يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰ - Feb 1, 2004
تهران ۲۲۰۰ هكتار بافت فرسوده دارد
ضوابط جديد ساخت و ساز مانع استيفاي حقوق مردم شده است
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با شهروندان مناطق ۱ ، ۴ ، ۵ ، ۱۶و ۱۹ ديدار كردند.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر به همراه دكتر نادر شريعتمداري عضو شورا با حضور در منطقه يك شهرداري به حل مشكلات شهروندان اين منطقه پرداختند.
دكتر نادر شريعتمداري درخصوص مشكلات منطقه يك گفت: ضوابط و مقررات جديد ساخت و ساز كه از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري تدوين شده اجازه نمي دهد در قبال تملك اراضي شهروندان جهت استفاده طرح هاي تعريض و خدماتي شهرداري، مردم به حقوق حقه خود برسند.
براساس اين گزارش، مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با حضور در منطقه ۱۹، به وجود بافت هاي فرسوده در كشور اشاره كرد و گفت: بيش از ۳۵ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه ۲۲۰۰ هكتار از اين ميزان متعلق به تهران است.
وي افزود: شوراي شهر، طبق قانون اساسي، مسئوليت كارهاي عمراني و بهداشتي و امور شهري را برعهده دارد و از اين رو به سمت ترميم بافت هاي فرسوده گام برداشته است و انتظار داريم دولت و مجلس در اين زمينه ما را ياري كنند.
وي با تاكيد بر حضور مستمر و جدي مهندسان ناظر در ساخت و سازها گفت: در عمل نكردن مهندسان ناظر به وظيفه اصلي خود، صاحبان كار بي تقصير نيستند، چراكه مهندسان ناظر با آنان درخصوص مسايل فني تقابل نمي كنند، بلكه فقط از لحاظ مادي به تفاهم مي رسند،  اين فرهنگ بايد تغيير كند و علاوه بر جنبه مادي، مسائل فني و مهندسي بناها به طور جدي بررسي شود.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در ديدار با شهروندان منطقه ۱۶ گفت: بسياري از مراجعات شهروندان تهراني براي انجام فعاليت هايي است كه انجام آنها براساس قانون شهرداري تخلف محسوب مي شود. اين دسته از شهروندان گمان مي كنند كه با مراجعه حضوري در هنگام بازديد اعضاي شورا از مناطق مي توانند مجوزي براي انجام اين امور پيدا كنند كه وظيفه ما به عنوان اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران عمل به قانون است نه خلاف آن.همچنين دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي، فني و معماري شورا به همراه دكتر مهنوش معتمدي آذر و دكتر عباس شيباني ديگر اعضاي شورا با حضور در منطقه ۴ شهرداري به مشكلات منطقه رسيدگي كردند.

عمليات اتصال خيابان مطهري به بزرگراه صياد شيرازي
گروه شهري: عمليات اتصال خيابان شهيد مطهري به طول يك كيلومتر از خيابان دكتر شريعتي به سمت شرق تا بزرگراه شهيد صياد شيرازي از نيمه اسفندماه امسال آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران ضمن اعلام اين خبرگفت: اين محور ارتباطي با عبور از وسط پادگان پليس تا بزرگراه صياد شيرازي امتداد مي يابد و در آينده نيز به نظام آباد و بزرگراه دارآباد متصل مي شود و بدين ترتيب بزرگترين و ارزشمندترين راه مواصلاتي شرقي - غربي تهران گشايش مي يابد.
وي سرعت عمليات عمران شهري را نسبت به رؤساي قبل بي سابقه دانست و گفت: تا آخر امسال مبلغ ۱۰۰ ميليارد تومان خرج خريد املاك معارض واقع در طرحها مي شود در حالي كه اين رقم در سالهاي گذشته معادل ۲۱ ميليارد تومان بود.
علي آبادي گفت: در سال آينده نيز مجموعا به ۱۰۰ ميليارد تومان ديگر براي خريد املاك معارض واقع در طرحها نيازمنديم.
وي ادامه داد: گسترش اقدامات شهرداري در حوزه فني عمراني اعم از احداث بزرگراهها، پلها و تقاطع ها، بستگي به تامين منابع مالي لازم به ويژه از راه فروش اوراق قرضه دارد كه در صورت تحقق مي توا ند سرعت عمليات را شدت بخشد.
وي نياز شهر تهران را براساس طراحيهاي انجام شده به شبكه بزرگراهي حدود ۵۵۵ كيلومتر دانست كه از اين مقدار تاكنون ۳۰۲ كيلومتر آماده بهره برداري، ۷۰ كيلومتر در دست اقدام و ۶۴ كيلومتر نيز در دست مطالعه است.
وي در بخش تقاطع ها نياز شهر تهران را براساس طرح  جامع حدود ۴۵۹ تقاطع عنوان كرد كه از اين تعداد ۱۴۸ تقاطع به بهره برداري رسيده و ۴۶ تقاطع ديگر نيز در دست اجراست.
وي افزود: ضلع شرقي - بزرگراه نواب در قلعه مرغي به طول ۵/۱ كيلومتر تا ۲۲ بهمن امسال آماده بهره برداري است.
علي آبادي در توضيح بخش ديگري از فعاليتهاي فني عمراني شهرداري به امر نوسازي تهران اشاره كرد و گفت: قرارداد بزرگي با شركت ساختماني كنكور آسمان براي ساخت چهارصد و ۸۰ هزار مترمربع بناي مشترك منعقد شده كه در قالب احداث فاز ۴ نواب فعاليت خود را آغاز كرده است.
همچنين يك قرارداد بزرگ ديگر نيز با بنياد مسكن انقلاب اسلامي منعقد كرديم تا در منطقه ۱۸ در زميني به مساحت ۳۰ هكتار و ۷۵۰ هزار متر زيربنا حدود ۷ هزار واحد مسكوني ساخته تا به عنوان معوض در اختيار صاحبان املاك معارض واقع در طرحها قرار گيرد.وي همچنين افزود: تا پايان سال آينده با اعتباري معادل ۱۲ ميليارد تومان مجموعه شبكه آبهاي سطحي شهر تهران جمع آوري خواهد شد.علي آبادي از تاسيس شركت ساخت و توسعه پاركينگهاي طبقاتي خبر داد و گفت: برآورد اوليه ما در مورد نياز شهر تهران حدود ۴۰۰ پاركينگ است كه فعلا ۱۰ درصد اين نياز هم برطرف نشده است.

منطقه ۸ تهران ، منطقه اي منطبق با اصول شهرسازي
آزادسازي املاك معارض واقع در طرح بزرگراه شرق سرعت مي گيرد
001854.jpg
گروه شهري: منطقه ۸ جزء معدود مناطقي است كه به لحاظ شهرسازي از منطق و اصول قابل قبولي برخوردار است.
احمدي نژاد شهردار تهران در بازديد از منطقه ۸ تهران حركت خدمت رساني و سازندگي را پرشتاب دانست و گفت: دهها پروژه در اين منطقه يا آماده بهره برداري و يا دردست اجراست كه ازجمله آنها دو سه طرح ترافيكي خوب نظير ميدان رسالت، بزرگراه شهيد باقري و چهارراه خاقاني و خيابان دماوند است كه موجب بازشدن گره هاي ترافيكي در منطقه شده است.
وي از ضرورت تعريض چند معبر ازجمله بازگشايي قسمت غربي خيابان ۴۶ متري شهيد ثاني و تعريض خيابان دماوند سخن گفت.احمدي نژاد همچنين بر ضرورت تكميل و آزادسازي باقيمانده املاك معارض واقع در طرح ادامه بزرگراه شرق تاكيد كرد و ادامه داد: درصدد هستيم فضاهاي ورزشي و فرهنگي ويژه اي را براي بانوان منطقه احداث كنيم.

نگاه
پس از تبرئه توني بلر، رئيس شبكهBBC استعفا داد
001857.jpg
افشين سبوكي

افزايش فضاي سبز در غرب تهران
گروه شهري: ۲۵ بوستان منطقه اي و محلي در غرب تهران به بهره برداري مي رسد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه دو بهروز طاهائي شهردار اين منطقه مساحت مجموع اين بوستانها را بالغ بر هشتاد هزار متر مربع اعلام كرد و گفت: در اين بوستانها امكانات تفريحي و ورزشي براي كودكان و نوجوانان پيش بيني و ايجاد گرديده است.
وي گفت: بوستانهاي محلي و منطقه اي به واسطه نقش ذاتي خود مي توانند در ايجاد ارتباط عاطفي، اجتماعي و تعامل بين شهروندان تأثيرگذار باشند.

رسيدگي به پيش فروش غيرمجاز ساختمان از وظايف وزارت مسكن نيست
گروه شهري: وزير مسكن و شهرسازي گفت: افراد زيان ديده از پيش فروشهاي غير مجاز مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي اميدوار نباشند و بايد از طريق دستگاه قضايي به دنبال احقاق حق خود باشند.
علي عبدالعلي زاده به خبرگزاري فارس گفت: زيان وارده به پيش خريداران مسكن جنبه كلاهبرداري دارد كه رسيدگي به آن از حيطه وظايف وزارت مسكن و شهرسازي خارج است.
وي ادامه داد: در اين ارتباط آيين نامه حمايت از پيش فروش و حمايت از پيش خريداران تدوين شده است. وي گفت: مسايلي كه اخيرا در پيش فروش به وقوع پيوسته مسايلي است كه فروشنده به وظيفه قانوني اش عمل نكرده و حساب بانكي مشترك بين خود، بانك و خريدار داير ننموده است. وي تصريح كرد: وزارت مسكن و شهرسازي سعي مي كند با تشكيل انجمن صنفي انبوه سازان، پيش فروش كنندگان و انبوه سازان را سازماندهي نمايد.

افتتاح ۲۵ طرح عمراني در منطقه ۱۷تهران
گروه شهري: مهندس فاضل شهردار منطقه ۱۷ گفت: با تخصيص اعتباري بالغ بر (۲۶ ميليارد ريال) ۲۵ طرح عمراني، خدماتي به زودي در سطح منطقه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
شهردار منطقه ۱۷ از پايان عمليات اجرايي ۹ بوستان  خبر داد و افزود: همچنين ۲۹ پروژه ديگر ازجمله احداث ۱ جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي (CNG) و بازگشايي خيابان آزادي و حريم خط تهران- تبريز و ساخت و ايجاد محلي امن و مناسب جهت ورزش بانوان در فضاي ورزشي روباز، احداث مجموعه هاي ورزشي شماره ۲ بهاران، گل گندم و مجموعه ورزشي شهداي منطقه با مساحت ۴۰۰۰۰ مترمربع و (۲۳۰۰۰ مترمربع فضاي سبز) كه محلي مناسب جهت اوقات فراغت شهروندان با سالن هاي چندمنظوره اي به جهت بالابردن سرانه فضاهاي فرهنگي و ورزشي (جاده سلامتي،  درياچه مصنوعي، استخر و سونا، بدن سازي، كشتي و كاراته، صخره نوردي، كتابخانه و ...) ازجمله پروژه هايي است كه به زودي در منطقه ۱۷ افتتاح و به بهره برداري خواهد رسيد.

ضرورت راه اندازي و توسعه خطوط مترو و منوريل تهران
گروه شهري: مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به همراه دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي، فني معماري شوراي اسلامي شهر تهران با يانگ ايل كانگ مديركل امور حمل و نقل عمومي وزارت مسكن و حمل و نقل كره جنوبي ديدار و گفت و گو كردند.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، در اين ديدار چمران با تاكيد بر ضرورت توسعه احداث خطوط جديد متروي تهران گفت: راه اندازي و توسعه خطوط جديد مترو در شهري به وسعت و جمعيت تهران يك ضرورت است كه با شروع به كار مترو، ضرورت توسعه آن براي شهر بيشتر احساس مي شود. همچنين يكي از راه هاي كاهش ترافيك تهران احداث خطوط جديد مترو و توسعه حمل و نقل عمومي و انبوه است.
وي در ادامه افزود: در تهران ۸ خط به اضافه خطوط جديد منوريل در حال طراحي است، اميدواريم هرچه سريعتر اين مباحث به نتيجه برسد، تا شهروندان تهراني از معضلي به نام ترافيك رهايي پيدا كنند.
وي تاكيد كرد: در شرايط فعلي و با توجه به جمعيت و وسعتي كه شهر تهران طي سالهاي اخير پيدا كرده است، نياز شهر به راه اندازي سيستم هاي ديگر حمل و نقل عمومي مانند قطارهاي سريع السير شهري و منوريل و ... احساس مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |