پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۳
گزارشي نه چندان جدي از اجراهاي شاخص جشنواره موسيقي فجر
آب رفتن جشنواره امسال
تعداد روزهاي جشنواره موسيقي سال به سال كمتر مي شود، براي اين كاستي دلا يل متفاوتي مي توان يافت، اما دليل اصلي اتفاقا يك دليل عمومي است: صرفه جويي مالي.
002658.jpg
موسيقي سنتي از پرمخاطب ترين بخش هاي جشنواره است: حضور كامكارها از اتفاقات امسال است.
بابك فروزنده 
نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر در مقايسه با چند سال پس از دوم خرداد ۷۶ اندكي آب رفته است. يادمان نمي رود كه در سال هاي ۷۷ يا ۷۸ كه به توصيه وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي (عطاءالله مهاجراني)، جشنواره در ۱۵ روز برگزار شد. اين توصيه، البته دست بسياري را در گل گذاشت، چراكه بودجه متناسب اين ۱۵ روز مطابق وعده وزير تامين نشد و در نهايت چندسالي مركز موسيقي و مديران آن سروكله زدند تا در نهايت توانستند بدهي هاي آن جشنواره را پاس كنند. امسال اما جشنواره ۹ روز است تا در مقايسه با سال گذشته هم دو روز آب رفته باشد. اگرچه شنيديم كه براي نخستين بار بودجه امسال جشنواره از محل بودجه خاص جشن هاي دهه فجر تامين مي شود.
بينندگان برنامه هاي موسيقي جشنواره امسال، به دنبال برخي نام هاي خاص مي گردند و البته برخي افرادي كه از دور دستي بر آتش دارند و كارهاي جشنواره را تعقيب مي كنند، درپي گروه ها و افراد نامي تري هستندكه در اين دوره از جشنواره حضور پيدا مي كنند. «محمد نوري» خواننده پرآوازه موسيقي پاپ، نخستين نامي است كه ذهن ها را به حركت وا مي دارد. اين خواننده صاحب نام كه دهه ۷۰ عمر خود را پشت سر گذاشته است، به عنوان سمبل موسيقي پاپ جدي (مگر پاپ هم جدي مي شود!) در ميان اهل موسيقي شهره است. اما به نظر مي رسد، اين جديت و اعتبار بيش از آنكه به نوع موسيقي اجرايي توسط وي بازگردد، به منش و رفتار شخصي وي راجع است كه بسياري را شيفته خلق و خوي فرهنگي و غيربازاري اش كرده است. نوري قرار است امروز (پنج شنبه) در كرمان و در برنامه افتتاحيه جشنواره موسيقي نواحي با گروه ۳۰ نفره اش به صحنه برود و در سوگ زلزله زدگان بم بخواند و در روز يكشنبه ۱۹ بهمن نيز در تالار وحدت به صحنه برود تا سنت عدم اجراي موزيسين هاي پاپ در تالار وحدت پس از انقلاب را به تاريخ بسپرد.
كامكارها
پس از محمد نوري حضور گروه كامكارها در جشنواره موسيقي فجر حادثه اي مهم تلقي مي شود.
چراكه آنها نيز براي نخستين بار در اين جشنواره حاضر مي شوند. درواقع جشنواره موسيقي فجر در مقايسه با جشنواره فيلم روندي معكوس را طي كرده است، بدين معني كه هر ساله افراد و گروه هاي معروفتري به سمت جشنواره كشيده مي شوند.
از دو سال قبل و با حضور شهرام ناظري در اين جشنواره، عملاً تحريم برخي از چهره هاي جدي موسيقي سنتي كه با نگاه دولتي بودن جشنواره موسيقي فجر، عدم حضور خود را به انحاء مختلف توجيه مي كردند،  شكسته شد. اگرچه هنوز حسين عليزاده، كيهان كلهر و محمدرضا شجريان در اين زمينه پيشگام هستند و برنمي تابند كه در اين جشنواره حضور پيدا كنند، اما به نظر مي رسد با روندي كه درپيش است، آنها تنها نوازندگان و خوانندگاني باشند كه در برابر وسوسه حضور در جشنواره فجر كه براي برخي از افراد و گروه ها، با سرمايه گذاري و صرف هزينه و پرداخت دستمزدي بالا از سوي مسوولان جشنواره همراه است، مقاومت كنند. درهرحال كامكارها منسجم ترين گروه موسيقي ايران هستند و آخرين اجرايشان در مراسم اهداي جايزه صلح نوبل در سوئد نيز سروصداي فراواني برپا كرد. ضمن آنكه اجراهاي آنها در كشورهاي اروپايي سبب شده است تا برخي چهره هاي نامي موسيقي غرب، همانند مايكل نيومن و پيتر گابريل جذب ملودي و اجراي منسجم و البته موسيقي سرشار از لطافت و حس كردي شان شوند.
اركستر ملي 
حضور فرهاد فخرالديني و كاريزماي شخصيتي اش سبب شده است، اركستر ملي هرازگاه خبرساز شود. حداقل در سال جاري بيشترين انتقادات و هجمه خبري به سمت اركستر ملي و فرهاد فخرالديني نشانه رفته بود،  اما اين آهنگساز صاحب نام ضمن پاسخ انتقادات و پذيرش واقعيت ها محكم و استوار مسيرش را به پيش مي برد. فخرالديني پس از چند سال كه در جشنواره فجر با خوانندگان رسمي اركستر ملي كار مي كرد، اين بار همكاري با سيد عبدالحسين مختاباد را نيز تجربه مي كند.
مختاباد سه شنبه گذشته در سر تمرين حاضر شد و علي رغم سرماخوردگي چهار قطعه از تصانيف و ساخته هاي خود و محمد ساعد را با اعضاي اركستر تمرين كرد.
قرار است بخش دوم برنامه اركستر ملي را عليرضا قرباني بخواند.
بخش خارجي؛ پسته  سربسته 
بخش خارجي جشنواره فجر امسال، همانند سال هاي گذشته پسته سربسته اي را مي ماند كه گاه بي مغز و تهي است و گاه پرمغز و خواستني! سال گذشته و در ميان تمامي گروه هاي بازاري و دست دوم كه به قول ظريفي برخي از آنها شايد نوازندگان دوره گرد اروپايي هم باشند! دو نوازنده تكنيكي و صاحب  نام گيتار و ترومپت حضور داشتند كه سه اجراي آنها چشم هاي بسياري را خيره كرده بود. اگرچه، حتي مسوولان جشنواره نيز قدر و قيمت اين دو تن را ندانستند. امسال هم بعيد نيست كه در ميان گروه هايي كه از روسيه، هلند، روماني، اكراين، تاجيكستان،  ايتاليا و آلمان در جشنواره حضور پيدا كرده اند، چند گروه خوب هم حضور داشته باشند. درهرحال اجراي پروژه آواها و بناها و برخي خوانندگان صاحب نام موسيقي جز غرب كه از طريق اين پروژه به ايران آمدند و برنامه اجرا كردند، سبب شده است تا فشاري مضاعف بر مسوولان بخش بين الملل مركز موسيقي وارد شود تا هر گروه درجه چندم اروپايي را به نام گروهي معتبر و معروف به تماشاگران جا نزنند.
گروه هاي بانوان كه دو سال قبل به ناگهان به تالاري ديگر كوچانده شده بودند، امسال نيز نخستين اجراهاي تالار وحدت را به خود اختصاص داده اند.
گروه هاي خنيا (پري ملكي)، پري رخ (پري زنگنه)، آواز (ناصحي و ميلاني) كلاسيك (اسدي)، آريادخت (رحماني)، نغمه (هاشمي)، لاله (مطمئن)، اركستر مجلسي بانوان فارس (خلج) گروه هاي بانوان اجراكننده امسال هستند كه به دليل ويژه بودن اجراها، چيزي از كم و كيف كارهاي آنها نمي دانيم.
در نهايت آنكه امسال هم به مانند سال گذشته، محدعلي كياني نژاد با اركستر جوان، عليرضا مشايخي با اركستر نو و كيوان ساكت با اركستر وزيري و رضا موسوي زاده با گروه فاخته در جشنواره حضور دارند تا رونق بخش اجراهاي اين جشن باشند.

ايراني ها، خارجي ها، سنتي ها، مدرن ها
پس از سالن هاي سينما، از امروز نوبت تالا رهاي اجراي موسيقي است كه شور هنر را به تهران بازگردانند.
تالار وحدت
اگرچه آ غازگر برنامه هاي جشنواره موسيقي فجر، اجراي «گروه خنيا» با آواز پري ملكي است اما به دليل ويژه بودن اين اجرا براي بانوان ( تالار وحدت ساعت ۱۷)، مي  توانيم اجراي استاد فرهنگ شريف را نخستين اجراي جشنواره به شمار آوريم. فرهنگ شريف درسبك و سياقي ويژه مي نوازد و تارش صداي سحرانگيز و دلنشين دارد و به قول برخي مخالفان اينگونه نواختن بسيار «شيرين» مي نوازد.
پس از اجراي فرهنگ شريف( ساعت ۱۹، تالار وحدت) ناصر نظر با اركستر پارس به صحنه مي رود. «نظر» در چند سال اخير سعي و اهتمامي جدي به خرج داده است و گروهي از كودكان و نوجوانان را گردهم آورده و به شيوه اي اصولي و علمي به آنها آموزش موسيقي داده است. اين اجرا به دليل حضور نزديك به ۱۰۰ كودك و نوجوان همه گاه با استقبال خانواده ها، به خصوص خانواده هاي اعضاي «اركستر پارس» روبه رو است و بسياري آن را سرپا مي بينند. ناصر نظر و اركستر پارس ساعت۲۱ امروز در تالار وحدت اجراي برنامه دارند. فردا (جمعه) در همين تالار و دربخش بانوان (ساعت۱۷) نامي ترين خواننده زن جشنواره اجراي برنامه دارد. پري زنگنه كه صدايش را در ملودي هاي محلي جاودان ايراني، بسياري به ياد دارند، با گروه «پاري رخ» برنامه اجرا مي كند و در بخش دوم خانم ها ناصحي و ميلاني، از خوانندگان مطرح گروه كر با عنوان گروه آواز به اجراي برنامه مي پردازند. پس از ا ين اجرا گروه اركستر ملي آذربايجان اجراي برنامه دارد (ساعت۱۹) و سپس گروه شمس به سرپرستي كيخسروپورناظري كه كنسرت آنها همه گاه ديدني و شنيدني بوده است. اگرچه گروه به سرپرستي كيخسرو پورناظري شكل گرفته است اما طهمورث پورناظري با تنظيم هاي خوب وزيبايش، قلب اصلي اين گروه هست ضمن آنكه فرزند ديگر كيخسرو نيز به كمانچه نوازي چيره دست بدل شده است. اين گروه را دو خواننده زن نيز به عنوان همخوان همراهي مي كنند.
سالن رودكي
امروز در سالن رودكي بهرنگ شگرف كار اركستر كر را رهبري مي كند. (ساعت۱۸) اركستري كه زمزمه هاي تعطيلي آن هم شنيده مي شود. پس از آن سوشيانت عازمي خواه درساعت ۲۰ اركستر جاويدان را به صحنه مي برد. فردا (جمعه) در همين سالن گروه مشتاق با خوانندگي خسرو عامري فر اجراي برنامه دارد. عامري فر از جمله شاگردان استادكريم صالح عظيمي است كه چند سالي است كه در زمره گروه هاي درجه دو در دهه فجر اجراي برنامه دارد. آخرين اجراي فرداي سالن رودكي (ساعت ۲۰) به اركستر مجلسي جوانان به رهبري بهروز وحيدي آذر اختصاص دارد كه در يكي دو سال گذشته توانسته اجراهايي قابل قبول را در معرض قضاوت علاقه مندان موسيقي بنهد.
تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن
اگرچه درباره گروه شمس صحبت كرديم، اما آنهايي كه در نزديكي فرهنگسراي بهمن قرار دارند مي  توانند امروز به ديدن اجراي اين گروه بروند و اين فرصت طلايي را از دست ندهند. فردا درهمين سالن و درهمان ساعت مقرر ( ساعت۲۰) دو گروه محلي گلشن (علي رضايي) و صحرا روشن به سرپرستي نايب علي صحرا روشن اجراي برنامه دارند. سال گذشته درهمين روزها بود كه شنيديم نيازعلي صحراروشن- خنياگر نامي ديار خراسان- به ديار باقي شتافت. وي رهبري و هدايت همين گروه را بر عهده داشت كه با سرنا و دهل و اجراي حركات آييني سرور و جلوه خاصي را به شنونده و بيننده مي بخشد.
مجموعه فرهنگي آزادي
امسال و پس از چند سال وقفه مجموعه فرهنگي آزادي نيز به جمع سالن هاي اجراي موسيقي پيوست. آنهايي كه به موسيقي بختياري و دهكردي علاقه مندند مي توانند در ساعت ۲۰ امروز سرناي استاد علي اكبر مهدي پور و ساز رحمت الله داوديان را بشنوند. در همين سالن و در ساعت ۲۰ فردا يكي از جدي ترين گروه هاي موسيقي آذري به اجراي برنامه مي پردازند. چنگيز مهدي پور باساز قوپوز و گروه داغا در اين سالن به صحنه مي آيد تا بار ديگر توان و تكنيك نوازندگي اش را به رخ تماشاگران و البته رقيبان بكشد.
فرهنگسراي نياوران
علاقه مندان به موسيقي اقليت هاي مذهبي مي توانند در ساعت ۱۸ امروز به ديدن اجراي موسيقي آشوري ها و كليمي ها بروند و در ساعت ۲۰ اجراي گروه «صورآوا» را شاهد باشند. فردا در همين ساعت شمال نشين ها مي  توانند اجراي دو گروه خارجي از آلمان و ايتاليا را در ساعت ۱۸ و نوار بختياري علي اكبر مهدي پور و آوازلري رحمت الله داوديان را درساعت ۲۰ شاهد باشند.
خانه هنرمندان
خانه هنرمندان هرساله ميزبان كنسرتي پژوهشي است كه بيشتر، سخنراني هاي چهره هاي نامي موسيقي درباره موضوعي خاص است. امروز دكتر محمد سرير (ساعت۱۷) چهره آشنا موسيقي پاپ كه آثاري به يادماندني را با همكاري محمدنوري برجاي گذاشته است درباره موسيقي پاپ و جوانان صحبت مي كند.
فردا نيز درهمين ساعت دكتر آريان پور بحث «آموزش موسيقي در ايران» را طرح مي كند. در ساعت ۱۹ امروز و فردا نيز شما مي توانيد چند اجراي ويژه از منتخبان جشنواره موسيقي جوان را شاهد باشيد.
مصر مي خواست بيايد كه ...
در همان روزهايي كه رئيس جمهور- خاتمي- با حسني مبارك به ديدار و گفت وگو پرداخت، ظريفي با يكي از مسوولان مركز موسيقي تماس گرفت و سوژه اي مهم را به آنها پيشنهاد داد؛ دعوت از هنرمندان و نوازندگان مصري به جشنواره موسيقي تا از اين طريق بتوانند يخ هاي رابطه دو طرف را آب كنند. اما مديران مركز موسيقي ترجيح دادند به پيشواز چنين كاري نروند. كشور مصر در ميان تمامي كشورهاي عربي  داراي موسيقي فخيم و باپشتوانه اي است و تبادلات هنري بين هنرمندان ايران و مصر مي توانست ثمرات و بركات نيكويي داشته باشد.

اركستر سمفونيك تهران منحل مي شود!!
اركستر سمفونيك تهران تنها يك اجرا دارد كه آن هم به ياد استاد و فيلسوف موسيقي، زنده ياد امانوئل سليك اصلانيان است.
اوچند ماه قبل روي در، نقاب خاك كشيد. وضعيت كنوني اركستر سمفونيك تهران چندان مطلوب نيست و حتي شايعاتي شنيده مي شود كه قرار است اين اركستر منحل و در نهايت مجموعه اي كه در چند سال گذشته سخت از لوريس چكناوريان حمايت كرده و مي كنند، خواهان انحلال اين اركستر و شكل دهي اركستر و سمفونيكي براي رودكي هستند. خبرهاي رسيده از گوشه و كنار كه منابع نسبتا موثقي هم آن را نقل كرده اند، دامن زدن به وضعيت برزخي رهبري اركستر سمفونيك تهران، بي توجهي به حقوق و حق الزحمه اعضاي اركستر و نيز تحقير اعضا به شيوه هاي مختلف را زمينه هاي اوليه براي اين كار مي دانند. جالب توجه اينكه رهبر دايمي اركستر سمفونيك تهران نيز كه خود مديرعاملي خانه موسيقي را بر عهده دارد، در برابر اين شايعات سكوت اختيار كرده و سخني نمي گويد.
از برزخي بودن رهبري اركستر صحبت كرديم كه بد نيست بگوييم، پس از دوران بيماري  كه براي فريدون ناصري اتفاق افتاد، وي عملا و به دليل كهولت سن از رهبري اركستر باز ماند اما از قرار، نه خود مي خواهد رسما از سمت خود استعفا دهد و نه مسوولان مركز موسيقي بدشان مي آيد كه چنين وضعيت برزخي و پا در هوا، به كناري گذاشته شود. پس از دلسرد شدن نادر مشايخي كه حتي خبر تصدي اش به رهبري دايمي اركستر را رئيس مركز موسيقي هم در جمع خبرنگاران اعلام كرد، ايرج صهبايي هم در برزخ آقايان، باقي مانده است (فعلا دو سال!) تا ببينيم نفر برزخي بعدي چه كسي است.

امروز صبح تاشب
در اين روزها مخصوصا كه آخر هفته باشد چه چيزي بهتر از سينما؟
برنامه روز پنج شنبه ۱۶ بهمن 
فرهنگ۱

مارمولك (كمال تبريزي) ساعت ۱۲ و ۱۸/ شمعي در باد (پوران درخشنده) ساعت ۱۴ و ۲۰/ روايت سه گانه (بني اعتماد / برزيده/ شيخ  طادي) ساعت ۱۶ و۲۲ .
فرهنگ۲
نيمه راه مرگ (دان مايكل پائول) ساعت ۱۱/ بيل را بكش (تارانتينو با بازي اماتورمن) ساعت ۱۹ و۱۳/ پنج عصر (سميرا مخملباف) ساعت ۱۵/ گاوخوني (بهروز افخمي) ساعت ۱۷/ وضعيت اساسي (جان مك تيرنان) ساعت۲۱ .
فلسطين۱
شكلات (افشين شركت) ساعت ۱۳ و ۳۰/۱۷/ ساكنين سرزمين سكوت (سامان سالور) ساعت ۳۰/۱۵و ۳۰/۱۹/ باج خور (فرزاد مؤتمن) ساعت ۱۱ و ۳۰/۲۱.
فلسطين۲
قاتل روح (لارنس مالكين) ساعت ۱۰/ مثل بيست غيرممكن (آن مري ژاسير) الكس و اما (راب رينر) ساعت ۱۲/ ترميناتور ۳ (جوناتان موستو) ساعت ۱۴/ كسي كه فرار كرد (ورنر شوايتزر) ساعت ۱۶/ قدمگاه (محمدمهدي عسگرپور) ساعت ۳۰/۱۸/ من و نگين دات كام (حسين قناعت) ساعت ۳۰/۲۰.
فلسطين۳
فراسوي جنگل (گوليا ميرزويوا) ساعت ۳۰/۱۰ و ۱۹/ سامورايي سپيده دم (يوجي يامادا) ساعت ۳۰/۱۲ و ۲۱/ ترميناتور ۳ (جوناتان موستو) ساعت ۱۵/ مستند باد به دستان (عليرضا كاهاني) ساعت ۱۷.
عصرجديد۱
بچه جاسوس ها۲- (رابرت رودريگوئز) ساعت ۱۱/ آمريكايي آرام (فيليپ نويس) ساعت ۱۳/ دوئل (احمدرضا درويش با بازي سعيد راد) ساعت ۱۵ و ۳۰/۱۹/ پروانه اي در باد (عباس رافعي) ساعت ۳۰/۱۷/ به من نگاه كن (شهرام اسدي) ساعت ۳۰/۲۱.
عصر جديد۲
چلوار (سارا گورويك)/ حفره ها (اندرو ديويس) ساعت ۱۰ و ۱۸/ بودن يا نبودن (ويزجيني گوئرويك)/ فرشته اي رو شانه راست (جمشيد عثمانوف) ساعت ۱۲ و۲۰/ پسر پيشكشي، طوفان سنجاقك، سفر، شصت ساله، راه چاره، سرود چوبه دار، اولين دختربچه بازيگوش مرده، افسانه ساراي سياهپوش، ساعت۱۴/ كودكان شيتلا (مي مسري) فلسطين تحت كنترل (اليا سليمان) بچه هاي آتش (مي مسري) سفر نامطلوب (اوليور استون) ساعت ۱۶.
عصر جديد۳
داستان ناتمام (حسن يكتاپور) ساعت ۳۰/۱۱ -۳۰/۱۶-۳۰/۲۰/مشت بر پوست (محسن محسني نسب) ساعت ۳۰/۱۴ و ۳۰/۱۸.
كريستال ۱
بي چون و چرا (والتر هيل) ساعت ۱۰/ وبا (ويرجيي گوئرويك)/ اين آواز عاشقانه نيست (بيل التريچيم) ساعت ۱۲/ بچه جاسوس ها-۳(رودريگوئز) ساعت ۱۴/ داستان هاي آشپزخانه (بنت همر) ساعت ۱۶/ جنگاور (آسيف كارپاديا) ساعت ۱۸/ مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور) ساعت۲۰.
كريستال ۲
داستان ناتمام (حسن يكتاپور) ساعت ۱۱ و ۲۱/ او (رهبر قنبري) ساعت ۱۳/ خداحافظ رفيق (بهزاد بهزادپور) ساعت ۱۵/ هم نفس (مهدي فخيم زاده با بازي مريلا زارعي) ساعت ۱۷/ سربازهاي جمعه (مسعود كيميايي) ساعت۱۹ .
صحرا
عاشق مترسك (مهدي نوربخش) ساعت ۱۳و ۳۰/۱۹/ اوساما (صديق برمك) ساعت ۱۵/ معادله (ابراهيم وحيدزاده) ساعت ۳۰/۱۷/ رسم عاشق كشي (خسرو معصومي) ساعت ۱۱ و ۳۰/۲۱.
پايتخت 
الهه زيگورات (رحمان رضاييي با بازي شهاب حسيني) ساعت ۱۳ و ۱۹/ زيتون شكسته (محمد درمنش) ساعت ۱۵/ برگ برنده (سيروس الوند با بازي فريبرز عرب نيا) ساعت ۱۷/ كودكانه (مسعود كرامتي) ساعت ۱۱ و۲۱ .
سپيده 
مثل بيست غيرممكن (آن مري ژاسير)/ دانه هاي ريزبرف (عليرضا اميني) ساعت ۱۱/ چرخ فلك (تومان بارتلس)/ جشن خيانت (برادمان) ساعت ۱۳/ محل جنايت (دومينيك فورما) ساعت ۱۵/ شهر زيبا (اصغرفرهادي) ساعت ۱۷/ شكلات (افشين شركت) ساعت ۱۹/ خداحافظ رفيق (بهزاد بهزادپور) ساعت.۲۱صبح تا شب

جنجالي بالفطره
اين كارگردان عجيب در كارنامه اش فيلم هايي دارد كه يكي از آنها هر آدمي را شيفته او مي كند. استون ناآرام معمولا به خاطر فيلم هايش با واكنش هاي متفاوتي روبه رو مي شود.
JFK كه در آن به ترور رئيس جمهوري امريكا و علل آن اشاره داشت و حسابي سر و صدا راه انداخت تا همين چند وقت پيش كه يك مستند درباره كاسترو ساخت.
سوژه هاي جنجالي استون، ديگر براي علاقه مندان فيلم هايش عادت شده است.
مستند كاسترو براي آمريكايي هايي كه با كوبا مشكل دارند حسابي گران تمام شد و تصاوير استون كه پشت ميز با كاسترو و سيگار برگ معروفش نشسته بود همانقدر كه جذاب بود، خيلي ها را هم عصبي كرد. اما اين كارگردان، بدون توجه به اين قضايا كار خودش را انجام مي دهد و در فيلم جديدش سراغ فلسطين رفته است.
عنصر نامطلوب، فيلمي است درباره فلسطيني ها و «ياسرعرفات»، رهبر آنها، البته بدون حضور عرفات پير به عنوان بازيگر فيلم. مستند استون بيشتر شامل تصاوير روي دستي است كه او تلاش مي كرده رهبر حماس را گير بياورد. اما در هر صورت اين فيلم ۶۷ دقيقه اي كه ايهود باراك، بنيامين نتانياهو و شيمون پرز هم در آن ديده مي شوند احتمالا به مذاق خيلي ها خوش نمي آيد.

مختاباد
سيدعبدالحسين مختاباد، پس از اجراي كنسرتي به نفع زلزله زدگان بم در شهر كانتربوري انگليس، يكشنبه گذشته به ايران آمد تا با اركستر ملي همكاري مشتركي را داشته باشد. وي قرار بود دو قطعه از ساخته هاي تازه خود را روي اشعاري از احمد شاملو و شفيعي كدكني اجرا كند. اما دير رسيدن قطعات و نبود گروه كر، سبب شد تا اين دو قطعه همچنان در فرصتي ديگر براي اجرا بمانند. در هر حال علاقه مندان موسيقي مي توانند قطعات «شكوه»، «تمناي وصال»، از ساخته هاي مختاباد و «آهوي كوهي» از ساخته هاي محمد ساعد و چند قطعه ديگر را بشنوند. «آهوي كوهي» را ساعد بر اساس تمي تاجيكي و روي شعر معروف استاد شفيعي كدكني به همين نام، كه با مطلع «تاكجا مي برد اين نقش به ديوار مرا» ساخته و تنظيم كرده است. تنظيم قطعات را محمد ساعد انجام داده كه از جمله چهره هاي با دانش و بصيرت، خوش ذوق اما كمتر شناخته شده موسيقي است.

خواننده حاجي اركستر ملي
عليرضا قرباني در چند سال اخير به خواننده  اي مطرح تبديل شده است. حضور وي در اركستر ملي و نيز خواندن در چند سريال تلويزيوني، از جمله شب دهم، كيف انگليسي و ملاصدرا، سبب شده تا صداي پخته و دلنشين و البته پراستحكامش در دل ها بنشيند. امسال اما اين خواننده جوان و خوش صدا و شايد در همين لحظه اي كه اين نوشته را مي خوانيد، با سري تراشيده در اطراف كعبه باشد.
بله! عليرضا قرباني امسال حاجي شده است و وي و علي مرادخاني (رئيس كم سر و صدا اما نسبتا پيچيده مركز موسيقي) در سفر حج تمتع به سر مي برند.
بنابراين اگر در شب اجراي اركستر ملي وي را با موي تراشيده يا كلاهي بر سر! ديديد، چندان تعجب نكنيد.

جشنواره ۷
جشنواره ۱
جشنواره ۲
جشنواره ۳
جشنواره ۴
جشنواره ۵
جشنواره ۶
جشنواره ۸
|  جشنواره ۱  |  جشنواره ۲  |  جشنواره ۳  |  جشنواره ۴  |  جشنواره ۵  |  جشنواره ۶  |  جشنواره ۷  |  جشنواره ۸  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |