يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۰۶
بخشي از تاريخ معاصر
002322.jpg
گفت وگو : مهدي الهياري
جمعيت موتلفه اسلامي كه در سال ۸۲ رسما به حزب موتلفه اسلامي تبديل شد فعاليت هاي خود را همزمان با فعاليت هاي مبارزاتي امام خميني(ره) در سال ۴۲ آغاز كرد. امام(ره) در سال ۴۲ از سه گروه عمده اي كه در ارتباط با ايشان و مردم بودند دعوت به عمل آورد و به آنها فرمود «شما كه براي خدا كار مي كنيد، چرا با هم كار نمي كنيد؟» و پس از آن نزديك به ۴۰ سال است كه موتلفه فعاليت هاي خود را سازماندهي كرده است. در شرايط فعلي كشور قطعا احزابي نظير موتلفه كه از گروههاي اصيل انقلابي و دايه دار فعاليت حزبي در كشور مي باشد مي توانند نقش موثري را در انتخابات مجلس هفتم ايفا كنند. لذا به سراغ حبيب الله عسگر اولادي دبير كل حزب موتلفه رفتيم تا در اين زمينه با او به گفتگو بنشينيم.
* علت پيدايش حزب متبوع شما چه بوده و اين حزب از كجا نشأت گرفته است؟
- پيدايش جمعيت مؤتلفه اسلامي به آغاز نهضت اسلامي ايران به رهبري قائد عظيم الشأن جهان اسلام حضرت امام خميني(ره) در اوايل دهه ۴۰ برمي گردد.
فوت مرحوم آيت الله العظمي بروجردي و آيت الله كاشاني در سال ۴۰ و برگزاري مراسم بزرگداشت اين دو عزيز كه مرجعيت ديني و مرجعيت سياسي ملت را نمايندگي مي كردند نخبگان سياسي را بر آن داشت، از قدرت لايزال مذهب كه در تكريم اين دو شخصيت ديني سياسي تجلي يافته بود براي مبارزه با استبداد و استعمار خارجي بهره بگيرند.كودتاي ۲۸ مرداد ۳۲ تا سال ۴۰ قبرستاني از خفقان و استبداد پديد آورده بود كه كسي ياراي فرياد نداشت.در سال ۴۱ كه امام علم مبارزه را بر دوش گرفت و در مخالفت با لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي پاي در راه مبارزه با استبداد گذاشت ، كه همه نگاهها به سوي او دوخته شد. او در اولين گامها نشان داد كه شايستگي يك مرجعيت ديني و سياسي را توأمان دارد.
جمعيت مؤتلفه اسلامي با دست مبارك ايشان و امر معظم  له شكل گرفت. ما عده اي از مردم عادي كوچه و بازار بوديم كه مجذوب شخصيت علمي، فكري، سياسي و نيز قدرت و شجاعت او در برخورد با كفر و الحاد شديم . لذا مؤتلفه اسلامي با سازماندهي و برنامه ريزي كه تحت حمايت و مديريت ايشان بود توانست در قيام ۱۵ خرداد و نيز حوادث بعد مثل قضيه كاپيتولاسيون نقش برجسته خود را در تاريخ معاصر به ثبت رساند.مؤتلفه اسلامي بخشي از تاريخ معاصر است. هيچ مورخي نمي تواند آن را ناديده بگيرد.
* حزب مؤتلفه اسلامي بعد از انقلاب و پس از آن چه نقشي را در حاكميت داشته است؟
- با پيروزي انقلاب، ما در مجموعه اي كه با مديريت شهيد بهشتي و شهيد باهنر و آقايان هاشمي رفسنجاني و موسوي اردبيلي و نيز حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به نام حزب جمهوري اسلامي، شكل گرفت شركت كرديم.
پيش از پيروزي انقلاب اغلب كادرهاي مؤتلفه اسلامي از جمله خود بنده در زندان بوديم و بيش از يك دهه طعم تلخ زيستن در زندانهاي پهلوي ملعون را چشيديم. البته دوستان مؤتلفه در خارج از زندان در متن مبارزات بودند و الحمدلله منشأ اثر نيز بودند. بعد از تعطيلي حزب با اذن امام (ره) دوباره تشكيلات مؤتلفه سامان داده شد و در يك نظم مردم سالارانه و دموكراتيك تاكنون بحمدالله ۷ كنگره برگزار شده است. اكنون مؤتلفه اسلامي يك حزب تمام عيار با اركان ثابت يك تشكل حزبي است و در بيش از ۱۷۰ شهر كشور دفتر دارد.
* عملكرد دولت آقاي خاتمي در طي ۷ سال گذشته و مجلس ششم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- عملكرد آقاي خاتمي را در مجموع مثبت ارزيابي مي كنم اما جريان دوم خرداد و دوستان ايشان را خالي از نقد نمي بينم.
متأسفانه كساني هم با جريان دوم خرداد همراه و همساز شدند كه اعتقادي به اسلاميت و جمهوريت نظام نداشته اند و در مسير تغيير ساختار سياسي نظام و تغيير قانون اساسي گام برمي داشتند.
حزب مشاركت كه برجسته ترين حزب دوم خردادي است در بيانيه كنگره خود صريحاً  اعلام كرده است كه دين رسمي در عصر غيبت مردود است. حال آن كه در قانون اساسي به دين رسمي كشور تصريح شده است و آقاي رئيس جمهوري در سوگند نامه خود اعلام كرده است پاسدار آن مي باشد. سازمان مجاهدين انقلاب كه ديگر حزب برجسته دوم خردادي است از آقايي كه مي گويد دين افيون توده ها و حكومتهاست دفاع مي كند و تا سر حد آشوب و اخلال در رسيدگي حقوقي به اين اهانت عظيم در حق دين پيش مي رود. اين نوع موضع گيريها اخلال در اسلاميت نظام است. اين دو حزب اكنون تأخير و تعويق انتخابات را با تحصن و استعفا نمايندگي مي كنند و رسماً  در جمهوريت نظام اخلال مي كنند در حالي كه نظام ما در طي ۲۵ سال گذشته حتي يك روز هم زير بارش بمب و موشك رژيم بعث صهيونيستي عراق انتخابات كه مظهر جمهوريت است را تعطيل نكرده است.
كارنامه مجلس ششم گرچه مثبتات قابل شمارشي داشته و تلاشهايي در جهت اصلاحات و تحولي قابل ارائه داشته ولي در اين اواخر مثل كارنامه شوراي سابق شهر تهران مملو از غوغا و آشوب و سياسي كاري شده است تا آنجا كه مردم در اين روزها پيچ راديو مجلس را در هر وقت باز كردند جز دعوا و جنجال چيزي نمي شنيدند با اين كه مجلس در شرايط كنوني بايد به فكر مردم باشد و از سياسي كاري پرهيز مي كرد و به درد مردم و مشكلات معيشتي، فرهنگي و اجتماعي آنها مي رسيد. پروژه تحصن و استعفا آخرين تير خلاص را به اعتبارنامه برخي از نمايندگان مجلس زد كه اكنون براساس استعلام از مراجع چهارگانه توفيق راه يابي به ميدان رقابت انتخابات مجلس هفتم را ندارند.
* آيا اعضاء مؤتلفه اسلامي در انتخابات شركت مي كنند؟
- حزب مؤتلفه اسلامي يك حزب از احزاب اسلامي موجود در كشور و احدي از آنهاست. ما هم مثل ديگر احزاب بحث مشاركت فعال در امر انتخابات را در دستور كار خود داريم. ما به گسترده ترين حضور و شايسته ترين انتخاب ها فكر مي كنيم. در اين مورد برنامه ريزي كرديم و چون برخي از شايسته ترين ها را خارج از مجموعه خود شناسايي كرده ايم در يك مجموعه اي متشكل از اصولگرايان ان شاءالله و همراه آنان در انتخابات شركت خواهيم كرد.
* به نظر شما عده اي مي خواهند آرامش ذهني مردم را قبل از انتخابات به هم بريزند؟
- برخي كه تصور مي كنند كارنامه قابل قبولي براي عرضه ندارند، دشمنان آنها را تحريك مي كنند كه تعادل جامعه را بر هم زنند تا همان دشمنان امكان يابند كالاهاي سياسي خود را بفروشند و اين تز كه «نان ما در دعواست» را حاكم بر سياستهاي بسياري از گروه ها و احزاب داخلي نمايند و تلقين مي كنند كه آنها با تخريب رقيب مي توانند به اثبات خود بپردازند. ما معتقديم اگر شايستگي وجود دارد بدون تخريب ديگران بايد عرضه شود. اين مردم هستند كه با فهم و آگاهي خود شايسته را انتخاب مي كنند. ما نبايد به خود اجازه دهيم كه جاي مردم انتخاب كنيم. انتخاب گر حقيقي مردم هستند. مردم هم در يك فضاي آرام مي توانند به انتخاب احسن دست زنند. پس وظيفه ما ايجاد آرامش و عرضه صادقانه عملكرد و بدون ريا و با رعايت انصاف و عدالت است تا مردم خود انتخاب كنند.
* اصل اول در مبارزات سياسي به ويژه توسط احزاب كسب قدرت و در واقع تشكيل دولت است. چرا در ايران احزاب معمولاً وانمود مي كنند شيفته دستيابي به دولت نيستند؟
- سؤال خوب و كليدي را مطرح كرديد. ما در دنياي سياسي گاه يا با يك فرد روبه رو هستيم يا با يك جمع يا گاهي با يك جريان. در هر سه اين گزينه ها رسيدن به قدرت سياسي يك هدف است كه نمي توانند آن را پنهان كنند. گاهي يك فرد خود نقش يك حزب را بازي مي كند و خود يك حزب است. گاهي يك حزب با رعايت استانداردهاي حزبي و دموكراتيك اين كار را مي كند و گاهي همين حزب در يك مجموعه اي به نام جناح ظاهر مي شود. اينها اموري نيستند كه بشود پنهان كرد. در تمام اينها آن «من سياسي» فرد مستتر است كه در وقت خود بيرون مي زند. حزب مؤتلفه اسلامي از اول با كارنامه روشن تاريخي خود هيچ وقت از اينكه به عنوان يك حزب سياسي ظاهر شود، خجالت نكشيده است. اهداف و آرمانهاي خود را مطرح كرده است. مؤتلفه اسلامي يك حزب است كه در يك جناح سياسي كه مشهور به رعايت اصول گرايي اسلامي است همواره نقش مشخص خود را به عهده داشته است. مؤتلفه اسلامي در۴۰ سال حيات سياسي همواره يك نوع تفكر را نمايندگي مي كرده است كه هنوز پاي بند آن است. مؤتلفه اسلامي معتقد به اسلام ناب و معتقد به برپايي حكومت ديني و صيانت از آن تا پاي جان است.
مؤتلفه اسلامي معتقد به نقش مراجع و روحانيت در صيانت از اسلاميت نظام و اسلاميت حركتهاي اسلامي در جنبش جهاني اسلام است و بر آن پا مي فشارد. آنهايي كه مي گويند رفتار ما جناحي نيست يا ما در جناح خاصي نيستيم امري را پنهان مي كنند كه پنهان كردني نيست، چون خودشان يك جناح و يك رفتار جناحي را نمايندگي مي كنند و اين وابستگي را مردم به خوبي حس مي كنند.
* اينك به برنامه ها بپردازيم .درآمد صادراتي ايران حدود ۲۳ ميليارد دلار در سال است كه در اختيار دولت قرار دارد آيا با اين رقم مي توان زندگي مردم را دگرگون كرد؟
- به عقيده ما خداوند متعال به اندازه كافي سرمايه، امكانات و استعداد شگرف در اين كشور نهاده است كه ملت فداكار ايران بتوانند يك زندگي آبرومند و توأم با عزت داشته باشند.
اگر اصل ۵۳ قانون اساسي رعايت شود، به اين مفهوم كه همه دريافت هاي دولت در خزانه داري كل متمركز شود و همه پرداخت ها از آنجا صورت گيرد ما مشكل چنداني براي اداره زندگي مردم نخواهيم داشت.عده اي از كساني كه منشأ بي انضباطي ها هستند به تنور منازعات سياسي مي دمند و نمي گذارند نخبگان اقتصادي كشور اين معضلات را شفاف دريابند و آنها را حل كنند.
* همه احزاب ايران به مردم وعده زندگي بهتر را مي دهند به نظر شما ظرفيت هاي استفاده نشده اقتصاد ايران كدام است كه مي خواهيد با بهره گيري از آن زندگي مردم را بهبود ببخشيد؟
- اين كه حزبي وعده زندگي بهتر و آسايش بيشتر به مردم بدهد خوب است، اما تا چه قدر بتواند آن را عملياتي كند محل بحث است.ما معتقديم قانون اساسي ما ظرفيت هاي لازم براي رسيدن به يك رشد اقتصادي خوب و قابل قبول را دارد. خطوط مشخص در قانون اساسي بويژه در فصل اقتصادي آن و نيز چشم انداز بيست  ساله اگر عملياتي شود ما مشكل چنداني نخواهيم داشت و اقتصاد ما ان شاءالله به جانب شكوفايي مقبول پيش خواهد رفت البته بايد توجه داشت ما يك رژيم حقوقي اقتصادي قابل قبول در قانون اساسي داريم كه با رژيم حقيقي در عمل همخواني ندارد. نهادهايي چون سازمان حسابرسي و ديوان محاسبات به عنوان دو نهاد ناظر بر عملكرد اقتصادي دولت بايد تقويت شوند تا بتوانند تصوير حقيقي بدهند كه فاصله اين رژيم حقوقي و آن رژيم حقيقي چه قدر است؟ تا چشم انداز روشني از ارزيابي توفيق يا عدم توفيق دولت داشته باشيم گزارشهاي تفريق بودجه مجلس بايد تصوير خوبي از اين فاصله بدست دهد.
* انتخابات مجلس هفتم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
انتخابات مجلس هفتم به حول و قوه الهي برگزار مي شود و مردم در آن مشاركت جدي خواهند داشت. انتخابات مجلس هفتم جدي ترين انتخابات است. اكنون براي هر كرسي مجلس (برابر گزارشها) ۱۹ نفر رقيب وجود دارد يعني رقابت آميزترين انتخابات را ما در پيش داريم البته بي مهري برخي نامزدها و جوسازي آنها در مردم اثر معكوس خواهد داشت .مردم الان مي دانند كه شوراي نگهبان مظلوم واقع شده است و هر روز آماج تير تهمت و دروغ و اهانت قرار گرفته است. بايد به قانون عمل كرد و شوراي نگهبان هم بايد به قانون عمل كند.
* گفته مي شود مردم از اصلاح طلبان نااميد شده اند نظر شما در اين باره چيست؟
مردم از اصلاح طلبان آمريكا پسند نااميد بوده و هستند و خواهند بود. اما هرگز از اصلاحات نااميد نمي شوند. اصلاحات در انحصار حزب و گروه خاص نيست ما طي ۲۵ سال گذشته همواره در مسير اصلاح امور بوده ايم و اين مسير تا ظهور امام زمان(عج) ادامه خواهد داشت.
هيچ نظامي نمي تواند بگويد ما در مسير افساد هستيم همه مي گويند ما در مسير اصلاح مي باشيم. اما «اصلاح» و «افساد» ويژگيهايي دارند كه در عمل معلوم مي شود. اكنون مردم در ذهن خود اصلاح و افساد را تفكيك مي كنند و به آن نمره مي دهند.
* شرايط فعلي كشور يعني تحصن و استعفاي نمايندگان، دادن ليست دولت به شوراي نگهبان براي تأييد افراد مورد نظر دولت و واكنش شوراي نگهبان چه مي باشد؟
دخالت دولت در شكل گيري مجلس، تفكيك قوا را به مخاطره مي اندازد.در هيچ جاي دنيا به قوه مجريه اجازه نمي دهند در كار چينش نمايندگان دخالت كند. اينكه انتشار يافته چهار وزير به شوراي نگهبان فشار بياورند كه تعدادي افراد را بپذيرند در حالي كه قانون آنها را صالح براي ورود به مجلس نمي داند، مصداق دخالت قوه مجريه در قوه مقننه است و اين از ادب و آداب مردم سالاري به دور است و تذكر قانون اساسي از جانب رياست محترم جمهوري را سزاوار است.
در حالي كه ۶ فقيه شوراي نگهبان و ۶ حقوقدان برجسته اين شورا سكوت كرده و به وظايف قانوني خود عمل مي كنند، زيبنده نيست كه به آنها اهانت شود كه برخي ديگر هم در مقام تهمت و نشر اكاذيب عليه شورا برآيند. متن استعفاي نمايندگان هم مشحون از بي مهري به قانون و نهاد قانوني شوراي نگهبان بود.اگر شوراي نگهبان بردباري و حلم را كنار نهد و اسناد و مدارك مراجع چهارگانه را در مورد رد صلاحيتها فاش سازد معلوم نيست افكار عمومي چه واكنشي در برابر استعفا و تحصن نشان خواهند داد. عقل حكم مي كند كه متحصنان بيش از اين افكار عمومي را تحريك نكنند و بگذارند فقط قانون داوري اين معركه را برعهده داشته باشد.
جاي گلايه از آقاي كروبي كه انتخابات را دو فيلتره ناميده بود وجود دارد. آقاي كروبي خوب مي داند فيلتر سومي هم وجود دارد و آن تصويب اعتبارنامه در مجلس هفتم است. در تمام ادوار مجلس نمايندگاني كه مردم به آنها رأي داده اند گاهي در تصويب اعتبارنامه رد شده اند پس فيلتر سومي هم وجود دارد كه قانون آن را به رسميت مي شناسد. معلوم نيست چرا برخي عزيزان،  شان و جايگاه رفيع شوراي نگهبان در قانون اساسي را كه شأني شناخته شده است، مدام زير سؤال مي برند. تعدادي از همين اعضاي شوراي نگهبان هم عضو مجلس خبرگان تدوين قانون اساسي بوده اند. خودشان هم مي دانند آنچه به عنوان امر نظارت تصويب كرده اند چيست و چگونه بايد به آن عمل كرد. متأسفانه برخي سكولارها و كساني كه اعتقادي به اسلاميت نظام ندارند، مي خواهند دوستان ما را به جايي ببرند كه امكان بازگشت هم نداشته باشند.در حال حاضر بايد ديد مفهوم اين استعفا چيست؟ اگر آقايان مي خواهند همچنان تا آخرين روز مجلس ششم حضور داشته باشند اين روش در ذهن مردم يك نمايش تكراري بوده و كپي نمايشنامه تحصن جلوه مي كند.

حزب مسن
ياسرمرادي
ايجاد جامعه نمونه اسلامي در درون تشكل و گسترش آن به جامعه و كشور، و درنهايت در جهاني پر از صلح و آزادي و عزت و سعادت در پناه عدالت و امامت عدل اسلامي، به عنوان مقصد اين حزب معرفي شده است.
در ۱۶ سال مبارزه انقلابي، مؤتلفه همه فعاليتهاي خود را در تبعيت از اصل مترقي ولايت فقيه عادل، و نظارت فقها و روحانيت متعهد اسلام انجام داده است و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز بر محور ولايت فقيه عادل (امام خميني و سپس آيت الله العظمي خامنه اي) و قانون اساسي جمهوري اسلامي و مصالح و منافع نظام و ملت اين سرزمين كهنسال حركت كرده است.مؤتلفه اسلامي تنها تشكلي است كه از آغاز تأسيس، با نظر امام خميني(ره) شوراي روحانيت داشته است. كه آنها نظارت داشته باشند كه حركت ها، برنامه ها و آموزش ها، براساس (ما انزل الله - و ما قال رسول الله و الائمه الاطهار) باشد. اعضاي شوراي روحانيت شهيد آيت الله مطهري، شهيد آيت الله بهشتي، آيت الله انواري و مرحوم حجت الاسلام والمسلمين مولايي بودند.
به طور خلاصه در ۱۶ سال مبارزه قبل از پيروزي، مؤتلفه اسلامي در تمام صحنه ها و فعاليت هاي مبارزاتي، سياسي، عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي و فعاليت هاي گوناگون و نوآوري هاي مختلف حضور سرنوشت ساز داشته است. از جمله در جريانات مبارزه با غائله انجمن هاي ايالتي و ولايتي، در مقابله همه جانبه با رفراندم قلابي شاه (بهمن ۴۱)، عزاي ملي نوروز ۴۲، حضور در جريان مدرسه فيضيه، حضور در يوم الله سرنوشت ساز ۱۵ خرداد ۴۲ و روزهاي بعد از آن، تحريم انتخابات فرمايشي مجلس دوره ۲۱، راه اندازي اولين راهپيمايي مردمي در قم و سپس در عاشوراي سال ۴۲ و سال ۴۳، شركت در برگزاري مراسم استقبال از امام پس از آزادي، تكثير و توزيع نوارهاي امام و مراجع در سراسر كشور و چاپ و پخش و توزيع اعلاميه ها و بيانيه ها، چاپ و پخش اعلاميه عليه كاپيتولاسيون آمريكايي از طرف امام در يك شب، در تهران و شهرهاي بزرگ كشور، تشكيل اولين گروه جهاد مسلح با تأييد ضمني امام خميني(ره) با نظر شوراي روحانيت منصوب ايشان با قهرماناني همچون عراقي و اندرزگو، راه اندازي مردمي اكثر راهپيمايي ها و تظاهرات و اعتراضات مردمي و از جمله مجلس، اعتراض به تبعيد امام خميني و تظاهرات ۱۳ آبان ۴۳ عليه تبعيد امام خميني و...
اقدام به اجراي حكم شرع براساس نظر شوراي روحانيت مراجع در مورد حسنعلي منصور عامل اجراي كاپيتولاسيون آمريكايي از جمله فعاليت هاي آنان بوده است.مؤتلفه در اين سال ها هيچگاه مسئوليت هاي اصلي امور كشور را نداشته است ولي در همه صحنه ها هرجا ميدان فعاليت بوده و زمينه كار داشته، حضور داشته است.مؤتلفه از سال ۵۷ تا ۶۵ بر طبق نظر امام خميني، در حزب جمهوري اسلامي كار مي كرد. با تعطيلي حزب، مؤتلفه با كسب اجازه از امام، به طور مستقل كار را شروع كرد و تشكيلات خود را سامان جديد داد.
هر دو سال يك بار مجمع عمومي (كنگره) برگزار كرده و نمايندگان اعضاي مؤتلفه از بيش از صد شهر كشور در تهران، اعضاي ۳۰نفره شوراي مركزي و ۵ نفر را انتخاب كرده اند كه از همه شخصيت هاي انقلابي از هر قشر و از تجربه آموخته ها و جوانان تشكيل شده است.
انتشار نشريه شما (مخفف شهداي مؤتلفه اسلامي) ارگان جمعيت از نشريات مؤثر بر فضاي سياسي كشور است. اعلام مواضع جمعيت، يكي از برنامه هاي مؤثر مؤتلفه است كه هر هفته توسط دبيركل مؤتلفه ارائه مي گردد.

سياست
اقتصاد
انديشه
زندگي
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |