاي  «وقتي  كه  آخرين  شمشير كشيده  مي شود»، «گذرگاه »، «علامت  امت »، «كفش  ورزشي  و كراوات »، «پرخور»، «هرآنچه  ديده  نبيند»، «وعده  ملاقات  در بلويل » و «غصه هاي  پمپ  بنزيني ها» در بخش  «جشنواره  جشنواره ها» روي  پرده مي رود.
فيلمهاي  «لذت  ديوانگي» از حنا مخملباف ، «جايي  ديگر» ساخته  مهدي  كرم پور و «دانه هاي  ريز برف » ساخته  عليرضا اميني  در بخش  «آثاراول  و دوم» و مستندهاي  «پسري  كه  كنار بوداي  باميان  بازي  مي كند»، «گناه  مريم »، «طواف چشم »، «آقايان  پرنده »، «از شمس  تا شمس »، «تاريخچه  تهران » و «قفسي  براي هيچ » در بخش  آثار مستند به  نمايش  گذاشته  مي شود.
همچنين  فيلمهاي  «به  من  نگاه  كن » از شهرام اسدي ، «رسم  عاشق  كشي » ساخته خسرو معصومي  و «پروانه اي  در باد» از عباس  رافعي  در بخش  مسابقه  سينماي ايران  به  همراه  فيلم  خارجي  «در اين  دنيا» ساخته  مايكل  وينترباتم  در بخش بين الملل  و «كنار رودخانه » از عليرضا اميني  در بخش  ميهمان  در سينما استقلال  (ويژه  رسانه ها) نمايش  داده  مي شود.
بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از امروز تا ۲۲ بهمن  برگزار مي شود.

خاموشي دريا و ابجد در آمريكا
فيلمهاي  سينمايي  خاموشي  دريا ساخته  وحيد موسائيان  و ابجد به كارگرداني  ابوالفضل  جليلي  در جشنواره  بين المللي  سانتا باربارا در آمريكا به  نمايش  درمي آيد.
نوزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  سانتا باربارا از دهم  بهمن  در كاليفرنيا آغاز شده  و تا بيستم  اين  ماه  ادامه  دارد.
به  گزارش  ايرنا، فيلمهاي  خاموشي  دريا و ابجد دربخش  سينماي  جهان  اين  رويداد هنري  به  نمايش  درمي آيد.
فيلم  خاموشي  دريا همچنين  در جشنواره هاي  بين المللي  فيلادلفيا، سن لوئيز، بوستون  و نشويل  كه  فروردين  ماه  در آمريكا برگزار مي شود، حضورمي يابد.
اين  فيلم  بتازگي  به  عنوان  تنها نماينده  سينماي  ايران  در بخش  بين الملل جشنواره  ساندنس  حضور يافت .
فيلم  خاموشي  دريا داستان  يك  ايراني  به  نام  سياوش  است  كه  سالها در سوئد مهاجر بوده  و يكباره  همه  چيز خود را از دست  رفته  مي بيند و تصميم  به  بازگشت  به  ايران  مي گيرد.

نمايشگاه آثار هنري كاركنان شهرداري تهران
منتخبي از آثار هنري كاركنان شهرداري تهران و خانواده هاي آنان شامل نقاشي، خوشنويسي، گرافيك و عكس، تا شانزدهم بهمن ماه جاري در يك نمايشگاه گروهي در نگارخانه شهر واقع در خيابان پاسداران،  خيابان شهيد برادران، گلستان جنوبي، در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.

تئاتر ايران بايد به جهانيان معرفي شود
معاون  موسسه  بين المللي  تئاتر «آي .تي .آي » گفت : هنرمندان  تئاتر ايران  در اجراهاي  خود سبك  و سياق  خاصي  را رعايت  مي كنند كه  بايد آن را به  جهانيان  شناساند.
به گزارش ايرنا «راموندا ماجوندار»  در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود: بسياري  از هنرمندان  تئاتر جهان  از فعاليت  هنرمندان  ايراني  بي خبر هستند.
وي  تصريح  كرد: پويايي  و زنده  بودن  تئاتر ايران  نياز به  معرفي  جهاني  دارد.
ماجوندار با استقبال  از درخواست  ايران  براي  ميزباني  دبيرخانه  سالانه «آي  تي  آي  » در سال  ۲۰۰۶ ميلادي  گفت : اين  درخواست  در نشست  آينده  اعضا كه  در كشور مكزيك  برگزار مي شود، بررسي  خواهد شد.
به  گزارش   ايرنا، ماجوندار براي  شركت  در بيست  و دومين  جشنواره  تئاتر فجر به  ايران  سفر كرده  است .
«آي  تي آي » نهادي  غيرانتفاعي  است  كه  در دهه  ۸۰ ميلادي  با هدف  برقراري  ارتباط و ايجاد تعامل  بين  كشورهاي  عضو فعاليت  مي كند.اين  نهاد درصدي  از بودجه  خود را از طريق  سازمان  جهاني  يونسكو و بخشي  را نيز از طريق  اعضا تأمين  مي كند.
دفتر مركزي  موسسه  بين المللي  «آي  تي آي » در ايران  به  سرپرستي  «فرح يگانه » در مركز هنرهاي  نمايشي  قرار دارد.
معاون  موسسه  بين المللي  «آي  تي آي » گفت : اين  موسسه  داراي  چند كميته  بين المللي  فعال  است  كه  در زمينه  ارتباطات ، موسيقي ، حركات  موزون  و آموزش  تئاتر فعاليت  مي كنند و هركدام  از اعضا در اين  كميته ها نماينده اي  دارند تا خود را با تحولات  جهاني  هماهنگ  كنند.

نمايشگاه كاريكاتور بهداشت دهان و دندان در گل آقا
نمايشگاه آثار برگزيده سومين مسابقه طنز و كاريكاتور گل آقا با موضوع بهداشت دهان و دندان ويژه گروه سني كودك و نوجوان، از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه و همزمان با ايام دهه فجر در سالن نسيم شمال مؤسسه گل آقا برپا شده است. علاقمندان مي توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر از اين نمايشگاه ديدن كنند.
براي اين مسابقه ۱۳۰۰ اثر از ۱۰۰ كشور ارسال شده بود كه توسط ۲ گروه از هيات داوران بررسي گرديد. اسامي برندگان، تا پايان هفته جاري اعلام مي شود.

انتخابات سه مجمع عمومي كانونهاي تخصصي خانه موسيقي برگزار شد
انتخابات سه مجمع عمومي كانونهاي تخصصي از ۸ مجمع عمومي موجود خانه موسيقي ،  هفته گذشته برگزار و هيات مديره و بازرسان آن به مدت دو سال انتخاب شدند.
به گزارش همشهري از «خانه موسيقي» در انتخابات كانون نوازندگان ايراني هوشنگ ظريف، داريوش پيرنياكان، داود گنجه اي،  مهدي آذرسينا و زيدالله طلوعي به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره و ويدا روستا به عنوان بازرس انتخاب شدند.
در انتخابات كانون خوانندگان ايراني نيز نصرالله ناصح پور، هنگامه اخوان، حميدرضا نوربخش،  فاضل جمشيدي و مظفر شفيعي به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره و هما ناصري به عنوان بازرس انتخاب شدند. در كانون سازندگان  ساز نيز يوسف پوريا،  رامين جزايري، بياض اميرعكايي، محمود فرهمند و فرمان مرادي به عنوان هيات مديره و غلامرضا ميرهاشمي به عنوان بازرس انتخاب شدند.
انتخابات سه مجمع ياد شده در روزهاي ۴ ، ۶ و ۸ بهمن در سالن رودكي برگزار شد.

تازه ترين ترجمه عبدالله كوثري منتشر شد
روانكاو و داستان هاي ديگر
تازه ترين ترجمه عبدالله كوثري، مترجمي كه به خاطر كتاب «جنگ آخر زمان» ماريو بارگاس يوسا،  جايزه بهترين ترجمه رمان سال را از آن خود كرده بود، با عنوان «روانكاو و داستان هاي ديگر» از سوي انتشارات لوح فكر به بازار كتاب عرضه شده است.
اين مجموعه داستان را «ژواكيم ماريا ماشادوس دآسيس» نوشته است كه بسياري وي را بزرگترين نويسنده قرن نوزده آمريكاي لاتين مي دانند.
به گزارش همشهري شهرت «دآسيس» وامدار تاليف رمان هايي چون خاطرات پس از مرگ براس كوباس (كه از سوي همين مترجم برگردان فارسي شده است)، دون كاسمو رو، ميراث كينكاس و نگارش داستان هاي كوتاه است.
ماشادو در اغلب آثارش ابعاد روان شناختي انسان ها را موردتوجه قرار مي دهد و مجموعه روانكاو و ساير داستان هاي اين كتاب نمونه اي شاخص از اين سبك نگارش است كه در آن نويسنده با زبان تلخ و آ ميخته با طنز روحيات و خلقيات شخصيت هاي داستاني اش را ژرفكاوي مي كند.
اين كتاب در ۲۳۲ صفحه از سوي انتشارات لوح فكر و در مجموعه كتابخانه ادبيات آمريكاي لاتين منتشر شده است.

نگارستان
001815.jpg
عروسي
۱. جرارد داويد Gerard David
۲.تولد: اوواتر ۱۴۶۰يا ۱۴۵۰ /وفات: بروگس ۱۵۲۳
۳.سبك نقاش: از نقاشان دوره رنسانس بود.
۴.زندگينامه نقاش: رنگهاي تند و البته زنده و وسواس در انتخاب رنگها؛ مشخصه نقاشان شمال اروپا در قرن پانزدهم و شانزدهم بود. داويد يكي از نقاشان سرآمد روزگار خود بود و بسياري از هنرمندان آثار او را كپي مي كردند. چهره معصوم حضرت مسيح به زيبايي طراحي شده و اين يكي از زيبائيهاي اثر است. او علاوه بر اين اثر؛ آثار زيبايي از طبيعت دارد. او تعداد كمي نمايشگاه از آثارش در «بروگس» برپا كرد ولي به دليل عدم استقبال در شهرهاي ديگر نمايشگاههايي برپا كردكه مورد توجه نيز قرار گرفت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «ضيافت عروسي در كانا»/ ۱۵۱۱ / رنگ روغن روي چوب/ ۱۰۰*۱۲۸ سانتي متر. اثر؛ يكي از داستانهاي «انجيل» است؛ اما لباس مهمانان تابلو؛ لباسهايي «هم عصر »نقاش است! با وجود اين ظرافت و دقت بكار رفته در طراحي لباسها زيبا و باارزش است . افرادي را كه براي عروسي هديه آورده اند در سمت راست تابلو و « زانوزده» مي بينيم. در بين نقاشان هلندي آن زمان «زانوزدن» زياد به تصوير در نمي آمد، ولي در اين نقاشي ، اين استثناء ديده مي شود.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه لوور / پاريس

بهارستان
تنها نشسته اي
چاي مي نوشي
و سيگار مي كشي
هيچ كس تو را به ياد نمي آورد
فخري برزنده

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اي كاش
از آشنايي مان خيلي نگذشته بود كه «تو» شدم، شاد بودم از اينكه تفاوتي است ميان من و ديگران... اكنون اما، آرزو مي كنم اي كاش «شما» مانده بودم...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

روزنگار
بازگشت
صبح روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، امام خميني، رهبر انقلاب اسلامي ايران در فرودگاه پاريس در مقابل انبوه خبرنگاران، از ملت و دولت فرانسه و اهالي نوفل لوشاتو به خاطر ميهمان نوازي شان سپاسگزاري كرد و از پله هاي هواپيمايي بالا رفت كه براي انتقال او وگروهي از نزديكترين همراهانش به تهران آماده شده بود. تعداد زيادي از خبرنگاران درخواست كرده بودند در اين سفر تاريخي حضور داشته باشند. يكي از نزديكان رهبر انقلاب براي آن ها توضيح داد كه اين سفر خطرناك است.
شايع شده بود بختيار،  آخرين نخست وزير رژيم پهلوي قصد دارد هواپيما را بربايد و سرنشينانش را بازداشت كند. از طرف ديگر اين احتمال وجود داشت كه عناصر تند روي ارتش شاهنشاهي ، هواپيما را در آسمان مورد هدف قرار دهند. تعداد كمي از خبرنگاران داوطلب همراهي با رهبر انقلاب،  با شنيدن اين توضيحات از تصميم خود منصرف شدند و هواپيما سرانجام با تعداد زيادي سرنشين به سوي تهران پرواز كرد. در تهران از ساعت ها قبل همه در انتظار بودند. گروه هايي از مردم در مسير هاي اعلام شده صف كشيده بودند و بعضي خيابان ها گلباران شده بود. كميته انقلابي تنظيم اعتصابات عمومي به كاركنان اعتصابي راديو تلويزيون اجازه داده بود براي پخش مستقيم مراسم استقبال،  سر كار خود حاضر شوند. دولت به اين اميد كه پخش تلويزيوني مراسم، از ازدحام مردم در اطراف فرودگاه بكاهد، با اين امر موافقت كرده بود، هر چند برنامه تلويزيون از نيمه با اخلال مواجه شد. هنگامي كه هواپيما در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست خيال همه تا حدودي راحت شد.
رهبر انقلاب دقايقي بعد سوار بر خودرو فرودگاه رابه سوي بهشت زهرا ترك كرد. از نيمه راه معلوم شد كه عبور از مسير اعلام شده عملي نيست. هليكوپتري مهيا شد و امام خميني را به بهشت زهرا، مدفن شهداي انقلاب برد. نطق پرشور رهبر انقلاب در بهشت زهرا نشان داد كه به زودي دولت موقتي تشكيل مي شود و پس از آن اعضاي مجلس موسسان براي پايه ريزي حكومتي تازه انتخاب خواهند شد. ساعتي بعد رهبر انقلاب ايران در مدرسه علوي در خيابان ايران مستقر شده بود تا روزهاي پاياني انقلاب را از همانجا رهبري كند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
داماد ۱۳۵ سانتيمتري
لس آنجلس: يكي از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا قصد يافتن همسر براي يك مرد قد كوتاه را دارد. قد اين مرد كه صاحب مدرك ليسانس است تنها ۱۳۵ سانتيمتر است، اما گفته مي شود كه بسياري از خانم هاي بلند  قامت تمايل به ازدواج با اين مرد تحصيلكرده را دارند.
هدف از نمايش دادن چنين برنامه اي فرهنگ سازي در جامعه اعلام شده است. به عبارت ديگر، مردم بايد بدانند كه توانايي افراد قد كوتاه كمتر از توانايي افراد عادي نيست و آنان هم مانند ديگران حق برخورداري از كليه حقوق اجتماعي را دارند.
مطيع فرمان همسر
رم: در اغلب كشورهاي جهان ضرب المثل «مردان موفق به واسطه حمايت و هدايت همسران خود موفق شده اند» به گوش مي رسد.
دو روز قبل ثابت شد كه سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا نيز مطيع راهنمايي ها و دستورات همسر خود است. وي در ايام تعطيلات كريسمس، يك ماه در محافل عمومي ديده نشد و به همين دليل شايعه شده بود كه وي در اين مدت عمل جراحي پلاستيك روي صورت خود انجام داده است.
برلوسكوني ۶۷ ساله كه ثروتمندترين شهروند ايتاليا به شمار مي آيد گفت: من در اطراف چشم هاي خود عمل جراحي پلاستيك انجام دادم كه اين عمل را همسرم توصيه كرد و شايد در آينده به توصيه وي عمل هاي جراحي بيشتري هم انجام بدهم.
تبادل سينمايي هند و پاكستان
بمبئي: در اوايل ماه ژانويه سال جاري ميلادي ملاقات تاريخي نخست وزير هند و رئيس جمهور پاكستان شكل گرفت تا شايد دشمني ديرينه اين دو كشور پايان يابد. به دنبال اين ملاقات اعلام شد، يكي از سرشناس ترين هنرپيشه هاي سينماي پاكستان قصد دارد در يك فيلم نقش اول را ايفا كند. اين بازيگر زن،  هدف از انجام اين كار را كاهش تنش و برقراري صلح ميان دو كشور هند و پاكستان اعلام كرده است.با آنكه از ۵۰ سال قبل تاكنون،  فروش فيلم هاي هندي در پاكستان ممنوع شده است اما فيلم هاي هندي در پاكستان طرفداران بي شماري دارد و به همين دليل بازار فروش اين فيلم ها از رونق خاصي،  برخوردار است.
پيش فروش قبر
لندن: اغلب مردم انگليس، عصرها قبل از رفتن به منزل چنددقيقه اي را داخل قهوه خانه ها سپري مي كنند و با دوستان خودگپ مي زنند. يك صاحب قهوه  خانه در انگليس دست به ابتكار جالبي زده است. با توجه به اينكه،  اين قهوه  خانه بر فراز تپه اي سرسبز و زيبا واقع است همه روزه افراد متعددي به اين مكان مراجعه مي كنند، به همين دليل صاحب قهوه خانه تكه زميني سرسبز در مجاورت ساختمان خود خريداري كرده و قصد دارد آنرا به گورستان تبديل كند. البته تنها مشتريان دائمي اين قهوه خانه مي توانند پس از مرگ در اين مكان دفن شوند. جالب اينكه، قبرهاي اين گورستان از هم اكنون پيش فروش مي شود و مشتريان دائمي و علاقمند مي توانند در حين مراجعه به قهوه خانه ، قبر مورد نظر خود را پيش خريد نمايند.
جهانگرد بداخلاق
سائوپائولو: يك جهانگرد آمريكايي به دليل بدرفتاري از برزيل به كشورش بازگردانده شد. اين مرد ۳۵ ساله كه يكي از مسافران پرواز ميامي به سائوپائولو بود در داخل هواپيما در كنار زوجي كه صاحب يك كودك يكساله بودند نشست. در حين پرواز اين كودك بيقراري و گريه مي كرد به همين دليل مرد آمريكايي به ستوه آمد و از ميهماندار هواپيما درخواست يك ليوان آب خنك كرد. اين مسافر به محض دريافت ليوان، آنرا روي سر كودك خالي كرد كه همين موضوع باعث شد پليس او را در فرودگاه سائوپائولو دستگير كند و رواديد وي به برزيل را لغو نمايد.
قسم خوردن
ريودوژانيرو: در اغلب مواقع ، سارقان مسلح با اسلحه، شهروندان را تهديد به مرگ مي كنند. ديروز اتفاق جالبي در برزيل رخ داد و سارقان با تهديد مسلحانه،  فرد مورد نظر را وادار به قسم خوردن كردند.هنگامي كه سارقان مسلح وارد يك كليسا شدند از كشيش خواستند كليه پولهاي موجود در صندوق خيريه را در اختيار آنان قرار بدهد كه كشيش نيز اين كار را انجام داد.اما اين پايان ماجرا نبود چون يكي از سارقان در حالي كه لوله اسلحه را به سوي سر كشيش نشانه گيري كرده بود با صداي بلند فرياد زد: قسم بخور كه پول ديگري در كليسا موجود نيست چون اگر قسم نخوري،  تو را خواهم كشت.در پي اين تهديد، كشيش قسم خورد كه پول بيشتري در كليسا موجود نيست و سارقان حرف او را باور كردند و پا به فرار گذاشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۵ دقيقه

گل و گياه
گل ستاره اي
001812.jpg
نام علمي: Cosmos atrosanguineus
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي و افراشته با ريشه غده اي، داراي ساقه هاي قهوه اي مايل به قرمز و برگهاي سبز تيره و درحاشيه دندانه دار كه گلهاي معطر آن به رنگ قرمز تيره در اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه ريشه امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |