شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۰۸
گفت و گو با هيلد براند
دورخيز
002493.jpg

اشكان نعمت پور- آن هنگام كه اشتوتگارت توانست در جام قهرمانان، منچستر يونايتد را به زانو در آورد، ديگر همگان به معجزه فليكس ماگات در اين تيم ايمان آورده بودند. ديرگاهي از آن روزها گذشته و هنوز اشتوتگارت روند رو به اوج خود را ادامه مي دهد و هرگز در جدال با بزرگان ژرمن و اروپا، گامي واپس ننهاده است.
در كشاكش روزهاي پرفروغ اشتوتگارت كه خاطرات اوايل دهه نود را براي هواداران تيم زنده كرده، چند چهره جديد در اين زمره در عرصه اروپايي درخشيدن گرفته اند. در چند ماه اخير هرگاه رسانه ها و مجلات معتبر اروپايي دست به كار برگزيدن نخبگان قاره سبز شده اند، همواره يك نام بر مجموعه انتخابي شان حك شده: تيموهيلد براند.
نيم فصل دوم بوندس ليگا، پس از تعطيلاتي دراز مدت، در شرايطي آغاز شد كه ركورد جديدي را بر شانه هاي خود حس مي كرد؛ دروازه بان بيست و چهار ساله اشتوتگارت كه در اوان جواني به يكي از بهترين  هاي دنيا تبديل شده، هشتصد و هشتاد و چهار دقيقه دروازه خود را بسته نگاه داشته تا آرام آرام اوليور كان پرآوازه را به كناري بزند و نامش را به عنوان خوش آتيه ترين دروازه بان ژرمن، مردي كه شايد حتي در جام جهاني ۲۰۰۶ شگفتي بيافريند، بر سر زبان ها بيندازد.
هيلد براند مي تواند راهبر نسل جديد دروازه بان هاي آلماني باشد.
* از اسوه هايت، الگوهاي آرماني گذار نوجواني ات بگو.
- وقتي كه كوچك تر بودم دروازه بانان بي شماري را مي ستودم اما هرگز از هيچ يك براي خودم بت نساختم. خب، البته بيشتر بازي ها بودو ايلگنر و سپ ماير، كه از بزرگترين دروازه بانان ژرمن بوده اند را دنبال كرده ام اما آن قدر سرگرم پرورش مهارت ها و قابليت هايم بودم كه ديگر مجالي براي پرداختن به آنان نمي ماند. به هر روي، وقتي با دوستانم در پارك بازي مي كردم. هميشه دستكش هاي دروازه باني نصيب من مي شد.
* كي دريافتي مي تواني يك دروازه بان حرفه اي شوي؟
- لحظه اي خاص نبود كه به يكباره تصميمي آني بگيرم اما وقتي در ۱۹۹۴، در حالي كه شانزده سال بيشتر نداشتم با اشتوتگارت قرارداد بستم، خوب مي دانستم كه دروازه باني به انتظارم نشسته است. با وجود اين تا نوامبر ۹۹ طول كشيد تا دريابم كه استعداد مبارزه در بوندس ليگا را دارم. فرانتس ولفارت بيمار بود و فرصتي مهيا شد تا بختم را برابر فرايبورگ بيازمايم. طبيعي بود كه كمي عصبي باشم اما با رسيدن به آرامش، توانمندي هايم را نشان دادم. چند واكنش خوب من در آن روز باعث شد تا دروازه ام را بسته نگاه دارم.
002499.jpg

* چرا آلمان اين همه دروازه بان برجسته دارد؟
- هر نسلي كه در حال رشد است و مي خواهد به ميان بزرگان رخنه كند، اينجا با الگوهاي فوق العاده اي روبه رو است. از سوي ديگر، معمولاً قهرمان تيم ملي كسي جز دروازه بان آن نيست. در جام جهاني پيش، اين اوليور كان بود كه بارها آلمان را از مهلكه هاي دشواري به در آورد و دست آخر عنوان بهترين دروزاه بان بازيها را از آن خودش ساخت. در مرحله نيمه نهايي جام جهاني ۹۰ هم بود و ايلگنر، در ضربات پنالتي برابر انگليس منجي ما شد.
* خيال مي كني در پرتغال نوبت بازي به تو برسد؟
-آتشي سوزان و شوري وافر براي بازي در تيم ملي در وجودم زبانه مي كشد اما در عين حال واقع بين هم هستم. اينجا معمولاً  ارزش زيادي براي دروازه بانان با تجربه قائل هستند، حتي كان هم پيش از رسيدن به شماره يك طلايي مدت ها به انتظار ايستاد.
* بدترين خاطره اي كه از دوران بازيگري در ذهنت حك شده؟
- اوه، مصدوميت سنگيني كه فصل پيش گريبانم را گرفت و متعاقب آن، نيمي از فصل را از دست دادم. تجربه وحشتناكي بود كه ديگر دوست ندارم لمس اش كنم.
* ... و سر موفقيت ات؟
- تلاش سخت. با پايان گرفتن فصل پيش، فليكس ماگات به من گفت براي مثمر ثمر بودن در جام قهرمانان، بايد پيشرفت كنم. او برايم برنامه تمريني دشواري تدوين كرد. امسال تنها سه روز فرصت يافتم در كنار خانواده ام به تفريح بپردازم.
* چرا ماگات در اشتوتگارت اين چنين كامران بوده؟
- او به زبان بازيكنان سخن مي گويد و به خوبي مي داند چگونه آنان را برانگيزاند. علاوه بر اين در شمايل يك بازيكن با هامبورگ قهرمان اروپا شده و در دو جام جهاني حضور داشته است.
در واقع آن چه ماگات را از ساير مربيان متمايز مي سازد، سعي زياد و انگيزه والا است.
* كدام يك از دروازه بانان حاضر در ليگ قهرمانان را بيش از سايرين مي ستايي؟
- جانلوييچي بوفون. شيوه بازي او يگانه است، بازيكني خارق العاده كه مدام در حال پيشرفت است.

سايه روشن ورزش
همكاري  وسيع  و همه  جانبه  ارتش  يونان  در برگزاري  بازي هاي  المپيك
002496.jpg
ارتش  يونان  با گماردن  ۱۰ هزار سرباز در كار تأمين  امنيت  بازي هـــــاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  با پليس  و ساير نيروهاي  امنيتي  بازي ها ،همكاري  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از آتن ، طبق  اعلام  يانوس  پاپانتونيو وزير دفاع  يونان  ، ارتش  با به كار گماردن  ۱۰ هزار سرباز و نيز به كار گرفتن تجهيزات  لازم  دفاعي  ، كار حراست  از مرزهاي  زميني  ، دريايي  و هوايي  كشور، و تأمين  پشتيباني  (لجستيك ) پليس  ملي  را در طول  بازي هاي  المپيك  آتن  برعهده  خواهد داشت  .
علاوه  بر اين  نيروي  ۱۰ هزار نفره  سربازان ، تعداد ۴۰۰۰ نيروي  نظامي  ديگر از ارتش  در زمينه هاي  مختلف  در كار حفاظتي  - امنيتي  بازي ها فعاليت خواهند داشت  . يك  مركز فرماندهي  ويژه  ارتش  كار هماهنگي  و كنترل  و هدايت  نيروهاي  ارتش  را در طول  بازيها بر عهده  خواهد گرفت .
كار حفاظت  از ۳۵ مكان  و تاسيسات  المپيك  و پايگاه هاي  حساس  بازي ها شامل بخش هاي  برق ، فني  ، راه  آهن  و غيره  بر عهده  سربازان  ارتش  گذارده  شده  است  . ۲۰۰ مامور از يگان هاي  ويژه  ارتش  در امر مقابله  با خطر حملات  ميكروبي ، شيميايي  ، راديولوژيك  ، بيولوژيك  در بازي ها مشغول  به  خدمت  خواهند بود. ارتش  همچنين  در طول  بازي هاي  المپيك  آتن  همه  فرودگاه هاي  نظامي  خود را براي  استفاده  نظامي  در خدمت  بازي ها قرار خواهدداد .
حفاظت  از جان  و مال  اعضاي خانواده  المپيك  كه  به  صورت  ميهمان  ويژه  در بازي ها حضور خواهنديافت  بر عهده  ارتش  است . اسكان  ۱۵۰۰ خبرنگار، ۱۰۰ داور، ۳۸۴ تن  از اعضاي خانواده  المپيك  و ۱۸۰ راننده  به  ارتش  واگذار شده  است.
ارتش  همچنين  بخش  تأمين  پزشكان  بازي ها را هم  تقبل  كرده  و ۶۲۲ پزشك  و كادر پزشكي  در اختيار بازي ها قرار مي دهد. همچنين  بيمارستان هاي  ارتش  در شهر آتن  و حومه  آن  در تمام  مدت  بازي ها در خدمت  آن  خواهد بود.
ژنرال  واسيليس  يانوپولوس  فرمانده  نظاميان  بازي هاي  المپيك  آتن  در اين  زمينه  گفته  است  : انفجارهاي  ۱۱ سپتامبر نيويورك ، بالي، يمن  ، مسكو و مراكش  ثابت  كرد كه  منحصراً اقدامات  پليسي  براي  مقابله  با خطرات  تروريستي  كافي  نيست  و براي  مقابله  و پيشگيري  از بروز اين  گونه  خطرات  نياز به  دخالت  ارتش  در زمين  ، دريا و هواست .

خبرها و نگاه ها
اشرار فوتبال اجازه ورود به ورزشگاه ها در جام ملت هاي اروپا را نخواهند داشت
 دولت  پرتغال  اعلام  كرد كه  به  هواداران  شرور و شناخته  شده  اجازه  ورود به  ورزشگاه ها را در به  هنگام  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا كه  تابستان  آينده  در اين  كشور برگزار مي شود، نخواهد داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ليسبون ، هرمينيو لوريرو دبير كل  وزارت  جوانان  و ورزش  پرتغال  اين  خبر را در مصاحبه  با شبكه  خصوصــــي راديو تي  اس  اف  پرتغال  اعلام  كرد و گفت  كه  تماشاگران  شرور خود مسئول  عواقب  بدرفتاري هايشان  هستند.
اين  مقام  وزارت  جوانان  و ورزش  پرتغال  اظهار اميدواري  كرد كه  اين قانون  كه  صرفا براي  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا به  اجرا گذارده  مي شود ، به  صورت  قانون  به  تصويب  برسد و براي  هميشه  به  اجرا گذارده  شود.
دولت  پرتغال  قوانين  بازدارنده  سختگيرانه اي  را براي  مقابله  با مخلان آرامش  و آسايش  در ورزشگاه هاي  ويژه  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا تدارك  ديده  و قرار است  بزودي  اين  برنامه  جامع  و فراگير را به  اطلاع  عموم  برساند. از جمله  موارد اين  قانون  ممنوعيت  ورود اشرار شناخته  شده  ميادين  ورزشي  به  ورزشگاههاست.
در اين  ميان  وزارت  كشور پرتغال  هم  از اقدام  وزارت  ورزش  حمايت  كرده  و از باشگاهها خواسته  است  كه  مسئوليت  بيشتري  در اين  خصوص  برعهده  بگيرند وقبل  از مسابقاتشان  آموزشها و توصيه هاي  لازم  را به  هوادارانشان  بدهند. ورزشگاههاي  فوتبال  در كشور پرتغال  همواره  شاهد خشونت  تماشاگران  است  و اين  مشكل  بغرنج  در آستانه  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا كه  پرتغال  آن  را برگزار خواهد كرد، نگرانيهائي  را پديد آورده  است  .
آخرين  مورد اين  خشونتها يكشنبه  شب  در ديدار تيم هاي  ويتوريا گيمارس - بوآويستا در هفته  بيستم  مسابقات  قهرماني  باشگاههاي  پرتغال  رخ  داد .
اين  ديدار با تساوي  ۱-۱ به  پايان  رسيد .
در اين  مسابقه  بعد از اخراج  ژروم  پالاتسي  بازيكن  فرانسوي  تيم  گيمارس، دو بازيكن  از هر دو تيم  شامل  ادر از تيم  بوآويستا و آفونسو مارتينز ازتيم  ويتوريا گيمارس  با هم  درگير شدند وكم  كم  همه  بازيكنان  دو تيم  وارد اين  درگيري  شدند و نزاعي  دسته  جمعي  پيش  آمد. اين  اغتشاش  و نزاع  به  صف تماشاگران  دو تيم  هم  سرايت  كرد و تماشاگران  عصبي  مزاج  تعدادي  از صندليها را از جاي  كنده  و آنها را به  سمت  مدخل  ورودي  تونل  هدايت كننده  بازيكنان به  سمت  رختكن  پرتاب  كردند .
هواداران  خشونت  طلب  در خارج  ورزشگاه  هم  كمين  نشستند تا با هواداران  تيم  رقيب  درگير شوند كه  پليس  با باتوم  و انواع  تجهيزات  لازم  كنترل  اوضاع را در اختيار گرفت  و مانع  از يك  شورش  دسته  جمعي  شد.
ورزشگاه  شهر گيمارس  به  نام  دوم  آفونسو هنريكوئز يكي  از ده  ورزشگاه  درنظر گرفته  شده  براي  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپاست .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |