پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۰۳
مردي براي تمام فصول
002229.jpg
گروه ورزشي: در نگاه اول مدافع ريزنقشي به نظر مي رسد كه قابليت مهار مهاجمان بزرگ فوتبال دنيا را ندارد اما روبرتو كارلوس، با آن عضلات پيچيده، سرعت بالا و شوتهاي مرگبارش، بي هيچ شبهه اي يكي از برترين مردان دفاعي دنيا است كه نه تنها از رويارويي با مهاجمان حريف واهمه اي ندارد كه خود قادر است به سادگي دنياي مدافعان رقيبان را به ويراني بكشد.

* ... هشتمين سال حضورت در برنابئو فرا رسيده. از اين دوران چه اندوخته اي؟
- در رئال، به تمام آنچه در روياهاي يك بازيكن نقش مي بندد، رسيده ام و اين تنها به انتظارات رنگارنگ محدود نمي شود كه بي شمار از آنها را در مادريد به چنگ آورده ام. گمان نمي كنم در اين سالها يك فصل را بدون جام به پايان برده باشيم، اما وراي تمام اينها، از بعد اخلاقي چه در مادريد و چه در رئال، رشد كرده  ام و از اين بابت خوشحالم.
* پس احتمالاً سالهاي حضورت در اسپانيا امتداد خواهد يافت؟
_ دوست دارم پنج يا شش سال ديگر در مادريد بمانم و در پيراهن رئال، در بالاترين سطح مبارزات، با فوتبال وداع كنم.
*  رسيدن به توافق براي تمديد قراردادت مشكل خواهد بود؟
- نه، چون هيچ وجه افتراقي ميان من و رئيس باشگاه وجود ندارد. مي خواهم بي هيچ جنجالي، بي هيچ حاشيه اي گفتگوهايم را با آنها آغاز كنم و وقتي به فرجام رسيدند، همگان را آگاه كنم. مي خواهم به او بفهمانم پايان حرفه ام در مادريد خواهد بود و اطمينان دارم به بهترين گزينه براي دو طرف خواهيم رسيد.
* به ۱۹۹۶ بازگرديم، روزهايي كه در اينتر بودي. هرگز چنين دورنمايي براي خودت ترسيم مي كردي؟
- نشيب و فراز بسياري در اينتر داشتم، هشت ماه موفق در تيم و دوراني صعب پس از آن. واقعاً بخت يارم بود كه كاپلو به من اعتماد كرد و مرا به رئال آورد.
با اين وجود هرگز روياي اين همه كامكاري را در سر نپرورانده بودم. اينجا به قهرماني هاي متعددي در لاليگا و اروپا رسيدم و با مربيان پرآوازه اي تمرين كردم. آن روزها در كنار دوستان خوبي چون پانوچي، سيدورف، مياتوويچ و هيرو اوقات دلنوازي داشتم و حالا با بكام، رونالدو، فيگو، زيدان، كاسياس، رائول و... دوران پرفروغي دارم. از اينكه اقبال فراگيري آموزه هاي بسياري از آنان داشته ام، مباهات مي كنم.
* خريد ستارگان بزرگ، روندي كه با جذب فيگو آغاز شد، چه احساسي در تو ايجاد كرده؟
- شور، چون حالا بهترين هاي دنيا در تيم من بازي مي كنند. تازه، جدا از تمام قابليت هايشان، به ياري ساير بازيكنان، آنها خيلي زود در تيم جا افتادند. بعضي ها دوست دارند درباره جو حاكم بر رئال شايعه بسازند، اما تك تك بازيكنان تيم بسيار به هم نزديك هستند و از هر ورطه اي، خود را كنار مي  دارند.
همه بازيكنان رئال از نمايشي كه ارائه مي د هيم لذت مي برند و اگر چهره جديدي هم به ما بپيوندد، اهتمام داريم تا هر چه زودتر به اين دسته يكپارچه وارد شود.
* واقعاً رئال تيمي است از ابر ستاره ها؟
- نه، فاصله زيادي تا تشكيل چنين مجموعه اي داريم. شايد رئال در نگاه مردم چنين تيمي باشد اما خودمان به هيچ وجه چنين نگره اي نداريم.
* آيا اين نگرش، شما را آزرده نمي  كند؟
- نه زياد. نشستن بر تيترهاي روزنامه ها، پر شدن ورزشگاه و احترام افزون از حد براي رئال قائل شدن كه بر پايه جذب بهترين هاي دنيا شكل گرفته، لذتبخش است اما وقتي ما پيراهن سپيد تيم را بر تن مي كنيم، به يكسان با بارسلونا يا تيمي درجه دو مبارزه مي كنيم. بازيكنان رئال مادريد تمايزي ميان رقيبانشان نمي گذارند.
* چه احساسي راجع به اين همه انتقادي كه به سوي خط دفاع تيم نشانه مي رود، داري؟
- فكر نمي كنم چندان منصفانه باشد چون در شش بازي قبلي مان در لاليگا بيش از دو يا سه گل نپذيرفته ايم. اما خب، براي تيمي كه يكسره دپورتيوو، بارسلونا و اتلتيكو را به زانو درآورده پيش مي آيد كه بدون تمركز كافي در مسابقه اي حاضر شود و پذيراي شكست شود. به هر روي، به ياد داشته باشيد، كل تيم و حتي مردان دفاعي آن، ماه فوق العاده اي را سپري كرده اند و مي خواهيم اين روال را تا پايان فصل ادامه دهيم.
* انگار جدال بزرگ اين فصل براي قهرماني در اسپانيا ميان والنسيا و رئال است؟
- به هيچ وجه، تيم هاي ديگري هم در اين گيرودار داعيه رسيدن به جام زرين بازيها را دارند و قطعاً، لاكرونيا يكي از آنان خواهد بود. به هر جهت ما در سه رقابت بزرگ و مهم (ليگ، جام حذفي و جام قهرمانان) حضور داريم و اگرچه موفقيت همزمان در هر سه دشوار است اما مي خواهيم دست كم انتظارات را برآورده كنيم.
* بسياري منتظرند تا رئال را امسال، در ديدار نهايي جام قهرمانان بنگرند.
- تمام تلاشمان را براي به واقعيت كشاندن اين آرزو به كار خواهيم بست. سال پيش كه بسيار بد اقبال بوديم، خصوصاً در بازي با يووه اصلاً بخت ياري مان نكرد. مي توانستيم آنها را در مادريد با سه يا چهار گل له كنيم؛ علاوه بر اين در تورين هم فرصت خوبي به كف آورده بوديم.
* اما قبل از آن، بايد بايرن مونيخ را شكست دهيد.
- در برنابئو همه آگاهند كه بايرن در اوج نيست، حداقل ناكامي آنها در رسيدن به صدر نشيني بوندسليگا نشانگر اين امر است. با اين وجود بايد به ياد بسپاريم كه ژرمن ها يكي از قدرتمند ترين تيم هاي اروپايي و چند چهره خوش نقش را در اختيار دارند. آنها مي توانند رقيب سرسختي براي رئال باشند.
* با سنجيدن آنچه در پيش داريد، رئال براي رقابت در هر سه جام، از بازيكنان كافي برخوردار است؟
- از ديد كمي، به نظر مي رسد با كمبود مهره هاي كارآمد روبه رو هستيم اما خيال مي كنم زمان آن رسيده تا به بازيكنان ذخيره هم اعتماد كنيم، آنها قابليت هاي زيادي دارند. اما پيش تر، بايد از لحاظ روحي براي حضور در جدال هاي بزرگ مهيايشان سازيم.
* ... و شايد پرسش هميشگي، ناراحت نيستي كه يك بار ديگر به توپ طلا نرسيدي؟
- قطعاً نه. انگار چشمها فقط به حركات مردان هجومي خيره است. مالديني را ببينيد، او بهترين مدافع دنيا است اما هيچ گاه به اين پاداش نرسيده.
مهم ترين امر نزد من دانستن اين است كه تمام هواداران رئال، دوستدارانم در برزيل، به شايستگي هاي من واقف هستند. آنچه اهميت دارد رضايت از سياق بازي خود است .با اين وجود بايد به چند رأيي اشاره كنم كه برخي مربيان بزرگ نصيب من ساختند و از اين بابت خرسندم.

اهداف ندود
002241.jpg
مريم  دري منش- تعجبي ندارد كه پاول ندود، در تيم منتخب سال ۲۰۰۳،  از سوي خوانندگان سايت يوفا انتخاب شده است. هافبك يوونتوس تورين و تيم ملي جمهوري چك، ۱۲ ماه رويايي را پشت سر گذاشته  است.
وي سال گذشته، عنوان قهرماني ليگ ايتاليا و همچنين جام حذفي اين كشور را تصاحب كرد و يووه را در راه رسيدن به ديدار پاياني جام قهرمانان اروپا ياري رساند. آن ديدار مي توانست براي او يكي از مهمترين بازيها در تمام دوران فعاليت حرفه اي اش باشد، اما او به علت محروميت مجبور شد تنها، تماشاگر آن ديدار باشد. به عنوان كاپيتان تيم چك، به نوبه خود كمك كرد تا تيم كشورش پس از ۱۹ مسابقه بدون شكست،  جلوتر از هلند در گروه ۳، به طور مستقيم راهي جام ملتهاي ۲۰۰۴ اروپا شود.
اعطاي عنوان فوتباليست سال اروپا، عنوانهاي ديگري را نيز براي وي در پي داشت: ورزشكار سال جمهوري چك، فوتباليست سال چك و در كنار توتي، بهترين فوتباليست سال ايتاليا.
وي در اردوي تمريني يوونتوس به خبرنگار سايت يوفا گفت: «تصور مي كنم بازيكناني هستند كه بهتر از من مي  باشند. مي دانم كه چقدر بايد سخت كار كنم. فقط به اين صورت مي توانم با آنها برابري كنم. البته كسب چنين عنواني، ارضاي خاطر بزرگي است، زيرا نشان مي دهد كه مردم از كار من راضي هستند. من سال گذشته خيلي سخت كار كردم،  ولي مي دانم كه سال آينده بايد سخت تر كار كنم.
وقتي از او پرسيده مي شود كه فكر مي كند چرا خوانندگان سايت يوفا او را در تيم سال انتخاب كرده اند، بازيكن سابق دو كلاپراها، آ.ث. اسپارتا پراها و اس.اس. لاتزيو مي گويد: «قبل از هر چيز بايد اين را يك شادي بزرگ دانست كه هواداران اروپايي از بازي من رضايت دارند. من هميشه با عشق فراواني بازي مي كنم و سعي مي كنم كه همواره بهترين بازي ام را انجام دهم. فكر مي كنم كه هواداران هم بازيكناني را دوست دارند كه هميشه با تمام وجود بازي مي كنند.»
يوونتوس ماه آينده در مرحله يك هشتم نهايي جام قهرمانان اروپا، بايد به مصاف ديپورتيوو لاكرونيا برود و ندود مي داند كه بازي راحتي نخواهد بود. وي مي گويد: «بازي بسيار سختي است و قرعه اي بسيار خطرناك براي ما. آنها تيم محكمي دارند و فوتبال خوبي بازي مي كنند. آنها به خوبي مي توانند توپ را در جناحين تيم خود نگه دارند. من فكر مي كنم دو بازي كاملا متوازن و يكسان در پيش خواهد بود.»
پس از قهرماني در جام حذفي و موفقيت در سوپر جام اروپا با لاتزيو، ليگ قهرمانان، بالاترين اولويت را براي او دارد چرا كه سال قبل نتوانست در فينال اين جام در اولدترافورد حضور يابد.
اين بازيكن ۳۱ ساله اظهار مي دارد: «من در طول مسابقات، ۳ كارت زرد دريافت كردم كه به خاطر آن فينال را از دست دادم. من بايد قبل از خداحافظي از فوتبال، يكبار به اين ديدار برسم.» براي ندود، در تابستان مبارزه بزرگ ديگري در پيش است، زيرا وي با تيم ملي چك، در گروه D جام ملتهاي اروپا، بايد به مصاف تيم هاي آلمان،  هلند و لتوني برود. وي كه با تيم ملي چك در جام ۱۹۹۶ اروپا به فينال رسيد، جايي كه اوليور بيرهوف، گل طلايي آلمانها را وارد دروازه آنها كرد، معتقد است كه: « همه گروهها مشكل هستند، چون تمام تيمها در اين تونمنت قوي مي باشند.
ما بايد آرامش خود را حفظ كنيم و منتظر بمانيم و ببينيم كه چه پيش مي آيد. مسابقات درست پس از پايان ليگ كشورها آغاز مي شود و تيم هايي كه كمتر از همه دچار خستگي شوند، بهترين نتايج را كسب خواهند كرد.»
با وجود بازيكن شايسته اي چون پاول ندود در خط هافبك، تيم ملي جمهوري چك در پرتغال روي شانسهاي خوبي حساب مي كند.

سايه روشن ورزش
002235.jpg

آنتيچ، مربي جديد سلتاويگو
باشگاه دسته اولي اسپانيا، سلتا ويگو، رادومير آنتيچ صرب را به عنوان مربي به خدمت گرفت. گاليسيايي ها كه در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا، بايد با آرسنال لندن رو به رو شوند، با اين مربي قراردادي را تا پايان فصل به امضاء رساندند. وي در اين تيم كه خطر سقوط نيز تهديدش مي كند، به جاي ميگوئل آنجل بركنار شده كارش را آغاز خواهد كرد.
رادومير آنتيچ كه فصل گذشته در بارسلونا جايگزين مربي هلندي اين تيم، لوئيس ونگال شده بود، در گذشته نيز مربي گري تيم هايي چون رئال و آتلتيكو مادريد را به عهده داشته است.

دريافت اعتبار از سوي باشگاه بارسلونا
بارسلونا، تيم دسته اولي و به شدت مقروض ليگ دسته اول اسپانيا، اعتباري بالغ بر ۱۵۰ ميليون يورو دريافت كرد. به گزارش آژانس خبري EFE مدت بازپرداخت وام مذكور براي كاتالانها، ده سال خواهد بود. به اين ترتيب، باشگاه همزمان امكان جذب بازيكنان جديد را نيز خواهد داشت.
اين تيم مي خواهد در تابستان ۵۰ ميليون يورو براي تقويت كادر خود سرمايه گذاري كند. بدهي هاي قهرمان ۱۶ دوره لاليگا، بالغ بر ۱۸۰ ميليون يورو مي باشد. آنها براي گرفتن اعتبار جديد، قراردادي با بانك خصوصي «لاكاايكسا« به امضاء رساندند.
002238.jpg

ستايش كاكا از ميشل پلاتيني
كاكا ستاره اي برزيلي ميلان اعلام كرد از اين كه او را با ميشل پلاتيني اسطوره  پيشين تيم ملي فرانسه مقايسه مي كنند به خود افتخار مي كند.
كاكا ۲۱ ساله در اين باره گفت: «پلاتيني يك قهرمان بود. البته من آن زمان را به خوبي به ياد نمي آورم چرا كه بسيار كم سن وسال بودم، اما با بازبيني نوارهاي ويديويي پلاتيني به توانايي هاي تكنيكي اش پي بردم. او بهترين الگو براي تمام بازيكنان جهان است. اين مقايسه با پلاتيني چندان صحيح نيست زيرا چيزهاي زيادي براي آموختن من وجود دارد و من هنوز در ابتداي راه هستم. پلاتيني بخشي از تاريخ فوتبال جهان است.»
002232.jpg

بهترين تيم هاي باشگاهي جهان
از نگاه«سي.ان.ان»و «ورلدساكر»
رئال مادريد يك پله صعود كرد
ميلان در صدر بهترين تيم هاي باشگاهي جهان از ديد CNN و ورلد ساكر باقي ماند.
پيروزي دو بر يك هفته پيش برابر سيه نا و صدرنشيني ميلان در سري A سبب شد تا شاگردان آنچلوتي در رديف نخست بهترين تيم هاي باشگاهي جهان باقي بمانند.
رئال مادريد نيز نسبت به هفته گذشته يك پله صعود كرد و در مكان دوم اين جدول قرار گرفت.
۱۰ تيم برتر باشگاهي جهان از نگاه ورلد ساكر و سي.ان.ان:
۱- ميلان ۱۲۵ امتياز، رتبه پيشين ۱
۲- رئال مادريد ۱۰۰ امتياز، رتبه  پيشين ۳
۳- يوونتوس ۹۷ امتياز ، رتبه پيشين ۲
۴- آرسنال ۸۶ امتياز، رتبه  پيشين ۴
۵- منچستر يونايتد ۶۷ امتياز، رتبه پيشين ۵
۶- بوكاجونيورز ۶۵ امتياز، رتبه پيشين ۸
۷- كروزيرو ۵۱ امتياز، رتبه پيشين ۹
۸- پورتو ۴۱ امتياز، رتبه پيشين ۷
۹- رم ۳۵ امتياز، رتبه پيشين ۶
۱۰- والنسيا ۳۴ امتياز، رتبه پيشين ۱۰
فرناندز به پاريس بازمي گردد
لوييس فرناندز سرمربي اسپانيول اعلام كرد انتهاي فصل اين باشگاه كاتالونيايي را ترك خواهد كرد.
سرمربي فرانسوي و پيشين پاري سن ژرمن در اين باره گفت:من تنها به اين اميد به اسپانيول آمدم تا اين باشگاه را از شرايط بحراني كنوني نجات دهم. من از خانواده و فرزندان خود در پاريس دور مانده ام و در تابستان به فرانسه بازخواهم گشت.
پيترسچ به چلسي مي رود
نمايندگان باشگاه رن فرانسه اعلام كردند بر سر انتقال «پيتر سچ» به چلسي به توافق رسيده اند.
از مدت ها پيش چلسي به دنبال سنگربان چك تبار رن بود و به گزارش شبكه ي SKY اكنون تلاش لندني ها نتيجه داده است.
چلسي مي خواهد اين انتقال پيش از اتمام زمان تعيين شده براي نقل و انتقالات ماه ژانويه صورت گيرد. اما مشكل بزرگ فرانسوي ها اين است كه هنوز جانشيني براي سچ پيدا نكرده اند.

فوتبال  انگليس وتعطيلات  زمستاني
انگليس  كه  تنها كشور اروپايي  است  كه  مسابقات  باشگاههاي  فوتبال  آن  تعطيلات  زمستاني  ندارد، از فصل  آينده  به  صورت  تجربي  و آزمايشي  تعطيلات  دو هفته اي  را در ماه  ژانويه  به  اجرا مي گذارد.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، رؤساي  باشگاههاي  حاضـر در مسابقات  ليگ  برتر فوتبال  انگليس  روز چهارشنبه  در نشستي  تصميم  گرفتند از سال  آينده  در ماه  ژانويه  تعطيلات  دو هفته اي  را به  اجرا گذارند و براي  دو سال  اين  طرح  را به  صورت  آزمايشي  به  اجرا درآورند.
تنها استثناي  اين  طرح  برقرار بودن  مسابقات  در روز ۲۶ دسامبر(۵ دي ) است  كه  همزمان  با زادروز حضرت  عيسي  مسيح (ع ) است . برخلاف  ساير كشورهاي  اروپايي ، مسابقات  در انگليس  در اين  روز تعطيل  نخواهد بود. اين  اقدام  به  دليل  استقبال  گرم  مردم  از مسابقات  فوتبال  در اين  روز اتخاذ مي شود.
اسون  گوران  اريكسون  مربي  سوئدي  تيم  ملي  فوتبال  انگليس  و الكس  فرگوسن  مربي  تيم  منچستر يونايتد از بانيان  اصلي  طرح  هستند و مي گويند كه  موافقت  مربيان  ساير باشگاهها را هم  دارند. اريكسون  مي گويد كه  به  علت  فشرده  بودن  برنامه  مسابقات ، بازيكنان  فرصت  استراحت  چنداني  ندارند و به  خصوص  براي  مسابقات  جام  جهاني  همواره  بازيكنان  خسته اند و شادابي  و طراوت  لازم  را ندارند.
ارسن  ونژه  مربي  تيم  آرسنال  هم  معتقد است : بازيكنان  باشگاههاي  انگليس  در نيمه  دوم  فصل  در مقايسه  با بازيكنان  ساير كشورها از توانايي  روحي  و جسمي  كمتري  برخوردارند. به عنوان  نمونه  اين  مشكل  به  خصوص  در ديدار تيمهاي  انگليسي  و آلماني  كه  تعطيلات  يك  ماه  و نيمه  دارند، به  خوبي  مشهود است .
همچنين  ژرار هوليه  مربي  تيم  ليورپول  هم  مي گويد كه  با استفاده  از فرصت  تعطيلات  زمستاني ، بازيكنان  مي توانند پايان  فصل  در مسابقات  بين المللي  كه  فشار كمتري  بر روي  بازيكنان  دارد، شركت  كنند.
گوردون  تيلور رئيس  سنديكاي  بازيكنان  حرفه اي  انگليس  هم  در موافقت  با اين  طرح  گفته  است  كه  اين  وقفه  زمستاني  آثار مثبتي  در عملكرد روحي  و جسمي  بازيكنان  خواهد داشت . وي  اين  نكته  را هم  حائز اهميت  مي داند كه  مسئولان  بايد مراقب  باشند و به  تيم ها اجازه  ندهند در زمان  تعطيلات  زمستاني  براي  كسب  درآمد، به  سفرهاي   برون  مرزي  بروند زيرا در آن  صورت  نتيجه  كار فرقي  با گذشته  نخواهد داشت .
فشردگي  كار به  خصوص  براي  بازيكنان  تيم  ملي  سنگين تر از بازيكنان  ساير تيم هاست . بازيكن  تيم  ملي  بايد ضمن  آنكه  در تيمش  كه  مسلماً از تيم هاي  دسته  اول  است  در تكاپوي  فتح  جام  قهرماني  انگليس  باشد و از طرفي  ديگر با همين  تيم  در مسابقات  جامهاي  اروپايي  نيز تقلا كند و در تيم  ملي  هم  خود را براي  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا آماده  نمايد.
شرط عملي  منظور كردن  تعطيلات  زمستاني  در برنامه  مسابقات  باشگاههاي  انگليس ، طولاني  كردن  مدت  زمان  مسابقات  به  مدت  دو هفته  است . در غير اين  صورت  مي توان  از تعداد تيم هاي  مسابقات  از ۲۰ تيم  به  ۱۸ تيم  كاست  كه  اين  گزينه  هرگز قابل  تصور نخواهد بود.

خبرها و نگاه ها
هشتمين اردوي آمادگي تيم ملي واليبال نشسته ايران در تهران
هشتمين مرحله از اردوي آمادگي تيم هاي ملي واليبال نشسته «الف» و «ب» ايران براي شركت در مسابقات بين المللي گراميداشت دهه فجر تهران طي روزهاي ۲۱ تا ۳۰ بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.
اين اردو در محل آكادمي ملي المپيك برگزار مي شود.مسابقات بين المللي واليبال نشسته دهه فجر طي روزهاي ۲۶ تا ۳۰ بهمن ماه جاري در تهران برگزار مي شود.
همچنين فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولين اعلام كرد: خضرالله ترابي داور بين المللي واليبال نشسته كشورمان بنا به دعوت انجمن جهاني واليبال نشسته براي قضاوت در مسابقات عرب - آفريقا كه طي روزهاي ۱۶ تا ۲۴ بهمن ماه در ليبي برگزار مي شود، دعوت شد.
بدعت گذاري عجيب در دنياي فوتبال
در اتفاقي  نادر كه  بدعت گذاري  جديدي  در دنياي  فوتبال  است ، دروازه بان تيم  گان  بلژيك  در ديدار اين  تيم  در مسابقات  باشگاههاي اين  كشور يك  گوشي  گيرنده  به  گوشهايش  براي  ارتباط مستقيم  با مربي  خود نصب كرده بود تا از آن طريق  طبق  دستورات  مربي  عمل  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بروكسل ، اين  دروازه بان  به  نام  «جان مونز» درباره  اين  اقدام  عجيب  كه  براي  اولين  بار در جهان  فوتبال  رخ  مي دهدبه  روزنامه  درني ير اور بلژيك  توضيح داده  است : از شش  ماه  پيش  مسئولان  فني  تيم  در فكر اين  بودند كه  بتوانند حين  انجام  مسابقه  در سريع ترين  زمان  ممكن  دستورات  مربي  را به  نحوي  به بازيكنان  منتقل  كنند و بر همين  اساس  تصميم  گرفته  شد كه  از يك  گوشي  گيرنده براي  انتقال  دستورات  مربي  به  بازيكنان  استفاده  شود و براي  اقدام  اوليه  هم دروازه  بان  انتخاب  شد.
جان  مونز گفته  است  كه  اين  كار به طور آزمايشي  در تمرينات  تيم  در تعطيلات  زمستاني  در اسپانيا به  اجرا درآمد.اين  اقدام  براي  اولين  بار جمعه  شب  پيش  در ديدار تيم هاي  گنگ  - اف  ث بروژ در هفته  هجدهم  مسابقات  قهرماني  باشگاههاي  بلژيك  به  اجرا درآمد.تنها مشكل  كار امواجي  بود كه  دستگاههاي  تلفن  همراه  تماشاگران  براين  گوشيها تاثير مي گذاشت  و در ارتباط مستقيم  بازيكن  و مربي  اخلال  ايجاد مي كرد.قرار است  اين  اقدام  در فوتبال  بلژيك  تداوم  يابد.رئيس  فدراسيون  فوتبال  بلژيك  هم  كه  مخالفتي  با اين  اقدام  ندارد گفته است  كه  در قانون  هيچ  حكمي كه  مانع  از اين  كار باشد وجود ندارد.
«امه  آنتوئنيز» مربي  تيم  ملي  بلژيك  هم  مخالفتي  با اين  طرح  ندارد و عنوان  كرده  كه  اگر طرح  با موفقيت  همراه  باشد و فدراسيون  بين المللي  فوتبال  هم  آن را تائيد كند، امكان  اينكه  در آينده  از آن در تيم  ملي  هم استفاده  شود، وجود دارد .بلژيك  در تاريخ  ۱۸ فوريه  (۲۹ بهمن) ديداري  دوستانه  با تيم  ملي فرانسه  در برنامه  دارد.

ورزش
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |