شيوه هاي آموزشي دانشگاههاي اصفهان از زبان دانشجويان و اعضاي هيأت علمي
فقط براي نمره ، مثل مدرسه
جمعي از دانشجويان مقاطع مختلف تحصيلي در دانشگـاه هاي اصفهان معتقدند، سختگيريهاي اساتيد دانشگاه ها سبب شده است دانشجويان نتوانند آن طور كه انتظار مي رود در خدمت توليد فكر و انديشه باشند و متـأسفانه گـرفتن نمرات قبولي در امتحانات ، به اصلي ترين دغدغه آنان تبديل شده است .
مسئول انديشكده دانشگاه اصفهان در اين رابطه گفت : دانشجـويان با شور و شوق خاصي وارد دانشگاه ها مي شوند ولي اساتيد، آنان را وارد فضايي مي كنند كه تمام هم و غمشان را بايد صرف گرفتن نمره كنند.
«ابراهيم نعمت زاده » افزود: متأسفانه بيشتر دانشجويان علوم پايه پس از دو يا سه سال از درس و دانشگاه زده مي شوند و عموماً مقطع كارشناسي را پنج ساله تمام مي كنند.
وي افزود: معيار اصلي در دانشگاه ها اخذ نمره قبولي است و كساني كه از دانشگاه ها فارغ التحصيل مي شوند، انباشتي از موضوعات علمي و نظري را با خود به همراه دارند كه در عمل به هيچ درد اين جامعه نمي خورد.
نعمت زاده واتابهاي روند كنوني را چنين تشريح كرد: فرهنگ علم دوستي و دانش اندوزي در جامعه دانشگاهي به ويژه در ميـان آقـايان روز به روز افول بيشتري مي يابد و سرمايه هاي فكري كشور به هدر مي رود.
اما همه دانشجويان در اين باره با نقطه نظرات نعمت زاده و همفكرانش موافق نيستند.
«مژگان معلمي »، دانشجوي دكتراي اقتصاد دانشگاه اصفهان مي گويد: علي رغم همه مشكلاتي كه دانشجويان و دانشگاه ها با آن دست و پنجه نرم مي كنند، كسي نمي تواند منكر اين واقعيت باشد كه بسياري از نخبگان اين كشور و دنيا نيز از درون همين نظام آموزشي متولد شده اند.
معلمي بر اين واقعيت صحه مي گذارد كه نظام آموزشي كشور دچار كاستي هاي سخت افزاري و نرم افزاري است ولي او بر اين باور است كه بسياري از افراد برخلاف جهت نظام آموزشي حركت مي كنند.وي كه به عنوان دانشجوي نمونه دكترا در سال ۱۳۸۲ در سطح كشور شناخته شده است ، مي افزايد: مشكل ما فرهنگـي است ، يعني ياد نگرفته ايم چگونه از امكانات استفاده كنيم . وي مهمترين مشكل دانشگاه ها را بـي انگيزگي دانشجويـان مي داند و مي گويد: بايد ببينيم اين بي انگيزگي كه پديده بسيار گسترده و خطرناكي است ، از كجا ناشي مي شود.
مدير گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان نيز ضمن بااهميت دانستن «شيوه هاي آموزشي» در ميزان يادگيري دانشجويان گفت : اين موضوع يكي از مهمترين عوامل تعيين كننده در ميزان كيفي آموزشها در جهان شناخته مي شود.
«مختار ملك پور»، قدرت بيان را يكي از ويژگي هاي مهم يك استاد خوب دانست و افزود: اتخاذ روشهاي پيچيده در آموزش دروس ، بازدهي كار را كاهش مي دهد.
ملك پور اضافه كرد: دانشجو نقش محوري در آموزش دارد و شيوه هايي موفق اند كه مشاركت دانشجو را ايجاد و ترغيب كنند.وي افزود: تا زماني كه استاد در كلاس ، متكلم وحده است ، نظـام آمـوزشي با كارايي منفي مواجه خواهد بود.
رئيس گـروه علوم تربيتي دانشگاه اصفهان نيـز با اشاره به اينكه مشكلات درسي دانشجويان كمتر از محتواي دروس و رفتار اسـاتيد ناشي مي شود، گفت : دانشگاه هاي كشور از لحاظ كمي گسترش يافـته است ولي براي بازار كار فارغ التحصيلان فكري نشده است .
دكتر «سيدعلي سيادت » مي گويد: گروه هماهنگي و ستاد بـرنامه ريـزي درسي دانشگاه اصفهان در راستاي سياست هاي كلي وزارت علـوم ، تحقيقات و فنـاوري در حال بازنگري جدي در محتوا و سرفصل دروس است .
به گفته وي ، سرفصل بسياري از دروس دانشگاهي مطابق نيازها و شرايط بيست سال پيش تنظيم شده است .
سيادت اظهار اميدواري كرد: از مهر ماه سال آينده ، دروس دانشگاهي مطابق با سرفصل هاي جديد ارايه شود.وي درباره نارضايتي دانشجويان از روش تدريس برخي استادان گـفت : به نـظر من در هر صندوق سيب ، چند سيب بد پيدا مي شود ولي در اينجا مشكل بـه دانشجو بر مي گردد كه مي خواهد۲۰ واحد درسي را در يك ترم بگذراند.
در همين حال ، «سعيد افشارزاده »- معاون آموزشي دانشگاه اصفهان تأكيد كرد: اساتيد موظفند دروس ارائه شده را بر مبناي سـرفصل هاي مصـوب شوراي عـالي برنامه ريزي كه زير نظر وزارت علوم قرار دارد، تدريس كنند.
به گفته وي ، دروس رشته هاي علوم پايه مشكل تر است و در همه دانشگاه ها معدل كل دانشجويان علوم پايه كمتر از دانشجويان علوم انساني است .
از طـرف ديگر، «محسن شافعي»- كـارشناس آموزشي دانشكـده ادبيـات دانشگاه اصفهان نيـز تصريح كرد: اگر دانشجويي بـه حجم ، محتوا، نـوع و نمـره دروس ارايه شده تـوسط اساتيد اعتـراض دارد، مـي تواند به معاونت آموزشي دانشكده اعتراض كند. وي افزود: استادان معمولا از كتابهاي دانشگـاهي استفاده مي كنند و اگـر بخواهند از كتب خاصي استفاده كنند، بايد با نظر شوراي تخصصي گروه مربوطه باشد.
«سحر حيدري » دانشجـوي كارشناسي شيـمي نيز معتقد است : گرچه سختگيري هاي اساتيد در مواقعي به نفع دانشجويان است ، اما گاهي اين سختگيري ها از تـوان دانشجو بيشتر است . وي با اشاره به برخي بي عدالتي ها در نظام آموزشي كشور گفت : من با معدل ۸۷/۱۹ در دانشگـاه پذيرفته شدم ، در حالي كه يك نفر با معدل ۱۲ هم در دوره شبانه پذيرفته مي شود و همان مدركي را مي گيرد كه به من مي دهند.
حيدري در مورد كيفيت آموزشهاي دانشگاهي گفت : پس از دوره ليسانس ، وارد فوق ليسانس مي شويم و دوباره همان سير «فرمول آموزي » را ادامه مي دهند، درحالـي كه اگر اين دروس به درد من دانشجـو نمي خورد، چرا بايد همين رويه را تكرار كنيم .
«سيروس حسن زاده » كه امسال براي كارشناسي ارشد فيزيك پذيرفته شده است ، مي گويد: در رشته فيزيك هر سال حدود ۷۰۰ نفر پذيرفته مي شوند كه بيشتر آنها در دوره شبانه مشغول به تحصيل هستند كه آمار دانشگاه آزاد و مراكز آموزش عالي ديگر را نيز بايد به اين تعداد افزود.
حسن زاده افزود: سؤال اين است كه اين همه هزينه زماني ، معنوي و مـادي كه براي تحصيل صرف مي شود، چه نتيجه و عاقبتي براي من و كشور دارد.
|