يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰ - Feb 1, 2004
فرودگاه بين المللي امام خميني امروز افتتاح مي شود
 
001875.jpg

گروه اقتصادي: فرودگاه امام خميني(ره) امروز افتتاح مي شود.
مرحله نخست اين طرح با هدف جابجايي سالانه
۵/۴ ميليون مسافر داخلي و بين المللي و ۱۲۰ هزار تن بار افتتاح مي شود و ظرفيت آن تا ۶ ميليون مسافر در سال قابل افزايش است.
طرح احداث اين فرودگاه در سال ۱۳۵۴ با مطالعات اوليه آغاز شد ولي عمليات اجرايي آن از سال ۱۳۷۳ آغاز شد.
با اجراي مراحل بعدي اين طرح ظرفيت حمل و نقل مسافر از اين فرودگاه به ۱۵ ميليون مسافر افزايش مي يابد.
001842.jpg

از امروز پروازهاي خارجي طي مدت سه ماه آينده به اين فرودگاه انتقال داده مي شود و برخي از پروازهاي داخلي نيز از اين فرودگاه انجام خواهد شد.

تدوين طرح حمايت از باغ هاي شهرستان بم
گروه اقتصادي: براي بازسازي باغ هاي خسارت ديده از زلزله بم طرح حمايت از اين باغ ها تدوين و به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال شده است.رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان در گفت وگو با خبرنگار ما اجراي اين طرح را مشروط به تصويب و تامين اعتبار آن دانست و گفت: اين طرح در سه مرحله كوتاه، ميان و بلندمدت تدوين شده و اجراي مرحله اول آن نيازمند ۹۲ ميليارد و ۷۳۰ ميليون ريال اعتبار است كه پس از تصويب و تامين اعتبار در سازمان مديريت و برنامه ريزي توسط سازمان جهاد كشاورزي استان اجرا خواهد شد.محمدرضا فتوت در تشريح مرحله كوتاه مدت اين طرح گفت: در اين مرحله طرح كه دوره يك ساله را در بر مي گيرد حمايت از باغ هاي بم كه بدون صاحب بوده و يا داراي صاحبان كم توان مي باشد در اولويت قرار گرفته است.فتوت گفت: در صورت تصويب طرح و اجراي مرحله كوتاه مدت آن در باغ هاي بم خصوصاً باغ هاي بدون صاحب يا داراي صاحبان كم توان، مراحل ميان و بلندمدت آن نيز اجرا خواهد شد.

استخدام پزشك، دندانپزشك و داروساز در قطر
گروه اقتصادي: اداره كل توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعي اعلام كرد: وزارت بهداشت قطر در رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي استخدام مي كند.
براساس اعلام وزارت بهداشت قطر، تمامي متقاضيان اشتغال در رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي مي توانند جهت كسب فرصت هاي شغلي در خارج از كشور در آزمونهاي تاييد صلاحيت وزارت بهداشت قطر شركت كنند.
متقاضيان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با موسسه پزشكي حمد به آدرس www.hmc.org.qa تماس برقرار كنند.

دو سد و سه نيروگاه در دهه فجر به بهره برداري مي رسد
گروه اقتصادي: هزار و ۶۸۴ طرح وزارت نيرو با اعتباري معادل يازده هزار و ۵۰۱ ميليارد ريال ازجمله، دو سد و سه نيروگاه همزمان با دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما حبيب الله بيطرف ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: سدهاي كوثر در گچساران و سد حاجي آباد در قائن مشهد با ۵۸۳ ميليارد ريال هزينه، طرح توسعه نيروگاه ايرانشهر و نيروگاه هاي كازرون و مسجد سليمان با مجموع ظرفيت ۱۷۵۰ مگاوات ازجمله طرح هاي مهمي است كه به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به بهره برداري مي رسد.وي همچنين با اشاره به رشد ده درصدي اعتبارات طرح هاي آب وزارت نيرو در سال آينده از فروش ۴۱۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت براي طرح هاي آبرساني و نيروگاهي در سال آينده خبر داد.
وزير نيرو از آمادگي وزارت نيرو براي واگذاري شركت هاي تحت پوشش و خصوصي سازي خبر داد و از كندي مراحل تاييد اسناد احداث نيروگاه به روش ساخت، بهره برداري و واگذاري در ساختار دولتي اظهار نارضايتي كرد. بي طرف در اين زمينه از تشكيل شركت سهامي مديريت شبكه سراسري برق دولتي در سال آينده خبر داد و تاكيد كرد مجوز تشكيل اين شركت به دليل ضرورت مديريت خريد برق از توليدكنندگان گوناگون از سوي دولت صادر شده است.
كارون ۳
وزير نيرو ديروز از توافق مسئولان شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران و شهرداري ايذه خبر داد و اظهار اميدواري كرد: اين مسئله حل شود.وي ادعاي شهرداري ايذه در مورد سد كارون ۳ را خلاف قانون دانست و گفت: اين سد در محدوده شهري شهرداري ايذه نيست و شامل پرداخت عوارض مورد ادعاي شهرداري ايذه نيست.

در ده ماه امسال
صادرات غيرنفتي به ۲/۵ ميليارد دلار رسيد
گروه اقتصادي: صادرات غيرنفتي با احتساب صادرات چمداني و بازارچه اي در ده ماهه سال جاري با ۷/۲۴درصد افزايش به رقم ۵ ميليارد و ۱۹۱ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار رسيد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ارزش صادرات چمداني در اين مدت ۸/۳۹ ميليون دلار و صادرات بازارچه اي ۴۰۹ ميليون دلار بوده است.
اين گزارش حاكيست ارزش صادرات غيرنفتي بدون درنظرگرفتن صادرات چمداني و بازارچه اي به رقم ۴ ميليارد و ۷۴۳ ميليون و ۱۰۰ هزار دلار رسيده است كه ۵/۲۴درصد افزايش يافت. براساس اين گزارش ميزان وزني كالاهاي صادرات غيرنفتي ۱۲ ميليون و ۶۰ هزار و ۳۰۰ تن بوده كه ۵/۷ درصد افزايش داشته است. در اين مدت همچنين ۲۶ ميليون و ۲۱۰ هزار و ۹۰۰ تن انواع كالاهاي غيرنفتي به ارزش ۲۲ ميليارد و ۲۶۳ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار وارد كشور شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزني ۲۹درصد و از لحاظ ارزش ۳/۲۴درصد افزايش داشته است.
متوسط قيمت هر تن كالاي غيرنفتي وارداتي حدود ۸۵۰ دلار بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴/۳ درصد كاهش نشان مي دهد.

گفتگوي امروز
تأخير در پرداخت پول برگ سبز چايكاران
گروه اقتصادي: به گفته رئيس اتحاديه چايكاران كشور دولت هنوز پول برگ سبز چاي را كه سال قبل از چايكاران خريداري كرده پرداخت نكرده است همچنين مساعده اي كه در زمان سرپرستي چايكاران به وسيله وزارت بازرگاني پرداخت مي شد با انتقال اين سرپرستي به وزارت جهاد سازندگي قطع شده است.
با فريدون سهيلي رئيس سازمان چاي كشور پيرامون اين مشكلات گفتگو كرده ايم.
***
* علت عدم پرداخت پول برگ سبز چاي سال گذشته به چايكاران چيست؟
- بهاي برگ سبز چاي برابر مصوبه ۲۸/۲/۸۲ تسهيلات سال ۱۳۸۲ در قبال ميزان چاي خشك توليد شده هر كارخانه و با رعايت ضوابط انتقال از كارخانه به تشكل هاي خريدار توسط بانك عامل صورت خواهد گرفت. لذا بهاي برگ سبز چايكاراني كه برگ سبز را به كارخانجات چاي خشك كني تحويل داده اند بايد توسط كارخانه موردنظر و در ازاي ميزان و ارزش توليد كارخانه پرداخت شود كه در اين راستا تاكنون در دو مرحله ۳۱۰ ميليارد ريال پرداخت شده و چايكاران براي دريافت ۳۳ ميليارد ريال تسهيلات ديگر نيز معرفي شده اند.
* با انتقال سرپرستي چايكاران از وزارت بازرگاني به وزارت جهاد كشاورزي مساعده پرداختي به آنان قطع شده علت چيست؟
- براساس آيين نامه اجرائي ماده ۲۹ قانون برنامه سوم همه عمليات خريد برگ سبز، تبديل، فرآوري، بازرگاني و فروش چاي به عهده بخش خصوصي است و دولت هيچ نقشي در خريد، فروش و بازرگاني چاي ندارد و دولت نيز موظف است با استناد به تبصره ذيل ماده چهار آيين نامه اجرايي فوق نقدينگي مورد نياز را تأمين تا از طريق كارخانجات به كشاورزان پرداخت شود و در طول سال هاي بعد از اجراي طرح اصلاح ساختار چاي فقط در سال ۷۹ بدان عمل شده است.
* به نظر شما قاچاق چاي در كشور توسط چه افراد يا سازمانهايي صورت مي گيرد؟
- مبارزه با قاچاق چاي از وظايف دستگاه هاي ديگر نظير وزارت كشور و وزارت بازرگاني است كه متأسفانه با توجه به گستردگي آن توفيق چنداني در اين مبارزه نداشته اند به طوري كه شاهد وفور انواع چاي هاي خارجي با بسته بندي در فروشگاه هاي بزرگ و كوچك هستيم. البته با تأكيد مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري، نيروي انتظامي كشفيات خوبي در اين خصوص داشته است ولي متأسفانه طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده هاي قاچاق چاي و برخوردهاي متفاوتي كه با اين پديده صورت گرفته موجب برگشت چاي قاچاق به بازار يا تبرئه مجرمين شده است.

ديدگاه
قدرت خريد مردم
دكتر مجيد قاسمي قائم مقام دبير كل حزب اعتدال و توسعه طي سخناني در كنگره اخير اين حزب گفت:يكي از بزرگترين چالش هاي اقتصادي پيش روي جمهوري اسلامي «قدرت خريد مردم» است. طي سال هاي گذشته به طور مستمري شاهد «زايل شدن قدرت خريد مردم» بوده ايم شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري كه گوياي وضعيت تورم در اين مناطق مي باشد از عدد ۸۵ در پايان سال ۱۳۷۵ به عدد ۲۰۶ در پايان سال ۱۳۸۱ افزايش يافته است. به اين ترتيب قدرت خريد پول ملي ۵۹ درصد زايل شده است. يا به عبارت ديگر هزينه هاي مردم در طي اين دوره ۴/۲ برابر شده است .آيا متقابلا توانسته ايم اين مقدار زوال قدرت خريد پول ملي را از طريق پرداخت به حقوق بگيران و مزدبگيران جبران نماييم؟بايد توجه داشت كه كاهش ارزش پول ملي در سال هاي قبل نيز به طور متوالي ادامه داشته است و ما با انباشت اين موضوع هم روبه رو هستيم.
در واقع قدرت خريد مردم در اقتصاد كشور به يك قدرت حاشيه اي تبديل شده است در حالي كه بايد يك شاخص اصلي و تعيين كننده باشد.
وي افزود: از طرفي آنچه در برنامه چهارم توسعه به عنوان رشد اقتصادي به ميزان ۸ درصد پيش بيني شده است به دليل رويكرد استقراض شديد خارجي يا نگاه به منابع مالي خارجي امري تحقق  نيافتني خواهد بود كه منجر به بي ثباتي در سطح اقتصاد كلان خواهد شد. طبق اسناد منتشره برنامه چهارم انباشت بدهي هاي خارجي در پايان برنامه چهارم (سال ۱۳۸۸) بالغ بر ۱۳۹ ميليارد دلار خواهد شد. اين درحالي است كه متأسفانه تعهدات و بدهي هاي ناشي از معاملات بيع متقابل (Buy-Back) در اين رقم ديده نشده است.وي افزود: در حال حاضر به علت پايين بودن نرخ بهره وري در ايران، بازدهي و عملكرد سرمايه گذاري در كشورهاي ديگر بيش از بازدهي آن در كشور ماست و براي جذب سرمايه گذاري و قابل رقابت بودن توليدات آن بايد مشكل بهره وري كم را حل كرد.
سخنگوي اين حزب تاكيد كرد: چنانچه دولت با چنين رويكردي برنامه چهارم را آغاز نمايد در سال هاي مياني برنامه و از پايان سال ۱۳۸۵ به علت انباشت بدهي ها و ناتواني جمهوري اسلامي در بازپرداخت بدهي ها بار ديگر شاهد بي اعتباري اقتصادي در سطح بين المللي خواهيم بود و عملا اجراي برنامه متوقف خواهد شد.

ظرفيت پالايش نفت خام ايران بيش از دو برابر شده است
ظرفيت پالايش نفت خام ايران با گذشت ۲۵ سال از پيروزي انقلاب به ۶/۱ ميليون بشكه در روز رسيده است. به عبارت ديگر اين ظرفيت بيش از دو برابر شده است.
مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران ديروز در گفت وگو با «ايرنا» با اعلام اين مطلب افزود: ۴۸۰ هزار بشكه از ظرفيت پالايش نفت خام كشور در سال ۱۳۵۷ مربوط به پالايشگاه آبادان بود كه با شروع جنگ تحميلي اين ميزان ظرفيت از مجموعه ظرفيت پالايش نفت خام كشور، حذف شد.
وي، ميانگين رشد توليد فرآورده هاي نفتي كشور در طول ۲۵ سال را به ترتيب براي بنزين ۳/۴ درصد، نفت سفيد
۴/۲ درصد، نفت گاز ۵/۴ درصد، گاز مايع ۷۱/۳ درصد و نفت كوره
۴/۲ درصد اعلام كرد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۴-
۱۳۵۲۳۸
۱۳۵۲۳۸
توسعه معادن روي ايران
۲۷
۱۳۴۴۷
۱۳۴۴۷
شهد ايران
۲۳
۵۹۵۵۰
۵۹۵۵۰
مارگارين
۱۳
۶۲۶۴۵
۶۲۶۴۵
صنعتي بهشهر
۱۱۲
۲۹۵۳۴
۲۹۵۳۴
ساسان
۳۰۶-
۱۰۶۲۱
۱۰۶۲۱
نفت بهران
۱۱
۱۰۴۳۸۴۲
۱۰۴۳۸۴۲
پتروشيمي خارك
۱۸-
۱۰۲۶۱۲
۱۰۲۶۱۲
پتروشيمي اراك
۲۱۵
۵۷۷۸۴
۵۷۷۸۴
پتروشيمي آبادان
۵۶-
۲۵۲۹۴
۲۵۲۹۴
داروسازي جابرابن حيان
۲
۳۶۷۵۵۱۰
۳۶۷۵۵۱۰
داروسازي اكسير
۵۳
۷۰۲۵
۷۰۲۵
داروسازي سبحان
۱
۳۰۱۰۳
۳۰۱۰۳
كف
۴
۱۲۸۲۷
۱۲۸۲۷
ايران تاير
۹
۱۰۰۱۰
۱۰۰۱۰
لاستيك كرمان
۲۰-
۱۱۵۲۳
۱۱۵۲۳
صنايع لاستيكي سهند
۲-
۱۱۳۲۵۲
۱۱۳۲۵۲
حق تقدم لاستيكي سهند
۲۷
۱۳۲۸۶
۱۳۲۸۶
گاز لوله
۱۷۹-
۱۴۰۹۶۷
۱۴۰۹۶۷
سيمان تهران
۱۸۸
۱۰۸۵۳۵
۱۰۸۵۳۵
سيمان شمال
۱۰۵۲
۴۴۸۷
۴۴۸۷
سيمان صوفيان
۱۱۳
۲۳۲۵۷۹
۲۳۲۵۷۹
سيمان فارس و خوزستان
۵۸۳-
۲۹۸۶۹
۲۹۸۶۹
سيمان شرق
۶۱۰
۱۰۵۸۳
۱۰۵۸۳
سيمان غرب
۱۲۸-
۶۶۱۳۷۶
۶۶۱۳۷۶
سيمان شاهرود
۹
۳۵۰۴۶۵
۳۵۰۴۶۵
لوله و ماشين سازي ايران
۷
۱۸۹۶۰۱۳
۱۸۹۶۰۱۳
فروسيليس ايران
۱۳۶-
۲۹۹۴۵
۲۹۹۴۵
نورد آلومينيوم
۳۳-
۴۳۵۹۱۱
۴۳۵۹۱۱
ماشين سازي اراك
۳۹
۱۸۴۴۰
۱۸۴۴۰
آبسال
۲۴
۷۲۷۴
۷۲۷۴
سرماآفرين
۱۹۹
۹۰۷۸۹۱
۹۰۷۸۹۱
تراكتورسازي ايران
۲۰-
۸۹۴۱۴۷
۸۹۴۱۴۷
ايران خودرو
۱۳۰-
۲۶۳۳۸۴
۲۶۳۳۸۴
گروه بهمن
۷۹
۵۴۴۰۱۱
۵۴۴۰۱۱
سايپا ديزل
۱۷
۱۰۶۶۱۰
۱۰۶۶۱۰
حق تقدم سايپا ديزل
۲۰۰-
۳۱۶۶۵
۳۱۶۶۵
حق تقدم سايپا
۷۶-
۳۳۴۹۷
۳۳۴۹۷
زامياد
۴۹-
۱۸۸۸۱
۱۸۸۸۱
كاربراتور ايران
۳-
۴۱۴۷۱۱
۴۱۴۷۱۱
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱۴۳
۱۳۴۲۲۴۸
۱۳۴۲۲۴۸
صنعتي دريايي ايران
۷۹۴-
۴۳۲۳۹
۴۳۲۳۹
خدمات انفورماتيك
۱۸
۱۲۴۵۱۰
۱۲۴۵۱۰
بانك كارآفرين
۱۷-
۲۲۲۰۹۹
۲۲۲۰۹۹
سرمايه گذاري البرز
۶-
۱۵۸۸۹۶
۱۵۸۸۹۶
توسعه صنايع بهشهر
۵-
۳۸۸۸۱
۳۸۸۸۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۴۴
۲۶۲۸۸۰
۲۶۲۸۸۰
سرمايه گذاري سپه
۲۲-
۳۴۵۸۷۱
۳۴۵۸۷۱
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳۲
۷۴۰۵۲۶
۷۴۰۵۲۶
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۱-
۵۳۰۰۰
۵۳۰۰۰
سرمايه گذاري رنا
۷۸-
۷۸۱۴۲۰
۷۸۱۴۲۰
سرمايه گذاري غدير
۶۴-
۱۴۲۳۲۶
۱۴۲۳۲۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱۲-
۴۴۷۲۱
۴۴۷۲۱
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۴-
۶۴۲۴۳
۶۴۲۴۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۲۵
۳۰۱۸۶۹
۳۰۱۸۶۹
سرمايه گذاري بوعلي
۵۴
۴۰۱۵۰۷
۴۰۱۵۰۷
معدني و صنعتي چادرملو
۱
۸۶۶۲۱۰
۸۶۶۲۱۰
داملران
۲۰۶
۲۰۱۶۶
۲۰۱۶۶
تهران شيمي
۱۳۸
۱۷۶۲۱
۱۷۶۲۱
كاشي پارس
۱۰۷-
۲۰۰۰۰
۲۰۰۰۰
ايران گچ
۱۴۳-
۳۰۹۶۴
۳۰۹۶۴
سيمان هگمتان
۹۶۸
۷۱۲۳۹
۷۱۲۳۹
سيمان بجنورد
۱۰۰
۴۲۳۴
۴۲۳۴
ايتالران
۳۱
۴۷۵۲۹
۴۷۵۲۹
فولاد كاويان
۱۱۰-
۹۰۴۲۳
۹۰۴۲۳
رادياتور ايران
۹۱-
۲۹۰۱۸۶
۲۹۰۱۸۶
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۴۴
۳۳۹۴۱
۳۳۹۴۱
سرمايه گذاري توكا فولاد
۲۴
۱۵۸۶۴۹
۱۵۸۶۴۹
سرمايه گذاري توس گستر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۷۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۰۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |