يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰ - Feb 1, 2004
بازي پنجاه و ششم قرمز و آبي
درس دوستي و انسانيت در ميدان سبز
001845.jpg
گروه ورزشي: پرسپوليس و استقلال، در ورزشگاه  آزادي، احساسات پرشور تماشاگران پرجاذبه ترين رشته ورزشي را برمي انگيزند. همه نگاه ها به ديداري است كه برآيند فوتبال ما را به وجود آورده است. از اين رخداد بزرگ ورزشي به آساني نمي توان گذشت. در هر دو سوي ميدان مرداني به حركت در مي آيند كه براي فوتبال ملي مايه افتخارند. تماشاگران خوش ذوق فوتبال فردا در ورزشگاه آزادي به خروش مي آيند تا ليگ برتر به نقطه تلاقي درخشان خود برسد. آنچه از اين بازي استنباط مي شود، احساس است و دوستي ديرينه در محيطي كه ورزش مي نامندش.
فردا دوره ديگري براي فوتبال كشور آغاز مي شود. هميشه و روي جبر تاريخي نقطه تلاقي اين دو تيم را نقطه عطف فوتبال ما قلمداد كرده اند. در رايج ترين رشته ورزشي جهان استقلال و پرسپوليس براي ما معناي ديگري داشته است، اتفاقي اجتناب ناپذير و شايد ناخواسته كه چندين دهه از تاريخ فوتبال را تشكيل داده است. در اينكه پايه اين دو تيم چگونه گذاشته شده است و اهداف اوليه چه بوده ما را كاري نيست، اما هر چه در وراي آن بوده و هست چون به ورزش مربوط مي شود براي ما پاك و قابل پذيرش است. استقلال تقريباً نيم قرن سابقه را پشت سرگذاشته و از نام باشگاه دوچرخه سواران به اين نقطه رسيده است كه هيأت رئيسه پنج نفره آن را هدايت مي كنند كه هركدام دستي بر سياست و اقتصاد و ورزش دارند، پيروزي را نيز با نام شاهين، پيكان و پرسپوليس شناخته ايم.
تب فوتبال به اوج خود مي رسد و يك بار ديگر استقلال و پرسپوليس در دور برگشت ليگ برتر باشگاه هاي كشور مقابل هم صف آرايي مي كنند.
اين مصاف در حالي برگزار خواهدشد كه استقلال با ۳۷ امتياز و يك بازي كمتر نسبت به پاس در مكان دوم جدول رده بندي قرار دارد و در صورت پيروزي در اين مصاف مي تواند به صدر جدول بازگردد. همين مورد درباره پرسپوليس ۳۱ امتيازي هم صدق مي كند كه با پيروزي در اين ديدار مي تواند بار ديگر به مكان سوم بازگردد.
هر دو تيم با اهداف مشخصي، درپي  برد در اين ميدان هستند. ولي پرسپوليس دو انگيزه ويژه نيز دارد:در وهله نخست، آنها مي دانندكه شكست در اين ديدار با توجه به فاصله ۸ امتيازي با پاس و ۹ امتياز ايجادشده با استقلال، اميدهاي قهرماني اين تيم را در سومين دوره ليگ برتر به طور كامل برباد خواهد داد و از طرف ديگر، سرخ پوشان دوست دارند تا شكست
۱-۲ بازي رفت را نيز به هر نحو ممكن جبران كنند.
در اين ميدان، استقلال قطعاً با روش ۲-۵-۳ به ميدان خواهد رفت و اميدهاي خود را به استحكام دفاعي، سانترهاي نوازي و نيكبخت و قدرت تمام كنندگي سامره و عنايتي معطوف كرده است ولي تغييرات مداومي كه وينگوبگوويچ در تركيب تيمش ايجاد مي كند، پيش بيني تركيب اين تيم را دشوار مي كند . در عين حال پرسپوليس با هر روشي كه به ميدان برود، علي دايي در خط حمله، كاويانپور و باقري در خط مياني و گل محمدي و شيري در خط دفاعي جزو اميدهاي اصلي اين تيم به شمار مي روند.
به جرأت مي توان گفت كه دغدغه اصلي امير قلعه نويي براي اين بازي جدا از انگيزه هاي مضاعف پرسپوليس كنترل علي دايي است، مردي كه گرچه طي
۶ هفته اخير گل نزده و در بازي رفت هم فروغ چنداني نداشت اما به هرحال بازيكن بزرگي است و يك لحظه غفلت از او مي تواند صدمات جبران ناپذيري متوجه استقلال بكند.
اما وينكوبگوويچ هم توجه عمده خود را معطوف به مهار پيستون هاي قدرتمند استقلال كرده است. وي اعتقاد دارد كه نوازي و نيكبخت نيمي از قدرت استقلال هستند و قصد دارد تا با قرار دادن جمشيدي در مقابل نوازي و خان محمدي در برابر نيكبخت كارايي آنها را به حداقل برساند.
هر تيمي قدرت خلاقيت و ابتكار بازيكنانش بالاتر باشد به برتري مي رسد اين بازي رنگ و بوي ديگري دارد و هركس به دنبال سايه رنگ خود به ورزشگاه آزادي مي رود، البته با رعايت تمام معيارهاي اخلاقي و كلامي، تماشاگران فوتبال فردا در آزادي درس دوستي و انسانيت مي دهند و با حلقه  هاي گل بازيكنان ايران را نوازش مي كنند.

دومين دوره مسابقات بين المللي اسنوبورد در دهه فجر
گروه ورزشي: فدراسيون اسكي اعلام كرد، دومين دوره مسابقات بين المللي اسكي اسنوبورد گراميداشت دهه مبارك فجر طي روزهاي ۱۵ تا ۱۷ بهمن ماه برگزار مي شود.به گزارش اين فدراسيون، اين مسابقات در پيست بين المللي شمشك و در سه رشته مارپيچ بزرگ، كوچك و پارالل برگزار خواهد شد.
تاكنون براي شركت در اين مسابقات تيم هايي از كشورهاي سوئيس،  قزاقستان، فرانسه، اسلواكي و مقدونيه اعلام آمادگي كرده اند كه با همكاري پارس ايراتل انجام مي شود. براي شركت در اين مسابقات، تيم قزاقستان با دو ورزشكار وارد شده و تيم اسلواكي، نيز وارد مي شود.ضمن آنكه سوئيس با يك ورزشكار، ايتاليا با دو ورزشكار و مقدونيه نيز با دو ورزشكار قرار است در اين مسابقات شركت كنند.

دبيركل كنفدراسيون دووميداني آسيا:
مسابقات تهران يك نوآوري در جهان است
گروه ورزشي: تنها ۴ كشور آسيايي ايران، چين، ژاپن و قزاقستان توانايي برگزاري مسابقات دووميداني داخل سالن را در سطح بين المللي دارند.
«موريس نيكولاس»، دبيركل كنفدراسيون دو و ميداني آسيا افزود: من تحت تأثير فعاليت هاي مسئولان ورزش ايران قرار گرفتم. ما در اين مسابقات تجربه  جديدي را در جدايي مسابقات زنان و مردان به دست خواهيم آورد و اين يك نوآوري در جهان است.
وي با اشاره به برگزاري مجزاي مسابقات زنان و مردان گفت: درحقيقت، اين مسابقات را مي توان يك فرصت مناسب براي مربيان زن آسيا دانست، به طوري كه آنان در مسابقات ديگر كمتر فرصت مربيگري در مسابقات را پيدا مي كردند و اينجا مي توانند خود را محك بزنند. يكي از دلايل كنفدراسيون براي موافقت با چنين شيوه اي، رشد و توسعه ورزش دو و ميداني در بين زنان آسيا است.
دبيركل كنفدراسيون دو و ميداني آسيا درمورد تجهيزات سخت افزاري ايران در برگزاري اولين دوره  مسابقات دووميداني داخل سالن آسيا خاطرنشان كرد: من به كشورهاي مختلفي سفر كرده ام ولي شايد همانند چنين سالني در كشورهايي همچون چين و يا انگلستان باشد و اين سالن با استانداردهاي جهاني مطابقت مي كند.اما تنها مشكل اين سالن كمبود جايگاه تماشاگران است.

تيم فوتبال اميد ايران، سنگاپور را شكست داد
گروه ورزشي: تيم فوتبال اميد ايران در يك بازي تداركاتي تيم فوتبال سنگاپور را با نتيجه ۳ بر ۲ شكست داد.
تيم اميد كشورمان نيمه اول بازي را با نتيجه ۲ بر صفر به نفع خود به پايان رساند.
گل هاي نيمه اول اين بازي را در دقيقه ۳۰ مهرزاد معدنچي و در دقيقه ۳۵ حسين كعبي براي ايران به ثمر رساندند. در دقايق اول نيمه دوم اين بازي تيم سنگاپور با زدن دو گل در دقايق ۵۱ و ۵۵ نتيجه بازي را مساوي كرد.
در همين نيمه حسين كعبي در دقيقه ۸۵ گل برتري ايران را وارد دروازه سنگاپور كرد و بازي با نتيجه ۳ بر ۲ به نفع تيم ايران پايان يافت.حسين كعبي با بازي خوبي كه ارايه داد به عنوان بهترين بازيكن اين ديدار شناخته شد.

رئيس فدراسيون جهاني بدمينتون در تهران
گروه ورزشي: تاكنون شش كشور خارجي از جمع ۳۲ تيم شركت كننده در چهاردهمين دوره مسابقات بين المللي بدمينتون دهه فجر وارد تهران شدند.
تيم هاي ژاپن، هنگ كنگ، سنگاپور، تركمنستان، بلغارستان و عراق نخستين تمرين خود را نيز در سالن اختصاصي بدمينتون انجام دادند.
سيروس عالمي دبير فدراسيون بدمينتون در تماس با همشهري اعلام كرد: «بوزان كساريان» رئيس فدراسيون جهاني بدمينتون به عنوان ميهمان ويژه اين دوره ديروز وارد تهران شد. رقابت هاي بين المللي بدمينتون دهه فجر با حضور ورزشكاران مرد و زن ۳۲ كشور جهان از فردا در تهران آغاز مي شود.

همايش بزرگ دو همگاني بانوان در تهران
گروه ورزشي: مديركل تربيت بدني استان تهران از برگزاري همايش بزرگ دو بانوان در روز ۲۱ بهمن ماه جاري در تهران خبر داد.«حجت الله خطيب» افزود: سازمان تربيت بدني به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب، مسابقات وسيعي را تدارك ديده است كه برگزاري دو همگاني ويژه بانوان تهراني با حضور ۲۵ هزار نفر يكي از اين برنامه هاست.وي با اشاره به برگزاري دو همگاني در روز گذشته در تهران گفت: با استقبال بي نظيري كه از همايش با حضور بيش از ۵۲ هزار نفر انجام شد، پيش بيني مي شود كه استقبال بانوان بيشتر باشد.

ليگ برتر واليبال ايران
پيكان و عبور از ضلع سوم
گروه ورزشي: هفته هجدهم ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران امروز با انجام سه بازي در تهران و دو بازي در شهرهاي اصفهان و اهواز آغاز مي شود. امروز هر چه صنام به نسبت ساير رقبا براي تداوم صدرنشيني در مصاف با تيم جوان دخانيات آسوده خاطر است، پيكان جدي ترين رقيب اين تيم براي جبران مافات و ماندن در كورس قهرماني در خوان سوم با پاس روبرو خواهد شد. پيكان تاكنون از دو خوان برق و پگاه به سلامت عبور كرده است و اگر از مانع پاس هم بگذرد مي تواند به تكرار قهرماني فصل پيش خود اميدوار شود. پيكار برق و پگاه هم جدالي پاياپاي و نفس گير خواهد بود.
برنامه بازيهاي امروز (سالن ۷ تير)
ساعت ۳۰/۱۵: برق - پگاه اروميه
ساعت ۳۰/۱۷: دخانيات - صنام
ساعت ۳۰/۱۹: پيكان - پاس
ساعت ۳۰/۱۶: فولاد سبا - قند شيروان
ساعت ۳۰/۱۶: لوله سازي اهواز - نئوپان گنبد

پيكارهاي گزينشي براتيسلاوا
۳ پيروزي براي كشتي ايران
گروه ورزشي: نمايندگان كشتي آزاد كشورمان در رقابت هاي گزينشي اسلوواكي شروع خوبي داشتند.
مسعود مصطفي جوكار نماينده
۶۰ كيلويي تيم ايران در دور اول حريف ژاپني خود را (۰-۳) مغلوب كرد. عليرضا دبير در وزن ۶۶ كيلوگرم لوشان گرالاك حريف لهستاني خود را با نتيجه (۰-۴) شكست داد و فريدون قنبري در وزن ۸۴ كيلوگرم برابر كشتي گيري از كشور ميزبان با نام پيترلاپسانسكي به برتري (۰-۶) رسيد.
خبرهاي رسيده از براتيسلاوا محل برگزاري اين رقابت ها حاكي است جيوواني گيا سورائي قهرمان اسبق جهان از كانادا حريف جدي جوكار در اين مسابقه هاست و جدي ترين رقيب دبير نيز كريس بونو از آمريكاست. اين مسابقه ها امشب به پايان مي رسد و نفرات اول تا پنجم سهميه بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را به دست مي آورند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |